AZ
-
- AT Toto winner 15/16
De T.Zalig Pasen
Triple binnen bereik voor AZ
BREDA, maandag
ALS ER TWEE vechten om een been… Terwijl koploper PSV probeerde om achtervolger Ajax A in het licht van de schijnwerpers achter zich te houden, koesterde AZ de rustige derde plek in de luwte daarachter. Gisteren haalden de Alkmaarders het konijn uit de hoge hoed en mengden ze zich middels een prima 1-4 zege bij NAC nadrukkelijk in de race om de titel. Met een bezoek van Vitesse en Heerenveen aan Alkmaar en een uitwedstrijd tegen Excelsior heeft de ploeg van Louis van Gaal zelfs uitstekende papieren om de tweede titel na 1981 naar de kaasstad te halen.
Glimmend van trots bekeek preses Dirk Scheringa de stand op teletekst, die uitwees dat PSV nog maar twee punten voorstaat. Ook zíjn herinneringen gingen terug naar 26 jaar geleden. Toen behaalde AZ de dubbel. En werd de UEFA Cup maar net gemist, omdat de spelers nog dronken van geluk (vanwege de landstitel) in het vliegtuig naar Ipswich stapten, waar ze met een 3-0 nederlaag de basis legden voor de verloren dubbele finale. „Ik herinner me het feest in het Gulden Vlies nog goed,” zei Dirk over het gedenkwaardige jaar 1981. „Want ik was toen net een paar jaar lid van de businessclub. Mooi optreden nog, van André Hazes.”
Van een triple voor deze jaargang wilde hij nog niets weten. Maar waarom eigenlijk niet? „PSV heeft nog de grootste kans op de titel,” zei trainer Louis van Gaal. „Het gaat nu om de fitste ploeg. Wij strijden nog op drie fronten. Daar kun je trots op zijn. Maar het maakt het wel zwaarder. Ik ben allang blij als we één titel halen. Meestal gaat het echter overal mis als je nog overal om meestrijdt. Dat heb ik vaker meegemaakt. Maar we gaan er wel voor….”
Voldaan signaleerde de trainer, dat hij dit weekeinde gelijk had gekregen. „Ik had het voorspeld. Zei zaterdag tegen mijn spelers: ga vanavond maar PSV kijken, dan word je vrolijk. Ze zitten in de hoek waar de klappen vallen. Althans, de coach zegt dat. En dan krijg je ze ook…” In de glazen bol had hij ook het puntenverlies van Ajax al gezien, zo zei hij. „Bij de 2-2 tussenstand zag je de spelers naar mij kijken op het veld. ’Maar ik had het toch al gezegd?’.
Het NAC van Ernie Brandts gaf gisteren in Breda met veel strijd een helft lang goed tegengas, maar werd na de pauze (met 1-1 stand via goals van Koevermans en Penders) weggetikt via prima positiespel van de Alkmaarders. Door invaller Nourdin Boukhari was het snel 1-2, omdat de bal via de paal en Rob Penders binnenviel. Na de benutte penalty van Maarten Martens was de race helemaal gelopen: 1-3 in de 68e minuut. Koevermans had het slotakkoord met een fraaie stiftbal, nota bene met een indirecte assist van de steeds zekerder ogende doelman Boy Waterman: 1-4.
„We moeten in ieder geval één prijs pakken. Wie weet wat er nog gaat gebeuren,” keek Tim de Cler vrolijk vooruit. Na een 8-1 en 4-1 nederlaag moet NAC over tien dagen ook nog eens proberen om AZ in het DSB-stadion uit de bekerfinale te houden. „Ik denk, dat AZ al heel dicht tegen de titel aanzit. Louis heeft er snel mentale hardheid ingebracht. Als je ziet, hoe makkelijk het ze nu al afgaat… AZ is er al heel ver mee,” zei Brandts.
Shota Arveladze bleef in Breda aan de kant, omdat zijn knie dik was. Hij is voor Bremen geen probleem. Moussa Dembélé viel uit na een zware tik van Penders, die de zeer zwakke Belgische arbiter Verbist nooit heeft gezien. Maar ook over het meedoen van de Belg, die een pittige vleeswond opliep, is geen twijfel. Stijn Schaars doet vandaag mee met Jong AZ en gaat ook mee naar Duitsland.
In Bremen moet Van Gaal voor donderdag alleen puzzelen op de rechtsbackplaats om de geschorste Gretar Steinsson te vervangen. Kanshebbers zijn Gijs Luirink en Simon Cziommer, al hield die een grote slag om de arm.
Van Gaal had de laatste 20 minuten drie verschillende spelers op de plek van de IJslander, nadat die met wat lichte hamstringklachten uitviel. Cziommer kwam er heel kort per ongeluk terecht, want hij stond eigenlijk klaar om Martens ’op tien’ te vervangen. „Ik heb er ooit onder Fred Rutten gedebuteerd tegen Bryan Roy. Later draaide onder anderen Arjen Robben me er helemaal dol en heb ik er nooit meer gespeeld”, zag hij er zelf weinig perspectief in.
Maar als de tegenstander zonder echte linksbuiten speelt, zoals Werder, is het een optie. Vader Hans Cziommer heeft ook Europees al heel goede gevoelens over de veldtocht van AZ. De Duitser, zelf ooit als prof rechtsback bij SV Meppen: „De opinie over AZ is bij ons snel omgeslagen. Eerst dacht iedereen in Duitsland, dat Werder het wel zou redden. Dat is nu eerder andersom. AZ is technisch en tactisch echt beter. En bezit een trainer, die zóveel ogen in zijn hoofd heeft……”
NAC Breda - AZ 1-4 (1-1). 27. Koevermans 0-1, 45. Penders 1-1, 54. Penders (eigen doelpunt) 1-2, 68. Martens 1-3 (strafschop), 79. Koevermans 1-4. Scheidsrechter: Verbist (Bel). Toeschouwers: 14.780. Gele kaart: Zonneveld (NAC Breda), Donk, De Cler, Cziommer (AZ).
Blij met de punten ...
-
- AT Toto winner 15/16
- Daily Blind
Zlatan Son of God schreef:En wat mag AZ de dwalingen van de arbitrage dankbaar zijn als ze kampioen worden. Zowel tegen AJAX uit en thuis kregen ze de punten cadeau!
Precies.Tegen Ajax hadden ze in geen honderd jaar gescoord als Regelneef niet een enorme fout had gemaakt. Achteraf een ontzettend duur puntverlies voor Ajax. X'C
Het stinkt aan alle kanten!
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Nee hoor, als je bijvoorbeeld uit bij Sparta van een pingel afhankelijk bent heb je het gewoon slecht gedaan. Toppers worden nou eenmaal door momenten beslist.Baseman schreef:En PSV had 2 wedstrijden op rij een pingel moeten krijgen en daarmee die wedstrijden kunnen winnen...oftewel, achteraf gepraat. Ieder team wordt bevoordeeld en ieder team wordt benadeeld.
Dit is niet Ajax waardig. Wij zijn Ajax en wij moeten lachen als de scheids een beslissing neemt in ons nadeel. Met bravoure moet je ervoor zorgen dat die beslissing geen invloed heeft op de wedstrijd en dat je alsnog gewoon wint.Spijker schreef:Nee hoor, als je bijvoorbeeld uit bij Sparta van een pingel afhankelijk bent heb je het gewoon slecht gedaan. Toppers worden nou eenmaal door momenten beslist.Baseman schreef:En PSV had 2 wedstrijden op rij een pingel moeten krijgen en daarmee die wedstrijden kunnen winnen...oftewel, achteraf gepraat. Ieder team wordt bevoordeeld en ieder team wordt benadeeld.
Dat gezeur altijd alsof de scheids het heeft gedaan.
Met tien tegen elf? Ajax toonde in die wedstrijd genoeg bravoure.goodfella schreef:Dit is niet Ajax waardig. Wij zijn Ajax en wij moeten lachen als de scheids een beslissing neemt in ons nadeel. Met bravoure moet je ervoor zorgen dat die beslissing geen invloed heeft op de wedstrijd en dat je alsnog gewoon wint.
AZ heeft op de beslissende momenten veel geluk gehad. Uit en thuis tegen Ajax, uit tegen PSV, uit tegen Newcastle. Steeds arbitrale dwalingen in hun voordeel. Als voor en tegen elkaar inderdaad opheft, moeten ze nog een keer puntverlies lijden door toedoen van de arbitrage. :eusa_pray:
Even voor die gelijkmaker kreeg Babel een pracht van een schietkans toch? Dan hadden we nu nergens meer over gesproken. Shit happens en daarmee is de kous wat mij betreft af.joey schreef:Met tien tegen elf? Ajax toonde in die wedstrijd genoeg bravoure.goodfella schreef:Dit is niet Ajax waardig. Wij zijn Ajax en wij moeten lachen als de scheids een beslissing neemt in ons nadeel. Met bravoure moet je ervoor zorgen dat die beslissing geen invloed heeft op de wedstrijd en dat je alsnog gewoon wint.
AZ krijgt nu ook met een ander soort druk te maken.
Hoi Danny. ;)joey schreef:AZ heeft op de beslissende momenten veel geluk gehad. Uit en thuis tegen Ajax, uit tegen PSV, uit tegen Newcastle. Steeds arbitrale dwalingen in hun voordeel. Als voor en tegen elkaar inderdaad opheft, moeten ze nog een keer puntverlies lijden door toedoen van de arbitrage. :eusa_pray:
:D
Het wordt tijd dat Van Gaal eens mag foeteren op de arbitrage. :bis:
Normaal gesproken doe ik niet aan excuses zoeken. Maar die wedstrijd was het zo duidelijk, die mochten we niet winnen.
Ik ben het met je eens als je zegt dat Ajax de punten had moeten pakken tegen Excelsior thuis en Heerenveen thuis, dat was wel zo fijn geweest. Maar AZ is wel kunstmatig in de titelrace gehouden, die hadden er al uit moeten liggen.
Het wordt tijd dat Van Gaal eens mag foeteren op de arbitrage. :bis:
Normaal gesproken doe ik niet aan excuses zoeken. Maar die wedstrijd was het zo duidelijk, die mochten we niet winnen.
Ik ben het met je eens als je zegt dat Ajax de punten had moeten pakken tegen Excelsior thuis en Heerenveen thuis, dat was wel zo fijn geweest. Maar AZ is wel kunstmatig in de titelrace gehouden, die hadden er al uit moeten liggen.
Een mooie column van Edwin Struis voor alle calimero's hier:
AZ wordt kampioen
Bij Henk ten Cate is het glas volgens eigen zeggen altijd halfvol, nooit halfleeg. Met andere woorden: hij is altijd positief. Behalve dan als je gelijkspeelt tegen RKC Waalwijk, de nummer 17 van de eredivisie. Dan begint de Ajax-trainer te zeuren over de staat van het veld. Want het moet natuurlijk wel ergens aan liggen, gelijkspelen tegen RKC. En niet aan zaken waar je zelf de hand in hebt. Dus ligt het niet aan de keuze voor sommige spelers, de te volgen tactiek of het gebrek aan inzet van je elftal. Stel je eens voor!
Ik heb altijd geleerd dat goede voetballers op elke ondergrond, bij hoog- of laagstaande zon, in regen of in kou, bij harde wind of extreme hitte en ongeacht de dienstdoende scheidsrechter in staat moeten zijn om elk middelmatig team op te rollen.
Ook in Eindhoven is het klagen tot kunstvorm verheven. ‘We zitten in de hoek waar de klappen vallen,’ sipt meneer Koeman nu bijna dagelijks. Maar waarom zit je in die hoek? Waarom verlies je kansloos van nummer 11 NEC? Komt het misschien ook omdat je jezelf in die hoek gepraat hebt? Want het kan toch niet zo zijn dat zonder Alex PSV opeens niet meer kan voetballen? Dat Gomes ballen los gaat laten omdat hij z’n maatje zo mist? Veel in het voetbal draait om vertrouwen. Vertrouwen op de goede afloop. Vertrouwen in jezelf. En dat laten PSV en Ajax nu na.
En wie straalt er wel een en al vertrouwen uit? Juist! AZ wordt kampioen.
Edwin Struis