F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za sep 08, 2007 11:03 am

McLaren-coureurs betrokken bij spionagezaak
Uitgegeven: 7 september 2007 11:18
Laatst gewijzigd: 7 september 2007 19:24

AMSTERDAM - Fernando Alonso, Pedro de la Rosa en Lewis Hamilton zijn betrokken bij de spionagezaak tussen McLaren en Ferrari. Dit heeft de internationale autosportbond FIA bevestigd. Eerder wisten diverse media te melden dat in ieder geval de twee Spaanse coureurs over vertrouwelijke informatie van Ferrari beschikten.
EPA



De FIA heeft een week geleden een brief gestuurd naar de twee WK-rijders van McLaren en testcoureur Pedro de la Rosa, waarin hen dringend werd verzocht alle documenten die te maken zouden kunnen hebben met de spionagezaak, aan de FIA te overleggen.

De la Rosa, die als testcoureur in dienst is bij McLaren, zou aan het begin van het seizoen informatie over de afstelling van de Ferrari F2007 hebben ontvangen van Mike Coughlan, hoofdontwerper bij de Britse renstal.

De testrijder zou deze informatie vervolgens hebben doorgestuurd aan regerend wereldkampioen Alonso. Wat de rol is van Hamilton in dit verhaal is nog onbekend.

Soap

De beschuldiging is het zoveelste hoofdstuk in de bizarre soap rondom de twee topteams in de Formule 1. Eind juni ontsloeg de Italiaanse renstal hun topingenieur op staande voet en diende een aanklacht tegen hem in wegens spionage.

Volgens de 'Scuderia' had Nigel Stepney geheime informatie gelekt aan concurrent McLaren. Als antwoord op de beschuldigingen werd door de Britten hoofdontwerper Coughlan op non-actief gesteld. Door alle perikelen leven de twee renstallen op voet van oorlog met elkaar.

Uitsluiting

De FIA onderzocht de zaak en concludeerde dat McLaren inderdaad over technische informatie beschikte van Ferrari. De renstal kreeg echter geen straf omdat die geen voordeel zou hebben gehad van de kennis.

McLaren kreeg wel te horen dat de renstal bij nieuw bewijsmateriaal het risico zou lopen van uitsluiting van deelname aan het lopende seizoen en 2008.

Arrows

In het jongste hoofdstuk lijkt vooral De la Rosa een hoofdrol te spelen. De Spanjaard werkte in 1999 en 2000 al samen met Coughlan bij Arrows, waar Jos Verstappen eveneens achter het stuur zat. De Spanjaard en de Brit zouden sindsdien een goed contact onderhouden.

Coughlan zou aan het begin van het seizoen de vertrouwelijke informatie over de nieuwe Ferrari, die door justitie bij hem thuis was aangetroffen, naar de testrijder hebben gemaild, waarna ook Alonso de informatie kreeg toegespeeld.

Wat opvalt is dat deze mailwisseling aan het begin van het seizoen zou hebben plaatsgevonden. Coughlan heeft echter altijd beweerd dat hij de vertrouwelijke informatie pas tijdens de Grote Prijs van Spanje, de vierde race van het seizoen, van Stepney kreeg.

Brief

De FIA neemt de zaak echter hoog op en zou inmiddels al een brief hebben gestuurd aan alle teams die in de Formule 1 uitkomen.

Tijdens een hoorzitting van de autosportbond op 13 september zal McLaren verantwoording moeten afleggen over de laatste bewijzen in de spionagezaak.

Kroongetuige

Saillant detail is dat, als het gerucht waar blijkt te zijn, Alonso kan dienen als kroongetuige tegen McLaren. De laatste maanden lijkt er geen warme band te zijn tussen de Spaanse coureur en de Britse renstal. De FIA zou, in ruil voor belastende informatie, aan sommige coureurs amnestie hebben aangeboden.

Hamilton gaat op dit moment aan de leiding in het rijderskampioenschap en McLaren staat bovenaan in de constructeursstand.


Bron: http://www.nu.nl/

Goed...vanmiddag de kwalificatie en morgen de race...
Hopelijk is alles ok met Kimi...is in de laatste vrije training hard tegen de muur gegaan...maar hij leek ongedeerd... Voor meer info sjek...

Grand Prix van Italië
07 sep.
10:00-11:30 1e vrije training
14:00-15:30 2e vrije training
08 sep. Foto's
11:00-12:00 Vrije training
14:00 Kwalificatie
09 sep.
14:00 Race

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » do sep 13, 2007 2:18 pm

Hoorzitting McLaren van start in Parijs
Uitgegeven: 13 september 2007 10:56
Laatst gewijzigd: 13 september 2007 11:06

AMSTERDAM - De hoorzitting van het jaar voor volgers van de Formule 1 is om half tien donderdagochtend van start gegaan. In Parijs moet McLaren zich verantwoorden tegenover de World Motor Sport Council.
EPA


De Britse renstal wordt beschuldigd van spionage ten opzichte van rivaal Ferrari. Eén van de topingenieurs van de Italianen, de Brit Nigel Stepney, zou aan het begin van het seizoen vertrouwelijke informatie hebben doorgespeeld aan de hoofdontwerper van McLaren, Mike Coughlan. Iedereen die van belang is bij zowel McLaren als de Scuderria zijn vandaag dan ook in Parijs, waar de FIA kantoor houdt.

McLaren is aanwezig met ondermeer de coureurs Lewis Hamilton en Pedro de la Rosa. Verder bestaat hun entourage uit teambaas Ron Dennis, directeur Norbert Haug en eigenaar Mansour Ojjeh.

Bij Ferrari is Ross Brawn, die dit jaar eigenlijk een sabbatical houdt, aanwezig samen met teambaas Jean Todt.

De topman van de Formule 1, de Brit Bernie Ecclestone, liet bij het betreden van het gebouw tegenover de massaal aanwezige pers weten dat hij ervan overtuigd is dat het recht zal zegevieren vandaag.


Bron: http://www.nu.nl/

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » do sep 13, 2007 8:04 pm

Zware straf voor McLaren in spionagezaak

PARIJS - Het Vodafone/McLaren-team is flink beboet in de spionagezaak tussen hun Formule 1-team en dat van Ferrari. McLaren verliest alle constructeurspunten en moet daarnaast een boete van 100 miljoen dollar ophoesten. De coureurs Fernando Alonso en Lewis Hamilton blijven buiten schot, zij kunnen gewoon blijven strijden om het wereldkampioenschap.
Constructeurs van McLaren passeren een collega van Ferrari in de paddock van Spa, België. McLaren is zwaar gestraft in de spionagezaak tussen hun team en dat van Ferrari.

Er waren vooraf drie opties qua straf in de spionagezaak tussen de teams van McLaren en Ferrari. De coureurs Hamilton en Alonso moesten hun punten inleveren en werden voor de rest van het seizoen en wellicht het komende seizoen uitgesloten, McLaren moest de constructeurspunten inleveren óf het team zou een gigantische boete moeten betalen. Autosportfederatie FIA besloot uiteindelijk dat de constructeurspunten moesten worden ingeleverd en dat McLaren 100 miljoen dollar moest betalen.

In de stand van het huidige wereldkampioenschap gaat Hamilton aan de leiding met 92 punten. Hij wordt op drie punten gevolgd door zijn ploeggenoot Alonso. In de strijd om het constructeurschap stond McLaren eveneens bovenaan met 166 punten, 23 punten voorsprong op Ferrari. Uit dat klassement wordt McLaren nu geschrapt.
Bron: De Telegraaf.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za sep 15, 2007 12:38 pm

McLaren waarschijnlijk niet in beroep
15 september 2007

McLaren gaat waarschijnlijk niet in beroep tegen de straf die zij donderdag kreeg van de World Motor Sport Council, om zo het spionageschandaal definitief achter zich te kunnen laten. Dit liet teambaas Ron Dennis zaterdag weten vanuit Spa.

"Als we niet in beroep gaan, doen we dat omdat we deze zaak achter ons willen laten", vertelde Dennis tegen verslaggevers in België. "Hopelijk begrijpen de andere teams dat we de straf dan accepteren in het belang van de sport."

Het Britse team kreeg een geldstraf van 100 miljoen dollar en werd uit het constructeurskampioenschap gezet wegens spionage bij concurrent Ferrari. Het team van McLaren heeft zes dagen om in beroep te gaan tegen de uitspraak.

Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Goed, zo de kwalicifatie op Spa-Francorchamps...
Kimi was de snelste net tijdens de laatste vrije...strakkies ook hoop ik... :headbang.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za sep 15, 2007 2:17 pm

:cheer.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma sep 17, 2007 8:56 am

Gemist...maar dat kan de pret over de uitslag niet drukken... :cheer.gif: :headbang.gif:


Afbeelding

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za sep 29, 2007 10:08 am

Grand Prix van Japan

28 sep.
03:00-04:30 1e vrije training
07:00-08:30 2e vrije training
29 sep.
04:00-05:00 Vrije training
07:00 Kwalificatie
30 sep.
06:30 Race
Hamilton pakt pole-position op nat Fuji
29 september 2007


Lewis Hamilton is prima begonnen aan de verdediging van zijn minimale voorsprong in het wereldkampioenschap. De Brit behaalde op een nat circuit van Fuji zijn vierde pole van het jaar. Hij versloeg teamgenoot Fernando Alonso in zijn laatste ronde en zorgde ervoor dat de Spanjaard met een bedrukt gezicht uit de auto stapte. Kimi Raikkonen werd derde, Felipe Massa vierde. De beide Spykers konden niet profiteren van de regen en bleven hangen in Q1.

Na een afgeblazen vrije training wegens hevige regen, was het weer 's middags dermate gekalmeerd dat de kwalificatie gewoon verreden kon worden. Het was echter nog steeds verre van droog en iedereen begon op regenbanden aan Q1. Het begon voorzichtig en af en toe ging er iemand achterstevoren, maar iedereen kon een tijd neerzetten. Uiteindelijk glibberde Felipe Massa naar de snelste tijd, met een tijd van 1.25.359, voor Alonso en Raikkonen. Bij Spyker hoopte men op een verrassing van Adrian Sutil, die goed bekend is met het circuit van Fuji. Sutil kon echter niet imponeren en werd twintigste. Ook Yamamoto haalde het niet en werd laatste. De Japanner crashte in de slotfase van de sessie nog met Ralf Schumacher, die een halfslachtige poging deed om de Spyker te passeren en daar hopeloos in faalde. Naast de Spykers mochten Barrichello, Wurz, Davidson en Sato uitstappen na het eerste deel.

De regen stopte voor de tweede sessie, waardoor iedereen er op intermediates vandoor ging. De coureurs reden allen zoveel mogelijk ronden, om maar het goede gevoel in de auto te kunnen krijgen. Vooraan waren het de McLarens die het veld aanvoerden, met Hamilton voor Alonso. De strijd om de tiende plaats was een spannende, met Sebastian Vettel als verrassende speler in dat spel. De Duitser werd tiende en mocht, in zijn Toro Rosso, naar het laatste deel. Ralf Schumacher reed niet mee, na zijn aanrijding met Sakon Yamamoto. Ook de beide Renaults, Coulthard, Trulli en Liuzzi waren klaar.

In Q3 voerde Fernando Alonso bijna constant de lijst aan. Ook toen de concurrentie nieuw rubber ging halen, kwamen ze niet aan de tijden van de Spanjaard. Hijzelf kon er nog een tiende af schaven, met nog een minuut te gaan. Kimi Raikkonen deed een ultieme poging, maar kwam er niet aan te pas. Lewis Hamilton was de laatste man die een vliegende ronde kon rijden en de Britse rookie verwees zijn teamgenoot in de slotseconden toch nog naar de tweede plaats. Met een tijd van 1.25.368 was het verschil met Alonso klein, maar genoeg voor de pole. Raikkonen en Massa werden derde en vierde, Heidfeld werd vijfde, voor Rosberg en de prima presterende Jenson Button. Sebastien Vettel werd negende. Voor de spanning in de wedstrijd zou het mooi zijn als de regen morgen opnieuw valt. Met de twee kemphanen uit het kamp van McLaren op de eerste rij, zal vroeg opstaan morgen in ieder geval zeker de moeite waard zijn.
Kwalificatie
Pos. Rijder Team Banden Tijd


1 L. Hamilton McLaren 1:25.368
2 F. Alonso McLaren 1:25.438
3 K. Räikkönen Ferrari 1:25.516
4 F. Massa Ferrari 1:25.765
5 N. Heidfeld BMW 1:26.505
6 N. Rosberg Williams 1:26.728
7 J. Button Honda 1:26.913
8 M. Webber Red Bull 1:26.914
9 S. Vettel Scuderia Toro Rosso 1:26.973
10 R. Kubica BMW 1:27.225
11 G. Fisichella Renault 1:26.033
12 H. Kovalainen Renault 1:26.247
13 D. Coulthard Red Bull 1:26.247
14 J. Trulli Toyota 1:26.253
15 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:26.948
16 R. Schumacher Toyota geen tijd
17 R. Barrichello Honda 1:27.323
18 A. Wurz Williams 1:27.454
19 A. Davidson Super Aguri 1:27.564
20 A. Sutil Spyker F1 1:28.628
21 T. Sato Super Aguri 1:28.792
22 S. Yamamoto Spyker F1 1:29.668

Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo sep 30, 2007 7:51 am

Koele en onverwacht toch een erg leuke en weirde race (hoewel er geluiden gaan dat die niet gereden had mogen worden in die barre weersomstandigheden...) met 'n pracht 'gevecht' van Massa en Kubica in de laatste ronde... :headbang.gif:

Grand Prix van Japan - 30 september 2007
Race
Pos. Rijder Team Banden Tijd

1 L. Hamilton McLaren 2:00:34.579
2 H. Kovalainen Renault + 8.377
3 K. Räikkönen Ferrari + 9.478
4 D. Coulthard Red Bull + 20.297
5 G. Fisichella Renault + 38.864
6 F. Massa Ferrari + 49.042
7 R. Kubica BMW + 49.200
8 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 55.600
9 A. Sutil Spyker F1 + 1:01.100
10 R. Barrichello Honda + 1:28.300
11 J. Button Honda + 1 ronde(n)
12 S. Yamamoto Spyker F1 + 1 ronde(n)
13 J. Trulli Toyota + 1 ronde(n)
14 N. Heidfeld BMW + 2 ronde(n)
15 T. Sato Super Aguri + 2 ronde(n)

Niet gefinisht
16 N. Heidfeld BMW + 2 ronde(n)
17 A. Davidson Super Aguri + 46 ronde(n)
18 N. Rosberg Williams + 18 ronde(n)
19 S. Vettel Scuderia Toro Rosso + 21 ronde(n)
20 M. Webber Red Bull + 22 ronde(n)
21 F. Alonso McLaren + 26 ronde(n)
22 A. Wurz Williams + 48 ronde(n)


Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo sep 30, 2007 8:21 am

En het verslag...
Afbeelding

Hamilton wint bizarre race op drijfnat Fuji
30 september 2007 / Uitslagen / Foto's

Lewis Hamilton heeft in een bizarre race in Japan een reuzenstap naar de wereldtitel gezet. In een kolkende wedstrijd, die werd geteisterd door slecht weer, hield hij het hoofd koel. Fernando Alonso crashte uit de wedstrijd, waardoor Hamilton in China wereldkampioen kan worden. Heikki Kovalainen werd tweede, Raikkonen derde. Adrian Sutil reed een knappe race, maar zag die niet beloond worden met een punt. De Spyker-coureur bleef steken op plaats negen.

Vanwege de regen en de mist, besloot de wedstrijdleiding om de race achter de safety-car van start te laten gaan. In de opwarmronden werd duidelijk dat dat geen onaardige beslissing was. De spray achter de auto's was enorm, zelfs in een veld dat stapvoets reed. Felipe Massa kwam erachter hoe verraderlijk de omstandigheden waren, toen hij achter de safety-car spinde. De Braziliaan kon weer verder, maar zocht aan het einde van de ronde de pits op, wat hem achteraan het nog steeds rustig rijdende veld bracht. Het team wisselde van intermediates naar de extreme regenbanden, iets wat Kimi Raikkonen ook wel zag zitten. Een ronde later kwam de Fin eveneens binnen, waardoor de beide Ferrari's achteraan kwamen te liggen.

De saftey car-periode duurde zo lang, dat Vitantonio Liuzzi, en later ook Sakon Yamamoto, naar binnen moesten komen om een pitstop te maken. Ondertussen was Kimi Raikkonen al een keer gespind, net als Jarno Trulli. In de dertiende ronde kwam Kimi Raikkonen voor de tweede keer naar binnen, dit keer voor een volledige pitstop. Een ronde later volgde Felipe Massa zijn voorbeeld. Een paar ronden later kwamen ook Wurz, Trulli en Sato binnen.

Na veertig minuten kwam dan eindelijk het verlossende bericht: de safety-car ging naar binnen en de race ging van start. Lewis Hamilton en Fernando Alonso namen direct het voortouw en achteraan schoot Alex Wurz van de baan, waarbij hij Felipe Massa achterstevoren tikte. Massa moest ook nog een drive through-penalty inlassen, omdat hij na zijn spin achter de safety-car Nick Heidfeld ingehaald had. Bij het uitkomen van de pistraat miste Massa ook nog eens de bocht, wat zijn race alleen maar vervelender maakte.

Lewis Hamilton trok ondertussen een gat naar Fernando Alonso, terwijl Sebastian Vettel een absurde derde plaats in handen had. Adrian Sutil was ook lekker bezig en klom op naar de top-tien. Jenson Button was bezig met een uiterst apart experiment. Na een touché met Nick Heidfeld bij de start verloor de Brit zijn voorvleugel, maar hij peinsde er niet over om binnen te komen. Zonder voorvleugel koerste de Honda rondenlang door de regen, voordat hij toch stopte. Ook Takuma Sato was zijn vleugel kwijt en de Japanner kwam wel direct binnen. Bij het wegrijden ontstond er brand bij de Super Aguri, maar Sato trok zich er niks van aan en reed gewoon door, waarna de vlammen snel doofden.

In ronde 27 maakte Fernando Alonso zijn eerste stop. De Spanjaard viel teug tot achter Robert Kubica. Toen Lewis Hamilton ook zijn stop maakte, kwam Sebastian Vettel zeer verrassend aan de leiding van de wedstrijd te liggen. Hamilton kwam ruim voor Alonso weer naar buiten, mede dankzij een foutje van de wereldkampioen, die even naast de baan schoot. In ronde 31 was het sprookje voor Sebastian Vettel even voorbij. De jonge Duitser kwam binnen voor zijn stop en viel terug naar de negende plaats.

Mark Webber was inmiddels de nieuwe leider en zijn eerste positie werd veiliger toen Lewis Hamilton achterstevoren ging na een een tik van Robert Kubica, die zelf ook van de baan ging. Beide heren konden verder, maar Webber lag ver voor. Ook Fernando Alonso werd in de rondte getikt. Bij hem was Sebastian Vettel de boosdoner. Al met al verloren de beide McLarens zeeën van tijd door deze schermutselingen. Toen Webber ook zijn stop had gemaakt, bleek dat zijn leiding toch niet groot genoeg was en werd Heikki Kovalainen de nieuwe leider.

In ronde 39 maakte Kovalainen zijn stop, tegelijk met David Coulthard, en later kwam ook Fisichella binnen. Het gaf Lewis Hamilton toch de leiding in de wedstrijd terug. Zijn eerdere kwelgeest, Robert Kubica, kreeg ondertussen een drive-though opgelegd als straf op zijn actie. In ronde veertig kwam Kimi Raikkonen binnen, maar het grootste nieuws van de race kwam een ronde later, toen Fernando Alonso snoeihard in de vangrails klapte en zijn auto zwaar beschadigd weer terug op de baan gleed. De Spanjaard kon uitstappen en scoorde dus geen punten in Fuji. Met Lewis Hamilton aan de leiding betekende dat bijzonder slecht nieuws voor de wereldkampioen.

Red Bull zat ondertussen met de billen bij elkaar. Met Webber op de tweede, Vettel op de derde, Liuzzi (die nog moest stoppen) op de vierde en Coulthard op de zevende plaats, kon de race wel eens uiterst succesvol gaan worden voor de beide zusterteams. De heren gooiden echter hun eigen glazen in. Vettel klapte achter de safety-car op Mark Webber en beide heren waren klaar. Webber smeet woedend zijn stuurtje uit de cockpit en Vettel droop af naar de pits, waar diep teleurgestelde Toro Rosso-monteurs hem opwachtten. Vettel stapte uit en kon zijn tranen niet bedwingen. Het was de grootste kans die Toro Rosso ooit had en de Duitse jongeling gooide het allemaal weg.

Met nog twinig ronden te gaan werd de groene vlag opnieuw gezwaaid en behield Hamilton de leiding, voor Kovalainen, Massa, Coulthard en Fisichella. Adrian Sutil had ondertussen uitzicht op punten, met een tiende plaats. In de slotfase van de race vielen opeens Ralf Schumacher, Nico Rosberg en Anthony Davidson uit, waaroor het veld plots flink gereduceerd rondreed. Lewis Hamilton liep ondertussen uit op Kovalainen, die Massa, Coulthard en Raikkonen steeds dichterbij zag komen. Toen Raikkonen in de 56ste ronde Coulthard voorbij stak, werd het tijd voor Massa om zijn belofte in te lassen.

Massa hoefde echter niet zijn teamgenoot op de baan voorbij te laten, want met nog twaalf minuten te gaan werd de Braziliaan binnen geroepen. Kimi Raikkonen kwam achter Heikki Kovalainen op de derde plaats te liggen en kwam maar niet voorbij aan de Renault. Hij probeerde het meerdere malen, maar vloog geregeld nét niet van de baan. Met nog een ronde te gaan viel Nick Heidfeld stil, wat Vitantonio Liuzzi een achtste plaats en een punt bracht, als doekje voor het bloeden bij Toro Rosso.

Lewis Hamilton koerste ondertussen naar zijn vierde zege van het seizoen. Een enorme stap richting de wereldtitel, die de rookie in China nu kan binnenhalen. Heikki Kovalainen weerstond de druk van Kimi Raikkonen en werd tweede, terwijl Felipe Massa en Robert Kubica een keihard duel uitvochten in de laatste ronde voor plaats zes.Meerdere malen raakten ze elkaar en schoten ze van de baan, maar Massa won uiteindelijk het gevecht. Adrian Sutil zal balen. De Duitser reed een prima race, maar kwam vier seconden tekort op de achtste plaats.

Lewis Hamilton kon het weinig schelen. De Engelsman staat nu op het punt om in zijn eerste jaar direct de wereldtitel binnen te halen. Als hij in China voor Alonso blijft, of met één punt verschil achter zijn teamgenoot aan de finish komt, is de titelstrijd gestreden. Wie had dat gedacht, toen het seizoen in maart van start ging?


Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23606
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma okt 01, 2007 9:07 am

Herstel:
Adrian Sutil reed een knappe race, maar zag die niet beloond worden met een punt. De Spyker-coureur bleef steken op plaats negen.
Sutil heeft wel een punt overgehouden aan deze race.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za okt 06, 2007 7:03 am

Grand Prix van China
05 okt.

04:00-05:30 1e vrije training
08:00-09:30 2e vrije training
06 okt.
05:00-06:00 Vrije training
08:00 Kwalificatie
07 okt.
08:00 Race

Vooralsnog is de 'Iceman' de snelste... :headbang.gif:
Kwalificatie is net begonnen...

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za okt 06, 2007 8:09 am

Wederom pole voor de Rookie... zal me benieuwen offie kampioen wordt morgen; zou toch heel netjes zijn...

Kwalificatie
Pos. Rijder Team Banden Tijd

1 L. Hamilton McLaren 1:35.908
2 K. Räikkönen Ferrari 1:36.044
3 F. Massa Ferrari 1:36.221
4 F. Alonso McLaren 1:36.576
5 D. Coulthard Red Bull 1:37.619
6 R. Schumacher Toyota 1:38.013
7 M. Webber Red Bull 1:38.153
8 N. Heidfeld BMW 1:38.455
9 R. Kubica BMW 1:38.472
10 J. Button Honda 1:39.285
11 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:36.862
12 S. Vettel Scuderia Toro Rosso 1:36.891
13 J. Trulli Toyota 1:36.959
14 H. Kovalainen Renault 1:36.991
15 A. Davidson Super Aguri 1:37.247
16 N. Rosberg Williams 1:37.483
17 R. Barrichello Honda 1:37.251
18 G. Fisichella Renault 1:37.290
19 A. Wurz Williams 1:37.456
20 T. Sato Super Aguri 1:38.218
21 A. Sutil Spyker F1 1:38.668
22 S. Yamamoto Spyker F1 1:39.336

Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo okt 07, 2007 8:44 am

Geen kampioen maar bye bye in de 31e ronde...foutje...bedankt... :smallgrin.gif:
...enniewee...The Iceman did it... :headbang.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo okt 07, 2007 8:54 am

Raikkonen wint in China, Hamilton valt uit
07 oktober 2007

Lewis Hamilton kon in China de Grand Prix van Brazilië overbodig maken, maar in plaats daarvan zorgde hij ervoor dat die race ongekend spannend gaat worden. Hamilton viel uit in een nat China en met een mooie zege van Kimi Raikkonen en een tweede plaats voor Fernando Alonso, is het kampioenschap weer helemaal open. Massa werd derde, voor een jubelende Sebastian Vettel, die zich revancheerde na de ellende in Japan. Adrian Sutil viel uit, Yamamoto finishte achteraan.

De baan was half nat toen de race van start ging en iedereen, behalve de beide Spykers, stond op intermediates. Lewis Hamilton had de beste start en giing onbedreigd de eerste bocht in. Alonso vocht in de eerste ronde een stevig duel uit met Felipe Massa, maar bleef vierde. Ralf Schumacher werd in de rondte getikt in de eerste bocht en een ronde later kwamen Davidson en Barrichello met elkaar in aanraking, waardoor beide heren spinden. Ondertussen was het begonnen met regenen en vooral op het rechte stuk achterop het circuit was het erg nat.

Hamilton liep weg van de rest van het veld en zette de ene snelste ronde na de andere neer. Het voordeel van vooraan rijden in de regen en dus een vrije baan hebben, was duidelijk. Fernando Alonso kon geen vuist maken tegen Felipe Massa voor hem. De Spanjaard reed bij de start nog bijna in de wielen van de Braziliaan, maar kon nu niets anders doen dan volgen.

Er werden in het middenveld genoeg duels uitgevochten. Vettel en Kovalainen hadden het met elkaar aan de stok voor de tiende plaats en ook de BMW-coureurs knokten er lustig op los. Hamilton bleef ondertussen maar de snelste ronde verbeteren en zijn concurrenten zagen hem met rasse schreden aan de horizon verdwijnen. De Brit was geregeld acht tienden per ronde sneller dan de rest en met Alonso nog steeds op de vierde plaats, begon het er erg op te lijken dat Hamilton de titel in stijl zou gaan pakken.

In de dertiende ronde was de eerste uitvaller een feit. Anthony Davidson viel kort na zijn eerste pitstop stil in de eerste bocht. In de vijtiende ronde maakte Hamilton zijn eerste stop en dat was het teken voor Raikkonen om goed gas te geven. De Fin reed direct de snelste ronde en liep vooraan opeens hard uit op de concurrentie. Toen de top-vier hun stop had gemaakt, was de volgorde echter onveranderd, Hamilton behield de leiding, voor Raikkonen, Massa en Alonso.

Het was moeilijk voor de teams om te besluiten wat ze gingen doen met de banden. Dan viel er weer regen, dan was het weer droog. Bij de stops werden er geen banden gewisseld en bleven de coureurs op hun intermediates rondrijden.

Ralf Schumacher was ondertussen bezig met een prima inhaalrace na zijn spin in de eerste ronde, maar toen hij Tonio Liuzzi tegenkwam, werd zijn opmars gestuit. Ralf stuurde te vroeg in, terwijl hij aan de buitenkant reed en de beide wagens raakten elkaar. Ralf viel ver terug en kon weer opnieuw beginnen.

Mark Webber en Alex Wurz waren de eerste coureurs die naar slicks wisselden en Wurz liet gelijk zien dat dat een goede keuze was, door direct de snelste ronde te rijden. De hint werd door veel teams opgepakt en het werd druk in de pitstraat. Fernando Alonso en Felipe Massa hadden elkaar ondertussen weer gevonden en de Spanjaard stak voorbij aan de Ferrari, waarna Massa direct slicks ging halen. Geen goed idee.

De regen was terug en iedereen op slicks had een probleem. Ralf en Sutil waren direct klaar na een schuiver en ook Hamilton glibberde even naast de baan. Raikkonen had hem direct in het nekvel en er onstpon zich een fascinerend duel om de leiding in de wedstrijd. Hamilton had het lef om zich te verdedigen, maar er waren duidelijk problemen met de balans van zijn auto. Na een mooi duel stak Raikkonen zijn Ferrari uiteindelijk voorbij de McLaren.

Hamilton had de grootste moeite om zijn McLaren op de baan te houden en verloor gelijk zeeën van tijd en zag Alonso naderen in zijn spiegels. De banden waren op en Hamilton zocht de pitstraat op. En vond zijn waterloo. De McLaren gleed hulpeloos de grindbak in, er was totaal geen grip en Hamilton kwam vast te zitten. Wanhopig gebaarde hij naar de marshalls, hij wilde aangeduwd worden, maar zijn McLaren zat muurvast. Op de pitmuur heerste ongeloof, in de helm van Hamilton nog meer. Het was gebeurd. De Brit stapte met hangende schouders uit en realiseerde zich dat hij zijneerste uitvalbeurt van het seizoen aan zichzelf te danken had.

Raikkonen en Alonso gierden ongetwijfeld van de pret en wisselden naar slicks. Robert Kubica erfde daarmee de leiding in de race, maar kon daar niet lang van genieten. De Pool viel stil met hydraulische problemen en baalde als een stekker, want hij had zomaar voor een enorme stunt kunnen zorgen. Toen iedereen naar slicks gewisseld was, was Jenson Button verrassend genoeg de snelste man op de baan. De Brit lag op de vierde plaats en reed keer op keer de snelste ronde. Massa werd nerveus.

Sebastian Vettel ongetwijfeld ook. In China werd namelijk opnieuw duidelijk dat de Toro Rosso in de regen als de brandweer gaat en Vettel vond zichzelf terug op de vijfde plaats, met Liuzzi op P7. Jenson Button had weliswaar de vierde plek in handen, maar hij moest nog stoppen, wat hem terugwierp naar de zesde plek. Hamilton had zich ondertussen omgekleed en kwam de McLaren-pitbox binnen om zich te verontschuldigen ten opzichte van zijn monteurs.

Vooraan reed Kimi Raikkonen naar een uiterst knappe overwinning en wisten hij en Alonso dat ze in Brazilië gewoon nog mee konden doen om de wereldtitel. Massa werd derde, Vettel nam wraak voor Japan met een vierde plek. Button liet Honda jubelen met plaats vijf, Liuzzi maakte Toro Rosso gek met de zesde stek. De laatste puntjes gingen naar Heidfeld en Coulthard. Lewis Hamilton kan zijn borst natmaken voor de klapper in Sao Paulo, want in de psychologische oorlog die hij voert met Alonso, heeft hij vandaag een uiterst gevoelige klap gekregen.
Stand (teams)
1. Ferrari 186 7. Toro Rosso 8
2. BMW 94 8. Honda 6
3. Renault 51 9. Super Aguri 4
4. Williams 28 10. Spyker 1
5. Red Bull 24 11. McLaren 0
6. Toyota 12

Stand (rijders)
1. L. Hamilton 107 15. J. Button 6
2. F. Alonso 103 16. R. Schumacher 5
3. K. Räikkönen 100 17. T. Sato 4
4. F. Massa 86 18. V. Liuzzi 3
5. N. Heidfeld 58 19. A. Sutil 1
6. R. Kubica 35 20. R. Barrichello 0
7. H. Kovalainen 30 21. S. Speed 0
8. G. Fisichella 21 22. A. Davidson 0
9. N. Rosberg 15 23. S. Yamamoto 0
10. D. Coulthard 14 24. C. Albers 0
11. A. Wurz 13 25. M. Winkelhock 0
12. M. Webber 10 26. C. Klien 0
13. J. Trulli 7 27. K. Nakajima 0
14. S. Vettel 6

Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/


:worshippy.gif: voor Kimi en Vettel...
Over 14 dagen de giga spannende ontknoping... :cheer.gif:
Laatst gewijzigd door Ramona op zo okt 07, 2007 1:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo okt 07, 2007 12:53 pm

Verschil is 12 punten.. Hamilton heeft volgens mij vaker gewonnen dan Alonso dus is hij toch al Kampioen?

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23606
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » zo okt 07, 2007 12:59 pm

Het verschil was 12 punten voor de GP van China dus ik denk dat deze stand niet klopt. Volgens mij is het verschil een punt of 4.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo okt 07, 2007 1:14 pm

Moest ff sjekken of ik niet voor de kat z'n viool alles post... :hypocrite.gif: oftewel...edit... ;)

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma okt 08, 2007 8:39 am

Zowaar 2 fantastische races op rij :headbang.gif:
Dat ze iedere race de baan maar nat spuiten mocht het droog zijn...

En inderdaad, Kimi en Vettel :worshippy.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma okt 08, 2007 9:17 pm

Officieel: Wurz stopt per direct met Formule 1
08 oktober 2007

Afbeelding

Williams-coureur Alex Wurz stopt per direct met het rijden in de Formule 1. Dit heeft de 33-jarige Oostenrijker, die onlangs voor de derde keer vader is geworden, maandag zelf bevestigd. Het Williams-team zal dinsdag bekendmaken wie Wurz zal vervangen in de Grand Prix van Brazilië, de laatste race van het seizoen 2007.

"Vandaag maak ik bekend dat ik stop met het racen in de Formule 1", liet Wurz weten. "Ik wil graag mijn familie en fans bedanken, alsook het team van Williams en mijn vorige teams, voor hun steun gedurende mijn racecarrière. Ik heb zelf altijd gezegd dat als je ook maar een beetje begint te twijfelen aan wat je aan het doen bent, je beter kunt stoppen. Deze twijfels kreeg ik al eerder dit jaar en daarom heb ik nu besloten dat het tijd is om te stoppen. Ik heb erg genoten van dit seizoen, vooral van mijn podium in Canada, maar nu is het tijd om uit te stappen. Ik wil het team erg bedanken voor het accepteren van mijn beslissing en wens hen het allerbeste toe in de laatste race van 2007."

Wat Wurz, die zondag in Shanghai als twaalfde aan de finish kwam, nu gaat doen, is nog niet bekend. "Ik ben met verschillende partijen gesprekken aan het voeren. Misschien ga ik mijn ervaring en kennis over de Formule 1 overdragen aan anderen, misschien ga ik ook wel in andere raceklasses rijden, zoals Le Mans."

Wurz maakte in 1997 zijn Formule 1-debuut in Canada, als vervanger van Gerhard Berger bij Benetton. De Oostenrijker behaalde in totaal drie podiumplaatsen (Groot-Brittannië 1997, San Marino 2005 en Canada 2007).



Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr okt 12, 2007 7:34 am

FIA controleert gelijke behandeling McLaren-rijders
11 oktober 2007

De FIA wijst binnenkort een official aan die er tijdens de Grand Prix van Brazilië op toe moet zien dat Fernando Alonso en Lewis Hamilton een gelijke behandeling krijgen van het team van McLaren. Hamilton kan volgende week de jongste wereldkampioen uit de Formule 1-historie worden. De Brit heeft vier punten voorsprong op Alonso, die zijn derde achtereenvolgende wereldtitel zou kunnen pakken op Interlagos.

"De FIA is bezig met het aanstellen van een speciale waarnemer voor de Braziliaanse Grand Prix", bevestigde een woordvoerder van de internationale autosportbond FIA tegenover persbureau Reuters. De FIA doet dit op verzoek van de Spaanse bond.

Carlos Garcia, hoofd van de Spaanse autosportbond, vreest dat Lewis Hamilton een voorkeursbehandeling van McLaren krijgt, tijdens de laatste race van het seizoen. McLaren beweert altijd dat de coureurs een gelijke behandeling krijgen van het team. De Britse renstal voelde zich woensdag nog genoodzaakt om dit nog eens extra te benadrukken, in een speciaal persbericht.
Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/
Grand Prix van Brazilië

19 oktober 2007

14:00-15:30 1e vrije training
18:00-19:30 2e vrije training
20 oktober 2007
15:00-16:00 Vrije training
18:00-19:00 Kwalificatie
21 oktober 2007
18:00 Race

Gooooo Kimi... :headbang.gif: gewoon afwachten, die McLarens 'meppen' elkaar er wel af... :666.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 34684
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr okt 12, 2007 7:38 am

Perfect einde van het seizoen: een spannende wedstrijd die om 18.00 uur begint, kan ik tenminste kijken hoe het afloopt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr okt 12, 2007 7:39 am

Duke schreef:Perfect einde van het seizoen: een spannende wedstrijd die om 18.00 uur begint, kan ik tenminste kijken hoe het afloopt.
Tssssssss... neppert... :1evil.gif: :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 34684
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr okt 12, 2007 8:16 pm

Jij hebt alle wedstrijden live gezien?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr okt 12, 2007 8:23 pm

Duke schreef:Jij hebt alle wedstrijden live gezien?
Niet alle, maar indien mogelijk kijk ik...
Ik ben zo'n 'mafketel' die de wekker zet... :blush.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za okt 20, 2007 12:31 pm

McLaren krijgt 15.000 euro boete na bandenfout
19 oktober 2007

McLaren-coureur Lewis Hamilton kan opgelucht ademhalen. De Brit krijgt geen gridpenalty voor de Braziliaanse Grand Prix na de bandenfout in de eerste vrije training. Wel krijgt McLaren een boete opgelegd van 15.000 euro en mag Hamilton dit weekend één setje regenbanden minder gebruiken.

Jenson Button en Takuma Sato kregen dezelfde straf, want ook Honda en Super Aguri gingen in de fout. De wedstrijdleiding vond het echter niet nodig om de coureurs te straffen, aangezien zij niet degenen waren die in de fout gingen. De teams krijgen echter een stevige geldstraf en de set banden waar onrechtmatig op is gereden, mag dit weekend niet meer gebruikt worden.

"Om te voorkomen dat de drie teams voordeel hebben van de gebruikte banden, zullen ze de bewuste bandenset vrijwillig inleveren bij de FIA", lieten de stewards weten. Het is een hele opluchting voor Hamilton, die zich nu weer kan richten op het behalen van de wereldtitel.


Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Om 18.00 uur de kwalificatie... :cheer.gif:


Gooo, Kimi!!! :headbang.gif:

Plaats reactie