Ajax - FC Groningen 02-09-2007

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie

Zet Ajax zich over de teleurstelling heen en wint het van Groningen?

Ja
19
68%
Nee
9
32%

Totaal aantal stemmen: 28

Wim
Site Admin

Bericht door Wim » zo sep 02, 2007 8:07 pm

Toch denk ik dat de uitschakeling van afgelopen woensdag hard is aangekomen. Het contrast was buiten het meedoen van Delorge zeer groot.
Fijn om thuis te zijn.
Voor eens en altijd van iedereen, maar dat is logisch.

LucaS

Bericht door LucaS » zo sep 02, 2007 8:10 pm

Je maakt het belachelijk; Maduro heeft wel degelijk kwaliteiten. Alleen die liggen niet in de verdediging. dat betekent niet dat hij niet in staat is of zou moeten zijn zijn man te verdedigen. Maar als je Maduro tegen de gevaarlijkste man van de tegenstander zet, ook nog een behoorlijk goed kopper, dan vraag je om moeilijkheden. Dan kan je daar maduro de schuld van geven, is makkelijk. Volgens mij is degene die maduro die opdracht geeft degene die de fout maakt. Maar goed, dat ben ik maar natuurlijk. Misschien is het wel briljant om dingen van je spelers te vragen waar ze slecht in zijn
I think I lost my fucking headache

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 02, 2007 8:18 pm

Demosthenes schreef: Je mag Maduro niet laten verdedigen?
Je mag Maduro op het middenveld niet tegen een tegenstander zetten die diepgang heeft
Je mag Maduro niet laten koppen...
Kom op, hij speelt bij Ajax!
Helaas... Dat zijn wel degelijk zijn beperkingen. Hij laat vrijwel altijd zijn man lopen. Of dat nou vanaf het middenveld of in of om de 16 is. Om de een of andere reden valt dat kwartje maar niet bij hem. Steeds schrikt ie weer wakker en is ie weer te laat. En dat een speler met die beperkingen bij Ajax speelt, tja...

Overigens geef ik Luuk gelijk in deze. Waarom wordt de verdediging van Ajax zo georganiseerd bij die corner? Berg is de kopsterke midvoor (of iets dergelijks) bij Groningen, daar zet je dan toch een reguliere kopsterke verdediger op? Of zie ik dat nou te beperkt?

999

Bericht door 999 » zo sep 02, 2007 8:46 pm

Demosthenes schreef:
LucaS schreef:Precies, dus moet je maduro gebruiken in de dingen waar hij wel goed in is. En hem dus in geen enkele situatie, gepland of ongepland, tegen de gevaarlijkste aanvaller van de tegenstander zetten.
We gaan Stam toch ook niet beoordelen op het verprutsen van dé kans op 3-2?
Dat laatste: JA!

Je mag Maduro niet laten verdedigen?
Je mag Maduro op het middenveld niet tegen een tegenstander zetten die diepgang heeft
Je mag Maduro niet laten koppen (Wel de tegenstander eerst inlichten, die moet dat wel weten)
Je mag Maduro ........

Kom op, hij speelt bij Ajax!
Inderdaad, we zijn weer heel goed in het zoeken naar excuses waarom een speler het niet goed doet.Net de goal nog gezien, Maduro staat gewoon te pitten.Dat is gewoon een gemis aan concentratie.Als ie ook maar een poging doet om de bal te blokken zou dat de kans 4 keer moeilijker mee maken voor Bergh ..

En dit was geen directe corner ...
Blij met de punten ...

Harm

Bericht door Harm » zo sep 02, 2007 8:50 pm

Demosthenes schreef:KJH scoorde, kreeg een mooie kopkans maar kan zich niet goed aanbieden, omdat kruiswijk gewoon meeloopt. In zijn analyse had Van Halst de opmerking dat de creatieve voetballer de bal op ... aan KJH zou geven, maar hij wees de diepte aan en daar is KJH te langzaam voor. KJH moet alleen maar als eindstation worden gebruikt (helaas)
Maar is dat niet eenvoudig op te lossen door Suarez dieper te laten spelen en Huntelaar erachter? Suarez is sneller en kan dan de creatieve steekpass naar Huntelaar geven. Ik heb het idee dat Suarez zich dankzij zijn techniek en snelheid veel makkelijker vrij kan spelen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 02, 2007 8:53 pm

Een tegendoelpunt als dit vind ik een hoop zeggen over de manier waarop dit elftal kennelijk in het veld staat. Op dat moment is hij gewoon niet scherp, niet geconcentreerd bezig met de wedstrijd. Het enige wat belangrijk zou moeten zijn.

Met Davids erbij leek bij sommige spelers het kwartje een beetje te vallen maar nu hij er niet bij is zijn ze het allemaal weer vergeten. Een treurige constatering als je hebt hebt over spelers van Ajax.
Nil volentibus arduum

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 02, 2007 9:04 pm

Voetske schreef:
En dit was geen directe corner ...
Oeps, je hebt gelijk. Maar ook dan... Wie van de verdedigers moet er op Berg letten?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo sep 02, 2007 9:15 pm

thaumaturgy schreef:Het is gewoon tijd om mensen uit hun functie te zetten. Maar dat zal wel niet gebeuren omdat de functie van diegene die dat bepalen dan ook onder druk zal komen te staan...
Ik krijg het gevoel dat je doelt op Van Geel die Ten Cate uit z'n functie moet zetten. Met wie zou jij dan verder willen gaan, Thaumaturgy? We zitten niet meer in de transferperiode en dus moet ook een nieuwe trainer verder met deze selectie. Deze selectie die alleen genoeg niveau heeft als onze jeugdspelers (een stuk of 5)definitief aanhaken.
Alexander schreef:Wat een vreselijke wedstrijd weer. Niet om aan te zien. Het wordt per week slechter. Nog een geluk gehad dat Groningen ook vreselijk zwak is.
Vrijwel alle teams in de Eredivisie zijn lachwekkend slecht. Jammer genoeg voor Ajax betekent dat ook dat vrijwel alle teams zich in de Arena zullen ingraven. Op Feyenoord, AZ, Twente en misschien PSV na zie ik werkelijk geen enkel team uit de Eredivisie naar de Arena komen met de intentie om aan te vallen. En Ajax mist nu eenmaal het positiespel en de spelverdeler om dit soort verdedigende blokken stelselmatig kapot te spelen.
Alexander schreef:Die Luque kan er trouwens helemaal niets van. Heeft werkelijk geen bal goed geraakt.
Luque deed waar hij in Engeland ook al van beticht werd. Hij verstopte zich nog teveel. Bleef te lang bij verdedigers in de buurt staan en riep toch om de bal. Desalniettemin vind ik het de fout van de trainer dat hij vandaag opgesteld werd. Die jongen is pas bij de groep en kent nog niet alle ins en outs van z'n ploeggenoten en de speelwijze.

Bertje schreef:Het probleem voor de opbouw is natuurlijk niet het vertrek van Sneijder, want met Sneijder hadden we ook al een slechte opbouw. Hij camoufleerde dat slechts gedeeltelijk. Het probleem is de matige opbouw vanuit het centrum. Heitinga op het middenveld, Vermaelen in de verdediging... met zulke jongens in je as kom je nooit tot een snelle combinatie. Daarnaast wachten ze met de wisselpass nooit op de vooractie van de buitenspelers, waardoor deze spelers ook maar een beperkt aantal ballen krijgen. Vermaelen doet dit nog wel aardig, maar zijn wisselpass is dan meestal weer onder de maat.

Het controlerende blok mist overzicht en handelingssnelheid. Pas als dat weer goed zit, kun je ook weer echt gaan forechecken en de tegenstander wegdrukken, want anders vermoord je je eigen aanval met zo'n tactiek. En juist in onze aanval ligt de kracht.
Mooie post, Bertje. We hebben het al eerder over de crosspass van Heitinga en Vermaelen gehad, maar het is inderdaad ook opvallend hoe er niet gewacht wordt tot de buitenspeler z'n beslissing m.b.t. z'n loopactie heeft genomen. Je zag vandaag ook een paar keer dat de bal werd ingespeeld op Kennedy op een moment dat hij nog twijfelde.

Op dit moment hebben we een geweldig spitsenkoppel. Aan HtC om daar een ploeg omheen te bouwen.

De opstelling van vandaag vond ik redelijk logisch (gezien het systeem dat Ten Cate wil hanteren), al was ik begonnen met Heitinga als rechtsback en Gabri op het middenveld. De wissel van Rommedahl voor Kennedy begreep ik niet, maar ik moet toegeven dat ik bevooroordeeld ben, omdat ik Rommedahl eigenlijk bij voorbaat al zo min mogelijk zou laten spelen. De wissel van Vertonghen voor Maduro had ik ook gemaakt, ik vond Maduro vandaag weer ondermaats.
LucaS schreef:Je maakt het belachelijk; Maduro heeft wel degelijk kwaliteiten. Alleen die liggen niet in de verdediging. dat betekent niet dat hij niet in staat is of zou moeten zijn zijn man te verdedigen. Maar als je Maduro tegen de gevaarlijkste man van de tegenstander zet, ook nog een behoorlijk goed kopper, dan vraag je om moeilijkheden. Dan kan je daar maduro de schuld van geven, is makkelijk. Volgens mij is degene die maduro die opdracht geeft degene die de fout maakt. Maar goed, dat ben ik maar natuurlijk. Misschien is het wel briljant om dingen van je spelers te vragen waar ze slecht in zijn
Eens. Het is dat Maduro gewisseld moest worden tegen Heerenveen vanwege die botsing, maar anders had ik hem als trainer ook gewisseld of was ik anders gaan spelen. Maduro laat constant z'n man lopen, maar heeft wel kwaliteiten aan de bal. Kwaliteiten die dit Ajax goed zou kunnen gebruiken. Korte tikjes, combinatievermogen, tempo opvoeren (kan uiteraard nog veel beter bij Hedwiges). De enige speler van Ajax die op dit moment regelmatig de korte tikjes in de kleine ruimte geeft is onze spits KJH.

thaumaturgy

Bericht door thaumaturgy » zo sep 02, 2007 9:27 pm

Thomas schreef: Ik krijg het gevoel dat je doelt op Van Geel die Ten Cate uit z'n functie moet zetten. Met wie zou jij dan verder willen gaan, Thaumaturgy? We zitten niet meer in de transferperiode en dus moet ook een nieuwe trainer verder met deze selectie. Deze selectie die alleen genoeg niveau heeft als onze jeugdspelers (een stuk of 5)definitief aanhaken.
Alhoewel ik niet zal treuren als TC ontslagen wordt doel ik eerder op Jaakke die Van Geel moet ontslaan. Ik betwijfel of MvG onze club kan verbeteren. Zowel qua inzicht (waarop een team verbeterd moet worden) als voetbalvisie ( Niets doen met de scouting en überhaupt geen buitenlandse talenten willen halen). TC kan je gewoon aan het eind van het seizoen geen contractverlenging aanbieden. De td moet dan al weten welke spelers hij wil gaan halen en welke tecnische staf er komt. Met het huidige beleid kan het zomaar zijn dat we zomaar weer een paar seizoenen aan het aankloten zijn.
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

LucaS

Bericht door LucaS » zo sep 02, 2007 9:30 pm

Het lijkt me inderdaad dat van geel opzichtig heeft gefaald. Voor de zomer had ik het er al over dat de man hier een goddelijke status had ('alles komt goed, want wij hebben van geel'). Vooralsnog sloopt hij alles waar Ajax ooit voor stond
I think I lost my fucking headache

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo sep 02, 2007 9:33 pm

LucaS schreef:Het lijkt me inderdaad dat van geel opzichtig heeft gefaald.
De competitie is begonnen en dan komen ze er pas achter dat het middenveld creativiteit ontbeert (Htc na Groningen) en dat de selectie mentaal niet hard genoeg is (MvG na Slavia). Ja wie hebben deze selectie samengesteld dan?
Laatst gewijzigd door brigade zuid op zo sep 02, 2007 9:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo sep 02, 2007 9:33 pm

Als HTC echt 4-2-4 wil gaan spelen zou ik hem er nu uitgooien en de assistent van Ancelotti halen.

Aristides

Bericht door Aristides » zo sep 02, 2007 9:39 pm

Jullie gaan er te veel vanuit dat er één ploeg voetbalt, alleen Ajax. Berg staat niet voor niets bij Maduro, dat ligt niet alleen aan Stam of Vermaelen!

Maduro kan niet koppen, maar is wel een van de langsten; hij hoeft helemaal niet te koppen, hij hoeft alleen maar tegen hem aan te duwen. Grygera deed vorig jaar niet anders en om met Co A. te spreken "de bal heeft nog nooit een doelpunt gemaakt".

Ajax kan toch niet spelen met spelers die maar één facet van het spel beheersen: balletje terug of spelers die geen actie hebben, geen snelheid enz. enz.

Dit elftal overziend kun je allen maar concluderen dat je Suarez aan moet laten rommelen; KJH kan daar gebruik van maken. Alleen 4-4-2 met een rol voor kennedy, want hij moet in staat zijn spelers naar voren toe aan te spelen i.t.t. Maduro. KJH kan niet voetballen in een kleine ruimte, in 4-4-2 heeft hij meer ruimte.

Ik herinner me een aanval (niet in de samenvatting), waarin de bal snel van Ajacied naar Ajacied ging, op de helft van Groningen, totdat Maduro de bal kreeg en die terugspeelde!!!!!!!!! Snelheid uit de aanval, spelers in verkeerde posities.

Ik hang de nederlaag (zo voel ik dat) niet op aan Maduro, wel aan HET GEBREK AAN INZET TOT HET LAATSTE KWARTIER.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo sep 02, 2007 9:47 pm

LucaS schreef:Het lijkt me inderdaad dat van geel opzichtig heeft gefaald. Voor de zomer had ik het er al over dat de man hier een goddelijke status had ('alles komt goed, want wij hebben van geel'). Vooralsnog sloopt hij alles waar Ajax ooit voor stond
Dat laatste vind ik dan weer schromelijk overdreven, maar de afgelopen zomer is Van Geel me inderdaad vies tegen gevallen. Een van z'n grote krachten is juist dat hij een echte prof heet te zijn, maar juist in dat opzicht viel hij door de mand.
Jöhnk schreef:Als HTC echt 4-2-4 wil gaan spelen zou ik hem er nu uitgooien en de assistent van Ancelotti halen.
Wie is de assistent van Ancelotti? Of is het feit dat je dat niet weet onderdeel van de grap? :wink.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo sep 02, 2007 9:50 pm

Ik zou het inderdaad niet weten.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo sep 02, 2007 9:56 pm

Ik heb een serieuze dip. We zijn alwéér terug bij af, zo is het gevoel. Urby is het kwijt, Stam is het ook kwijt, het middenveld is het kwijt (met als gevolg een lange bal van achteren die ontzettend eenvoudig te verdedigen is door de tegenstander)... En Suarez is zonder meer rendementvol, maar valt me ook op door zijn wat "God zegene de greep"acties. Hij is opportunist pur sang. Dat is prima, maar dan meer op de linksbuitenpositie dan op 10.

Zag net een samenvattinkje van Barca voorbijkomen. Veel spelers met een individuele actie, maar het meeste gevaar komt gewoon door een keer raken en heerlijke combinaties. Waarom krijgt nou geen een trainer dat erin, in Amsterdam?!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo sep 02, 2007 9:59 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Zag net een samenvattinkje van Barca voorbijkomen. Veel spelers met een individuele actie, maar het meeste gevaar komt gewoon door een keer raken en heerlijke combinaties. Waarom krijgt nou geen een trainer dat erin, in Amsterdam?!
Dat vraag ik me ook af. Adriaanse en Ten Cate lukte het overal waar ze gewerkt hebben, behalve bij Ajax. Frustrerend.

Daniel

Bericht door Daniel » zo sep 02, 2007 10:00 pm

Trab schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Dat vraag ik me ook af. Adriaanse en Ten Cate lukte het overal waar ze gewerkt hebben, behalve bij Ajax. Frustrerend.
Ligt toch aan de onnodige beperkte mogelijkheden die zijn aangereikt krijgen van het bestuur hoor. Oprotten met het bestuur!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo sep 02, 2007 10:01 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik heb een serieuze dip. We zijn alwéér terug bij af, zo is het gevoel. Urby is het kwijt, Stam is het ook kwijt, het middenveld is het kwijt (met als gevolg een lange bal van achteren die ontzettend eenvoudig te verdedigen is door de tegenstander)... En Suarez is zonder meer rendementvol, maar valt me ook op door zijn wat "God zegene de greep"acties. Hij is opportunist pur sang. Dat is prima, maar dan meer op de linksbuitenpositie dan op 10.
Urby speelde vandaag als een schijtluis. Hij zit weer in z'n mentale dip. Ik vrees dat die jongen niet met de stressfactor om kan gaan. Dat kan op zich gebeuren. Het gekke is dat het Ajax de laatste jaren eigenlijk weinig is overkomen dat een speler met ontzettend veel talent het niet redde omdat hij niet om kon gaan met de druk.

Wat Stam betreft: Ajax heeft eigenlijk al te weinig goede verdedigers, namelijk Vermaelen, Stam en Van der Wiel. Als Stam dan ook nog eens geen superniveau haalt maar het niet beter doet dan pakweg een Heitinga achterin, dan heeft Ajax ook in die linie een probleem.

Suarez is inderdaad een opportunist, maar wel een geweldenaar. Voortaan lekker opstellen in de aanval, Henk!

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo sep 02, 2007 10:02 pm

Wat kan het bestuur daar aan doen? Het is toch de tandem Ten Cate - Van Geel die dat moet regelen?

Daniel

Bericht door Daniel » zo sep 02, 2007 10:04 pm

Kun jij een andere reden bedenken waarom het wel bij andere clubs maar niet bij Ajax lukt?

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo sep 02, 2007 10:07 pm

Jazeker: de tandem Van Geel-Ten Cate werkt niet. Dat het spel slecht is, heeft niets met Jaakke c.s. te maken.

Daniel

Bericht door Daniel » zo sep 02, 2007 10:09 pm

Ligt dat aan Ten Cate of Van Geel? Of gewoon aan de combinatie?

Daniel

Bericht door Daniel » zo sep 02, 2007 10:09 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Jazeker: de tandem Van Geel-Ten Cate werkt niet. Dat het spel slecht is, heeft niets met Jaakke c.s. te maken.
Jawel, want het beleid is gewoon al jaren kut.

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo sep 02, 2007 10:11 pm

Wat is er fout een beleid dat Ajax om het jaar kampioen moet worden en structureel in de top 16 van Europa thuishoort?

Plaats reactie