Engeland en Schotland
Moderator: mods
www.ad.nlKlucht rond Jol eindelijk voorbij
Door MAARTEN WIJFFELS
ROTTERDAM/LONDEN - Een schijnvoorstelling die al twee maanden bezig was, kreeg donderdagavond een typerend slot.
Martin Jol vernam dat hij zijn baan als trainer van Tottenham Hotspur had verloren, terwijl hij zijn team nog coachte in de UEFA Cup-thuiswedstrijd tegen Getafe. De 51-jarige Scheveninger maakte dat op uit de reacties van het publiek. Dat was via radio en mobiele telefoon op de hoogte van een officieel statement van het Spurs-bestuur dat pas ná de wedstrijd openbaar had mogen worden.
Twee uur voor de aftrap had een select groepje journalisten het nieuws van Jols ontslag al onder embargo gekregen. Namens het bestuur van Spurs lichtte communcatie-directeur Donna Cullen ondermeer The Sun in. Zoals zo vaak hield het embargo geen stand.
Nadat de BBC en Sky Jols congé als eerste meldden, ging ook ITV, het station dat het UEFA Cup-treffen live uitzond, in de rust mee. Toen Jol en de spelers de catacomben uitkwamen voor de tweede helft, merkten zij gelijk een andere sfeer op de tribunes.
Hele rijen fans veerden op en begonnen massaal ‘stand up for Martin Jol’ te zingen. De collectieve uiting van steun hield aan tot na het laatste fluitsignaal. Toen pas kreeg Jol op een bovenverdieping van White Hart Lane uit de mond van voorzitter Daniel Levy zélf het ‘nieuws’ te horen.
Dát de tweede Nederlandse coach in de Premier League na Ruud Gullit zou gaan sneuvelen, was al sinds augustus duidelijk. Toen werden de trots en beroepseer van Jol al een eerste keer gekrenkt. Twee bestuursleden van Spurs werden in Spanje gefotografeerd met Sevilla-trainer Juande Ramos. Hoewel Ramos en Spurs-voorzitter Levy er een heel verhaal omheen breidden en de trainer zijn Spaanse werkgever niet verliet, was de toon gezet.
Vanaf dat moment was de autoriteit van Jol in de kleedkamer ondermijnd. Hij ervoer het bijvoorbeeld in zijn strijd met spits Jermain Defoe. Maar Jol wilde niet degene zijn die in het eenzijdig door Spurs op gang gebrachte spel als eerste zou breken. Zo ontstond een patstelling die tot donderdagavond duurde en die de Nederlander nu zo’n 6 miljoen euro aan vertrekpremie oplevert. Jol heeft de afgelopen periode bewust zijn mond gehouden over de wijze waarop de club met hem omging en dat doet hij nog steeds.
Ruim drie jaar na zijn eerste werkdag ruimde Jol gistermorgen zijn trainerskamer leeg op The Lodge, het trainingscentrum van Tottenham Hotspur in Noord Londen. Het werd meteen een grote schoonmaak, want ook zijn assistenten Chris Houghton en Hans Segers kregen na dienstverbanden van tien jaar en meer hun congé. Het hoofd van de scouting sneuvelde eveneens.
Tweede elftal-trainer Clive Allen zal zondag op de bank zitten bij het thuisduel met Blackburn Rovers. Daarna kan het alle kanten op, want niet toevallig liet Juande Ramos gisteren weten dat hij Jol wil opvolgen bij Spurs. Met de Spanjaard zou al een akkoord zijn bereikt voor vier jaar. Als Sevilla een beetje meewerkt, begint Ramos wellicht binnen twee weken aan de klus.
De opvolger van Jol mag aan de slag met een selectie die – dat moet gezegd – veel meer kwaliteit herbergt dan de huidige 18de positie in de Premier League. Met die klassering na 14 wedstrijden is sprake van de slechtste seizoenstart sinds 19 jaar. En dat na een zomer waarin Jol ruim 40 miljoen euro mocht investeren in nieuwe spelers.
Punt is alleen dat de trainer maar weinig inspraak had bij die aankopen. Spelers als Kevin Prince Boateng en Darren Brent komen niet uit zijn koker, maar uit die van de Franse technisch directeur Damien Comolli. Een wel door Jol gewilde linksbuiten (Martin Petrov) kwam niet. Petrov is nu wekelijks uitblinker bij Manchester City.
Deze gang van zaken, in combinatie met de slechte start en de torenhoge ambities (lees: Champions League-plaatsing), zorgden voor een verstoorde relatie tussen Jol en Comolli, de man die in 2005 de post van Frank Arnesen overnam.
In navolging van de Spurs-aanhang betuigden gisteren ook tal van andere Engelse voetbalsupporters, collega-trainers en analytici hun steun en respect voor Martin Jol. Oud-international en Spurs-speler Gary Stevens verwoordde een breedgedragen gevoel toen hij als analist bij Sky Sports de periode Jol bij Spurs samenvatte.
,,Hij heeft de club na jaren van diep verval weer omhoog gebracht. Dat heeft hij gedaan met aanvallend voetbal dat de fans aansprak. Daarnaast hebben jonge, veelal Engelse talenten, kansen gekregen. Twee vijfde plaatsen en na jaren afwezigheid weer UEFA cup-deelname zijn uitstekende prestaties. Natuurlijk wil je als bestuur daarna meer, maar de opvolger van Martin Jol moet nog maar zien te bewijzen dat de Champions League reëel is voor deze club.’’
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Het ironische is dat Spurs ook best aardig speelt. Afgelopen donderdag waren ze een klasse beter dan Getafe maar gaan ze er wel 1-2 af. In de competitie spelen ze behoorlijke wedstrijden maar zijn de resultaten gewoon slecht. Alles zat ook gewoon tegen.
Ik vind het wel wat zeggen dat spelers, publiek en analytici zo positief over Jol zijn. Hij moet toch iets goed gedaan hebben de afgelopen 3 jaar.
Ik vind het wel wat zeggen dat spelers, publiek en analytici zo positief over Jol zijn. Hij moet toch iets goed gedaan hebben de afgelopen 3 jaar.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Vast staat in ieder geval dat het zo nooit wat wordt met de Spurs. Bedoel, of je vindt Jol de juist coach, of je vindt hem niet de juiste coach. Bij Spurs vinden ze hem kennelijk de juiste coach zolang de resultaten juist zijn. Dat betekent dat uiteindelijk iedere trainer daar zal sneuvelen bij een slechte reeks. Ook als ie Van Gaal of Mourinho heet.
Blijkbaar niet, want het contact met Ramos in de zomer duidt erop dat men al eerder van Jol af wilde. En dat terwijl de resultaten tot dat moment naar behoren was. Iedere Spurs-trainer heeft met geld mogen smijten en niemand presteerde het om zo dicht tegen de grote vier aan te kruipen. Ik heb het gevoel dat Jol in de clinch lag met de TD. Jammer, want onder Jol zijn er een aantal hele aardige voetballers naar Tottenham gehaald.Jöhnk schreef:Vast staat in ieder geval dat het zo nooit wat wordt met de Spurs. Bedoel, of je vindt Jol de juist coach, of je vindt hem niet de juiste coach. Bij Spurs vinden ze hem kennelijk de juiste coach zolang de resultaten juist zijn. Dat betekent dat uiteindelijk iedere trainer daar zal sneuvelen bij een slechte reeks. Ook als ie Van Gaal of Mourinho heet.
Je wekt de indruk alsof je de voetballerij pas net aan het volgen bent.Jöhnk schreef: Bedoel, of je vindt Jol de juist coach, of je vindt hem niet de juiste coach. Bij Spurs vinden ze hem kennelijk de juiste coach zolang de resultaten juist zijn.
Bij 99 van de 100 clubs is de coach met de juiste resultaten de juiste coach. Terecht of niet, in het betaalde voetbal word je nu eenmaal op de resultaten beoordeeld. Daarin is Spurs echt geen uitzondering.
Mourinho is daarom al gesneuveld bij Chelsea. Terwijl hij de jaren daarvoor (door wel de juiste prestaties te leveren) wel de juiste coach werd gevonden. Waaruit blijkt dat Spurs in dit opzicht dus heus geen uitzondering is. Ook van Gaal zal sneuvelen bij AZ mochten de resultaten niet verbeteren. Duurt daar wellicht wat langer, maar ook daar komt gegarandeerd het moment dat de coach voor de bijl gaat als hij niet presteert.Jöhnk schreef: Dat betekent dat uiteindelijk iedere trainer daar zal sneuvelen bij een slechte reeks. Ook als ie Van Gaal of Mourinho heet.
Waarom?. Als je niet meer presteert word je gewoon ongeschikt net zoals je toen je wel presteerde wel geschikt was. Maar die prestaties uit het verleden tellen op een bepaald moment niet meer.Jöhnk schreef: Het slaat nergens op om je trainer eerst drie jaar geschikt te vinden en daarna opeens niet meer.
Vind ik in het geval Jol nogal meevallen. Hij heeft in de zomer mogen aankopen voor een bedrag dat ongeveer gelijk is aan de gehele begroting van Ajax. Als je dan van de eerste 10 competitiewedstrijden er slechts eentje weet te winnen, heb je als coach gewoon keihard gefaald en kan ik me voorstellen dat een bestuur besluit dat het genoeg is geweest. Dat heeft weinig met waan van de dag te maken. Dat was het misschien wel geweest als hij na 3 of 4 potjes al de zak had gekregen.Jöhnk schreef: Van de waan van de dag is nog nooit iemand beter geworden.
Niet terecht dus. Een trainer heeft kwaliteiten of hij heeft ze niet. Daar beoordeel je hem op. Overigens meen ik ergens gelezen te hebben dat een trainerswissel over het algemeen averechts werkt. Ruggengraat is iets zeldzaams in de voetballerij.Jim schreef:Je wekt de indruk alsof je de voetballerij pas net aan het volgen bent.
Bij 99 van de 100 clubs is de coach met de juiste resultaten de juiste coach. Terecht of niet, in het betaalde voetbal word je nu eenmaal op de resultaten beoordeeld. Daarin is Spurs echt geen uitzondering.
Maar dat is juist de grap van een goede trainer: die gaat vanzelf weer presteren.Ook van Gaal zal sneuvelen bij AZ mochten de resultaten niet verbeteren. Duurt daar wellicht wat langer, maar ook daar komt gegarandeerd het moment dat de coach voor de bijl gaat als hij niet presteert.
Oh, ik vind Jol ook een overschatte coach, maar dat vond ik al meteen. (Jij ook, als ik me niet vergis.) Die Ramos ken ik niet, maar stel dat dat een briljante coach is, dan zou het toch zonde zijn om hem te ontslaan als de resultaten even wat tegenvallen.Vind ik in het geval Jol nogal meevallen. Hij heeft in de zomer mogen aankopen voor een bedrag dat ongeveer gelijk is aan de gehele begroting van Ajax. Als je dan van de eerste 10 competitiewedstrijden er slechts eentje weet te winnen, heb je als coach gewoon keihard gefaald en kan ik me voorstellen dat een bestuur besluit dat het genoeg is geweest. Dat heeft weinig met waan van de dag te maken. Dat was het misschien wel geweest als hij na 3 of 4 potjes al de zak had gekregen.
Palmares van Ramos:
2 UEFA Cup titles
Sevilla F.C. (Season 05/06)
Sevilla F.C. (Season 06/07)
European Supercup
Sevilla F.C. (August 2006)
1 Copa del Rey
1 Spanish Super Cup
Sevilla F.C. (August 2007)
3rd in world ranking for Best Coach in 2006, awarded by the International Federation of Football History and Statistics
Coach of the year prize in 2006 awarded by the Andalucian Association of Sports Journalists
In 2007/08 he is named best national coach by Don Balon magazine and sports newspaper Marca
Two promotions to Spanish premier league
C.D.Logroñés (Temporada 95/96)
RayoVallecano (Temporada 98/99)
Reken maar dat die er wat van kan.
2 UEFA Cup titles
Sevilla F.C. (Season 05/06)
European Supercup
Sevilla F.C. (August 2006)
1 Copa del Rey
1 Spanish Super Cup
Sevilla F.C. (August 2007)
3rd in world ranking for Best Coach in 2006, awarded by the International Federation of Football History and Statistics
Coach of the year prize in 2006 awarded by the Andalucian Association of Sports Journalists
In 2007/08 he is named best national coach by Don Balon magazine and sports newspaper Marca
Two promotions to Spanish premier league
C.D.Logroñés (Temporada 95/96)
RayoVallecano (Temporada 98/99)
Reken maar dat die er wat van kan.
Weten jullie (Wimpey!) met wie het ook lekker gaat? Met Carlos Tevez:
vi.nl
Gouden duo, die Rooney en Tevez. Net zoals Saha vorig seizoen ook al heerlijk samen kon spelen met Rooney.
Ik heb in ieder geval nog een reden om te hopen dat Chelsea geen kampioen wordt. Het liefst Arsenal natuurlijk, maar Manure is ook goed. Waarom insinueert VI trouwens dat 'men' zegt dat Lampard creativiteit tekort komt? Is er aan hem getwijfeld, de afgelopen maanden?
Man United en Chelsea winnen met fraaie goals
27/10/2007 18:08
Manchester United en Chelsea verwenden hun publiek met ruime zeges op Middlesbrough en Manchester City. De topclubs speelden goed en scoorden wonderschoon.
Manchester United-Middlesbrough 4-1
Man United ontdeed zich van Middlesbrough. De koploper van de Premier League liep na een moeizame eerste helft, waarin Boro prima partij gaf, na de pauze uit naar een comfortabele voorsprong. Vier van vijf goals waren van grote schoonheid.
Nani opende de score al na twee minuten. De Portugees poeierde de bal van zeker 25 meter tegen de touwen. Middlesbrough kwam vlot langszij. Jeremy Aliadieri kopte fraai raak. Nog voor rust herstelde Wayne Rooney de marge door attent raak te schieten.
Rooney eiste in de tweede helft de hoofdrol op als aangever. Twee keer was hij de architect van de treffers van Carlos Tévez. Bij de eerste zette hij de Argentijn vrij met een hakballetje en de 4-1 was de vrucht van een rush en pass van Rooney.
Chelsea-Manchester City 6-0
Chelsea haalde hard uit tegen Manchester City. De Londenaren speelden sterk en aantrekkelijk. Frank Lampard liet zijn wel degelijk over creatieve ingevingen te beschikken. De middenvelder gaf drie keer fraaie steekbal waaruit werd gescoord.
Mickaël Essien (binnenkant paal), Didier Drogba (alleen door) en Salomon Kalou (vrijgespeeld) profiteerden van het inzicht en de secure passing van Lampard. Drogba kon het ook op eigen kracht met een pegel. Joe Cole (intikker) had evenmin Lampards hulp nodig, net als Andrei Sjevtsjenko.
Sinds Henk ten Cate begon als assistent-coach op Stamford Bridge, wonnen The Blues drie duels op rij, met een doelsaldo van tien voor en nul tegen.
Manchester United is Arsenal gepasseerd door de zege. De landskampioen heeft één punt meer, maar speelde ook twee wedstrijden meer. Chelsea klom naar de vierde plaats met twee verliespunten meer dan Man U.
vi.nl
Gouden duo, die Rooney en Tevez. Net zoals Saha vorig seizoen ook al heerlijk samen kon spelen met Rooney.
Ik heb in ieder geval nog een reden om te hopen dat Chelsea geen kampioen wordt. Het liefst Arsenal natuurlijk, maar Manure is ook goed. Waarom insinueert VI trouwens dat 'men' zegt dat Lampard creativiteit tekort komt? Is er aan hem getwijfeld, de afgelopen maanden?
Ik bedoelde natuurlijk niet te zeggen dat het niet ook aan Tevez ligt, Bertje. 
Manchester begon vandaag overigens met Ronaldo, Nani, Anderson, Tevez en Rooney in de basis. Dat komt in de buurt van een Barcelona-achtig aantal aanvallende spelers. Ferguson heeft dezelfde soort luxeproblemen met Scholes, Giggs, Saha en Carrick erbij.

Manchester begon vandaag overigens met Ronaldo, Nani, Anderson, Tevez en Rooney in de basis. Dat komt in de buurt van een Barcelona-achtig aantal aanvallende spelers. Ferguson heeft dezelfde soort luxeproblemen met Scholes, Giggs, Saha en Carrick erbij.
Iniesta begon ooit als veelbelovende opvolger van Xavi, maar heeft die rol in mijn ogen nooit echt waar kunnen maken. Schuift veel, maar kan het spel bij lange na niet zo dicteren en verplaatsen als Xavi. Speelt aan de zijkant eigenlijk veel beter omdat hij dan de combinatie aan kan gaan met Deco, in plaats van hem in de weg te lopen. Voor een echte rol op het middenveld dekt Iniesta ook de ruimtes slecht af en heeft hij geen enkele duelkracht, twee dingen die Scholes wel kan. Ik ben het met je eens dat Scholes vroeger uitstekend was achter de spitsen, maar z'n rol is enigszins veranderd. Carrick speelde vorig seizoen niets klaar in de eerste vier maanden en toen bewees Scholes ook het tempo te kunnen bepalen. Dat hoeft in principe niet meer met een Carrick in vorm naast hem, maar ik heb toch veel liever Scholes in de as van m'n elftal staan dan Iniesta.Bertje schreef:Verschil is dat Barcelona in spelers als Deco, Xavi en in mindere mate Iniesta ook echte middenvelders heeft. Van de spelers die jij opnoemt is eigenlijk alleen Carrick een pure middenvelder. Scholes kan het ook wel, maar zijn kracht komt toch nog meer naar boven als hij dieper kan spelen.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Dat klopt dus niet. Er zijn inderdaad spelers aangetrokken door de Spurs voor een belachelijk bedrag maar dit waren niet de spelers van Jol maar de spelers van die Franse TD. En daar ligt waarschijnlijk het probleem.Jim schreef:Vind ik in het geval Jol nogal meevallen. Hij heeft in de zomer mogen aankopen voor een bedrag dat ongeveer gelijk is aan de gehele begroting van Ajax. Als je dan van de eerste 10 competitiewedstrijden er slechts eentje weet te winnen, heb je als coach gewoon keihard gefaald en kan ik me voorstellen dat een bestuur besluit dat het genoeg is geweest. Dat heeft weinig met waan van de dag te maken. Dat was het misschien wel geweest als hij na 3 of 4 potjes al de zak had gekregen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Topbasketballer wil eigenaar van Spurs worden
30/10/2007 18:26
'Goal was het eerste woord dat ik sprak', vertelde Steve Nash aan The New York Times. De Canadese basketballer droomt ervan eigenaar te worden van een voetbalclub. Hij sprak op White Hart Lane al met de directie van Tottenham Hotspur.
Het is geen toeval dat Nash op de tribune zat bij The Spurs. De in Zuid-Afrika geboren Canadees heeft een Engelse vader die is opgegroeid in Tottenham en als prof voetbalde in Zuid-Afrika. De 33-jarige basketballer zelf is al jarenlang fan van de Londense club en trainde enkele jaren geleden al eens mee. 'Het was een droom die uitkwam, een perfecte dag die ik nooit zal vergeten.'
Nash, die zowel in 2005 als in 2006 werd uitgeroepen tot meest waardevolle speler van de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA, was in zijn jeugd een verdienstelijk voetballer. Zijn jongere broer Martin is zelfs 37-voudig Canadees international en was prof voor onder meer Stockport County, Chester City en Macclesfield Town. Tot de vriendenkring van Steve Nash behoren onder anderen Owen Hargreaves en Thierry Henry.
Nash basketbalt nog altijd voor Phoenix Suns, dat hem de komende drie seizoenen nog 37 miljoen dollar, een slordige 25 miljoen euro, betaalt. Na zijn actieve loopbaan overweegt hij eigenaar te worden.
In augustus bekeek Nash op White Hart Lane de 4-0 zege van Tottenham op Derby County, waarna hij met voorzitter Daniel Levy een onderhoud had over een eventuele toekomst als eigenaar van de Engelse voetbalclub, vertrouwde Nash The New York Times toe. 'Ik zou dat heel graag willen zijn. Dat kan ik voor de rest van mijn leven doen, als het met mijn populariteit als basketballer gedaan is.'
vi.nl
Gaaf om te zien hoe mensen die een andere topsport bedrijven voetbal toch stiekem de mooiste sport vinden. Maar ja, who can blame them?

-
- AT Toto winner 15/16
Ik ben tegenwoordig Chelsea-fan!!Thomas schreef: Ik heb in ieder geval nog een reden om te hopen dat Chelsea geen kampioen wordt.
Chelsea verloste ons van het probleem Henk ten Cate. Geweldig!! Laat ik nooit meer iets slechts over Chelsea horen!!
Die Frank Arnesen is diep in zijn hart blijkbaar toch nog een beetje Ajacied, want i.p.v. de kosten die een gouden handdruk voor Ten Cate met zich mee zou hebben gebracht, levert diens vertrek de club zowaar nog wat centen op. En die centen zijn hard nodig na alle europese flaters onder leiding van Henk ten Cate. Een slordige 30 miljoen euro en iedere vorm van sportief perspectief heeft Henk ten Cate ons toch wel gekost! Hij laat een club in staat van ontreddering achter, hetgeen een prestatie van formaat is na een dergelijk kort dienstverband. Na slechts een jaar en drie maanden onder Henk ten Cate kunnen we moeiteloos vaststellen dat Ajax er nóg weer een stukkie slechter voorstaat dan voor Ten Cate het geval was. Gelukkig zijn begrippen als 'loyaliteit' en 'de kapitein verlaat als laatste het zinkende schip' Henk ten Cate vreemd, die laffe hond dacht gelukkig enkel aan zichzelf. En dat is prima, beter dat ie bij Chelsea schade aanricht dan dat ie dat nog langer bij ons kan doen.
Maar het ligt natuurlijk niet aan hém dat ie er een puinhoop van heeft gemaakt! 'Ik wil er ook op wijzen dat Ajax al 5 jaar slecht presteert in Europa' zei Ten Cate na Zagreb. Eens kijken naar de voorbije 5 jaar: kwartfinale CL, laatste in CL groep, derde in CL groep, 2e ronde CL. Sorry, hypocriete Henkie, pas onder jouw leiding zijn we in het moeras verzeild geraakt!!
Die meneer Grant bij Chelsea mag trouwens wel uitkijken met 'vrienden' als Ten Cate en Arnesen. Remember Spurs waar Arnesen het werken voor Santini onmogelijk maakte en Jol als manager aanstelde. Wolf-in-schaapskleren Arnesen en valse hond Ten Cate hebben een soortgelijk scenario bij Chelsea ongetwijfeld al besproken en tot in detail uitgedokterd.
Wat bezielt die Abramovich trouwens? Z'n grote droom is de CL winnen met Chelsea. En dat denkt ie te doen met uitgerekend Ten Cate?! Met uitgerekend diegene die Ajax volledig van het europese podium heeft weten te verstoten?! Is die man masochist of gewoon een excentrieke mecenas? Wil ie het noodlot tarten? Ballack, Drogba en Terry worden nu overgeleverd aan niet één persoon met een CV van niks, maar aan twéé incompetente losers. Henk the Charlatan was nog niet aangesteld en Didi Drogba liet luidkeels weten te willen vertrekken, het causale verband is natuurlijk niet te ontkennen.
Chelsea denkt beter te worden met de nagel aan Ajax' doodkist, wie snapt het nog?! Dit doet me denken aan midden jaren 80. Leo B. was met Volendam gedegradeerd en miste met Oranje het WK in Mexico. Als 'beloning' voor al dat moois trok Real Madrid hem als trainer aan. Het gaat in de voetballerij (net als in de normale maatschappij trouwens) dus blijkbaar niet om wat je presteert, maar om een grote bek en om je netwerk. Dankzij zijn netwerk geraakte de incompetente blaaskaak Ten Cate op de trainersstoel bij Ajax. Hij verziekt het volledig, maar kon wel naar Chelsea.
Dit is hét moment om te profiteren van het vertrek van een nietsnut. Het feit dat Ajax 'rock bottom' is, kan ook iets positiefs hebben. Geen europese beslommeringen, de club kan zich concentreren op de HCE en de AC. Er is nu tijd om iets op te bouwen, hetgeen niet direct ten koste van de prestaties in de HCE zal hoeven te gaan...