De T.MARTIN VAN GEEL: „GEEN PANIEKVOETBAL”
Ajax-trainer Ten Cate dringt aan op twee versterkingen
AMSTERDAM, maandag
Ondanks dat Ajax zich in twee wedstrijden redelijk tot goed staande hield op het eigen toernooi, ging het zaterdagavond laat alleen maar over de ogenschijnlijk krappe selectie van de Amsterdammers. Tien dagen voor de eerste kwalificatiewedstrijd tegen MSK Zilina of Slavia Praag sprak trainer Henk ten Cate de wens uit dat er zo snel mogelijk een aanvaller en een middenvelder worden aangetrokken. Het toont maar weer eens aan dat de uitspraken van gisteren in de voetballerij vandaag niets meer waard zijn.
„Geef me een pinchhitter en ik ben tevreden”, zei Ten Cate twee weken geleden. Mede door het grote aantal blessures heeft hij die mening dus inmiddels bijgesteld.
„Arsenal is duidelijk van een andere orde”, vond Ten Cate. Toch gold voor Ajax het excuus dat vrijwel dezelfde ploeg twee keer binnen 48 uur behoorlijk diep moest gaan. Dit in tegenstelling tot de andere deelnemers. „Bij Arsenal gaat het allemaal wat sneller, zijn ze wat leper en behendiger. Maar we misten ook drie belangrijke vaste krachten”, doelde hij op Jaap Stam, Edgar Davids en Gabri. „Zij vormen het hart van ons elftal en zijn gewend op dit niveau te acteren. Nu wordt er een zware wissel op anderen getrokken. Zo speelden Urby Emanuelson en Wesley Sneijder zeker niet slecht, maar konden ze ook niets extra’s meer geven.”
Of de verrassend goede Dennis Rommedahl nog een optie is als linkerspits, werd Ten Cate gevraagd. „Als ik dat zeg, krijg ik helemaal geen spelers meer”, grijnsde hij. Om er serieus aan toe te voegen: „We worden geacht mee te doen op drie fronten. De jonge spelers op de bank zijn talentvol, maar we kunnen er nog niet van op aan. Vorig seizoen speelden ze nog in de A-junioren. In de Champions League speel je zes van dit soort wedstrijden, tegen misschien wel betere ploegen dan Arsenal. Ik wil niet als kanonnenvoer dienen.”
Martin van Geel reageerde niet eens verbaasd. Hij weet hoe trainers redeneren, zeker als de druk toeneemt en er onverwachte dingen gebeuren. „Wij willen geen paniekvoetbal spelen. Bijna dagelijks zijn we hierover met Henk in gesprek. De prioriteit ligt bij een aanvaller voor de linkerkant. Maar een middenvelder met een toegevoegde waarde zien we op dit moment niet. En de spelers die daar wel voor in aanmerking zouden kunnen komen, zijn simpelweg onhaalbaar. We willen voor die positie gewoon niet iemand voor twee maanden. Het moet een structurele versterking zijn. Dat weet Henk ook. Het is dus niet zo dat trainer en directie hierin lijnrecht tegenover elkaar staan. We zijn het eens.”
Het gaat Van Geel te ver om te spreken van een te smalle selectie. „Waar is het, met negen blessures, niet smal?” Ajax is inderdaad sinds de start van de voorbereiding door rampspoed achtervolgd. Eerst was de selectie nog fitter dan ooit, werd er vreugdevol geroepen. Maar op dit moment zijn Jan Vertonghen, Edgar Davids, Nicolae Mitea, Edgar Manucharyan, Ismael Urzaiz, Robbert Schilder, Laurent Delorge, Leonardo en Jaap Stam geblesseerd. Gabri was tegen Arsenal geschorst. Bijkomend probleem is de lange en onzekere jacht op Luis Suárez, die bovendien geblesseerd is geraakt aan zijn lies. Dus al zou Ajax de aanvaller van FC Groningen kunnen overnemen, dan is de aanvaller er enkele weken niet bij. „Heel vervelend voor ons”, aldus Van Geel van Ajax. „Zeker met het oog op de voorronde van de Champions League. Maar we maken geen beleid voor twee wedstrijden. We kijken verder vooruit.”
Volgende week zullen Stam, Gabri, Delorge en Urzaiz waarschijnlijk weer speelklaar zijn. Ajax heeft een selectie van 28 spelers, waarvan Michael KrohnDehli en Olaf Lindenbergh afvallen omdat ze nog steeds mogen vertrekken. „Natuurlijk is het wegvallen van Davids een streep door de rekening. Maar als dat in september was gebeurd, hadden we ook niets meer kunnen ondernemen”, nuanceert Van Geel.
Ten Cate concludeerde na het Amsterdam Tournament echter dat er ook sprake is van een niveauverschil. Waar hij eerst zijn reserves niet wilde afvallen, zei hij nu: „De vervangers op het middenveld kunnen het verlies niet opvangen, vullen het ook anders in en slagen er niet in Sneijder goed te laten functioneren. Als we alle basisspelers kunnen opstellen, hebben we een heel goed elftal. Met Vertonghen of Schilder kun je nationaal nog wel iets verbloemen, maar we spelen een wedstrijd of zestig. Dat lukt niet met twaalf volwaardige basisspelers. We hebben kwaliteit nodig, en ervaring.”
Uitslagen zaterdag: Lazio Roma – Atletico Madrid 1-3, Ajax- Arsenal 0-1.
Eindstand LG Amsterdam Tournament: 1. Arsenal 2-9; 2. Atletico Madrid 2-6, 3. Ajax 2-5, 4. Lazio Roma 2-2 (3 punten voor een overwinning en een punt voor elk doelpunt).
Nou, het lijkt me toch heel duidelijk. ook al wil van Geel de vrede in de tent houden, maar HtC wil nog 2 versterkingen en Van Geel ziet dat niet zitten.Verder begrijp ik er uit dat Rommeldahl, Delorge, Colin ( ook op advies van HtC gehaald ) wel spelers zijn met toegevoegde waarden ?.
We hebben een scoutings apparaat dat dus niet verder komt dan deze kwaliteit ?.
Ook weer zoiets, Mitea, Manucharyan, blijven volgens mij het hele seizoen probleem gevallen.Leonardo moet je ook maar zien hoe en hoelang hij terugkomt/blijft.En net als de eerder genoemde namen lever je ook fors kwaleit in als je een beroep moet doen op Robbert Schilder, Laurent Delorge.Jan Vertonghen, Edgar Davids, Nicolae Mitea, Edgar Manucharyan, Ismael Urzaiz, Robbert Schilder, Laurent Delorge, Leonardo en Jaap Stam geblesseerd. Gabri was tegen Arsenal geschorst
Dus blijft over Stam, Gabri, Davids.Stam zijn probleem is bekend.Op zich zou dat niet zo'n probleem zijn mits je hem zo af en toe kan sparen ( wat volgens mij vorig seizoen ook de bedoeling was ).Maar Stam kan niet gemist worden in de achterhoede, dan lever je teveel kwaliteit in.Davids zal z'n kaarten ook wel weer pakken en of Gabri het onderhand geleerd heeft ?.Anders gezegt, de BASIS mits men heel blijft ziet er redelijk uit.Maar op het moment dat er van de top 5 eentje of erger, een paar spelers wegvallen lever je veel kwaliteit in.En dat is ook, denk ik, waar van Geel, en in eerste instantie ook HtC aan dachten.
Dat staat er dus ook duidelijk ... dat wordt knetteren tussen HtC en V. Geel mocht het mis gaan dit seizoen ...Ten Cate concludeerde na het Amsterdam Tournament echter dat er ook sprake is van een niveauverschil. Waar hij eerst zijn reserves niet wilde afvallen, zei hij nu: „De vervangers op het middenveld kunnen het verlies niet opvangen, vullen het ook anders in en slagen er niet in Sneijder goed te laten functioneren. Als we alle basisspelers kunnen opstellen, hebben we een heel goed elftal. Met Vertonghen of Schilder kun je nationaal nog wel iets verbloemen, maar we spelen een wedstrijd of zestig. Dat lukt niet met twaalf volwaardige basisspelers. We hebben kwaliteit nodig, en ervaring.”