Basketball
Moderator: mods
Ik lees het nu pas. Goed dat ik niet heb gekeken. Ik kijk toch voornamelijk om KB te zien spelen. Maar dat de Lakers niet best draaien mag iedereen duidelijk zijn.Monkey Tonk schreef:Lakers van Bucks verloren. Kobe was een wedstrijd geschorst voor weer een slaande beweging in het gezicht van een tegenstander.
Geluukig hoeven we het niet eens te zijn... Ik wil juist dat hij weer wat meer egoistisch gaat spelen. Het gaat mij er vooral om dat ik mooie dingen zie. Doordat hij dit jaar zo in het keurslijf wordt geperst is er veel minder spektakel van hem te zien dan vorig jaar. Hopelijk mag Château Kobe straks in de play-offs weer va banque spelen.Thomas schreef:Kobe is een uitstekend voorbeeld van hoe een topspeler vanwege z’n egoïsme veel minder waarde heeft dan hij zou kunnen hebben.
Dat zijn jouw woorden. Maar hij heeft toch al met de Lakers de titel gepakt? Ik hoor of lees ook eigenlijk geen kritiek op Kobe. Evenmin als op Lamar. Het is de rest van het team dat kwalitatief tekort schiet. Zeker ook de bank. En tja, 'zo'n grote als Jordan', daar zeg je ook wel wat. Ik denk alleen wel dat Kobe de beste baller van z'n generatie is. Groter dan Nash of Wade. Het is in elk geval erg fijn om hem aan het werk te zien.Thomas schreef:Met Kobe als grootste ster gaan de Lakers niets winnen. Ooit dacht men dat hij zo groot zou kunnen worden als Jordan, maar in LA is men bedrogen uitgekomen.
Ach.
Van Almere en Weert gaat je hart niet sneller kloppen als objectieve kijker. Met name Omniworld Almere is een erg matige ploeg waar weinig basketball in zit. Het feit dat Josh Muller het hoogtepunt van de ploeg is zegt al voldoende. Het hield niet over, maar it's part of the job!
Van Almere en Weert gaat je hart niet sneller kloppen als objectieve kijker. Met name Omniworld Almere is een erg matige ploeg waar weinig basketball in zit. Het feit dat Josh Muller het hoogtepunt van de ploeg is zegt al voldoende. Het hield niet over, maar it's part of the job!
Bertje for President!
Kobe heeft de titel gepakt met Shaq in z'n team. En Shaq is bijna een garantie voor succes.Dubbel schreef:Dat zijn jouw woorden. Maar hij heeft toch al met de Lakers de titel gepakt? Ik hoor of lees ook eigenlijk geen kritiek op Kobe. Evenmin als op Lamar. Het is de rest van het team dat kwalitatief tekort schiet. Zeker ook de bank. En tja, 'zo'n grote als Jordan', daar zeg je ook wel wat. Ik denk alleen wel dat Kobe de beste baller van z'n generatie is. Groter dan Nash of Wade. Het is in elk geval erg fijn om hem aan het werk te zien.Thomas schreef:Met Kobe als grootste ster gaan de Lakers niets winnen. Ooit dacht men dat hij zo groot zou kunnen worden als Jordan, maar in LA is men bedrogen uitgekomen.
Verder is Wade nog erg jong en vind ik Nash een veel betere speler voor het team dan Kobe.
Over Shaq gesproken... ik hoorde van de week een raar verhaal.
'Shaq is destijds verkocht aan de Heat maar zijn salaris komt voor een flink deel nog ten laste van de salary-cap van de Lakers waardoor het voor LA moeilijk is om de noodzakeljke nieuwe spelers te halen'.
Dat is althans waar het op neer komt. Het lijkt me eigenlijk een sterk verhaal en ik snap het ook niet helemaal. Ik weet wel dat de caps strikter zijn dan in het honkbal.
Maar eh, weet iemand hoe dit zit? :?:
'Shaq is destijds verkocht aan de Heat maar zijn salaris komt voor een flink deel nog ten laste van de salary-cap van de Lakers waardoor het voor LA moeilijk is om de noodzakeljke nieuwe spelers te halen'.
Dat is althans waar het op neer komt. Het lijkt me eigenlijk een sterk verhaal en ik snap het ook niet helemaal. Ik weet wel dat de caps strikter zijn dan in het honkbal.
Maar eh, weet iemand hoe dit zit? :?:
- Monkey Tonk
Nash en Suns zijn de NBA aan het veranderen. Jarenlang heeft David Stern de league geadverteerd dmv supersterren. Er onstond daardoor een superstercultuur, die ten koste ging van de teamgeest. Met Nash heb je een superster die dat helemaal omdraait. Nu willen andere teams ook zo gaan spelen. Mooi toch?
Kobe wilde wel even laten zien dat hij het (kampioen worden) zonder Shaq ook kon. Niet dus. Kampioen wordt hij waarschijnlijk ook niet meer. De prijs van misplaatste arrogantie.
Wat is Kobe's probleem? Hij laat anderen om zich heen niet beter spelen. Terwijl de spelers om Nash heen allemaal een persoonlijk recordjaar hebben. Dan zijn we toch gauw klaar?
Edit
Dit net in: Kobe, net terug van een schorsing voor een elleboog in het gezicht van een tegenstander (tweede keer dit jaar), heeft dit gisteren blijkbaar weer herhaalt. Een nieuwe schorsing zit er dik in. Vieze speler.
Kobe wilde wel even laten zien dat hij het (kampioen worden) zonder Shaq ook kon. Niet dus. Kampioen wordt hij waarschijnlijk ook niet meer. De prijs van misplaatste arrogantie.
Wat is Kobe's probleem? Hij laat anderen om zich heen niet beter spelen. Terwijl de spelers om Nash heen allemaal een persoonlijk recordjaar hebben. Dan zijn we toch gauw klaar?
Edit
Dit net in: Kobe, net terug van een schorsing voor een elleboog in het gezicht van een tegenstander (tweede keer dit jaar), heeft dit gisteren blijkbaar weer herhaalt. Een nieuwe schorsing zit er dik in. Vieze speler.
- Monkey Tonk
De NCAA zou eens wat moeten doen aan de manier waarop het toernooi is ingericht. Hoe onduidelijk, zeg! Je moet toch op z'n minst wiskunde hebben gestudeerd om te snappen hoe het in elkaar zit. Zou jij mij eens uit kunnen leggen hoe het nu zit met de RPI? Seth Davis heeft ook al een poging gedaan. ;)
Wie zullen de Final Four zijn?
Mijn vooruitziende blik zegt:
Ohio St.
UCLA
Kansas
North Carolina
Vandaag op NASN de finales:
Big Ten Conference: Ohio State-Wisconsin
SEC: Florida-Arkansas
Wie zullen de Final Four zijn?
Mijn vooruitziende blik zegt:
Ohio St.
UCLA
Kansas
North Carolina
Vandaag op NASN de finales:
Big Ten Conference: Ohio State-Wisconsin
SEC: Florida-Arkansas
Bertje for President!
- Monkey Tonk
Ik heb geen enkel idee hoe die seeding in elkaar zit. Heb de brackets ook nog niet bestudeerd. Praten ze hier uren over op ESPN, maar dat is me te saai.
NCAA basketbal is denk ik de enige sport die leuker is om te kijken op college niveau dan bij de profs. Voornamelijk omdat de teams zich 110% inzetten. Dat kun je bij de profs mooi vergeten (daar is het seizoen ook veel te lang voor). Zo fanatiek als die gasten verdedigen! Daar lijkt vaak echt geen doorkomen aan. En er wordt ook anders gefloten. In de NBA wordt alles wat bij een layup naar contact ruikt afgefloten. In de NCAA laten ze veel meer toe. Om de basket heen gaat het er keihard aan toe.
Ik heb trouwens de indruk dat spelers die college over hebben geslagen een heel stuk in hun ontwikkeling missen. De college coaches hameren team spirit erin, terwijl de NBA meer op supersterren gericht is. Een superster die college oversloeg heeft doorgaans veel meer moeite om de spelers om hem heen beter te laten spelen.
NCAA basketbal is denk ik de enige sport die leuker is om te kijken op college niveau dan bij de profs. Voornamelijk omdat de teams zich 110% inzetten. Dat kun je bij de profs mooi vergeten (daar is het seizoen ook veel te lang voor). Zo fanatiek als die gasten verdedigen! Daar lijkt vaak echt geen doorkomen aan. En er wordt ook anders gefloten. In de NBA wordt alles wat bij een layup naar contact ruikt afgefloten. In de NCAA laten ze veel meer toe. Om de basket heen gaat het er keihard aan toe.
Ik heb trouwens de indruk dat spelers die college over hebben geslagen een heel stuk in hun ontwikkeling missen. De college coaches hameren team spirit erin, terwijl de NBA meer op supersterren gericht is. Een superster die college oversloeg heeft doorgaans veel meer moeite om de spelers om hem heen beter te laten spelen.
Interessant stukje voor o.a. Kaboem! ;)
Ongeïnteresseerde, zelfzuchtige passanten
Beste Marco,
Uit 'doorgaans wel ingelichte bronnen' heb ik vernomen dat zelfs EiffelTowers bereid zou zijn om in de nationale competitie met drie, maximaal vier buitenlanders te gaan spelen, of dat nu Amerikanen of Europese spelers zijn. Voor de ULEB Cup zouden ze dan eventueel extra Amerikanen tijdelijk aantrekken. De nieuwe coach van Hanzevast heeft al aangekondigd het over een andere boeg te gaan gooien. Als dat de Spaanse boeg is van deze Pep Claros zou ook in Groningen het aantal buitenlanders beperkt worden. Matrixx Magixx zou ook die kant op willen. Omdat Omniworld, Rotterdam, Zorg en Zekerheid en Astronauts een beleid met drie of vier buitenlanders voorstaan, moeten alleen nog Polynorm, Woon! Aris en Upstairs tot reden worden gebracht en we zouden al volgend seizoen met een groot aantal Nederlanders kunnen spelen. Zou te gek zijn toch?
Jan
Beste Jan,
Vier en drie vind ik nog te veel. Waarom niet maximaal twee? Voor de buitenlandse competities hoeven we het niet te doen, want zelfs met veertig gastarbeiders weten we nog niet te winnen, zoals dit jaar weer eens gebleken is. Nee, de enige toekomst is onze eigen jongens en meisjes opleiden, en dat ook professioneel doen. Ik zou dan ook het volgende willen voorstellen:
- maximaal twee niet-nederlanders per eredivisieteam, voor de komende vijf jaar.
- alle clubs staan 15.000 euro af om een goede commissioner in te huren, die dan de komende vijf jaar van de eredivisie een rendabele, marktwaardige competitie maakt. Ik denk hierbij natuurlijk aan Mart Smeets. Ik heb zelfs wel eens bij de FEB aangeboden om Mart persoonlijk voor dit plan te benaderen (nooit wat van teruggehoord uiteraard).
- de FEB wordt hierna afgeschaft, en alle beleidsbeslissingen maakt de commissioner met de technische mensen van de bond, alsmede een raad van wijze mannen.
- om mee te mogen doen aan de competitie gaat per direct het blauwdruk jeugdopleidingsplan van start. Hierin staat: minimaal 100.000 euro per jaar gaat in de jeugd. Hiervan wordt een full-time jeugdcoördinator betaald, die de vogende kwaliteitsparameters moet gaan realiseren:
1. alle lagere scholen in de regio worden bezocht om talenten voor hun tiende levensjaar gespot te hebben. Iedere woensdagmiddag en zaterdagochtend is er open instuif voor deze kinderen in de eigen zaal.
2. vanaf 12 jaar en ouder wordt er minimaal 10 uur per week getraind, zonder de wedstrijden mee te tellen. Dit aantal uren wordt opgeschroefd tot minimaal 15 uur per week voor de onder-18 groep.
3. Er wordt getraind om topspelers op te leiden, dus voornamelijk op techniek en mentaliteit, het liefst volgens de uitgangspunten van de door de bondscoach inmiddels uitgesproken thema's van een 'Nederlandse School', te weten: brutaal en slim, wat intrinsieke kwaliteiten van de Nederlandse speler moeten zijn.
Ziezo, dat staat. Met een dergelijke investering is de zaak in ons land nog te redden, want over één gegeven kunnen we het nu wel eens zijn: de FEB mag geen beleidsbeslissingen meer nemen. Onze competitie is dankzij het geniale besluit om de deuren open te gooien verworden tot een speeltuin van luie, ongeïnteresseerde, zelfzuchtige passanten, die voor de ontwikkeling van onze sport in ons land geen enkele toegevoegde waarde hebben. Sterker nog, het is eerder omgekeerd: al die gastspelers hebben een negatieve invloed, met hun laakbare mentaliteit. Jonge spelers krijgen het foute voorbeeld voorgeschoteld. Zo speelden we onlangs met Omniworld tegen een team, waarin vijf Amerikanen elkaar de bal toespelen, zij het meestal ook nog eens met tegenzin. Komt er eindelijk aan het eind van het derde kwart een Nederlandse speler aan een schot toe: mis. Zegt zijn Amerikaanse teamgenoot tegen hem:"If we pass you the f...ing ball, you have to make the shot!" (ooggetuigeverslag). Of wat te denken van de zogenaamde sterspeler van datzelfde team, die van de scheidsrechter zijn shirt in zijn broek moet doen, om vervolgens heel demonstratief zijn broek tot praktisch onder zijn oksels op te trekken en heel dreigend naar dezelfde scheidsrechter te gaan kijken (waarom hij geen technische fout kreeg, snap ik ook totaal niet, maar goed). Dat zijn dan de spelers voor wie wij een gezonde jeugdopleiding nalaten op te zetten...!
Dus twee, geen drie of vier. Een crisis zoals deze vereist draconische maategelen, geen compromissen. In de FEB heb ik geen vertrouwen meer, zoals laatst nog maar weer eens bewezen werd, toen een eindverantwoordelijke man van een van die clubs, die volgens jou ‘ tot reden’ gebracht moeten worden, doodleuk tegen me zei: "Het maakt me geen donder uit met wie ik moet spelen; als het aan mij ligt speel ik met twaalf Arabieren... De toekomst van het Nederlandse basketball is niet de verantwoordelijkheid van de clubs, dat is de verantwoordelijkheid van de bond, en de bondscoach..." Nu vraag ik je Jan, hoe breng je zo iemand "tot rede"? Alleen met pek en veren toch?
Daarom start ik bij deze de actie: MART FOR PRESIDENT!
(Want als we nu niet echt wat gaan doen, zal over tien jaar teruggekeken worden naar 'het besluit' als zijnde de actie, die de nagel in de doodskist werd van het Nederlandse basketball).
Met vriendelijke groet,
Marco
- Monkey Tonk
Wat is je bron, Jabu?
Op zich heeft Marco (van de Berg), coach van Omniworld en het Nederlands team, gelijk, alleen, en dat is MvdB ten voeten uit, slaat hij weer eens door. Hij noemt zelfs Mart Smeets als redder van onze competitie. Mart moet dus de David Stern gaan uithangen, nou vraag ik je?!
MvdB ziet helemaal over het hoofd dat 2 niet-Nederlanders überhaupt niet haalbaar is door de Europese wetgeving (vrij verkeer van diensten en goederen). Hoe gaat hij dat ondervangen?
Zijn plannen om het Nederlands basketball uit de onderste regionnen van het landenbasketball te krijgen zijn uiteraard bewonderenswaardig te noemen. Wie heeft er zijn hoofd nog niet over gebroken?
Zijn jeugdplan staat mij ook wel aan. Ik zie daarin zelfs een rol voor mijzelf weggelegd.
Dat hij het aantal niet-Nederlanders wil indammen raakt mijn portemonnee ook niet, want of ik het nu via Amerikanen (of Bosmanners) verdien of via Nederlanders is mij om het even. Liever zelfs via Nederlanders omdat ik hen meer kan bieden dan wat mijn collega's ze nu bieden.
MvdB draaft door en kan gewoon niet met Amerikanen omgaan. Hij heeft er dit jaar nog één weggestuurd die nu in Amsterdam niet onverdienstelijk speelt. Ook heeft hij als coach bij Nijmegen niet gehaald wat hij moest halen; het kampioenschap. Topamerikanen liepen er in die ploeg van hem. Het is nogal een zenuwpees (en betweter) die op momenten dat het spannend wordt de verkeerde beslissingen neemt. Zijn huidige ploeg, Omniworld Almere, staat onderaan. Maar goed, als hij wil dat wij de komende jaren naar de Rik van de Nesjes moeten gaan kijken dan moet dat maar. Ik vrees alleen dat Sport 1 afhaakt en heel wat mensen die er nu voor zorgen dat er heden ten dage in Nederland op aardig niveau wordt gespeeld. Hij gaat helemaal voorbij aan het feit dat EiffelTowers gewoon goed heeft gepresteerd in Europa en dat er nog veel meer in het vat zit. Wat hij van die doorgaans goed ingelichte bronnen heeft vernomen mbt Den Bosch klopt niet, en dat weet ik uit doorgaans goed ingelichte bronnen. Denkt hij dat sponsoren de komende jaren in de rij staan om Nick Domhof te betalen? Ik vrees van niet.
Mijn voornaamste kritiek behelst de Europese regelgeving die hij in de wind lijkt te slaan.
We zullen wel zien. Maar mark my words: komt geen drol van terecht!
Op zich heeft Marco (van de Berg), coach van Omniworld en het Nederlands team, gelijk, alleen, en dat is MvdB ten voeten uit, slaat hij weer eens door. Hij noemt zelfs Mart Smeets als redder van onze competitie. Mart moet dus de David Stern gaan uithangen, nou vraag ik je?!
MvdB ziet helemaal over het hoofd dat 2 niet-Nederlanders überhaupt niet haalbaar is door de Europese wetgeving (vrij verkeer van diensten en goederen). Hoe gaat hij dat ondervangen?
Zijn plannen om het Nederlands basketball uit de onderste regionnen van het landenbasketball te krijgen zijn uiteraard bewonderenswaardig te noemen. Wie heeft er zijn hoofd nog niet over gebroken?
Zijn jeugdplan staat mij ook wel aan. Ik zie daarin zelfs een rol voor mijzelf weggelegd.
Dat hij het aantal niet-Nederlanders wil indammen raakt mijn portemonnee ook niet, want of ik het nu via Amerikanen (of Bosmanners) verdien of via Nederlanders is mij om het even. Liever zelfs via Nederlanders omdat ik hen meer kan bieden dan wat mijn collega's ze nu bieden.
MvdB draaft door en kan gewoon niet met Amerikanen omgaan. Hij heeft er dit jaar nog één weggestuurd die nu in Amsterdam niet onverdienstelijk speelt. Ook heeft hij als coach bij Nijmegen niet gehaald wat hij moest halen; het kampioenschap. Topamerikanen liepen er in die ploeg van hem. Het is nogal een zenuwpees (en betweter) die op momenten dat het spannend wordt de verkeerde beslissingen neemt. Zijn huidige ploeg, Omniworld Almere, staat onderaan. Maar goed, als hij wil dat wij de komende jaren naar de Rik van de Nesjes moeten gaan kijken dan moet dat maar. Ik vrees alleen dat Sport 1 afhaakt en heel wat mensen die er nu voor zorgen dat er heden ten dage in Nederland op aardig niveau wordt gespeeld. Hij gaat helemaal voorbij aan het feit dat EiffelTowers gewoon goed heeft gepresteerd in Europa en dat er nog veel meer in het vat zit. Wat hij van die doorgaans goed ingelichte bronnen heeft vernomen mbt Den Bosch klopt niet, en dat weet ik uit doorgaans goed ingelichte bronnen. Denkt hij dat sponsoren de komende jaren in de rij staan om Nick Domhof te betalen? Ik vrees van niet.
Mijn voornaamste kritiek behelst de Europese regelgeving die hij in de wind lijkt te slaan.
We zullen wel zien. Maar mark my words: komt geen drol van terecht!
Laatst gewijzigd door Kaboem op di mar 13, 2007 10:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertje for President!