joey schreef:U beantwoordt mij vraag niet, o onbeschaamde heer Zuidema!![]()
Ik had nog maar net uw posting gelezen, gij ongeduldige...

Zeker weten. Maar Joey toch... Zijn je herinneringen aan Finidi al zo aan het vervagen? Die kon ook in de kleine ruimte zijn man echt wel uitspelen. Alleen al bij zijn debuut tegen Utrecht uit. Wauw! Passeert Davids in een uitwedstrijd tegen Feyenoord niet een speler en ramt ie daarna de bal in de linkerbovenhoek? Kluivert kon het ook wel degelijk met zijn stijve heupen. Litmanen was minder bedreven daarin, klopt. En dat Overmars dat alleen op snelheid kon? Okee, maar je moest er wel rekening mee houden. Enz enz. Het was bij diverse spelers een potentieel gevaar waar de tegenstander zich ook op moest instellen.joey schreef:Ik ongeduldig? Allerminst, heer Zuidema!![]()
Overmars en een man uitspelen? Die rende er alleen maar voorbij, als hij in de diepte werd aangespeeld en zijn man kon kloppen in een sprintduel. Finidi idem dito. Davids kon het wel, maar deed het zelden. Deed hij het, dan had hij volgens LVG 'Maradona-neigingen'. Die andere drie, mwah. Kluivert nog het meest.
Het elftal van 1995 dreef op het positiespel. In feite speelde LVG een counter-systeem met één spits en twee buitenste middenvelders die doorschoven bij balbezit. Ik heb wel eens eerder gezegd, Ajax speelde toen een systeem dat leek op dat van Dynamo Kiev in de tachtiger jaren. Met forechecking, multifunctionele spelers en veel positiewisselingen. En met het team als uitgangspunt, niet het individu. Ik vind dat LVG een hoop van Lobanovsky afgekeken heeft.
Tegen Parma werd je ook op alle fronten overklast. Is geen schande om een betere tegenstander te treffen.joey schreef:Wordt alleen een probleempje als de tegenstander ook goed positiespel speelt. Dat zag je destijds tegen Parma.
Overmars, Finidi, Litmanen, R. de Boer, Van Vossen, Kanu, Kluivert en dan vergeet ik er best nog wel een hadden allemaal de kwaliteit in huis om hun man uit te spelen.Zelfs Reiziger had dat in zich.Maar als je zo goed positiespel speelt heb je dat niet nodig.Alhoewel, de goal van van Vossen tegen Psv en de aktie van Overmars tegen AC Milan, om maar wat te noemen.Of b.v. George die 2 man uitspeelt tegen Roda jc.De spelers toen hadden wel het verstand om b.v. in geval van dubbele dekking daar rendement uit te halen en niet zoals nu gebeurt dat men toch probeert met een aktie er langs te komen.Zuidema schreef:Zeker weten. Maar Joey toch... Zijn je herinneringen aan Finidi al zo aan het vervagen? Die kon ook in de kleine ruimte zijn man echt wel uitspelen. Alleen al bij zijn debuut tegen Utrecht uit. Wauw! Passeert Davids in een uitwedstrijd tegen Feyenoord niet een speler en ramt ie daarna de bal in de linkerbovenhoek? Kluivert kon het ook wel degelijk met zijn stijve heupen. Litmanen was minder bedreven daarin, klopt. En dat Overmars dat alleen op snelheid kon? Okee, maar je moest er wel rekening mee houden. Enz enz. Het was bij diverse spelers een potentieel gevaar waar de tegenstander zich ook op moest instellen.joey schreef:Ik ongeduldig? Allerminst, heer Zuidema!![]()
Overmars en een man uitspelen? Die rende er alleen maar voorbij, als hij in de diepte werd aangespeeld en zijn man kon kloppen in een sprintduel. Finidi idem dito. Davids kon het wel, maar deed het zelden. Deed hij het, dan had hij volgens LVG 'Maradona-neigingen'. Die andere drie, mwah. Kluivert nog het meest.
Het elftal van 1995 dreef op het positiespel. In feite speelde LVG een counter-systeem met één spits en twee buitenste middenvelders die doorschoven bij balbezit. Ik heb wel eens eerder gezegd, Ajax speelde toen een systeem dat leek op dat van Dynamo Kiev in de tachtiger jaren. Met forechecking, multifunctionele spelers en veel positiewisselingen. En met het team als uitgangspunt, niet het individu. Ik vind dat LVG een hoop van Lobanovsky afgekeken heeft.
Welnee. Dat is zwaar overdreven. Dit waren echt geen spelers die je om een actie moest sturen, op De Boer en Kanu na dan. In dat opzicht waren ze niets bijzonders. Een Ronaldinho of Kaka kan duizend keer meer met de bal dan bijvoorbeeld Overmars, Finidi of Van Vossen ooit konden.Voetske schreef:Overmars, Finidi, Litmanen, R. de Boer, Van Vossen, Kanu, Kluivert en dan vergeet ik er best nog wel een hadden allemaal de kwaliteit in huis om hun man uit te spelen.Zelfs Reiziger had dat in zich.
Voetske heeft het niet over Ronaldinho of Kaká.joey schreef:Welnee. Dat is zwaar overdreven. Dit waren echt geen spelers die je om een actie moest sturen, op De Boer en Kanu na dan. In dat opzicht waren ze niets bijzonders. Een Ronaldinho of Kaka kan duizend keer meer met de bal dan bijvoorbeeld Overmars, Finidi of Van Vossen ooit konden.Voetske schreef:Overmars, Finidi, Litmanen, R. de Boer, Van Vossen, Kanu, Kluivert en dan vergeet ik er best nog wel een hadden allemaal de kwaliteit in huis om hun man uit te spelen.Zelfs Reiziger had dat in zich.
Toen er een paar spelers wegvielen en het gemiddelde omlaag ging, werd Ajax (in het laatste jaar Van Gaal) 'gewoon' vierde. Dat elftal ging om het collectief, het gemiddelde was hoog maar de individuele spelers waren geen superspelers. Op Rijkaard na dan. Die stak er ondanks zijn afgenomen dynamiek nog wel bovenuit.
Wat zit je nou toch steeds slap te lullen, wie heeft het over Ronaldinho of Kaka, man.Al die spelers die ik opnoem hadden een aktie in huis.Die konden hun man passeren.Dat ze het niet deden was puur omdat van Gaal zwaar voor het collectief ging.En dat doet ie nog steeds.Collectief positiespel waar gewoon ruimte is voor de aktie.En wie heeft het toch steeds over super-spelers ?.Al durf ik best te stellen dat velen van de huidige selectie niet eens in de buurt komt van wat er toen op het veld rondliep.joey schreef:Welnee. Dat is zwaar overdreven. Dit waren echt geen spelers die je om een actie moest sturen, op De Boer en Kanu na dan. In dat opzicht waren ze niets bijzonders. Een Ronaldinho of Kaka kan duizend keer meer met de bal dan bijvoorbeeld Overmars, Finidi of Van Vossen ooit konden.Voetske schreef:Overmars, Finidi, Litmanen, R. de Boer, Van Vossen, Kanu, Kluivert en dan vergeet ik er best nog wel een hadden allemaal de kwaliteit in huis om hun man uit te spelen.Zelfs Reiziger had dat in zich.
Toen er een paar spelers wegvielen en het gemiddelde omlaag ging, werd Ajax (in het laatste jaar Van Gaal) 'gewoon' vierde. Dat elftal ging om het collectief, het gemiddelde was hoog maar de individuele spelers waren geen superspelers. Op Rijkaard na dan. Die stak er ondanks zijn afgenomen dynamiek nog wel bovenuit.
Dat weet ik. Ik zeg alleen dat de spelers van het elftal van 1995 goede teamspelers waren, maar als individualisten niet zoveel bijzonders. Sowieso waren het geen superspelers, daar blijf ik bij. Het geheel was meer dan de som der delen.Bertje schreef:Voetske heeft het niet over Ronaldinho of Kaká.
Yep, uit een ingooi van de Graafschap.Kun je nagaan, zie je het voor jeZuidema schreef:Voetske, even naar aanleiding van die caps die je eerder op de dag liet zien... Ik verbaas me nogal over die enorme kluit Ajacieden aan de rechterkant op die ene cap. Heb je nog een paar caps hoe die clustering eigenlijk ontstaat? Ik weet, het is al laat, dus als je het liever niet meer doet, ook prima.