Precies. Daar zit volgens mij ook de crux. We spelen ze zo steeds in de kaart. AZ staat en valt met het hebben van het initiatief en veel balbezit. Dan komen hun positiespel en al die aanvallend denkende spelers optimaal tot hun recht. Het is dus zaak voor Ajax om AZ nooit in hun geliefde spelletje te laten komen en de onmiskenbare disbalans van dat elftal naar boven te krijgen. Ik denk dan aan vroegtijdig veel druk op man en bal, kleine ruimtes met de linies dicht opelkaar en bij balverovering een snelle omschakeling naar voren. Dan dwing je de 5 AZ-aanvallers in een rol die hen totaal niet ligt en krijgt de sowieso kwetsbare verdediging van AZ het helemaal te verduren. Je móet hoe dan ook het initiatief hebben. Dan kan je altijd nog tegen een luizige counter oplopen, maar anders bepaalt AZ de wedstrijd met veel balbezit met waarschijnlijk alle gevolgen van dien. Wie loopt morgen achter wie aan?Arwin schreef:Misschien ben ik tactisch niet sterk genoeg, maar wat ik me afvraag is: bij Ajax heb ik meestal wel door als de opstelling te aanvallend is, waardoor het niet loopt. Als ik echter naar de opstelling van AZ kijk, en zo spelen ze wel vaker, spelen er 5 mensen die je als aanvaller kunt typeren. Arveladze, Koevermans, Dembele, Jenner en Martens.
Dan hebben ze dus alleen De Zeeuw om wat balans op het middenveld te bewaren. Je zou toch zeggen dat er dan veel ruimte moet zijn voor Ajax om het middenveld in handen te krijgen en gewoon 3 of 4 keer te scoren tegen zo'n ploeg?
Maar constant als we tegen AZ spelen, laten we het initiatief aan AZ en kunnen ze juist zo gevaarlijk worden met dat vijftal gevaarlijke jongens voorin.
De play-offs: Ajax-AZ
Ik zou er voor kiezen om door te gaan. Kijken of ze de tegenslag kunnen hebben. Tegen Heerenveen lag nummer 2 er ook vlak na de openingstreffer in.
Wij hebben er de ploeg niet voor om achteruit te lopen. Zeker niet als Stam ontbreekt. De kans dat Babel ook een keer wél scoort uit een counter is ook niet zo heel groot. Ten aanval dus! We maken er een shoot out van!
Wij hebben er de ploeg niet voor om achteruit te lopen. Zeker niet als Stam ontbreekt. De kans dat Babel ook een keer wél scoort uit een counter is ook niet zo heel groot. Ten aanval dus! We maken er een shoot out van!
Ach, als de spelers maar niet met zo'n instelling aan de wedstrijd beginnen. Die moeten er meteen staan. Gelijk uitstralen dat er niks te halen valt in Amsterdam.
Met Sneijder erbij was ik vrij positief geweest. Nu zal het er om hangen. Davids en Gabri terug is natuurlijk een enorme plus maar het gemis van Sneijder is toch wel groot hoor. Ook voor hem hebben we eigenlijk geen vervanger achter de hand.
Met Sneijder erbij was ik vrij positief geweest. Nu zal het er om hangen. Davids en Gabri terug is natuurlijk een enorme plus maar het gemis van Sneijder is toch wel groot hoor. Ook voor hem hebben we eigenlijk geen vervanger achter de hand.
De Mul eruit ok, maar met Mitea komt er wat mij betreft een nog grotere slapjanus voor terug. En Babel op links is behelpen maar vanaf de rechterkant eigenlijk ook. Sterker nog, dat is nog erger.
Vanaf links moet hij altijd binnendoor maar als dat een keer wel lukt heeft hij de bal wel voor z'n goede been liggen en kan hij uithalen. Vanaf de rechterkant kan hij alleen maar naar buiten maar een voorzet heeft hij niet in huis.
Vanaf links moet hij altijd binnendoor maar als dat een keer wel lukt heeft hij de bal wel voor z'n goede been liggen en kan hij uithalen. Vanaf de rechterkant kan hij alleen maar naar buiten maar een voorzet heeft hij niet in huis.
Precies, zo zie ik het dus ook, jammer dat we zo niet willen/kunnen spelen. Hopelijk verassen ze me morgen positief.Zuidema schreef:Precies. Daar zit volgens mij ook de crux. We spelen ze zo steeds in de kaart. AZ staat en valt met het hebben van het initiatief en veel balbezit. Dan komen hun positiespel en al die aanvallend denkende spelers optimaal tot hun recht. Het is dus zaak voor Ajax om AZ nooit in hun geliefde spelletje te laten komen en de onmiskenbare disbalans van dat elftal naar boven te krijgen. Ik denk dan aan vroegtijdig veel druk op man en bal, kleine ruimtes met de linies dicht opelkaar en bij balverovering een snelle omschakeling naar voren. Dan dwing je de 5 AZ-aanvallers in een rol die hen totaal niet ligt en krijgt de sowieso kwetsbare verdediging van AZ het helemaal te verduren. Je móet hoe dan ook het initiatief hebben. Dan kan je altijd nog tegen een luizige counter oplopen, maar anders bepaalt AZ de wedstrijd met veel balbezit met waarschijnlijk alle gevolgen van dien. Wie loopt morgen achter wie aan?Arwin schreef:Misschien ben ik tactisch niet sterk genoeg, maar wat ik me afvraag is: bij Ajax heb ik meestal wel door als de opstelling te aanvallend is, waardoor het niet loopt. Als ik echter naar de opstelling van AZ kijk, en zo spelen ze wel vaker, spelen er 5 mensen die je als aanvaller kunt typeren. Arveladze, Koevermans, Dembele, Jenner en Martens.
Dan hebben ze dus alleen De Zeeuw om wat balans op het middenveld te bewaren. Je zou toch zeggen dat er dan veel ruimte moet zijn voor Ajax om het middenveld in handen te krijgen en gewoon 3 of 4 keer te scoren tegen zo'n ploeg?
Maar constant als we tegen AZ spelen, laten we het initiatief aan AZ en kunnen ze juist zo gevaarlijk worden met dat vijftal gevaarlijke jongens voorin.
Die manier van spelen zou prima kunnen werken. Helaas is Ajax volgens mij echter niet in staat om dat vol te houden. Vroeg druk zetten, linies kort op elkaar en snelle omschakeling. Het klinkt allemaal prachtig maar dan moeten ze binnen 45 minuten aan het zuurstof.
En het werkt alleen als je het als team kunt opbrengen om dat collectief te doen. Dit werkt alleen wanneer niemand verzaakt. Anders loop je alleen maar achter de feiten aan.
Maar goed, we zullen zien of een weekje rust de spelers goed heeft gedaan.
En het werkt alleen als je het als team kunt opbrengen om dat collectief te doen. Dit werkt alleen wanneer niemand verzaakt. Anders loop je alleen maar achter de feiten aan.
Maar goed, we zullen zien of een weekje rust de spelers goed heeft gedaan.
- Fenerbahce
En dat is dus de denkfout die ik vaker lees of hoor, als ik deze speelwijze naar boven haal. Ajax moet natuurlijk niet 90 minuten op die manier plankgas geven. Dat kan je van geen enkele ploeg verlangen. Natuurlijk zal soms na balherovering een fase pas op de plaats gemaakt moeten worden, moet de ploeg een soort pauze inlassen. Ook het Gouden Ajax van de begin jaren 70 temporiseerde, moest wel temporiseren. Zolang je de bal dan maar had en de kunst verstond om even op steady-state te spelen. Niks mis mee. Maar ga alsjeblieft wel het eerste kwartier direct volle bak, omdat je daarmee de toon kan zetten voor de rest van de wedstrijd. De eerste klap...Marillion schreef:Die manier van spelen zou prima kunnen werken. Helaas is Ajax volgens mij echter niet in staat om dat vol te houden. Vroeg druk zetten, linies kort op elkaar en snelle omschakeling. Het klinkt allemaal prachtig maar dan moeten ze binnen 45 minuten aan het zuurstof.
Klopt. En dat is dus ook de grote vraag. Kan dit Ajax wel zo spelen? Van Gaal weet donders goed waar de zwakke punten in zijn speelstijl zitten en hij voelt blijkbaar ook wel aan dat dit Ajax toch niet in staat is die speelwijze te ontmaskeren. Maar ook Van Gaal heeft niet altijd gelijk. We zullen zien, morgen...En het werkt alleen als je het als team kunt opbrengen om dat collectief te doen. Dit werkt alleen wanneer niemand verzaakt. Anders loop je alleen maar achter de feiten aan.
Zoals Davids al zei: "Verliezen? Daar denk ik helemaal niet aan." En zo is het natuurlijk ook. Ajax moet winnen morgen. Zoals zo vaak, maar zeker nu. Een druk waar de gemiddelde Ajacied wel redelijk gewend aan is volgens mij. Winnen is het enige dat telt, dat is het enige waar die jongens mee bezig moeten zijn. De dood of de gladiolen. Na de wedstrijd kunnen we wel sikkeneuren over verlies en losers.
- Fenerbahce
Mee eens, het vliegt van het een in het ander. Het enge van die 20 minuten vond ik bovendien dat juist Heerenveen druk op man en bal wist te zetten en dat Ajax daar voetballend vrijwel geen goed antwoord op had. Ze bleken niet het positiespel te beheersen om onder die druk uit te voetballen. Goddank kantelde in die idiote minuut de hele boel. Heerenveen liet daarna aangeslagen de teugels teveel vieren en Ajax speelde bevrijd. Toen ging het dubbelop.joey schreef:Hopelijk zijn ze niet zo zenuwachtig als tegen Heerenveen in de eerste twintig minuten. Ik vind dit maar een labiele groep.Zuidema schreef:Winnen is het enige dat telt, dat is het enige waar die jongens mee bezig moeten zijn.
Waarschijnlijk zal Van Gaal ook direct proberen met druk naar voren de opbouw van Ajax te ontregelen. Het zou mij verbazen als Van Gaal AZ afwachtend laat spelen en Ajax laat tikken. Hopelijk heeft Ajax op die vroegtijdige druk nu wel voetballend het antwoord.
Yep, volgens mij krijgen we een soortgelijke clash als in de bekerfinale. Alleen minus Stam (waarschijnlijk) en Sneijder. Bah. Hopelijk geeft een volledig thuispubliek in de eigen Arena Ajax de heilige geest. het is tenslotte Pinksteren.joey schreef: Als we morgen zo starten is het gedaan. Ik denk dat AZ erop vliegt.
In principe is er weinig aan de hand, want Arveladze is leeggespeeld en Dembélé scoort weinig. Jenner en Boukhari zijn in de vorige confrontaties geen probleem geweest. Het is dus zaak om Martens te neutraliseren en daarmee de aanvoer af te snijden. Ik vind AZ geen bijster creatieve ploeg en eigenlijk ook niet zo'n heel goede. Ajax moet durven voetballen, het initiatief durven nemen.
Het stinkt aan alle kanten!
Kweet niet hoor, zal wel weer aan mij liggen.Leeggespeeld ?, dat riep je volgens mij ook toen AJAX naar AZ moest.Leegespeeld ?.Geen kracht meer voor 1.30 a 2.15 uur voetbal... gaat er bij mij niet in.
Deze wedstrijd kan alle kanten uit, AJAX moet, Az mag.En Az niet goed op de counter ?.Nou ga er maar niet vanuit.
Belangrijk zal zijn of Demele fit is, en dan ook echt fit is.Verder is Martens de belangrijkste persoon.Maar zal het toch vooral aan AJAX zelf liggen in hoeverre AZ aan spelen toekomt.Belangrijk lijkt me ook dat je niet te vroeg een kaart pakt.
En ik kweet, tis steeds dezelfde plaat, maar nu maar eens een keer hopen dat de buitenspelers wel oog hebben voor mede collegas.Tis net wat, ik dacht Menno Pot zei in Godenzonen.Een AJAX zoals de meesten AJAX kennen/kenden zou ondanks het slechte spel met 1 - 4 van het AZ veld zijn afgestapt als men meer oog had voor de medespelers ......
Afijn de beste papieren heeft AZ ...
Deze wedstrijd kan alle kanten uit, AJAX moet, Az mag.En Az niet goed op de counter ?.Nou ga er maar niet vanuit.
Belangrijk zal zijn of Demele fit is, en dan ook echt fit is.Verder is Martens de belangrijkste persoon.Maar zal het toch vooral aan AJAX zelf liggen in hoeverre AZ aan spelen toekomt.Belangrijk lijkt me ook dat je niet te vroeg een kaart pakt.
En ik kweet, tis steeds dezelfde plaat, maar nu maar eens een keer hopen dat de buitenspelers wel oog hebben voor mede collegas.Tis net wat, ik dacht Menno Pot zei in Godenzonen.Een AJAX zoals de meesten AJAX kennen/kenden zou ondanks het slechte spel met 1 - 4 van het AZ veld zijn afgestapt als men meer oog had voor de medespelers ......
Afijn de beste papieren heeft AZ ...
Blij met de punten ...
Mijn idee. Ik denk dat in wedstrijden tussen AZ en Ajax vooral draaien om de strijd om het middenveld. Heb je die eenmaal in hand kun je het initiatief nemen en AZ op zijn zwakste punten pakken.Zuidema schreef:Precies. Daar zit volgens mij ook de crux. We spelen ze zo steeds in de kaart. AZ staat en valt met het hebben van het initiatief en veel balbezit. Dan komen hun positiespel en al die aanvallend denkende spelers optimaal tot hun recht. Het is dus zaak voor Ajax om AZ nooit in hun geliefde spelletje te laten komen en de onmiskenbare disbalans van dat elftal naar boven te krijgen. Ik denk dan aan vroegtijdig veel druk op man en bal, kleine ruimtes met de linies dicht opelkaar en bij balverovering een snelle omschakeling naar voren. Dan dwing je de 5 AZ-aanvallers in een rol die hen totaal niet ligt en krijgt de sowieso kwetsbare verdediging van AZ het helemaal te verduren. Je móet hoe dan ook het initiatief hebben. Dan kan je altijd nog tegen een luizige counter oplopen, maar anders bepaalt AZ de wedstrijd met veel balbezit met waarschijnlijk alle gevolgen van dien. Wie loopt morgen achter wie aan?
Wat dat betreft zie ik de wedstrijd van morgen met redelijk optimisme tegemoet. Met Davids en Gabri hebben we twee spelers die er dicht opzitten en veel balverlies verkomen. Aangevuld met Heitinga heb je een middenveld die de strijd kan winnen (zoals dat ook in de tweede helft van de bekerfinale veelvuldig gebeurde).
Volgensmij is dat ook een speelwijze waarin KJH het best in rendeert. Hij is geen spits voor het countervoetbal dat Ajax vorige week in Alkmaar speelde.
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects
-The Usual Suspects
Kijk, dit is nou een posting waar we wat mee kunnen. Gevoegd bij het feit dat 2-1 in een uitwedstrijd gewoon een goed resultaat is hebben we morgen dus alle kans. Ajax kan hooguit van zichzelf verliezen.joey schreef:In principe is er weinig aan de hand, want Arveladze is leeggespeeld en Dembélé scoort weinig. Jenner en Boukhari zijn in de vorige confrontaties geen probleem geweest. Het is dus zaak om Martens te neutraliseren en daarmee de aanvoer af te snijden. Ik vind AZ geen bijster creatieve ploeg en eigenlijk ook niet zo'n heel goede. Ajax moet durven voetballen, het initiatief durven nemen.

Ajax heeft geen spelers die kunnen temporiseren, Zuidema. Een groot gemis,Zuidema schreef:En dat is dus de denkfout die ik vaker lees of hoor, als ik deze speelwijze naar boven haal. Ajax moet natuurlijk niet 90 minuten op die manier plankgas geven. Dat kan je van geen enkele ploeg verlangen. Natuurlijk zal soms na balherovering een fase pas op de plaats gemaakt moeten worden, moet de ploeg een soort pauze inlassen. Ook het Gouden Ajax van de begin jaren 70 temporiseerde, moest wel temporiseren. Zolang je de bal dan maar had en de kunst verstond om even op steady-state te spelen. Niks mis mee. Maar ga alsjeblieft wel het eerste kwartier direct volle bak, omdat je daarmee de toon kan zetten voor de rest van de wedstrijd. De eerste klap...Marillion schreef:Die manier van spelen zou prima kunnen werken. Helaas is Ajax volgens mij echter niet in staat om dat vol te houden. Vroeg druk zetten, linies kort op elkaar en snelle omschakeling. Het klinkt allemaal prachtig maar dan moeten ze binnen 45 minuten aan het zuurstof.