Edgar Davids
Moderator: mods
Smoel, Harm. Jij dacht dat Davids niets zou toevoegen aan Ajax en vooral tegen kaarten aan zou lopen.

Heb jij eigenlijk al een reden kunnen vinden voor het aantrekken van Van der Zee?joey schreef:Laten de scouts en MVG zelf eens iets bedenken ipv kennissen van HtC binnen te halen!![]()
Toegegeven, HtC heeft over de hele linie (tot op heden) betere ideeën dan de scouts en MVG. Maar dat is juist iets waarover ik me zorgen maak.
In plaats daarvan loopt hij zonder scheenbeschermers tegen een tegenstander op. Ook slim, dan had hij beter wat kaarten aan kunnen lopen.Thomas schreef:Smoel, Harm. Jij dacht dat Davids niets zou toevoegen aan Ajax en vooral tegen kaarten aan zou lopen.![]()
En je kunt niet ontkennen dat hij afgelopen jaar toch al best wat kaartjes heeft gehad. Zijn eerste op tweede wedstrijd zelfs...
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
In Heerenveen bedoel je, na de bekerfinale...Daniel_vT schreef: Niet waar, we verloren met 1-0 van Heerenveen, toen was hij erbij.
Als het waar is dat Davids geen scheenbeschermers droeg, vind ik dat wel erg amateuristisch. Juist in zulke wedstrijden tegen spelers van een veel minder niveau is de kans op blessures groter.
Eén keer zonder en het is raak
Door SJOERD MOSSOU
AMSTERDAM - Op de foto’s is het duidelijk te zien en sommige spelers van Go Ahead Eagles was het tijdens de wedstrijd ook al opgevallen.
Ajacied Edgar Davids droeg zaterdagmiddag in Deventer geen scheenbeschermers op het moment dat hij geblesseerd raakte.
De middenvelder brak zijn linkerscheenbeen in een duel met Go Ahead-verdediger Alper Göbel, vlak voordat de oefenwedstrijd werd afgebroken wegens rellen. ,,Ik had de bal aan de rechterkant van het veld,’’ herinnert Göbel zich. ,,Davids reageerde wat laat en raakte me op mijn knie. Ik hoorde later inderdaad van ploeggenoten dat hij geen scheenbeschermers droeg, dat was me op dat moment zelf niet opgevallen. Ik lag op de grond.’’
De onachtzaamheid van de ex-international is opmerkelijk, want juist Davids staat bij Ajax bekend om zijn grote professionaliteit en optimale voorbereiding op trainingen en wedstrijden.
In eerdere oefenduels met de amateurs van GFC, VVSB en Quick’20 droeg de routinier wél scheenbeschermers, zoals hij dat zijn hele carrière heeft gedaan. Uitgerekend toen hij ze een keer niét om had, sloeg het noodlot toe en is Davids drie maanden uitgeschakeld.
,,Een direct verband is in zo’n situatie nooit helemaal te bewijzen,’’ zegt Han Inklaar, bondsarts van de KNVB. ,,Maar in algemene zin kun je stellen dat een scheenbeschermer het risico op botbreuken verkleint. Het verdeelt als het ware de inwerkende kracht van een tik op het been. Het verbaast me eerlijk gezegd dat Davids ze niet droeg, want volgens mij is het ook in oefenduels verplicht. Al kan ik me zo voorstellen dat de controle bij vriendschappelijke wedstrijden nét even wat minder is.’’
Scheidsrechtersbaas Jaap Uilenberg onderstreept dat het dragen van scheenbeschermers in elke wedstrijd verplicht is. ,,Het behoort volgens de FIFA-reglementen tot de standaarduitrusting van een speler,’’ aldus Uilenberg. ,,Net als het shirt, de schoenen of de kousen. Maar het is de verantwoordelijkheid van de speler zelf. Voor de wedstrijd wordt het gecontroleerd door de arbitrage, maar het zou altijd kunnen dat Davids ze daarna nog heeft afgedaan. Een speler wordt door de scheidsrechter naar de kant gestuurd als hij qua uitrusting niet aan de eisen voldoet, maar er staat verder geen sanctie op.’’
Het was arbiter Dick Jol zaterdag in de Adelaarshorst niet opgevallen, zegt hij eerlijk. ,,Vervelend voor Edgar, maar het is de verantwoordelijkheid van de speler zelf,’’ benadrukt de arbiter. ,,Het is wel jammer dat één van mijn assistenten het niet heeft gezien bij de controle. Ik heb het zelf niet waargenomen.’’
Ook Ajax-trainer Henk ten Cate is verrast. ,,Ik weet niet anders dan dat het verplicht is, maar ik controleer dat soort dingen niet voor elke wedstrijd. Het is dat je het me nu vertelt over Edgar, maar voor mij is het nieuw. Of het op trainingen verplicht is, zou ik moeten nazoeken in het huisreglement van de club. Maar in principe vind ik dat spelers zoiets zelf moeten bepalen. Op trainingen houd je rekening met elkaar, de kans dat dáár zoiets gebeurt, is heel klein.’’
Ten Cate baalt van het ongelukkige moment in Deventer, op een middag die door het supportersgeweld toch al werd verpest. ,,Ik ben heel erg ziek geweest van wat er allemaal is gebeurd,’’ aldus de coach. ,,Zondag ben ik gaan varen op mijn boot om dat rotgevoel kwijt te raken, maar dat was niet makkelijk.
,,Dat we Edgar zo lang moeten missen, is een enorme tegenvaller. Iedereen weet hoe belangrijk hij is voor het elftal. Als voetballer, maar ook als persoon.’’
Eagles-verdediger Göbel baalt van het incident. ,,Niet dat ik er wat aan kon doen, maar toch. Davids is altijd een voorbeeld voor me geweest. Als zo’n wereldvoetballer uitgerekend tegen jou langdurig geblesseerd raakt, is dat niet leuk.
,,Ik hoop echt dat hij snel herstelt.’’
AD.nlDavids zonder scheenbeschermers
Door SJOERD MOSSOU
De clubleiding van Ajax is verbaasd over de nalatigheid van Edgar Davids. De voetballer droeg zaterdag in de oefenwedstrijd tegen Go Ahead Eagles geen scheenbeschermers en brak prompt zijn linkerscheenbeen.
Davids is drie maanden uitgeschakeld en mist daardoor de cruciale duels in de voorronde van de Champions League, waarin miljoenen euro’s op het spel staan voor Ajax.
Volgens de leiding van de Amsterdamse club behoort een speler elke wedstrijd scheenbeschermers te dragen. Directeur Maarten Fontein zei gisteren verrast te zijn dat Davids dat in Deventer niet deed. De speler krijgt daarvoor geen boete opgelegd. ,,Ik denk dat hij al genoeg gestraft is,’’ zegt technisch directeur Martin van Geel.
De middenvelder staat juist bekend het voetbal uiterst professioneel te benaderen. Normaal draagt hij ook scheenbeschermers. Waarom hij dat deze keer achterwege liet, is niet bekend.
Spelers zijn volgens de regels van de internationale voetbalbond FIFA verplicht scheenbeschermers te dragen. Voor elke wedstrijd dient de scheidsrechter dat te controleren. Er staat echter geen straf op het niet dragen ervan.
De T.Bloot been breekt Davids op
AMSTERDAM, dinsdag
Bij Ajax is de discussie weer opgelaaid of het dragen van scheenbeschermers wel of niet verplicht moet worden gesteld. Aanleiding is de beenbreuk van Edgar Davids, die er een gewoonte van maakt om in oefenduels zonder bescherming te spelen. Dat brak hem zaterdag tegen Go Ahead lelijk op. ,,Het blijft een moeilijk thema, omdat er ook spelers breuken oplopen terwijl ze hun benen wél bedekken. Spelers moeten zelf een keuze maken. Zo weet ik dat Edgar die dingen onhandig vindt. Persoonlijk ben ik van mening dat het dragen van scheenbeschermers eigenlijk ook tijdens trainingen verplicht zou moeten zijn”, stelt Edwin Goedhart.
De clubarts maakte slechts één trainer bij Ajax mee die zijn spelers daadwerkelijk opdroeg scheenbeschermers te dragen. ,,Dat was Co Adriaanse. Daarna kwam Ronald Koeman en hij liet het weer aan de spelers zelf over. Zo gaat het vaak ook met tapen. De medische staf adviseert spelers dat bijvoorbeeld altijd te doen, maar we kunnen niets opleggen. Het heeft er vaak mee te maken of een speler zich er prettig bij voelt.”
De KNVB is er duidelijk in. ,,Normaal gesproken wordt er wel op gecontroleerd. Maar in de reglementen staat expliciet dat het de verantwoordelijkheid van de speler zelf is, omdat er tijdens wedstrijden veel buiten het gezichtsveld van scheidsrechters gebeurt”, aldus zegsman Frank Huizinga.
Blij met de punten ...
Leuke woordspeling...Voetske schreef:De T.Bloot been breekt Davids op

Dit had ik echt niet verwacht van zo'n prof. Tegen een stelletje (semi) amateurs weet je dat ze zich willen bewijzen, dan doe je die dingen toch juist om! Maar goed, het is gebeurd, wij zitten nu 3 maanden zonder Davids en de vraag is hoe hij van de blessure terug komt...
Er waren een overigens een 2tal foto's die in mijn ogen lieten zien dat Davids scheenbeschermers droeg, maar helaas was dit dus niet het geval...
Eén club. Eén stad. Ajax Amsterdam.
- SylvievdVaart
Lucas: 'Zie je wel, als CA dit seizoen trainer zou zijn van Ajax, was dit allemaal niet gebeurd'De Telegraaf schreef:
De clubarts maakte slechts één trainer bij Ajax mee die zijn spelers daadwerkelijk opdroeg scheenbeschermers te dragen. ,,Dat was Co Adriaanse.

so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy
De T.Davids' absentie kostte Ajax veel punten
'Dit jaar moet het lukken, we moeten dit seizoen kampioen worden', klonk Edgar Davids vorige vrijdag nog uiterst strijdbaar. Een dag later hinkte de gedreven middenvelder met een gebroken linker scheenbeen van het veld tijdens een oefenduel met Go Ahead Eagles. Ajax zal het zeker de komende drie maanden zonder hem moeten doen. En Ajax zonder Davids dat is een heel verschil, bewijzen de statistieken van vorig seizoen.
In januari 2007 keerde Davids terug bij Ajax. Op 4 februari maakte de 74-voudig international zijn rentree in het rood-wit van de Amsterdamse club, die en passant met 4-1 van Feyenoord won. De inmiddels 34-jarige middenvelder bleek een flinke positieve invloed te hebben op de resultaten, ook al greep de club net naast het kampioenschap van de Eredivisie.
Van de elf competitieduels die Ajax met Davids speelde, wonnen de Amsterdammers er acht en verloren ze er géén. Zonder hem waren dat vijftien zeges tegenover vier nederlagen. Gemiddeld pakte de ploeg van coach Henk ten Cate 0,37 punten meer met Davids dan zonder. Over 34 duels (een hele competitie) scheelt dat twaalf punten.
Het doelsaldo is eveneens opvallend beter. Want de als defensief sterk aangeschreven Davids zorgt met name voor een positieve impuls in aanvallend opzicht. Met hem scoort Ajax meer (2,91 tegen 2,26), terwijl het nagenoeg evenveel goals incasseert (1,00 om 1,04).
In de andere competities is Davids' impact minder gemakkelijk te onderbouwen. In Europees verband mocht hij niet uitkomen voor Ajax, terwijl het aantal gespeelde wedstrijden in het toernooi om de KNVB-beker en de play-offs om deelname aan de voorronde van de Champions League erg klein was.
Blij met de punten ...
SylvievdVaart schreef:Lucas: 'Zie je wel, als CA dit seizoen trainer zou zijn van Ajax, was dit allemaal niet gebeurd'De Telegraaf schreef:
De clubarts maakte slechts één trainer bij Ajax mee die zijn spelers daadwerkelijk opdroeg scheenbeschermers te dragen. ,,Dat was Co Adriaanse.

Ik denk dat hij Davids voor straf naar Amsterdam had laten lopen! Dat zal hem leren!
I think I lost my fucking headache
- SylvievdVaart
Ik vind het maar een sukkel. Ik verlang natuurlijk wel van Davids dat hij elke dag aanwezig is bij de ArenA, om zijn leiderschapskwaliteiten in ieder geval nog te tonen. Hij heeft enkel zijn grote bek nodig. Dan maar op krukken, een hoop steunen en pijn. Eigen schuld.
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy
- SylvievdVaart