Maarten Fontein

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

LucaS

Bericht door LucaS » di dec 11, 2007 7:59 pm

Bertje schreef:
De Ledenraad heeft de bevoegdheid om bestuursleden van de vereniging te benoemen, te ontslaan of te schorsen. Verder komen aan de Ledenraad alle bevoegdheden toe die niet door de wet of de statuten aan andere organen van de vereniging zijn opgedragen.
Ajax

Klaar.
Commissarissen zijn geen bestuursleden

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di dec 11, 2007 8:03 pm

De RvC van Ajax bestaat uit de drie bestuursleden en nog twee mensen. Jaakke is één van die bestuursleden.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » di dec 11, 2007 8:06 pm

Een koe is een rund, maar een rund hoeft nog geen koe te zijn. :hypocrite.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » di dec 11, 2007 8:08 pm

Precies

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di dec 11, 2007 8:10 pm

Zeg ik dat dan?

LucaS

Bericht door LucaS » di dec 11, 2007 9:13 pm

Ja, jij suggereert dat de ledenraad de instantie is die Jaakke heeft herkozen en dat dat niet de AVA is. Dat is dus onzin, zoals blijkt uit je eigen geplaatste stk. De ledenraad kiest het bestuur van de vereniging Ajax, de AVA kiest de commissarissen van de N.V.. En Jaakke is herkozen als commissaris

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 12, 2007 2:33 pm

10/12/2007 - VI: Ministers aanwezig zondag bij ondertekening contract met Chinezen
(Gepost door RvN)

Vorige week wist Ajax Netwerk al de naam te onthullen van Beijing Guo'an, de Chinese topclub waarmee Ajax gaat samenwerken. Komende zondag moeten rond Ajax-PSV de contracten met de Chinese club, nationale bond en een Chinese zender (volgens VI de staatstelevisie) getekend worden. Volgens Voetbal International wordt dit een heel groot project. De ministers Verhagen van Buitenlandse Zaken en Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen zullen bij de ondertekening aanwezig zijn om het belang voor Nederland te benadrukken. Ajax zal in China scouting en jeugdopleiding op gaan zetten en Chinese coaches in Nederland opleiden. Ook Aegon speelt een grote rol in het project.
Ik heb het hele verhaal in de VI gelezen. Eerlijk gezegd vind ik het nogal vaag. Er is een 'letter of intent', meer niet. Fontein zegt:
We zijn voorzichtig in het formuleren van doelstellingen, maar we gaan in elk geval met de best denkbare partners in zee. Toch gaan we rustig en in fases te werk. We spreken nu uit dat we met elkaar gaan samenwerken, de volgende stap is het opstellen van een businessplan. De mogelijkheden zijn ontzettend groot, maar we lopen niet te hard van stapel. Chinezen houden van een bescheiden opstelling en hebben in het verleden veel vertrouwen in westerse voetbalclubs verloren. Er zijn clubs geweest die even snel wat geld wilden ophalen. Real Madrid nam een aandeel in Bejing Gouan FC, maar dat bleek vooral interessant voor de zakelijke contacten van de toenmalige voorzitter (Pérez). Internationale heeft er een voetbalschool neergezet, maar dat is eigenlijk niet meer dan een gebouw. Er zijn clubs geweest die een speler aantrokken maar hem na een paar maanden weer naar huis stuurden. Dat zagen we ook in Nederland (PSV- Sun Xiang). Dat soort opportunisme heeft de Chinezen sceptisch gemaakt. We hebben daarom veel tijd gestoken in het terugwinnen van het vertrouwen.
Ajax heeft daarbij blijkbaar samengewerkt met het bedrijf Chinese Holland Sportgate. Ook maakte het gebruik van de contacten van Fontein, die vijf jaar in China ijsjes heeft verkocht.
We hebben een heel gedegen, uitgebreid onderzoek gedaan. Ruim twee jaar hebben we nodig gehad om te bepalen wat de beste aanpak is. We zijn tot de conclusie gekomen dat je bij de basis moet beginnen en dat het verstandig is je eerst op één grote stad te richten. Peking ligt dan het meest voor de hand, omdat het het dichtst bij het staatsapparaat zit. In China bestaat pas een jaar of tien profvoetbal, maar door een aantal corruptieschandalen staan niet veel bedrijven klaar om te investeren. Chinezen zijn echter wel gek op voetbal. Op televisie zijn hartstikke veel beelden van wedstrijden uit het westen te zien. De Chinezen beseffennet al wij dat je om te kunnen groeien bij de jeugd moet beginnen. En daar ontstond uiteindelijk de klik.
Wat gaat die samenwerking inhouden?
Ik heb geleerd dat het belangrijk is om geduld op te brengen als je in China iets wilt bereiken. Daarom kan en wil ik nog niet zeggen hoe we dat precies gaan invullen. Je moet bijvoorbeeld denken aan het uitwisselen van trainers, het in kaart brengen van het aanwezige talent, het deelnemen aan elkaars toernooien, en wellicht zelfs aan een filiaal. Met dat laatste zijn we echter erg voorzichtig. Ajax Cape Town is een succes gebleken, Ajax in Ghana niet. Daaruit moet je lering trekken. Als je een samenwerking geen ziel geeft, is die gedoemd te mislukken.
En waartoe dient dit alles?
Alles moet uiteindelijk bijdragen aan het succes van Ajax in Amsterdam. Wij willen onze naamsbekendheid daar gaan uitbaten om daarvan hier in Nederland beter te worden. In ruil daarvoor delen we onze kennis. Er zullen straks in China beelden van onze wedstrijden worden uitgezonden. De staatstelevisie bereikt daar zo'n driehonderd miljoen mensen. Dan praat je dus over een enorme exposure en dat gaat natuurlijk geld opleveren. Geld dat we nodig hebben om de verschillen in begroting met grote clubs in Europa kleiner te maken.
Ook onze partners hebben voordeel bij deze samenwerking. Aegon, de nieuwe hoofdsponsor, is al een partnership aangegaan met een grote oliemaatschappij die ook in de assurantiën zit. Reisorganisatie ATP heeft komende zomer al zevenduizend reizen naar de Olympische Spelen in Peking geboekt. De naamsbekendheid van deze bedrijven zal alleen maar groeien als we ook iets opbouwen in China. Dat we hebben gekozen voor Bejing Guoan is overigens niet omdat dit een topclub is. We wilden een partner met een goede visie en infrastructuur. Dat is de belangrijkste reden.
Fontein heeft geen idee wat Ajax moet investeren en wat de concrete opbrengsten zullen zijn.
Dat hangt allemaal af vande concrete plannen die we nu gaan ontwikkelen.
Wat ik wel eens zou willen weten: op welke manier gaat deze samenwerking 'natuurlijk' geld opleveren?
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo dec 12, 2007 2:41 pm

Het enige wat ik kan bedenken is dat dit interessant is voor onze sponsoren. Wat dat betreft zal wat er voor Ajax inzit, dus ook van onze sponsoren moeten komen.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 12, 2007 3:24 pm

Of Fontein denkt werkelijk dat Ajax de populairste westerse club in China wordt. Ik hoop dat hij dat niet denkt.

Harm

Bericht door Harm » wo dec 12, 2007 4:17 pm

Het lijkt me als Chinees wel machtig interessant om Ajax te zien ploeteren tegen NAC... :excited.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » wo dec 12, 2007 4:18 pm

Toen wij in china waren hebben we ajax op de staattelevisie gezien. In heel korte samenvatting weliswaar

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 12, 2007 4:30 pm

De wedstrijden van Ajax worden in Indonesië rechtstreeks op TV uitgezonden. Weliswaar op Lativi, een zender die niet iedereen kan bekijken, maar toch... Mensen vertelden ons regelmatig dat ze Ajax kenden en wel eens hadden gezien. Maar helemaal geschift zijn ze daar niet, ze vonden Barcelona, Milan en Man. Utd. net iets beter. :blush.gif: :smallgrin.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo dec 12, 2007 4:39 pm

Maar wat gebeurt er met dat hele China-gebeuren als Ajax geen kampioen wordt en Fontien zijn conclusies trekt?

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 12, 2007 4:41 pm

Dan gaat het als een nachtkaars uit.

Ik zie er sowieso niets in. Veel te vaag.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo dec 12, 2007 4:43 pm

Verbaast me niets. Fontein is een luchtfietser.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op wo dec 12, 2007 4:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS

Bericht door LucaS » wo dec 12, 2007 4:43 pm

Ach, zolang het niets kost, of nauwelijks iets

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 12, 2007 4:45 pm

Ik heb liever dat ze hun energie steken in het verbeteren van de scouting.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo dec 12, 2007 5:11 pm

Daar heeft Fontein niets te zoeken.

Daniel

Bericht door Daniel » wo dec 12, 2007 7:33 pm

Maar ondertussen trekt hij wel zijn bek over dat Ajax is voor een nieuw beker systeem is zonder amateurs. Als onze vriend Fontein niet zijn moeite mag stoppen in de scouting en andere sportieve en sportief technische en daar volgens jou ook niet op afgerekent mag worden moet hij daar zijn muil ook niet over open trekken.. Hij moet zich dan ook helemaal afzijdig houden van het voetbal gedeelte en zich alleen maar richten op de marketing e.d. Tot nu toe heeft ie dat niet gedaan dus is dat dom.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo dec 12, 2007 8:53 pm

Azijnpissers hier, is de deal met Aegon soms ook luchtfietserij?
Dit is een deal met vele mogelijkheden, die natuurlijk ook direct geld kan opleveren. Verkoop van shirtjes, verkoop van TV-beelden, kennis van de jeugdopleiding verkopen, goede talenten halen etc etc

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 12, 2007 8:54 pm

Vergeet die verkoop van shirtjes nou maar, Neef. Chinezen kopen replica's, daar komt geen licentie aan te pas.

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo dec 12, 2007 8:58 pm

Neefkens schreef:Azijnpissers hier, is de deal met Aegon soms ook luchtfietserij?
Dit is een deal met vele mogelijkheden, die natuurlijk ook direct geld kan opleveren. Verkoop van shirtjes, verkoop van TV-beelden, kennis van de jeugdopleiding verkopen, goede talenten halen etc etc
Shirtjes kopen ze niet. Op TV heb ik inderdaad wel eens korte samenvattinkjes gezien, maar dat ook van andere 'topclubs' in Europa, kennis verkopen ... zie ik niet zo. Talenten zullen er wel komen over 10 jaar ofzo.

Ik ben wel heel benieuwd. IS voor mij weer een reden om af en toe richting China te gaan, misschien kan ik nog wat voor ze doen....

Ronald!

Bericht door Ronald! » do dec 13, 2007 12:43 pm

Het commerciele gewin moet je vooral zoeken in samenwerkingen met sponsoren. China is een zeer veelbelovende markt voor een heleboel partijen, maar het probleem is dat China een erg gesloten markt is. Het is verschrikkelijk moeilijk om echt voet aan de grond te krijgen en medewerking te krijgen van de autoriteiten. Vaak moet er een Chinese partner worden gezocht als je de markt wil betreden. De grote vraag is dus hoe voet aan de grond te krijgen in die markt.

Door de deal die er nu aan zit te komen kan Ajax functioneren als een brug naar China voor veel partijen. Een sponsordeal bij Ajax betekend goede contacten en een netwerk in China. De winst zit 'm dus daarin. Niet in shirtjes, sjaaltjes en mokken. Die kopen ze wel van Barcelona of Real als ze echt willen. Ajax gaat verdienen aan de extra verzekeringen die Aegon aan de man brengt en de extra verkochte navigatiesystemen van TomTom (of vul maar een bedrijf in...). De enorme verhoging in de bijdrage van het hoofdsponsorschap komt niet voort uit liefdadigheid of een groot Ajaxhart, maar uit de extra waarde die een samenwerking met Ajax biedt (in dit geval nog de verwachtte meeropbrengst).

Dit klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar Ajax stelt toch al jaren geen fluit meer voor in voetballand? Wie zit er nu op Ajax te wachten? Het leuke is dat de recente prestaties er helemaal niets mee te maken hebben. Ajax heeft namelijk maar één meerwaarde ten opzichte van al die andere clubs in de wereld: de opleiding. De kennis die Ajax op dit vlak heeft wordt nu gebruikt om een netwerk te bouwen in China. Die kennis is niet afhankelijk van een bal op de paal of plaatsing in de Champions League, maar zal blijven bestaan. Ajax heeft de afgelopen 10 jaar geen bal gepresteerd, maar toch blijven er toptalenten van de band rollen. Daar zit de meerwaarde in, dus daar is geld mee te verdienen.

Nogmaals, het gaat niet om shirtjes, mokken of tv-uitzendingen, maar om het bouwen van een netwerk voor andere partijen op basis van een niet te kopieren meerwaarde die Ajax kan bieden aan Chinese voetbalinstanties.

Overigens heb ik het bovenstaande geformuleerd als een zekerheid. Ik heb echter geen contacten of meer informatie, en zal dat ook niet pretenderen. Het blijft mijn eigen interpretatie van de feiten die er nu naar buiten komen geconbineerd met wat ik weet van China en een beetje boerenverstand.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do dec 13, 2007 12:56 pm

Je bedoelt dat Ajax interessanter wordt voor sponsors omdat de club op TV komt in China?

In het verkopen van kennis mbt de jeugdopleiding geloof ik niet zo. Volgens mij zit de kracht van de opleiding in de mensen die op de toekomst rondlopen.

Ronald!

Bericht door Ronald! » do dec 13, 2007 1:04 pm

Jöhnk schreef:Je bedoelt dat Ajax interessanter wordt voor sponsors omdat de club op TV komt in China?
Nee. Ik denk namelijk niet dat Ajax zo verschrikkelijk veel vaker op tv zal komen, simpelweg omdat Ajax 1 al 10 jaar niet meer interessant is. Wat bedrijven echter nodig hebben is een ingang en contacten (voornamelijk bij de overheid) om succesvol te opereren in de Chinese markt. Ajax kan ze die uiteindelijk geven.
In het verkopen van kennis mbt de jeugdopleiding geloof ik niet zo. Volgens mij zit de kracht van de opleiding in de mensen die op de toekomst rondlopen.
Heb je helemaal gelijk in. De jeugdopleiding is niet te kopiëren. Het leuke daarvan is dat juist daarom Ajax interessant is voor Chinese clubs en de voetbalbond en niet een willekeurige andere club. Het doel is ook helemaal niet om de opleiding te kopiëren. Wel kun je kennis overdragen om in China een kwaliteitsslag te maken en wie is daarvoor meer geschikt dan Ajax? Precies, geen enkele andere club ;)

Plaats reactie