Dit vind ik een beetje vaag. Laten we Aegon er concreet bij pakken. Wat gaat dat bedrijf doen in China en hoe kan Ajax daaraan bijdragen?Ronald! schreef:Nee. Ik denk namelijk niet dat Ajax zo verschrikkelijk veel vaker op tv zal komen, simpelweg omdat Ajax 1 al 10 jaar niet meer interessant is. Wat bedrijven echter nodig hebben is een ingang en contacten (voornamelijk bij de overheid) om succesvol te opereren in de Chinese markt. Ajax kan ze die uiteindelijk geven.
Maarten Fontein
Moderator: mods
Aegon gaat precies doen waar ze goed in zijn: verzekeren. China heeft een enorme markt die nog niet helemaal is uitgekristaliseerd. Dit potentieel hoef ik verder denk ik niet uit te leggen.Jöhnk schreef:Dit vind ik een beetje vaag. Laten we Aegon er concreet bij pakken. Wat gaat dat bedrijf doen in China en hoe kan Ajax daaraan bijdragen?Ronald! schreef:Nee. Ik denk namelijk niet dat Ajax zo verschrikkelijk veel vaker op tv zal komen, simpelweg omdat Ajax 1 al 10 jaar niet meer interessant is. Wat bedrijven echter nodig hebben is een ingang en contacten (voornamelijk bij de overheid) om succesvol te opereren in de Chinese markt. Ajax kan ze die uiteindelijk geven.
Zakendoen in China is echter heel anders dan in bijvoorbeeld Europa. In het Oosten geldt dat men zakendoet op basis van onderling vertrouwen. Heb je het echte vertrouwen gewonnen, dan heb je als het ware een klant for life (is bedoel hier business-to-business en niet zozeer met particulieren). Wat je je moet beseffen is dat in Europa (en met name Nederland) een hele platte zakencultuur heerst. Na één prettige lunch komen de contracten op tafel en moet er over geld worden gepraat. Hoewel het belangrijk is dat je een goed gevoel aan elkaar overhoudt, hoef je elkaar niet echt te kennen om zakelijk met elkaar in zee te gaan. Voornamelijk in het Azië ligt dit heel anders. Je leert elkaar eerst goed kennen, gaat verschillende keren eten en informele dingen doen (ik herinner me een reclame waarin een Nederlandse zakenman karaoke staat te zingen met Japanse/Chinese zakenmensen. Grappig, maar zeker niet ver van de waarheid).
Hoe dan ook, de zakencultuur is een stuk minder flexibel: men blijft bij bekende partners en doet ook eigenlijk alleen zaken binnen het eigen netwerk. Vertrouwen is de sleutel. Het verbaasd me dan ook niets dat men slechte ervaringen heeft met bijvoorbeeld Real en Inter, die alleen op de korte termijn willen cashen en niet geduld kunnen opbrengen om echt iets op te bouwen.
Hoewel de Chinese economie zichzelf steeds meer openstelt is dit nog in niets te vergelijken met Europa. Je hebt steun van de overheid en andere invloedrijke partijen hebben om echt voet aan de grond te krijgen. Ajax is hier nu mee bezig (en niet met de minste partijen!) en zal hier ook nog wel even mee zoet zijn. Een dergelijke vertrouwensband creeren kost tijd en geld, maar als je eenmaal binnen bent heb je goud in handen. Ajax verdient deze investering terug door sponsoren gebruik te laten maken van haar netwerk en deze partijen zijn bereid hier grof geld voor neer te leggen. Aegon betaald 5 a 6 miljoen meer and ABN voor het hoofdsponsorschap, maar met een klein percentage van de Chinese markt hebben ze dit natuurlijk zo terugverdiend.
Ik hoop dat ik het zo goed heb kunnen uitleggen.
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
Dat is het 'm dus net. Zo gemakkelijk is het niet om een dergelijk netwerk op te bouwen. Natuurlijk zal niet ieder bedrijf via Ajax zijn of haar weg naar China vinden. Maar het is wel verdomd makkelijk en efficient om het via Ajax te doen. Even China veroveren is er niet bij. Dergelijke ondernemingen zitten vol met risico's en zijn verschrikkelijk duur. Dan moet het voor de mensen bij Ajax, en dat kan je volgens mij wel aan Fontein over laten, niet moeilijk zijn om een aantal partners binnen boord te halen.MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef:Het lijkt me dat echt grote geïnteresseerde bedrijven Ajax echt niet nodig hebben om de Chinese Markt op te gaan. Wat gaat Ajax daar aan vertrouwen opgebouwen wat een bedrijf zelf niet zal kunnen opbouwen?
Dus Ajax heeft nu al een goede band opgebouwd? Volgens mij heb je net gezegd dat het een tijd duurt voordat zo'n band er is. Wie zegt dat Ajax die tijd gegund wordt. Het overbrengen van kennis omtrent de jeufdopleiding klinkt leuk, maar in Ghana, Zuid-Afrika en België is het ook niet gelukt en daar is de cultuur volgens mij makkelijker toegankelijk dan in het Oosten.Ronald! schreef:Dat is het 'm dus net. Zo gemakkelijk is het niet om een dergelijk netwerk op te bouwen. Natuurlijk zal niet ieder bedrijf via Ajax zijn of haar weg naar China vinden. Maar het is wel verdomd makkelijk en efficient om het via Ajax te doen. Even China veroveren is er niet bij. Dergelijke ondernemingen zitten vol met risico's en zijn verschrikkelijk duur. Dan moet het voor de mensen bij Ajax, en dat kan je volgens mij wel aan Fontein over laten, niet moeilijk zijn om een aantal partners binnen boord te halen.MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef:Het lijkt me dat echt grote geïnteresseerde bedrijven Ajax echt niet nodig hebben om de Chinese Markt op te gaan. Wat gaat Ajax daar aan vertrouwen opgebouwen wat een bedrijf zelf niet zal kunnen opbouwen?
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
Ik dacht dump het hier maar. Als het niet goed staat, dan hoor ik het wel.
Als ik het goed begrijp krijgt Ajax dit jaar dus een hoger percentage dan de voorgaande jaren. Voor ons een leuke bijkomstigheid.Clubs met vertraging eens over tv-gelden
13/12/2007 19:41
De Eredivisieclubs zijn het met meer dan een maand vertraging toch eens geworden over de veiling van de tv-rechten, meldt de nieuwe Voetbal International. Eerder dreigden Ajax en AZ hun rechten zelf te gaan vermarkten.
Dat de rechten toch collectief aan de man worden gebracht is te danken aan de nieuwe verdeling van de tv-gelden. Naast de positie op de ranglijst is ook de virtuele waarde van een club van belang. Die wordt gemeten aan de hand van de C(lub) P(ositioning) M(atrix) van het Duitse bureau Sport+Markt.
Ajax voert de CPM-rangschikking aan gevolgd door PSV, Feyenoord en AZ. In de verdelding is wel een nivelleringsfactor ingebracht om kleine clubs als Excelsior te compenseren.
Potentiële kopers kunnen straks gaan bieden op verschillende pakketten. De belangrijkste daarvan is de set met liverechten voor de komende vijf jaar. De liveduels zullen vanaf volgend seizoen niet meer op vrijdag te zien zijn.
De Eredivisie CV biedt via de zogenoemde tender duels aan op zaterdag om 19.00 uur en 20.45 uur. Op zondag is er ruimte voor twee live-uitzendingen. De eerste wedstrijd begint om 14.00 uur, de tweede is optioneel: het beginsignaal klinkt om 16.00 uur óf om 18.00 uur.
Los van de liverechten kan ook worden geboden op de samenvattingen van de komende drie jaar.
- Ajaciedjuh
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
Harm schreef:Dus Ajax heeft nu al een goede band opgebouwd? Volgens mij heb je net gezegd dat het een tijd duurt voordat zo'n band er is. Wie zegt dat Ajax die tijd gegund wordt.
Ajax heeft die band nog niet opgebouwd, maar is er wel druk mee bezig. Fontein is al twee jaar met dit project bezig en ze gaan nu pas concreet om tafel zitten om langzaam vorm te geven aan de precieze inhoud. Het ging immers nu eerst om een intentieverklaring. Ajax is er nog lang niet, maar is wel heel goed op weg.
Dat hangt er vanaf wat je met geslaagd bedoeld. Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat het niveau en de professionaliteit van de opleiding zeker omhoog is gegaan (iets wat men ook zal willen in China), maar ga je het afmeten aan het aantal spelers dat heeft weten door te dringen tot Ajax 1, dan zijn de resultaten niet best.Harm schreef:Het overbrengen van kennis omtrent de jeufdopleiding klinkt leuk, maar in Ghana, Zuid-Afrika en België is het ook niet gelukt en daar is de cultuur volgens mij makkelijker toegankelijk dan in het Oosten.
Het leuke is dat dat eigenlijk ook helemaal niet hoeft. De echte meerwaarde zit 'm ook niet op dat vlak. Eerlijk gezegd geloof ik namelijk niet dat Ajax het voor elkaar krijgt om het ene na het andere toptalent ten eerst daar op te leiden en vervolgens ook nog eens hierheen te halen. Ajax geeft alleen haar kennis over de opleiding, krijgt er contacten en een netwerk voor terug en daaruit voortvloeiend een grote zak met geld. Het zal uiteindelijke vooral een commercieel project zijn en niet zozeer sportief. Doordat Ajax wel duidelijk over de lange termijn technische ondersteuning biedt komt het echter niet greedy over, we verdienen het echt. ;)
Ik was ook sceptisch, maar nu ik langzaam de berichten volg en de deal met Aegon bekijk, kan ik er alleen maar vrolijk van worden. Fontein heeft onmiskenbaar veel ervaring (en contacten!) in China en daarmee hebben we een grote voorsprong ten opzichte van andere Europese clubs. Hij doet het rustig aan, geen grote verhalen en doelstellingen, maar wel ambitie. Top!Ik ben bang dat meneer Fontein zichzelf een hele China-kenner vindt.![]()
Het zou wat worden als de hele wereld Ajax nodig had! :) Dan waren we binnen de kortste keren de rijkste club in de wereld. "Nodig hebben" impliceert ook dat het een voorwaarde zou moeten. Onzin natuurlijk, maar Ajax kan het een ieder wel gemakkelijker maken.Nou, mijn schoonvader doet al zeker 10 jaar heel erg veel grote zaken in China maar heeft echt geen Ajax nodig daarvoor! Onzin.
Ik zou het zielig vinden als een groot bedrijf als Aegon Ajax nodig zou moeten hebben om een brug te slaan naar China.
Laat me niet lachen!
Johnk vroeg een soortgelijke vraag. De sleutel ligt in de andere structuur van het zakenleven in China vergeleken met, in dit geval, Europa. Hierbij nogmaals het antwoord.Bertje schreef:Jij brengt dit steeds als een feit, maar hoe zie jij uit die contacten en dat netwerk die zak met geld voortvloeien?Ronald! schreef:...krijgt er contacten en een netwerk voor terug en daaruit voortvloeiend een grote zak met geld.
Jöhnk schreef:Dit vind ik een beetje vaag. Laten we Aegon er concreet bij pakken. Wat gaat dat bedrijf doen in China en hoe kan Ajax daaraan bijdragen?
Aegon gaat precies doen waar ze goed in zijn: verzekeren. China heeft een enorme markt die nog niet helemaal is uitgekristaliseerd. Dit potentieel hoef ik verder denk ik niet uit te leggen.
Zakendoen in China is echter heel anders dan in bijvoorbeeld Europa. In het Oosten geldt dat men zakendoet op basis van onderling vertrouwen. Heb je het echte vertrouwen gewonnen, dan heb je als het ware een klant for life (is bedoel hier business-to-business en niet zozeer met particulieren). Wat je je moet beseffen is dat in Europa (en met name Nederland) een hele platte zakencultuur heerst. Na één prettige lunch komen de contracten op tafel en moet er over geld worden gepraat. Hoewel het belangrijk is dat je een goed gevoel aan elkaar overhoudt, hoef je elkaar niet echt te kennen om zakelijk met elkaar in zee te gaan. Voornamelijk in het Azië ligt dit heel anders. Je leert elkaar eerst goed kennen, gaat verschillende keren eten en informele dingen doen (ik herinner me een reclame waarin een Nederlandse zakenman karaoke staat te zingen met Japanse/Chinese zakenmensen. Grappig, maar zeker niet ver van de waarheid).
Hoe dan ook, de zakencultuur is een stuk minder flexibel: men blijft bij bekende partners en doet ook eigenlijk alleen zaken binnen het eigen netwerk. Vertrouwen is de sleutel. Het verbaasd me dan ook niets dat men slechte ervaringen heeft met bijvoorbeeld Real en Inter, die alleen op de korte termijn willen cashen en niet geduld kunnen opbrengen om echt iets op te bouwen.
Hoewel de Chinese economie zichzelf steeds meer openstelt is dit nog in niets te vergelijken met Europa. Je hebt steun van de overheid en andere invloedrijke partijen hebben om echt voet aan de grond te krijgen. Ajax is hier nu mee bezig (en niet met de minste partijen!) en zal hier ook nog wel even mee zoet zijn. Een dergelijke vertrouwensband creeren kost tijd en geld, maar als je eenmaal binnen bent heb je goud in handen. Ajax verdient deze investering terug door sponsoren gebruik te laten maken van haar netwerk en deze partijen zijn bereid hier grof geld voor neer te leggen. Aegon betaald 5 a 6 miljoen meer and ABN voor het hoofdsponsorschap, maar met een klein percentage van de Chinese markt hebben ze dit natuurlijk zo terugverdiend.
Je hebt alle reden om daaraan te twijfelen want ik heb niet meer informatie omtrend de deal dan jullie. Nogmaals, ik ben geen insider en pretendeer dit ook niet te zijn. Over China denk ik echter wel voldoende te weten om wat toe te voegen aan deze discussie. Dit komt voort uit mijn studie en eigen interesse. Over voetbalinhoudelijke zaken zeg ik hier weinig, omdat ik liever de analyses van de echte experts op Ajaxtalk lees :) Ik hoop de discussie op dit punt wat extra te hebben gevoed, maar mocht je het niet geloofwaardig vinden dan kan ik daar in komen.Waar is de kennis die je met ons deelt op gebaseerd, Ronald! ?
Misschien is Fontein wel heel andere dingen van plan. Het bovenstaande is vooral ook hoe ik hoop dat de constructie eruit gaat zien en vooralsnog wordt ik niet tegengesproken door de feiten, dus wie weet ;)