Betrouwbaar transfernieuws 2007/2008

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Toppie

Bericht door Toppie » do jan 10, 2008 2:43 pm

We praten nu niet over een suarezje maar een silvaatje , ook dit gaat een :eusa_doh.gif: worden :drecul.gif: Wat een Humor dat Ajax en Groningen verhaal, kan leuk worden in het Oosterpark als ze daar op bezoek gaan.

joey
Erelid

Bericht door joey » do jan 10, 2008 2:44 pm

Inderdaad. Als je leest hoe ze over Ajax denken op www.fcgforum.nl ...

De speler forceert een vertrek, Ajax krijgt de schuld.
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do jan 10, 2008 2:45 pm

joey schreef:Rationeel gezien heb je daar helemaal gelijk in, Marillion. Maar Bruno S. is ook een mens. Deze kans krijgt hij waarschijnlijk nooit meer. De kans op een topsalaris, aanzien in zijn land, spelen in volle stadions, etc.
Joey, je moet niet vergeten: contract is contract. We zien tegenwoordig vaak dat een contract niks voorstelt en vooral een appeltje voor de dorst betekent. Maar als Groningen ervoor kiest om sportief op krachten te blijven en dus financieel er (misschien) op achteruit gaat, is dat hun goedrecht. Een speler heeft al veel vrijheden gekregen mbt contracten, de clubs hebben nog wel een beetje zeggenschap over de speler op deze manier.

We moeten niet gaan doen alsof Silva een arme jongen is die er niks aan kan doen. Ook hij heeft met z'n volle verstand een contract getekend.

Ik vind het eigenlijk wel een goede actie van Groningen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do jan 10, 2008 2:45 pm

joey schreef:Dat is het dilemma. Maar Groningen haalt zelf ook spelers weg bij clubs die die spelers misschien liever hadden willen houden.
Ja, maar dat is voor de rekening van die betreffende clubs. Die zijn ook niet verplicht om te verkopen.

Als club zul je moeten zorgen dat je spelers achter de hand hebt zodat je dit soort situaties kunt opvangen. Alleen zal dat voor kleine clubs lastiger zijn omdat het budget beperkt is.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » do jan 10, 2008 2:46 pm

GangstaRiB schreef:We moeten niet gaan doen alsof Silva een arme jongen is die er niks aan kan doen. Ook hij heeft met z'n volle verstand een contract getekend.
Dat 'met zijn volle verstand getekend', is dat niet een uitdrukking van Arie van Os? :smallgrin.gif:
Het is niet eens de bedoeling dat spelers hun contract uitdienen, dus waar hebben we het over? Je kunt de situatie van een voetballer moeilijk vergelijken met die van een andere werknemer.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do jan 10, 2008 2:52 pm

joey schreef:
GangstaRiB schreef:We moeten niet gaan doen alsof Silva een arme jongen is die er niks aan kan doen. Ook hij heeft met z'n volle verstand een contract getekend.
Dat 'met zijn volle verstand getekend', is dat niet een uitdrukking van Arie van Os? :smallgrin.gif:
Het is niet eens de bedoeling dat spelers hun contract uitdienen, dus waar hebben we het over? Je kunt de situatie van een voetballer moeilijk vergelijken met die van een andere werknemer.
Het is niet de bedoeling om een contract uit te dienen, maar het kan natuurlijk wel.... Verder is de situatie moeilijk te vergelijken met gewone werknemers, want een voetballer is tegenwoordig machtiger dan een voetbalclub. Als je onder een contract wil uitkomen dan stap je naar de rechter en claimt dat je kans hebt op positieverbetering en hoppaa... je contract wordt verscheurt. Maar als een club van een speler wil afkomen omdat hij niet presteerd is het godsonmogelijk.

Ik weet niet hoelang Silva nog een contract heeft bij Groningen, maar als hij nog een jaartje of 2/3 te gaan heeft, dan kan Groningen in de zomer alsnog veel voor hem gaan cashen. Al is het te hopen dat Ajax inmiddels heeft afgezien van die C-Argentijn (uitspraak van Steef).

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do jan 10, 2008 2:57 pm

Het lijkt me sterk dat Steef hem een C-Argentijn heeft genoemd, want het is een Uruguayaan.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do jan 10, 2008 2:58 pm

Die arbitrage valt tot op heden toch meestal uit in het voordeel van de club hoor.

Maar goed. Ik vind dat een speler niet te veel moet zeuren. Je kunt proberen om er onderling uit te komen maar je kunt de club niet dwingen om hun doelstellingen op te geven omdat jij zonnodig weg wilt. De contracten zijn immers voor bepaalde tijd.
Nil volentibus arduum

Jack Reynolds

Bericht door Jack Reynolds » do jan 10, 2008 2:58 pm

Bertje schreef:Je kunt iemand toch wel gewoon een slechte speler vinden waarvan je liever hebt dat hij niet komt?
Tuurlijk. Maar als hij komt geven veel Ajax-fans zo'n jongen niet eens een kans. Hoeveel Ajax-spelers zijn door de jaren heen niet uitgefloten? Is dat de manier waarop we onze spelers moeten benaderen.

Ik snap best dat je zo'n speler niet wil. Ik ken Silva niet zo goed, dus ik kan er weinig over zeggen. Maar bij sommige hier krijg ik een idee dat ze zo'n speler liever zien falen dan slagen, alleen om hun gelijk te kunnen halen.
Ik ben

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do jan 10, 2008 3:01 pm

Dat valt denk ik wel mee hoor. Laten we het er maar op houden dat de ervaringen uit het recente verleden ons wat cynisch hebben gemaakt.

Ik kan me tenminste niet voorstellen dat er supporters zijn die oprecht hopen dat een aankoop faalt.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » do jan 10, 2008 3:03 pm

Marillion schreef:Die arbitrage valt tot op heden toch meestal uit in het voordeel van de club hoor.
De arbitragecommissie beweerde zelfs dat Barcelona geen vooruitgang was ten opzichte van Ajax. Niet serieus te nemen dus. :drecul.gif:

De clubs hebben ook zo hun methodes om van ongewenste spelers of spelers met een aflopend contract af te komen. 'Mag' naar een andere club uitzien, kleedkamer 2, speler wordt niet meer opgesteld, enz.

Ik zeg overigens niet dat clubs spelers altijd klakkeloos moeten laten gaan. Ik zeg alleen dat áls een speler een unieke kans krijgt om zich te verbeteren, dat je dan (bij de juiste transfersom) best met de speler mee mag denken. Dus niet: Stekelenburg naar de Spurs, maar wel: Sneijder naar Madrid.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do jan 10, 2008 3:05 pm

En als Madrid morgen nou langskomt voor Stekelenburg? Gaan we wat jou betreft dan ook zonder fatsoenlijke keeper de tweede seizoenshelft in?
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » do jan 10, 2008 3:06 pm

Ja. Zo is het leven.

Die transferperiode bestaat nu eenmaal. Maar vergeet niet dat het eigenlijk al bijzonder is dat een speler 'maar' twee periodes per jaar van club kan wisselen. Andere werknemers zeggen hun arbeidscontract op en dat is het.

LucaS

Bericht door LucaS » do jan 10, 2008 3:11 pm

joey schreef:Mwah, kan Ajax het helpen dat Bruno S. niet op de training verschijnt?
Van Geel is gewoon een ongelooflijke gluiperd. Net als bij Suarez, een speler doet dat niet als hij weet dat de geinteresseerde club afhaakt als het op deze manier gaat.

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » do jan 10, 2008 3:19 pm

brigade zuid schreef:Op een gegeven moment is nee ook nee en dan moet je dat ook accepteren vind ik, die jongen heeft nog een contract dus Groningen heeft dat recht gewoon.
Zoals Joey terecht zegt, hoort dit gewoon bij het spel van tegenwoordig. Als Ajax nu principieel NEE zegt, verkoopt Nijland hem straks voor 3,5 miljoen aan feyenoord. Je moet blijven aandringen, als je hem echt wilt, totdat pas echt duidelijk is dat ze hem voor geen enkele prijs willen laten gaan, zoals HSV deed met VDV. Maar in de kwestie Suarez bleek dat Grunn eerder nee zegt om de prijs op te drijven.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do jan 10, 2008 3:20 pm

joey schreef:Ja. Zo is het leven.

Die transferperiode bestaat nu eenmaal. Maar vergeet niet dat het eigenlijk al bijzonder is dat een speler 'maar' twee periodes per jaar van club kan wisselen. Andere werknemers zeggen hun arbeidscontract op en dat is het.
Kan je zomaar je arbeidscontract opzeggen dan? Zonder termijn?

Maar ok, jij legt je erbij neer dat één van je betere spelers vertrekt. Ik als supporter zou me vreselijk genaaid voelen door de verantwoordelijken. Nogmaals: contract is contract en als je huidige club niet mee wil werken, leg je erbij neer.

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » do jan 10, 2008 3:20 pm

LucaS schreef:
joey schreef:Mwah, kan Ajax het helpen dat Bruno S. niet op de training verschijnt?
Van Geel is gewoon een ongelooflijke gluiperd. Net als bij Suarez, een speler doet dat niet als hij weet dat de geinteresseerde club afhaakt als het op deze manier gaat.
Ik vind Nijland een grotere zak. Die speelde het destijds via de media terwijl duidelijk was afgesproken om het binnenskamers op te lossen.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do jan 10, 2008 3:24 pm

Welkom in de wereld van de grote mensen met het grote geld!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Jesse

Bericht door Jesse » do jan 10, 2008 3:25 pm

De wereld van Weekend Cees. :huh.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » do jan 10, 2008 3:28 pm

GangstaRiB schreef:
joey schreef:Rationeel gezien heb je daar helemaal gelijk in, Marillion. Maar Bruno S. is ook een mens. Deze kans krijgt hij waarschijnlijk nooit meer. De kans op een topsalaris, aanzien in zijn land, spelen in volle stadions, etc.
Joey, je moet niet vergeten: contract is contract. We zien tegenwoordig vaak dat een contract niks voorstelt en vooral een appeltje voor de dorst betekent.
Een contract heeft tegenwoordig vooral als doel om een transfersom af te dwingen. Dat is de reden dat spelers tussentijds hun contract verlengen, terwijl zij en de club dan allang weten dat ze niet zolang gaan blijven. De club is daarbij gebaat en de speler krijgt in ruil een hoger salaris. Zo is de praktijk. De gedachte 'contract is contract' is achterhaald.

joey
Erelid

Bericht door joey » do jan 10, 2008 3:32 pm

GangstaRiB schreef:Kan je zomaar je arbeidscontract opzeggen dan? Zonder termijn?

Maar ok, jij legt je erbij neer dat één van je betere spelers vertrekt. Ik als supporter zou me vreselijk genaaid voelen door de verantwoordelijken. Nogmaals: contract is contract en als je huidige club niet mee wil werken, leg je erbij neer.
Ik zeg alleen dat er twee kanten zitten aan dit verhaal. Een contract geeft twee partijen zekerheid. De speler heeft inkomsten, de club weet dat er geld binnenkomt als de speler wordt verkocht. Contracten worden niet afgesloten om uitgediend te worden, zoals ik al eerder zei.
Dus, ervan uitgaande dat een club een langdurig contract afsluit om er aan te verdienen (waarom denk je anders dat Ajax KJH voor 4,5 jaar vastlegde), is het wel heel hypocriet van die club om te zeggen: nu het ons niet uitkomt mag je niet weg. Dat betekent namelijk dat de club niet alleen aan de speler verdient, maar ook nog wil bepalen waar en op welk moment die speler ergens anders gaat spelen. Dat is natuurlijk vreemd, want dat zou die speler zelf moeten kunnen bepalen.
Meer in het algemeen is het in het belang van de clubs om spelers te laten gaan wanneer die per se willen vertrekken. Tenminste als de clubbestuurders over hun eigen schaduw heen durven te kijken. Want de voetbalwereld zit eigenaardig in elkaar en de transferpraktijken staan soms op gespannen voet met de arbeidswetgeving. Op den duur zou er wel eens een tweede Bosman op kunnen staan. Dan verdienen de clubs helemaal niets meer aan de spelers. Ter vergelijking: ooit vonden clubs én de supporters het doodgewoon dat clubs zelfs nog aan spelers verdienden wanneer die spelers een aflopend contract hadden. Daar is met het Bosman-arrest een einde aan gekomen. Wanneer de clubs nu niet in redelijkheid met de belangen van de spelers omgaan, zal op den duur de positie van de clubs, die nog behoorlijk sterk is, verslechteren. Dan hebben de spelers het helemaal voor het zeggen.
BTW, ik was in mijn omgeving de enige die ervoor pleitte om Frank en Ronald 'gewoon' naar Barcelona te laten gaan. Ik vind nog steeds dat Ajax de grootheid had moeten opbrengen om te zeggen: jongens, bedankt voor bewezen diensten, we gunnen jullie deze transfer.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do jan 10, 2008 3:34 pm

LouisXIV & co schreef:
GangstaRiB schreef:
Joey, je moet niet vergeten: contract is contract. We zien tegenwoordig vaak dat een contract niks voorstelt en vooral een appeltje voor de dorst betekent.
Een contract heeft tegenwoordig vooral als doel om een transfersom af te dwingen. Dat is de reden dat spelers tussentijds hun contract verlengen, terwijl zij en de club dan allang weten dat ze niet zolang gaan blijven. De club is daarbij gebaat en de speler krijgt in ruil een hoger salaris. Zo is de praktijk. De gedachte 'contract is contract' is achterhaald.
De gedachte is misschien wel zo, maar het blijft toch een contract. Groningen wil uiteraard uiteindelijk winst op die jongen maken, maar ze kiezen ervoor om in eerste instantie sportief te blijven meedoen.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do jan 10, 2008 3:41 pm

Jullie zullen wel denken 'daar heb je hem weer', maar ik ken wel een Argentijn die minstens van het niveau Bruno Silva is en naar schatting voor een derde van dat bedrag op te pikken is. Ik was nog niet geheel overtuigd maar als we het in deze categorie spelers gaan zoeken, kan je veel beter deze jongen van nog geen 22 oppikken.

LucaS

Bericht door LucaS » do jan 10, 2008 3:46 pm

Allemaal heel leuk en aardig, maar een club die een lang contract sluit heeft ook geen enkel middel om een speler te dwingen aan een transfer mee te werken. Net als een speler de macht heeft om te zeggen 'Ik dien mijn contract uit' (en daar kan Ajax over meepraten), heeft de club het recht om te zeggen we verkopen je nu niet, of niet tegen deze prijs.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do jan 10, 2008 3:47 pm

LucaS schreef:Allemaal heel leuk en aardig, maar een club die een lang contract sluit heeft ook geen enkel middel om een speler te dwingen aan een transfer mee te werken. Net als een speler de macht heeft om te zeggen 'Ik dien mijn contract uit' (en daar kan Ajax over meepraten), heeft de club het recht om te zeggen we verkopen je nu niet, of niet tegen deze prijs.
Psies.

Gesloten