Jong N.E.C. klaart klus in laatste duel
Er trok gisteravond een enorme windvlaag door de Goffert. Het bleek een massaal geslaakte zucht van opluchting. Jong N.E.C. stelde in de allerlaatste wedstrijd van het seizoen het eredivisieschap veilig door de beloftes van Ajax met een 1 - 0 nederlaag terug te sturen naar Amsterdam.
Door die overwinning hield de ploeg van Wim Rip Feyenoord onder zich. De Rotterdammers hadden niets aan hun 3-0 zege tegen FC Utrecht en degraderen naar de eerste divisie.
Voor Bob Verweij zijn het mooie tijden. De 20-jarige aanvoerder van Jong N.E.C., maakte afgelopen zondag als invaller tegen Sparta zijn debuut in de eredivisie en besliste gisteren het treffen tegen Ajax met, wat je noemt, een steenharde kopbal.
"De voorzet van Dominque Scholten was perfect. Ik kreeg die bal heerlijk op m..ijn kop. Echt top als je zo'n goal kunt maken in zo'n wedstrijd," genoot Verweij na. Met nog een half uur op de klok kreeg N.E.C. daarna kans op kans. "Hadden we er eigenlijk nog een moeten maken. Dan is die wedstrijd gespeeld. Nu bleef het tot het laatst spannend."
De eerste 45 minuten hadden overigens geen aanleiding gegeven om hoop te koesteren op een goede afloop. Tegen het niet bepaald groots spelende Ajax kwam N.E.C. aanvankelijk onvoorstelbaar mat voor de dag.
Rip trachtte met stemverheffing in de rust de boel weer op de rails te krijgen. "Normaal doe ik het nooit, maar dit keer heb ik ze de huis vol gescholden. Dat pielgedoe voorin. Ik werd er gek van. Effectiever spelen. Dichterbij bij elkaar, heb ik ze voorgehouden. Gelukkig waren ze het allemaal met me eens."
De thuisclub speelde na rust inderdaad beter. Gedrevener ook. Met de uitblinkers Naïm Aarab en - opnieuw - Günther Vanaudenaerde aan het hoofd werd Ajax weggedrukt, maar weigerden de N.E.C.-aanvallers na de goal van hun aanvoerder de trekker definitief over te halen.
Bijna profiteerde Ajax aan de overkant, Raymon van Emmerik hield zijn ploeg met twee fantastische reddingen echter op de been.
"Alle credits voor Raymon. Dat waren zekere doelpunten," zette Rip zijn doelman in het zonnetje. En dan met een tevreden glimlach. "We winnen van Ajax. De nummer drie van de eredivisie. Het is dé manier om te laten zien dat je op dit niveau hoort."
Coach Wim Rip (rechts) verlaat tevreden het het veld na de 1-0 overwinning op Ajax. Achter hem weten ook Abdelkarim Fachtali (20) en Andrzej Niedzielan dat de buit binnen is.
Foto Erik van 't Hullenaar (De Gelderlander)
Bron: De Gelderlander, door Danny van den Broek
Geknipt en geplakt van: http://www.nec-nijmegen.nl/
Op http://www.forzanec.nl/ is een fotoreportage te vinden voor de liefhebber...