John Jaakke

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr okt 12, 2007 12:40 pm

Het doel van het bedrijf Ajax is niet om winst te maken. Fundamenteel verschil met andere bedrijven.

sudesh

Bericht door sudesh » vr okt 12, 2007 1:01 pm

‘Positie Ajax-voorzitter Jaakke wankelt’

--------------------------------------------------------------------------------

Datum: 12-okt-2007 13:38

Na het vertrek van Ajax-trainer Henk ten Cate is de storm rondom de club uit Amsterdam nog niet gaan liggen. Bronnen binnen Ajax bevestigden vrijdag aan Sportweek dat de positie van voorzitter John Jaakke aanstaande dinsdag tijdens de algemene ledenraadvergadering ter discussie zal staan. Jaakke is naast voorzitter van AFC Ajax ook voorzitter van de Raad van Commissarissen van Ajax NV.

Jaakke werd in 2003, op voorspraak van oud-burgemeester van Amsterdam, Ed van Thijn benoemd tot voorzitter van Ajax. Daar waar Ajax volgens het beleidsplan een consistente aanpak nastreeft, nam hij sindsdien afscheid van de trainers Ronald Koeman, Danny Blind en Henk ten Cate. Ook technisch directeur Louis van Gaal diende zijn contract onder het bewind van Jaakke niet uit.

De belangrijkste kandidaat die in de wandelgangen van Ajax wordt genoemd als opvolger van Jaakke is Leo van Wijk, vice-president van Air France-KLM. Van Wijk is een geboren Amsterdammer en speelde vroeger in het tweede elftal van Ajax. Daarnaast is hij een jeugdvriend van Johan Cruijff; beiden groeiden samen op in Betondorp.

Bron: www.sportweek.nl

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » vr okt 12, 2007 1:48 pm

Trainer gevlucht, voorzitter onder vuur, wanneer gaat onze algemeen directeur z'n werk doen?
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Thom

Bericht door Thom » vr okt 12, 2007 2:05 pm

666 schreef:Trainer gevlucht, voorzitter onder vuur, wanneer gaat onze algemeen directeur z'n werk doen?
:eusa_naughty.gif: Trainer de boel verraden, bedoel je waarschijnlijk? Niks gevlucht. Die vetklep is 'm gesmeerd.

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » vr okt 12, 2007 2:15 pm

Dag John, bedankt voor je fantastische werk.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr okt 12, 2007 2:34 pm

Wil iemand mij eens aangeven wat Jaakke nu eigenlijk concreet fout doet, of heeft gedaan?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Thom

Bericht door Thom » vr okt 12, 2007 2:36 pm

Ja, dat is mij ook niet zo duidelijk inderdaad. Of het moet het feit zijn dat hij een beminnelijk man is maar verder niet veeel uitstraling. Foiut gedaan: ik kan niets bedenken.

LucaS

Bericht door LucaS » vr okt 12, 2007 2:38 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Wil iemand mij eens aangeven wat Jaakke nu eigenlijk concreet fout doet, of heeft gedaan?
Van jouw kantoor?
I think I lost my fucking headache

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr okt 12, 2007 2:39 pm

Mijn kantoor staat niet aan de Arena-boulevard.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr okt 12, 2007 2:40 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Wil iemand mij eens aangeven wat Jaakke nu eigenlijk concreet fout doet, of heeft gedaan?
Om te weten wat hij fout heeft gedaan moet je eerst weten waar hij verantwoordelijk voor is. En dat is me eigenlijk niet helemaal duidelijk.

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr okt 12, 2007 2:43 pm

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat voor velen onduidelijk is. Volgens mij heeft hij een met name gestheerfunctie heeft: gasten van de tegenstander ontvangen, zo nodig de pers te woord staan én checken of de AD TD en trainer hun werk goed doen. Met de aanstelling van Fontein, Van Geel en HtC vonden velen niks mis. Waarom zou hij dan wél wegmoeten?

Daniel

Bericht door Daniel » vr okt 12, 2007 2:46 pm

Omdat de beste man geen greintje voetbal verstand heeft, totaal niet weet hoe de voetbalwereld in elkaar zit en niets van clubliefde weet en wat een "club" is. Hij kent de emotie van het spelletje en de emotie voor Ajax niet, en de club al jaren klote draait. Een goede voorzitter doet veel, en zie je vaak zijn acties terug in de laagste regionen. Het feit dat Jaakke niet veel fout doet is juist het punt, hij doet bijna niets. Hij houd zich weinig met de club "Ajax" bezig en is geen gezicht voor Ajax. Het is geen Ajax voorzitter, bovendien is de samenwerking moeilijk tussen hem en de supporters en kun je hem de kille sfeer in de ArenA toch wel aanrekenen. Er mag dan ook absoluut niets meer daar.

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr okt 12, 2007 2:49 pm

Hij heeft zich geprofileerd als supporter. Bovendien vond ik het zeer respectabel dat hij, na de uitschakeling tegen Zagreb, zich vertoont in het supoortershome. Hij verstopt zich niet als het slecht gaat. Een voorzitter hoéft geen veotbalverstand te hebben. Of dacht je dat Van Praag dat had? Was de "zoon van", maar niet minder een ondernemer.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr okt 12, 2007 2:49 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat voor velen onduidelijk is. Volgens mij heeft hij een met name gestheerfunctie heeft: gasten van de tegenstander ontvangen, zo nodig de pers te woord staan én checken of de AD TD en trainer hun werk goed doen. Met de aanstelling van Fontein, Van Geel en HtC vonden velen niks mis. Waarom zou hij dan wél wegmoeten?
Als Jaakke verantwoordelijk is voor het aanstellen van al die directeuren dan dient hij daar ook op afgerekend te worden. Zo werkt het. Wat de supporters daarvan vinden is niet belangrijk.

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr okt 12, 2007 2:51 pm

Lekker ad hoc beleid krijg je dan; hij stelt wat mensen aan, ze functioneren misschien niet 100% en hup, de voorzitter eruit. Nieuwe ronde nieuwe kansen; wie zullen we nu eens als voorzitter benoemen? Onmogelijk dat je daar als club beter van wordt.

Daniel

Bericht door Daniel » vr okt 12, 2007 2:52 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Hij heeft zich geprofileerd als supporter. Bovendien vond ik het zeer respectabel dat hij, na de uitschakeling tegen Zagreb, zich vertoont in het supoortershome. Hij verstopt zich niet als het slecht gaat. Een voorzitter hoéft geen veotbalverstand te hebben. Of dacht je dat Van Praag dat had? Was de "zoon van", maar niet minder een ondernemer.
Dat was nog wel het minste wat hij kon doen. Vind ik niet zo opmerkelijk of fantastisch goed dat een voorzitter dat doet. Bovendien heeft hij de club ook veranderd in een bedrijf en draait het al jaren niet meer om het voetbal maar om de centen en het tevreden houden van de aandeelhouders.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr okt 12, 2007 2:58 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Lekker ad hoc beleid krijg je dan; hij stelt wat mensen aan, ze functioneren misschien niet 100% en hup, de voorzitter eruit. Nieuwe ronde nieuwe kansen; wie zullen we nu eens als voorzitter benoemen? Onmogelijk dat je daar als club beter van wordt.
Jaakke heeft wel meer mensen aangesteld. Denk aan LVG. Ik zeg ook niet dat hij moet sneuvelen nu, maar het lijkt me duidelijk dat zijn aanblijven valt of staat met de prestaties van de huidige directie. Als de directie valt valt Jaakke ook. Dus wat Jaakke nu te doen staat is hemel en aarde verzetten om deze directie te laten functioneren. Je maakt mij namelijk niet wijs dat Van Geel, Fontein en Slop niets kunnen. Het is vooral een kwestie van goed op elkaar afstemmen, en dat is aan Jaakke.

Dat heeft niets met Ad hoc te maken. Maar op het moment dat je Jaakke niet meer verantwoordelijk houdt voor zijn daden zeg je dus in feite dat het niet uitmaakt wat hij doet.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op vr okt 12, 2007 3:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

999

Bericht door 999 » vr okt 12, 2007 3:08 pm

Wat doet Jaakke dan ?, ik bedoel M. V. Praag zag je regelmatig verschijnen in de media.Had wat ideetjes, beetje over voetbal praten, misstanden uit de wereld helpen.

Jaakke zie en hoor ik 1 keer per jaar, en dan zegt en doet ie ie eigenlijk nog niks .
Blij met de punten ...

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » vr okt 12, 2007 3:28 pm

Voetske schreef:Wat doet Jaakke dan ?, ik bedoel M. V. Praag zag je regelmatig verschijnen in de media.Had wat ideetjes, beetje over voetbal praten, misstanden uit de wereld helpen.

Jaakke zie en hoor ik 1 keer per jaar, en dan zegt en doet ie ie eigenlijk nog niks .
Behalve natuurlijk vertellen dat we geen koorknapen zijn. Nee hoor, topvent die Jaakke :confused.gif:

Jim

Bericht door Jim » vr okt 12, 2007 3:47 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Hij heeft zich geprofileerd als supporter. Bovendien vond ik het zeer respectabel dat hij, na de uitschakeling tegen Zagreb, zich vertoont in het supoortershome. Hij verstopt zich niet als het slecht gaat.
Denk dat je in deze een tikje naief bent Cees.
Als hij het nou deed omdat hij echt zo'n enorm medelijden had met de supporters, en hen daarom zou willen bijstaan in het verwerken van hun pijn en teleurstelling, zou ik het ook kunnen waarderen.
Als zijn komst daadwerkelijk recht uit het hart kwam zou ik er respect voor hebben.
Maar daar geloof ik dus echt helemaal niks van. Daar is Jaakke een veel te koude, zakelijk ingestelde man voor. Jaakke denkt en handelt niet vanuit het hart, maar puur rationeel. Hij kwam louter en alleen om de (na die uitschakeling nog heviger wordende) kritiek jegens de leiding van Ajax te doen afnemen. Om de almaar heviger wordende druk, ook jegens hem, zoveel mogelijk van de ketel te houden. Dus puur uit eigenbelang, voor het redden van het eigen hachie. Nergens anders voor.
Hij weet namelijk dondersgoed dat na de nieuwe uitschakeling ook zijn positie verder onder druk komt en ook dat supporters gestreeld zijn als een speler of bestuurder zich in het supportershome vertoond.
Wat Jaakke deed is niks anders dan het gebruiken van mensen (in dit geval supporters) om er zelf zijn voordeel mee te doen.
Verder hoeft een voorzitter van mij geen inhoudelijke kennis van voetbal te hebben, daar zijn andere mensen voor aangesteld.
Maar hij moet wel gevoel in zijn donder hebben. Dat wil zeggen, daadwerkelijk (en dus niet geacteerd zoals bij Jaakke) inlevingsvermogen in de gevoelens van mensen.
En bovendien moet hij staan voor bepaalde normen en waarden en daaraan stringent vasthouden. Je hebt als voorzitter op bepaalde momenten een voorbeeldfunctie. Ook als dat op de korte termijn ten koste zou kunnen gaan van jezelf of de club. Nou weet ik best dat iedereen zijn eigen normen en waarden bepaald en dat die van mij niet de enige juiste of maatgevend zijn.
Het gaat mij er hier dus heus niet om de moraalridder uit te hangen. Maar voor mij is Jaakke echt definitief door de mand gevallen naar aanleiding van zijn optreden in de kwestie Sneijder bij Sparta-Ajax.
Als je zoiets afdoet met de mededeling dat Ajax geen koorknapenvereniging is sta je m.i. behalve voor het eigenbelang helemaal nergens voor en ben je wat mij betreft simpelweg ongeschikt als voorzitter.

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » vr okt 12, 2007 4:10 pm

Na het vertrek van Ajax-trainer Henk ten Cate is de storm rondom de club uit Amsterdam nog niet gaan liggen. Bronnen binnen Ajax bevestigden vrijdag aan Sportweek dat de positie van voorzitter John Jaakke aanstaande dinsdag tijdens de algemene ledenraadvergadering ter discussie zal staan. Jaakke is naast voorzitter van AFC Ajax ook voorzitter van de Raad van Commissarissen van Ajax NV.

Wie controleert nu wie, hier? is hier niet 1 functie teveel....
Weer op zoek naar een Interim coach..

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » vr okt 12, 2007 4:39 pm

'Molenaar belangrijkste gegadigde om Jaakke bij Ajax op te volgen'

--------------------------------------------------------------------------------

Datum: 12-okt-2007 17:06

Als John Jaakke volgende week onder druk van de algemene ledenraad daadwerkelijk terug moet treden als voorzitter van Ajax, is Keje Molenaar de belangrijkste kandidaat om Jaakke op te volgen. Dat meldden bronnen binnen Ajax vrijdag aan Sportweek. Aanstaande dinsdag zal de positie van Jaakke tijdens de algemene ledenraadvergadering ter discussie komen te staan.

Van Molenaar, die eind 2005 in Amsterdam ook al in beeld was om algemeen directeur Arie van Eijden op te volgen, maar toen door Jaakke te onervaren werd bevonden, is bekend dat hij een fel tegenstander is van de huidige voorzitter. Zo liet hij in de media meermaals weten dat hij het een slechte zaak vond dat echte Ajacieden als Klaas Nuninga en Hein Blocks in het verleden zijn teruggetreden, terwijl mensen als Jaakke er alleen zitten voor ‘hun eigen ego en de pluche’ en ondertussen wel de touwtjes in handen hebben.

Ook zei Molenaar: ‘Jaakke wil Ajax terug naar de top brengen en denkt dat via een commerciële weg te kunnen bereiken. Ik vind dat niet de juiste manier. Als je goed en succesvol voetbal speelt, volgt het commerciële succes vanzelf. De clubleiding van Ajax is het voetbal uit het oog verloren. Nee, dit zijn geen opmerkingen van iemand die uit rancune handelt. Ik maak me gewoon zorgen om de club waar ik aanhanger van ben.’

Advocaat Keje Molenaar, geboren op 29 september 1958, speelde in zijn actieve carrière achtereenvolgens voor Volendam (1977-79), Ajax (1980-84), opnieuw Volendam (1984-85) en Feyenoord (1985-89). Ook speelde hij twee (vriendschappelijke) interlands. (HM/ MB)

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr okt 12, 2007 4:44 pm

Jaakke komt mij veel te berekenend over. Zoals iemand op TV al zei (ben vergeten wie). Hij maakt verkeerde opmerkingen op verkeerde momenten, kortom: hij is zichzelf niet.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr okt 12, 2007 4:55 pm

Joeska schreef:Van Molenaar, die eind 2005 in Amsterdam ook al in beeld was om algemeen directeur Arie van Eijden op te volgen, maar toen door Jaakke te onervaren werd bevonden, is bekend dat hij een fel tegenstander is van de huidige voorzitter.
Maar het feit dat ie het toen niet is geworden, heeft echt helemaal niets te maken dat hij nu een felle tegenstander is van Jaakke. Hij doet het echt alleen maar in het belang van "zijn geliefde club". :hypocrite.gif:

Mooi te zien dat er nu gelukkig wéér een zondebok is gevonden, hebben ze weer wat te doen. :blush.gif:

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr okt 12, 2007 4:58 pm

Neefkens schreef:
Joeska schreef:Van Molenaar, die eind 2005 in Amsterdam ook al in beeld was om algemeen directeur Arie van Eijden op te volgen, maar toen door Jaakke te onervaren werd bevonden, is bekend dat hij een fel tegenstander is van de huidige voorzitter.
Maar het feit dat ie het toen niet is geworden, heeft echt helemaal niets te maken dat hij nu een felle tegenstander is van Jaakke. Hij doet het echt alleen maar in het belang van "zijn geliefde club". :hypocrite.gif:

Mooi te zien dat er nu gelukkig wéér een zondebok is gevonden, hebben ze weer wat te doen. :blush.gif:
We kunnen nu toch niet alle uitspraken van Molenaar scharen onder zijn eventuele rancune? Dat zou niet eerlijk zijn. Molenaar heeft een andere visie en die heeft hij altijd uitgedragen. Hij is toen niet gekozen, maar heeft nog steeds z'n (terechte) twijfels over het huidige beleid. Dat kan toch?

Plaats reactie