'Vangalist' of niet: er is toch niemand op deze aardbol die dat betwijfelt?joey schreef:In elk geval hebben de Vangalisten op dit forum vanavond kunnen zien dat ook hun held het klagen uitstekend beheerst.
AZ
- Dr. Living Stoned
- Founding Father
Dat valt toch een beetje tegen als je de reacties van spelers en trainer hoort, afijn die ene goal hadden wij moeten hebben.
Ook eens leuk, een kranten artikel naderhand plaatsen ..
Ook eens leuk, een kranten artikel naderhand plaatsen ..
De T.WATERDICHT WATERMAN
Vijfde goalie bij AZ, gehuurd van Heerenveen, maakt beste indruk
BREMEN, donderdag
AZ stroopte de hele wereld af om een doelman te vinden, die na de winterstop op betrouwbare wijze onder de Alkmaarse lat kon gaan staan. De zoektocht eindigde bij de reservebank van het 125 kilometer verderop gelegen Heerenveen, bij Boy Waterman.
Voor zijn komst naar AZ kwam Waterman pas achttien keer uit voor de hoofdmacht van de Friezen en is dit seizoen alweer de vijfde keeper in de ploeg van Louis van Gaal. Na de return tegen Werder Bremen maakt AZ de balans op voor de keepers van volgend jaar. „Maar ik zie het niet als examen. Nee, ik moet het elke wedstrijd laten zien. Ik zal AZ moeten overtuigen dat ze me moeten houden. Mijn gevoel is in ieder geval goed. We zitten in de juiste ’flow’, en doen nog overal aan mee”, zegt de 23-jarige doelverdediger uit Lelystad.
Sergio Romero, de Argentijnse jeugdkeeper die ook op de nominatie staat om naar de kaasstad te komen, snapte het allemaal niet zo goed. „Waterreus, Waterman, allemaal water. Is het dezelfde keeper?” vroeg hij bij zijn bezoek aan Alkmaar. Niet dezelfde persoon, maar langzamerhand wel dezelfde betrouwbaarheid. Waterman is onbetwist de nummer 1 van AZ en oogt met de wedstrijd zekerder. „Ik hou me niet bezig met de toekomst. Wel wilde ik laten zien wat ik kan. Sommige mensen twijfelden aan me. Er waren genoeg clubs gecharmeerd, maar ze bleven met vraagtekens zitten omdat ik anderhalf jaar niet gespeeld had. Trouwens, nog logisch ook.”
Louis van Gaal constateerde voor het uitduel tegen NAC tevreden dat zijn ploeg vijf keer op rij de nul hield achterin met onder andere tegenstanders als Feyenoord, Newcastle United en Werder Bremen. „Ik kan me niet herinneren wanneer we voor het laatst zo’n reeks neergezet hebben.” De trainer wees naar de driehoek WatermanJaliens-Donk als oorzaak voor de nieuwe, verdedigende betrouwbaarheid. „Ik baalde van de tegengoal bij NAC, temeer daar er een overtreding van Penders aan vooraf ging op Donk”, zegt Waterman. „Maar ik baal van elke tegentreffer. De nul houden is mijn vak. Dat is doel nummer één.”
Bij zijn aantreden, kort voor het sluiten van de transfermarkt, hoorde de keeper de verhalen dat Van Gaal AZ wat gedoseerder, wat gecontroleerder wilde laten spelen. „AZ scoorde wel, maar incasseerde te veel doelpunten. Dat het gecontroleerde tegen de natuur van de ploeg in is, geloof ik niet zo. Verdedigers denken verdedigend. En als de jongens daarvóór dat niet doen, moeten ze verdedigend gestuurd worden. Daarvoor moet je communiceren. In het begin kregen we veel goals tegen, maar nu hoeft er niet veel gepraat meer te worden. De automatismen zitten erin en daarom gaat het steeds beter. En aangezien we veel wedstrijden spelen, leren we dubbel zo snel.”
Zodoende heeft Waterman bij AZ bijna evenveel wedstrijden gespeeld als in al die jaren bij Heerenveen. De kwartfinalereturn in de men wordt zijn vijftiende duel in tien weken. Bijna evenveel als bij Heerenveen in tweeënhalf seizoen. „Komt door twee knieblessures. De tweede keer hebben ze zelfs een nieuwe kruisband uit mijn kniepees gemaakt. Twintig jaar geleden zou je zijn afgekeurd.”
Het valt Waterman in Alkmaar op dat bij AZ het voetbal op dezelfde manier wordt benaderd als bij Ajax, waar hij zijn opleiding doormaakte. Z’n huidige trainer Van Gaal zat toen bij het eerste elftal van Ajax. De keeper, die afgelopen zomer ook het EK met Jong Oranje miste door zijn blessureleed, was niet verrast dat de Alkmaarders hem deze winterstop haalden. „Een jaar eerder hebben ze het ook geprobeerd, maar toen kwam het financieel niet rond. Het vertrouwen was aanwezig want ook toen had ik lang niet gespeeld. Dit jaar hield ik bij mijn komst nergens rekening mee. Ik wist niet eens, of ik wel zou spelen. Het kan dus snel gaan, want nu doe ik opeens volop mee om drie prijzen. Daar hield niemand rekening mee. Ik ook niet.”
Blij met de punten ...
De T.WERDER BREMEN LEGT AZ OVER DE KNIE: 4-1
Klaar in Europa
BREMEN, vrijdag
AZ verliet gisteravond als laatste Nederlandse vertegenwoordiger het Europese toneel. Dat kwam niet alleen omdat Werder Bremen op dreef was, maar ook en vooral omdat de ploeg van Louis van Gaal deze keer totaal zichzelf niet was. In dat opzicht was het jammer dat de eerste van de drie hoofdprijzen verloren ging. Na een schitterende tocht door de UEFA Cup, met highlights tegen grote namen als Fenerbahçe, Sevilla en Newcastle United, viel het doek in Noord-Duitsland: 4-1.
Het was onnodig, maar aan alle geluk komt ook eens een eind. AZ overleefde al op het nippertje met zeer late goals tegen Slovan Liberec en Fenerbahçe. En niet vergeten mag worden dat het elftal van Van Gaal een team in opbouw is. Demy de Zeeuw, Danny Koevermans, Stijn Schaars, Julian Jenner, Ryan Donk, Maarten Martens, Moussa Dembélé en Boy Waterman zijn als een komeet omhooggeschoten en voetbalden twee seizoenen geleden nog in de marge van het betaalde voetbal. Het is nu vooral zaak voor Van Gaal om de Alkmaarse koppies weer omhoog te krijgen voor het competitieslot en de bekertournee.
De klachten over de Portugese arbiter Benquerenca in Alkmaar waren terecht, maar hadden geen invloed op het resultaat van een week terug (0-0). De UEFA had zich blind getoond voor het onderbouwde betoog om Steinssons gele kaart terug te trekken, maar begreep kennelijk wel dat de return onder betere leiding diende te komen. Michael Riley deed het met autoriteit, maar drukte toch een stempel op de botsing in Bremen. De gerenommeerde Engelsman keurde kort voor rust een goal af van AZ, toen Kew Jaliens een corner van Maarten Martens het doel inliep. Hij gebruikte daar een elleboog bij, hoewel hij dat zelf ontkende. Het was voor Riley ook amper te zien.
Dat er sowieso niet geprotesteerd werd, was onbegrijpelijk. Het had kort voor de pauze de psychologisch belangrijke 2-2 moeten betekenen.
Alleen Van Gaal ging verhaal halen bij de vierde official.
De trainer was in het begin van de wedstrijd al een paar keer opgesprongen om een paar enorme schreeuwen te laten horen. Zijn ploeg toonde zich in Bremen onherkenbaar. Het begon onrustig en speelde daardoor zonder enige overtuiging.
De rechterflank met Demy de Zeeuw en Julian Jenner kwam er totaal niet aan te pas. Het bekende positiespel kwam er niet uit. Vooral omdat de passing onnauwkeurig was en veel te vaak onnodig werd onderschept. Het ergste was dat de dekking ook te ruim werd toegepast. En dan met name op Diego. De Braziliaan met Italiaans paspoort mocht van zijn bewaker Gijs Luirink strooien met listige pasjes en liet dat dan ook niet na. Het bleek levensgevaarlijk.
De 1-0 van Tim Borowski na een dik kwartier kwam daar dan ook uit voort. De Alkmaarse defensie was op deze mooie lenteavond te broos en werd te makkelijk uit elkaar gespeeld. Zo ook bij de tweede Duitse goal van Miroslav Klose. De international vond na 1156 minuten eindelijk weer eens het net, omdat Hunt makkelijk weg kon lopen op een dieptebal van Jurica Vranjes. Dat betekende 2-1, daar Moussa Dembélé uit het niets kiezelhard achter doelman Tim Wiese had geschoten. Het was uit het niets, al kreeg AZ in die fase (31e minuut) eindelijk wat lucht omdat de thuisploeg gas terugnam.
Maar die winst werd dus al meteen daarna weer teniet gedaan door de 2-1 van drie minuten later. Stijn Schaars liep in die fase al een kwartier warm, ten teken dat hier ingegrepen diende te worden. De nog maar net herstelde middenvelder nam daarom na rust het stokje over van Luirink.
Schaars bikkelde, gaf aanwijzingen en dirigeerde zijn ploeg waar dat nodig was. Zoals al vaker dit seizoen, ging AZ pas voetballen zoals het kan toen de situatie daarom vroeg. Met de 2-1 stand was alles nog mogelijk en dat dankte het aan Klose, die kort voor rust overschoot, en aan fortuin, toen Waterman een vrije trap van Naldo losliet en maar net naast zag verdwijnen. Maar na een uurtje viel de bijl alsnog. Tim de Cler kreeg een lastige bal te verwerken en leidde daarmee balverlies in. Diego had een werkelijk schitterende voorzet op zijn schoen, die door Klose werd binnengekopt. De vreugdesalto van de Poolse Duitser zei alles: 3-1.
AZ wilde het met Nourdin Boukhari en Simon Cziommer (Schaars vroeg zelf om een wissel omdat hij weer last kreeg van steken in zijn enkel) nog wel een keer proberen, maar deze keer lukte het dus niet meer. En de nederlaag viel zelfs nog ruimer uit.
Diego zorgde voor 4-1.
Van Gaal noemde het afgekeurde doelpunt een belangrijk moment, maar hij bleef ook realistisch: „We moeten ook de hand in eigen boezem steken. We hebben gewoon slecht verdedigd, in tegenstelling tot de thuiswedstrijd. Werder kreeg de beste kansen en had er ook zes kunnen maken. Dit is een grote teleurstelling. En ik weet niet wat er nu in die koppies gaat spelen.”
Werder Bremen (Dui) – AZ 4-1 (2-1). 16. Borowski 1-0, 32. Dembélé 1-1, 36. Klose 2-1, 62. Klose 3-1, 82. Diego 4-1. Scheidsrechter: Riley (Eng). Toeschouwers: 35.000. Gele kaarten: Luirink, Donk, Schaars (AZ), Wiese (Werder).
Werder Bremen: Wiese; Owomoyela, Pasanen, Naldo, Fritz; Frings, Vranjes, Diego, Borowski (71. Baumann); Klose (84. Schindler), Hunt (81. Almeida).
AZ: Waterman; De Zeeuw, Jaliens, Donk, De Cler; Jenner, Luirink (46. Schaars; 71. Cziommer), Dembélé, Martens; Koevermans, Arveladze (62. Boukhari).
In het sportjournaal was te zien dat de bal via de elleboog in het doel ging.Terecht afgekeurdt doelpunt ..
Blij met de punten ...
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Az was gewoon kansloos gisteravond. Kan Van gaal wel zeggen dat ie het gevoel niet had dat je minder bent. Nee Louis, dat is altijd tegen Duitsers. je moet niet alleen denken dat je gelijkwaardig bent, je moet het ook laten zien. AZ heeft geen kans gecreerd en dat met eigenlijk 5 aanvallers. AZ was gewoon duidelijk de mindere. Ben eigenlijk wel blij dat ze er uit liggen, anders had je dat weer jaren moeten horen.
Nou, ik vind de selectie van AZ wel even iets beter dan die van Feyenoord hoor. Sterker nog, ik denk dat alleen Lucius, De Guzman en Castelen wat zouden kunnen toevoegen aan AZ.Jöhnk schreef:Vind ik ook hoor. Az heeft geen betere selectie dan bijv. Feyenoord. Wat dat betreft: credits voor Van Gaal. Maar oh, oh, wat is die man een slechte verliezer.Nihad schreef:Nee, dit AZ is gehypt. Overschat.
Jenner, Donk, Jaliens, Dembele, Koevermans, Jaliens, de Cler. Dat zijn geen toppers.
Maar Ajax en PSV leveren wel een wanprestatie wanneer een club als AZ met deze selectie kampioen zou worden. Niettemin vind ik het in tegenstelling tot de meesten hier wel leuk dat AZ het zo goed doet. Is goed voor het Nederlandse voetbal en het maakt de competitie tenminste weer wat sterker. Hopelijk kunnen clubs als Heerenveen en Twente ook aanhaken op dat niveau.
En Vlaar wilden wij vorig seizoen allemaal hebben. Maar nu kan hij er niets meer van. :hypocrite:Username schreef:Je vergeet Timmer en Drenthe. Verder is het grotendeels één pot nat.Arwin schreef:Nou, ik vind de selectie van AZ wel even iets beter dan die van Feyenoord hoor. Sterker nog, ik denk dat alleen Lucius, De Guzman en Castelen wat zouden kunnen toevoegen aan AZ.
Ja, het verbaasde hem niets. Volgens Derksen zou het namelijk goed kunnen dat het allemaal via de zaakwaarnemer [wat hij snel corrigeerde met 'of een ander tussenpersoon'] zou zijn gegaan en dat KJH er niet zoveel vanaf zou weten.
Dus KJH heeft zichzelf aangeboden bij AZ, maar weet dat zelf alleen nog niet. Riight!
Dus KJH heeft zichzelf aangeboden bij AZ, maar weet dat zelf alleen nog niet. Riight!
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects
-The Usual Suspects
De T.Stijn Schaars moet voorlopig de pijn verbijten
EEN MES IN DE ENKEL
ALKMAAR, zaterdag
De man, die AZ donderdagavond bij de hand nam en na rust weer aan de praat kreeg, moest zijn vroege rentree bekopen met een pijlsnelle wissel. Stijn Schaars verliet tegen Werder Bremen na welgeteld 26 minuten alweer het veld. De teleurstelling over de snelle, gedwongen uitval, en de daaropvolgende uitschakeling van zijn ploeg, maakten hem eventjes monddood. Schaars hield tegen zijn gewoonte in de kaken op elkaar in het Weserstadion, maar had een dag later de kater wel weer verwerkt. „De manier waarop die vierde goal van Diego tot stand kwam, maakte duidelijk dat Werder duidelijk een maatje te groot was.”
Schaars speelde eind januari zijn laatste wedstrijd en ging daarna voor zijn enkel onder het mes. „Hij zal voorlopig moeten leren om met pijnscheuten te kunnen spelen”, zei trainer Louis van Gaal een week geleden. Afgelopen maandag ging het bij zijn rentree in het elftal van Jong Oranje uitstekend. „Ik dacht toen”, zegt hij, in Alkmaarse sferen verblijvend, „’kaassie’. Daarom was het zo kwalijk, dat het op het hoogste podium toch mis ging. Misschien was 45 minuten spelen tegen Diego, die constant in beweging is en heel kort draait, wel te veel gevraagd. Ik kreeg op een gegeven moment een enorme pijnscheut. Een tien als je het op een schaal van één tot tien zet.
Het voelde vijf minuten lang alsof ik met een mes in mijn voet liep. Toen heb ik aangegeven dat ik gewisseld moest worden.”
Hij was voorbereid op de pijn. „Maar die was anders dan voor de operatie. Toen kwam het door een stressbreuk. Het helpt, dat ik nu weet met wat voor pijn ik door het kraakbeen geconfronteerd kan worden. Ik ga er ook vanuit, dat ik zondag weer kan spelen. Het positieve is, dat ik weet dat ik na drie maanden stilstand meteen weer goed mee kan komen. De kraakbeenrand in het gewricht moet slijten door belasting, door frictie. En dat kost tijd. Maar die hebben we niet. Ik zal dus een tijdje door een barrière heen moeten, voordat het volledig hersteld is. Nu zullen wij ons met z’n allen moeten richten op Vitesse. Ik weet niet hoe dit gebeuren doorwerkt in de koppies bij ons. We moeten nu laten zien dat we uit het juiste hout gesneden zijn.”
Trainer Louis van Gaal stelde zich gisteren de vraag, of hij Schaars wel in had moeten laten vallen. „Ik had overlegd met Stijn. Hij vond het zelf nog te vroeg, denk ik. En het gevoel van spelers is vaak juist, is nu maar weer gebleken”, gaf hij blijk van goede zelfreflectie. Zijn kater van de uitschakeling werd verzacht door de constatering dat de Duitsers veel meer kansen hadden gecreeerd. „Doelstelling was overwinteren. Wij zijn twee rondes verder gekomen. Op de lange termijn hebben we juist een fantastisch Europacupseizoen gehad. En we gaan nog voor de beker en titel.”
• Voor Barry Opdam en David Mendes da Silva, die in de laatste herstelfase zit, komt het duel van zondag tegen Vitesse te vroeg. Bij Vitesse is momenteel de Braziliaanse linksback Wellington op proef. Vitesse-trainer Aad de Mos heeft de debutanten Kevin van Diermen en Adillio Agustien aan de selectie toegevoegd.
AZ: geblesseerd: Mendes da Silva, Opdam. Geschorst: Cziommer.
Vitesse: geblesseerd: Van der Schaaf, Swerts. Twijfelachtig: T. Janssen.
Blij met de punten ...
- Dr. Living Stoned
- Founding Father
AZ en Vitesse ontlopen elkaar niets op eredivisie niveau. Sterker nog Topclub AZ leed vaker puntenverlies dan Vitesse
De eredivisie geschiedenis:
04/02/2006 AZ Vitesse 1-1
19/03/2005 AZ Vitesse 3-0
03/04/2004 AZ Vitesse 2-1
06/10/2002 AZ Vitesse 1-3
02/02/2002 AZ Vitesse 0-0
22/10/2000 AZ Vitesse 0-2
07/05/2000 AZ Vitesse 0-1
29/08/1998 AZ Vitesse 0-0
21/08/1996 AZ Vitesse 0-2
15/03/1980 AZ Vitesse 2-1
02/09/1978 AZ Vitesse 0-2