Geen enkele club waarschijnlijk, maar mocht het gebeuren, dan zal Feyenoord de markt opgaan om een naam te halen als vervanger voor lieveling Drenthe. Dus wie weet spatten ze uit en halen ze Alves.Demosthenes schreef:Ze willen wel verkopen, maar wie biedt dat waanzinnige bedrag?
Betrouwbaar transfernieuws 2007/2008
Moderator: mods
Het stinkt aan alle kanten!
Ach, het zal wel onzin zijn. Maar je weet nooit.
Zou Alves op de lijst van MVG staan voor het geval KJH opstapt? Ik krijg de indruk van wel. Dat is dan weer een mooi staaltje misscouten. Rosenberg halen voor vijf miljoen en Alves over het hoofd zien, die later het zoveelvoudige kost. En hem dan alsnog halen, terwijl hij (denk ik) niet bij Ajax past. Een Sonckje, zeg maar.
Wie zou toch de middenvelder zijn die HtC zo graag wil?
Zou Alves op de lijst van MVG staan voor het geval KJH opstapt? Ik krijg de indruk van wel. Dat is dan weer een mooi staaltje misscouten. Rosenberg halen voor vijf miljoen en Alves over het hoofd zien, die later het zoveelvoudige kost. En hem dan alsnog halen, terwijl hij (denk ik) niet bij Ajax past. Een Sonckje, zeg maar.
Wie zou toch de middenvelder zijn die HtC zo graag wil?
Eigenlijk interseert het me niet meer wat HtC allemaal roept.Want dat kun je bij die man toch niet bijhouden.Wat me wel zorgen baart ( met een t toch ) is dat er maar verrekte weinig patronen terug zijn te vinden op het veld.Zelfs geen aanzet toe.Of men moet dat rondtikken om het rondtikken ook tot patronen rekenen.Dat valt me tot nu toe vies tegen.T.o.v. het vorig seizoen had ik nu onderhand wel verwacht daarvan wat op het veld terug te zien.Integendeel, we zijn nog steeds afhankelijk van een verdwaalde voorzet of een schot van Sneijder.Thomas schreef:Zolang er niet teveel spelers tegelijk wegvallen, is er geen excuus. Maar eerlijk is eerlijk, Ten Cate roept al een tijdje om versterkingen hoor. Dat is ook wel logisch, want iedere coach roept om versterkingen.
De progressie waar HtC het steeds maar weer over heeft is niet te zien.Daarbij is het schrijnend om te zien dat het elftal onmachtig is om ook maar een fatsoenlijk aanval op de mat te leggen.Tel daarbij op dat met het wegvallen van een Davids en Stam de " bite " uit het elftal is en daar zo te zien geen vervangers aanwezig zijn, zelfs niet met een 80% van deze spelers en ik houd mij hart vast voor wedstrijden als het er om gaat.
Waarom nu pas de roep om versterkingen, wij, jij ja zelfs Demosthenes ziet dat in.Babel heeft met dit alles niks te maken.In feite zou AJAX Babel met gemak op moeten kunnen vangen met een redelijke linksbuiten, die in dienst van het elftal wil en kan spelen.Suarez ?, nou dat lijkt me nu juist een speler die ook voor zichzelf voetbalt.
AJAX heeft +- 3 miljoen euro uitgegeven aan middelmaat.Aan spelers die niet voor meerwaarde, die niet voor door selecteren zorgen.Vervanging van redelijke kwaliteit, door weer iets betere kwaliteit.En ik snap best dat je dan goed moet zoeken, dat je dan niet kan en moet verwachten dat er opeens een speler staat die 40 á 50 % beter is als degene die vertrokken is.Maar zoals nu het geval is, dat de speler in kweste 20% minder is hebben we nu ook al weer tig jaar lang gezien.
Investeer nu eens echt in kwaliteiten, in kwaliteiten zoals Stam en Davids die het elftal naar een hoger plan tillen.Of dat nu een speler is van 22 of van 28, dat maakt in principe niks uit.Ze zullen best te vinden zijn, ze zullen ook haalbaar zijn.Makkelijk, dat denk ik niet.maar dat scouting zit er ook niet voor niks, geld is er dus ... investeer !!!!.
Blij met de punten ...
Dat geld is blijkbaar niet bedoeld om te investeren (om welke reden dan ook) en topspelers halen voor een prikje valt niet mee.Voetske schreef:Investeer nu eens echt in kwaliteiten, in kwaliteiten zoals Stam en Davids die het elftal naar een hoger plan tillen.Of dat nu een speler is van 22 of van 28, dat maakt in principe niks uit.Ze zullen best te vinden zijn, ze zullen ook haalbaar zijn.Makkelijk, dat denk ik niet.maar dat scouting zit er ook niet voor niks, geld is er dus ... investeer !!!!.
Er is een groot verschil tussen middelmaat en topspelers.Er zit trouwens ook heel veel tussen middelmaat en topspelers.Ajax heeft tot nu toe, voor AJAX begrippen middelmaat binnen gehaald.Van alle verwachtingen w.b. HtC en Van Geel met betrekking tot de volgende stap maken is tot nu toe heel weinig terecht gekomen.Mocht AJAX dit jaar geen kampioen worden, en persoonlijk zie ik dat ook niet zo 1-2-3 gebeuren, zijn het weer 2 weggegooide jaren.In feite kun je nu al zeggen dat we volgend seizoen 3 stappen terug gaan doen ...joey schreef:Dat geld is blijkbaar niet bedoeld om te investeren (om welke reden dan ook) en topspelers halen voor een prikje valt niet mee.Voetske schreef:Investeer nu eens echt in kwaliteiten, in kwaliteiten zoals Stam en Davids die het elftal naar een hoger plan tillen.Of dat nu een speler is van 22 of van 28, dat maakt in principe niks uit.Ze zullen best te vinden zijn, ze zullen ook haalbaar zijn.Makkelijk, dat denk ik niet.maar dat scouting zit er ook niet voor niks, geld is er dus ... investeer !!!!.
Blij met de punten ...
@Voetske,Voetske schreef:Eigenlijk interseert het me niet meer wat HtC allemaal roept.Want dat kun je bij die man toch niet bijhouden.Wat me wel zorgen baart ( met een t toch ) is dat er maar verrekte weinig patronen terug zijn te vinden op het veld.Zelfs geen aanzet toe.Of men moet dat rondtikken om het rondtikken ook tot patronen rekenen.Dat valt me tot nu toe vies tegen.T.o.v. het vorig seizoen had ik nu onderhand wel verwacht daarvan wat op het veld terug te zien.Integendeel, we zijn nog steeds afhankelijk van een verdwaalde voorzet of een schot van Sneijder.Thomas schreef:Zolang er niet teveel spelers tegelijk wegvallen, is er geen excuus. Maar eerlijk is eerlijk, Ten Cate roept al een tijdje om versterkingen hoor. Dat is ook wel logisch, want iedere coach roept om versterkingen.
De progressie waar HtC het steeds maar weer over heeft is niet te zien.Daarbij is het schrijnend om te zien dat het elftal onmachtig is om ook maar een fatsoenlijk aanval op de mat te leggen.Tel daarbij op dat met het wegvallen van een Davids en Stam de " bite " uit het elftal is en daar zo te zien geen vervangers aanwezig zijn, zelfs niet met een 80% van deze spelers en ik houd mij hart vast voor wedstrijden als het er om gaat.
Waarom nu pas de roep om versterkingen, wij, jij ja zelfs Demosthenes ziet dat in.Babel heeft met dit alles niks te maken.In feite zou AJAX Babel met gemak op moeten kunnen vangen met een redelijke linksbuiten, die in dienst van het elftal wil en kan spelen.Suarez ?, nou dat lijkt me nu juist een speler die ook voor zichzelf voetbalt.
AJAX heeft +- 3 miljoen euro uitgegeven aan middelmaat.Aan spelers die niet voor meerwaarde, die niet voor door selecteren zorgen.Vervanging van redelijke kwaliteit, door weer iets betere kwaliteit.En ik snap best dat je dan goed moet zoeken, dat je dan niet kan en moet verwachten dat er opeens een speler staat die 40 á 50 % beter is als degene die vertrokken is.Maar zoals nu het geval is, dat de speler in kweste 20% minder is hebben we nu ook al weer tig jaar lang gezien.
Investeer nu eens echt in kwaliteiten, in kwaliteiten zoals Stam en Davids die het elftal naar een hoger plan tillen.Of dat nu een speler is van 22 of van 28, dat maakt in principe niks uit.Ze zullen best te vinden zijn, ze zullen ook haalbaar zijn.Makkelijk, dat denk ik niet.maar dat scouting zit er ook niet voor niks, geld is er dus ... investeer !!!!.
Je noemt mijn naam, dus een reactie.
Rondtikken en progressie.
We hebben al wat vaker met elkaar in de clinch gelegen en daar is een forum voor! Rondtikken hoort bij de periode Danny Blind, een echte Ajacied, maar een uitermate slechte trainer. Progressie hoort bij HtC. Ik weet dat wij daarover van mening verschillen en ik heb geen zin om alle discussies daarover te herhalen. Vorig seizoen heb ik Ajax veel beter zien voetballen dan ooit onder Danny Blind. Onder Blind was het qua spel "tranen met tuiten".
Je schrijft dat je je niet interesseert voor wat HtC roept, jammer, lees wat hij zegt. Hij roept constant hetzelfde, hij komt echt niet nu met vragen om versterkingen. Ik zie continuïteit in zijn opmerkingen. Ik weet dat jij die niet ziet, ongeacht wat HtC zegt.
Je schrijft als het gaat om versterkingen: "wij, jij ja zelfs Demosthenes ziet dat in." Nu doe je me onrecht aan!!! Waarom???
Lees wat ik schrijf sinds bekend is dat Grygera vertrekt. Ik roep al die tijd al om versterking in de verdediging. Laat mij zien waar ik dat niet doe!
Ik schrijf nog steeds dat we een echte linksback moeten hebben. Emanuelson: leuke speler, maar geen echte back en als middenvelder komt hij (nog?) tekort. De tweede helft van het seizoen leek het wat, omdat Davids veel voor hem opknapte. Davids, de man die er nu niet bij is!
Over Maduro schrijf ik al lang niet meer, maar zoek in het archief op hoe ik hem als voetballer zie. Hij voetbalt nog net als in A1, het verschil is dat zijn tegenstanders nu anders voetballen.
Over het middenveld heb ik me vorig seizoen (eerste helft) constant zorgen gemaakt.
Over de voorhoede verschillen wij van mening, sterker nog we zijn elkaars tegenpolen. Jij ziet het niet zitten in Babel, ik was erg enthousiast over hem; jij vindt KJH een kanjer en ik het een qua techniek en snelheid een Ajaxonwaardige voetballer. Ik hoop echt dat Ajax hem of kan laten voetballen (heb ik een hard hoofd in) of verkoopt. Zoek in het archief naar tegenstrijdige opmerkingen (over KJH) van Demosthenes. Je zult ze niet vinden.
Babel zorgde voor zoveel dreiging dat hij voor Ajax (geld!) bijna onvervangbaar is, maar ik heb er steeds op aangedrongen. Mitea was dit seizoen helemaal niets, perez presteerde alleen als invaller! Ajax heeft dus ook nog een linkerspits nodig, OMDAT BABEL IS VERTROKKEN.
Kortom: Voetske, lees eerst mijn berichten, wijs mij erop als er tegenstrijdigheden zijn, maar schrijft niet dat ik nu "ineens" op versterkingen vraag. Het Ajax van HtC mag je niet vergelijken met dat van Blind (Big Spender?), het spel is nu veel verzorgder.
Ben benieuwd naar je reactie.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
En zo is het maar net. De aankopen zijn zo dramatisch nog niet, maar er spreekt weinig ambitie uit. Met het vrijgekomen geld had een goede stap gezet kunnen worden. Nu zijn we toch een beetje op hetzelfde niveau blijven hangen.Duke schreef:Ik ben wel met Voetske eens dat er weinig ambitie uit het transferbeleid van Ajax spreekt. En ik vraag me ook af wanneer we iets van het werk van Hans van der Zee zullen zien.
Goh, en ik dacht dat ik altijd degene was die vlug op z'n teentjes was getrapt ... Demo er staat niet "ziet dat nu pas in " .. kort samengevat wilde ik er mee aangeven dat WIJ,we over veel zaken oneens zijn, maar wat o.a. betreft versterkingen grotendeels op de zelfde lijn zitten.Demosthenes schreef:@Voetske,Voetske schreef:Eigenlijk interseert het me niet meer wat HtC allemaal roept.Want dat kun je bij die man toch niet bijhouden.Wat me wel zorgen baart ( met een t toch ) is dat er maar verrekte weinig patronen terug zijn te vinden op het veld.Zelfs geen aanzet toe.Of men moet dat rondtikken om het rondtikken ook tot patronen rekenen.Dat valt me tot nu toe vies tegen.T.o.v. het vorig seizoen had ik nu onderhand wel verwacht daarvan wat op het veld terug te zien.Integendeel, we zijn nog steeds afhankelijk van een verdwaalde voorzet of een schot van Sneijder.Thomas schreef:Zolang er niet teveel spelers tegelijk wegvallen, is er geen excuus. Maar eerlijk is eerlijk, Ten Cate roept al een tijdje om versterkingen hoor. Dat is ook wel logisch, want iedere coach roept om versterkingen.
Je noemt mijn naam, dus een reactie.
Rondtikken en progressie.
We hebben al wat vaker met elkaar in de clinch gelegen en daar is een forum voor! Rondtikken hoort bij de periode Danny Blind, een echte Ajacied, maar een uitermate slechte trainer. Progressie hoort bij HtC. Ik weet dat wij daarover van mening verschillen en ik heb geen zin om alle discussies daarover te herhalen. Vorig seizoen heb ik Ajax veel beter zien voetballen dan ooit onder Danny Blind. Onder Blind was het qua spel "tranen met tuiten".
Je schrijft dat je je niet interesseert voor wat HtC roept, jammer, lees wat hij zegt. Hij roept constant hetzelfde, hij komt echt niet nu met vragen om versterkingen. Ik zie continuïteit in zijn opmerkingen. Ik weet dat jij die niet ziet, ongeacht wat HtC zegt.
Je schrijft als het gaat om versterkingen: "wij, jij ja zelfs Demosthenes ziet dat in." Nu doe je me onrecht aan!!! Waarom???
Ben benieuwd naar je reactie.
Verder moet je er niet altijd iets achter zoeken, Demo.

Blij met de punten ...
No hard feelings, laten we hopen dat die versterkingen er echt komen.zelfs Demosthenes ziet dat in
Op teentjes getrapt? Nee, wel direct iets rechtzetten

Ik gok voor de versterkingen op dinsdagavond, net te laat voor de papieren VI en op tijd voor aanmelding voor de cl.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
AD. Sportwereld.Onenigheid Ajax over aankoop
Door SJOERD MOSSOU
AMSTERDAM - Ajax-trainer Henk ten Cate wilde het na afloop van het duel met Arsenal (1-0 verlies) niet eens een discussie noemen.
Van Persie in de tang. FOTO PAIL VREEKER
Volgens de coach is er slechts sprake van een ‘gezond verschil van mening’ met technisch directeur Martin van Geel. ,,Dat komt wel vaker voor,’’ sprak Ten Cate diplomatiek.
Het punt van twist is er één van alle jaren. De trainer wil per se een extra middenvelder, de directeur vindt dat - gelet op onmogelijkheden én de lange termijn - geen acute noodzaak.
,,Als we iemand halen, moet dat ook echt een toegevoegde waarde zijn,’’ aldus Van Geel. ,,Tot nu toe hebben we die binnen onze mogelijkheden nog niet gevonden, dus dan doen we het niet. Henk en ik zijn het daar ook over eens. Een linkeraanvaller heeft de eerste prioriteit.’’
Ten Cate wil echter minimaal twee versterkingen en draait daar niet omheen. Dergelijk getouwtrek komt wel vaker voor in het voetbal, maar de situatie bij Ajax is een interessante. De komende weken wordt duidelijk bij wie in Amsterdam de meeste macht ligt. Bij de trainer die in zijn laatste contractjaar per se kampioen wil worden, of bij de bewaker van de continuïteit.
Overal waar Ten Cate werkte, trok hij macht en zeggenschap naar zich toe. In zijn tijd bij NAC liet hij zich wel eens ontvallen dat hij de functie van technisch directeur geen noodzakelijke vond, omdat de trainer uiteindelijk aan de slag moet met de beschikbare selectie. Deze kon in de regel het beste bepalen welke spelers wel en niet gewenst waren.
Ook bij Ajax drukte Ten Cate overduidelijk zijn stempel op het transferbeleid. Drie Spanjaarden (Gabri, Roger en Ismael Urzaiz) werden het afgelopen jaar vastgelegd, terwijl hij met Jürgen Colin en Edgar Davids twee oude bekenden binnenhaalde.
Over het aantrekken van Leonardo was bij Ajax niet iedereen het eens, maar de Braziliaan kwam er tot tevredenheid van Ten Cate wél. Andersom liep de samenwerking met Kenneth Perez - gehaald op voorspraak van Van Geel - uit op een teleurstelling.
Van Geel gaat er prat op dat Ajax zijn spelers in goed onderling overleg vastlegt of laat vertrekken. ,,Een aankoop van Ajax mag niet meer toe te wijzen zijn aan een individu, we doen het samen,’’ benadrukte de technisch directeur meermaals.
Ten Cate zal dat naar buiten toe onderstrepen, maar de Amsterdammer is nooit een man geweest van compromissen. In zijn honger naar prestaties kijkt Ten Cate niet op een confrontatie meer of minder.
Intern botst dat wel eens. Van Geel en Ten Cate zijn twee onvergelijkbare karakters die professioneel gezien op elkaar zijn aangewezen. Tot nu toe bleef een frontale clash uit, maar de komende periode wordt hoe dan ook boeiend.
,,Als spelers zoals Gabri, Davids en Stam er niet zijn, hebben we te veel moeite dat op te vangen,’’ zei Ten Cate zaterdagavond op het Amsterdam-toernooi. ,,Zeker op het middenveld kunnen hun vervangers niet hetzelfde brengen. Dan komen we routine tekort.’’
Volgens Ten Cate is dat in de eredivisie soms nog wel op te vangen met spelers zoals Robbert Schilder, Urby Emanuelson, Hedwiges Maduro of Jan Vertonghen op het middenveld. In de visie van Van Geel moeten die talenten klaar worden gestoomd voor de toekomst.
,,Maar we spelen dit seizoen misschien wel zestig wedstrijden,’’ zegt Ten Cate. ,,En als we de Champions League halen, spelen we nog minimaal zes wedstrijden op het niveau van vanavond tegen Arsenal. Of hoger. En het lijkt me dat we niet als kanonnenvoer willen dienen.’’
Ajax bleef zaterdagavond overeind door veelvuldig de grens op te zoeken tegen de Engelsen, maar had het voetballend uitermate lastig. Robin van Persie tekende kort voor tijd voor de verdiende 1-0.
,,Arsenal was een maatje te groot,’’ concludeerde Ten Cate, die al na twintig minuten zijn ploeg moest omgooien.
Met Dennis Rommedahl als vervanger van Gregory van der Wiel speelde Ajax zijn vertrouwde 4-3-3 en slaagde daarmee om meer druk te zetten op de tegenstander.
Ajax beet zich langzaam vast in het duel, zonder tot veel kansen te komen.
,,Het was té fysiek,’’ klaagde Arsenal-manager Arsène Wenger na afloop. ,,Het leek er op of Ajax ons bewust wilde raken. Met name Robin van Persie kreeg het te verduren, maar hij ging daar heel goed mee om. Zijn goal was een mooie revanche.’’
Blij met de punten ...
Duidelijk genoeg.,,Als we iemand halen, moet dat ook echt een toegevoegde waarde zijn,’’ aldus Van Geel. ,,Tot nu toe hebben we die binnen onze mogelijkheden nog niet gevonden, dus dan doen we het niet. Henk en ik zijn het daar ook over eens. Een linkeraanvaller heeft de eerste prioriteit.’’
Ajax gaat al dat geld niet uitgeven, Voetske. Er moet nog een linksbuiten worden gehaald en dan is er misschien nog een paar miljoen over. Eerst de CL halen en geld verdienen. MVG en de directie willen niet dat Ajax in dezelfde situatie belandt als PSV. Vorig seizoen was er nog een tekort op de begroting.
Dus blijft alles bij het oude, middelmaat op de bank.Een Suarez die ook het verschil niet kan maken en bij het wegvallen van een van de steunpilaren in de achterhoede of middenveld kun je het wel schudden.
Ben bang dat er dit seizoen weleens flink kan gaan knetteren tussen van Geel en HtC, en dat heeft dan weer zijn weerslag op wat er op het veld staat.
Volgend seizoen kan het puinruimen dan weer opnieuw beginnen ...
Ben bang dat er dit seizoen weleens flink kan gaan knetteren tussen van Geel en HtC, en dat heeft dan weer zijn weerslag op wat er op het veld staat.
Volgend seizoen kan het puinruimen dan weer opnieuw beginnen ...
Laatst gewijzigd door 999 op zo aug 05, 2007 11:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...
Overal waar Ten Cate werkte, trok hij macht en zeggenschap naar zich toe. In zijn tijd bij NAC liet hij zich wel eens ontvallen dat hij de functie van technisch directeur geen noodzakelijke vond, omdat de trainer uiteindelijk aan de slag moet met de beschikbare selectie. Deze kon in de regel het beste bepalen welke spelers wel en niet gewenst waren.
Ook bij Ajax drukte Ten Cate overduidelijk zijn stempel op het transferbeleid. Drie Spanjaarden (Gabri, Roger en Ismael Urzaiz) werden het afgelopen jaar vastgelegd, terwijl hij met Jürgen Colin en Edgar Davids twee oude bekenden binnenhaalde.
Over het aantrekken van Leonardo was bij Ajax niet iedereen het eens, maar de Braziliaan kwam er tot tevredenheid van Ten Cate wél. Andersom liep de samenwerking met Kenneth Perez - gehaald op voorspraak van Van Geel - uit op een teleurstelling.
Van Geel gaat er prat op dat Ajax zijn spelers in goed onderling overleg vastlegt of laat vertrekken. ,,Een aankoop van Ajax mag niet meer toe te wijzen zijn aan een individu, we doen het samen,’’ benadrukte de technisch directeur meermaals.
Ten Cate zal dat naar buiten toe onderstrepen, maar de Amsterdammer is nooit een man geweest van compromissen. In zijn honger naar prestaties kijkt Ten Cate niet op een confrontatie meer of minder.
Intern botst dat wel eens. Van Geel en Ten Cate zijn twee onvergelijkbare karakters die professioneel gezien op elkaar zijn aangewezen. Tot nu toe bleef een frontale clash uit, maar de komende periode wordt hoe dan ook boeiend.
Goh, dit komt me in grote lijnen toch wel bekend voor.

-
- AT Toto winner 15/16
- Ajaciedjuh
Er staat vandaag een uitgebreid verslag in de Telegraaf. HtC en MvG zijn het niet oneens. Ook MvG wil een middenvelder, maar dan moet het geen speler zijn voor 2 maanden en een echte versterking (waarmee is verder kunnen). De opties die tot hieraan voldoen, zijn onhaalbaar.
Prioriteit ligt op de linksbuiten en daar 'gokken' ze helemaal op Suarez. Opvallend vond ik de 'suggestie' dat Groningen tussen de 7 - 8 miljoen wil hebben voor Suarez. Of dit een Groningen standpunt is (officieel) of interpretatie van de journalist weet ik niet. Anders zit er 'slechts' een half miljoen tussen de partijen (tot worsecase 1,5 miljoen).
Prioriteit ligt op de linksbuiten en daar 'gokken' ze helemaal op Suarez. Opvallend vond ik de 'suggestie' dat Groningen tussen de 7 - 8 miljoen wil hebben voor Suarez. Of dit een Groningen standpunt is (officieel) of interpretatie van de journalist weet ik niet. Anders zit er 'slechts' een half miljoen tussen de partijen (tot worsecase 1,5 miljoen).
De T.Suárez tussen twee vuren
AMSTERDAM, maandag
Vanavond probeert Luis Suárez in Zeist via een arbitragezaak een transfer naar Ajax af te dwingen. De aanvaller wordt begeleid door oud-prof Daniël Fonseca (Juventus, AS Roma) en Pino Tagliani. Het duo heeft geen enkel begrip voor de standpunten van FC Groningen. „Ze spelen spelletjes. Domme spelletjes.” Hans Nijland, directeur van de noordelijke club, lacht de verwijten echter weg.
„Dit wordt hem door anderen ingefluisterd”, zei Nijland een paar keer, nadat de zaak-Suárez weer een nieuwe wending kreeg. Volgens Tagliani is de speler, en niemand anders, de regisseur van zijn toekomst. „Het is Luis geweest die Nijland heeft verteld dat hij wil vertrekken. En wat FC Groningen niet naar buiten heeft gebracht, is dat Luis twee weken geleden een brief ontving waarin hem een salarisverhoging werd beloofd, waarschijnlijk om bij een eventuele arbitragezaak beter voor de dag te komen. Maar die brief was opgesteld in het Nederlands. Luis is een intelligente jongen, maar je kunt niet van hem verwachten dat hij nu al weet waar het exact over gaat. Dit soort dingen toont aan hoe klein FC Groningen is.”
Nijland snapt de ophef niet. „Zo gaan wij hier met mensen om en daarom is de verhouding tussen spelers en management zo goed. Indertijd kreeg Erik Nevland ook zo’n brief in zijn handen. Daarna kunnen de spelers het met hun manager bespreken. Er bestaat ook een Engelse versie. Mensen zouden zich beter kunnen afvragen waarom meneer Pino het vervelend vindt dat wij Luis een verbeterde aanbieding deden.”
FC Groningen zou meewerken op het moment dat Suárez zich sportief zou kunnen verbeteren, stelt Tagliani. „Dat is bij zijn komst al afgesproken. Toen hij onlangs het verzoek om de eerste arbitragezaak introk, zou er volgens de clubleiding een akkoord komen. Maar de club vroeg vervolgens belachelijke bedragen. De vergelijking met KlaasJan Huntelaar werd voortdurend gemaakt, maar gaat volledig mank.”
Nijland: „Een kulverhaal. Deze heren zijn door de wol geverfd. Wie een dergelijke afspraak wil maken, laat dan toch gewoon een gelimiteerde transfersom in het contract vastleggen? En wat de bedragen betreft: zij vinden dat Luis tussen de 7 en 8 miljoen euro waard is. Wat vinden ze dan van de 6,5 miljoen die Ajax bood?”
Persoonlijk belang is volgens Fonseca en Tagliani niet in het geding. „Luis werd voor 1,7 miljoen euro verkocht. Nacional vroeg meer en daarom is uiteindelijk afgesproken dat die club, en niet wij, 35 procent van de winst incasseert. Dat staat zwart op wit.”
Vanavond denkt het kamp Suárez duidelijk te maken dat de speler ten minste op twee cruciale punten sterk zal staan: financiële verbetering – zijn salaris is in Amsterdam drie keer zo hoog – en sportieve verbetering. „Want Ajax is wel Ajax, wat Groningen ook zegt. Bij die club gaat het altijd om kampioenschappen en Champions League. Met alle respect voor Groningen, maar dat is toch een andere wereld.”
Blij met de punten ...
-