F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr mar 16, 2007 8:08 am

Und es geht wieder lossss... :eusa_dance: :cheer:

Formule 1 seizoen 2007

Datum GP informatie

18 mrt. 2007 Australië, Melbourne
08 apr. 2007 Maleisië, Sepang
15 apr. 2007 Bahrein, Sakhir
13 mei 2007 Spanje, Barcelona
27 mei 2007 Monaco, Monte Carlo
10 jun. 2007 Canada, Montreal
17 jun. 2007 Verenigde Staten, Indianapolis
01 jul. 2007 Frankrijk, Magny-Cours
08 jul. 2007 Verenigd Koninkrijk, Silverstone
22 jul. 2007 Duitsland, Nürburgring
05 aug. 2007 Hongarije, Hungaroring
26 aug. 2007 Turkije, Istanbul park
09 sep. 2007 Italië, Monza
16 sep. 2007 België, Spa Francorchamps
30 sep. 2007 Japan, Fuji
07 okt. 2007 China, Shanghai
21 okt. 2007 Brazilië, Sao Paulo
Tweede training: Ferrari leidt de dans
16 maart 2007

Felipe Massa heeft de snelste tijd neergezet tijdens de tweede vrije training voor de Grand Prix van Australië. De 25-jarige Braziliaan bracht zijn Ferrari naar een tijd van 1.27.353 en was daarmee vier tienden sneller dan zijn teamgenoot Kimi Raikkonen, die de tweede tijd liet noteren. McLaren-rijder Lewis Hamilton reed een uitstekende derde tijd. De jonge Brit bereidt zich voor op zijn eerste race in de Formule 1. Spyker F1-coureur Christijan Albers bleef steken op de 21ste positie.

In de tweede training waren alle racerijders op de baan van Albert Park te vinden. In de ochtendsessie hadden BMW en Williams nog hun derde coureur laten rijden ten koste van racerijders Robert Kubica en Nico Rosberg.

Na een half uur begon het licht te regenen in Melbourne en kwamen hier en daar coureurs in de problemen. De sessie werd nog een kwartier lang stilgelegd om de Honda van Rubens Barrichello te bergen. De Braziliaan verloor in de laatste bocht de controle over zijn Honda-bolide en gleed achterwaarts de bandenstapels in. Problemen waren er ook voor de rijders van Renault. Heikki Kovalainen en Giancarlo Fisichella vielen beide met technische problemen op het circuit stil.

Na de eerste trainingsdag in Melbourne is het dankzij de regen nog altijd erg lastig om conclusies te trekken over de nieuwe krachtsverhoudingen voor 2007, maar Ferrari, McLaren, Renault en BMW lijken op dit moment de sterkste teams. Spyker F1 lijkt zich vooralsnog op te maken voor een achterhoedegevecht met Scuderia Toro Rosso. Super Aguri-coureurs Takuma Sato en Anthony Davidson verrasten vrijdagmiddag door sneller te zijn dan het rijderspaar van Honda.

De derde training begint zaterdag om 1.00 uur.
Grand Prix Australië

16 mrt.

00:00-01:30 1e training
04:00-05:30 2e training

17 mrt.
01:00-02:00 Vrije training
04:00 Kwalificatie

18 mrt.
04:00 Race
Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/



Nog meer 'gekken' die de wekker zetten? :blush:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za mar 17, 2007 9:10 am

Mooooi... :eusa_dance: :cheer: :cool:

Raikkonen graait de pole op Albert Park
17 maart 2007


Afbeelding

Kimi Raikkonen heeft laten zien dat hij zich prima thuisvoelt bij Ferrari. De Fin pakte in Australië de pole-position, voor Fernando Alonso in de McLaren. Nick Heidfeld toonde aan dat er ook met BMW rekening gehouden dient te worden, door de derde tijd te laten noteren. Lewis Hamilton werd vierde, Robert Kubica vijfde. Het was een kwalificatie vol verrassingen, vooral van Super Aguri en Felipe Massa. Christijan Albers kwam niet in het stuk voor en werd laatste.

De tijden zaten in de eerste sessie bijzonder dicht bij elkaar. Uiteindelijk was Lewis Hamilton de snelste man met een tijd van 1.26.644. Opvallend was, dat de eerste negen rijders gescheiden werden door minder dan een halve seconde. Voor het eerst in de geschiedenis van het team stootten de beide rijders van Super Aguri door naar de tweede sessie. Vooral Anthony Davidson was indrukwekkend, met een zevende tijd. Christijan Albers kwam er niet aan te pas, de Nederlander sloot de rij met een tijd van 1.31.932, 2,5 seconde trager dan teamgenoot Adrian Sutil. De overige afvallers waren Tonio Liuzzi, David Coulthard, Scott Speed en Rubens Barrichello.

Aan het begin van de tweede training herhaalde Jarno Trulli een kunststukje dat Johnny Herbert ooit verrichtte in Barcelona in 1995. De Italiaan reed met de jack nog achter de auto de pits uit en zorgde voor een korte gele vlag-situatie, toen dat achter de auto vandaan viel. Teamgenoot Ralf Schumacher kende direct daarna problemen met de versnellingsbak en kroop over de baan, maar haalde de pits. Dat kon niet gezegd worden van Felipe Massa. De Braziliaanse favoriet voor de pole viel stil met een rokende Ferrari en zal morgen als zestiende van start gaan. En andere verrassing was dat Heikki Kovalainen niet mee kon naar de top tien. Samen met Massa, Wurz, Button, Rosberg en Anthony Davidson kon de Fin inpakken na de tweede sessie. Fernando Alonso was de snelste man, met een tijd van 1.25.328, nipt sneller dan Nick Heidfeld. Takuma Sato stuntte vrolijk verder, door de tiende tijd te rijden en dus mee te kunnen naar de derde sessie.

In die derde sessie werden, zoals gebruikelijk eerst de tanks leeggereden. De beide McLaren-coureurs kwamen al vroeg naar binnen om van banden te wisselen, maar de echt snelle tijden kwamen pas later. Kimi Raikkonen stond al snel bovenaan en sloeg alle aanvallen van de concurrentie van zich af. Fernando Alonso wist de Fin het dichtst te naderen, maar gaf bijna een halve seconde toe. Nick Heidfeld deed het ook uitstekend door derde te worden, voor Lewis Hamilton en Robert Kubica. Giancarlo Fisichella werd zesde. Mark Webber deed het verrassend goed, door de zevende tijd te laten noteren en ook de beide Toyota's presteerden boven verwachting, door achtste en negende te worden, voor Takuma Sato.

Al met al een kwalificatie die het nodige belooft voor de race van morgen. Om 04.00 uur gaan de lampen uit en is het seizoen 2007 eindelijk echt onderweg.

Kwalificatie

Pos. Rijder Team Banden Tijd

1 K. Räikkönen Ferrari 1:26.072
2 F. Alonso McLaren 1:26.493
3 N. Heidfeld BMW 1:26.556
4 L. Hamilton McLaren 1:26.755
5 R. Kubica BMW 1:27.347
6 G. Fisichella Renault 1:27.634
7 M. Webber Red Bull 1:27.934
8 J. Trulli Toyota 1:28.404
9 R. Schumacher Toyota 1:28.692
10 T. Sato Super Aguri 1:28.871
11 A. Davidson Super Aguri 1:26.909
12 N. Rosberg Williams 1:26.914
13 H. Kovalainen Renault 1:26.964
14 J. Button Honda 1:27.264
15 A. Wurz Williams 1:27.393
16 F. Massa Ferrari 1:26.712
17 R. Barrichello Honda 1:27.596
18 S. Speed Scuderia Toro Rosso 1:28.305
19 D. Coulthard Red Bull 1:28.579
20 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:29.267
21 A. Sutil Spyker F1 1:29.339
22 C. Albers Spyker F1 1:31.932

Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » za mar 17, 2007 12:12 pm

Best snel dat Spyker team. :worshippy:

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » za mar 17, 2007 12:19 pm

Albers als laatste 2,5 seconden achter de nummer één na laatste is ook best aardig. ;)

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo mar 18, 2007 5:41 am

Helaas kwamen de Spykers niet erg ver...maar Kimi wel... :worshippy:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo mar 18, 2007 9:09 am

Toch de moeite van de wekker zetten wel waard... :yes:

Raikkonen wint in Melbourne


Afbeelding


Kimi Raikkonen heeft de eerste race van 2007 gewonnen. De Fin begon de Grand Prix van Australië vanaf pole en zag zijn eerste zege voor Ferrari nergens in gevaar komen. Regerend wereldkampioen Fernando Alonso kwam met zijn McLaren als tweede aan de finish. Lewis Hamilton kende een fantastisch Formule 1-debuut en werd derde. Spyker F1-rijder Christijan Albers was de eerste uitvaller in Melbourne.



Bij de start van de race waren er problemen bij de Super Aguri van Anthony Davidson. De Brit kwam in eerste instantie niet weg van de startopstelling en zag een mooie elfde startplek verloren gaan. Raikkonen behield de leiding. Alonso kende een slechte start vanaf de tweede positie. De Spanjaard werd ingehaald door Heidfeld en teamgenoot Hamilton. Alonso reed vervolgens een groot deel van de race achter de jonge Brit aan. Pas laat in de race, na de tweede serie pitstops, kwam Alonso weer voorbij Hamilton.



Achter Button ontstond een treintje van Barrichello, Massa en Coulthard. Na veertien ronden werd de Britse Honda-coureur gepasseerd door zijn teammaat en niet veel later volgde Massa het voorbeeld van zijn Braziliaanse landgenoot. Raikkonen bouwde in het eerste deel van de race een voorsprong van vijftien seconden op. In de achttiende ronde maakte de Fin zijn eerste pitstop, waardoor Hamilton even aan de leiding kwam in zijn allereerste Formule 1-race. Na de eerste reeks pitstops werd de situatie weer zoals die was: Raikkonen, Hamilton en Alonso.



Spyker F1 kende een ongelukkige eerste race van het seizoen. Christijan Albers, die de wedstrijd vanuit de pits begon, was na elf ronden de eerste uitvaller in Melbourne. De Nederlander verremde zich voor een bocht en ging rechtdoor de bandenstapels in. Teamgenootje Adrian Sutil, die net als Hamilton zijn eerste Formule 1-race reed, haalde de finish wel, maar werd laatste. De Duitser botste in de beginfase van de race tegen Anthony Davidson en kreeg later nog twee straffen van de wedstrijdleiding, wegens het negeren van de blauwe vlaggen.

In het tweede deel van de wedstrijd bleef Raikkonen zonder problemen onderweg naar zijn eerste Ferrari-zege. De coureurs van McLaren en BMW konden slechts volgen. Speed was de tweede uitvaller in Australië. De Amerikaan had twee leeglopende voorbanden en ging van de baan. Heidfeld kon zijn teamgenoot Kubica voorbij en niet veel later parkeerde de Pool zijn BMW in de pitbox, met technische problemen. Het team van BMW heeft de problemen met de betrouwbaarheid van de F1.07 duidelijk nog niet onder controle. Heidfeld werd uiteindelijk vierde.

Een opvallend moment in de race kwam in ronde 49. Red Bull-rijder David Coulthard probeerde Williams-coureur Alex Wurz in te halen, maar vloog over de voorkant van de Oostenrijker. De auto van de Schot schoof rakelings voor de neus van Wurz langs, die dapper zijn race probeerde te hervatten maar later zijn Williams toch langs de baan zette. Heikki Kovalainen, de derde debutant van het veld, was vaak op een negatieve manier in beeld. De jonge Fin ging er vaak af en de Renault-coureur ging een keer in de rondte. Dat laatste overkwam ook Mark Webber, die op hoge snelheid de ingang van de pitstraat inspinde. Hij miste de bandenstapels maar net.



Na de laatste serie pitstops kon Raikkonen onbedreigd naar zijn tiende zege in de Formule 1 rijden. De Fin nam in zijn eerste race voor Ferrari direct revanche voor vorig seizoen, toen hij regelmatig uitviel dankzij een onbetrouwbare McLaren. Het team van McLaren lijkt haar zaakjes dit seizoen echter beter voor elkaar te hebben. Fernando Alonso en Lewis Hamilton pakten de tweede en de derde plaats. Hamilton had zelfs tweede kunnen worden in zijn debuutrace, als hij bij zijn laatste pitstop niet opgehouden zou zijn door Super Aguri-rijder Takuma Sato.

Felipe Massa, die de race van achteraan begon na een motorwissel, reed een sterke race en eindigde op de zesde plek, achter Nick Heidfeld en Renault-coureur Giancarlo Fisichella. Williams-rijder Nico Rosberg en Toyota-coureur Ralf Schumacher namen de laatste punten mee naar huis.
Grand Prix van Australië - 18 maart 2007

Race

Pos. Rijder Team Banden Tijd

1 K. Räikkönen Ferrari 1:25:28.770
2 F. Alonso McLaren + 7.242
3 L. Hamilton McLaren + 18.595
4 N. Heidfeld BMW + 38.763
5 G. Fisichella Renault + 1:06.469
6 F. Massa Ferrari + 1:06.805
7 N. Rosberg Williams + 1 ronde(n)
8 R. Schumacher Toyota + 1 ronde(n)
9 J. Trulli Toyota + 1 ronde(n)
10 H. Kovalainen Renault + 1 ronde(n)
11 R. Barrichello Honda + 1 ronde(n)
12 T. Sato Super Aguri + 1 ronde(n)
13 M. Webber Red Bull + 1 ronde(n)
14 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde(n)
15 J. Button Honda + 1 ronde(n)
16 A. Davidson Super Aguri + 2 ronde(n)
17 A. Sutil Spyker F1 + 2 ronde(n)
Niet gefinisht
18 A. Wurz Williams + 10 ronde(n)
19 D. Coulthard Red Bull + 10 ronde(n)
20 R. Kubica BMW + 22 ronde(n)
21 S. Speed Scuderia Toro Rosso + 30 ronde(n)
22 C. Albers Spyker F1 + 48 ronde(n)

Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma mar 19, 2007 7:47 am

Ramona schreef:Toch de moeite van de wekker zetten wel waard... :yes:
Mwoah...ik ben halverwege de race terug naar bed gegaan, echt spannend was het niet en de top 3 was te voorspelbaar.

Mooi dat Raikkonen heeft gewonnen, al blijf ik het jammer vinden dat hij bij Ferrari rijdt.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr apr 06, 2007 6:40 am

Grand Prix Maleisië

06 apr.
04:00-05:30 1e vrije training
08:00-09:30 2e vrije training
07 apr.
05:00-06:00 Vrije training
08:00 Kwalificatie
08 apr.
09:00 Race
Eerste training: Massa domineert


Felipe Massa heeft de snelste tijd gereden in de eerste vrije training voor de Grand Prix van Maleisië. In een warm Sepang bracht de Ferrari-coureur een tijd van 1.34.972 op de klokken. Hiermee was de Brazilian zes tienden van een seconde sneller dan regerend wereldkampioen Fernando Alonso in de McLaren. De derde tijd was voor de jonge teamgenoot van de Spanjaard, Lewis Hamilton.


Na een half uur werd al duidelijk dat Ferrari en McLaren ook in Maleisië erg sterk zijn. Kimi Raikkonen, de winnaar van de eerste race van het seizoen, stuurde zijn Ferrari naar de vierde tijd. Spyker F1-coureur Christijan Albers kende daarentegen een moeilijker begin van zijn weekend. De Nederlander zocht naarstig naar een goede afstelling voor zijn auto, maar bleef steken op de laatste positie. Teamgenootje Adrian Sutil ging ondertussen naar een prima zestiende tijd.

Net als in Melbourne waren Williams en BMW-Sauber de enige teams die hun vrijdagrijder in actie lieten komen tijdens de eerste vrijdagtraining. Kazuki Nakajima ging voor het Britse team de baan op ten koste van Alex Wurz, Sebastian Vettel kwam in actie in plaats van Nick Heidfeld. Nakajima zorgde halverwege de sessie nog voor een gele vlag. De Japanner spinde in de laatste bocht en viel stil op de baan. Vettel reed veruit de meeste ronden in de ochtend, bijna veertig stuks.

Bij Red Bull-rijder David Coulthard leken er problemen. De Schot kwam pas in de slotfase van de training de baan op om zijn eerste tijd neer te zetten. Coulthard reed wel meteen de elfde tijd, terwijl de temperatuur steeg naar 34 graden.

De tweede training start om 8.00 uur.


Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za apr 07, 2007 8:03 am

YES! Een Ferrari wederom op pole... Massa, Alonso 2e en Kimi 3e... :eusa_dance:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za apr 07, 2007 8:31 am

Voor de volledigheid ook o.a. 't hele lijstje bij...

Grand Prix van Maleisië - 8 april 2007
Kwalificatie

Pos. Rijder Team Banden Tijd

1 F. Massa Ferrari 1:35.043
2 F. Alonso McLaren 1:35.310
3 K. Räikkönen Ferrari 1:35.479
4 L. Hamilton McLaren 1:36.045
5 N. Heidfeld BMW 1:36.543
6 N. Rosberg Williams 1:36.829
7 R. Kubica BMW 1:36.896
8 J. Trulli Toyota 1:36.902
9 R. Schumacher Toyota 1:37.078
10 M. Webber Red Bull 1:37.345
11 H. Kovalainen Renault 1:35.630
12 G. Fisichella Renault 1:35.706
13 D. Coulthard Red Bull 1:35.766
14 T. Sato Super Aguri 1:35.945
15 J. Button Honda 1:36.088
16 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:36.145
17 S. Speed Scuderia Toro Rosso 1:36.578
18 A. Davidson Super Aguri 1:36.816
19 R. Barrichello Honda 1:36.827
20 A. Wurz Williams 1:37.326
21 C. Albers Spyker F1 1:38.279
22 A. Sutil Spyker F1 1:38.415
Massa verovert de pole in Maleisië


Felipe Massa heeft de pole bemachtigd voor de Grand Prix van Maleisië. De Ferrari-rijder liet een tijd van 1.35.043 noteren en was daarmee drie tienden van een seconde sneller dan McLaren-coureur Fernando Alonso, die de tweede startplaats veroverde. Kimi Raikkonen zette de derde tijd neer. Het team van Spyker F1 vangt de tweede race van het seizoen aan vanaf de laatste startrij.

Alonso bracht zijn zilveren McLaren-bolide in het eerste deel van de kwalificatie naar de snelste tijd. De Spanjaard zette de toon met een tijd van 1.34.942. Hamilton, die in de derde vrije training nog de snelste tijd reed, liet de tweede tijd noteren. Raikkonen was goed voor de derde tijd. BMW-rijders Kubica en Heidfeld gingen pas laat de baan op voor hun eerste kwalificatierun, maar stoomden direct op naar de vierde en de zesde tijd.

Spyker F1-coureurs Christijan Albers en Adrian Sutil waren de langzaamsten op de baan. De Nederlander reed een tijd van 1.38.279 en kwam daarmee tot de voorlaatste startplaats in Sepang. Albers was met 1.38.279 nipt sneller dan zijn Duitse teamgenoot. Na het eerste kwartier was Honda-rijder Rubens Barrichello de meest opvallende afvaller. De Braziliaan bleef steken op de negentiende tijd. Ook Scott Speed, Anthony Davidson en Alex Wurz konden uitstappen.

Ook in het tweede gedeelte van de kwalificatie was Alonso soeverein. Ditmaal bracht hij een tijd van 1.34.057 op de klokken. Wederom waren McLaren en Ferrari de snelste teams, want Massa, Hamilton en Raikkonen kwamen tot de tweede, derde en vierde tijd. Opnieuw zaten BMW-coureurs Kubica en Heidfeld er goed bij, met de vijfde en de zesde tijd. Renault was in Maleisië nog geen schim van de renstal die vorig jaar nog de wereldtitel behaalde. Het Franse team kende namelijk zijn slechtste kwalificatie sinds lange tijd. Heikki Kovalainen en Giancarlo Fisichella kwamen niet verder dan de elfde en de twaalfde tijd. Jenson Button onderstreepte ondertussen de problemen bij het team van Honda. De Brit bleef steken op de vijftiende positie en was zelfs net even langzamer dan zijn oude teamgenootje Takuma Sato in de Super Aguri. Ook David Coulthard en Vitantonio Liuzzi mochten niet door naar Q3.

Alonso was ook in de derde kwalificatie lange tijd de snelste man op de baan. Na het uithangen van de vlag barstte de strijd op de eerste startplek echter pas echt los. Raikkonen pakte even de de snelste tijd, maar zag al snel Alonso weer onder zijn tijd door gaan. Het was op de valreep Massa, die er met de pole voor de Maleisische Grand Prix vandoor ging. Alonso en Raikkonen moesten genoegen nemen met de tweede en derde startplek. Nieuweling Lewis Hamilton reed opnieuw een sterke kwalificatie en werd vierde. De jonge Brit was een halve seconde sneller dan Heidfeld, die de hete adem van Williams-rijder Nico Rosberg in zijn nek voelde. De top-tien wordt gecompleteerd door Kubica, Jarno Trulli, Ralf Schumacher en Mark Webber.

De race start zondag om 9.00 uur.

Bron: Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » za apr 07, 2007 7:23 pm

Ik dacht dat de Spykers deze Grand Prix sneller zouden zijn?

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » za apr 07, 2007 8:17 pm

Ze hadden een spijker in de bridgestone ;)

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » zo apr 08, 2007 10:05 am

Nou en ver dat ze kwamen? Alweer de 'eer' als 1e uit te vallen, maar goed...is te verwachten natuurlijk...dit seizoen moet Spijker ervaring opdoen...enniewee...

Alonso pakte direct bij start de voorsprong, teammaatje ging mee en zij gaven dit helaas niet meer weg...wel heeel netjes voor die debutant... :worshippy:



Alonso onbedreigd naar de Maleisische zege


McLaren-rijder Fernando Alonso heeft op overtuigende wijze de Grand Prix van Maleisië gewonnen. De wereldkampioen boekte op het circuit van Sepang zijn zestiende zege in de Formule 1. Teamgenoot Lewis Hamilton wist opnieuw te verrassen. De jonge Brit werd tweede in zijn tweede Formule 1-race. Ferrari-coureur Kimi Raikkonen kwam als derde aan de finish. Voor Spyker F1 was de race snel ten einde. Christijan Albers en Adrian Sutil vielen beide al vroeg in de race uit.

Alonso won de race al bij de start. De Spanjaard kwam goed weg van zijn startplek en ging voorbij polesitter Felipe Massa. Hamilton maakte eveneens een goede start door bij het ingaan van de eerste bocht zowel Massa als Raikkonen te passeren. De GP2-kampioen vormde vervolgens een belangrijke buffer tussen Alonso en de jagende Ferrari-coureurs. Alonso kon hierdoor een voorsprong opbouwen die voldoende was om zich te verzekeren van zijn eerste zege voor McLaren. Massa zette Hamilton flink onder druk in de eerste ronden, totdat de Braziliaan zelf een fout maakte bij een inhaalpoging. Massa ging eraf en viel terug naar de vijfde plek.

Spyker F1 kende een ongelukkige race. Beide coureurs vielen al in de beginfase van de wedstrijd uit en wisten dus niet te profiteren van de grote aërodynamische update die het team had meegenomen naar Sepang. Sutil zette zijn wagen na vier ronden in het grind. De Duitser zou een probleem aan de achterkant van de auto hebben gehad, na een aanvaring met een andere wagen na de start. De race van Albers kwam in ronde acht ten einde. Zijn wagen bleef vastzitten in de derde versnelling. De Nederlander ging naar de pits in de hoop dat het team het probleem kon verhelpen. Daar vatte zijn wagen echter vlam door oververhitting van de Ferrari-motor.

Na de eerste paar ronden stabiliseerde de situatie aan de voorkant van het veld. Alonso bleef aan de leiding, Hamilton en Raikkonen reden rond op de tweede en derde positie. BMW-rijder Nick Heidfeld nestelde zich op de vierde positie, voor Massa, die de rest van de race geen rol van betekenis meer kon spelen. Honda-coureur Rubens Barrichello baande zich, vanuit de pitstraat gestart, een weg door het veld naar het voren. De Braziliaan ging in de race zelfs zijn teamgenoot Jenson Button, die zwaar teleurstelde, twee keer voorbij. Voor Barrichello en Button zat er na een zwaar Maleisisch raceweekend uiteindelijk niet meer in dan een elfde en twaalfde plaats.

Na zestien ronden kwamen de eerste reguliere pitstops. Massa stopte als eerste, gevolgd door Alonso en Raikkonen. Hierdoor kwam Hamilton kort aan de leiding van de wedstrijd. Drie ronden later was de Brit echter aan de beurt. Na alle pitstops was de situatie aan de kop weer zoals die eerst was. Achterin werden echter felle gevechten gevoerd. Zo vormde zich een lange slang auto's achter de BMW van Robert Kubica. De Pool kende geen gemakkelijke race. Kubica moest nog een nieuwe voorvleugel halen en vloog tegen het einde van de race nog van de baan. Zijn achttiende en laatste plaats staat in schril contrast met de knappe vierde plaats van teamaat Nick Heidfeld.

De coureurs van Spyker F1 waren niet de enige uitvallers in het hete Sepang. Red Bull-coureur David Coulthard verdween om nog onbekende redenen in de pitbox, terwijl Nico Rosberg zijn Williams met een motorprobleem aan de kant zette. Na de laatste reeks pitstops kon Alonso onbedreigd naar de zege rijden. Voor het team van McLaren was dit de eerste overwinning sinds de door Kimi Raikkonen gewonnen Grand Prix van Japan in 2005. Hamilton maakte het feest voor de Britse renstal compleet door tweede te worden. De Britse rookie zag in de laatste ronden Raikkonen nog tot op enkele seconden naderen, maar de Melbourne-winnaar bleef te ver weg voor een serieuze aanval.

Door de dubbelzege gaat McLaren nu riant aan de leiding in de stand om de constructeurstitel. De Britse formatie staat elf punten voor op Ferrari. Alonso neemt in de rijdersstand de koppositie over van Raikkonen. De regerend wereldkampioen heeft achttien punten uit twee races, Raikkonen heeft er zestien.

Volgende week is de derde race van het seizoen, de Grand Prix van Bahrein.
Grand Prix van Maleisië - 8 april 2007
Race

Pos. Rijder Team Banden Tijd

1 F. Alonso McLaren 1:32:14.930
2 L. Hamilton McLaren + 17.557
3 K. Räikkönen Ferrari + 18.319
4 N. Heidfeld BMW + 33.777
5 F. Massa Ferrari + 36.705
6 G. Fisichella Renault + 1:05.638
7 J. Trulli Toyota + 1:10.132
8 H. Kovalainen Renault + 1:12.015
9 A. Wurz Williams + 1:28.924
10 M. Webber Red Bull + 1:33.556
11 R. Barrichello Honda + 1 ronde(n)
12 J. Button Honda + 1 ronde(n)
13 T. Sato Super Aguri + 1 ronde(n)
14 S. Speed Scuderia Toro Rosso + 1 ronde(n)
15 R. Schumacher Toyota + 1 ronde(n)
16 A. Davidson Super Aguri + 1 ronde(n)
17 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde(n)
18 R. Kubica BMW + 1 ronde(n)
Niet gefinisht
19 N. Rosberg Williams + 14 ronde(n)
20 D. Coulthard Red Bull + 20 ronde(n)
21 C. Albers Spyker F1 + 49 ronde(n)
22 A. Sutil Spyker F1 + 56 ronde(n)

Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za mei 26, 2007 10:24 am

Pracht circuit... :00001741.gif: helaas kan ik deze race wederom niet live aanschouwen...maar goed, de reden is wel weer legitiem... :tifoajax.gif:

Om 14.00 uur kwalificatie en de race begint een dag later...

Special: Monte Carlo, een geval apart
25 mei 2007

Afbeelding

Grindbakken, asfaltstroken, de huidige Grand Prix-circuits zijn vergeven van manieren om het voor de coureurs zo veilig mogelijk te maken. Circuits als Spa-Francorchamps worden zonder pardon van de kalender geschrapt als Bernie denkt dat het niet meer voldoet aan de absurd hoge standaarden die de Formule 1 tegenwoordig heeft. Een keer per jaar kijken Ecclestone en co. echter de andere kant op: Monaco.

Door de jaren heen zijn er veel circuits van de kalender gehaald, omdat de Formule 1 er simpelweg niet meer thuishoorde. Soms was er aan de andere kant van de wereld een circuit dat veel betere faciliteiten had, maar meestal was het een veiligheidskwestie. Zo reed men in de jaren '60 en '70 Grands Prix in Barcelona. Nu ook, maar toen was het in Montjuich Park, een park op een heuvel in de Catalaanse stad. Prachtige baan, maar extreem gevaarlijk. Auto's kwamen meerdere malen per ronde los van de grond en de vangrails waren slechts met een paar boutjes vastgezet.


Jochen Rindt in Montjuich
De meeste coureurs reden met dubbele gevoelens door Montjuich. Het was een spectaculaire baan, maar een ongeluk zat in een bijzonder klein hoekje. In 1969, bijvoorbeeld. De ontwerpers hadden net ontdekt wat 'downforce' betekende en, pioniers als ze waren, ze monteerden gigantische vleugels op dunne stokjes, zowel voor als achterop de auto's. Mooi gezicht, maar op Montjuich trilde de hele boel uit elkaar. Zware crashes, waaronder van wereldkampioen Graham Hill en zijn teamgenoot Jochen Rindt, waren het gevolg.


Jochen Mass in Montjuich
In 1975 vonden de coureurs het eigenlijk wel welletjes. De vangrails waren dramatisch slecht gemonteerd, wat bij een ongeluk levensgevaarlijk kon zijn. De rijders gingen in staking, maar uiteindelijk draaide men bij en werd er toch geracet. De race werd ontsierd door vele zware ongelukken, die bijna allemaal goed afliepen. Er was er echter eentje die echt helemaal fout ging. Rolf Stommelen crashte door een afgebroken achtervleugel en zijn auto doodde vijf toeschouwers. Nooit meer Montjuich.

In de loop der jaren werden de circuits steeds veiliger. Grindbakken werden groter, er kwamen asfaltstroken, de banen werden breder... Niets ontsnapte aan de eisen van de Formule 1. Behalve Monaco. In Monaco worden alle wetten overboord gezet. Maar op de een of andere manier, wordt er amper geprotesteerd tegen deze Grand Prix. Ralf Schumacher mopperde ooit eens dat het eigenlijk onverantwoord was om met de huidige F1-wagens door Monte Carlo te denderen, maar het is eigenlijk niet voor te stellen dat hij Monaco écht van de kalender wil hebben.



Iedere coureur kijkt uit naar de GP van Monaco. Het is de 'jewel in the crown of Formula 1'. Hier winnen betekent eeuwige roem. Juist het claustrofobische, het feit dat de race anders is dan alle andere races, maakt deze Grand Prix zo speciaal. Dat weet ook Bernie. En hoe onveilig is het nou helemaal? De snelheden liggen relatief laag, de enige keer dat de 300 kilometer per uur overschreden wordt, is bij het uitkomen van de tunnel en juist daar is, zij het minimaal, een soort run-off area.


Lorenzo Bandini
Er zijn wel degelijk zware crashes geweest in Monaco, waar immers niet, maar slechts een keer was het ongeluk dodelijk. Lorenzo Bandini raakte in 1967 in zijn Ferrari zo vermoeid, dat hij zijn concentratie verloor, bij de haven van de baan schoot, waarna de auto in vlammen opging. Niet zozeer de schuld van het circuit, als wel van de constructie van de auto. De tank was immers amper beschermd en scheurde zo open. Dat is tegenwoordig bijna ondenkbaar. Auto's branden nooit meer uit na een ongeluk.

Het water naast het circuit zorgt ook wel eens voor schrikbeelden. Je zal er maar in schieten. Alberto Ascari overkwam het, in 1955. Klapte door een stel strobalen en vloog pardoes de haven in, maakte zijn gordels los en zwom naar de kant. Niks aan de hand. Ja, de auto moest even opgedoken worden, maar Ascari had slechts een nat pak. Een week later sloeg het noodlot alsnog toe, bij een test in Monza. Na drie ronden hoorde het team geen motorgeluid meer uit het bos komen en ging men hem zoeken. Wat er precies was gebeurd, is niet bekend, maar Ascari lag midden op de baan. Dood. Zijn auto was totaal vernietigd.

Het feit dat Ascari de haven in tuimelde, was vooral te wijten aan de afzetting. Strobalen. Alsof dat een auto tegenhoudt. Nu zijn er dikke vangrails en hekken, die ervoor zorgen dat mócht een auto echt gaan vliegen, hij opgevangen wordt. Het enige natte pak dat de coureurs kunnen oplopen, is er een van champagne.

Vraag een leek naar een F1-circuit en hij zal niet komen met Interlagos, Imola of het Circuit de Catalunya. Dikke kans dat hij Monaco noemt. Geen enkel circuit spreekt zo tot de verbeelding als het stratencircuit in Monte Carlo. Nergens straalt de Formule 1 zoveel uit als daar. Eens per jaar wordt vergeten dat je nergens kan inhalen, dat een spin een ware opstopping kan betekenen, dat je je kont niet kan keren in de pits. Het maakt niet uit. Het is Monaco.


Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma jun 11, 2007 6:42 am

Kooolere...wat een raceweekend...
Veel bleef er niet over van de bolide van Kubica...gelukkig bleek hij ongedeerd...o n g e l o o f l i j k! Bahbah...wat een crash...

Afbeelding
BMW: "Kubica is ongedeerd"


BMW-Sauber heeft laten weten dat Robert Kubica geen serieuze verwondingen heeft overgehouden aan zijn zware crash in de Grote Prijs van Canada. De Pool ligt nu in een ziekenhuis in Montreal, maar zal maandag al naar huis mogen. Eerdere berichten spraken nog van een gebroken been, omdat dit werd geroepen over de teamradio van McLaren. Het team van BMW-Sauber zegt hier echter niets over.
Ad powered by www.webads.nl

Teambaas Mario Theissen liet weten: "Dit was het meest emotionele weekend dat we met ons nieuwe team tot dusver hebben beleefd. Na een race vol incidenten hebben we echter twee redenen om blij te zijn. De eerste reden is dat Robert volgens de eerste medische berichten relatief ongeschonden is na een zeer zwaar ongeluk. De tweede reden is dat Nick zondag op eigen kracht tweede is geworden."

En voor de volledigheid de uitslag bij...
Grand Prix van Canada - 10 juni 2007

Race

Pos. Rijder Team Banden Tijd

1 L. Hamilton McLaren 1:44:11.292
2 N. Heidfeld BMW + 4.300
3 A. Wurz Williams + 5.300
4 H. Kovalainen Renault + 6.700
5 K. Räikkönen Ferrari + 13.000
6 T. Sato Super Aguri + 16.600
7 F. Alonso McLaren + 21.900
8 R. Schumacher Toyota + 22.800
9 M. Webber Red Bull + 22.900
10 N. Rosberg Williams + 23.900
11 A. Davidson Super Aguri + 24.300
12 R. Barrichello Honda + 30.400

Niet gefinisht
13 J. Trulli Toyota + 12 ronde(n)
14 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 15 ronde(n)
15 G. Fisichella Renault + 18 ronde(n)
16 F. Massa Ferrari + 18 ronde(n)
17 C. Albers Spyker F1 + 21 ronde(n)
18 D. Coulthard Red Bull + 35 ronde(n)
19 R. Kubica BMW + 43 ronde(n)
20 A. Sutil Spyker F1 + 48 ronde(n)
21 S. Speed Scuderia Toro Rosso + 61 ronde(n)
22 J. Button Honda + 70 ronde(n)

Pracht overwinning van Hamilton... :worshippy.gif:



Oh ja...alles geknipt en geplakt van: http://f1.gpupdate.net/nl/

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48887
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di jul 10, 2007 10:39 am

Daaaahaaag Albers. :headbang.gif:

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di jul 10, 2007 1:15 pm

612 Teletekst di 10 jul
***UTOSPORT****************************
******Albers op non-actief gesteld
***************************************
** Formule 1-rijder Christijan Albers
is door het Spyker-team op non-actief
gesteld.Directe aanleiding is het feit
dat hij niet meer kan voldoen aan zijn
financiële verplichtingen aan het team.

De beslissing hing al enige tijd in de
lucht.De prestaties van Albers vielen
tegen,maar volgens teameigenaar Michiel
Mol is het een "zakelijke beslissing".
Albers kwam in de problemen doordat de
sponsorinkomsten tegenvielen.Het is nog
niet bekend wie hem gaat opvolgen.

Albers blijft nog wel betrokken bij het
Formule 1-team,maar niet als coureur in
de wedstrijden.Deze week komt hij ook
niet,zoals gepland,in actie bij tests
in Spa-Francorchamps.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » za jul 21, 2007 5:38 pm

Sooodepieee wat knalde Hamilton in de banden, nadat zijn rechter voorband 'wegvloog'...bahbah... :baaa.gif:

Afbeelding


Gelukkig mankeert hij weinig en schijnt hij morgen te willen gaan racen... Kimi weer op pole iig... :headbang.gif:



Raikkonen op pole, zware crash Hamilton


Kimi Raikkonen heeft op de Nürburgring de pole gepakt in een sessie die werd overschaduwd door een zware crash van Lewis Hamilton. De klassementsleider schoot hard in de banden, nadat zijn rechter voorwiel losraakte en werd in een ambulance afgevoerd. Hamiltons teamgenoot, Fernando Alonso, werd tweede, voor Massa. Als Hamilton morgen start, doet hij dat vanaf de tiende plaats. De beide Spykers starten vanaf de laatste rij.

Fernando Alonso deelde de eerste tik uit. In Q1 was de Spanjaard ruim sneller dan de concurrentie, die aangevoerd werd door Felipe Massa. De Braziliaan was bijna een halve seconde langzamer dan Alonso en werd gevolgd door Kimi Raikkonen en Lewis Hamilton. Achteraan kon Markus Winkelhock niet voor een stunt zorgen. De Duitser had het zichtbaar moeilijk in de Spyker en kwam anderhalve seconde tekort op teamgenoot Adrian Sutil. Beide Spykers starten morgen vanaf de laatste rij. Ook Jenson Button, de beide Toro Rosso's en David Coulthard konden al gaan douchen na de eerste sessie.

Anthony Davidson en Takuma Sato waren beide knap doorgedrongen tot de tweede sessie, maar konden daar geen vuist maken en eindigden als vijftiende en zestiende. Felipe Massa was de snelste, met een tijd van 1.30.912, waarmee hij Alonso en Hamilton nipt versloeg. Jarno Trulli spinde aan het einde van de sessie, maar mocht wel door naar Q3. Wie dat niet mochten, waren Barrichello, Fisichella, Wurz en Rosberg.

In de derde sessie ging het mis met Lewis Hamilton. De Brit was onderweg in zijn eerste echt snelle ronde, toen er de Schumacher S-bocht zijn rechtervoorwiel los kwam en de McLaren rechtdoor schoot en keihard in de banden klapte. De McLaren-coureur kon zichzelf uit de cockpit hijsen, maar bleef op de rand zitten en wachtte op de doktoren, waarna hij op een brancard met een infuus in de ambulance werd getild. Er was waarschijnlijk iets mis met Hamilton, al zwaaide hij wel naar het publiek, toen hij in de ziekenwagen werd getild. De oorzaak van de crash lag waarschijnlijk aan een kapotte wheelgun, waardoor het wiel niet goed vast zat. De sessie werd lange tijd stilgelegd.

Toen na meer dan een half uur de sessie werd hervat, was het Kimi Raikkonen die in zijn enige snelle ronde de snelste tijd liet noteren. Fernando Alonso maakte in zijn ronde een grote fout, waardoor hij genoegen moest nemen met de tweede tijd. Massa werd derde, Heidfeld en Kubica volgden. Lewis Hamilton werd uiteindelijk tiende, maar zijn starten is nog onzeker voor morgen.


Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » zo jul 22, 2007 1:14 pm

Er valt weinig te racen momenteel in een idiote beginfase. Wat een hemelbreuk.... Winkelhock op de eerste plaats.... :drecul.gif:

Ik zou als wedstrijdleiding de wedstrijd gewoon stilleggen en opnieuw beginnen.
Dit is gewoon niet te doen voor die jongens...

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23606
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » zo jul 22, 2007 1:16 pm

Frank schreef:Er valt weinig te racen momenteel in een idiote beginfase. Wat een hemelbreuk.... Winkelhock op de eerste plaats.... :drecul.gif:

Ik zou als wedstrijdleiding de wedstrijd gewoon stilleggen en opnieuw beginnen.
Dit is gewoon niet te doen voor die jongens...
Dat hebben ze inmiddels ook gedaan.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » zo jul 22, 2007 1:19 pm

Raymon schreef:
Frank schreef:Er valt weinig te racen momenteel in een idiote beginfase. Wat een hemelbreuk.... Winkelhock op de eerste plaats.... :drecul.gif:

Ik zou als wedstrijdleiding de wedstrijd gewoon stilleggen en opnieuw beginnen.
Dit is gewoon niet te doen voor die jongens...
Dat hebben ze inmiddels ook gedaan.
Ik weet niet hoe ze nu verder gaan, met de startvolgorde zoals het net afgebroken is (Winkelhock van pole, kan nog leuk worden) of zoals er gekwalificeerd is?

En wat gebeurt er met Hamilton en de rest die meededen met dat theekransje in die bocht...

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23606
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » zo jul 22, 2007 1:21 pm

Frank schreef:
Raymon schreef:
Frank schreef:Er valt weinig te racen momenteel in een idiote beginfase. Wat een hemelbreuk.... Winkelhock op de eerste plaats.... :drecul.gif:

Ik zou als wedstrijdleiding de wedstrijd gewoon stilleggen en opnieuw beginnen.
Dit is gewoon niet te doen voor die jongens...
Dat hebben ze inmiddels ook gedaan.
Ik weet niet hoe ze nu verder gaan, met de startvolgorde zoals het net afgebroken is (Winkelhock van pole, kan nog leuk worden) of zoals er gekwalificeerd is?
Ze houden de huidige stand aan en er mag minimaal aan de wagen worden gesleuteld. De vraag is, als het droog wordt, of Winkelhock in het voordeel of nadeel is. Hij is de enige op regenbanden, de rest rijdt nog op intermediates.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di aug 07, 2007 4:21 pm

McLaren may lose Alonso if he cannot work with Hamilton

Fernando Alonso has been informed by Ron Dennis, the McLaren Mercedes team principal, that he can leave at the end of this season, well-placed sources have told The Times.

The Formula One rumour mill is in full flow over the future of Alonso after his role in the vain attempt to prevent Lewis Hamilton, his teammate, from taking pole position during qualifying for last weekend’s Hungarian Grand Prix.

The source said last night: “My understanding is that he’s been told he can go because they’re so fed up with him. Ron is just very p***ed off with both of them [Alonso and Hamilton].”

Alonso, who is contracted to the Woking-based team until the end of 2009 on a salary of about $20 million (£10 million) a year, has indicated in remarks to the Spanish media that his future at McLaren is in doubt, as have key advisers in his entourage.

Even before the row over the attempt to delay Hamilton, sources close to the Spanish driver were making it clear that he was unhappy at the team and was dismayed at what he regards as McLaren reneging on their initial deal to make him the lead driver.

The prospect of Alonso leaving McLaren has encouraged speculation in the paddock about where the double and defending world champion may go. Among the possibilities are a move to Ferrari, at the expense of Felipe Massa, a return to Renault, where he would probably replace Giancarlo Fisichella, his former teammate, or a switch to BMW Sauber or even Toyota.

Dennis, who is about to start a summer break, acknowledged in Budapest on Sunday that Alonso’s future was the subject of serious discussion in rival teams. “There is an inevitability that these things are rumoured and discussed,” he said at the Hungaroring.

But the embattled McLaren principal was, at that stage, hoping that Alonso would fulfil his contract. “We have two drivers who are contracted for several years into the future,” Dennis said. “We will respect our part of the bargain - we hope that the drivers respect theirs, because that’s what a contract is about.”

The long-held McLaren tradition of allowing their two drivers to fight it out for supremacy on the track - which Alonso dislikes - is not going to change, Dennis added. “We will continue to function as a grand prix team with specific values and if anybody does not want to be part of those values - irrespective of where they sit in the organisation - ultimately they will have a choice,” he said. “But we will not deviate away from our values.”

McLaren have yet to decide whether to pursue their appeal against the decision by the stewards to withdraw constructors’ points in Hungary as part of the punishment handed to the team over the infamous orchestrated pitstop during qualifying.

There were signs, however, that with an appearance before the FIA Court of Appeal over the Ferrari/ McLaren spying scandal on their plate – that hearing is expected to be held in Paris at the end of this month – the team may decide to drop their appeal over the ruling in Hungary.

In Spain, the penalty handed to Alonso over the affair that demoted him from pole position to sixth on the grid has been met with outrage by the popular Asturian driver’s fans. Their cause has been taken up by the RFEA, the Spanish motorsport federation, which said it “faithfully believes” Alonso’s explanation for why he delayed leaving his pit box.

“We want to publicly show our support and absolute trust in Fernando Alonso, who has shown his professionalism and honesty during his successful sporting career,” the organisation said.

Drivers' dispute goes into overdrive

The feud between Lewis Hamilton and Fernando Alonso, the McLaren Mercedes drivers, has sparked a huge debate, which has left readers of Ed Gorman’s Formula One weblog divided . . .

“Lewis is dirty, Fernando is not. Lewis must be fired because he’s not a team man” - Legis

“Alonso has been getting rattled all season by Hamilton's challenge. He is unhappy that he isn’t being given special treatment by McLaren. It’s sad to see a champion acting so pathetically” - Rob

“It was a brilliant piece of quick thinking by Fernando both to pinch pole and to wind up his teammate. The spoilsports who pushed Alonso down the grid deprived us of seeing Hamilton settle this as a true red-blooded racing driver should” - Trevor Griffiths

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34515
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr aug 24, 2007 7:12 pm

Hamilton snelste in Turkije
Uitgegeven: 24 augustus 2007 16:02
Laatst gewijzigd: 24 augustus 2007 16:50

ISTANBOEL - WK-leider Lewis Hamilton reed de snelste tijd tijdens de eerste vrije oefenritten voor de GP van Turkije. De Brit was sneller dan de Ferrari van Kimi Raïkkönen. Toyota verrastte met de derde en vierde plaats.
EPA

Lewis Hamilton sloot de tweede oefensessie op vrijdag op de eerste plaats af, maar was eigenlijk niet de allersnelste op de eerste dag. Kimi Raïkkönen zette in de ochtendsessie een 1:27.988 neer, maar kon die tijd na de lunchpauze niet meer evenaren. De Fin bleef steken op een 1.28:762 en was daarmee 0,293 seconde trager de WK-leider Hamilton.

Wereldkampioen Fernando Alonso startte zijn Turkse campagne met de zesde tijd. De Spanjaard was net geen halve seconde trager dan zijn teamgenoot. Daarmee stond Alonso ook achter de verrassend snelle Toyota's van Ralf Schumacher en Jarno Trulli. Felipe Massa reed de vijfde tijd.

Oude Spyker

Spyker moet na de mislukte crashtest van de nieuwe B-wagen nog een weekend met de oude F8-VII rijden, maar die presteerde vrij goed op de eerste dag. Adrian Sutil en Sakon Yamamoto raakten niet weg van de laatste plaats, maar hielden de kloof met naaste concurrent Toro Rosso vrij beperkt.

Bron: http://www.nu.nl/

Morgen om 13.00 uur de Kwalificatie...

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 34684
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo sep 05, 2007 10:05 am

Oranje is al bijna van Formule 1-auto gestript
Van onze verslaggever Mark Misérus


AMSTERDAM - In een reactie op de berichten in de media, haastten de woordvoerders van het Spyker Formule 1-team en van Michiel Mol zich maandag te zeggen dat de verkoop van de autorenstal nog helemaal niet is beklonken.

Mol, die aftrad als teambaas om zijn eigen team te kunnen kopen, en zijn schatrijke Indiase zakenpartner Vijay Mallya hebben slechts bedongen dat ze als enigen dertig dagen bedenktijd krijgen om beiden voor de helft de boedel over te nemen van de Nederlandse renstal, zo benadrukken de woordvoerders.

Niemand houdt er evenwel rekening mee dat de verkoop, voor een bedrag van tachtig miljoen euro, afketst. Het moederbedrijf Spyker Cars heeft snel en veel geld nodig om de tekorten op de jaarrekening te kunnen dichten.

De familie Mol wil de lasten van de renstal niet meer alleen dragen na alle turbulente en negatieve ontwikkelingen. En Mallya wreef zich bij een persconferentie in Mumbai al in de handen. Hij zegt grootse plannen met Spyker te hebben.

Mallya is de directeur van de Indiase luchtvaartmaatschappij Kingfisher Airlines en van United Breweries Group, de op een na grootste brouwerij ter wereld. Het is niet toevallig dat hij de lobby aanvoerde die Formule 1-baas Ecclestone ervan overtuigde om India vanaf 2009 op te nemen op de kalender, met een nieuw stratencircuit in New Delhi. De geschatte bouwkosten zijn 73 miljoen euro.

Mallya heeft toegezegd geld beschikbaar te stellen als dat ‘in het belang van het team nodig is’. Maar als het tot een deal komt, zal er de resterende vijf races niets veranderen bij Spyker. De Duitser Sutil en de Japanner Yamamoto blijven de auto’s besturen tot de seizoensfinale in Brazilië, in oktober.

Volgend jaar echter zal zo goed als zeker niets meer herinneren aan de worsteling die Spyker voerde met de buitenwereld, maar vooral met zichzelf.

Mallya heeft zich nog niet uitgesproken over het contracteren van een coureur uit eigen land. Maar de twee toprijders die India rijk is, Formule 1-testcoureur Karthikeyan en GP2-piloot Chandhok, lonken openlijk naar een stoeltje bij de renstal die volgens Mallya Team India zal gaan heten.

Met pijn in het hart hebben de Nederlandse racefans het lot bezegeld zien worden van het eerste Nederlandse Formule 1-team uit de historie. De ‘onthollandsing’ begon met het wegsturen van Christijan Albers, de coureur die de dupe werd van de betalingsachterstand van een van zijn sponsors. Over enkele maanden zal ook het oranje van de auto zijn gestript en prijkt de naam Spyker alleen nog op de luxe sportwagens die uit de fabriek rollen.

Het contrast is groot met het begin van het seizoen. Kirrend van plezier vierden de ‘CEO’, de ‘COO’ en al die andere mannen met invloed in het team, de doop van de F8-VII-auto in Melbourne. In de paddock brandde de ambitie, tegen een achtergrond van wegwerkersoranje.

Toch werd er steeds voorzichtigheid gepredikt door Mol, teambaas Kolles en het met veel bombarie aangetrokken technische brein Gascoyne, die bij Jordan eind vorige eeuw medeverantwoordelijk was voor de derde plaats in de constructeurstitel. Zo goed mogelijk meedoen, is de opdracht dit seizoen. Meer kon er niet worden verwacht met een auto die feitelijk een overgespoten versie was van de wagen waarmee Midland in 2006 in de middenmoot rondreed.

Op de prestaties tot dusverre – met de dertiende plaats van Sutil in Spanje als beste resultaat – kan het team dan ook niet worden afgerekend. Het verschafte zich handig krediet bij de autosportvolgers door steeds te verwijzen naar de B-specificatie, de zelf ontworpen Spyker. Pas na de lancering daarvan kan de zon gaan schijnen, wordt er gezegd.

Een week nadat de wagen nog werd afgekeurd door de overkoepelende autosportorganisatie FIA, zal de ‘B-spec’ komend weekeinde zijn opwachting maken op het circuit van Monza, bij de GP van Italië. Er wordt gehoopt op een tijdwinst van een seconde per ronde.

Steeds opportunistischer klinkt zo’n uitgesproken ambitie tegen het licht van de gebeurtenissen van de afgelopen maanden. In de kranten overheersten vooral de lachwekkende berichten over de coureurs, wanneer die er met de benzineslang vandoor waren gegaan of met een domme stuurfout een einde maakten aan hun race. Als de auto het eindelijk eens leek vol te houden tot de eindstreep.

Intussen knaagt de onzekerheid, door de slechte situatie waarin het moederbedrijf verkeert. De jaarcijfers van Spyker Cars bleven ver achter bij de verwachtingen en zijn volgens de Autoriteit Financiële Markten zelfs nog rooskleuriger in de boeken geschilderd dan is toegestaan.

Terwijl de waarde van Mols aandelen Spyker in een jaar tijd is gekelderd van twintig naar vijf euro per stuk, hangt de dag van 10 september de teameigenaren als een zwaard van Damocles boven het hoofd. Dan moet vijftien miljoen dollar (de tweede termijn van de overnamesom) zijn gestort op de rekening aan Alex Shnaider, de steenrijke Rus die Midland een jaar geleden van de hand deed aan de aandeelhouders van Spyker.
www.volkskrant.nl

Nou, dat avontuur was van korte duur.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie