De T.BAYERN WIL VAN DER VAART
MüNCHEN, maandag
Rafael van der Vaart kan binnen afzienbare tijd mogelijk een lucratieve aanbieding van Bayern München verwachten. De aanvoerder van Hamburger SV staat er bijzonder goed op bij Kaiser Franz Beckenbauer, nog steeds de grote baas bij ’FC Hollywood’.
„Hij voldoet volledig aan het profiel dat we voor nieuwe spelers hebben opgesteld”, liet de 61-jarige grootheid van het Duitse voetbal weten. „Rafael van der Vaart zou heel goed bij Bayern passen. Hij heeft het juiste kaliber, maar ik verwacht niet dat Hamburger SV hem zomaar wil laten gaan.”
Volgens Franz Beckenbauer, die als speler en als bondscoach de wereldtitel met Duitsland won, heeft Bayern vooral behoefte aan een spelmaker op het middenveld. „We hebben een creatieve man nodig, die centraal op het middenveld offensief kan spelen”, benadrukte Beckenbauer zijn voorkeur voor een typeVan der Vaart. Met Roy Makaay en Mark van Bommel heeft Nederland al twee sterke troeven bij de topclub uit Beieren.
De preses van Bayern kondigde voor de komende maanden een agressieve transferpolitiek van zijn club aan. „Als we een speler willen hebben, moet hij ook komen. In het verleden hebben we soms te voorzichtig gehandeld. Dat moet afgelopen zijn. We hebben het geld en de mogelijkheden om een groot team neer te zetten. Dat moet je op het veld kunnen terugzien.”
Overigens wist Rafael van der Vaart zijn club HSV gisteren geen dienst te bewijzen. De middenvelder miste tegen Bayer Leverkusen in de tweede helft een strafschop. Beide ploegen kwamen niet tot scoren, 0-0.
Daarmee kwam een einde aan de zegereeks van de Hamburgers in de strijd tegen degradatie. HSV won de laatste vier wedstrijden op rij. De ploeg is na de komst van trainer Huub Stevens inmiddels wel opgeklommen van de laatste naar de twaalfde plaats. Nigel de Jong stond ook in de HSV-basiself.
Werder Bremen en Bayern München, de nummers twee en vier van de competitie, kwamen niet verder dan een gelijkspel (1-1). Voor Bayern scoorde international Lukas Podolski al na zeven minuten. Oud-Ajacied Marcus Rosenberg maakte in de tweede helft gelijk. Mark van Bommel speelde de hele wedstrijd, Roy Makaay begon op de bank, maar kwam vlak na rust in het veld voor Claudio Pizarro.
Hamburger SV - Bayer Leverkusen 0-0. Bijzonderheid: 70. van der Vaart (Hamburg) mist strafschop.
Bayern München - Werder Bremen 1-1 (1-0). 7. Podolski 1-0, 66. Rosenberg 1-1.
Duitsland
Moderator: mods
Blij met de punten ...
- SylvievdVaart
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
- Giacomo Puccini
Als ik Hitzfeld of Hoeness was zou ik Van der Vaart ook als aanvaller willen halen. Dan hoef je je ploeg minder op hem in te stellen dan wanneer hij op het middenveld speelt en heb je er zoals Bertje al zei een fantastisch aanspeelpunt en een goede goalgetter bij. Bovendien is Van der Vaart een betere teamspeler dan Podolski (en gewoon veel getalenteerder).
Bommel, Schweini en Van der Vaart op het zelfde middenveld lijkt me een erg matig idee. Van Bommel is natuurlijk alles behalve een controlerende speler. En Salihamidzic gaat na dit seizoen dan wel weg, maar het zou me niets verbazen als Bayern op zoek gaat naar een zelfde type speler. En dan is er zo langzamerhand toch wel een echte controleur nodig.
Bommel, Schweini en Van der Vaart op het zelfde middenveld lijkt me een erg matig idee. Van Bommel is natuurlijk alles behalve een controlerende speler. En Salihamidzic gaat na dit seizoen dan wel weg, maar het zou me niets verbazen als Bayern op zoek gaat naar een zelfde type speler. En dan is er zo langzamerhand toch wel een echte controleur nodig.
Als Bayern nou eens heel veel geld neerlegt, dan verdient Ajax er ook nog een beetje aan. Het precieze percentage weet ik niet meer, maar Ajax heeft maar 5 miljoen euro voor Van der Vaart gekregen, met als extra wel een redelijk percentage bij doorverkoop binnen een aantal jaar als ik het me goed herinner.
Hopelijk komt Van der Vaart nog eens terug naar Ajax als hij nog niet al te oud is, voor zijn 30e nog ofzo. Goede voetballer, echte Ajacied.
Hopelijk komt Van der Vaart nog eens terug naar Ajax als hij nog niet al te oud is, voor zijn 30e nog ofzo. Goede voetballer, echte Ajacied.
voetbalzone.nlVan Hanegem:'Van Bommel echte Duitser'
Geschreven door Pieter Ooms op dinsdag, 13 maart om 08:46
Ik mag het misschien niet zeggen, maar ik vind hem een echte Duitser, zo omschrijft Willem van Hanegem in zijn wekelijkse column Mark van Bommel. Dat hij goed kan voetballen staat buiten kijf, maar die randzaken in veld roepen steeds meer irritatie bij de oud-international op.
Van Bommel bewees zondag tegen Werder Bremen wat we al lang weten, namelijk dat hij heel erg goed kan voetballen. Hij had een weergaloze loopactie, gestart op het middenveld en eindigend in het strafschopgebied van Werder. Hij tikte met buitenkant voet de bal op Podolski die eerst schrok, maar toch scoorde. Mooi was dat.
Ik hoop alleen wel, dat Mark zijn trucjes achterwege laat. Jaren geleden vielen we met zijn allen over Lothar Matthaus heen, toen die neerstortte na een klein tikje van Van Bommel, waarna Van Bommel rood kreeg. Maar zulke streken zie ik nu ook bij Mark. Stiekem op de hakken van een speler trappen, vallen, wijzen, zeuren.
De irritatie daarover overstijgt bij mij soms het genieten van zijn voetbalacties. Ik weet dat hij langs de grens met Duitsland is opgegroeid, maar hoop dat hij bij Bayern niet te veel de Matthaus gaat uithangen.
Wat ik vooral irritant vind aan Van Bommel is dat schijnheilige en achterbakse gedrag op het veld. Een speler bewust neersabelen en vervolgens je hand uitsteken. En hem op de koop toe wat te harde tikken tegen z'n hoofd aan geven, terwijl je het doet overkomen alsof het vriendelijk bedoeld is. Frings moest er van het weekend in de slotfase van de wedstrijd ook niets van hebben en stuurde Bommel meerdermaal naar z'n moer.
Hij is zogenaamd een 'winnaar'. Mijn theorie is dat ie met z'n grote waffel, Schwalbes en geetter zijn gebrek aan kwaliteit op het absolute topniveau probeert te maskeren. Gewoon een overschatte speler i.m.o. Hij maakt Bayern echt niet beter en i.v.m. Ballack en Ze Roberto is het vrij armzalig wat ie laat zien.Thomas schreef: Wat ik vooral irritant vind aan Van Bommel is dat schijnheilige en achterbakse gedrag op het veld. Een speler bewust neersabelen en vervolgens je hand uitsteken.
Bayern mist Ze, interesse voor VDV (als aanvallende middenvelder) is logisch. Schweini pakt het niet op, zal me niets verbazen wanneer ie op de bank terecht komt.
Om even een tegenwicht te bieden aan jullie negatieve verhalen:
Van Hanegem zal wel gedacht hebben, 'beter goed gejat dan slecht bedacht', gezien de inhoud van zijn column.
www.ad.nl‘Mark is een echte Duitser’
Door CHRISTIAN BOLLERT
ROTTERDAM - Duitsland is onder de indruk van Mark van Bommel. De Limburger is de aanjager van Bayern München,...
Het veelbesproken armgebaar van Van Bommel tegen Real Madrid. FOTO AP...dat het de laatste weken steeds beter doet. In de Champions League schakelde de club Real Madrid uit en in de competitie nadert de ploeg koploper Schalke 04. Van Bommel is uitgegroeid tot de nieuwe leider van Bayern.
De fans van Bayern bewonderen zijn agressieve manier van spelen. Ze roemen zijn capaciteit het elftal in moeilijke omstandigheden aan de hand te nemen. Coach Ottmar Hitzfeld noemt hem de absolute leider van zijn elftal.
Veel Duitsers zien in Van Bommel de voormalige middenvelder Stefan Effenberg - in diens goede tijd bij Bayern op het veld de baas - terug. Vooral in hun felle speelwijze zien ze overeenkomsten. Zoals Van Bommel tegen Real Madrid zijn ploeggenoot Lukas Podolski hardhandig aanpakte, zo deed Effenberg dat in de Champions League-finale in 2001 tegen Valencia met zijn tegenstander Mendieta. Die duwde hij ruw omver. Met als signaal zijn team wakker te schudden.
Toen Van Bommel naar Bayern kwam, was Effenberg sceptisch. Inmiddels is hij om en beschouwt hij de Nederlander als zijn enige echte opvolger.
Effenberg noemde hem een Leitwolf. Typisch zo’n Duits woord, waarvoor geen goede Nederlandse vertaling is. Het heeft te maken met dominantie. Voetbalschrijver Christoph Biermann zegt: ,,Hij is een echte Duitser. Wij zien voetbal ook als een psychologische sport, waarin je, zoals in een hondenroedel, in elk elftal een alfadier nodig hebt dat dominant is. Zon alfadier is Van Bommel.’’
Biermann is fan van hem. ,,De Duitse supporters vinden het mooi dat hij in een vijandig stadion iedereen tegen zich in het harnas jaagt. Zoals hij deed in Madrid met Podolski; dat vonden de fans prima. Podolski speelde heel slecht.’’
Het gebaar dat hij na zijn doelpunt in de slotfase maakte, begreep niet iedereen. In Duitsland zegt het niets. Het was een typisch Spaanse belediging. Het is dat Van Bommel na de wedstrijd zijn excuses ervoor aanbood, anders was de discussie totaal aan Duitsland voorbijgegaan. ,,Het was niets,’’ zegt Johannes Mathis, voorzitter van Simple Red, een van de 2000 Bayern-fanclubs. ,,In het spel ging het om veel belangrijkere zaken. Bayern speelde tot aan die wedstrijd in Madrid heel slecht en daar kwam de omslag. Van Bommel is extreem gemotiveerd en dat is goed voor de ploeg.’’
Karl-Heinz Wild, chef-verslaggever van het toonaangevende voetbaltijdschrift Kicker, zegt dat ‘Van Bommel precies weet hoe ver hij moet gaan’. ,,Hij zoekt de grens op. In Madrid streelde hij door het haar van Beckham - daarmee maakte hij hem gek. Soms geeft hij de scheidsrechter een schouderklopje. Over alles is nagedacht. Van Bommel wil winnen.’’
Zo’n speler heeft Bayern gemist, aldus Wild. ,,Iemand die op het veld de lakens uitdeelt.’’ Zijn collega Klaus Hölzenbein van de Süddeutsche Zeitung signaleert dat Van Bommel onder de vorige trainer Felix Magath minder dominant was. ,,Magath wilde hem eigenlijk niet kopen. Hun relatie is nooit optimaal geweest. Van Bommel had tijdens trainingen vaak een eigen mening. Hij bekritiseerde Magath ook: dat er te weinig met de bal werd getraind en dat hij te weinig met de spelers sprak.’’
Hitzfeld daarentegen houdt van een type speler als Van Bommel. Hij maakt hem juist belangrijk en wil dat hij zijn ideeën overbrengt op de anderen. Dat is ook de reden dat hij de laatste weken zo opvallend speelt.
De ervaren Hitzfeld werkte in het verleden met grote Duitse voetballers als Stefan Effenberg, Matthias Sammer en Lothar Matthäus, net als Van Bommel spelers die in het veld een verlengstuk van de trainer waren. In Nederland gelden zij als typisch Duitse voetballers. ,,Ze zijn geliefd bij ons, omdat in onze voetbalcultuur zo’n speler heel belangrijk is,’’ zegt professor Jürgen Beckmann, sportpsycholoog in München. ,,Wij vinden dat ieder elftal zo iemand nodig heeft. Wat niet wil zeggen dat we ook van ze houden. Ook Duitsers zien liever Beckenbauer of Schweinsteiger de bal beroeren dan Matthäus of Effenberg een speler omver duwen. Maar we beseffen dat dat soms moet. In dat geval heiligt het doel het middel.’’
Van Hanegem zal wel gedacht hebben, 'beter goed gejat dan slecht bedacht', gezien de inhoud van zijn column.
Ik denk dat de mentale weerbaarheid van Van Bommel erg belangrijk is geweest voor de wederopstanding van Bayern. Toch zou ik Van Bommel niet durven te vergelijken met Effenberg of Matthäus. En eerlijk gezegd vind ik het ook wel wat zeggen over de individuele kwaliteit van Bayern dat een subtopspeler als Van Bommel de grote leider is in het veld en ook daar buiten zoveel te zeggen schijnt te hebben.
Sorry, maar voor Van Bommel kan ik geen enkel respect meer opbrengen sinds hij een keer tijdens Ajax-PSV een elleboog (of klap) uitdeelde aan Van der Vaart en zich vervolgens over de liggende Van der Vaart heen boog en als een beest begon te schreeuwen en spugen dat hij het allemaal verzon. :nooo:Baseman schreef:Om even een tegenwicht te bieden aan jullie negatieve verhalen:
Totaal mijn type voetballers niet, die Van Bommel, inderdaad een Duitser.
Niet alleen scheidsrechters maken een punt van Van Bommel zijn gedrag:Thomas schreef:Alle negatieve media-aandacht die Van Bommel de afgelopen weken heeft gekregen gaan trouwens geheid tegen hem werken. Scheidsrechters zullen er nu een punt van maken dat ze zijn streekjes niet accepteren. Bommel gaat nog meer kaarten pakken dan hij al deed.
voetbalzoneDiarra: ‘Van Bommel respecteert niemand’
“Elke keer dat ik tegen Mark van Bommel speel, gebeurt er wel wat.” Met deze woorden opende Mahamadou Diarra vanmiddag een persconferentie in Madrid. De middenvelder van Real Madrid refereert aan de Champions League-ontmoeting van vorige week tegen Bayern München, waar beiden met een tweede gele kaart vroegtijdig de kleedkamers moesten opzoeken.
Beide middenvelders kregen het met elkaar aan de stok, maar dat is volgens de Malinees de normaalste zaak van de wereld. “Ik ken Mark heel goed, want dit is niet de eerste keer dat we tegen elkaar op het veld stonden. In Nederland werden we al eens van het veld gestuurd en in mijn periode bij Lyon kregen we allebei de gele kaart. Elke keer dat ik tegen hem speel, gebeurt er wel iets.”
De houding van Van Bommel binnen de krijtlijnen spreekt Diarrra allerminst aan. “Iedereen weet nu wel hoe hij is. Hij prikkelt en provoceert de tegenstanders om op deze wijze hen uit hun spel te halen en een rode kaart aan te smeren. De gebaren die hij hier in het Santiago Bernabéu maakte, kunnen gewoon niet door de beugel. Hij heeft geen respect voor datgene om hem heen.”
De straf die Van Bommel kreeg opgelegd, twee duels (één voor zijn rode kaart en één voor de gebaren), komt voor Diarra te laat. “De straf maakt ons nu niks meer uit. We spelen immers niet meer dit seizoen tegen Bayern. Ik mag alleen hopen dat de UEFA mij ook nu niet alsnog straft.”
Overigens gaat Bayern nog in beroep tegen de schorsing die Van Bommel kreeg in het miljoenenbal. De Nederlander zal vanwege de strafeis alle twee de kwartfinale-duels tegen AC Milan aan zich voorbij moeten laten gaan. De Beierse grootmacht is geenszins bereid om de straf te accepteren, en heeft dan ook besloten om in beroep te gaan. “We snappen niet waarom de UEFA de voorwaardelijke straf ineens om heeft gezet in één wedstrijd schorsing” liet voorzitter Karl-Heinz Rummenigge eerder deze week weten.
”De twee gele kaarten die hij thuis ontving hadden immers niks te maken met het incident van de eerste wedstrijd,” zo meent de preses. “Derhalve zullen wij in beroep gaan tegen dit besluit. We zijn ervan overtuigd dat we ervoor kunnen zorgen dat Mark gewoon met ons meedoet in het tweede duel tegen AC Milan."
Mwah. Een beetje klasse als mens mag ook wel. Of was je ook fan van Lothar Matthäus? Van Bommel is geen haar beter (en veel minder als speler). En bovendien vliegt Van Bommel met de regelmaat van de klok met rood van het veld. Dus zó goed doet ie het dan ook weer niet.Baseman schreef:Als tegenstanders zo over je praten, doe je het als speler dus gewoon goed.
Ik vind RVN een verademing i.v.m. Van Bommel. Kijk eens naar Simons en Cocu bij jullie, zeker Cocu is een 'gentleman player'. Dat maakt het voor mij als niet-PSV'er aangenamer om naar PSV te kijken dan t.t.v. Van Bommel. En minder succesvol is PSV er niet om.Zie bijv. ook VN. De tegenstander kan er niet mee omgaan en trapt er in, eigen schuld.
Zo goed gaat het niet met Bayern. Van Bommel overschat zijn eigen inbreng nogal, denk ik.Van Bommel is een ontzettend irritante gast om tegen te voetballen en mede daarom belangrijk voor zijn eigen team.
Ik vind het sowieso belachelijk dat Hitzfeld hem zo belangrijk maakt.
Cocu is niet bepaald gemeen, maar hij gaat ook met enige regelmaat over de schreef hoor.
Cocu is niet bepaald gemeen, maar hij gaat ook met enige regelmaat over de schreef hoor.
Laatst gewijzigd door FlaFlu op za mar 17, 2007 5:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.