Het scoutingshoekje van Enganche

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do okt 25, 2007 1:17 pm

Mocht Van Geel hem overigens graag in een soort Zlatan-rol voorin zien, dan zal hij doelgerichter moeten gaan spelen.

Kaboem

Bericht door Kaboem » do okt 25, 2007 1:23 pm

Interessant topic.
Bertje for President!

Baseman

Bericht door Baseman » do okt 25, 2007 1:27 pm

Gezien de zwakke plekken bij Ajax zal Van Geel op zoek zijn naar een aanvallende middenvelder, dus ik neem aan dat hij voor deze rol gehaald wordt (als alles door gaat). Maar het is natuurlijk altijd handig als hij ook op een andere positie uit de voeten kan.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do okt 25, 2007 1:31 pm

Huntelaar vertrekt zeer waarschijnlijk komende zomer. En aangezien Suarez bij nader inzien toch niet zo geschikt lijkt voor de rol als centrumspits bij Ajax, zou het kunnen dat Caio volgend seizoen doorschuift. Betekent natuurlijk wel dat je daarna alsnog op zoek moet naar een aanvallende middenvelder, maar dat zou Defour wel eens kunnen worden.

Slim opgemerkt van Bertje.

Maxwell22

Bericht door Maxwell22 » do okt 25, 2007 1:42 pm

Als eerste een zeer leuke topic om te volgen Thomas. Ben benieuwd naar wat voor systeem Ajax/Van Geel toe willen werken. Stel ze gaan voor Caio en ik lees jou scoutingsverslag dan is het meer een 10. Hoop zelf meer op het systeem met de half spelers die dan aansluiten bij de spits dan het spelen met een vaste 10. Ik was trouwens bij de wedstrijd tegen NEC en wat me vooral opviel is het gebrek aan creativiteit vanuit de as vooral die wedstrijd van Maduro. Iemand die vanuit die positie steekpassen kan geven en die ook durft te geven. Daar zou ik dan graag Ever Banega zien maar die lijkt mij als ik de verhalen op internet lees ook al onhaalbaar.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do okt 25, 2007 1:44 pm

Welkom Maxwell22! :cheer.gif:

Banega is geweldig aan de bal, maar heeft z'n fysiek erg tegen. Hij is ontzettend klein en zal in dat opzicht geweldig ondersteund moeten worden door de halfspelers. Als dat niet goed uitgevoerd wordt krijg je een zelfde situatie als op het WK met Sneijder met Cocu en Van Bommel schuin voor zich. Daarnaast pakt Banega nog teveel kaarten en wordt hij hoe dan ook zeker drie keer per wedstrijd van de bal gelopen. Bovendien zijn z'n passes naarmate hij dichterbij de zestien komt steeds meer gefixeerd op het centrum, des te meer reden om hem ook niet als diepspelende spelverdeler te zien.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do okt 25, 2007 1:53 pm

Kaboem schreef:Interessant topic.
Interessante, Boem!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do okt 25, 2007 2:09 pm

Thomas schreef:Huntelaar vertrekt zeer waarschijnlijk komende zomer. En aangezien Suarez bij nader inzien toch niet zo geschikt lijkt voor de rol als centrumspits bij Ajax, zou het kunnen dat Caio volgend seizoen doorschuift.
Hij is toch nog nooit gebruikt als centrumspits, of ik vergis me erg. Vast centraal lijkt me ook niets voor hem, beetje zwerven met mensen daaromheen kan wel lukken.

goodfella

Bericht door goodfella » do okt 25, 2007 2:16 pm

Thomas schreef:
Maar goed, wat denken jullie van Caio, puur afgaande op mijn rapport?
Dat ie creatief is lijkt me wel een pre. Hij is daarnaast sterk aan de bal? Daat brengt automatisch wat meer rust in het spel. En natuurlijk zijn trap bij dode spelmomenten! Daar kan Ajax nog wel wat meer uithalen als je het vergelijkt met nu. :hypocrite.gif:

Is hij iemand die de bal ook veelvuldig opeist? Is hij veelal aanspeelbaar? Creeert hij dus ruimte en tijd voor zichzelf? Of is dat wat minder?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do okt 25, 2007 2:21 pm

goodfella schreef:Dat ie creatief is lijkt me wel een pre. Hij is daarnaast sterk aan de bal? Daat brengt automatisch wat meer rust in het spel. En natuurlijk zijn trap bij dode spelmomenten! Daar kan Ajax nog wel wat meer uithalen als je het vergelijkt met nu. :hypocrite.gif:
Zeg dat wel. Z'n corners zijn een verademing i.v.m. dat geklooi dat we nu iedere wedstrijd te zien krijgen. En ja, hij is sterk aan de bal en kan een man uitspelen.
goodfella schreef:Is hij iemand die de bal ook veelvuldig opeist? Is hij veelal aanspeelbaar? Creeert hij dus ruimte en tijd voor zichzelf? Of is dat wat minder?
Bij balbezit van z'n eigen ploeg loopt hij meer dan een typisch Zuid-Amerikaanse spelmaker als pakweg Riquelme, maar er moet nog meer beweging in komen. Hij moet zich nog beter gaan aanbieden.

Daarnaast gaf ik al aan dat hij zal moeten wennen aan de geringere tijd en ruimte die hij in Europa zal krijgen. Op dit moment doet hij eenmaal in balbezit nog iets teveel uit stand.

Daniel

Bericht door Daniel » do okt 25, 2007 2:22 pm

Bedankt voor het rapport Thomas! Geweldig werk, ooit aangedacht om serieus eens een tijdje part-time als scout bij een hogere amateur club of een 1ste divisie club te werken (TOP Oss zocht laatst nog scouts, stond op hun website)? En waarom zou Suarez niet als centrum spits kunnen spelen denk je?

goodfella

Bericht door goodfella » do okt 25, 2007 2:23 pm

Maar goed, dat kan hij leren denk ik zo. Hij heeft iig nu al specifieke talenten die we missen. Creativiteit, sterk aan de bal, uitstekende corner & vrije trap. Dan nog een centrale verdediger + een rechtsback en het moet na de winterstop staan.

goodfella

Bericht door goodfella » do okt 25, 2007 2:25 pm

Daniel_vT schreef:Bedankt voor het rapport Thomas! Geweldig werk, ooit aangedacht om serieus eens een tijdje part-time als scout bij een hogere amateur club of een 1ste divisie club te werken (TOP Oss zocht laatst nog scouts, stond op hun website)? En waarom zou Suarez niet als centrum spits kunnen spelen denk je?
Ik vind Suarez iig geen aanspeelpunt. Hij moet het spel meer voor zich hebben naar mijn idee. Ik blijf er overigens bij dat Suarez het gaat maken!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do okt 25, 2007 2:54 pm

Ik vind Suárez, als hij in het centrum terecht komt, overzicht missen. Dat is eigenlijk vreemd, want aan de zijkant heeft zijn overzicht me juist verbaasd. Maar in het centrum gaat alles zo gehaast bij hem. De typische Zuid-Amerikaanse versnelling lijkt er dan opeens helemaal uit. En dat ongeacht de druk van de tegenstander.

Jammer, want verder heeft hij eigenlijk alle kwaliteiten om in het centrum een sensatie te zijn. Maarja, als scorende linksbuiten is hij nog steeds een absolute meerwaarde.

goodfella

Bericht door goodfella » do okt 25, 2007 3:02 pm

Ik geniet ervan als Suarez al struikelend zijn tegenstander passeert en dan alsnog tot een goede voorzet komt.

Starring

Bericht door Starring » do okt 25, 2007 3:20 pm

Thomas, keep up the good work.

Maar goed, wat is nou de allergrootste voetbaleigenschap oftewel specialiteit van die Ciao? Hoe zou je hem karakteristiek omschrijven? Straalt ie bijvoorbeeld flair en klasse uit? Of heeft hij van die typerende Braziliaanse nonchalance in zijn spel?

Ook zijn scorend vermogen is mij nog onbekend. Verder ben ik benieuwd hoe sterk hij is in de passing? Beheerst hij de steekpass en past hij het vaak toe? Zelfde geldt voor de diepte- en wisselpass, wat van groot belang is als spelverdeler...

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do okt 25, 2007 3:40 pm

Starring schreef:Maar goed, wat is nou de allergrootste voetbaleigenschap oftewel specialiteit van die Ciao? Hoe zou je hem karakteristiek omschrijven? Straalt ie bijvoorbeeld flair en klasse uit? Of heeft hij van die typerende Braziliaanse nonchalance in zijn spel?
Flair, techniek, nonchalance, creatief.

Caio, heet die jongen trouwens.
Starring schreef:Ook zijn scorend vermogen is mij nog onbekend. Verder ben ik benieuwd hoe sterk hij is in de passing? Beheerst hij de steekpass en past hij het vaak toe? Zelfde geldt voor de diepte- en wisselpass, wat van groot belang is als spelverdeler...
Statistieken.

Hij is niet bijzonder doelgericht. Z'n doelpunten komen veelal voort uit dode speelmomenten. Z'n passing is prima. Steekpass in orde. Dieptepass zoals gezegd niet noemenswaardig. Hij moet sowieso het moment van diepgang beter kiezen, zowel voor de bal als voor de loopactie. Wat de wisselpass betreft, hij heeft meer oog voor de zijkanten dan iemand als Sneijder, maar is zeker niet een type als Xavi die vanuit teruggehouden positie het baltempo omhoog gaat schroeven door de bal constant van de ene kant naar de andere te sturen. Caio houdt het liever kort en speelt diep tegen de aanvallers aan.

Ik vind het overigens niet heel erg om mezelf te herhalen, maar veel van deze dingen stonden er al hoor. No offense. :blush.gif:

Starring

Bericht door Starring » do okt 25, 2007 3:52 pm

Thomas schreef:
Ik vind het overigens niet heel erg om mezelf te herhalen, maar veel van deze dingen stonden er al hoor. No offense. :blush.gif:
Mijn dank voor je medewerking is groot Thomas, maar hetgeen wat je reeds aankaartte was in mijn optiek meer algemeen van aard. Ik wilde met mijn vragen, wat detaileerder en specifieker op bepaalde zaken ingaan. Maar wees niet ongerust, ik ben tevreden gestemd.

Heb je trouwens reeds een geschikte Ajax-waardige speler op het oog voor de rechtflank (lees: rechtsback en rechtsbuiten)? En toevallig weet ik dat bij Top Oss er idd vraag naar scouts is voor de jeugd/senioren.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do okt 25, 2007 3:55 pm

Ik heb twee rechtsbuitens uit Zuid-Amerika als favorieten: Alberto Medina en Cesar Delgado. Over beide spelers staat een rapport in deze topic.

Een rechtsback is wat moeilijker. Ik heb wel een aantal spelers in gedachte, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do okt 25, 2007 4:21 pm

Het bericht over Caio heeft VI inmiddels ook bereikt.

goodfella

Bericht door goodfella » do okt 25, 2007 4:50 pm

Zijn traptechniek is idd sapperdeflap! Zie net een filmpje op YouTube. Wat een effect kan hij meegeven.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do okt 25, 2007 4:54 pm

Yup. Doet wel een beetje denken aan de trap van Juninho, al heeft die het natuurlijk geperfectioneerd (dus nee, ik zeg niet dat Caios trap net zo goed is als die van Juninho).

goodfella

Bericht door goodfella » do okt 25, 2007 4:58 pm

Hij kan er nog een paar jaar aan werken. ;-)

Waarom hebben die Zuid-Amerikanen altijd zoveel techniek. :ajaxsmiley.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » vr okt 26, 2007 4:34 am

Omdat ze daar niet van die lompe trainers hebben die van lopen houden.

Verder mag die Ciao van mij wel komen. Iedere speler met techniek is welkom. Alleen waarom kost hij zoveel geld?
IK GELOOF!!!!!!

gaizka

Bericht door gaizka » vr okt 26, 2007 8:46 am

Thomas schreef:Welkom Maxwell22! :cheer.gif:

Banega is geweldig aan de bal, maar heeft z'n fysiek erg tegen. Hij is ontzettend klein en zal in dat opzicht geweldig ondersteund moeten worden door de halfspelers. Als dat niet goed uitgevoerd wordt krijg je een zelfde situatie als op het WK met Sneijder met Cocu en Van Bommel schuin voor zich. Daarnaast pakt Banega nog teveel kaarten en wordt hij hoe dan ook zeker drie keer per wedstrijd van de bal gelopen. Bovendien zijn z'n passes naarmate hij dichterbij de zestien komt steeds meer gefixeerd op het centrum, des te meer reden om hem ook niet als diepspelende spelverdeler te zien.
Toevallig heb ik Banega met de nieuwe football manager naar Ajax gehaald (zonder dit topic ooit gelezen te hebben). Hij wordt daar gezien als een groot talent.

Ik heb daarnaast nog een een linksback, Guilherme, en een centrale verdediger, Breno, gehaald. Volgens het spel zijn dit ook grote talenten, ken jij deze jongens?

Plaats reactie