Luis Suárez
Moderator: mods
Mee eens; ik zie alleen zo weinig strafschoppen voor Ajax en zo veel voor bijvoorbeeld psv (thuiswedstrijden, bijvoorbeeld een weggevertje tegen Go Ahead), er zal toch wel ergens een overzicht zijn. Natuurlijk kan psv er ieder seizoen 200 terecht krijgen en Ajax één ten onrechte, maar ik hoor alleen van Ajacieden iets over farval, in de media ???????? (of ik lees erover heen).LucaS schreef:Ik weet het ook niet. Maar het simpele feit dat de ene ploeg veel meer strafschoppen krijgt dan de andere, bewijst niet dat een van de twee wordt voorgetrokken
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Ik heb gisteren net terug van vakantie wat samenvattingen zitten kijken van mijn cluppie. Wat ik zag van Suarez beviel me erg. Dat je die hebt kunnen binnenhalen als vervanging voor Babel en nog TIEN miljoen of zo over hebt kunnen houden, is absoluut topwerk van MvG.
Vooral de samenwerking met KJH was opvallend.
En die strafschoppen? Dat is nu eenmaal een Zuid_amerikaanse afwijking, die wat mij betreft wel wat minder mag. Maar laten we wel in het oog houden dat het een toppertje is die alleen nog maar beter kan worden.
En die strafschoppen? Dat is nu eenmaal een Zuid_amerikaanse afwijking, die wat mij betreft wel wat minder mag. Maar laten we wel in het oog houden dat het een toppertje is die alleen nog maar beter kan worden.
En die als die zo doorgaat ook volgend jaar gaat vertrekken. maar mee eens Beste aankoop sinds jaren na KJH en die 8 miljoen is dus achteraf hij zeker waard.Neefkens schreef:Ik heb gisteren net terug van vakantie wat samenvattingen zitten kijken van mijn cluppie. Wat ik zag van Suarez beviel me erg. Dat je die hebt kunnen binnenhalen als vervanging voor Babel en nog TIEN miljoen of zo over hebt kunnen houden, is absoluut topwerk van MvG.
- InnerHarbour
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Zuid-amerikaans? Ik dacht Duits. (of zou het duiken sinds eind jaren '40 ineens in Zuid-amerika ineens een hoge vlucht hebben genomen....)Neefkens schreef:Ik heb gisteren net terug van vakantie wat samenvattingen zitten kijken van mijn cluppie. Wat ik zag van Suarez beviel me erg. Dat je die hebt kunnen binnenhalen als vervanging voor Babel en nog TIEN miljoen of zo over hebt kunnen houden, is absoluut topwerk van MvG.

Qua duiken doet ie aan Robben denken. Gelukkig heeft hij aardige kwaliteiten getoond. Nu alleen nog tegen serieuze tegenstanders!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Speciaal voor Luuk, een artikel over onze nieuwe Hennie Meijer:
ADGoedlachs straatjochie zonder angst
AMSTERDAM - Zuid-Amerikanen hebben de naam te mislukken bij Ajax, maar binnen drie wedstrijden wordt Luis Alberto Suárez al collectief omarmd in de Arena. Portret van een Uruguayaans straatschoffie. ,,Hij heeft maling aan de hele wereld.’’
Een fors politieleger omsingelde in juni 2006 het speelveld van Estadio Luis Franzini, thuishaven van Defensor Sporting uit Montevideo. De gehate stadgenoot Nacional kwam op bezoek en de hysterie droop van de gammele tribunes. Zuid-Amerikaanse derbys zijn soms letterlijk een kwestie van leven en dood; in het voetbalgeweld van Uruguay stierven de laatste jaren tal van hooligans.
Het was die avond dat Luis Alberto Suárez twee Groningers betoverde. Hans Nijland en Henk Veldmate zaten op de tribune in Montevideo, op zoek naar versterking voor de Trots van het Noorden. ,,Het was een gekkenhuis, vertelt Nijland, directeur van FC Groningen. ,,De scheidsrechter moest onder zware bewaking het veld op en er werd gespuugd, geschopt en geslagen. Maar midden in de chaos speelde een klein mannetje van negentien iedereen zoek. Hij maakte een fantastische goal en liet zich door niets of niemand intimideren. Suárez was echt onnavolgbaar.’’
Veertien maanden later is Luis Suárez Ajacied, dankzij een transfer die FC Groningen na veel gedoe acht miljoen euro opleverde. Drie wedstrijden speelde hij voor zijn nieuwe club en nooit maakte een Zuid-Amerikaan zó snel indruk in Amsterdam. Marcio Santos, Ivan Gabrich, Mauro Rosales, Mariano Juan; allemaal mislukten ze in meer of mindere mate bij Ajax. Suárez is nu al de smaakmaker in de Arena, na veelbelovende optredens tegen De Graafschap, SC Heerenveen en Slavia Praag.
Nijland is niet verrast door de snelle doorbraak van Suárez bij Ajax. ,,Na die wedstrijd tegen Defensor hebben we Luis uitgenodigd in ons hotel in Montevideo,’’ vertelt de directeur. ,,Toen ik hem vroeg of hij FC Groningen kende, glimlachte hij. ‘Meneer, ik ken Nederland niet eens. Maar als u kampioen van Nederland wilt worden, dan moet u mij kopen’, zei hij.
,,Suárez heeft een prettig soort bravoure, die hij omkleedt met humor. Hij heeft maling aan de hele wereld en dat is precies de reden dat hij ook bij Ajax gaat slagen. Moeiteloos.’’
Suárez werd geboren in Salto, gelegen aan de oostelijke oever van de Uruguay-rivier en qua inwoners de tweede stad van het land. Vanaf zijn zevende groeide hij op in een straatarme wijk in de hoofdstad Montevideo, waar Suárez na de scheiding van zijn ouders bij zijn opa en oma ging wonen. In de stoffige straten rondom het huisje leerde hij voetballen, niet gehinderd door de hobbelige ondergrond. Als tiener ontdekten de scouts van Club Nacional de Football hem bij Urreta FC, een buurtclubje uit Montevideo.
Zijn debuut voor het eerste elftal van Nacional kwam vroeg, maar het hardde Suárez op weg naar de top. Nergens zijn de tackles harder dan in de Priméra Division van Uruguay, nergens worden de regels van het spel ruimer geïnterpreteerd. Suárez stond in zijn geboorteland al bekend als een tuimelaar.
,,Ik had in Uruguay al de naam dat ik gemakkelijk onderuit ging,’’ zei Suárez daar vorig seizoen over. ,,Maar het was ook een manier om te overleven. In Uruguay móet je springen om de tackles te ontwijken. De mensen weten dat en snappen dat het erbij hoort. Ik probeer me in Nederland in te houden, maar soms gebeurt het gewoon.’’
FC Groningen-trainer Ron Jans deed zijn best om het zijn pupil af te leren, maar slaagde slechts ten dele. ,,We hebben de regel dat de club bepaalt of een speler zijn gele kaarten wel of niet zelf moet betalen,’’ aldus Jans. ,,Luis kreeg er zeven en volgens mij heeft hij ze allemaal zelf betaald. Op de training ging hij ook vaak liggen en meestal floot ik dan bewust niet voor een vrije trap. Geweldig boos kon hij daar om worden. Maar het blijft een mooi mannetje. Suárez speelt helemaal zijn eigen spel, dat heeft ook wel iets.’’
Zondag treedt de Uruguayaan in de Arena aan tegen zijn oude club, maar morgen wacht eerst het voor Ajax cruciale returnduel met Slavia Praag. De Amsterdamse club hoopt vurig op nieuwe bevliegingen van Suárez. ,,Bij Ajax moeten ze nú van hem genieten, want ik denk dat hij ook in Amsterdam snel weg is,’’ aldus Nijland. ,,Suárez is zon speler die je helemaal kan inpakken met zijn spel. Destijds kwamen we eigenlijk naar Zuid-Amerika voor een andere speler, Figueroa van River Plate. Ook een goeie, maar toen we Suárez zagen, waren we meteen helemaal verkocht.
,,Zo werken die dingen. Als je in de showroom een prachtige Mercedes hebt gezien en je ziet een dag later een leuke Ford staan, tsja. Dan wil je toch die Mercedes.’’
Het stinkt aan alle kanten!
,,Het was een gekkenhuis, vertelt Nijland, directeur van FC Groningen. ,,De scheidsrechter moest onder zware bewaking het veld op en er werd gespuugd, geschopt en geslagen. Maar midden in de chaos speelde een klein mannetje van negentien iedereen zoek. Hij maakte een fantastische goal en liet zich door niets of niemand intimideren. Suárez was echt onnavolgbaar.’’
Verbazingwekkend... Dus Groningen was helemaal niet getipt over Suarez. Allemaal stom toeval. Niemand had wie dan ook ingelicht over hem. Terwijl Suarez zeer waarschijnlijk al eerder wedstrijden op die manier gespeeld zal hebben. Blijkbaar lopen er toch nog wel diamantjes vrij rond op deze aardkloot, zonder dat de grote kapitaalkrachtige clubs er weet van hebben. Dan is er dus wel degelijk nog heel veel te winnen in de scouting, Ajax. Als je het apparaat eerst maar eens echt goed neerzet...,,Suárez is zo'n speler die je helemaal kan inpakken met zijn spel. Destijds kwamen we eigenlijk naar Zuid-Amerika voor een andere speler, Figueroa van River Plate. Ook een goeie, maar toen we Suárez zagen, waren we meteen helemaal verkocht."
-
Laten we hopen dat de technische leiding niet wil proberen hem te veel in een systeem te laten voetballen! Ik prefereer meer verrassend voetbal, het ongewone en dat past bij Ajaxaanvallers.LucaS schreef:Ik geloof dat de technische leiding dat ook niet meer weetjoey schreef:Ach, dat overkomt ons allemaal wel eens.![]()
Ik zag hem niet zo in het Ajax-systeem. Nog steeds niet trouwens, maar hij heeft geloof ik niet in de gaten dat Ajax een systeem heeft.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Van Geel: heel bijzonder wat Suárez nu al laat zien
--------------------------------------------------------------------------------
Binnen drie wedstrijden wordt Luis Suárez al collectief omarmd in De Arena. Nooit maakte een Zuid-Amerikaan zó snel indruk in Amsterdam. Marcio Santos, Ivan Gabrich, Mauro Rosales, Mariano Juan; allemaal mislukten ze in meer of mindere mate. Suárez is nu al de smaakmaker bij Ajax, na veelbelovende optredens tegen De Graafschap, SC Heerenveen en Slavia Praag.
Bij Ajax wisten ze wat ze binnenhaalden met Suárez, maar dat de aanvaller zich zó snel manifesteert, wekt ook in Amsterdam verbazing. "Zoiets kon je vooraf alleen maar hopen", aldus technisch directeur Martin van Geel tegenover AD Sportwereld. "Het is heel bijzonder wat hij nu al laat zien, na amper een paar weken bij Ajax. Het is een open, vrolijke jongen die je recht in de ogen kijkt. Hij is zelfbewust, maar zeker niet op een vervelende manier. Ik vind het mooi om te zien hoe ontspannen hij zich nu al binnen de groep beweegt."
Met de komst van de Spaanse linkspoot Albert Luque is de kans groot dat Suárez snel naar het centrum verhuist. "Daar is hij nóg gevaarlijker dan op de vleugel", denkt Van Geel. "Al heeft hij ook aan de zijkant een vrije rol bij ons. Luis is een speler die de ruimtes zoekt, die moet je niet aan de zijlijn laten kleven. Voor dat beleid hebben we al een tijdje geleden gekozen, het beschikbare talent bepaalt hoe je speelt en niet andersom."
(...) => restant staat al in het stuk van het AD hierboven.
bron: Ajax Online
Oh nee, ik vind het geweldig wat die jongen tot dusver laat zien. Op zijn schwalbes na dan. De lof vind ik meer dan terecht. En die vrije rol klinkt mij ook als muziek in de oren. Ajax (lees Van Geel en Ten Cate) zijn dus wel degelijk bezig met een veel gevarieerder aanvalsopzet.
Ik blijf me alleen toch wel wat zorgen maken over Bakircioglu. Natuurlijk zijn een drietal assists en nog een paar sterke voortzettingen tegen H'veen prima, maar ik zag hem ook vaak in 1 tegen 1-situaties de bal terugleggen. Daar had ik graag eens een passeeractie van hem gezien. En hij blijft me nog steeds wat teveel plakken aan de zijlijn. Jij noemde het al eerder een soort verlegenheid. Heel goed mogelijk. Bij Twente kon hij juist behoorlijk dominant zijn in zijn acties. Hopelijk werpt ie zijn schroom nog van zich af en durft ie met meer lef te spelen.
Viel je trouwens de switch op, die Colin en Bakircioglu regelmatig op de flank maakten? Best wel een leuke ingeving van Ten Cate om de stroef lopende rechterkant meer leven in te blazen. Colin moest zonder bal vaak al heel diep gaan langs de flank, terwijl Bakircioglu zich dan liet terugzakken tot de middellijn als aanspeelpunt. Was best wel verwarrend voor H'veen. Dat liep bij tijd en wijle helemaal niet slecht.
Ik blijf me alleen toch wel wat zorgen maken over Bakircioglu. Natuurlijk zijn een drietal assists en nog een paar sterke voortzettingen tegen H'veen prima, maar ik zag hem ook vaak in 1 tegen 1-situaties de bal terugleggen. Daar had ik graag eens een passeeractie van hem gezien. En hij blijft me nog steeds wat teveel plakken aan de zijlijn. Jij noemde het al eerder een soort verlegenheid. Heel goed mogelijk. Bij Twente kon hij juist behoorlijk dominant zijn in zijn acties. Hopelijk werpt ie zijn schroom nog van zich af en durft ie met meer lef te spelen.
Viel je trouwens de switch op, die Colin en Bakircioglu regelmatig op de flank maakten? Best wel een leuke ingeving van Ten Cate om de stroef lopende rechterkant meer leven in te blazen. Colin moest zonder bal vaak al heel diep gaan langs de flank, terwijl Bakircioglu zich dan liet terugzakken tot de middellijn als aanspeelpunt. Was best wel verwarrend voor H'veen. Dat liep bij tijd en wijle helemaal niet slecht.