Wie moet Henk ten Cate opvolgen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Henk ten Cate opvolgen?

Martin Jol
5
6%
Jose Mourinho
21
27%
Marco van Basten
14
18%
Louis van Gaal
15
19%
Adrie Koster
3
4%
Co Adriaanse
10
13%
Iemand anders, te weten:
10
13%

Totaal aantal stemmen: 78

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo dec 05, 2007 8:43 am

Betekenen deze reacties nu dat jullie ervan overtuigd zijn dat Van Basten de nieuwe man wordt?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

gaizka

Bericht door gaizka » wo dec 05, 2007 9:53 am

Volgens Arno Vermeulen, hij was gisteravond aan het woord in studio sport,
zijn van Basten en Rijkaard de enige opties als nieuwe trainer van Ajax en maakt van Basten de grootste kans.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 05, 2007 10:06 am

Rijkaard heeft nog 'gewoon' een contract bij Ajax, als ik het wel heb.

Alles wijst op Van Basten.
Het stinkt aan alle kanten!

sudesh

Bericht door sudesh » wo dec 05, 2007 10:12 am

Ik hoop dat Ajax (Martin van Geel) zo slim is om eerst een nieuwe trainer te presenteren en vervolgens samen nieuwe spelers aan te trekken. Anders zitten we volgend jaar zomer met een onnodig probleem opgezadeld.

LucaS

Bericht door LucaS » wo dec 05, 2007 10:12 am

joey schreef:Rijkaard heeft nog 'gewoon' een contract bij Ajax, als ik het wel heb.
Dat heb je dan onwel

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 05, 2007 10:26 am

Een beetje wel en een beetje onwel. Net als jij. :neutral.gif:

http://www.nu.nl/news/1121008/43/'Rijka ... lona'.html

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo dec 05, 2007 10:28 am

joey schreef:Rijkaard heeft nog 'gewoon' een contract bij Ajax, als ik het wel heb.

Uhhh, Barca bedoel je? :biggrin.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » wo dec 05, 2007 10:29 am

Waarom schrijf je dan dat Rijkaard nog een contract bij Ajax heeft?

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 05, 2007 10:31 am

Bij Barcelona bedoel ik natuurlijk. Rijkaard en Ajax, dat klinkt zo logisch in één zin. :blush.gif:

Rijkaard ligt dus vast bij Barcelona maar kan na elk seizoen weg. Zijn komst is dus mogelijk. Ik droom nu in stilte van een combinatie Rijkaard-Van Basten. Maar het zal wel Van Basten worden, want ik kan me haast niet voorstellen dat Rijkaard van de ene stressklus in de andere stapt.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » wo dec 05, 2007 11:23 am

Ik kan me ook niet voorstellen dat van Basten 'assistent' van Rijkaard zou willen worden... alhoewel dat wel goed voor hem zou zijn...
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo dec 05, 2007 11:37 am

Neefkens schreef:
als dit is de maatstaf, why the f*ck hebben we dan Koeman verketterd?
Heb ik nooit gedaan, ik ben niet zo van het verketteren.
:ajaxsmiley.gif:
:worshippy.gif:

Jesse

Bericht door Jesse » wo dec 05, 2007 1:37 pm

joey schreef:Ik droom nu in stilte van een combinatie Rijkaard-Van Basten.
Dat lijken me nou net twee dezelfde types.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 05, 2007 1:40 pm

Nee hoor. Van Basten is, om met Gullit te spreken, 'een korporaaltje'.

Jesse

Bericht door Jesse » wo dec 05, 2007 1:41 pm

Kan je dat uitleggen?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 05, 2007 1:43 pm

Hij is hard en bazig. En het moet op zijn manier. Kijk maar eens hoe hij de confrontatie met Van Nistelrooij aan ging. Hij vertrok geen spier.

Jesse

Bericht door Jesse » wo dec 05, 2007 1:45 pm

Daar zit inderdaad wat in. Maar ik doelde er meer op dat het in mijn ogen beide geen veldtrainers zijn.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 05, 2007 1:49 pm

O, vandaar. Ik dacht dat je het over gelijke karakters had. :blush.gif:

Van Basten ambieert op dit moment juist het veldwerk volgens mij. En ik geloof dat hij dat bij Jong Ajax aardig deed. Of het genoeg is voor Ajax 1 zal moeten blijken.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo dec 05, 2007 2:11 pm

Hij was ook een verademing bij oranje, zeker na dickie.
Persconferenties waren weer gewoon leuk, het spel was een stuk aangenamer, er gebeurde weer wat. Zelfs ik ging weer Oranje kijken.
:blush.gif:
vervolgens kwam het "spook Oranje" om de hoek kijken (wat als ie gewoon gewonnen had van Portugal) en ook MvB ging voor de publicitaire bijl, net als al zijn voorgangers.

Laat hem nu maar lekker bij ons elke dag bouwen en kneden, met jeugd, met de nieuwe topspelers (schietgebedje) en de terugkomende spelers.

Komt helemaal goed.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 05, 2007 2:39 pm

Mee eens, iedere coach van Oranje gaat vroeger of later door de gehaktmolen. Maar helaas is dat bij Ajax niet anders.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo dec 05, 2007 4:54 pm

En dan krijgen we de lichtgewichten Robbie Witsche en Schip er zeker gratis bij.. gadverdamme wat een vooruitzicht.

999

Bericht door 999 » wo dec 05, 2007 5:02 pm

Als het van Basten gaat worden is de enige hoop die je kan hebben dat ie ienderdaad op clubnivo, doordat je constant de groep bij elkaar hebt, iets neer kan zetten.

Nou, ik heb er een hard hoofd in.Met de besten van Nederland, en dan zoiets armoedig op het veld toveren ...
Blij met de punten ...

Daniel

Bericht door Daniel » wo dec 05, 2007 5:11 pm

joey schreef:Een beetje wel en een beetje onwel. Net als jij. :neutral.gif:

http://www.nu.nl/news/1121008/43/'Rijka ... lona'.html
Dat bericht is dan ook van 19 Juni dit jaar..

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo dec 05, 2007 10:37 pm

Van Basten naar Ajax: goed idee?

Marco van Basten stapt na het Europees kampioenschap, volgend jaar zomer in Zwitserland in Oostenrijk, op als bondscoach. Hij heeft dan de handen vrij om, bijvoorbeeld, naar Ajax te komen. Is dat een goed idee?

Voetbalanalyticus Henk Spaan:
''Er ontstaat een rare situatie als Marco van Basten tijdens het Europees kampioenschap aanblijft als coach. Van Basten zegt al steeds meer naar de spelers te luisteren. Als zij weten dat hij weggaat, kan er een machtsvacuüm ontstaan. Hij geeft ze al een vinger, dan is het gemakkelijk een hele hand te nemen. Van Basten kan alleen als bondscoach aanblijven als Van Nistelrooy en Van der Sar hun verantwoordelijkheid serieus nemen. Guus Hiddink is de ideale opvolger van Van Basten. Hiddink heeft nog niet getekend voor Rusland. Foppe de Haan heeft het inzicht en de kunde, maar het zou een experiment zijn. Hij heeft het goed gedaan bij Heerenveen en Jong Oranje. Kan hij ook werken met voetballers die in grote glimmende auto's rijden?''

''Voor het Nederlandse voetbal en de media zou het een goede zaak zijn als Van Basten trainer van Ajax wordt. Ajax heeft veel talent en er is geld. Daar is iets van te maken. Voor Van Basten zelf is het goed een paar jaar voor een club te werken. Maar Van Basten blijft een beginnende coach. Het heeft ook meer dan tien jaar geduurd voordat Rinus Michels doorhad hoe het werkte. Niemand is als grote trainer geboren. Ajaxvoorzitter Jaakke zal het in elk geval leuk vinden naast Van Basten te kunnen staan.''

Televisiepresentator Humberto Tan:
''Ik ben tot op zekere hoogte verrast. Van Basten heeft altijd gezegd dat hij veel potentie zag in de spelersgroep, zeker op de langere termijn, daarmee doelend op het WK in 2010. Daarnaast was hij blij dat hij bij het Nederlands elftal over de beste spelers kon beschikken. Dat moet je als coach van een club nog maar zien, tenzij je bij Barcelona of iets dergelijks zit, heeft hij me geregeld voorgehouden.''

''Ik vermoed dat de groeiende kritiek op zijn kwaliteiten als bondscoach hem te veel werd; hij was het zat. Het zou mij niet verbazen als hij naar Ajax gaat. Als opvolger bij het Nederlands elftal zou ik zelf voor Foppe de Haan gaan. Hij heeft draagvlak bij de spelers en bij het publiek, hij heeft laten zien resultaten te kunnen behalen en hij is beschikbaar - ook niet onbelangrijk.''

Supporter Erik:
''Van Basten moet gewoon naar Ajax komen. Dan kan hij laten zien wat hij in zijn mars heeft.''

Supporter Ab:
''Ik snap werkelijk niet wat Van Basten bij Ajax te zoeken heeft als trainer. Als het Ajaxbestuur in seizoen 2008/2009 Jupiler League wil spelen, ja, dan moet het bestuur inderdaad Van Basten als coach aanstellen. Ik heb veel respect voor Marco als wereldspits, maar als coach heeft hij werkelijk nog niets gepresteerd.''

Coach van Jong Oranje Foppe de Haan:
''Ik was gisteren aan het werk toen ik werd gebeld dat Van Basten ermee ophoudt. Het kwam echt als een verrassing, ik had gedacht dat hij door zou gaan, gebaseerd op zijn uitspraken van de laatste tijd. Maar ja, je moet wel een psycholoog zijn om alle tegenstrijdigheden daarin te kunnen plaatsen. Ik heb altijd begrepen dat hij het een prima team vindt waarmee je ver kunt komen als je doorzet. Ik dacht dat hij dat zou doen, over de tijd heenkijken naar 2010. Of ik mezelf als bondscoach zie, weet ik niet. Ik ga naar de Olympische Spelen met Jong Oranje, dat is nu mijn enige prioriteit. Daarna, in augustus, loopt mijn contract af en dan zie ik wel verder. Ik ben ook niet meer de jongste, dus we moeten maar zien hoe ik dan ik het leven sta en wat zich aandient. Misschien doet zich wel iets heel anders voor dan het bondscoachschap van het Nederlands elftal.''

Oud-voetballer en sportjournalist Johan Derksen:
''Ik vind het een heel verstandige beslissing van Van Basten en de KNVB. Hij is vier jaar niet succesvol geweest en dan moet je er een keer een punt achter zetten. Wat ik niet snap, is dat hij het EK nog wel doet: heel ondoordacht. Van Basten heeft geen overwicht op de spelers, geen draagvlak onder het publiek, de media moeten niets van hem hebben. De KNVB heeft de fout gemaakt hem aan te nemen en nu maken ze de fout hem door te laten gaan. Gebleken is dat goed kunnen voetballen en aardig kunnen golfen niet betekent dat je ook een goede coach bent, een capabele peoplemanager.''

''Van Basten is van een golfcourse geplukt, hij kan totaal niet met mensen omgaan, maar hij heeft een ego van hier tot Tokio. Die jongen is zijn hele leven al omringd met jaknikkers, en dan ineens zestien miljonairs te moeten leiden, dat valt niet mee. Het zal ook niet gemakkelijk zijn om voor het EK nog iemand anders te vinden, maar ik sluit niets uit. Die meneer uit Alkmaar zal vandaag in ieder geval wel een sollicitatie de deur uitdoen. Hij staat te springen.''
www.parool.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » do dec 06, 2007 6:07 pm

Van mij mag Van Basten naar Ajax komen. Dat verhaal over 'dominant voetbal' dat ie bij zijn aanstelling bij Oranje afstak, is een fout die vele trainers maken. Van Gaal dacht Oranje ook als 'zijn' Ajax te kunnen laten ballen. Maar in een week kun je weinig bereiken, dat heeft Van Gaal ervaren en Van Basten ook. Van Basten heeft ontegenzeggelijk een aantal fouten gemaakt bij Oranje, maar hij heeft er m.i. wel lering uit getrokken. RVN en Seedorf spelen immers weer voor Oranje. En ik denk dat ie de wedstrijd tegen Portugal met wat ie nu weet ook anders zou hebben aangepakt...

Verder meen ik een serieuze trainer in MVB te zien, om zijn visie (4-3-3) om te zetten is het dagelijks werken met een groep - gedurende langere tijd! - een vereiste. Dat vertrouw ik Marco wel toe, dat ie zich langere tijd voor Ajax zou willen committen. Hij blijkt iemand te zijn die een contract respecteert. Hij zou i.t.t. het gros van zijn vakbroeders de club m.i. niet verlaten op het moment dat hij nog een contract heeft en een grotere club of een groter salaris naar hem lonkt. En hij kan bij Ajax in principe werken zoals ie wil: hij kent de club door en door, kan compromisloos en o.b.v. zijn visie werken. Daarnaast heeft ie natuurlijk een enorm netwerk, hem zal informatie m.b.t. mogelijke versterkingen ter ore komen die een Koster of Ten Cate niet zal bereiken.

Kan ie spelers beter maken waarmee ie dagelijks aan de slag zou kunnen gaan? Geen idee, maar Ajax heeft een jonge groep met een aardig potentieel waaraan nog veel te schaven valt. Ik denk eerlijk gezegd dat deze groep (en de volgende lichting van jonge talenten die ongetwijfeld weer opstaat) voor iedere trainer een mooie opgave is. Andersom lijkt me dat het voor een jonge groep een voorrecht is om met jonge trainers als Marco en Schip aan de slag te kunnen gaan. Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar als ik als jong ventje zou mogen kiezen tussen de trainers Koster, HtCreep en Van Basten... Lijkt me duidelijk.

Verder: hij heeft een hekel aan filmsterrengedrag (mind your steps Luque en Suarez). Hij kent de levensader (opleiding) zeer goed, heeft de volledige backing van JC (en dat is verdomd belangrijk) en hij is welbespraakt (en geen emotioneel ongeleid projectiel, waarvan we er de voorbije jaren genoeg hebben gehad!). Aan een mallotige trainer die het veld inrent, zichzelf in de media voor lul zet, een 7-1-2 tactiek hanteert in europese uitwedstrijden en kleedkamergeheimen lekt, hebben we effe geen behoefte, lijkt me.

Het liefst zag ik Rijkaard komen, maar dat zal (nog) niet lukken, lijkt me. Maar ik zie het dus wel zitten met Marco. Natuurlijk kleven er aan MVB ook een paar nadelen. Hij is wel erg afstandelijk en koel, heeft ie de passie wel of staat ie in zijn hart toch liever dagelijks op de golfbaan? Daarnaast lijkt het me niet zinvol dat ie volledig zijn eigen staf samenstelt. Hij heeft immers wel de neiging om z'n halve vriendenkring bij zijn werk te betrekken. Daarnaast is ie beenhard, zowel qua omgang met mensen als qua visie. Ik heb wel eens het gevoel dat mensen en spelers voor Marco vooral pionnen op een schaakbord zijn. Aan de andere kant: dat soort compromisloos rechtlijnige figuren (Michels, JC, LVG) maakten van Ajax een van de meest succesvolle clubs in de Europese historie. Al die anderen die we hebben gehad, sloegen aan het zwabberen met alle gevolgen van dien...

Alle plussen en minnen op een rijtje zettend, heb ik er alle geloof in dat ie iets moois zal weten neer te zetten. Dus wat mij betreft ruim baan voor Marco!!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do dec 06, 2007 6:14 pm

wimpey schreef:Daarnaast is ie beenhard, zowel qua omgang met mensen als qua visie.
Hier heb ik geen problemen mee, zolang de trainer in kwestie niet onredelijk wordt en z'n spelers niet keer op keer afkaffert voor de groep. De meeste trainers zullen voor de gehele groep nu eenmaal een bepaalde act opvoeren om hun gezag over de groep te behouden. Ik denk dat Van Basten in de persoonlijke gesprekken best te pruimen is en vooral dat spelers -en dat is natuurlijk veel belangrijker- dingen van hem op kunnen steken.

Gesloten