Jaap Stam
Moderator: mods
Of dat Vermaelen meer mag mekkeren op Stam voor gisteravond doet er dus ook weer geen ruk toe.GISTERAVOND had Vermaelen er NAAST Stam moeten staan, gisteravond, eerdere wedstrijden tellen op dat moment niet meer.Ga je zo redeneren kun je elke wedstrijd in de toekomst wel goed praten.Vermaelen niet goed, maar wedstrijd x en wedstrijd zx een half jaar geleden was hij wel goed.
Zelfde telt voor een hoop spelers gisteravond die er niet stonden, die niet met heel hun beleving er probeerde alles uit te slepen.En daar zat Stam, in de belangrijkste wedstrijd van het seizoen dus niet bij.
Verder was het weer het oude liedje bij Vermaelen, een hele hoop overtredingen, en veel ballen blind naar voren rossen ... waar zijn de spelers gebleven die in zo'n wedstrijd inplaats van 30% omlaag zakken 10% meer brengen ...
Zelfde telt voor een hoop spelers gisteravond die er niet stonden, die niet met heel hun beleving er probeerde alles uit te slepen.En daar zat Stam, in de belangrijkste wedstrijd van het seizoen dus niet bij.
Verder was het weer het oude liedje bij Vermaelen, een hele hoop overtredingen, en veel ballen blind naar voren rossen ... waar zijn de spelers gebleven die in zo'n wedstrijd inplaats van 30% omlaag zakken 10% meer brengen ...
Blij met de punten ...
Mirror.Fergie: I made a mistake
By Mirror.co.uk 05/09/2007
Sir Alex Ferguson has admitted he made a mistake in getting rid of defensive giant Jaap Stam at Manchester United.
Ferguson sold Stam to Lazio shortly after the Dutch defender’s controversial autobiography was published in 2001.
Stam had won three Premier League winner’s medals and the Champions League during his three years at Old Trafford and was worshipped by fans as the rock of mean defence.
But when his book claimed that Ferguson had illegally “tapped him up” before buying him from PSV Eindhoven, and revealed in blunt terms details from the United dressing room, Fergie was swift to wield the axe.
Advertisement
Now Sir Alex has confessed that the £16.5million sale to the Rome club was a mistake “in football terms.” But he said, at the time, the offer was too good to turn down.
Everyone assumed the book was the reason behind his departure. But Ferguson maintains his only criteria were Stam's inability to regain top form following injury, and the tempting offer from the Serie A outfit.
"At the time he had just come back from an Achilles injury and we thought he had just lost a little bit," he told an audience at the Citizens Theatre in Glasgow.
"We got the offer from Lazio - £16.5million for a centre-back that was 29. It was an offer I couldn't refuse.
"But in playing terms it was a mistake. He is still playing for Ajax at a really good level."
Stam went on to shine for Lazio and they sold him to AC Milan for around £7million in 2004 after he rejected a new contract. The 35-year signed a two-year deal with Ajax in 2006.
United failed to win a trophy in the 2001-02 season after losing Stam. It was meant to be Ferguson's last in charge –but the legendary manager performed a U-turn to lead United on to more glory with a totally rebuilt team.
Laatst gewijzigd door 999 op do sep 06, 2007 9:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...
Hear, hear!
Dat hoeft hij zelf niet te zeggen, dat weet toch iedereen? Het enige aardige aan dit verhaal is, dat hij nu toegeeft Stam te hebben verkocht om het geld. In die biografie stond werkelijk niets. Zelden zoiets saais gelezen.
Mooi dat Stam sportief wraak genomen heeft.

Dat hoeft hij zelf niet te zeggen, dat weet toch iedereen? Het enige aardige aan dit verhaal is, dat hij nu toegeeft Stam te hebben verkocht om het geld. In die biografie stond werkelijk niets. Zelden zoiets saais gelezen.
Het stinkt aan alle kanten!
Alleen die laatste alinea... Zou Ferguson wel eens naar Ajax kijken?joey schreef:Hear, hear!![]()
Met alle respect voor de mooie carriere van Jaap Stam, de sleet zit er nu toch duidelijk op.
Hetgeen blijkt uit zijn almaar toenemende blessuregevoeligheid in combinatie met een verlies aan scherpte in zijn spel. Waarbij het een natuurlijk ook met het ander te maken heeft.
Zie b.v. hoe hij werd weggelopen bij de aanval die leidde tot Slavia's strafschop en hoe hij directe duels verloor bij de goal van De Graafschap en het tweede Groningse doelpunt.
Stam heeft duidelijk ingeboet aan (scherpte in) duelkracht en snelheid.
Het vervelende is dat dit juist de punten waren die hem voor een team een meerwaarde gaven. Nu dat voor een belangrijk deel wegvalt wordt Jaap Stam een beetje een tandeloze tijger.
Overigens valt dit Stam zelf niet te verwijten. Integendeel, hij is en blijft een geweldige prof, die het gezien het gegeven dat hij altijd voornamelijk op (fysieke) kracht heeft gevoetbald, nog erg lang (zijn 35ste) vol heeft gehouden op topniveau.
Maar eigenlijk is Stam dus een jaar of twee te laat naar Ajax gekomen.
Hetgeen blijkt uit zijn almaar toenemende blessuregevoeligheid in combinatie met een verlies aan scherpte in zijn spel. Waarbij het een natuurlijk ook met het ander te maken heeft.
Zie b.v. hoe hij werd weggelopen bij de aanval die leidde tot Slavia's strafschop en hoe hij directe duels verloor bij de goal van De Graafschap en het tweede Groningse doelpunt.
Stam heeft duidelijk ingeboet aan (scherpte in) duelkracht en snelheid.
Het vervelende is dat dit juist de punten waren die hem voor een team een meerwaarde gaven. Nu dat voor een belangrijk deel wegvalt wordt Jaap Stam een beetje een tandeloze tijger.
Overigens valt dit Stam zelf niet te verwijten. Integendeel, hij is en blijft een geweldige prof, die het gezien het gegeven dat hij altijd voornamelijk op (fysieke) kracht heeft gevoetbald, nog erg lang (zijn 35ste) vol heeft gehouden op topniveau.
Maar eigenlijk is Stam dus een jaar of twee te laat naar Ajax gekomen.
Tja, doorgaans zijn dat soort toppers pas vanaf een jaartje of 34 te porren voor een overgang: Rijkaard, Davids, Stam, allemaal een beetje van die leeftijd toch? Voorlopig is het gelukkig geen Winter verhaal om maar eens iemand te noemen die toch redelijk flopte bij zijn terugkeer.
Ik vraag mij wel eens het volgende af; Stam was vorig jaar wat mij betreft ontegenzeggelijk de beste achterin; zegt dat iets over Stam of over de rest? Wat dat betreft valt het niet mee om leiding te geven aan een verdediging met backs die eigenlijk niet echt kunnen verdedigen, een twijfelaar achter je en een centrale verdediger naast je (of hij nu Vermaelen, Heitinga of Maduro heet) die (nog) geen meester is in het positioneren en het in gang zetten van een behoorlijke opbouw.
Met een type 'Blind of De Boer' naast zich kan Stam volgens mij ook nu nog excelleren maar hij moe(s)t het te vaak alleen doen...
Ik vraag mij wel eens het volgende af; Stam was vorig jaar wat mij betreft ontegenzeggelijk de beste achterin; zegt dat iets over Stam of over de rest? Wat dat betreft valt het niet mee om leiding te geven aan een verdediging met backs die eigenlijk niet echt kunnen verdedigen, een twijfelaar achter je en een centrale verdediger naast je (of hij nu Vermaelen, Heitinga of Maduro heet) die (nog) geen meester is in het positioneren en het in gang zetten van een behoorlijke opbouw.
Met een type 'Blind of De Boer' naast zich kan Stam volgens mij ook nu nog excelleren maar hij moe(s)t het te vaak alleen doen...
De ploeg der dapp're Meersche Helden...
Klopt, Stam komt doorgaans niet veel verder dan wat héé-en en wijzen bij vaste spelmomenten. Maar Stam heeft weldegelijk een natuurlijk overwicht waar hij gebruik van maakt en ik zou het niet wenselijk vinden als er iemand contant moet roepen hoe een ander z'n werk moet doen. Ik doelde met een type Blind of De Boer dan ook vooral op de kwaliteiten van beide heren; hun gevoel voor positie, het lezen van het spel en het kunnen opbouwen.Harm schreef:Maar Blind en De Boer waren juist leiders. Dat is Stam niet.
Hij moet de backs niet vertellen hoe ze moeten lopen omdat hij waarschijnlijk niet eens weet hoe ze moeten lopen. Zijn eigen ding kan hij heel goed, maar het is gewoon geen teamspeler.
De ploeg der dapp're Meersche Helden...
- Ajaciedjuh
Wat is dat toch met de media. HTC rept over een knieprobleem. Bij Vermaelen ook al hetzelfde: enkel of knie!?Parool schreef:Beide clubs verloren ook in de aanloop van de wedstrijd nog een basisspeler. Aanvaller Ari van AZ verscheen vanwege een liesblessure niet op het speelveld. Jaap Stam haakte in de warming up van de wedstrijd af met een spierblessure.
Het moet toch niet moeilijk zijn om te vragen wat geblesseerde spelers hebben of weet HTC niet eens wat zijn eigen spelers hebben!?
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
www.ajax.nl schreef:Stam lijkt klaar voor Zagreb
Amsterdam, 02 okt 2007
Het lijkt erop dat Ajax donderdag in de thuiswedstrijd tegen Dinamo Zagreb weer een beroep kan doen op Jaap Stam. De aanvoerder trainde dinsdag voluit mee met de groep.
En Stam doorstond de eerste groepstraining van de week (gisteren waren de Ajacieden vrij) glansrijk. De verdediger kon zonder problemen met alle trainingsoefeningen meedoen en leek zich geen moment in te hoeven houden. ,,Het ging erg goed”, aldus Stam na de oefensessie. ,,Ik had tijdens de training nergens last meer van en kan zoals het er nu naar uitziet donderdag meedoen.” Na afloop van de oefensessie trainde Stam zelfs nog even langer door met assistent-trainer Alfons Groenendijk. ,,Dat is niets speciaals hoor. Dat doe ik eigenlijk bijna altijd."
Stam speelde 20 september, uit tegen Zagreb, zijn laatste wedstrijd. Drie dagen later haakte hij tijdens de warming-up voor het duel met AZ af met een knieblessure. De kans is groot dat hij donderdag in de return tegen Zagreb zijn rentree maakt in het team van Henk ten Cate. Stam verwacht geen eenvoudige wedstrijd tegen de Kroaten. ,,We moeten niet denken dat we er al zijn met een 0-1 voorsprong”, zegt Stam. ,,Zij zullen op de aanval gaan spelen. Dat betekent dat ik het druk krijg maar dat vind ik, zoals de meeste verdedigers, eigenlijk alleen maar prettig.”