Bij de buren genieten van Ajax
Amsterdam, 01 nov 2007
Supporters zijn er in alle soorten en maten. Iedereen beleeft Ajax op zijn eigen manier. In de Ajax-media komen de supporters aan het woord over hún Ajax. Dit keer vertelt Tilly de Jong uit Heemstede wat Ajax voor haar betekent.
Supporter: Tilly de Jong
Leeftijd: 56 jaar
Seizoenkaarthouder: Nee, want dan zou ik in mijn eentje moeten, omdat niemand in mijn gezin van voetbal houdt. Dat vind ik niet gezellig.
Fan van Ajax sinds:
Eigenlijk ben ik pas echt voetbalfan sinds 1988, toen Nederland Europees kampioen werd. Mijn man had bedacht dat we op de dag van de finale naar de Efteling moesten gaan, omdat het dan rustig zou zijn. Ik baalde als een stekker natuurlijk. Had maar een radiootje meegenomen om het toch te kunnen volgen. Alle mannen die op hetzelfde uitje mee waren en wél van voetbal hielden, liepen uiteraard achter mij aan. Die hadden er zelf niet aan gedacht een radio mee te nemen. De goals vielen in het Sprookjesbos. Ik ben echt fan van Ajax sinds 1995 toen de Champions League werd gewonnen. Ik houd van het aanvallende spel van Ajax.
Met wie kijk je naar de wedstrijden van Ajax?
Dus niet met mijn gezin dat bestaat uit twee dochters en een man. Als er al voetbal op televisie is, word ik aangekeken met een blik van 'jij bent gek!' en zappen ze steeds weg. Dus ga ik met de belangrijke wedstrijden naar de buren. Lekker kijken met drie mannen die wel van voetbal houden. Ik kom op uitnodiging wel eens in de ArenA en het lijkt wel of het steeds tegen FC Groningen is.
Mooiste Ajax-moment:
Dat was toch het winnen van de Champions League in 1995 tegen AC Milan.
Mooiste Ajax-doelpunt:
Die goal van Kluivert tegen AC Milan was niet mooi. Wel belangrijk, maar voor de mooie goals denk ik aan Marc Overmars. Geweldig!
Favoriete Ajax-speler op dit moment:
Een type Overmars, type Sneijder. Die vond ik zo goed. Misschien kies ik onbewust voor hem, omdat ik ook zowel links als rechts ben. Nu Sneijder weg is, neig ik naar Luis Suarez. Wat een mooie voetballer. Ik vind het wel naar dat hij steeds probeert een strafschop te versieren. Dat vervelende lachje van hem, bah. Nee, dat moet hij niet meer doen!
Favoriete speler uit de Ajax-historie:
Marc Overmars? Nee zeg, dat is een belediging voor de grootste Ajacied! Dat is natuurlijk Johan Cruijff. Niemand kan hem evenaren.
Favoriete club naast Ajax:
Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen... dat is stiekem Feyenoord, maar dan alleen omdat ik een jongen ken die daar speelt; Tim Vincken. Ik vind hem ook zo'n mooie voetballer. Jammer dat hij zo veel geblesseerd is. Wat ik van Feyenoord wel bewonder is die vechtersmentaliteit.
Ajax is voor mij..:
Ontspanning. Ajax staat voor sportiviteit en is voor mij een leuke avondvulling. Nou ja, eigenlijk vind ik Ajax gewoon helemaal té gek!
Om de ballen uit je broek te schamen.