sportwereld.be18-jarige Toby Alderweireld drukt als prof bij Ajax de voetsporen van Jan Vertonghen en Thomas Vermaelen
'Beloning en stimulans om nog beter te doen'
Het is weinig jonge voetballers gegeven een loopbaan uit te bouwen bij Ajax Amsterdam. Een van hen is Toby Alderweireld. Op zijn achttiende tekende de Ekerenaar een profcontract bij de Nederlandse topclub.
Tom Alderweireld tekende begin dit jaar bij Ajax een profcontract tot 2010. 'Een beloning voor hard werken en een stimulans om als lid van beloften nog beter te doen', zegt de Ajaxied en Belgische jeugdinternational die als vijfjarige begon te voetballen bij Germinal Ekeren. Logisch, want hij woonde met het gezin aan het station van Ekeren, niet ver van het voetbalstadion.
'Ook mijn broers Sven, nu speler bij FC Ekeren, en Steve, nu politie-inspecteur in Brussel, hebben daar gespeeld', vertelt Toby Alderweireld.
'Mijn vader is eigenlijk een voetballeek, maar mijn mama kende het spel met het balletje wel en volgde me nauw op. Haar papa, Maurits Buyle, is ook fervent voetballiefhebber en is jeugdafgevaardigde bij Germinal Beerschot. Hij heeft mij altijd gestimuleerd en zal nu wel trots zijn.'
Hoe kwam je bij Ajax terecht?
'Dat verliep stapsgewijs. Eerst was er de fusie tussen Germinal en Beerschot, daarna de samenwerking tussen Ajax en Germinal Beerschot. Ik werd intussen ook opgeroepen voor de nationale jeugdploegen. Ajax volgde mij een hele poos waarna het me in 2004 naar Amsterdam haalden.'
Hoe verliep het dan verder?
'De overstap was niet om mee te lachen. De concurrentie bij Ajax was veel harder dan bij Germinal Beerschot. Het was knokken om overeind te blijven, want iedereen in de jeugdelftallen heeft talent. In het eerste jaar liet ik gewoon een beetje bloed, zweet en tranen. Het was ook wennen aan een gans andere mentaliteit. Op een gegeven ogenblik wou ik het zelfs opgeven. Het leven in Amsterdam was zo verschillend van dat in Ekeren. Gelukkig werd ik in mijn gastgezin bij Wim en Willy Stap waar voordien ook Moussa Dembele, Daniel Cruz en Steven Pienaer verbleven, heel goed opgevangen. Samen met de morele steun op het thuisfront kon ik mij door die lastige periode worstelen. Ik ben iedereen dankbaar.'
Hoe ziet je toekomst er uit?
'Ik tekende een profcontract tot juni 2010 en kwam bij de beloften van het grote Ajax terecht. Een beloning voor de geleverde inspanningen, niet alleen op training en in de wedstrijden, maar ook daarbuiten als ik thuis ben in Ekeren. Je moet 100 procent leven als een sportman. Terwijl mijn broers gaan fuiven, blijf ik thuis. Vroeg gaan slapen, altijd vòòr 10 uur, is een noodzaak. Ik heb mijn jeugdleven ingeruild voor mijn doel, zo hoog mogelijk scoren in het profvoetbal, liefst bij Ajax waar de begeleiding gewoon echt professioneel is. Mensen als Aaron Winter en Adri Koster zijn bij manier van spreken dag en nacht bezig om iedereen optimaal te laten functioneren. In het beloftenelftal word ik omringd door jongens die gemiddeld 22 tot 24 jaar. Ik speel als laatste man, alhoewel ik ook kan worden uitgespeeld op het middenveld.'
'Supporters zijn er genoeg, regelmatig komen ook mijn ouders, Joyce mijn vriendin en haar ouders kijken. Soms daagt ook een kennis of een vriend op. Vergeet ook niet dat in de Arena van Amsterdam voor de beloftenwedstrijd minimum 2000 supporters opdagen en in de toppers tegen Feyenoord, AZ en PSV al snel 6.000 man staat te roepen.'
'In de volgende jaren hoop ik door te stoten naar het eerste elftal van Ajax. Stap voor stap voorwaarts, is trouwens het Ajax-devies.'
Waar droom je nog van?
'Soms vragen de supporters of ik geen kans maak in het Belgische olympisch team, maar van Peking lig ik niet wakker. Als ik een wens mag doen, dan is het een paar keer mogen mee te spelen met het A-team van Ajax. Maar dat is nog een beetje dromen en ik verwacht geen mirakel. Ik spiegel mij wel aan de prestaties van landgenoten als Jan Vertonghen, Thomas Vermaelen en Laurent Delorge om steeds nog beter te doen. Ajax ben ik intussen dankbaar voor de gekregen kans om stap voor stap topvoetballer te worden.'
Deze speler werd een paar maanden geleden door Twente-talent Arnautovic, die we gisteren hebben kunnen zien invallen, helemaal overhoop gespeeld.
Ondanks alle personele problemen heeft hij nog niet de overstap gemaakt naar het eerste. Dat geeft te denken.