Bij ons is Aissati overigens welkom hoor, maar De Jong blijft natuurlijk. Wij laten onze grootste talenten niet naar de concurrent gaan als ze het eerste eenmaal hebben gehaald.
Moderator: mods
Qua uiterlijk wel ja. Voor de rest vind ik hem geen Cocu. De Jong zijn inzicht is relatief beter (vergeleken met een 18-jarige Cocu dus) en ik denk dat De Jong diep spelend het best tot z'n recht komt, terwijl Cocu als controlerende linkshalf zijn beste tijden heeft meegemaakt. Maar goed, dat De Jong een groot talent is, dat is al een aantal jaren bekend. Ik had alleen niet verwacht dat hij al zo snel gebracht zou worden.Jöhnk schreef:Bertje vergeleek De Jong laatst met Cocu. Gelet op zijn uiterlijk, maniertjes en motoriek klopt dat inderdaad perfect.
Qua type speler? Weet nog niet. Tot nu toe bevalt hij me iig uitstekend. Een echte teamplayer, dat zie je zo.
Nee. Aissati beschikt over een prima inzicht, een goede trap en een uitstekende pass en met een goede mentaliteit zou hij inderdaad een wereldspeler kunnen worden. Ik vrees echter dat hij mentaliteit tekort komt om het echt te redden op wereldtop-niveau.Thomas schreef:En je hebt niet het gevoel dat je je een beetje laat leiden door het feit dat Aissati niet aan de bak komt bij PSV, Generaal?
Bij ons is Aissati overigens welkom hoor, maar De Jong blijft natuurlijk. Wij laten onze grootste talenten niet naar de concurrent gaan als ze het eerste eenmaal hebben gehaald.
Ik had verwacht dat Ajax hem eerst een jaar aan Vitesse of De Graafschap zou verhuren om hem genoeg minuten te laten maken. Maar hij lijkt nu gewoon al basisspeler te zijn en dat vind ik erg knap. Huntelaar weet in ieder geval wel raad met die voorzetten van hem.Thomas schreef:Maar als je wist dat het zo'n groot talent was, waarom had je dan niet verwacht dat hij zo snel gebracht zou worden? Wij zijn Ajax hoor.
Jonge spelers willen veel spelen en zich ontwikkelen. En ik zal je voor zijn, dan zijn die eventuele kampioenschappen bij PSV (zou kunnen dat dat de komende jaren meer is dan bij Ajax) van minder groot belang. Een groot talent kan op jonge leeftijd beter veel spelen en later veel prijzen binnenhalen, dan op jonge leeftijd vanaf de bank het ene kampioenschap na het andere binnen slepen.generaal schreef:Nee. Aissati beschikt over een prima inzicht, een goede trap en een uitstekende pass en met een goede mentaliteit zou hij inderdaad een wereldspeler kunnen worden. Ik vrees echter dat hij mentaliteit tekort komt om het echt te redden op wereldtop-niveau.
Ik zie het nog best gebeuren dat PSV Aissati ruilt tegen 3 miljoen euro en Siem de Jong. Die laatste zou er denk ik geen moeite mee hebben omdat hij geen echte Ajacied is, zoals Heitinga, Maduro en Van der Vaart dat bijvoorbeeld wel zijn.
Ik heb De Jong natuurlijk ook nog niet veel gezien, al - en dit bedoel ik niet om op te scheppen - heb ik meestal redelijk gauw in de gaten wat voor speler iemand is.Jöhnk schreef:Bertje vergeleek De Jong laatst met Cocu. Gelet op zijn uiterlijk, maniertjes en motoriek klopt dat inderdaad perfect.
Qua type speler? Weet nog niet. Tot nu toe bevalt hij me iig uitstekend. Een echte teamplayer, dat zie je zo.
Oké, het is inderdaad ook geen interessante discussie zo lang er überhaupt geen geruchten zijn omtrent interesse van PSV voor De Jong.Thomas schreef:Jonge spelers willen veel spelen en zich ontwikkelen. En ik zal je voor zijn, dan zijn die eventuele kampioenschappen bij PSV (zou kunnen dat dat de komende jaren meer is dan bij Ajax) van minder groot belang. Een groot talent kan op jonge leeftijd beter veel spelen en later veel prijzen binnenhalen, dan op jonge leeftijd vanaf de bank het ene kampioenschap na het andere binnen slepen.generaal schreef:Nee. Aissati beschikt over een prima inzicht, een goede trap en een uitstekende pass en met een goede mentaliteit zou hij inderdaad een wereldspeler kunnen worden. Ik vrees echter dat hij mentaliteit tekort komt om het echt te redden op wereldtop-niveau.
Ik zie het nog best gebeuren dat PSV Aissati ruilt tegen 3 miljoen euro en Siem de Jong. Die laatste zou er denk ik geen moeite mee hebben omdat hij geen echte Ajacied is, zoals Heitinga, Maduro en Van der Vaart dat bijvoorbeeld wel zijn.
Denk sowieso niet dat PSV interesse heeft in Siem de Jong. Ze hebben liever dat er een flink geldbod wordt gedaan op Aissati. Aissati komt niet geweldig over de laatste tijd, maar ik zo als speler met zoveel talent ook een beetje moedeloos worden van Koeman.
Alleen is De Jong geen controlerende halfspeler, maar een echte klassieke nummer 10. Die zal zich eerder in de richting van Bergkamp ontwikkelen dan dat hij een nieuwe Cocu wordt.Bertje schreef:Ik heb De Jong natuurlijk ook nog niet veel gezien, al - en dit bedoel ik niet om op te scheppen - heb ik meestal redelijk gauw in de gaten wat voor speler iemand is.Jöhnk schreef:Bertje vergeleek De Jong laatst met Cocu. Gelet op zijn uiterlijk, maniertjes en motoriek klopt dat inderdaad perfect.
Hij lijkt in ieder geval positioneel constant goed te staan, een hele hoge handelingssnelheid (en dus goede functionele techniek) te hebben - (vergis je niet, dat had Cocu ook!) en een hele behoorlijke diepgang te hebben, al zal waarschijnlijk pas op latere leeftijd blijken of hij aan de onmenselijke diepgang van Cocu kan tippen.
Angstaanjagend hoe die man de ballen op eigen helft wegkopte, om ze dan aan de andere kant tussen de palen te koppen.Jöhnk schreef:Daar kan sowieso niemand aan tippen. Cocu is altijd een onderschatte speler geweest. Hij is gedurende minimaal twee periodes de beste speler ter wereld uit zijn klasse geweest.
Dat klopt wel; hij speelde dan ook bij een stroef Barcelona. Cocu zijn grootste tegenstander was hijzelf: af en toe kreeg hij last van het Gregoor van Dijk virus en dan moest hij er weer af met rood.Jöhnk schreef:Daar kan sowieso niemand aan tippen. Cocu is altijd een onderschatte speler geweest. Hij is gedurende minimaal twee periodes de beste speler ter wereld uit zijn klasse geweest.
Bergkamp was een aanvaller. Ik neig in deze discussie zeker mee te gaan met Bertje, al vind ik de manier waarop De Jong zich altijd weet te positioneren rondom de spits ook wel wat van Jari weg hebben.generaal schreef:Alleen is De Jong geen controlerende halfspeler, maar een echte klassieke nummer 10. Die zal zich eerder in de richting van Bergkamp ontwikkelen dan dat hij een nieuwe Cocu wordt.
Maar bij Arsenal bijvoorbeeld speelde Bergkamp toch duidelijk in dienst van Henry. En inderdaad, hij doet me ook aan Litmanen denken.Thomas schreef:Bergkamp was een aanvaller. Ik neig in deze discussie zeker mee te gaan met Bertje, al vind ik de manier waarop De Jong zich altijd weet te positioneren rondom de spits ook wel wat van Jari weg hebben.generaal schreef:Alleen is De Jong geen controlerende halfspeler, maar een echte klassieke nummer 10. Die zal zich eerder in de richting van Bergkamp ontwikkelen dan dat hij een nieuwe Cocu wordt.
De Jong lijkt mij juist wel een controlerende halfspeler. Postioneel (in verdedigend en in aanvallend opzicht) uitstekenend. Een creatieve slimme loper. Een typische Ajax-halfspeler.generaal schreef:Alleen is De Jong geen controlerende halfspeler, maar een echte klassieke nummer 10. Die zal zich eerder in de richting van Bergkamp ontwikkelen dan dat hij een nieuwe Cocu wordt.Bertje schreef:Ik heb De Jong natuurlijk ook nog niet veel gezien, al - en dit bedoel ik niet om op te scheppen - heb ik meestal redelijk gauw in de gaten wat voor speler iemand is.Jöhnk schreef:Bertje vergeleek De Jong laatst met Cocu. Gelet op zijn uiterlijk, maniertjes en motoriek klopt dat inderdaad perfect.
Hij lijkt in ieder geval positioneel constant goed te staan, een hele hoge handelingssnelheid (en dus goede functionele techniek) te hebben - (vergis je niet, dat had Cocu ook!) en een hele behoorlijke diepgang te hebben, al zal waarschijnlijk pas op latere leeftijd blijken of hij aan de onmenselijke diepgang van Cocu kan tippen.
Aanvallers kunnen ook in dienst van elkaar spelen. Bergkamp was in principe in het centrum aanspeelbaar, terwijl Henry vooral vanaf de zijkanten naar binnen trok, loerend op de pass van Bergkamp.generaal schreef:Maar bij Arsenal bijvoorbeeld speelde Bergkamp toch duidelijk in dienst van Henry. En inderdaad, hij doet me ook aan Litmanen denken.
Maar ik heb het idee dat de positie van controlerende halfspeler zijn voorzet en inzicht niet volledig benut. Stel je eens voor dat hij van achter de spits door zijn fenomenale inzicht en trap razendsnel de verdediging uit elkaar speelt en een spits in stelling brengt. Als je als diepste middenvelder speelt, dan is die bal veel minder lang onderweg dan vanuit de positie van bijvoorbeeld linkshalf. Aanvallend verras je volgens mij enorm als je Huntelaar en Suarez door hem laat bedienen.Bertje schreef:De Jong lijkt mij juist wel een controlerende halfspeler. Postioneel (in verdedigend en in aanvallend opzicht) uitstekenend. Een creatieve slimme loper. Een typische Ajax-halfspeler.generaal schreef:Alleen is De Jong geen controlerende halfspeler, maar een echte klassieke nummer 10. Die zal zich eerder in de richting van Bergkamp ontwikkelen dan dat hij een nieuwe Cocu wordt.Bertje schreef: Ik heb De Jong natuurlijk ook nog niet veel gezien, al - en dit bedoel ik niet om op te scheppen - heb ik meestal redelijk gauw in de gaten wat voor speler iemand is.
Sowieso is de positie van 'nummer tien' wat uit zijn verband getrokken. Niet meer dan een wat diepere centralere halfspeler.
Cocu had wel dat sluipende inderdaad en kon ook met één balaanraking het spel voortzetten. De Jong heeft deze kwaliteiten ook, maar hij presteerde in de jeugd jaarlijks fenomenaal als nummer 10, dus waarom zouden ze hem bij Ajax niet verder in die richting duwen?Thomas schreef:Cocu kon toch ook uitstekend de spitsen bedienen en voor de goal komen als halfspeler? De Jong heeft er in ieder geval het inzicht voor.
Ik vind de grote kracht van De Jong vooralsnog niet in de statistieken (goals en assists) liggen, maar eerder in zijn positioneel dwingende spel. Hij kan een elftal richting geven zonder veel te hoeven lopen.generaal schreef:Maar ik heb het idee dat de positie van controlerende halfspeler zijn voorzet en inzicht niet volledig benut. Stel je eens voor dat hij van achter de spits door zijn fenomenale inzicht en trap razendsnel de verdediging uit elkaar speelt en een spits in stelling brengt. Als je als diepste middenvelder speelt, dan is die bal veel minder lang onderweg dan vanuit de positie van bijvoorbeeld linkshalf. Aanvallend verras je volgens mij enorm als je Huntelaar en Suarez door hem laat bedienen.Bertje schreef:De Jong lijkt mij juist wel een controlerende halfspeler. Postioneel (in verdedigend en in aanvallend opzicht) uitstekenend. Een creatieve slimme loper. Een typische Ajax-halfspeler.generaal schreef: Alleen is De Jong geen controlerende halfspeler, maar een echte klassieke nummer 10. Die zal zich eerder in de richting van Bergkamp ontwikkelen dan dat hij een nieuwe Cocu wordt.
Sowieso is de positie van 'nummer tien' wat uit zijn verband getrokken. Niet meer dan een wat diepere centralere halfspeler.
Maar hij kan ook in een Riquelme-rol bij Ajax spelen. Hij heeft er ook wel wat van weg: dezelfde versnelling, hetzelfde tempo, alleen is De Jong positioneel misschien nog net iets slimmer. Hij kan dus prima als 'luie' nummer 10 de ballen van mindere goden als Heitinga en Gabri tot kansen verwerken.Bertje schreef:Ik vind de grote kracht van De Jong vooralsnog niet in de statistieken (goals en assists) liggen, maar eerder in zijn positioneel dwingende spel. Hij kan een elftal richting geven zonder veel te hoeven lopen.generaal schreef:Maar ik heb het idee dat de positie van controlerende halfspeler zijn voorzet en inzicht niet volledig benut. Stel je eens voor dat hij van achter de spits door zijn fenomenale inzicht en trap razendsnel de verdediging uit elkaar speelt en een spits in stelling brengt. Als je als diepste middenvelder speelt, dan is die bal veel minder lang onderweg dan vanuit de positie van bijvoorbeeld linkshalf. Aanvallend verras je volgens mij enorm als je Huntelaar en Suarez door hem laat bedienen.Bertje schreef: De Jong lijkt mij juist wel een controlerende halfspeler. Postioneel (in verdedigend en in aanvallend opzicht) uitstekenend. Een creatieve slimme loper. Een typische Ajax-halfspeler.