Ajax - Heerenveen

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
wimpey

Bericht door wimpey »

Rishi schreef: Het gaat erom hoe de poppetjes worden neergezet en dat iedereen zijn taken weet. En dat weten ze bij Ajax nou juist niet! Onzin om te praten over een onevenwichtige selectie als je een trainer hebt die niet eens 'iets' kan neerzetten.
:xyxthumbs:

Helemaal mee eens. De tactische missers van ten Cate zijn dit seizoen niet meer op 2 handen te tellen. God-zegene-de-greep, ik vind het ´knap´ met spelers als Perez, Stam, KJH en Sneyder.

AZ heeft beduidend minder materiaal, maar speelt voetbal met een structuur en een idee. Maar ja, AZ heeft een geweldige trainer. Hij ligt met zichzelf en de halve wereld overhoop, maar is en blijft een absolute toptrainer. Zet hem voor aanvang van dit seizoen bij Ajax neer en we zouden nu goed voetbal en dito resultaten hebben gezien.
wimpey

Bericht door wimpey »

Thomas schreef: Ik weet eerlijk gezegd niet of we nu wel of niet vertrouwen moeten blijven hebben in Ten Cate.
Wat lees ik nu?! Je bent wel erg snel omgeslagen! :xyxthumbs:

Geschikte trainers zat, Thomas. Als HtC geschikt is voor Ajax, kan ik wel een heel bataljon aan trainers opdreunen die het beter zouden doen. GJ Verbeek bijv. Had z´n zaken tactisch beter voor elkaar dan ´het brein achter de successen van Barca´.

Ik was op zoek naar een smiley van een poppetje met een witte zakdoek. Kan een mod me daaraan helpen? ;)
999

Bericht door 999 »

VERLIES IN ARENA TEGEN HEERENVEEN; ZWARE KRUISBANDBLESSURE LEONARDO

Zwarte dag voor Ajax

AMSTERDAM, maandag
Henk ten Cate wees onlangs op het historische feit dat zijn ploegen altijd in de maanden februari en maart tot de beste prestaties komen. Met die traditie lijkt hij te gaan breken. Een andere conclusie valt niet te trekken na de derde wedstrijd op rij waarin Ajax het liet afweten. Tegen AZ mocht de ploeg zich nog beroepen op verzachtende omstandigheden, maar de duels met Excelsior en Heerenveen waren ver onder de maat. Zonder topschutter Afonso Alves leverden de Friezen gisteren in Amsterdam een puike teamprestatie: 0-1. Ajax zakt ver terug, van plaats twee naar vier.

De trieste middag werd zwart omrand door de knieblessure van Leonardo, die inviel en tien minuten later alweer huilend het toneel verliet na een ietwat ongelukkige botsing met Michel Breuer.

Hij herstelde al eens veertien maanden van een dergelijke kwetsuur aan zijn linkerknie. Nu gaat het om het andere been. De ernst zal vandaag volledig duidelijk worden na een bezoek aan het ziekenhuis, maar de medische staf van Ajax kon gisteravond al met stelligheid zeggen dat het om de gevreesde kruisband gaat. Verwachte revalidatietijd: negen maanden. Een hard gelag dus voor beide partijen, want de club had Leonardo net aangetrokken.

Vandaar dat het humeur van Ten Cate danig werd aangetast. De eerste vraag over de haperende ontwikkeling van zijn ploeg leidde dan ook meteen tot een korzelige reactie. „Waarom zou ik me zorgen maken? Tot vandaag waren wij de club met de meeste punten sinds de winterstop”, counterde Ten Cate, die FC Twente even over het hoofd zag. De coach van Ajax kon inderdaad bogen op vier overwinningen en twee remises. Maar die overwinningen dateren alweer van een tijdje geleden. Zeven verliespunten in de laatste drie duels is funest voor de club die er een paar weken geleden nog stiekem van droomde PSV naar de kroon te steken.

Vooralsnog wil Ten Cate niet wijken. „Ik ga het pas over de play-offs hebben als we vier punten uit één wedstrijd moeten halen”, klonk het dapper. Het is alleen de vraag of zijn spelers er net zo over denken. Door de nieuwe competitieopzet en de suprematie van PSV zijn de laatste zeven wedstrijden een formaliteit. De zesde plaats is immers te ver weg; tweede worden nog het hoogst haalbare.

Ten Cate gaf toe dat hij de gehele tweede helft volgde zonder geloof in een goede afloop. Alles zat eigenlijk tegen. Edgar Davids was geschorst, Jaap Stam viel halverwege uit, Heerenveen kwam snel op voorsprong, doelman Brian Vandenbussche bleek een sta-in-de-weg en dit alles speelde zich af op een deplorabel veld, een topclub onwaardig. Er waren twee meevallers: geen kaartenlast en een scheidsrechter (Pieter Vink) die zijn vak verstond.

De winnende treffer werd gemaakt door Lasse Nilsson, voorgekookt door Gonzalo Garcia-Garcia. Deze hele fijne voetballer, die altijd oog voor ruimte had en achteloos twee Ajacieden nog even door de benen speelde, sneed na zeventien minuten sierlijk door de defensie. „De verhouding was twee tegen vijf en toch stond er een speler van Heerenveen vrij”, kon Ten Cate zijn ergernis niet verbloemen.

Gertjan Verbeek koos een defensieve strijdwijze. „Toch vind ik niet dat we hier laf gespeeld hebben.” Hij omschreef het solide optreden van zijn ploeg als ’verbeten’. Met verve werd de voorsprong verdedigd, waardoor Heerenveen ineens weer op de zesde plaats is beland.

In de eerste helft kreeg Ajax, dat tien keer onnozel in de buitenspelval liep, tenminste nog een viertal riante kansen. Twee missers van KlaasJan Huntelaar waren, voor zijn doen, tamelijk uniek. Vandenbussche rammelde een harde kopbal van Stam uit zijn doel; zijn beste redding van de middag. Na de rust kwam Ajax niet meer tot bij de onbuigzame Belg. Ten Cate: „We hadden veel te veel mensen voor de bal. Op een gegeven moment was Gabri onze enige middenvelder.”

Ajax - Heerenveen 0-1 (0-1). 17. Nilsson 0-1. Scheidsrechter: Vink. Toeschouwers: 50.000. Gele kaart: Hansson, Jong-A-Pin (Heerenveen).
De T.
Blij met de punten ...
LucaS

Bericht door LucaS »

joey schreef:Ik heb in de eerste helft in elk geval honderd procent kansen geteld, voor Stam en KJH (3). Babel kreeg ook een kans. Van die vijf kansen mochten er best twee ingaan, ja hoor. :yes:

Ter vergelijking: Heerenveen kreeg één kans.
We hadden het niet over kansen, maar over goed spel. Jij beweerde dat Ajax behoorlijk speelde, en ik vind dat onzin
I think I lost my fucking headache
M..

Bericht door M.. »

Ik vond het slecht gisteren. Er waren in de eerste helft inderdaad wel kansen. Maar ik heb geen moment het idee gehad dat Ajax wilde winnen.

Wimpey? Jij bent wel blij zeker?
boa

Bericht door boa »

wimpey schreef:
Thomas schreef: Ik weet eerlijk gezegd niet of we nu wel of niet vertrouwen moeten blijven hebben in Ten Cate.
Wat lees ik nu?! Je bent wel erg snel omgeslagen! :xyxthumbs:

Geschikte trainers zat, Thomas. Als HtC geschikt is voor Ajax, kan ik wel een heel bataljon aan trainers opdreunen die het beter zouden doen. GJ Verbeek bijv. Had z´n zaken tactisch beter voor elkaar dan ´het brein achter de successen van Barca´.

Ik was op zoek naar een smiley van een poppetje met een witte zakdoek. Kan een mod me daaraan helpen? ;)
GJ Verbeek ? :nooo:

Als er iemand is die een ploeg afbraakvoetbal laat spelen is hij het wel. Sinds het vertrek van de Haan is Heerenveen een laffe counterploeg geworden die slechts sporadisch leuk voetbal laat zien.

Nee hoor. Er zijn maar weinig trainers denk ik die geschikter zijn dan HtC. Gisteren was het niet best, maar dan nog had Ajax de wedstrijd makkelijk moeten winnen. Ondanks het slechte spel hadden ze de 1e helft 3 keer moeten scoren en dan zeurt niemand. Het is allemaal zo relatief.

Ik heb dit seizoen een paar wedstrijden van Ajax gezien die ze echt heel soeverein hebben gewonnen. Gewoon vanaf minuut 1 tot 90 beter zijn dan de tegenstander. Wat dat betreft een vooruitgang t.o.v. vorig jaar waarin ik dat geen enkele wedstrijd heb gezien. Op de 2 ontmoetingen in de playoffs na tegen Feyenoord.

Gisteren was het slecht. Nu punten pakken tegen Twente en PSV en dan het team fysiek klaarstomen voor de playoffs.
Arthur

Bericht door Arthur »

Ik vraag me af of het meespeelde dat de spelers niet meer in de titel geloven, terwijl de play-offs vrijwel zeker zijn. Ajax speelde dit jaar, op Werder-uit na, het best in moeilijke wedstrijden waar een bepaalde druk op stond.
LucaS

Bericht door LucaS »

Ajax heeft dit seizoen thuis van niet 1 fatsoenlijke tegenstander gewonnen. Tenminste, over Feyenoord kan je twisten, maar PSV, AZ, Twente, Heerenveen, Kopenhagen en Espanyol werden niet verslagen. Werder was een uitzondering, maar de reeks daarna plaats dat toch in een iets ander daglicht.
M..

Bericht door M.. »

En Bremen? Weliswaar uitgeschakeld.. wel thuis van gewonnen. Of liggen die net onder de feyelijn?
LucaS

Bericht door LucaS »

Ik weet niet wat ik van Bremen moet vinden, Maarten. Jij wel? In de bundesliga ging het iig zwaar k*t t.t.v. de wedstrijden tegen Ajax. Maar uiteraard is Bremen beter dan Feyenoord
M..

Bericht door M.. »

Ik had je laatste zin ook over het hoofd gelezen.. my bad
joey
Erelid

Bericht door joey »

Muisje Andersom schreef:Ajax heeft dit seizoen thuis van niet 1 fatsoenlijke tegenstander gewonnen. Tenminste, over Feyenoord kan je twisten, maar PSV, AZ, Twente, Heerenveen, Kopenhagen en Espanyol werden niet verslagen. Werder was een uitzondering, maar de reeks daarna plaats dat toch in een iets ander daglicht.
Haha, het lijkt wel alsof de dagen van Co terug zijn! Trainers die zo presteren moeten ontslagen worden! :hypocrite:
Het stinkt aan alle kanten!
LucaS

Bericht door LucaS »

Ik dacht dat je daar inmiddels genuanceerder over dacht? Ik lees in ieder geval nu van je dat de taktiek en de wissels gisteren niet klopten, maar dat Ten Cate nog immer een zeer geschikte trainer voor Ajax is.
joey
Erelid

Bericht door joey »

De waarheid mag gezegd worden. De ploeg was niet in balans, er stonden teveel aanvallende spelers op het veld. Dat was tegen Werder ook al zo, maar toen liep het goed af omdat Werder er opzichtig met de pet naar gooide.
Ik ben bang dat de parallel met Co Adriaanse voor HtC in zoverre opgaat, dat ook HtC zich door publieke opinie (en leiding van Ajax?) onder druk laat zetten. In dit geval: die moet erin, die moet erin (Perez met name), Ajax moet aanvallend spelen, en het resultaat is een rommeltje. Dat is jammer en ik had het niet van hem verwacht. Maar jij had destijds ook niet van Adriaanse verwacht dat hij zou bezwijken, dus wie weet is de druk bij Ajax erg groot.
Cruijff zei het ooit en dus is het waar ;) : aanvallend voetbal kan alleen als je het middenveld controleert. Het middenveld controleren met dommekracht Urby, Perez én Sneijder is godsonmogelijk. Dan ben je alleen sterk áán de bal (in het beste geval, want gisteren waren Urby en Perez ook daarin erg zwak).

@ Wimpey: natuurlijk is LVG een goede trainer. Maar roepen dat hij wel even dit of dat had gedaan met Ajax is speculatie. Hij zou ook even naar het WK gaan met Oranje, weet je nog? Iedere situatie is anders.
LucaS

Bericht door LucaS »

Ik heb niet de indruk dat ten Cate onder druk staat van de directie. Bij mijn weten wel van de VI (daar werd ie afgemaakt in het artikel over AZ-Ajax), maar niet echt van andere kranten. Ook onder de supporters is het oordeel opvallend positief volgens mij.
joey
Erelid

Bericht door joey »

We zullen zien. Ik denk dat het gemopper na Bremen-uit HtC niet in zijn koude kleren is gaan zitten. De vijfde colonne zal wel op stoom gekomen zijn. Zo gaat het altijd bij Ajax.
LucaS

Bericht door LucaS »

Dan zou het al de vierde trainer op rij zijn die zich gedwongen voelt 'zijn' speelstijl aan te passen
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk »

joey schreef:@ Wimpey: natuurlijk is LVG een goede trainer. Maar roepen dat hij wel even dit of dat had gedaan met Ajax is speculatie. Hij zou ook even naar het WK gaan met Oranje, weet je nog? Iedere situatie is anders.
Hier geef ik je gelijk in, al durf ik de stelling dat Van Gaal zich door niets of niemand onder druk laat zetten wel aan.

Maar waar hebben we het over, Van Gaal komt waarschijnlijk nooit meer terug. En zeker niet zolang JJ voorzitter is. We kunnen ook wel doen alsof HTC een slechte trainer is, maar dat is hij niet. Hij maakt fouten, maar goed, wie niet? Wat mij betreft krijgt hij volgend seizoen een herkansing.

Op naar de plee-offs en de bekerfinale, het is niet anders.
Kaboem

Bericht door Kaboem »

Je zou haast gaan denken dat het niet aan de trainers ligt! :hypocrite:
Bertje for President!
joey
Erelid

Bericht door joey »

Muisje Andersom schreef:Dan zou het al de vierde trainer op rij zijn die zich gedwongen voelt 'zijn' speelstijl aan te passen

Het zal ook aan Ajax liggen, denk je niet? Het kan geen toeval zijn dat elke trainer het moeilijk krijgt. Zoals Jöhnk zegt, HtC is heus een goede trainer. Dat heeft hij in het verleden bewezen.
LVG was bij Ajax trainer in een tijd dat er nog geen directeuren waren. Hij kon alles naar zich toe trekken. Dat had overigens ook weer nadelen, want na zijn vertrek stortte de boel in. Het is aan MVG om een structuur neer te zetten waarin én de trainer rustig kan werken én de continuïteit gewaarborgd is. Als dat MVG lukt verdient hij wat mij betreft een medaille.
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk »

Kaboem! schreef:Je zou haast gaan denken dat het niet aan de trainers ligt! :hypocrite:
Als je het mij vraagt schiet Ajax in alle geledingen tekort. De jeugdopleiding, de scouting, de PR naar buiten toe, het klimaat binnen de club: aan alles mankeert wel iets.
LucaS

Bericht door LucaS »

joey schreef:
Muisje Andersom schreef:Dan zou het al de vierde trainer op rij zijn die zich gedwongen voelt 'zijn' speelstijl aan te passen

Het zal ook aan Ajax liggen, denk je niet? Het kan geen toeval zijn dat elke trainer het moeilijk krijgt. Zoals Jöhnk zegt, HtC is heus een goede trainer. Dat heeft hij in het verleden bewezen.
Jammer alleen dat de beste van de 4 naar AZ is gejaagd. Hadden we die gehouden hadden we a) er zelf beter voor gestaan en b) een concurrent minder gehad.

ten Cate heeft op topnivo nog helemaal niets bewezen
joey
Erelid

Bericht door joey »

Muisje Andersom schreef:Jammer alleen dat de beste van de 4 naar AZ is gejaagd. Hadden we die gehouden hadden we a) er zelf beter voor gestaan en b) een concurrent minder gehad.
Lees maar terug, van mij had LVG Ajax weer mogen gaan trainen. Ik vond hem daarentegen een heel zwakke TD. Zijn kracht ligt op het veld.
999

Bericht door 999 »

Onmachtig Ajax zakt naar vierde plaats

AMSTERDAM - Onmachtig als in bijna het hele vorige seizoen bleef Ajax zondagmiddag voor de derde keer op rij zonder competitiezege.

Waar de Amsterdammers een kleine maand geleden nog stiekem droomden over de landstitel, zakten ze door de beschamende thuisnederlaag tegen Heerenveen (0-1) naar de vierde plaats van de ranglijst.

Trainer Henk ten Cate wacht de zware taak om zijn ploeg in de resterende zeven competitieduels op de play-offs voor te breiden. De oefenmeester van Ajax vroeg na bijna iedere tegenvallende prestatie van zijn ploeg in de eerste helft van de competitie nog om geduld. Hij benadrukte dan dat zijn ploeg niet zo maar het enorme verschil met PSV kon goedmaken.

De coach vroeg om tijd maar beloofde eveneens dat zijn ploegen doorgaans in februari en maart tot het beste voetbal komen. Diezelfde Ten Cate kon na de nederlaag tegen Heerenveen niet anders dan constateren dat zijn voorspelling niet is uitgekomen. Ajax speelt allesbehalve het voetbal dat de coach voor ogen heeft. Erger is nog dat de club geen progressie boekt. Ajax acteert de laatste weken juist alleen maar slechter en slechter.

Ten Cate zag zondag geen reden tot paniek. ''Het was vandaag slecht. Heel slecht. Maar we moeten ook niet vergeten dat er niet veel clubs meer punten dan Ajax na de winterstop hebben gehaald. Vandaag was het slecht, maar ik maak me geen zorgen. Zeker niet.''

De regerend bekerkampioen begon het thuisoptreden tegen Heerenveen in de wetenschap dat het al twee competitieduels op rij niet had gewonnen. Bij landskampioen PSV keken ze de afgelopen glimlachend toe hoe Ajax gelijkspeelde tegen degradatiekandidaat Excelsior en AZ.

Ajax opende de zoveelste jacht op eerherstel zonder de geschorste Edgar Davids. Ten Cate koos voor een offensieve speelstijl met drie spitsen en de aanvallende middenvelders Kenneth Perez en Wesley Sneijder.

De spelers van Heerenveen begonnen de wedstrijd in de veronderstelling dat ze een spitsenprobleem hadden. Zonder de geblesseerde Afonso Alves haalden de Friezen uit de laatste drie competitieduels slechts een puntje. Heerenveen kwam in bewuste wedstrijden bovendien slechts tot één doelpunt.

Ajax kon echter niet voorkomen dat Heerenveen slechts één mogelijkheid nodig had voor de openingstreffer. Gonzalo Garcia-Garcia mocht in de zeventiende minuut ongestoord door de Amsterdamse verdediging dribbelen. Lasse Nilsson rondde het voorbereidend werk van zijn collega uit Uruguay doeltreffend af. ''We begonnen verdedigend slecht'', vond ook Ajax-trainer Ten Cate. ''Daarom kwamen we ook op achterstand. Daarna hadden we natuurlijk wel een paar keer moeten scoren.'' Alleen Klaas-Jan Huntelaar kreeg voor rust drie uitgelezen mogelijkheden op de gelijkmaker. De succesvolle topschutter van het vorige seizoen verscheen steeds oog in oog met doelman Vandenbussche maar kreeg de bal niet in het doel. Ook Wesley Sneijder faalde in de eerste helft nog een keer opzichtig in de afwerking.

Opvallend was dat Ajax na rust zonder de geblesseerde aanvoerder Stam nauwelijks meer mogelijkheden kreeg. Het thuispubliek keek morrend en afkeurend fluitend toe hoe de onmacht regeerde bij hun favoriete club. Het kostte Heerenveen dan ook opvallend weinig moeite om overeind te blijven. Invaller Jakob Poulsen was in de slotfase zelfs nog dicht bij een tweede doelpunt. Hij raakte de lat. ''In de tweede helft had ik geen moment het idee dat we nog gelijk gingen spelen'', besloot Ten Cate in mineur. ''En dan verliezen we ook nog eens Leonardo met een zware kruisbandblessure. Dit was een hele trieste middag.'' (ANP)

© Het Parool
Blij met de punten ...
MHF

Bericht door MHF »

Zo dat was weer genieten gisteren. In een sfeerloze betonnen bak met 50.000 man kijken naar een parodie op voetbal... De gedrevenheid spatte er van af, zowel op als naast het veld. Ik vond het, van beide kanten overigens, een trieste bedoening. Op een enkeling na -m.n. Gabri- sprak zelfs uit de inzet niet eens de wil om te willen winnen. Bah....
De ploeg der dapp're Meersche Helden...
Plaats reactie