Aankopen 2007/2008

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr apr 20, 2007 8:06 pm

Jöhnk schreef:
Thomas schreef:Zoals Bertje al aangeeft kan pressen op het middenveld ook leiden tot balverlies van je tegenstander en dus een snelle omschakeling, of balverlies bij de aanvallers waarna er een lange bal volgt.
Ja, of pressen in je eigen 16-metergebied. Maar dan noem ik het geen pressing meer.
Uiteraard niet. In essentie zou het zo moeten zijn dat de pressing er juist voor zorgt dat je al in een veel eerder stadium weer aan de bal bent gekomen en dat de tegenstander niet veel kans krijgt tot aanvallen.
Ik zie bij dit Ajax vrijwel altijd de intentie om pressievoetbal te spelen.
Ik zie het bij 2 of 3 spelers. Deze spelers hebben dat echter van nature, dus ik heb niet direct het idee dat het de tactiek van dit Ajax is.[/quote][/quote]
En met die spelers bedoel je Davids, Gabri en Stam? Daar ben ik het wel mee eens. En je zou er ook nog een Heitinga aan toe kunnen voegen. Maar goed, ik denk wel dat Ten Cate uiteindelijk zo wil gaan spelen met Ajax. Hij haalde niet voor niets zelf Gabri en Davids.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr apr 20, 2007 8:09 pm

Stam speelt juist geen pressievoetbal.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr apr 20, 2007 8:10 pm

Gabri, Heitinga en Davids. Vermaelen eigenlijk ook wel. Stam niet.

Misschien wil HTC wel zo spelen. In dat geval kan ik Ajax aanraden om uit te zien naar een nieuwe rechtsback. Dat kan ik Ajax sowieso wel adviseren, overigens.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr apr 20, 2007 8:14 pm

Jöhnk schreef:Gabri, Heitinga en Davids. Vermaelen eigenlijk ook wel. Stam niet.
Stam is geneigd achteruit te hollen, maar hij durft als leider van de verdediging wel een hoge lijn aan te zetten. Dat is ook een belangrijk aspect, waardoor de linies dichter bij elkaar blijven. Daarom noemde ik hem.
Jöhnk schreef:Misschien wil HTC wel zo spelen. In dat geval kan ik Ajax aanraden om uit te zien naar een nieuwe rechtsback. Dat kan ik Ajax sowieso wel adviseren, overigens.
:D :xyxthumbs:

Ogararu doet vaak niets met de ruimte voor zich en zit nooit fel op z'n tegenstander.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr apr 20, 2007 8:17 pm

Thomas schreef:
Jöhnk schreef:Gabri, Heitinga en Davids. Vermaelen eigenlijk ook wel. Stam niet.
Stam is geneigd achteruit te hollen, maar hij durft als leider van de verdediging wel een hoge lijn aan te zetten. Dat is ook een belangrijk aspect, waardoor de linies dichter bij elkaar blijven. Daarom noemde ik hem.
Dat doet hij dus juist niet.
Jöhnk schreef:Misschien wil HTC wel zo spelen. In dat geval kan ik Ajax aanraden om uit te zien naar een nieuwe rechtsback. Dat kan ik Ajax sowieso wel adviseren, overigens.
:D :xyxthumbs:

Ogararu doet vaak niets met de ruimte voor zich en zit nooit fel op z'n tegenstander.
Hij kan ziet de momenten om te knijpen niet in.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr apr 20, 2007 8:21 pm

Bertje schreef:
Thomas schreef:Stam is geneigd achteruit te hollen, maar hij durft als leider van de verdediging wel een hoge lijn aan te zetten. Dat is ook een belangrijk aspect, waardoor de linies dichter bij elkaar blijven. Daarom noemde ik hem.
Dat doet hij dus juist niet.
In balbezit durft Stam ver van z'n eigen goal af te verdedigen. Alleen bij balverlies heeft hij de neiging om snel achteruit te lopen. Het ver van je eigen goal af verdedigen in balbezit heeft in zoverre iets te maken met pressievoetbal dat het makkelijker is voor iedereen in het team om pressievoetbal te spelen wanneer de linies dicht op elkaar staan en de te belopen afstanden dus ook kleiner zijn. Oftewel, Stam zet de toon goed, maar gaat daarna de fout in.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr apr 20, 2007 8:25 pm

In balbezit is er geen sprake van verdedigen. Alleen sprake van richting de bal lopen en bij de bal weglopen. Bij balbezit loopt Stam terug. Dat is het enige dat telt. Daarom moet Stam ook altijd naast een verdediger spelen die die neiging niet heeft. Heitinga of Vermaelen bijvoorbeeld, maar vooral Heitinga is dan weer een enorm matige verdediger. Als je Vermaelen naast Stam zet moet je Stam eigenlijk links in het centrum zetten en Vermaelen rechts, als je ook nog met Emanuelson als linksback wilt spelen.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr apr 20, 2007 8:37 pm

Bertje schreef:In balbezit is er geen sprake van verdedigen. Alleen sprake van richting de bal lopen en bij de bal weglopen.
Hier ben ik het niet mee eens. Zowel de ploeg als het individu kunnen in balbezit ook bezig zijn met verdedigen, door middel van goed positioneren.

Neem het voorbeeld van Stam. Stam geeft aan dat er ter hoogte van de middellijn verdedigd gaat worden, waardoor de linies van Ajax dichter op elkaar komen te spelen. Vervolgens verliest bijvoorbeeld Gabri de bal op het middenveld, waarna het makkelijker is voor jongens als Davids, Heitinga en Vermaelen (en ook Stam en anderen, mocht je het pressievoetbal als team in z’n geheel beheersen) om druk op de bal te zetten, doordat de te belopen afstanden kleiner zijn.

En om er dan nog een extra specifiek voorbeeld aan toe te voegen. Mocht Davids of Heitinga de bal op dat moment wegtikken, dan betekent het in het geval van dicht op elkaar spelende linies dat de afvallende bal ook vaker voor Ajax zal zijn. Dan krijg je een prestatie zoals die van Sneijder in Eindhoven tegen PSV.

En ook het als ploeg ver van de goal afspelen op zich kan al helpen met het verdedigen. Al ligt dat natuurlijk aan het type spelers waarover de tegenstander beschikt. Sommige type spelers straffen fouten van een tegenstander die pressievoetbal speelt al snel af, anderen zijn daar minder geschikt voor.
Bertje schreef:Bij balbezit loopt Stam terug. Dat is het enige dat telt. Daarom moet Stam ook altijd naast een verdediger spelen die die neiging niet heeft. Heitinga of Vermaelen bijvoorbeeld, maar vooral Heitinga is dan weer een enorm matige verdediger. Als je Vermaelen naast Stam zet moet je Stam eigenlijk links in het centrum zetten en Vermaelen rechts, als je ook nog met Emanuelson als linksback wilt spelen.
Goed punt met betrekking tot Vermaelen en Stam. :xyxthumbs:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr apr 20, 2007 8:43 pm

Thomas schreef:
Bertje schreef:In balbezit is er geen sprake van verdedigen. Alleen sprake van richting de bal lopen en bij de bal weglopen.
Hier ben ik het niet mee eens. Zowel de ploeg als het individu kunnen in balbezit ook bezig zijn met verdedigen, door middel van goed positioneren.
Dan is het geen verdedigen, maar de veldbezetting in de gaten houden en zorgen dat je aanspeelbaar bent. Al zijn hier geen algemene termen voor en is dit slechts hoe ik het zie.
Neem het voorbeeld van Stam. Stam geeft aan dat er ter hoogte van de middellijn verdedigd gaat worden, waardoor de linies van Ajax dichter op elkaar komen te spelen. Vervolgens verliest bijvoorbeeld Gabri de bal op het middenveld, waarna het makkelijker is voor jongens als Davids, Heitinga en Vermaelen (en ook Stam en anderen, mocht je het pressievoetbal als team in z’n geheel beheersen) om druk op de bal te zetten, doordat de te belopen afstanden kleiner zijn.
Natuurlijk is het makkelijker om pressievoetbal te spelen als er met een hoge lijn wordt verdedigd, maar dat wordt wel weer ongedaan op het moment dat er speler terug gaan lopen. Dan krijg je een Engels spelletje.
Bertje schreef:Bij balbezit loopt Stam terug. Dat is het enige dat telt. Daarom moet Stam ook altijd naast een verdediger spelen die die neiging niet heeft. Heitinga of Vermaelen bijvoorbeeld, maar vooral Heitinga is dan weer een enorm matige verdediger. Als je Vermaelen naast Stam zet moet je Stam eigenlijk links in het centrum zetten en Vermaelen rechts, als je ook nog met Emanuelson als linksback wilt spelen.
Goed punt met betrekking tot Vermaelen en Stam. :xyxthumbs:
Het probleem is echter wel dat we geen rechtsback hebben die de momenten om te knijpen goed aanvoelt. Al vind ik dat Van der Wiel (ondanks dat ik nog niet heel veel van hem gezien heb) wel potentie heeft. Daarnaast verdedigt Van der Wiel ook vooruit. Van der Wiel kan zich wel ontwikkelen tot een Ooijer. :yes:

Heitinga is op dit moment alleen echt goed op de positie van controleur (tegen een directe tegenstander). Al moet hij wel ook leren zonder directe tegenstander te spelen wil hij daar succesvol zijn. In de verdediging vind ik hem weer ouderwets angstig (ondanks dat hij het een paar wedstrijden beter heeft gedaan). Geforceerd voor zekerheid kiezen door ballen over de zijlijn te schieten en dergelijken. Het leek woensdag wel of ik Juanfran weer zag lopen.

Aristides

Bericht door Aristides » vr apr 20, 2007 10:06 pm

Jullie denken wel erg diep na over het spelletje :D

Stam is in mijn ogen een perfecte mandekker, niet iemand die naar voren moet hollen of een lijn moet uitzetten. Ajax heeft behoefte aan een paar mandekkers, want, zoals o.a. Co zei:"de bal heeft nog nooit een doelpunt gemaakt".

Heitinga en Vermaelen zijn verdedigers uit de Ajaxschool; verdedigen is bijna een vies woord, je moet vooral kunnen opbouwen (zoals keepers vooral moeten kunnen meevoetballen). Zij functioneren echt wel goed naast Stam (niet gezamenlijk!).

De zwakte bij Ajax is al jaren de backplaats. Mooie woorden voor Trabelsi, maar hij moest wel regelmatig zijn verkeerd opstellen corrigeren. Door zijn snelheid kon hij dat, maar de basis is het verkeerd staan. Maxwell was geen (Ajax)verdediger en nu met Ogararu en Emanuelson hebben we weer twee verdedigers waarvan verdedigen niet het sterkste punt is.

Pressen doet Ajax te weinig, maar houden spelers als De Mul, Huntelaar en Leonardo dat wel vol?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr apr 20, 2007 10:17 pm

Als je aanvallers een geringe longinhoud hebben, moet je zorgen dat je een nóg hogere lijn kunt spelen, zodat de te overbruggen afstanden voor de aanvallers kleiner worden.

Vermaelen vind ik wel een jongen die kan verdedigen (ondanks dat hij soms wat té enthousiast is). Alleen is hij zwak als hij uit zijn zone moet komen. Dus moet je zorgen dat hij het centrum kan houden. Laat een andere speler de ruimte achter Emanuelson afsluiten (Stam kan dat als geen ander) en laat Vermaelen voorstoppen in zijn zone. Vermaelen is kopsterk en weet zich heel behoorlijk te positioneren, wat hem een goede zoneverdediger maakt.

Emanuelson is een topper. Verdedigen is niet zijn sterkste punt, maar er zijn meer ploegen die fantastisch gespeeld hebben zonder linksback wiens voornaamste kracht verdedigen is. De kunst is te zorgen dat Urby niet heel veel hoeft te verdedigen. Stam kan vanuit zijn rug spelen, zoals hierboven genoemd, maar dan moet je een rechtsback hebben die goed de momenten kan kiezen om breed te staan (om een speler over de flank op te vangen) of naar het centrum te knijpen (om rugdekking te geven aan de overgebleven centrumverdediger. Dit is met Heitinga geprobeerd, maar Heitinga pakt het niet echt op. Ooijer kan dit uitstekend (en ik denk dat Van der Wiel er ook het talent voor heeft).

Jesse

Bericht door Jesse » vr apr 20, 2007 10:21 pm

Heeft Stam weleens links centraal gespeeld?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr apr 20, 2007 10:27 pm

Weet ik niet zeker, maar dat kan hij heus. Hij is ongelooflijk sterk, hij heeft snelheid, kan zowel met links als met rechts een blok zetten en is wendbaar. Dat is alles wat je daar in verdedigend opzicht nodig hebt.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za apr 21, 2007 3:34 pm

Bertje schreef:
Thomas schreef:
Dan is het geen verdedigen, maar de veldbezetting in de gaten houden en zorgen dat je aanspeelbaar bent. Al zijn hier geen algemene termen voor en is dit slechts hoe ik het zie.
Ok, hier zijn we het niet over eens of we geven het beestje een andere naam. :xyxthumbs:
Natuurlijk is het makkelijker om pressievoetbal te spelen als er met een hoge lijn wordt verdedigd, maar dat wordt wel weer ongedaan op het moment dat er speler terug gaan lopen. Dan krijg je een Engels spelletje.
Dat gaf ik ook al aan. Hij maakt het voor een (groot) deel ongedaan als je kijkt naar z'n eigen prestatie op dat moment, maar wat Stam goed doet zorgt er wel weer voor dat z'n medespelers er nog voordeel uit kunnen halen.
Het probleem is echter wel dat we geen rechtsback hebben die de momenten om te knijpen goed aanvoelt. Al vind ik dat Van der Wiel (ondanks dat ik nog niet heel veel van hem gezien heb) wel potentie heeft. Daarnaast verdedigt Van der Wiel ook vooruit. Van der Wiel kan zich wel ontwikkelen tot een Ooijer. :yes:
Van der Wiel kan ik eigenlijk nog niet, maar het is in ieder geval iemand met verdedigende kwaliteiten en een speler die zowel als rechtsback en centrumverdediger goed uit de voeten kan. Toch? Hoe ziet het met het inschuiven?
Demosthenes schreef:Jullie denken wel erg diep na over het spelletje :D

Stam is in mijn ogen een perfecte mandekker, niet iemand die naar voren moet hollen of een lijn moet uitzetten. Ajax heeft behoefte aan een paar mandekkers, want, zoals o.a. Co zei:"de bal heeft nog nooit een doelpunt gemaakt".
Voor het geval je op mij doelt, ik had het nergens over de lijnen uitzetten.

Verder ben ik het met je eens dat ik denk dat het grootste probleem m.b.t. tot pressing bij Ajax voorin ligt. En bij de rechtsbackpositie.

Arwin

Bericht door Arwin » za apr 21, 2007 4:01 pm

Maar of Ajax nu al wel probeert pressie te spelen of niet, de intentie van Ajax is altijd aanvallend voetbal te spelen, met veel man op de helft van de tegenstander. Door korte combinaties moeten de ruimtes worden gevonden en de nummer 9 moet ook als aanspeelpunt kunnen fungeren. Makaay past hier totaal niet in, dus ook al spelen we nu nog niet zoals we zouden willen voetballen, dan ga je geen voetballers halen die dat voetbal sowieso onmogelijk maken.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za apr 21, 2007 4:21 pm

Makaay kan fantastisch voetballen. Hij heeft een actie en is tweebenig. Je moet hem alleen niet met zijn rug naar het doel aanspelen, maar dat was met Arveladze niet anders. En Makaay is dan ook nog even stuk-ken beter dan Arveladze.

Arwin

Bericht door Arwin » za apr 21, 2007 4:23 pm

Bertje schreef:Makaay kan fantastisch voetballen. Hij heeft een actie en is tweebenig. Je moet hem alleen niet met zijn rug naar het doel aanspelen, maar dat was met Arveladze niet anders. En Makaay is dan ook nog even stuk-ken beter dan Arveladze.
In mijn ogen is Makaay echt het schoolvoorbeeld van een spits die niet bij Ajax past. Het is zeker een goede spits, die makkelijk kan scoren, maar in een heel ander systeem dan bij Ajax.

In Oranje presteerde die ook altijd zo goed in een 433, ik weet dat hij wel eens rechtsbuiten heeft moeten spelen, maar ook als spits kon die het niet laten zien in dat systeem.

joey
Erelid

Bericht door joey » za apr 21, 2007 4:25 pm

Bertje schreef:En Makaay is dan ook nog even stuk-ken beter dan Arveladze.
Vertel dat niet aan LVG. :D
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za apr 21, 2007 4:26 pm

Oranje speelde dan ook werkelijk dramatisch voetbal. Makaay moet je niet het spel laten verdelen, dus moet je je middenveld dat laten doen. Simpel, toch?

joey
Erelid

Bericht door joey » za apr 21, 2007 4:27 pm

Makaay scoort gemakkelijk maar verder vind ik hem niet veel bijzonders.

Arwin

Bericht door Arwin » za apr 21, 2007 4:28 pm

Bertje schreef:Oranje speelde dan ook werkelijk dramatisch voetbal. Makaay moet je niet het spel laten verdelen, dus moet je je middenveld dat laten doen. Simpel, toch?
Ik vind niet dat Ajax zijn hele spel moet aanpassen aan Makaay. Maar wat mij betreft halen we hem op en gaan we 433 spelen met Makaay in de spits. Vraag ik je eind volgend seizoen wat je er van vond, goed? ;)

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za apr 21, 2007 4:32 pm

joey schreef:Makaay scoort gemakkelijk maar verder vind ik hem niet veel bijzonders.
Ik vind scoren al heel wat, hoor. Makaay scoort altijd, overal en vooral als het er toe doet. Eén van de beste spitsen van de afgelopen tien jaar.
Arwin schreef:
Bertje schreef:Oranje speelde dan ook werkelijk dramatisch voetbal. Makaay moet je niet het spel laten verdelen, dus moet je je middenveld dat laten doen. Simpel, toch?
Ik vind niet dat Ajax zijn hele spel moet aanpassen aan Makaay. Maar wat mij betreft halen we hem op en gaan we 433 spelen met Makaay in de spits. Vraag ik je eind volgend seizoen wat je er van vond, goed? ;)
Als je met Kluivert speelt pas je toch ook je hele spel aan hem aan door Kluivert te laten kaatsen op een doelgerichte speler? Ajax heeft geweldig gevoetbald met kaatsende spitsen en met doelgerichte spitsen. Makaay doet zijn werk wel, hoor. :yes:

Desondanks zou ik hem niet halen, want hij is erg oud en we hebben al talentvolle aanvallers die zich moeten kunnen ontwikkelen.

joey
Erelid

Bericht door joey » za apr 21, 2007 4:32 pm

Wat doen we dan met KJH, Arwin?

Arwin

Bericht door Arwin » za apr 21, 2007 4:38 pm

joey schreef:Wat doen we dan met KJH, Arwin?
Voor de duidelijkheid, ik zou Makaay absoluut niet halen. Zou een miskoop eerste klas zijn voor Ajax.

Ik probeerde tegen Bertje te zeggen: stel dat ze hem halen, kijken we eind volgend jaar of hij inderdaad niet bij Ajax past, zoals ik denk, of juist wel, zoals hij denkt.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za apr 21, 2007 4:55 pm

Bertje schreef:Makaay kan fantastisch voetballen. Hij heeft een actie en is tweebenig. Je moet hem alleen niet met zijn rug naar het doel aanspelen, maar dat was met Arveladze niet anders. En Makaay is dan ook nog even stuk-ken beter dan Arveladze.
Makaay en een actie?

Gesloten