Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

jabu

Bericht door jabu » ma mei 07, 2007 11:52 am

.....ga nog maar even door, want je geeft een interessante analyse. :koe.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mei 07, 2007 12:06 pm

Voetske schreef:
Bertje schreef:
Trab schreef: Jenner en Martens speelden vanaf het middenveld. Dus jij verwacht dat Stam en Vermaelen de hele wedstrijd tegen de middenlijn spelen? Urby had geen vaste tegenstander, dus die moet zorgen dat hij doordekt als de bal bij Jenenr is. Daar heeft hij Stam niet voor nodig. Je staat achter 4 tegen 2, 3 man lijkt mij meer dan genoeg.
Voldoende als de verdediging aansluit, ja. Als Stam zijn verdediging niet laat aansluiten, worden de ruimtes groot, toch? Nou, wat moet je nou doen bij balverlies? De ruimtes klein maken. Stam moet dus vooruit verdedigen (naar voren lopen in plaats van bij zijn eigen zestien blijven hangen), zodat verdediging en middenveld in elkaar overvloeien en je niet twee afzonderlijke blokken krijgt. Dan pas kan er sprake zijn van doordekken, knijpen, roteren en meer van die dingen.
Dit heeft niks met Stam te maken.Emanuelson vergeet om Jenner te dekken, en bij balbezit door te schuiven, Heitinga staat in 9 van de 10 keren te ver van zijn man.Babel grossiert in balverlies en Vermaelen staat te spelen als een natte krant.Positiespel is om te huilen.Inplaats weg te lopen van je man bij balbezit blijft men staan.Inplaats van positioneel dat metertje naar links rechts achter voren te maken loopt bv. Heitinga zonder naar z'n man te kijken meteen 4-5 meter terug naar achteren.

Verder lijkt het wel of bijna iedereen bezig is zichzelf proberen in de kijker te spelen voor een trip naar een buitenlandse club.Op enkelen blijven het spelers die weinig tot geen oog hebben voor de medespelers.Gebeurt dat wel creeer je ook meteen de kansen.

Heitinga en Emanuelson hebben geen creativiteit, Heitinga weet niet hoe vlug hij de bal af moet spelen terwijl juist 2-3 stappen naar voren met de bal de tegenstander een keuze moet maken waardoor er ergens anders op het veld de ruimte onstaat. Nu doet Cziommer een stap naar links of rechtrs en staat weer positioneel meteen goed.Babel daarintegen overdrijft elke aktie.Ach en zo kun je nog wel effe doorgaan ..
Ik ben het eens met de pijnpunten die je aanstipt, maar ze weerleggen mijn verhaal niet. Natuurlijk moet Emanuelson Jenner dekken als Jenner diep staat, maar pas op het moment dat de ploeg compact speelt maak je het voor de verdediger makkelijker en voor de aanvaller moeilijker. Daar begint het verdedigen, maar dat ging dus fout. Ik neem het Stam kwalijk omdat hij de ervaren man achterin is.

999

Bericht door 999 » ma mei 07, 2007 1:45 pm

Bertje schreef:
Voetske schreef:
Bertje schreef: Voldoende als de verdediging aansluit, ja. Als Stam zijn verdediging niet laat aansluiten, worden de ruimtes groot, toch? Nou, wat moet je nou doen bij balverlies? De ruimtes klein maken. Stam moet dus vooruit verdedigen (naar voren lopen in plaats van bij zijn eigen zestien blijven hangen), zodat verdediging en middenveld in elkaar overvloeien en je niet twee afzonderlijke blokken krijgt. Dan pas kan er sprake zijn van doordekken, knijpen, roteren en meer van die dingen.
Dit heeft niks met Stam te maken.Emanuelson vergeet om Jenner te dekken, en bij balbezit door te schuiven, Heitinga staat in 9 van de 10 keren te ver van zijn man.Babel grossiert in balverlies en Vermaelen staat te spelen als een natte krant.Positiespel is om te huilen.Inplaats weg te lopen van je man bij balbezit blijft men staan.Inplaats van positioneel dat metertje naar links rechts achter voren te maken loopt bv. Heitinga zonder naar z'n man te kijken meteen 4-5 meter terug naar achteren.

Verder lijkt het wel of bijna iedereen bezig is zichzelf proberen in de kijker te spelen voor een trip naar een buitenlandse club.Op enkelen blijven het spelers die weinig tot geen oog hebben voor de medespelers.Gebeurt dat wel creeer je ook meteen de kansen.

Heitinga en Emanuelson hebben geen creativiteit, Heitinga weet niet hoe vlug hij de bal af moet spelen terwijl juist 2-3 stappen naar voren met de bal de tegenstander een keuze moet maken waardoor er ergens anders op het veld de ruimte onstaat. Nu doet Cziommer een stap naar links of rechtrs en staat weer positioneel meteen goed.Babel daarintegen overdrijft elke aktie.Ach en zo kun je nog wel effe doorgaan ..
Ik ben het eens met de pijnpunten die je aanstipt, maar ze weerleggen mijn verhaal niet. Natuurlijk moet Emanuelson Jenner dekken als Jenner diep staat, maar pas op het moment dat de ploeg compact speelt maak je het voor de verdediger makkelijker en voor de aanvaller moeilijker. Daar begint het verdedigen, maar dat ging dus fout. Ik neem het Stam kwalijk omdat hij de ervaren man achterin is.
Als Stam ook nog eens naar voren gaat rennen wordt het helemaal achterin een soepboeltje, verder deed Stam de gehele wedstrijd precies wat hem werd opgedragen.Aansluiten naar voren wanneer het kan en als mandekker spelen.Zelfs het slot op de deur als Vermaelen weer eens stond te koekeloeren, ik zie jou punt niet ...
Blij met de punten ...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mei 07, 2007 1:47 pm

Wie heeft het over naar voren rennen? Ik heb het over balverlies, hoor. Fundamenteel dat de linies dan kort op elkaar gehouden worden. Dat gebeurde dus niet en gelijk verzoop het middenveld.

999

Bericht door 999 » ma mei 07, 2007 2:06 pm

Bertje schreef:Wie heeft het over naar voren rennen? Ik heb het over balverlies, hoor. Fundamenteel dat de linies dan kort op elkaar gehouden worden. Dat gebeurde dus niet en gelijk verzoop het middenveld.
Welk balverlies?, van wie ?.Het middenveld verzoop doordat Heitinga en Emanuelson niet wisten wat ze moesten doen.
Blij met de punten ...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mei 07, 2007 2:08 pm

Volgens mij verzoop het middenveld omdat de ruimtes tussen de linies te groot werden, waardoor AZ met veel komende mensen de verdediging onder druk kon zetten (wat jij waarschijnlijk als dat niet weten wat te doen ziet).

999

Bericht door 999 » ma mei 07, 2007 2:19 pm

Bertje schreef:Volgens mij verzoop het middenveld omdat de ruimtes tussen de linies te groot werden, waardoor AZ met veel komende mensen de verdediging onder druk kon zetten (wat jij waarschijnlijk als dat niet weten wat te doen ziet).
Zo groot waren de ruimtes tussen de linies niet, niet in de zin van dat de achterhoede van ons in de zestien stond en ons midenveld daar tig meter voor.Maar goed, kijk de wedstrijd er nog maar eens op na ..
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » ma mei 07, 2007 6:36 pm

joey schreef: Over wissels e.d. wil ik best met je twisten, maar ik heb nog nooit een speler horen zeggen dat HtC geen goede TRAINER is. Hij maakt spelers wel degelijk beter.
Heitinga maakt een paar goals meer dit seizoen, maar hij maakt nog altijd dezelfde domme defensieve fouten als altijd. Babel is volgens HtC een revelatie, maar het feit is dat ie nog altijd dezelfde beperkingen kent als tijdens voorgaande seizoenen.

Sneyder was dit seizoen veel fit en speelde een fantastisch seizoen. Daarvoor mag je HtC best credits geven, maar het lijkt me dat Sneyder dat vooral zélf heeft afgedwongen.

KJH, Urby en Vermaelen zijn dit seizoen niet vooruit gegaan, integendeel. Gabri, Stam en Davids hebben de leeftijd niet om nog progressie te maken. Ogararu en Roger zijn miskopen.

Onder de streep blijft staan dat Ajax matig voetbalt en niet meer dan redelijk presteert. HtC heeft niet voor goed voetbal weten te zorgen en tactisch is ie, op z'n meesterzet tegen PSV na, nogal gebrekkig. De man is een 6je. Goed voor de subtop, niet voor de top.

Nihad

Bericht door Nihad » ma mei 07, 2007 6:41 pm

Mochten we nog de Play-offs winnen, dan staan we onderaan de streep aanzienlijk beter voor dan vorig jaar.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

wimpey

Bericht door wimpey » ma mei 07, 2007 6:47 pm

Nihad schreef:Mochten we nog de Play-offs winnen, dan staan we onderaan de streep aanzienlijk beter voor dan vorig jaar.
Hebben we de 2e ronde CL gehaald dit seizoen? Of heb ik wat gemist? Qua prestaties kan HtC al niet meer tippen aan DB. Sorry, Nihad, maar zo is het nu eenmaal. Als je geen kampioen wordt, ga je de play offs in. Dat was dit seizoen zo en vorig seizoen ook.

M..

Bericht door M.. » ma mei 07, 2007 6:48 pm

Nihad schreef:Mochten we nog de Play-offs winnen, dan staan we onderaan de streep aanzienlijk beter voor dan vorig jaar.
Dat is niet waar.. want we kunnen dit jaar niet die kakkerlakken vernederen in de plee offs.. het magische 2005 / 2006 komt helaas nooit meer terug :bier.gif:

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma mei 07, 2007 7:12 pm

wimpey schreef: Onder de streep blijft staan dat Ajax matig voetbalt en niet meer dan redelijk presteert. HtC heeft niet voor goed voetbal weten te zorgen en tactisch is ie, op z'n meesterzet tegen PSV na, nogal gebrekkig. De man is een 6je. Goed voor de subtop, niet voor de top.
..en Utrecht, Groningen en Heerenveen uit volgens mij. Tegen AZ speelt hij 2 keer een gewonnen wedstrijd maar moet er 2 keer een scheidsrechter aan te pas komen om AZ terug in de wedstrijd te laten komen.

Blijft staan een 2de plek (op 1 doelpunt na GEEN kampioen) tegen een 4de plek vorig seizoen met een aantal punten en doelpunten meer.

Is het genoeg? Nee, natuurlijk niet, maar voor een eerste seizoen is het ook niet zo heel slecht.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Toppie

Bericht door Toppie » ma mei 07, 2007 7:13 pm

Wat een hoop trainers op dit forum :00000939.gif: :00000939.gif:

Beloki

Bericht door Beloki » ma mei 07, 2007 7:14 pm

Ga jij nog wat nuttigs melden, of hou je dit constante niveau vol?
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Jesse

Bericht door Jesse » ma mei 07, 2007 7:14 pm

Die hoop heb ik al lang opgegeven.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Beloki

Bericht door Beloki » ma mei 07, 2007 7:16 pm

Ik ook, nu mogen we weer genieten van een artikel over Beatrix in het oranje topic. Maargoed, niets aan te doen.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

LucaS

Bericht door LucaS » ma mei 07, 2007 8:11 pm

Volgens mij is het onder de streep exact hetzelfde als vorig jaar als we de play-offs winnen
I think I lost my fucking headache

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do mei 10, 2007 6:31 pm

Klaas Jan Huntelaar is één van de spelers met wie u dit seizoen nadrukkelijk de strijd bent aangegaan.

,,Ja, maar met Ryan Babel of Wesley Sneijder misschien nog wel meer. Die twee hebben de meeste progressie gemaakt dit seizoen, denk ik. En John Heitinga past ook in dat rijtje. Ryan is zich veel bewuster geworden van zijn kwaliteiten en speelt met flair en vertrouwen, dat zie je. Sneijder is een stuk sterker en krachtiger geworden en Heitinga presteert veel evenwichtiger dan ooit. Die zogenaamde strijd ga ik met al mijn spelers aan, ook met routiniers als Jaap Stam of Edgar Davids.
Goed om te lezen. Het is mij in ieder geval duidelijk (maar dat was het al een tijdje) dat het gewoon in de aard van Ten Cate zit om confronterend te zijn. Sommige spelers kunnen dat van begin af aan hebben en leren er van (Sneijder) en anderen hebben er meer moeite mee (Huntelaar wellicht). Ten Cate heeft helemaal gelijk wanneer hij zegt dat het niet erg is wanneer spelers hem af en toe een grote klootzak vinden. Er zijn volgens mij maar weinig trainers die hun spelers de hele dag vertellen hoe geweldig ze wel niet zijn. De strijd met die ego's moet je af en toe juist aangaan. En degenen die niet willen leren, mogen vertrekken. It's as simple as that.
wimpey schreef:Tegenover de meesterzet tegen PSV staat inderdaad een flink aantal flaters van jewelste. FCK, Excelsior, Sparta, RKC, Vitas, Bremen: op de cruciale momenten bleek HtC naast een matig paard ook een zeer matige ruiter te zijn.

Uit deze goede selectie had meer gehaald moeten worden. PSV en AZ deden er alles aan om geen kampioen te worden en nóg weten de selectie en HtC het in eendrachtige samenwerking te verneuken.

De CL is van levensbelang voor onze club, zeker na het fiasco van vorig seizoen. Laten we maar hopen en bidden dat die play offs goed aflopen. Zo niet, exit-HtC wat mij betreft. Een trainer van Ajax behoort de club CL-voetbal te bezorgen, simpel zat. Een keer mag het mis gaan, 2 keer niet.
Dus Van Gaal heeft ook gefaald met AZ?
wimpey schreef:Louis Van Gaal. Die is bijna net zo maf als HtC, maar wel een 100 keer betere trainer.
Ik ben het zelf met je eens dat Van Gaal een betere en vooral completere trainer is dan Ten Cate. Dat kan natuurlijk al snel, want Van Gaal is wellicht de beste Nederlandse trainer ooit. Ik ben de afgelopen dagen Van Gaals boek 'Mijn jaren bij Ajax' aan het lezen. Daarin staan alle columns die hij gedurende zijn periode bij Ajax schreef in De Courant Nieuws van de Dag. Wat het meest opvallende is is dat Van Gaal en Ten Cate qua werkwijze veel op elkaar lijken. Een aantal voorbeelden uit Van Gaals eerste seizoen als hoofdtrainer bij Ajax:

-Blz 11 (speciaal voor Lucas): 'Wat ik opmerkelijk vond, was dat er werd gespeeld volgens de variant die Ajax ook in Orebro hanteerde. Dus ondanks het feit dat dit een thuiswedstrijd betrof iets meer zekerheid inbouwen in het spel. Oranje gaf zo weinig kansen weg en speelde met name voor rust erg veel op de helft van de Portugezen. Dan vind ik, hoewel een zwakke tweede helft volgde, dat je in technisch/tactisch opzicht een goede prestatie hebt geleverd.'

Van Gaal probeerde als eerste dus regelmatig wat meer defensieve zekerheid in te bouwen. Van Gaal, de aanvallende oefenmeester pur sang. Niet dat Ajax er slechter of verdedigender van ging voetballen, dat niet. Net zoals Ajax er dit seizoen uit bij Heerenveen, Utrecht, Twente en PSV niet slechter van ging voetballen.

-Als je Van Gaal z'n eigen columns mag geloven speelde Ajax veel matige wedstrijden en was de ploeg ontzettend wisselvallig. Hetzelfde geldt voor dit Ajax in het eerste jaar onder Ten Cate.

-Van Gaal heeft het regelmatig over zijn pech als trainer. Ergo, hij liep soms vreselijk de calimero uit te hangen.

-Hij hekelde toen al defensief voetbal en had regelmatig kritiek op andere ploegen. Zoals Ten Cate eerder deed over PSV.

Bertje schreef:Urby en Ogararu kunnen pas doordekken als ze weten dat Stam en Vermaelen meegaan, want anders valt behalve je middenveld ook je verdediging nog uit elkaar. Nee, Stam had vandaag op moeten staan en dat deed hij niet. Pas als Stam vooruit verdedigt kan het middenveld druk op de bal zetten en dus pressie spelen.
Helemaal mee eens. Stam is een topper, maar samen met de vleugelspitsen, de rechtsback en het algehele tekort aan beweging in de ploeg door spelers zonder bal (het is notabene wellicht het belangrijkste dat er is) is hij te vaak een storende factor in het dominante pressievoetbal dat Ajax wil spelen. Gelukkig is het iets dat in z'n hoofd zit. Stam heeft namelijk wel de kwaliteiten om op een hoge lijn te verdedigen. Met een rappe mandekker naast hem die dat ook kan en een rechtsback als Ooijer of Sankoh zie ik Stam veel minder snel terughollen bij balverlies.
wimpey schreef:Heitinga maakt een paar goals meer dit seizoen, maar hij maakt nog altijd dezelfde domme defensieve fouten als altijd. Babel is volgens HtC een revelatie, maar het feit is dat ie nog altijd dezelfde beperkingen kent als tijdens voorgaande seizoenen.
Heitinga is als verdediger nog altijd wisselvallig, maar op die ene specifieke positie die we allemaal kennen is hij vrijwel altijd uitblinker. Ten Cate is de eerste die hem die rol heeft gegeven, dus heeft hij Heitinga nuttiger gemaakt voor Ajax. Prima zet.
Sneyder was dit seizoen veel fit en speelde een fantastisch seizoen. Daarvoor mag je HtC best credits geven, maar het lijkt me dat Sneyder dat vooral zélf heeft afgedwongen.
Ten Cate gaat naar eigen zeggen veel de strijd aan met Sneijder en Sneijder speelt het seizoen van z'n leven. De meeste trainers of supporters zouden daar genoegen mee nemen, maar sommige mensen (Ten Cate is daar zeker een van, denk ik) verwachten nog meer.
KJH, Urby en Vermaelen zijn dit seizoen niet vooruit gegaan, integendeel. Gabri, Stam en Davids hebben de leeftijd niet om nog progressie te maken. Ogararu en Roger zijn miskopen.
Heitinga is er niet op vooruit gegaan, maar Urby er wel op achteruit. Mwah. Vermaelen heeft een mentale dreun gehad en is veel geblesseerd geweest.
Onder de streep blijft staan dat Ajax matig voetbalt en niet meer dan redelijk presteert. HtC heeft niet voor goed voetbal weten te zorgen en tactisch is ie, op z'n meesterzet tegen PSV na, nogal gebrekkig. De man is een 6je. Goed voor de subtop, niet voor de top.
Ik vind Ajax per wedstrijd en tijdens wedstrijden bij vlagen behoorlijk sterk en dan weer ontstellend zwak. Ik wil Ten Cate zeker nog een jaar geven. Dit seizoen worden er hopelijk een aantal zwakke schakels weggewerkt, waarna Ten Cate en Van Geel de selectie nog meer naar hun hand kunnen zetten. Op volgend seizoen kunnen we Ten Cate volop beoordelen, bekritiseren, aanpakken en afrekenen (voor zover we dat nog niet deden).

joey
Erelid

Bericht door joey » di mei 15, 2007 7:19 pm

Lees ik hier dat Rijkaard Ten Cate mist? Ten Cate die de selectie bij elkaar hield, die de sterke en zwakke kanten van de spelers kende, die in tactisch opzicht belangrijk was, etc. etc.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di mei 15, 2007 7:44 pm

Er staat onder andere dat Ten Cate voor zijn vertrek al waarschuwde dat de conflicten (tussen Eto’o en Ronaldinho) dit jaar een rol zouden gaan spelen. Daarnaast geeft de schrijver aan dat de coachingstaff tactisch verzwakt is sinds zijn vertrek. Zo is de schrijver er van overtuigd dat de pivote defensivo (controleur) niet uit het elftal was verdwenen als Ten Cate nog bij Barcelona had gezeten (ik roep zelf ook al het hele seizoen om de terugkeer van Marquez en in mindere mate Edmilson als controleur in het team). Daarnaast hebben Neeskens en Eusebio een bepaalde druk en verantwoordelijkheid niet van Rijkaard over kunnen nemen. Iets dat Ten Cate wel goed deed. Onder het huidige bewind krijgen de spelers ook teveel vrijheid. Volgens de schrijver is het allemaal begonnen bij de 3-0 nederlaag tegen Sevilla in Monaco, toen er niemand bij Barcelona de spelers hard heeft toegesproken of zelfs op hun kop heeft gegeven.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di mei 15, 2007 7:57 pm

joey schreef:Lees ik hier dat Rijkaard Ten Cate mist? Ten Cate die de selectie bij elkaar hield, die de sterke en zwakke kanten van de spelers kende, die in tactisch opzicht belangrijk was, etc. etc.
Zo begreep ik het ook, Joey. Wel apart. HtC als de sussende factor en diplomaat tussen de spelers. Dat zie je in Amsterdam weinig terug; ik verdenk hem ervan dat hij de scheldpartij van Perez persoonlijk opnam.. Die wordt namelijk wel heel opzichtig (te) laat in het elftal gebracht.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid

Bericht door joey » di mei 15, 2007 8:02 pm

Dat weet ik niet. Mijn vriendin volgde het doen en laten van Perez zondag exact en bezwoer mij dat hij werd overgeslagen door zijn medespelers.

HtC loopt een beetje te lang mee om zoiets persoonlijk te nemen. Denk ik. Maar ja, ik kan niet in zijn hoofd kijken.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di mei 15, 2007 8:08 pm

We hebben volgens mij allebei dezelfde mening over De Mul's optreden van afgelopen zondag. Dan verwacht je toch de wissel Perez-De Mul in, zo niet voor de rust? Perez is al frequenter zelfs in de laatste 10 minuten moeten invallen. HtC is duidelijk geen fan, en voor de scheldpartij stond hij vaker in het veld dan daarna.

Het viel mij overigens niet op dat Perez (bewust) zou worden overgeslagen. Lag waarschijnlijk meer aan de belabberde rechterflank.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid

Bericht door joey » di mei 15, 2007 8:19 pm

Viel mij ook niet op, maar ik heb er niet speciaal op gelet. Zij wel.

Ik kan me niet voorstellen dat HtC Perez een slechte voetballer vindt. Wel kan ik me voorstellen dat hij de voorkeur geeft aan een ander type voetballer. Hij kiest m.i. voor twee snelle spelers met diepgang op de vleugel. Toen Sneijder niet meedeed stond Perez op 10, maar met Sneijder is op het middenveld geen plaats voor Perez.
De vraag is nu: ziet HtC in Perez een kandidaat om Sneijder op te volgen? Of dé kandidaat?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di mei 15, 2007 8:21 pm

Waarom is Bakircioglu dan gehaald? Ook niet de snelste.

Sterker nog, Kennedy is een speler die qua speelstijl zeer sterk op Perez lijkt.

Plaats reactie