F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Frank

Bericht door Frank » ma okt 22, 2007 9:28 am

Hoezo kwaliteit tekort, Rishi?

Hamilton komt voor het eerst kijken in de F1, presteert prima, komt slechts 1 puntje te kort voor de titel en dan zou hij kwaliteit tekort komen?

Nee, ik denk inderdaad eerder het gemis aan ervaring.

Ramona, wat heeft Ajax in deze topic te zoeken? Ik kan het natuurlijk niet hard maken, maar ik kan me gewoon niet aan de indruk onttrekken dat Ferrari een hele grote vinger in de pap heeft in allerlei zaken binnen de F1, inclusief de beslissingen die er genomen worden.
Laatst gewijzigd door Frank op ma okt 22, 2007 9:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » ma okt 22, 2007 9:29 am

Niks...enkel mijn gevoel erbij...

Maar als er gerommeld is..tja...dan moet dat bestraft worden...hoe k*t ook...
Laatst gewijzigd door Ramona op ma okt 22, 2007 9:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » ma okt 22, 2007 9:33 am

wat een race he ramona.. zijn we voor het eerst samen voor een ferrari winnaar ;-)

Hamilton kon niet met de druk voerweg.. dat zijn auto een halve ronde stil valt is dan wel pech, maar ik had het ook nog wel moeten zien of hij op de baan was gebleven als hij op de 5de plek had gereden.

Bij de start liet hij zich al afbluffen door zowel massa (geweldige hold), raikkonen en Alonso.

Ramona

Bericht door Ramona » ma okt 22, 2007 9:37 am

:ShowLetter.gif: :))

Maar inderdaad...wat een heerlijke race...spannend tot het laatste moment (en zelfs nu nog...) Sowieso heb ik dit hele seizoen genoten... :headbang.gif:

En nu op naar de stoelverdeling...

Lionel

Bericht door Lionel » ma okt 22, 2007 9:40 am

Frank schreef:Hoezo kwaliteit tekort, Rishi?

Hamilton komt voor het eerst kijken in de F1, presteert prima, komt slechts 1 puntje te kort voor de titel en dan zou hij kwaliteit tekort komen?

Nee, ik denk inderdaad eerder het gemis aan ervaring.

Ramona, wat heeft Ajax in deze topic te zoeken? Ik kan het natuurlijk niet hard maken, maar ik kan me gewoon niet aan de indruk onttrekken dat Ferrari een hele grote vinger in de pap heeft in allerlei zaken binnen de F1, inclusief de beslissingen die er genomen worden.
Ben het ook met je eens hoor. Er is ergens een topic gaande over ervaring vs kwaliteit. Vandaar, ff kijken wat hier de meningen erover zijn
IK GELOOF!!!!!!

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma okt 22, 2007 9:55 am

McLaren en Ferrari zijn denk ik beide schuldig aan het hele spionage verhaal. Die engineer van McLaren zei heel duidelijk dat het geen informatie overdracht was maar uitwisseling. Maar goed, McLaren is een beetje de Leeds United van de FIA.

Overigens denk ik dat de problemen van Hamilton niet zouden zijn voorgekomen als hij gewoon achter Alonso zou hebben gereden. Hij gaf namelijk toe dat z'n motor erg oververhit was voordat ie stilviel. Waarschijnlijk te veel willen pushen om weer terug vooraan te komen.

Maar Hamilton kan wel wat hoor. Hoe hij Barrichello even inhaalde was wel van grote klasse. Sowieso is er een sterke groep rijders momenteel die hopelijk voor veel vuurwerk gaan zorgen de komende jaren.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Ramona

Bericht door Ramona » ma okt 22, 2007 10:01 am

Volgens mij staat het ook buiten kijf dat Hamilton een giga aanwinst is voor de F1... :worshippy.gif:

hij rijdt alleen in een verkeerde auto... :moontje2.gif:

Baseman

Bericht door Baseman » di okt 23, 2007 8:20 am

Hamilton wil wereldtitel niet
Door GERARD DEN ELT

De Fin Kimi Räikkönen (28) mag zich voorlopig wereldkampioen in de Formule 1 noemen, maar er prijkt een sterretje van het voorbehoud achter zijn naam. McLaren Mercedes heeft besloten in beroep te gaan tegen de uitslag van de slotrace in Brazilië, in de hoop dat de teams van BMW en Williams alsnog worden gediskwalificeerd.

Beide teams bleken na de technische keuring met te koude brandstof te hebben gereden. De uitslag werd later echter conform de wedstrijd vastgesteld.

Uitsluiting van de twee teams zou tot gevolg hebben dat Lewis Hamilton doorschuift van de zevende positie naar de vierde plaats in de eindrangschikking van de race in Sao Paulo.

Daardoor zou de Engelse debutant vijf WK-punten vergaren in plaats van twee, hetgeen hem een voorsprong van twee punten op Räikkönen in de eindstand en dus de wereldtitel zou opleveren.

McLaren staat op het standpunt dat BMW en Williams tegen de regels hebben gezondigd en daardoor niet met punten mogen worden beloond.

Het beroep van McLaren leverde een afkeurende reactie op van Lewis Hamilton. Hij zei de wereldtitel niet te willen als dat door middel van een protest zou zijn. ,,Het zou verkeerd zijn dat ik nu alsnog tot kampioen wordt uitgeroepen. Dat wil ik ook niet. Als ik win doe ik dat in stijl, op de baan. Anders maar niet,’’ zei Hamilton.

,,Kimi heeft de laatste twee races geweldig gereden. Het zou wreed zijn hem nu de titel af te pakken. Ik denk ook niet dat het goed is voor de sport.’’

Hamiltons teamgenoot, de onttroonde wereldkampioen Fernando Alonso, nam in een statement nam van afstand zijn team en het beleid van teambaas Ron Dennis.

,,Het is de doodsteek voor de sport als Lewis Hamilton op deze manier alsnog wereldkampioen wordt,’’ sprak Alonso tegenover de Spaanse radio over de kwestie. ,,Het zou een smakeloze grap zijn om Kimi de wereldtitel te ontnemen en daarvan hebben we er dit seizoen al te veel gehad.’’

Het koelen van benzine is toegestaan in de Formule 1, omdat op die manier betere motorprestaties worden verkregen en er meer volume in de tank kan. De brandstof mag maximaal tien graden lager zijn dan de buitentemperatuur.

De benzine van de bolides van Nico Rosberg, (Williams, als vierde geklasseerd), Robert Kubica (BMW, vijfde) en Nick Heidfeld (BMW, zesde) en Kazuki Nakajima (Williams, tiende) was gedurende grote delen van de race meer dan tien graden koeler, met uitschieters naar dertien en veertien graden.

Na afloop bleken echter interpretatieverschillen te bestaan over de buitenluchttemperatuur. Beide teams en de organisatie gebruikten verschillende meetwaarden.

Ook lopen de meningen uiteen over het effect van de lagere benzinetemperatuur.

De FIA besloot zondagavond laat de uitslag te laten zoals die was. De behandeling van het beroep van McLaren zal waarschijnlijk weken op zich laten wachten. Dat betekent dat de wereldtitel van 2007 nog niet officieel kan worden toegekend.

www.ad.nl
Hamilton :worshippy.gif:
Raymon schreef:Die engineer van McLaren zei heel duidelijk dat het geen informatie overdracht was maar uitwisseling.
Dat betwijfel ik, aangezien McLaren niet voor niets alles geheim hield, de documenten van Ferrari topgeheim waren en McLaren een enorme boete heeft gekregen. Het liep ook allemaal zeer verdacht natuurlijk, via de ontslagen Ferrari man, naar Pedro De La Rosa, naar Alonso.
Een gewone uitwisseling was het zeker niet.
Overigens denk ik dat de problemen van Hamilton niet zouden zijn voorgekomen als hij gewoon achter Alonso zou hebben gereden. Hij gaf namelijk toe dat z'n motor erg oververhit was voordat ie stilviel.
Dat zou kunnen, al heb ik nog nooit een F1 wagen zien stilvallen omdat de motor overhit dreigde te raken. Normaal gesproken blaas je de motor op, maar nu viel alles uit en moest een volledige reset gedaan worden.
Maar inderdaad, als Hamilton rustiger was gebleven dan zou een top 5 klassering geen enkel probleem geweest mogen zijn !
Maar Hamilton kan wel wat hoor.
Echt wel, hij is een supertalent :headbang.gif:
In je debuutjaar de regerend kampioen voorbij blijven en pas de laatste 2 races fouten maken, indrukwekkend en imponerend.

Ramona

Bericht door Ramona » di okt 23, 2007 9:16 am

:worshippy.gif:

We gaan nog veel plezier aan hem beleven...

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 24, 2007 8:11 am

Goed...de beginnende 'soap' gaat nog ffkes verder... :hypocrite.gif:

Hamilton drukte op het verkeerde knopje
23 oktober 2007

Niet een mechanische storing, maar een fout van Lewis Hamilton zelf zorgde ervoor dat zijn McLaren-bolide bijna stilviel in de achtste ronde van de Braziliaanse Grand Prix. Zo zou de 22-jarige Brit enkele uren na de race zelf hebben toegegeven.

Hamilton drukte per ongeluk op het verkeerde knopje op het stuur, waardoor zijn wagen plotseling alle vermogen verloor. Door deze fout werd de McLaren-coureur teruggeworpen naar de achttiende positie in de race, wat hem vrijwel kansloos maakte voor de wereldtitel. Hamilton zei volgens de Canadese krant La Presse: "Mijn vinger gleed over het stuur en ik drukte per ongeluk het knopje voor de startprocedure in. De wagen raakte in zijn neutraal en ik moest het systeem resetten."

Hamilton vertrok in Brazilië vanaf de tweede plek. Meteen bij de start zag hij Kimi Raikkonen en Fernando Alonso al voorbij komen. Bij een poging de Spanjaard een bocht later weer terug te pakken, verremde hij zich en raakte hij van de baan. De Brit keerde op de achtste positie weer terug op het circuit. Enkele ronden later leek de bolide van Hamilton volledig stil te vallen, maar na enkele knoppen op het stuur te hebben indrukt, kon Hamilton zijn weg weer vervolgen. Hij was toen echter bijna helemaal achteraan het veld beland. Hamilton knokte zich knap terug naar de zevende plaats, maar daarmee scoorde hij onvoldoende punten om wereldkampioen te worden.
"Hydraulisch probleem reden van stilvallen Hamilton"
24 oktober 2007

McLaren ontkent dat Lewis Hamilton er zelf voor zorgde dat zijn McLaren in de achtste ronde van de Braziliaanse Grand Prix langzaam begon te rijden. Hij verklaarde na afloop zelf aan de pers dat hij op een knopje drukte, waardoor de auto kortstondig in de neutrale stand rondreed, maar het team weerlegt dit.

"We kunnen bevestigen dat het tijdelijke schakelprobleem waarmee Lewis in de achtste ronde van de Braziliaanse Grand Prix kampte, te wijten was aan een probleem in de versnellingsbak", aldus de woordvoerder van het team. "Hierbij werd voor een korte periode de bak in de neutrale stand gezet. Het was niet het resultaat van het op een verkeerde knop op het stuurwiel drukken."

Volgens de CEO van McLaren, Martin Whitmarsh, was het probleem te wijten aan een hydraulische pomp. "Het kan iets mechanisch zijn, maar dat betwijfelen we", vertelde hij aan Autosport. "Als het iets mechanisch zou zijn, zou het niet vanzelf worden opgelost. Het kan een elektronisch probleem zijn of iets met de sensoren, maar de analyse van de data wijst daar niet op. Het lijkt er dus op dat er bij het schakelen iets misging, buiten controle van de rijder, en dat was waarschijnlijk iets hydraulisch."
McLaren officieel in beroep tegen beslissing FIA
23 oktober 2007

McLaren-Mercedes gaat definitief in beroep tegen de beslissing van de FIA om Williams en BMW niet te straffen naar aanleiding van de te lage brandstoftemperaturen tijdens de Grand Prix van Brazilië. De FIA besloot de bewuste teams niet te diskwalificeren, ondanks het feit dat FIA-afgevaardigde Jo Bauer de auto's illegaal bevond.

In een verklaring van McLaren staat te lezen: "In de regels van de FIA staat dat een team een bepaalde tijd heeft waarin het mag protesteren tegen een beslissing en McLaren heeft ervoor gekozen om dat protest in te dienen. Het team begrijpt niet waarom de belissing is genomen om de auto's 9, 10, 16 en 17 (de coureurs van BMW en Williams, red.) onbestraft te laten."

"We begrijpen wel dat de timing van dit protest vervelend is. McLaren wil de races en kampioenschappen op de baan winnen. We vinden echter ook dat als er een onregelmatigheid heeft plaatsgevonden, dat dan volledig onderzocht moet worden of de regels zijn nageleefd. Wij geloven dat de FIA een dergelijke handelswijze zelf ook zou toejuichen."

"De FIA moet beslissen of deze onregelmatigheden bestraft moeten worden en McLaren zal iedere beslissing volledig respecteren."

Mochten de coureurs van BMW en Williams uit de uitslag geschrapt worden, dan schuift Lewis Hamilton op naar de vierde plek, wat de Brit genoeg punten zou geven om hem wereldkampioen te maken. Het is echter waarschijnlijker dat een eventuele straf de teams alleen de constructeurspunten zou kosten en dat de coureurs gewoon hun positie behouden.

Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 24, 2007 8:16 am

...en aangezien de spionagezaak aangehaald werd...

Todt: "Spionagezaak heeft me bitter gemaakt"
23 oktober 2007

Ferrari-teambaas Jean Todt heeft zich voor het eerst openlijk uitgelaten over de spionagekwestie tussen McLaren en Ferrari. Het team van Fernando Alonso en Lewis Hamilton werd uiteindelijk veroordeeld tot een recordboete van 100 miljoen dollar en werd bovendien uit het constructeurskampioenschap gezet.

"Ik had nooit verwacht dat zoiets als dit zou gebeuren", zei Todt. "Deze hele zaak heeft me bijzonder bitter gemaakt. En het was allemaal zo onnodig, want McLaren had het kunnen voorkomen. De spionagezaak is voor ons nog niet voorbij. We voeren ook buiten de wereld van de sport nog een gevecht. Nogmaals, ik had nooit gedacht dat dit kon gebeuren, maar misschien ben ik een beetje te naïef geweest."

De Fransman haalt veel voldoening uit het feit dat Ferrari de constructeurstitel ook had gewonnen, als McLaren niet was gediskwalificeerd. Ferrari eindigde door de dubbelzege in Brazilië namelijk op een totaal van 204 punten. McLaren zou het seizoen met 203 punten hebben afgesloten, als zij niet uit het kampioenschap was gezet. Todt: "Na de diskwalificatie van McLaren ben ik altijd doorgegaan met rekenen, want ik wist dat mensen anders altijd zouden blijven zeggen dat we alleen hebben gewonnen door de uitspraak van de FIA en niet op basis van onze sportieve resultaten. Het voelt nu beter."

McLaren-coureurs Lewis Hamilton en Fernando Alonso verzamelden dit seizoen gezamenlijk 218 punten. De Britse renstal kreeg echter geen constructeurspunten uitgereikt voor de Grand Prix van Hongarije, vanwege de straf voor het pitstopincident in de kwalificatie. Hamilton en Alonso werden eerste en vierde op de Hungaroring, waarmee het team uit Woking in totaal vijftien constructeurspunten misliep.

Bron: Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Baseman

Bericht door Baseman » wo okt 24, 2007 9:01 am

Gezien de vele uitzonderingen die Ferrari geniet in de F1 zijn zij de laatste die mogen klagen vind ik, dus Todt moet niet zo zeuren.
En McLaren moet hun verlies nemen en al helemaal niet het heilige boontje gaan uithangen !

Ramona

Bericht door Ramona » za okt 27, 2007 9:11 am

Beroep McLaren op 15 november in behandeling
27 oktober 2007

McLaren zal op 15 november te horen krijgen of de auto's van BMW en Williams uit de uitslag van de Braziliaanse Grand Prix geschrapt zullen worden. Het Britse team ging in beroep tegen de beslissing van de FIA om de team onbestraft te laten.

Mochten de teams en de coureurs alsnog gediskwalificeerd worden, dan schuift Lewis Hamilton op naar de vierde plek, wat hem genoeg punten zou brengen voor de wereldtitel. Volgens FIA-president Max Mosley hoeft Kimi Raikkonen zich echter weinig zorgen te maken. "Voor ons is het kampioenschap over", zei hij. "Een team heeft een beroep ingediend, maar dat maakt weinig veschil. Zij moeten nu hun gelijk halen."

Frank

Bericht door Frank » za okt 27, 2007 9:14 am

Sorry hoor, maar een vreemde reactie van Mosley, die wat mij betreft mijn twijfels omtrent Ferrari en de macht die ze hebben weer eens bevestigt.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr nov 02, 2007 1:54 pm

Alonso weg bij McLaren

De Spaanse autocoureur Fernando Alonso vertrekt bij de formule 1-renstal McLaren. Het Britse team heeft dit vandaag bevestigd. "Na een gesprek tussen Fernando Alonso en McLaren is overeengekomen dat het voor beide partijen het beste is als de samenwerking voortijdig wordt beëindig", aldus McLaren in een verklaring.

De 26-jarige Alonso had bij McLaren nog een contract voor 2008. Het staat nog niet vast voor welk team hij komend seizoen gaat rijden. Zijn oude team Renault heeft wel al belangstelling getoond. Bij de Franse renstal won hij in 2005 en 2006 de wereldtitel waarna hij overstapte naar McLaren.

Onttroond
De Spanjaard werd dit jaar in zijn McLaren door de Fin Kimi Raikkonen onttroond als wereldkampioen. Hij lag regelmatig met teambaas Ron Dennis en met zijn Britse ploeggenoot Lewis Hamilton overhoop over zijn rol binnen McLaren.
www.nieuwnieuws.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Ramona

Bericht door Ramona » vr nov 02, 2007 1:59 pm

Gister was te lezen op http://f1.gpupdate.net/nl/ dat McLaren-baas Ron Dennis Fernando Alonso alleen naar een privéteam willen laten vertrekken. Zo weet de Spaanse krant AS donderdag te melden...

Duke

Bericht door Duke » vr nov 02, 2007 2:03 pm

Ik kan me niet voorstellen dat Dennis daar heel veel over te vertellen heeft. Beetje bange reactie ook, laat hem dan niet gaan, als ie zo goed is.

Salvador Dali

Ramona

Bericht door Ramona » do nov 15, 2007 7:20 pm

Advocaat McLaren eist titel voor Hamilton
15 november 2007

Een advocaat van McLaren heeft donderdag voor het International Court of Appeal in Londen geëist dat de coureurs van BMW-Sauber en Williams uit de uitslag van de Grand Prix van Brazilië worden geschrapt en dat Lewis Hamilton opschuift naar de vierde positie in de race-uitslag. Zo weet Reuters te melden. Dit zou Lewis Hamilton alsnog voldoende punten opleveren voor de wereldtitel. Een uitspraak van het hof, bestaande uit vier onafhankelijke rechters, wordt pas vrijdag verwacht.

McLaren ging in beroep tegen een beslissing van de wedstrijdleiding in Brazilië om BMW-Sauber en Williams niet te straffen voor het rijden met te koude brandstof. Hamilton werd zevende in Brazilië, achter Williams-rijder Nico Rosberg en BMW-coureurs Robert Kubica en Nick Heidfeld. De advocaat van McLaren stelt dat diskwalificatie van de coureurs van deze twee teams de enige juiste straf is voor het overtreden van de regels, niet op de laatste plaats omdat de rijders voordeel zouden hebben gehad van het rijden met illegale brandstoftemperaturen.

Het hof is echter niet verplicht om Hamilton opnieuw te klasseren, toch eist de McLaren-advocaat dat dit wel gebeurt. "In het verleden volgde na een diskwalificatie altijd een herklassering", zei hij. "We vragen u alleen net zo te handelen als u in het verleden ook heeft gedaan en deze zaak net zo te benaderen als bij een willekeurig ander team en op een willekeurig ander moment van het seizoen." Als na een eventuele diskwalificatie een herklassering volgt, zou Hamilton opschuiven van de zevende naar de vierde positie in de race-uitslag. Hiermee zou Hamilton op een puntentotaal van 112 komen. Dit is twee punten meer dan Ferrari-coureur Kimi Raikkonen, die de wereldtitel op dit moment in handen heeft, vergaarde.

Hamilton zelf zei eerder niet op deze manier kampioen te willen worden.

En dit zeggen ze op dezelfde site ook??

McLaren: "We zijn niet uit op de rijderstitel"
15 november 2007

Martin Whitmarsh, directeur van McLaren, heeft laten weten dat de Britse renstal niet in hoger beroep is gegaan om alsnog de rijderstitel binnen te halen voor Lewis Hamilton. Het team zou alleen uit zijn op een verduidelijking van de regels.

"Het zou niet goed zijn als Lewis alsnog kampioen zou worden door het beroep, maar het is wel belangrijk dat we te weten komen hoe de regels en procedures in de toekomst moeten worden uitgelegd", vertelde Whitmarsh aan Autosport. "Ik wil verder niet vooruit lopen op de uitspraak van het hof, maar het doel van dit hoger beroep is in elk geval niet om Lewis alsnog tot wereldkampioen te laten kronen."

McLaren is in hoger beroep gegaan tegen een beslissing van de wedstrijdleiding in Brazilië om de teams van BMW-Sauber en Williams niet te straffen voor het rijden met te koude brandstof. Als het International Court of Appeal zou besluiten dat de coureurs van deze teams alsnog moeten worden gediskwalificeerd, dan zou dit ingrijpende gevolgen hebben voor de uitslag van het wereldkampioenschap. Als Hamilton zou opschuiven in de uitslag van de race in Brazilië, zou hij alsnog kampioen worden.

Ramona

Bericht door Ramona » za nov 17, 2007 10:04 am

Mooi... :cheer.gif:

McLaren verliest hoger beroep, Raikkonen blijft kampioen
16 november 2007

Kimi Raikkonen is en blijft de wereldkampioen van 2007. Dat is de conclusie die getrokken kan worden na de uitspraak van het International Court of Appeal in het hoger beroep dat McLaren had ingediend tegen een beslissing van de Braziliaanse wedstrijdleiding. Voor het hof eiste McLaren diskwalificatie van de coureurs van BMW-Sauber en Williams, omdat zij met illegale brandstoftemperaturen zouden hebben gereden. Diskwalificatie van deze rijders en een herklassering van de Braziliaanse race, zou McLaren-rijder Lewis Hamilton alsnog de wereldtitel hebben gebracht.

In Brazilië werd er en onderzoek ingesteld naar de auto's van BMW-Sauber en Williams nadat bleek dat de brandstof meer dan tien graden kouder was dan de buitentemperatuur. In de reglementen stond echter niet welke meting van toepassing is. Het Formula One Management gebruikt namelijk een andere meting dan de teams, die de metingen van Méteo France raadplegen. De temperatuurmetingen van Méteo France vielen in Brazilië iets lager uit en volgens die metingen waren de teams niet in overtreding. Om deze reden werd uiteindelijk besloten de rijders niet te diskwalificeren, waarna McLaren in hoger beroep ging, naar eigen zeggen om duidelijkheid over de reglementen te krijgen.

Op donderdag diende het hoger beroep in Londen en vandaag (vrijdag) werd de uitspraak van het hof bekend. Het hof besloot na het horen van de betrokken partijen en het bestuderen van documenten en andere bewijszaken, om het beroep van McLaren af te wijzen. Hierdoor is er bijna vier weken na de laatste race van 2007 eindelijk duidelijkheid over de uitslag van de Braziliaanse Grand Prix en de wereldkampioen van 2007: Kimi Raikkonen.

Duke

Bericht door Duke » vr dec 07, 2007 4:29 pm

Alonso terug op oude nest

BARCELONA - Fernando Alonso keert terug op het oude nest. Volgend seizoen neemt de oud-wereldkampioen plaats in een stoeltje van Renault. De Spanjaard tekent voor twee jaar, meldt de Spaanse sportkrant AS. De Franse renstal heeft de komst van Alonso nog niet bevestigd.

De terugkeer van Alonso hing al enige tijd in de lucht. Bij McLaren leek de Brit Lewis Hamilton de prioriteit te krijgen boven Alonso.

De 26-jarige coureur uit Oviedo reed vier seizoenen voor het Franse team en veroverde daarin twee keer de wereldtitel. Afgelopen zomer verruilde hij Renault voor McLaren.
www.telegraaf.nl

Salvador Dali

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma dec 10, 2007 4:13 pm

612 Teletekst ma 10 dec
***UTOSPORT****************************
******Alonso keert terug bij Renault
**Tweevoudig wereldkampioen Formule 1
Fernando Alonso keert terug bij de
renstal van Renault.De Spanjaard heeft
voor één jaar getekend bij de renstal
van Flavio Briatore.

Alonso eindigde het afgelopen seizoen
in een McLaren als derde in het WK.Hij
beklaagde zich er bij de Britse renstal
over dat zijn jeugdige stalgenoot Lewis
Hamilton een voorkeurspositie genoot.

Renault,dit jaar weinig succesvol met
Heikki Kovalainen (Fin) en Giancarlo
Fisichella (Ita),wilde de kampioen van
2005 en 2006 maar wat graag terughalen.
'Nelsinho',zoon van oud-kampioen Nelson
Piquet,bezet komend seizoen het tweede
stoeltje bij de Franse autofabrikant.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Ramona

Bericht door Ramona » do dec 13, 2007 7:47 pm

McLaren legt ontwikkeling bolide 2008 deels stil
Uitgegeven: 13 december 2007 18:45
Laatst gewijzigd: 13 december 2007 18:48

WOKING - Het formule 1-team van McLaren zet de ontwikkeling van de auto voor het seizoen 2008 deels stil.
EPA

De Britse renstal heeft toegegeven dat er meer informatie van het rivaliserende team van Ferrari is gebruikt, dan tot nu toe naar buiten is gekomen.

De spionage-affaire, die de Formule 1 het afgelopen seizoen in zijn greep hield, heeft hierdoor een nieuw hoofdstuk gekregen.

Diskwalificatie

McLaren werd in het net afgelopen seizoen gediskwalificeerd in het kampioenschap voor constructeurs en kreeg daarnaast een boete van 100 miljoen dollar, omdat het team over onrechtmatig verkregen informatie van Ferrari beschikte.

De internationale autosportbond FIA stelde vervolgens een onderzoek in naar de auto voor 2008. Als zou blijken dat er opnieuw informatie van Ferrari was gebruikt voor de ontwikkeling van die auto, zouden er zware sancties volgen.

Open verklaring

McLaren heeft nu openlijk toegegeven dat er wel degelijk gebruik is gemaakt van die informatie. Het team bood excuses aan in een openlijke verklaring.

"We schamen ons diep voor de onthullingen die elkaar hebben opgevolgd en hebben uitgebreid onze excuses aangeboden aan de FIA", aldus de verklaring van het team.

Ferrari-technologie

"Om te voorkomen dat onze auto voor 2008 teveel beinvloed wordt door Ferrari-technologie hebben we voorgesteld om de ontwikkeling ervan op bepaalde punten stil te zetten."

Bron: http://www.nu.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » wo dec 19, 2007 8:58 am

FIA rondt spionagezaak Formule 1 af
Uitgegeven: 18 december 2007 15:52
Laatst gewijzigd: 18 december 2007 15:58

PARIJS - De mondiale autosportraad heeft een streep gezet onder de spionagezaak tussen de formule 1-teams van McLaren en Ferrari. Dit heeft de internationale autosportbond FIA dinsdag bekendgemaakt.
EPA

Een vergadering over de legaliteit van de nieuwe McLaren-auto, die op 14 februari zou plaatsvinden, is met instemming van Ferrari afgeblazen.

Schuldig

In september werd McLaren schuldig bevonden van spionage bij Ferrari en werd de renstal veroordeeld tot een boete van 100 miljoen dollar en diskwalificatie voor het constructeurskampioenschap, waarin McLaren op dat moment aan de leiding ging.

De autosportraad besliste toen ook dat er een onderzoek moest komen naar de auto waarmee McLaren in 2008 gaat rijden, om er zeker van te zijn dat er geen Ferrari-kennis in deze nieuwe wagen terecht zou komen. Tijdens de bijeenkomst die voor 14 februari gepland stond, zouden de resultaten van het FIA-onderzoek naar de nieuwe McLaren worden besproken.

Excuses

Het team van McLaren bood vorige week publiekelijk zijn excuses aan voor de spionagezaak en bekende dat er meer vertrouwelijke informatie van Ferrari door de organisatie had gecirculeerd, dan zij aanvankelijk had toegegeven. Uit voorzorg is de ontwikkeling van enkele systemen die voor de nieuwe auto waren bedoeld, stilgelegd.

Na dit mea culpa van McLaren kwam FIA-president Max Mosley met het voorstel om de bijeenkomst in februari te schrappen. Ferrari ging hiermee akkoord. Het definitief vervallen van deze hoorzitting betekent dat McLaren zich vanaf nu volledig kan concenteren op de voorbereidingen op het nieuwe seizoen.

In 2008 vormen Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen het rijderskoppel van McLaren.

Ramona

Bericht door Ramona » za jan 05, 2008 8:54 am

FIA maakt deelnemerslijst Formule 1 bekend
Uitgegeven: 4 januari 2008 17:37
Laatst gewijzigd: 4 januari 2008 19:29

PARIJS - De internationale autosportfederatie FIA heeft vrijdag de deelnemerslijst voor het formule 1-seizoen 2008 bekendgemaakt. De lijst is op één coureur na compleet.

Alleen Force India, het voormalige Spyker F1-team, heeft nog niet besloten wie er naast de Duitser Adrian Sutil komt te rijden.

Het team van Super Aguri heeft zijn coureurs nog niet officieel gepresenteerd, maar volgens de inschrijvingslijst gaat de Japanse renstal verder met het rijderspaar van vorig jaar, Takuma Sato en Anthony Davidson. Verder kent de lijst geen verrassingen.

Deelnemerslijst

Scuderia Ferrari Marlboro: 1. Kimi Räikkönen, 2. Felipe Massa;
BMW-Sauber: 3. Nick Heidfeld, 4. Robert Kubica;
ING Renault: 5. Fernando Alonso, 6. Nelson Piquet Jr;
AT&T Williams: 7. Nico Rosberg, 8. Kazuki Nakajima;
Red Bull: 9. David Coulthard, 10. Mark Webber;
Panasonic Toyota: 11. Jarno Trulli, 12. Timo Glock;
Scuderia Toro Rosso: 14. Sebastien Bourdais, 15. Sebastian Vettel;
Honda Racing: 16. Jenson Button, 17. Rubens Barrichello;
Super Aguri: 18. Takuma Sato, 19. Anthony Davidson;
Force India: 20. Adrian Sutil, 21. nog niet bekend;
Vodafone McLaren Mercedes: 22. Lewis Hamilton, 23. Heikki Kovalainen.

Alleen nog een paar maandjes geduld hebben...

Datum GP informatie en tijden
16 mrt. 2008 Australië Australië, Melbourne
23 mrt. 2008 Maleisië Maleisië, Sepang
06 apr. 2008 Bahrein Bahrein, Sakhir
27 apr. 2008 Spanje Spanje, Barcelona
11 mei 2008 Turkije Turkije, Istanbul park
25 mei 2008 Monaco Monaco, Monte Carlo
08 jun. 2008 Canada Canada, Montreal
22 jun. 2008 Frankrijk Frankrijk, Magny-Cours
06 jul. 2008 Groot-Brittannië Groot-Brittannië, Silverstone Circuit
20 jul. 2008 Duitsland Duitsland, Hockenheim
03 aug. 2008 Hongarije Hongarije, Hungaroring