highlow[Tijd voor Van de Rijt] Nederland wacht een mooie generatie voetbaltalenten
Written by Peter van de Rijt
Tuesday, 26 June 2007
Twee weken lang genieten van jonge voetbaltalenten. Als ze dan ook nog eens Europees Kampioen worden, rest een diepe buiging en bewondering voor zoveel bekwaamheid. En ach, dat sommige jongens zich vervolgens even vergissen in met welke vlag ze moeten zwaaien, het zij ze vergeven.
“Wat een geweldige voetbalweek! Wat heb ik bij vlagen mooi voetbal in combinatie met heel veel spanning gezien. Maar beste lezer, alle credit en diepe buiging gaan naar de man, die als u mij leest, 64 jaar jong is geworden. Dank je wel, Foppe de Haan en dank je wel hele selectie van Jong Oranje. Gefeliciteerd!
Om een toernooi te winnen moet een team homogeniteit uitstralen. De heilige wil om te winnen moet voor alles en iedereen zichtbaar zijn. Inzet en werklust zijn leidmotieven voor alle spelers en zonder uitzondering gekoppeld aan hun talent en individuele kwaliteiten. Als dan de trainer de juiste spelers op de juiste plaats zet en kiest voor een tactiek die het team als een maatpak gegoten zit, dan bereik je datgene wat Jong Oranje twee weken lang heeft gepresteerd.
Ik denk dat Van Basten en zijn vriendjes met afgunst en jaloezie hebben gekeken naar de prestaties van Foppe’s Jong Oranje. Ik zeg bewust jaloezie, daar zij namelijk niet in staat zijn gebleken om aan hun teams (jawel, meervoud, aangezien Marco’s Oranje niet een keer in dezelfde formatie heeft gespeeld) die noodzakelijke homogeniteit te geven noch een van de andere hierboven genoemde elementen. En dat gaat al jaren voor ieder Nederlands Elftal op, met uitzondering van de ploegen van 1988 en 1998 en dat is ook alweer zo heel lang geleden.
Ja heren, zo kan het dus ook. En als jullie arrogantie en zelfoverschatting plaats zou weten te maken voor nederigheid in belang van het hele voetbalvolk, dan is de missie van Foppe de Haan dubbel geslaagd.
Ik heb genoten van Zuiverloon en van Drenthe, een beschaafde en buitengewoon goed geluimde remake van Edgar Davids met minimaal zoveel talent. Ik als niet-Babel-fan ben lovend over zijn finale prestatie en eigenlijk verdienen alle spelers complimenten en waardering.
Twee weken geleden opperde ik voorzichtig dat Daniel de Ridder wel eens een hele goede wisselspeler voor Ajax zou zijn. Hij heeft in ieder geval zijn visitekaartje ondubbelzinnig afgegeven. Hij is na twee jaar bankzitten bij degradant Celta de Vigo fysiek veel sterker geworden en zijn techniek is verfijnd, maar dat hij amper scoort - zelfs niet als hij de bal als het ware met zijn jongeheer erin kan leggen - is en blijft zijn grote tekortkoming. Zijn drie assists in de finale tegen Servië leverden hem echter in het vooraanstaande Franse sportblad l'Equipe de titel Man van de Wedstrijd op, na Babel. Terecht.
Ik voorzeg u, beste lezer, dat er zich een mooie nieuwe generatie voetbaltalenten aandient. Als deze spelers in handen komen van trainers van het kaliber Foppe de Haan, dan komt het goed. Bert van Marwijk, Ron Jans en Erwin Koeman zijn in hun houding, gedrag en opleiding als discipelen van grootmeester Foppe.
Deze week was ik op Sportpark De Toekomst, het trainingscomplex van Ajax, en keek naar het Nederlandse Maccabi elftal dat het tegen de beste 11 spelers van v.v. Oosthuizen opnam. Het Nederlandse Maccabi team is samengesteld uit louter Joodse spelers en gaan onder leiding van René Zegerius en Dirk Spits trachten bij de Joodse Olympische spelen in het niet zo Joodse Rome een prijs te pakken.
Als ik zag hoeveel voetbalkwaliteiten bij bijna allemaal hoofdklassespelers zit, dan zijn wij een waarlijk talentvol en rijk voetballand. Ook bij tegenstander Oosthuizen zag ik zeker vier spelers dartelen, waar het talent vanaf druipt. Of men in zo’n dorp daadwerkelijk in staat is zulk talent te laten ontplooien is de vraag. In combinatie met een sterk verouderd scoutingsysteem bij clubs als Volendam en erger nog bij Ajax, betwijfel ik ernstig of deze talenten ooit tot volle wasdom zullen komen. Het maakt mij furieus dat men allerlei spelers uit exotische oorden haalt, terwijl ik alleen al in Noord-Holland binnen 24 uur een selectie kan samenstellen, dat vele malen sterker is dan BVO’s als Telstar, Haarlem en Omniworld bij elkaar.
Onze talenten zijn op vakantie gegaan. Ze hebben het verdiend, maar het betekent ook, dat voor dit seizoen het voetbal nu definitief voorbij is. We staan nu voor een week zonder wedstrijden. Ik ben daarmee gelukkig verlost van het feit dat Humberto Tan tegen mij praat alsof ik bij mijn geboorte aan zuurstofgebrek heb geleden. Ik wens niet op die toon door zo’n maatpakboy te worden aangesproken. Maar ik heb net op tijd de oplossing gevonden: Tien uitzetten…
Ik wens u een fijne voetbalweek zonder voetbal maar met heel veel transfergeruchten. Tot volgende week!”