play offs systeem

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen

Standpunt tov Play Off

Peiling eindigde op ma mei 28, 2007 10:26 am

Voor
1
3%
Tegen
26
84%
Voor Mits ...
4
13%

Totaal aantal stemmen: 31

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) »

@arwin:

Heerenveen trok minder toeschouwers.
Bij Twente iets meer, maar daar is een wachtlijst van hier tot Tokyo, dus ik kan me voorstellen dat daar veel dagjesmensen geweest zijn.
Als het stadion daar uitgebreid is, wil ik het nog wel eens zien.
Arwin

Bericht door Arwin »

Die cijfers komen van de website van VI.

Heerenveen trok wel iets minder toeschouwers, maar het waren er bijna net zoveel als normaal. Kortom: daar vinden ze het wel wat. Logisch, ze kunnen zich als nummer 5 plaatsen voor de play offs en als club waarvoor CL plaatsing de laatste jaren een utopie is.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

ASR_AFCA schreef:Waar heb je je cijfers vandaan Marillion?
Op de roda site zelf hebben ze het over minder supporters namelijk.
En bij de kakkerlakken weer meer.
Deze cijfers komen van onze 'vrienden' van lunatic news. Ik was even sfeer proeven en toen kwam ik tussen alle prachtige beschouwingen over de afgelopen periode deze cijfers tegen.
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

In de competitie waren er 26000 man bij Heerenveen-Ajax, dus hoeveel procent?
In ieder geval 2500 man/wijf minder.

Wat waren de entree prijzen in Heerenveen?Gelijk aan de competitie, minder?
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog »

Ik ben fel tegenstander van de play-offs; ze werken in feite een competitievervalsing in de hand. Het Ajax van vorig seizoen verdiende absoluut niet de CL te behalen, met een historisch dieptepunt aan competitienederlagen. Dit jaar daarentegen zijn we 2e geworden, op een doelpunt van PSV. Als je dan geen recht hebt op voorronde CL, weet ik het ook niet meer. Opportunistische clubs als Heerenveen en Twente zullen het vast dolletjes gevonden hebben, om eens tegen Real, Man U of Milan te spelen, zeker. Maar het Nederlandse voetbal schiet daar geen ruk mee op.

Aan de andere kant zal ik mijn club óók in de play-offs blijven steunen. Wegblijven is een statement, maar eentje die niet zal helpen om Ajax de CL in te krijgen. Ik vermoed dat ze ons hard nodig hebben, 27 mei.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 »

Hadden we de corrupte suppoosten van de Meer en het Olympisch Stadion nog maar in plaats van die electrische draaihekjes... dan kon je voor vijf euro naar de pleeoffs zonder in de statistieken van de betalende kuddedie...- ehh toeschouwers te komen.
Sign your name on
the dotted line:

.............................
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

14/5/2007 - Verzet tegen playoffs groeit, KNVB wil AZ-Ajax afwachten
(Gepost door RvN)

Het verzet van de supporters tegen de playoffs groeit. Afgelopen weken werden er al acties gevoerd en de opkomst bij de cruciale duels in de playoffs was belabberd te noemen. Ook de AFCA Supportersclub liet weten tegen de voortzetting van de playoffs te zijn. De AFCA Supportersclub zal samen met de SVA de andere supportersverenigingen van eredivisie clubs gaan benaderen en vragen een petitie te ondertekenen waarin zij aangeven tégen voortzetting van de play-offs te zijn. Tevens wil zij de mening van de nieuwe directie van Ajax over de playoffs weten.
Ajax Netwerk
Ondertussen liet manager wedstrijdzaken van de KNVB, Bert van Oostveen op Nu.nl weten de duels tussen AZ en Ajax te willen afwachten alvorens conclusies te trekken. "Ik vind het nog niet verontrustend. Pas als de stadions bij de komende duels tussen AZ en Ajax opnieuw half leeg zijn, weten we dat we met een serieus probleem hebben te maken. Dat zullen we dan structureel moeten aanpakken."
Ik zelf ben ook wel benieuwd naar de mening van de nieuwe directie in zake plee offs.
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

Waar zijn de fans?
Door PAUL VAN DEN BOSCH

ROTTERDAM - Het is de spannende afsluiting van een toch al zinderend voetbalseizoen. Maar de play-offs lokken minder toeschouwers naar de stadions dan de wedstrijden in de reguliere competitie. Vooral bij Ajax zijn de fans boos.

Toen NEC en Sparta elkaar op 18 november van het vorig jaar in Nijmegen ontmoetten, was het zomaar een competitiewedstrijd. De bezoekers stonden er niet florissant voor, maar beslissend was het duel niet. Op de tribunes zaten 12.000 toeschouwers, het gemiddelde van de club.

Zondag speelden NEC en Sparta wel ergens om. Een ticket voor de Intertoto zal een aanvoerder niet zo snel triomfantelijk boven zijn hoofd houden, maar het is toch een van de prijzen in de play-offs.

Beter dan helemaal uitgevoetbald zijn, zou je zeggen.

Er zaten vierduizend toeschouwers. ,,Tja, het was moederdag hè?’’ zei NEC-trainer Mario Been.

Dat was het inderdaad, moederdag. Maar hoewel sommige supportersgroepen fanatiek over moeders zingen, met name die van Ajacied Wesley Sneijder, ligt daar toch niet het probleem van de matige belangstelling voor de wedstrijden.

In het voorbije weekeinde trok alleen Roda JC tegen FC Utrecht meer toeschouwers (14.623) dan in het gewone competitietreffen met die zelfde club (13.823) en ook meer dan het clubgemiddelde over het gehele seizoen (14.429).

Bij de andere clubs bleven hele tribunevakken leger dan gewoonlijk. Zo leek de ambiance in de Kuip, bij Feyenoord-FC Groningen, met 18.000 verdacht veel op het decor aan het einde van de jaren ’70 en de jaren ’80. En bij Ajax, waar altijd alle stoelen zijn verkocht maar vaak niet allemaal bezet, vielen de gekleurde stoeltjes extra op.

,,Jammer dat zon wedstrijd in zo’n ambiance wordt gespeeld,’’ zei Heerenveen-coach Gertjan Verbeek in de Arena. ,,Ik ben eigenlijk wel teleurgesteld over de opkomst van het publiek,’’ sprak Feyenoords huurcoach Leo Beenhakker in de Kuip. ,,Er zijn veel mensen die zich in woord en gebaar betrokken voelen bij deze club. Dit voelde echter aan alsof we al met 1-0 achterstonden.’’

Spanning en beslissingen in de play-offs, maar het grote publiek laat het afweten. ,,Meteen afschaffen, die overbodige wedstrijden,’’ aldus interim-voorzitter Jurien Korzelius van de organisatie van officiële supportersverenigingen. ,,De weerstand onder het voetbalpubliek neemt alleen maar toe.’’

,,Ho ho, er dreigt een verkeerd en negatief beeld te ontstaan,’’ zegt echter Alex Tielbeke, directeur van de verzamelde eredivisieclubs (ECV).

,,Ten opzichte van vorig jaar kwam er 15 procent meer publiek naar de eerste ronde van de play-offs. Alleen niet bij Ajax en Feyenoord, maar die speelden toen tegen elkaar. Het is niet fair om de vergelijking met de competitie te maken. Deze duels zitten niet bij de seizoenkaart. Misschien dat dit in de toekomst gebeurt, maar na het seizoen evalueren wij pas.’’

De supporters van Ajax gaan het verst in hun protest. Seizoenkaarthouders uit Vak410 hielden de afgelopen week, tijdens de wedstrijden tegen SC Heerenveen, protestacties tegen de play-offs. Ze lieten T-shirts bedrukken met de tekst: ‘Fuck de play-offs!’ De wedstrijden bekeken die supporters in een Amsterdams café op (betaal-)tv. Ook vorig seizoen voerden de Vak410ers actie, maar op bescheidener schaal.

Hun klachten, volgens een Vak 410-woordvoerder: de play-offs zijn uit commerciële redenen opgericht, waarbij de nummer twee van de competitie nog steeds Champions League-voetbal kan mislopen. En: duels in de play-offs horen gratis te zijn voor seizoenkaarthouders.

In die - financiële - klacht schuilt de grootste kritiek. Trainer Henk ten Cate liet zich daar zondag na de 4-0 winst op Heerenveen over uit. ,,Ik kan de supporters wel begrijpen. We spelen veel wedstrijden, ook in Europa en de KNVB-beker. De supporters moeten keuzes maken, het kost allemaal veel geld.’’

Bij sommige clubs (FC Groningen, Roda JC, Sparta, RKC Waalwijk) waren de play-offs gratis voor seizoenkaarthouders. Feyenoord had voor het duel met FC Groningen de prijzen gehalveerd, maar ook dat mocht niet baten.

,,Wij hebben de kaarten voor de helft van de prijs aangeboden aan onze seizoenkaarthouders,’’ aldus AZ-voorzitter Dirk Scheringa. ,,Daarna aan de mensen met een clubcard. Verder zijn de kaarten niet aangeboden aan andere mensen, om te voorkomen dat bijvoorbeeld Twente-fans op AZ-vakken zouden zitten. Daardoor waren er minder mensen dan normaal.’’

Bij NEC-Vitesse mogen de fans zondag voor vijf euro naar binnen.

Rest de vraag waarom het bij Roda JC drukker dan gemiddeld was. Directeur Huub Narinx: ,,We merkten het al bij de laatste gewone thuiswedstrijd, tegen Heracles. Toen zaten er 17.000. Voor onze seizoenkaarthouders was de eerste play off-wedstrijd inbegrepen, dat scheelt. Ik denk dat er in het diepe Zuiden een gevoel was ontstaan van: hé, we gaan het weer proberen! Voor een club als Roda komt de kans op Europees voetbal eens in de zoveel jaar voorbij. Voor andere clubs in de play-offs, Ajax en Feyenoord, is dat veel gebruikelijker.’’
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

In dit stuk zien ze als oorzaak voor het falen de toegangsprijzen.
Ze denken dat als de prijzen in de seizoenskaart zitten de mensen wel massaal komen.

Is dat zo?

Voor mij gaat het om het principe van de play offs, niet of het me geld kost of niet.
Ik heb dit ook aangegeven bij de woordvoerders van 410, dat dat stuk in hun actie toch een beetje vreemd is.
Dat deel van de actie is gericht tegen Ajax, niet tegen het principe van de plee offs.
Jesse

Bericht door Jesse »

Overigens is er toch een stuk meer aandacht voor de boycot dan ik had verwacht. :biggthumpup.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

Jesse schreef:Overigens is er toch een stuk meer aandacht voor de boycot dan ik had verwacht. :biggthumpup.gif:
Ja, dat wel.
Maar de aandacht gaat zich nu richten op het financiële aspect, terwijl dat niet de achterliggende reden is van de boycot naar ik weet.
Laatst gewijzigd door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) op di mei 15, 2007 9:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Jesse

Bericht door Jesse »

Ja, maar de KNVB kan Ajax moeilijk dwingen dat seizoenkaarthouders gratis naar de play-offs kunnen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

In het AD stond overigens ook nog een klein stukje dat de KNVB het nog te vroeg vond om conclusies te verbinden aan de tegenvallende bezoekersaantallen, on in ieder geval woorden van die strekking.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

Ook dat niet.

Maar ik wil ook niet dat de seizoenskaarten 10 Euro duurder worden omdat er misschien play off wedstrijden volgen aan het eind van het seizoen, die we dan 'gratis' mogen zien!

Play off moet geheel verdwijnen, dat is het doel.
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie »

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik ben fel tegenstander van de play-offs; ze werken in feite een competitievervalsing in de hand. Het Ajax van vorig seizoen verdiende absoluut niet de CL te behalen, met een historisch dieptepunt aan competitienederlagen. Dit jaar daarentegen zijn we 2e geworden, op een doelpunt van PSV. Als je dan geen recht hebt op voorronde CL, weet ik het ook niet meer. Opportunistische clubs als Heerenveen en Twente zullen het vast dolletjes gevonden hebben, om eens tegen Real, Man U of Milan te spelen, zeker. Maar het Nederlandse voetbal schiet daar geen ruk mee op.

Aan de andere kant zal ik mijn club óók in de play-offs blijven steunen. Wegblijven is een statement, maar eentje die niet zal helpen om Ajax de CL in te krijgen. Ik vermoed dat ze ons hard nodig hebben, 27 mei.
Beter kan ik het niet verwoorden :00000612.gif:
Verleden jaar was het groningen wat in de play offs zat. Nu is het Twente en Heerenveen. Wat is het volgend jaar... Roda JC en Utrecht misschien :00000939.gif: Zulk soort clubs blijven dus altijd voorstander. Kijk zelfs maar naar de kakkerlakken van dit jaar. Thuis en er staat wat op het spel en het afscheid van v. Hooydonk en nog geen eens 20.00 supporters. Absoluut diepte record qua aantallen. :headbang.gif:
met kerst grijpt Ajax in en stuurt deze 3 clowns weg.. :blush.gif:
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

Denk wel dat het druk gaat worden tegen AZ, tweede ring is nu ook al in de voorverkoop.
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie »

ASR_AFCA schreef:Denk wel dat het druk gaat worden tegen AZ, tweede ring is nu ook al in de voorverkoop.
Leuk voor ajax maar heel erg jammer om een beslissing te gaan nemen over het wel of niet afschaffen van dit systeem. Nu blijft volgens mij alleen als grote domper over ajax-h'veen en f-Groningen.
met kerst grijpt Ajax in en stuurt deze 3 clowns weg.. :blush.gif:
AT Toto winner 09/10

ASR_AFCA schreef:Denk wel dat het druk gaat worden tegen AZ, tweede ring is nu ook al in de voorverkoop.
Klopt. je kon vandaag geen drie plaatsen meer naast elkaar krijgen op de eerste ring.
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Klopt. je kon vandaag geen drie plaatsen meer naast elkaar krijgen op de eerste ring.
Hoelaat was je bij de box?
AT Toto winner 09/10

ASR_AFCA schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Hoelaat was je bij de box?
Een vriend van me was op stap met de seizoenskaarten; rond een uur of 12.30.
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

Zo laat was ik er ook.
Uit je post is niet geheel duidelijk waar je nu gaat zitten, 2e ring of toch gewoon 1e ring.
Waren nog 2 vakken op Zuid-1 in de verkoop. Daar zijn toch geen vaste plekken, dus die had je dan met gemak kunnen kopen.
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

de papieren versie van Het Parool wordt Jeroen Slop de vraag gesteld waarom de play-offs niet gratis zijn voor seizoenkaarthouders. De financieel directeur van Ajax is van mening dat 'het niet fair is' de prijs van de seizoenkaarten te verhogen. '(..) een seizoenskaart bij Ajax is gebaseerd op dertien competitiewedstrijden. We spelen er zeventien en je betaald voor dertien. Het is niet fair de prijs van de seizoenkaarten te verhogen, terwijl het niet zeker is of je na dart seizoen ook werkelijk in de play-offs terecht komt. je hoeft niet te betalen voor wat je misschien niet krijgt.'
Ajax Netwerk
De financieel directeur maakt zich ook niet zoveel druk over de kaartverkoop. Gevraagd naar de lege plaatsen in de ArenA merkt hij op dat de kaartverkoop hem bekend is en dat het moederdag was. 'Mannen met huisarrest' zouden voor veel lege plaatsen hebben gezorgd. De boycot van de play offs begrijpt Slop niet: '(..) Volgens mij hoort een supporter zijn club onvoorwaardelijk te steunen. We willen toch allemaal dat Ajax in de Champions League speelt? Dan moet je de play-offs goed doorkomen, daarbij is steun van supporters heel belangrijk.'

...
AT Toto winner 09/10

ASR_AFCA schreef:Zo laat was ik er ook.
Uit je post is niet geheel duidelijk waar je nu gaat zitten, 2e ring of toch gewoon 1e ring.
Waren nog 2 vakken op Zuid-1 in de verkoop. Daar zijn toch geen vaste plekken, dus die had je dan met gemak kunnen kopen.
Het is voor mij 413 geworden, ipv 115. Zelfs op de (relatief) dure vakken op de lange zijde waren geen drie plaatsen meer naast elkaar te vinden. Eigen schuld natuurlijk; hadden we maar eerder moeten gaan. Maar wie had nou verwacht dat er zo'n stormloop zou zijn, na de 30.000 toeschouwers bij Ajax-Heerenveen?
elliquido

Bericht door elliquido »

Ik heb voor gestemd.

Met maar 1 reden.

DE KANS op competitievervalsing is kleiner geworden. Daarmee bedoel ik dat clubs tussen plek 9 en 14 nu ook nog een kans hebben op europees voetbal; dus die gaan er ook nog vol voor.
Ik zou daar wel eens cijfers van willen zien van de laatste 8 wedstrijden van het seizoen van de afgelopen 10 jaar, waarbij er iets, of niets, op het spel stond.Ik denk dat het in het voordeel van de laatste play off jaren is dat er "iets"op het spel stond.

Hoe vaak hadden we niet clubs die 5 ronden voor het eind al uitgespeeld waren.
Ja het is sneu voor de nummer 2, maar m.i. is dat het enige nadeel.
De kleine clubs profiteren nu, 1 grote club is het haasje, maar zo wordt wel de competitie sterker.

Dus ik ben voor, ondanks de financiele nadelen en de kans van het benadelen van de nummer 2
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Het is voor mij 413 geworden, ipv 115. Zelfs op de (relatief) dure vakken op de lange zijde waren geen drie plaatsen meer naast elkaar te vinden. Eigen schuld natuurlijk; hadden we maar eerder moeten gaan. Maar wie had nou verwacht dat er zo'n stormloop zou zijn, na de 30.000 toeschouwers bij Ajax-Heerenveen?
Ik in elk geval niet.
Blijkbaar was er geen boycot maar spreekt Heerenveen niet aan.
Het stinkt aan alle kanten!
Plaats reactie