Wielrennen
Moderator: mods
Tja, da's eigenlijk niet te doen. Ik heb het vermoeden dat der Jan in die periode wel eens tot de categorie Zabel zou kunnen behoren. Oftewel: wel wat gebruikt maar niet veel en voor die periode dus wellicht 'relatief schoon'.
Kijk maar eens wat Jef D'Hont, destijds verzorger van Telekom hier over zei:
D’Hont beweert dat hij erbij was toen Riis in de tweede helft van de Tour lachend uitriep: „Jef, Jef, kom eens kijken. Ik heb 64!” Ongevaarlijk was dat niet, bleek in de slotfase van de Tour. „Riis kon nauwelijks nog zijn vingers bewegen. Zijn lichaam was helemaal verkrampt. Het was helemaal ontregeld door alle overdosissen. Te veel epo, te veel groeihormoon, te veel testosteron, te veel bloedverdunners. Zijn bloed was slijmige stroop geworden, zo dik dat hij elk moment kon overlijden aan een hartstilstand. Die krampen in Riis’ handen, dat was zo overdreven. De dokter heeft hem toen tientallen spierontspanners toegediend, en ook flebitisspuiten in zijn buikvlies gegeven, om bloedklonters tegen te gaan en zijn bloedcirculatie te bevorderen. Níets kon hij nog, zo erg was het. Maar goed, het is toen nog goed afgelopen. Riis won de Tour en was de grote held.” Eigenlijk had die Tour moeten worden gewonnen door Jan Ullrich, stelt d’Hont. „Het lichaam van Ullrich, dat was fenomenaal. Eén spiermassa. (...) Ook al stond hij wat te dik, elk spiertje voelde ik tussen mijn vingers glijden.”
In een interview met Der Spiegel zegt d’Hont deze week dat Ullrich, begin dit jaar gestopt wegens betrokkenheid bij het Spaanse bloeddopingschandaal rond arts Eufemiano Fuentes, geen grootgebruiker van epo was. Ook over sprinter Erik Zabel is hij terughoudend. „Hij is een van de zuiverste renners van zijn generatie.”
Riis ging dus zo ver dat hij het bijna niet had overleefd terwijl Ullrich veel minder ver zou zijn gegaan. Ik kan me het slot van die Tour overigens nog wel herinneren. Riss werd toen minder en Ullrich sterker. In de laatste tijdrit won hij ook tijd terug. Als je nu leest dat het lichaam van Riis zo op was dat hij zijn lichaam nauwelijks nog kon controleren. Pfff....eng hoor. Dat je zo ver gaat met het op het spel zetten van je leven om maar sterker te worden.
Kijk maar eens wat Jef D'Hont, destijds verzorger van Telekom hier over zei:
D’Hont beweert dat hij erbij was toen Riis in de tweede helft van de Tour lachend uitriep: „Jef, Jef, kom eens kijken. Ik heb 64!” Ongevaarlijk was dat niet, bleek in de slotfase van de Tour. „Riis kon nauwelijks nog zijn vingers bewegen. Zijn lichaam was helemaal verkrampt. Het was helemaal ontregeld door alle overdosissen. Te veel epo, te veel groeihormoon, te veel testosteron, te veel bloedverdunners. Zijn bloed was slijmige stroop geworden, zo dik dat hij elk moment kon overlijden aan een hartstilstand. Die krampen in Riis’ handen, dat was zo overdreven. De dokter heeft hem toen tientallen spierontspanners toegediend, en ook flebitisspuiten in zijn buikvlies gegeven, om bloedklonters tegen te gaan en zijn bloedcirculatie te bevorderen. Níets kon hij nog, zo erg was het. Maar goed, het is toen nog goed afgelopen. Riis won de Tour en was de grote held.” Eigenlijk had die Tour moeten worden gewonnen door Jan Ullrich, stelt d’Hont. „Het lichaam van Ullrich, dat was fenomenaal. Eén spiermassa. (...) Ook al stond hij wat te dik, elk spiertje voelde ik tussen mijn vingers glijden.”
In een interview met Der Spiegel zegt d’Hont deze week dat Ullrich, begin dit jaar gestopt wegens betrokkenheid bij het Spaanse bloeddopingschandaal rond arts Eufemiano Fuentes, geen grootgebruiker van epo was. Ook over sprinter Erik Zabel is hij terughoudend. „Hij is een van de zuiverste renners van zijn generatie.”
Riis ging dus zo ver dat hij het bijna niet had overleefd terwijl Ullrich veel minder ver zou zijn gegaan. Ik kan me het slot van die Tour overigens nog wel herinneren. Riss werd toen minder en Ullrich sterker. In de laatste tijdrit won hij ook tijd terug. Als je nu leest dat het lichaam van Riis zo op was dat hij zijn lichaam nauwelijks nog kon controleren. Pfff....eng hoor. Dat je zo ver gaat met het op het spel zetten van je leven om maar sterker te worden.
En daar komt Der Jan dan aan:
BERLIJN - Ook Jan Ullrich gaat praten. Na de bekentenissen over doping van zijn voormalige ploeggenoten van Telekom wil de Tourwinnaar van 1997 duidelijkheid verschaffen over zijn verleden. Dit zegt zijn manager Wolfgang Strohband in de Duitse krant Der Welt.
Strohband zegt uitgebreid met Ullrich te hebben gesproken over de gebeurtenissen van de laatste dagen. Over de inhoud van de bijeenkomst wilde hij niets kwijt.
Bron: nu.nl
--EDIT--
Oh nee, toch maar niet:
BERLIJN - Jan Ullrich gaat niet praten. Aanvankelijk leek het erop na mededelingen van zijn manager in de Duitse krant Der Welt dat de Tourwinnaar van 1997 ook duidelijkheid zou verschaffen over zijn verleden. Later bleek, volgens dezelfde manager, dat alles niet zo te zijn.
Na de bekentenissen over doping van zijn voormalige ploeggenoten van Telekom zou ook Ullrich naar buiten treden. Dat zei althans zijn manager Wolfgang Strohband in enkele Duitse media.
Later liet dezelfde zaakwaarnemer op de website van de renner weten dat dit alles op een misverstand berustte. "Er is geen enkele reden voor Jan om met uitspraken te komen."
Eerder dit seizoen stopte Ullrich met wielrennen, wegens aanhoudende geruchten over doping.
BERLIJN - Ook Jan Ullrich gaat praten. Na de bekentenissen over doping van zijn voormalige ploeggenoten van Telekom wil de Tourwinnaar van 1997 duidelijkheid verschaffen over zijn verleden. Dit zegt zijn manager Wolfgang Strohband in de Duitse krant Der Welt.
Strohband zegt uitgebreid met Ullrich te hebben gesproken over de gebeurtenissen van de laatste dagen. Over de inhoud van de bijeenkomst wilde hij niets kwijt.
--EDIT--
Oh nee, toch maar niet:
BERLIJN - Jan Ullrich gaat niet praten. Aanvankelijk leek het erop na mededelingen van zijn manager in de Duitse krant Der Welt dat de Tourwinnaar van 1997 ook duidelijkheid zou verschaffen over zijn verleden. Later bleek, volgens dezelfde manager, dat alles niet zo te zijn.
Na de bekentenissen over doping van zijn voormalige ploeggenoten van Telekom zou ook Ullrich naar buiten treden. Dat zei althans zijn manager Wolfgang Strohband in enkele Duitse media.
Later liet dezelfde zaakwaarnemer op de website van de renner weten dat dit alles op een misverstand berustte. "Er is geen enkele reden voor Jan om met uitspraken te komen."
Eerder dit seizoen stopte Ullrich met wielrennen, wegens aanhoudende geruchten over doping.
Het zou ook terecht zijn als al die gasten die doping hebben gebruikt, een groot deel van hun financien uit die periode mogen inleveren. Zo niet, is het alleen een motivatie voor iedereen om wel EPO te gebruiken. Je neemt dat spul, je haalt successen, verdient een hoop geld en jaren later geef je toe dat je gebruikt hebt en lever je je titel in, maar je bent wel financieel onafhankelijk, iets wat zonder doping niet gebeurd had.
Jezus mina!„Riis kon nauwelijks nog zijn vingers bewegen. Zijn lichaam was helemaal verkrampt. Het was helemaal ontregeld door alle overdosissen. Te veel epo, te veel groeihormoon, te veel testosteron, te veel bloedverdunners. Zijn bloed was slijmige stroop geworden, zo dik dat hij elk moment kon overlijden aan een hartstilstand.

Wat moet je zeggen, een beter voorbeeld van sportverdwazing is er niet.
Het stinkt aan alle kanten!
Ja, dit gaat wel heel ver. Ik schrik toch altijd wel van dit soort extreme gevallen. Natuurlijk is het geen verrassing dat hij iemand als Riis aan de epo zat maar dit is wel even iets anders dan de standaard dopingpakker. Een hematocriet van 64%.....dat gaat echt helemaal nergens meer over.joey schreef:Jezus mina!„Riis kon nauwelijks nog zijn vingers bewegen. Zijn lichaam was helemaal verkrampt. Het was helemaal ontregeld door alle overdosissen. Te veel epo, te veel groeihormoon, te veel testosteron, te veel bloedverdunners. Zijn bloed was slijmige stroop geworden, zo dik dat hij elk moment kon overlijden aan een hartstilstand.![]()
Wat moet je zeggen, een beter voorbeeld van sportverdwazing is er niet.
Ik heb het boek over de dood van Pantani gelezen. Dat speelt ook in deze periode waarin bijna alles en iedereen aan de doping zat. Dan krijg je een beetje een indruk hoe dat gaat. Natuurlijk kies je er als renner altijd zelf voor om te gebruiken. Dat staat als een paal boven water. Maar het is echt eng om te lezen hoever de omgeving gaat om de renner maar te laten winnen. Pantani was lichamelijk al helemaal geruïneerd en mentaal compleet van de kaart. Als men toen had ingegrepen hadden ze misschien zijn leven kunnen redden. Maar men liet hem doorgaan met cocaïne en epo tot hij definitief verloren was. Want als Pantani zou stoppen was de ploeg weg en dat koste een heleboel mensen geld. Zelfs toen ze eigenlijk wel wisten dat hij echt niet meer kon terugkeren heeft men hem laten begaan. Zo zijn graf in.
Als je zo'n stuk als dit over Riis leest. Dan is het toch werkelijk onvoorstelbaar dat artsen of verzorgers die zo'n man begeleiden niet aan de noodrem hebben getrokken. Hij had zo dood neer kunnen vallen. Dat kun je jezelf als arts maar ook als mens toch nooit verkopen?
Die artsen moesten ze een beroepsverbod opleggen.Marillion schreef:Als je zo'n stuk als dit over Riis leest. Dan is het toch werkelijk onvoorstelbaar dat artsen of verzorgers die zo'n man begeleiden niet aan de noodrem hebben getrokken. Hij had zo dood neer kunnen vallen. Dat kun je jezelf als arts maar ook als mens toch nooit verkopen?

Een ploegarts is verantwoordelijk voor de gezondheid van de aan hem toevertrouwde renners. Dit kan toch niet???????
Het stinkt aan alle kanten!
De T.„Doping dagelijkse kost”
Tourwinnaar Bjarne Riis gebruikt vijf jaar lang verboden middelen
AMSTERDAM/LYNGBY, zaterdag
In de hoop op amnestie was hij de volgende spijtoptant die plaats nam op de biechtstoel. Bjarne Riis is de eerste Tourwinnaar uit de 103-jarige geschiedenis die bekend heeft dat hij ’s werelds belangrijkste wielerwedstrijd gewonnen heeft met gebruik van verboden middelen. In de periode tussen 1993 en 1998 kocht de Deen op eigen houtje epo en diende hij zelf de injecties toe. „Ik heb doping gebruikt. Het was epo, maar ook groeihormonen en cortisonen”, waren zijn eerste woorden van een bijna emotieloos betoog.
Het eerste tikje dat verzorger Jef d’Hondt gaf met zijn boek ’Memoires van een wielerverzorger’ heeft een domino-effect bij het voormalige Team Telekom veroorzaakt.
Riis is de zevende renner uit de Duitse ploeg die heeft bekend epo te hebben gebruikt. Alleen Jan Ullrich houdt de kaken nog stevig op elkaar.
De 43-jarige Riis greep al bij de Italiaanse ploegen van Ariostea en Gewiss naar verboden middelen. In 1996 schreef hij met dank aan epo de Tour de France op zijn naam. Rond deze zege zijn altijd verdachtmakingen geweest. Uit die tijd dateerde zijn bijnaam ’Monsieur Zestig’, die verwees naar zijn onnatuurlijk hoge hematocrietwaarde. Volgens de verhalen was zijn bloed zo dik dat hij ’s nachts enkele malen moest worden gewekt om te voorkomen dat hij zou overlijden aan een hartstilstand. Op de vraag of hij verboden middelen had gebruikt, antwoordde hij tot gistermiddag steevast dat hij nooit positief was getest.
„Het was in die tijd heel eenvoudig om aan doping te komen”, onthulde Riis. ,,Het was nu eenmaal zo in die tijd; ik wist toen helemaal niet wat ik over het thema doping moest zeggen. Ik neem daarvoor nu de volledige verantwoordelijkheid. De waarheid weegt zwaar, maar ik heb met de leugen leren leven.”
Riis is bereid zijn elf jaar oude gele trui af te staan. „Ik besef dat ik die overwinning niet helemaal eerlijk heb behaald, maar ik ben toch fier op mijn prestatie. Er doen geruchten dat ik een hematocrietwaarde boven de zestig had. Dat is niet waar. Maar de waarde was in ieder geval hoog genoeg om de Tour te winnen. En boven de vijftig! Mijn gele trui ligt in een doos in de garage. Hij betekent niets meer voor mij. Jullie zijn welkom om hem te komen halen. Ik ben het niet waard om winnaar van de Tour te worden genoemd.”
Opmerkelijk is dat Riis verklaarde dat hij in 1998 is gestopt met het gebruik van verboden middelen, terwijl hij in 1999 ook nog in dienst fietste bij Telekom. De internationale dopingregels van de UCI en WADA geven aan dat dopinggebruik na acht jaar verjaard is. Door 1998 als grens te stellen, kan Riis dus niet via de regelgeving geschorst worden.
UCI-voorzitter Pat McQuaid verklaarde gisteren direct dat de Tourzege niet van Riis zal worden afgenomen. „De verjaringstermijn van acht jaar zit erop”, zei McQuaid. „We gaan de geschiedenis niet meer veranderen.” Al eist de UCI wel zijn gele trui op.
Ook Erik Zabel, die een dag eerder bekende, hoeft zich geen zorgen te maken. Althans niet betreffende de voortzetting van zijn loopbaan. „Hij is een icoon uit de sport”, zei McQuaid over de voormalig wereldkampioen uit Duitsland. „Sinds half 1996 is hij bovendien ’clean’. Hij kan blijven fietsen.”
Patrick Lefevere, voorzitter van de vereniging van profteams, was eveneens niet onder de indruk van de bekentenissen. „Wat interesseert mij nou het verleden. Het zal allemaal wel. Als we iedere renner die iets fout heeft gedaan in het verleden gaan schorsen, blijft er niemand meer over.”
Waar de wielersport sinds de Festina-affaire in 1998 voorop liep om steeds maar strenger te controleren en zwaardere straffen op te leggen, lijkt men nu voor de schuldbekenners naar een ’generaal pardon’ toe te willen. Het geeft nogmaals aan dat de wielersport een stuurloos schip is, wat de geloofwaardigheid van de sport ondermijnt.
In navolging van T-Mobile heeft Riis’ sponsor CSC aangegeven om de ploeg voorlopig trouw te blijven. Riis is eigenaar en manager van het team dat de afgelopen twee jaar tot de beste ploeg van de wereld werd gekroond. Riis benadrukte dat in zijn ploeg louter ’schone’ renners rijden. Hij pleitte ook voor een sluitend controlesysteem. „Zodat geen renner meer in de verleiding komt.”
Toch kwamen zijn voormalige renners Tyler Hamilton, Ivan Basso en Michele Bartoli in opspraak door ’Operacion Puerto’. „Wat renners achter onze rug om doen, kunnen we nooit allemaal weten. Wij hanteren echter een heel streng beleid”, verklaarde Riis gisteren. De vraag is echter hoe geloofwaardig zijn woorden nog overkomen nu blijkt dat hij al zijn grote successen boekte onder invloed van dopingproducten.
Topje .. ijsberg ..
Blij met de punten ...
-
- AT Toto winner 15/16
Het zal me ook niks verbazen dat zo'n Bjarne Riis bijvoorbeeld ook gewoon lekker voor zn 60ste de pijp uit is, hoeveel oud-wielrenners sterven niet jong.Arwin schreef:Het zou ook terecht zijn als al die gasten die doping hebben gebruikt, een groot deel van hun financien uit die periode mogen inleveren.
Zeker, als je leest hoe extreem ver Riis ging. Dat heeft absoluut invloed op je verdere leven. Kan haast niet anders. En het ging niet om een week maar om jarenlang intensief gebruik. Ook in de tijd bij Ariostea en Gewiss gebruikte hij al. Met name die Gewiss ploeg was toen al een verdachte ploeg. Die presteerden het ooit om in de Waalse Pijl gewoon met drie man van dezelfde ploeg alle concurrenten uit het wiel te rijden. En daar zaten toch geen kleine jongens bij.
Met name bij dit soort extreme gevallen snap ik artsen ook niet die hierbij betrokken zijn geweest. Als je leest dat iemand wel zo dood van zijn fiets had kunnen vallen dan kan ik er echt met mijn verstand niet bij dat je dat als arts laat begaan. Daarvoor ben je toch geen arts geworden? Je kunt bij epo gebruik als arts in sommige gevallen best aanvoeren dat het goed is voor de renner. Iemand die er helemaal doorheen zit en zich de volgende dag in de bergen weer zwaar in het rood moet rijden om op tijd binnen te komen help je met epo om het lichaam beter te laten herstellen. Ik ben geen medicus maar ik kan me voorstellen dat je dat voor jezelf wel kunt verantwoorden. Maar doelbewust mensen helemaal volpompen om maar te kunnen winnen is natuurlijk een compleet ander verhaal.
Vooralsnog ziet het er naar uit dat Riis, net als Aldag, gewoon doorgaat als ploegleider. Ik ben er nog steeds niet uit of dat nu goed is. Je zou kunnen stellen dat je geloofwaardigheid volledig weg is wanneer je renners nu van de doping af wilt houden. Aan de andere kant kent hij wel de gevaren en zal daarom misschien juist meer kunnen doen dan iemand die geen ervaren gebruiker is geweest.
Ik heb wel het idee dat er een behoorlijke groepering in de wielersport is die er echt vanaf wil. Dat zal nooit helemaal lukken maar het mag in ieder geval niet meer zo gek worden als de periode in de jaren '90. Daarvoor zijn deze bekentenissen denk ik toch wel waardevol. Dan is het alleen weer erg jammer dat zo'n Danilo di Luca, klassementsleider in de giro, zegt dat deze mannen beter hun mond hadden kunnen houden omdat het verleden tijd is. Tja, dan ga je toch weer denken. Hoe heeft die jongen zich ontwikkelt tot ronderenner daar waar hij eerst een te kleine motor had voor een etappekoers van drie weken?
Gisteren was er overigens bij Canvas een interview met Edwig van Hooydonck. Deze oud renner was in de jeugd een groot talent. Eenmaal bij de profs won hij in '89 en '91 tweemaal de Ronde van Vlaanderen. Hij was toen nog jong en dacht dat hij nog een behoorlijk aantal jaren zou kunnen meestrijden om overwinningen in de klassiekers. Maar toen kwamen er ineens allemaal renners, met name uit de italiaanse ploegen, die hem zo voorbij reden terwijl hij die jongens zowel bij de jeugd als de profs altijd relatief eenvoudig de baas was geweest. In de tour zat hij in de bergetappes altijd in de bus omdat hij geen klimmer was. En dan reed hij meestal in dezelfde groep als......Bjarne Riis.
Die jongen heeft het nog een paar seizoenen geprobeerd en is er toen maar mee gestopt. Gewoon omdat hij het gevoel had dat hij dat nooit meer kon winnen. Doodzonde natuurlijk. Maar het geeft in ieder geval aan dat er zelfs in die periode ook nog wel eerlijke renners bestonden.
Met name bij dit soort extreme gevallen snap ik artsen ook niet die hierbij betrokken zijn geweest. Als je leest dat iemand wel zo dood van zijn fiets had kunnen vallen dan kan ik er echt met mijn verstand niet bij dat je dat als arts laat begaan. Daarvoor ben je toch geen arts geworden? Je kunt bij epo gebruik als arts in sommige gevallen best aanvoeren dat het goed is voor de renner. Iemand die er helemaal doorheen zit en zich de volgende dag in de bergen weer zwaar in het rood moet rijden om op tijd binnen te komen help je met epo om het lichaam beter te laten herstellen. Ik ben geen medicus maar ik kan me voorstellen dat je dat voor jezelf wel kunt verantwoorden. Maar doelbewust mensen helemaal volpompen om maar te kunnen winnen is natuurlijk een compleet ander verhaal.
Vooralsnog ziet het er naar uit dat Riis, net als Aldag, gewoon doorgaat als ploegleider. Ik ben er nog steeds niet uit of dat nu goed is. Je zou kunnen stellen dat je geloofwaardigheid volledig weg is wanneer je renners nu van de doping af wilt houden. Aan de andere kant kent hij wel de gevaren en zal daarom misschien juist meer kunnen doen dan iemand die geen ervaren gebruiker is geweest.
Ik heb wel het idee dat er een behoorlijke groepering in de wielersport is die er echt vanaf wil. Dat zal nooit helemaal lukken maar het mag in ieder geval niet meer zo gek worden als de periode in de jaren '90. Daarvoor zijn deze bekentenissen denk ik toch wel waardevol. Dan is het alleen weer erg jammer dat zo'n Danilo di Luca, klassementsleider in de giro, zegt dat deze mannen beter hun mond hadden kunnen houden omdat het verleden tijd is. Tja, dan ga je toch weer denken. Hoe heeft die jongen zich ontwikkelt tot ronderenner daar waar hij eerst een te kleine motor had voor een etappekoers van drie weken?
Gisteren was er overigens bij Canvas een interview met Edwig van Hooydonck. Deze oud renner was in de jeugd een groot talent. Eenmaal bij de profs won hij in '89 en '91 tweemaal de Ronde van Vlaanderen. Hij was toen nog jong en dacht dat hij nog een behoorlijk aantal jaren zou kunnen meestrijden om overwinningen in de klassiekers. Maar toen kwamen er ineens allemaal renners, met name uit de italiaanse ploegen, die hem zo voorbij reden terwijl hij die jongens zowel bij de jeugd als de profs altijd relatief eenvoudig de baas was geweest. In de tour zat hij in de bergetappes altijd in de bus omdat hij geen klimmer was. En dan reed hij meestal in dezelfde groep als......Bjarne Riis.
Die jongen heeft het nog een paar seizoenen geprobeerd en is er toen maar mee gestopt. Gewoon omdat hij het gevoel had dat hij dat nooit meer kon winnen. Doodzonde natuurlijk. Maar het geeft in ieder geval aan dat er zelfs in die periode ook nog wel eerlijke renners bestonden.
Nee, wat hebben we gemist?
Overigens een werkelijk prachtige etappe in de Giro vandaag. Een zware bergrit waarbij de Saunier Duval ploeg al vroeg in de aanval ging met het nieuwe Italiaanse supertalent Ricardo Ricco' en Leonardo Piepoli. Zij zaten in een kopgroep met oa Perez Cuapio, Ivan Parra Pinto en Michael Rasmussen (Rabo). Die laatste was nog niet sterk genoeg en moest er op een gegeven moment af.
Inmiddels zat klassementsleider Di Luca al snel zonder ploegmakkers met in zijn wiel Simoni, Cunego en de jonge Schleck. Toen ging Mazzoleni ook nog in de aanval wat hem zelfs virtueel de eerste plaats in het klassement opleverde. Di Luca liet zich echter niet gek maken en hield een goed tempo aan. Op de laatste klim liet hij zijn concurrenten achter zich en ging hij op zoek naar de koplopers. Die kon hij niet achterhalen maar al met al is hij toch de winnaar van de dag. Zonder inzinking gaat hij de giro winnen.
Die Ricco' is trouwens wel een ventje zeg. Pas 2e jaars prof maar nu al een ontzettende grote mond. Maar hij maakt het wel even waar. Dat kan nog wat worden als hij zich zo doorontwikkeld.
Al met al leuk om ook weer eens wielersport op z'n best te zien. Zo tussen alle dopingperikelen door.
Overigens een werkelijk prachtige etappe in de Giro vandaag. Een zware bergrit waarbij de Saunier Duval ploeg al vroeg in de aanval ging met het nieuwe Italiaanse supertalent Ricardo Ricco' en Leonardo Piepoli. Zij zaten in een kopgroep met oa Perez Cuapio, Ivan Parra Pinto en Michael Rasmussen (Rabo). Die laatste was nog niet sterk genoeg en moest er op een gegeven moment af.
Inmiddels zat klassementsleider Di Luca al snel zonder ploegmakkers met in zijn wiel Simoni, Cunego en de jonge Schleck. Toen ging Mazzoleni ook nog in de aanval wat hem zelfs virtueel de eerste plaats in het klassement opleverde. Di Luca liet zich echter niet gek maken en hield een goed tempo aan. Op de laatste klim liet hij zijn concurrenten achter zich en ging hij op zoek naar de koplopers. Die kon hij niet achterhalen maar al met al is hij toch de winnaar van de dag. Zonder inzinking gaat hij de giro winnen.
Die Ricco' is trouwens wel een ventje zeg. Pas 2e jaars prof maar nu al een ontzettende grote mond. Maar hij maakt het wel even waar. Dat kan nog wat worden als hij zich zo doorontwikkeld.
Al met al leuk om ook weer eens wielersport op z'n best te zien. Zo tussen alle dopingperikelen door.
Eigenlijk een bevestiging van wat we al wisten: Riis die van knecht (hij werd vergeleken met Wilfried Peeters) in twee jaar tot maestro van het peloton werd, en iedereen naar huis reed. Het verhaal van de vrouwelijke soigneur van Armstrong die geheime medicijnen moest ophalen in Spanje. Etc.Marillion schreef:Nee, wat hebben we gemist?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Inderdaad schitterend. Wat dat betreft mogen de liefhebbers niet klagen met deze giro. In de bergritten is genoeg te beleven. Di Luca reed zeer verstandig, niet gek laten maken maar gewoon op eigen tempo de schade beperken. En Schleck is ook indrukwekkend, die jongen is pas 21 jaar en rijd met de beste mee omhoog.Peter schreef:Gibo.![]()
Prachtige etappe. Die Monte Zoncolan blijft toch geweldig, he. Voor het klassement is er weinig veranderd, mede doordat Schleck en Di Luca ijzersterk waren.
Die Monte Zoncolan is echt verschrikkelijk. Als ik er alleen al op tv naar kijk voel ik m'n benen al. Wat moet het een hel zijn om daar naar boven te rijden. Die moest ik maar eens op mijn verlanglijstje zetten.....
Bij CSC kunnen ze bijna allemaal wel een fatsoenlijke tijdrit neerleggen. Schleck zal daarop geen uitzondering zijn.
Maar Di Luca oogt de hele ronde al sterk. Bovendien rijd hij in het roze wat extra kracht geeft en zitten we aan het einde van de ronde. Dan is het toch vooral van belang dat je duurconditie nog redelijk in orde is. Zo te zien zit dat bij Di Luca wel goed. Ik zie het niet meer spannend worden, dan had Di Luca vandaag moeten breken.
Maar van Schleck gaan we nog meer horen. Zoveel is wel duidelijk. Kan nog leuk worden met zijn broer samen. Die heeft immers al de AGR en een touretappe naar Alpe d'huez op zijn naam staan. Wat een talent die twee!
Maar Di Luca oogt de hele ronde al sterk. Bovendien rijd hij in het roze wat extra kracht geeft en zitten we aan het einde van de ronde. Dan is het toch vooral van belang dat je duurconditie nog redelijk in orde is. Zo te zien zit dat bij Di Luca wel goed. Ik zie het niet meer spannend worden, dan had Di Luca vandaag moeten breken.
Maar van Schleck gaan we nog meer horen. Zoveel is wel duidelijk. Kan nog leuk worden met zijn broer samen. Die heeft immers al de AGR en een touretappe naar Alpe d'huez op zijn naam staan. Wat een talent die twee!
-
- AT Toto winner 15/16
Niet slecht. Een ander talent van Rabo, Maaskant had een aanbieding van Rabo om volgend jaar met het eerste team mee te doen maar hij gaat naar een andere ploeg toe, ben benieuwd waar ie heen gaat.Jonge Nederlander wint koninginnenrit
za 02/06/07 - De jonge Robert Gesink (Rabobank) heeft de voorlaatste etappe in de Ronde van België gewonnen. De Nederlander kwam alleen over de streep in Aywaille. De leiderstrui van Vladimir Goesev (Discovery Channel) kwam niet in gevaar.
Met beklimmingen uit de Waalse klassiekers zou het een lastige etappe worden, maar dat deerde het peloton niet. Elf renners reden lang op kop. Ze hielden het tot de Côte de la Fraiture vol.
Op de Redoute kwamen de grote mannen in actie. Sébastien Rosseler, de koman van Quick-Step, moest snel passen.
Robert Gesink plaatste met succes een demarrage en liet Jelle Vanendert en Leif Hoste sterven in zijn wiel. De 21-jarige Nederlander reed solo naar zijn eerste overwinning bij de profs.
Leif Hoste won de spurt van het achtervolgende groepje, Bert De Waele werd derde. Uitslag rit 401. Robert Gesink (Ned) 200 km in 4u32'41"
02. Leif Hoste op 12"
03. Bert De Waele z.t.
04. Jelle Vanendert
05. Maarten Tjallingi (Ned)
06. Vasil Kirijenka (WRu)
07. Vladimir Goesev (Rus)
08. Tom Danielson 17"
09. Pieter Mertens 44"
10. Sven Nevens z.t.
Zo, knappe prestatie zeg. Die jongen ontwikkelt zich ijzersterk. Als dat zo doorgaat gaan we daar nog een hoop plezier aan beleven. Zijn eerste pro tour wedstrijd was de Waalse Pijl en daar kwam hij al als 9e binnen op de muur van Huy. Hij klimt echt nu al met de beste mee.
Ik reed toevallig vanmiddag ook nog over de Redoute. Zat al raar te kijken dat er zoveel volk stond want er is daar op zich niks te doen behalve afzien op je fiets. Maar goed, da's dan duidelijk. Ze stonden er niet voor mij.....
Van Maaskant is het best jammer voor Rabobank. Hij behaalt goede resultaten en kiest nu meteen voor een dik contract in het buitenland. Tja, de opleiding van de Rabobank staat nu eenmaal erg hoog aangeschreven. Ik ben benieuwd waar hij heen gaat. Hoeft niet per definitie slecht te zijn voor zijn ontwikkeling overigens. De laatste jaren zijn er wel meer talenten geweest die bij Rabo toch de laatste stap niet hebben kunnen maken.
Ik reed toevallig vanmiddag ook nog over de Redoute. Zat al raar te kijken dat er zoveel volk stond want er is daar op zich niks te doen behalve afzien op je fiets. Maar goed, da's dan duidelijk. Ze stonden er niet voor mij.....

Van Maaskant is het best jammer voor Rabobank. Hij behaalt goede resultaten en kiest nu meteen voor een dik contract in het buitenland. Tja, de opleiding van de Rabobank staat nu eenmaal erg hoog aangeschreven. Ik ben benieuwd waar hij heen gaat. Hoeft niet per definitie slecht te zijn voor zijn ontwikkeling overigens. De laatste jaren zijn er wel meer talenten geweest die bij Rabo toch de laatste stap niet hebben kunnen maken.
www.sportwereld.beVDB onderneemt zelfmoordpoging
MILAAN - Wielrenner Frank Vandenbroucke heeft woensdag geprobeerd om zelfmoord te plegen in Italië. Dat meldt de Italiaanse sportkrant La Gazetta Dello Sport op zijn website. Vandenbroucke ligt momenteel op de afdeling intensieve zorgen van het ziekenhuis in Magenta. Volgens het Italiaanse agentschap Ansa is de toestand van de 32-jarige renner van Acqua & Sapone ernstig.
Frank Vandenbroucke, die in de omgeving van Milaan woont, kwam dit seizoen nog niet veel in actie. In februari werd hij geopereerd aan de knie, wat hem deelname aan de voorjaarsklassiekers en later ook aan de Ronde van Italië kostte.
Sinds 2000, het jaar na zijn knappe zege in Luik-Bastenaken-Luik, kende het wielerbestaan van VdB meer diepte- dan hoogtepunten. Naast heel wat fysiek leed raakte hij betrokken in een dopingzaak waarvan de nasleep nog steeds aan de gang is. Bovendien kreeg hij geregeld te kampen met depressies.
Vandenbroucke is nog steeds in dienst bij de Italiaanse wielerploeg Aqua & Sapone. Zijn laatste grote overwinning dateert van 1999, toen won hij Luik-Bastenaken-Luik.
www.ad.nlInval bij wielrenners Quick-Step
KORTRIJK - De Belgische justitie heeft donderdag bij invallen bij wielrenners en verzorgers in Vlaanderen en Wallonië een grote hoeveelheid verboden producten gevonden.
Dertien personen werden meegenomen voor verhoor. Dat het zou gaan om renners en verzorgers van de Belgische ploeg Quick-Step, wil justitie niet bevestigen.
Belgische media lieten echter geen twijfel bestaan over de naam van de ploeg. Het parket in Kortrijk begon in september 2006 een onderzoek op basis van informatie van de Vlaamse politicus Jean-Marie Dedecker, een oud-bondscoach in het Belgische judo. Hij uitte in het verleden zware dopingbeschuldigingen richting diverse Belgische toprenners.
Patrick Lefevere, manager van Quick-Step, bevestigde donderdagochtend een huiszoeking bij een verzorger van zijn ploeg. Hij deed dat in een officiële verklaring: ,,Patrick Lefevere neemt kennis van het feit dat er een huiszoeking geweest is bij één verzorger van de ploeg, voor zover hij weet'', aldus de verklaring.
Lefevere was donderdag op weg naar Parijs voor een vergadering van de ProTourploegen met de organisaties van de drie grote ronden en de UCI. Lefevere stelt in de verklaring wel zijn vraagtekens bij de timing van de operatie: ,,Hij stelt met grote verbazing vast dat dit drie dagen voor de verkiezingen gebeurt. Kon dit misschien niet wachten tot volgende week?''
Bram Tankink, Addy Engels en Steven de Jongh, de drie Nederlandse wielrenners in dienst van Quick-Step, wisten donderdagochtend nog van niets. ,,Ik zit op de fiets, ik ben aan het trainen'', sprak Engels. ,,Ik heb er nog niets van gehoord, bij mij thuis heb ik niemand gezien.''
Tankink had evenmin bezoek aan huis gehad, ook hij werd verrast door het nieuws. ,,Ik hoor er nu pas van, ik weet helemaal van niets.'' Steven de Jongh had ook geen huisbezoek gehad. ,,Ik heb tot half tien koffie gedronken en ben daarna gaan trainen.''
Bij de politie-actie werden veertig agenten ingezet. ,,Zij zijn ingevallen op een tiental plaatsen'', aldus woordvoerder Tom Janssens van het parket in Kortrijk. ,,Dat heeft ons veel opgeleverd. Het is voorbarig om te vermelden wie verhoord wordt en met welke wielerploeg ze eventueel banden hebben.''
Er werden evenmin details genoemd over de gevonden verboden middelen. Bij Quick-Step rijden toprenners als de Belg Tom Boonen en de Italiaanse wereldkampioen Paolo Bettini. De wielerwereld werd onlangs opgeschrikt door een reeks dopingbekentenissen door oud-renners van de ploeg Team Telekom.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali