Godenzonen

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma feb 19, 2007 3:24 pm

Muisje Andersom schreef:
Thomas schreef:Je kan als trainer je team wel willen laten spelen als het Ajax van '95, maar als je de kwaliteiten niet hebt om het over te brengen en aan te leren kom je er geen stap verder mee.
Wie zegt dat hij die kwaliteiten niet heeft? Het was zijn eerste volledige seizoen. Doorselecteren dus mbt die spelers die niet aan kunnen haken. Net zoals nu moet gebeuren.
Je moet wel m'n hele post lezen, Lucas. Ik gaf in diezelfde post nog aan dat nog moet blijken of Blind die kwaliteiten wel of niet heeft. Bij Ajax is het in ieder geval niet gebleken.

LucaS

Bericht door LucaS » ma feb 19, 2007 3:26 pm

GangstaRiB schreef:
Muisje Andersom schreef:Nee, maar van Geel heeft wel het groene licht gegeven voor het ultra-verdedigende spel dat op de grasmat werd gelegd
Denk je nou echt dat Van Geel als een soort Berlusconi de opstelling en taktiek voorafgaande de wedstrijd wil zien? Kom op zeg, vooralsnog vind ik jou argumenten bijzonder zwak.
Natuurlijk denk ik dat niet. Excuus dat ik niet specifiek genoeg ben. Ik verwijs natuurlijk naar de nieuwjaarstoespraak van Jaake, waarin voor het eerst sinds eeuwen wordt geroepen dat Ajax zich van een verdedigende spelopvatting kan en mag bedienen indien omstandigheden daarom vragen. Een uitspraak waarvan later door van Geel is verklaard dat de Technische staf hiervan op de hoogte was en erachter staat. Dat is een breuk met veel van waar Ajax voor deze toespraak voor stond.
Van Stee en Blind die klagen over de werkwijze van Van Geel hebben één ding gemeen: Ze presteerden beiden zeer zeer beroerd met dure selecties. Adriaanse en Ten Cate doen het beter. In plaats van te zeuren over Van Geel, zouden ze zich maar zorgen moeten maken over hun eigen presteren.
Adriaanse deed het met min of meer dezelfde selectie, dat kun je niet beweren over ten Ctae. Vriend en vijand waren het (al tijden) er over eens, dat er op zich wel talent was in de Ajaxselectie, maar dat het met name ontbrak aan routine en ervaring. Daar is op ingekocht, de selectie telt inmiddels dan ook de namen Stam, Perez, Gabri en Davids. Dat is een essentieel verschil met de selectie waar Blind het moest doen. Ten Cate beweert zelfs dat Davids na 1 training al ervoor zorgde dat de kwaliteit van de trainingen omhoog is gegaan. Wij mogen dan toch wel verwachten dat we dat ook op het veld terugzien?
I think I lost my fucking headache

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma feb 19, 2007 3:30 pm

Davids zit pas twee weken bij AJAX en heeft net twee wedstrijden gespeeld...Rustig aan man...
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

LucaS

Bericht door LucaS » ma feb 19, 2007 3:30 pm

Ik heb het dan ook over Stam, Perez, Gabri en Davids

jabu

Bericht door jabu » ma feb 19, 2007 3:33 pm

Raymon schreef:
Jabu schreef:Ik denk dat wij het hier dan niet over eens zullen worden. Ik denk dat wanneer je aanval, mede gezien het aantal afwezigen in de verdediging, veel sterker is dan je verdediging, het niet verstandig is om je in te graven om vanaf minuut één een stortvloed aan aanvallen over die matige verdediging heen te krijgen. Volgens mij moet je dan iets verzinnen om verder van je doel te kunnen spelen om de bal meer op de helft van Werder te hebben dan nu het geval was. Je gaat niet je elftal afstemmen op de zwakste linie. Een balvaste en ervaren middenvelder als Perez was dus goed van pas gekomen. Je opmerking over twee spitsen ben ik het ook niet mee eens. De backs van Werder krijgen vrij spel omdat niemand hen in de weg liep. Als je daar twee vleugelspitsen zet die niet eens achter die backs hoeven aan te rennen maar juist door aanvallende dreiging de backs laten twijfelen om mee ten aanval te trekken, dan ontlast je daar je eigen matige verdediging ook weer mee.
Die aanvallende backs heb ik amper gezien aangezien Werder veelal 4 verdedigers achterin hield. Ajax werd dus overlopen door het middenveld van Werder. Daar begonnen de problemen. En als je dan een aanvaller erbij gooit voor een middenvelder/verdediger dan vraag je alleen maar om meer problemen. Dat Perez in deze wedstrijd iets had kunnen betekenen zou waar kunnen zijn. Ik vond Perez matig invallen (in de laatste paar wedstrijden) maar misschien is het anders als hij start. Overigens is het Ten Cate die de opstelling maakt en de spelers met een bepaalde taak het veld in stuurt, het is vooral aan de spelers om te merken of ze 5, 10 of 20 meter van het eigen 16 meter gebied kunnen verdedigen. De opstelling zelf was niet reuze defensief.
Jij hebt die aanvallende backs nauwelijks gezien? Ik heb toch heel wat rushes en voorzetten van Fritz en Womé waargenomen. Zij waren zelfs zo aanvallende dat je ze beter als middenvelders kon aanmerken. Vier man achterin was in de praktijk twee man.

Met je laatste opmerking suggereer je te weten met welke opdracht Ten Cate zijn spelers het veld in stuurde? Ik ben benieuwd. Ik ken die opdracht namelijk niet en ga er vanuit dat hetgeen op het veld te zien was en niet werd gewijzigd door tactische wisselingen, uiteindelijk ook de bedoeling van de technische staf was.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma feb 19, 2007 3:40 pm

Jabu schreef: Jij hebt die aanvallende backs nauwelijks gezien? Ik heb toch heel wat rushes en voorzetten van Fritz en Womé waargenomen. Zij waren zelfs zo aanvallende dat je ze beter als middenvelders kon aanmerken. Vier man achterin was in de praktijk twee man.
www.ajax.nl schreef: Aan Babel de taak te presteren waar Donald niet in slaagde. Scoren. De spits had het loodzwaar tegenover de overmacht aan verdedigers en controleurs die Schaaf had opgesteld voor Wiese. Zelfs na de 3-0 van Torsten Frings, de aanvoerder van Werder rondde een counter af met een hard schot, veranderde er niets aan het Duitse verdedigingsbastion. Babel moest de ongelijke strijd een kwartier voor tijd staken.
Werder speelde heel verdedigend, zeker gezien het feit dat het eerst tegen 2 en daarna tegen 1 spits liep te voetballen.
Met je laatste opmerking suggereer je te weten met welke opdracht Ten Cate zijn spelers het veld in stuurde? Ik ben benieuwd. Ik ken die opdracht namelijk niet en ga er vanuit dat hetgeen op het veld te zien was en niet werd gewijzigd door tactische wisselingen, uiteindelijk ook de bedoeling van de technische staf was.
De taak die Ten Cate meegaf was: ruimtes klein houden, niet teveel ruimte achter de verdediging weggeven en de bal op Babel spelen en zsm bijsluiten van een aantal middenvelders (Sneijder, Gabri).
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma feb 19, 2007 3:40 pm

Ik heb het dan ook over Stam, Perez, Gabri en Davids
Je moet ook niet overdrijven met die ervaring. Stam brengt heel veel ervaring, ja, maar is geen echte verbale leider. Perez heeft veel ervaring, van al zijn jaren bij MVV...Gabri spreekt geen woord Nederlands, van hem kan je ook al niet teveel verwachten op dat gebied. En Davids is er net...

Ik hoop/verwacht dat het met Davids de komende tijd wel wat beter zal gaan op dat gebied.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

LucaS

Bericht door LucaS » ma feb 19, 2007 3:42 pm

Dan is er dus slecht ingekocht! Het was namelijk uitgebreid bekend dat daar het probleem van Ajax lag!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma feb 19, 2007 3:44 pm

Jabu schreef:Jij hebt die aanvallende backs nauwelijks gezien? Ik heb toch heel wat rushes en voorzetten van Fritz en Womé waargenomen. Zij waren zelfs zo aanvallende dat je ze beter als middenvelders kon aanmerken. Vier man achterin was in de praktijk twee man.
Precies. Iedere voorzet vanaf de zijkant was meteen levensgevaarlijk. En Naldo en Mertesacker konden Babel makkelijk aan in z'n eentje. Helemaal aangezien er op Sneijder na niemand was die Babel de diepte in probeerde te sturen.

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » ma feb 19, 2007 3:47 pm

Muisje Andersom schreef:Dan is er dus slecht ingekocht! Het was namelijk uitgebreid bekend dat daar het probleem van Ajax lag!
Je moet ook wel de spelers kunnen vinden natuurlijk. Stam en Gabri zijn aanwinsten. Voetballend en qua ervaring. Perez in principe ook maar die speelt nooit. Nu met Davids heb je een Verdedigend blok (Stam, Gabri en Davids) wat nationaal zeker erg sterk is. Het zal een paar wedstrijden duren totdat Davids weer genoeg ritme heeft maar ik heb wel het gevoel dat Ajax met deze selectie mooie dingen kan doen. Moet doen. Echter mis je op dit moment een aantal spelers die de boel achterin dichthouden.

jabu

Bericht door jabu » ma feb 19, 2007 3:48 pm

Raymon schreef:
Jabu schreef: Jij hebt die aanvallende backs nauwelijks gezien? Ik heb toch heel wat rushes en voorzetten van Fritz en Womé waargenomen. Zij waren zelfs zo aanvallende dat je ze beter als middenvelders kon aanmerken. Vier man achterin was in de praktijk twee man.
www.ajax.nl schreef: Aan Babel de taak te presteren waar Donald niet in slaagde. Scoren. De spits had het loodzwaar tegenover de overmacht aan verdedigers en controleurs die Schaaf had opgesteld voor Wiese. Zelfs na de 3-0 van Torsten Frings, de aanvoerder van Werder rondde een counter af met een hard schot, veranderde er niets aan het Duitse verdedigingsbastion. Babel moest de ongelijke strijd een kwartier voor tijd staken.
Werder speelde heel verdedigend, zeker gezien het feit dat het eerst tegen 2 en daarna tegen 1 spits liep te voetballen.
Nogmaals, toen Babel na het wisselen van De Mul alleen overbleef, bleef Werder inderdaad op papier met 4 verdedigers spelen. Ik de praktijk fungeerden de backs van Werder meer als middenvelders dan als verdedigers.

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » ma feb 19, 2007 3:52 pm

Jabu schreef:Nogmaals, toen Babel na het wisselen van De Mul alleen overbleef, bleef Werder inderdaad op papier met 4 verdedigers spelen. Ik de praktijk fungeerden de backs van Werder meer als middenvelders dan als verdedigers.
Ajax werd in de eerste 25 minuten overlopen. Toen het nog met 11 tegen 11 speelde en de backs vooral achterin bleven. Dan had het dus niets uitgemaakt of je met 3 spitsen (aanvallender) had gespeeld. Want dan had Bremen dezelfde 4 achterin gehouden. Alleen had je dan een mannetje minder op het middenveld gehad waardoor de problemen nog groter zouden zijn geweest. Daarmee probeer ik aan te geven dat een aanvallender instelling in deze wedstrijd niet per definitie beter zou zijn geweest. Volgens mij loop je dan gigantisch in het mes. Als Ajax op volle sterkte zou zijn geweest (dus met Davids en fatsoenlijke verdedigers) dan zou het een ander verhaal zijn geweest. Maar met deze selectie kon je simpelweg niet anders.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma feb 19, 2007 4:20 pm

Raymon schreef:
Jabu schreef:Nogmaals, toen Babel na het wisselen van De Mul alleen overbleef, bleef Werder inderdaad op papier met 4 verdedigers spelen. Ik de praktijk fungeerden de backs van Werder meer als middenvelders dan als verdedigers.
Ajax werd in de eerste 25 minuten overlopen. Toen het nog met 11 tegen 11 speelde en de backs vooral achterin bleven. Dan had het dus niets uitgemaakt of je met 3 spitsen (aanvallender) had gespeeld. Want dan had Bremen dezelfde 4 achterin gehouden. Alleen had je dan een mannetje minder op het middenveld gehad waardoor de problemen nog groter zouden zijn geweest. Daarmee probeer ik aan te geven dat een aanvallender instelling in deze wedstrijd niet per definitie beter zou zijn geweest. Volgens mij loop je dan gigantisch in het mes. Als Ajax op volle sterkte zou zijn geweest (dus met Davids en fatsoenlijke verdedigers) dan zou het een ander verhaal zijn geweest. Maar met deze selectie kon je simpelweg niet anders.
Ajax heeft Werder niet eens aan het denken gezet. Het ging er niet alleen om dat de backs achterin gehouden werden. Vooral tegen Wome valt zeker iets te halen voor iemand als Leonardo.

Dat de backs achterin bleven is overigens niet waar. Fritz kwam bij beide gele kaarten voor Lindenbergh dicht in de buurt van het strafschopgebied, toen hij neergehaald werd.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 19, 2007 7:02 pm

VAn Geel: Rosales misschien toch naar RP. RP heeft nog twee dagen. Rosales mocht beslissen of er nog verder onderhandeld werd; die wilde graag. Nog twee dagen. VG verwacht dat het rondkomt.

EDIT: het meest opvallend was dat MVG dood- en doodziek was van het puntverlies tegen Excelsior. Hij kwam er steeds op terug. 'Had het niet verwacht', 'mag niet gebeuren', 'daarom is het zo jammer dat....' , 'als we gisteren gewonnen had zat ik hier liever...', etc. Hij zei zelfs dat zijn oordeel over het hele seizoen tot nu toe positiever was uitgevallen als er gisteren was gewonnen. Het seizoen kenmerkte hij als wisselvallig. Eerst goed, toen een terugval, na de winterstop weer goed en nu die domper tegen Excelsior. Al met al wel beter dan vorig seizoen, maar ja, gelijk tegen Excelsior...
Bij de eerste goal vond MVG Heitinga niet geconcentreerd, een typisch geval van onderschatting. Zo'n bal mag gewoon niet, met links in de breedte naar Lindenbergh. Misschien dacht Heitinga onwillekeurig wel dat de wedstrijd al in de tas zat. Stekelenburg zag er ook niet goed uit.
Ko begon over Heitinga en Stekelenburg die niet echt progressie maakten. Dat Heitinga steeds in dezelfde fout vervalt, hij komt beter tot zijn recht in de middenlinie. Achterin is hij een risico. Stekelenburg heeft een onzekere uitstraling. Ko 'was er niet tegen' als Gentenaar een kans kreeg. Hier ging MVG niet op in.
MVG vond dat KJH zich niet hoefde te bewijzen, want 'wij weten wat hij kan'. Hij scoort gemakkelijk, maar hij moet wel elke wedstrijd een prestatie neerzetten. Dat lukte gisteren niet. Ko merkte op dat KJH nu met een 10 speelde, zoals Babel tegen Feyenoord. Je kunt niet zeggen dat KJH er baat bij had. Maar MVG merkte op dat Leonardo en De Mul slecht speelden en ook Sneijder een mindere dag had. In vergelijking met de wedstrijd tegen Feyenoord, toen Babel op die positie speelde, was het nu lastiger om in de spits te staan. Er was weinig ruimte. Feyenoord speelde 1 op 1 en maakte het Ajax daarom gemakkelijk.
Ko vond Stam gisteren de beste speler. Stam, zei hij, was zowel gisteren als tegen Werder Bremen de enige die volledig tegen zijn tegenstander opgewassen was. Hij heeft ook geen moeite om zich op te laden voor Excelsior thuis. MvG stelde vast dat de karakterjongens (Stam,Gabri, Davids) er gisteren wel stonden, maar de creatieve spelers lieten het afweten.
MVG vond dat er hoe dan ook van Excelsior gewonnen had moeten worden, dit gelijkspel was onaanvaardbaar. Hij vindt de mensen bij Ajax vaak te snel denken dat er wel even gewonnen zal worden, maar in dit geval verwachtte hij het zelf ook. Van Werder Bremen verliezen kon hij begrijpen omdat er zoveel geblesseerden waren, maar Excelsior... Had niet het idee dat de spelers vochten voor de titel.
Het wordt nu tijd dat het stabiel wordt, vond MVG. Bij zijn vorige clubs ging het sneller. Dat heeft te maken met de omstandigheden bij Ajax, de druk is hoog. Dit is in principe wel een groep die moet kunnen strijden om de titel. Overigens had hij de titel nog niet uit zijn hoofd gezet. Niemand bij Ajax, zei hij.
Over de ontwikkeling van jonge spelers zei hij dat De Mul, Sneijder, Babel en Urby doorgroeiden, dat Heitinga stabieler was dan vorig seizoen en dan Stekelenburg en Maduro bleven hangen. 'Maar ze kunnen ook niet allemaal doorgroeien, we kunnen er uiteindelijk maar 11 opstellen. '

Er was nog een itempje over Pim van Dord. Die had weinig te vertellen. Hij kende 'Martin' (MVG) van vroeger, was toen een rustige jongen die ergens uit het zuiden kwam. En Richard Witschge was de grootste lolbroek, die bedacht altijd van alles.
Laatst gewijzigd door joey op ma feb 19, 2007 7:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

thaumaturgy

Bericht door thaumaturgy » ma feb 19, 2007 7:31 pm

En ze proberen Urby en Zdenek klaar te stomen voor de wedstrijd tegen AZ.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma feb 19, 2007 7:38 pm

joey schreef:VAn Geel: Rosales misschien toch naar RP. RP heeft nog twee dagen. Rosales mocht beslissen of er nog verder onderhandeld werd; die wilde graag. Nog twee dagen. VG verwacht dat het rondkomt.
Hopelijk voor Mauro (en z'n moeder of oma, weet ik niet meer) lukt het!
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma feb 19, 2007 7:45 pm

Te gast: Martin van Geel

De uitzending begon met een verhandeling over de wedstrijd tegen Excelsior. Het bekende verhaal. Veel blessures. (Update: Grygera en Emanuelson worden klaargestoomd voor de wedstrijd tegen Az.) Ko: Heitinga is geen verdediger maar een middenvelder. Stekelenburg was een tijd lang goed bezig maar valt weer ontzettend terug. Gentenaar verdient een kans. MVG deed hier het zwijgen toe.
Op de vraag of Huntelaar zich tegen Excelsior bewezen had antwoordde MVG dat Huntelaar zich niet hoefde te bewijzen. Bij Ajax weten ze wat hij kan. Maar KJH moet wel presteren en dat deed hij afgezien van het doelpunt niet. Al had hij pech dat de rest van het elftal, en dan met name de creatieve spelers, niet op dreef was. Ook opvallend dat Excelsior veel verdedigender speelde dan Feyenoord twee weken geleden. De ploeg hield de ruimtes kleiner. Huntelaar stond continu tegen twee man, waar Babel alle vrijheid kreeg en vaak 1 op 1 kwam te spelen.
Al met al de meest teleurstellende wedstrijd van het seizoen. MVG had vooraf geen moment rekening gehouden met een ander resultaat dan winst.
Cijfers van Ko: Stam een 7,5; Babel, Perez en Gabri een 7; Heitinga een 4;
Stekelenburg een 5. Rest heb ik gemist. MVG kon zich aardig vinden in deze cijfers. De ervaren jongens waren de besten.

Ajax over het hele seizoen bezien:
MVG: wisselvalligheid troef. De eerste maanden van het seizoen vielen mee, maar na de wedstrijd tegen Psv viel het tegen. MVG had een dergelijke dip niet verwacht. Enfin, Ajax kwam goed uit de winterstop, en nu dit weer. Over de selectie: heel goed elftal dat voor het kampioenschap moet spelen. Het wordt tijd om stabiel te worden. Stam, Davids en Gabri met daaromheen veel talentvolle jongens. Dat moet toch goedkomen? Vreemd wel dat het zo lang duurt. Bij Az en Willem II ging het makkelijker. Ajax is blijkbaar een gecompliceerde club. Veel druk, veel aandacht. MVG heeft het kampioenschap nog niet opgegeven. Komende vier wedstrijden zijn cruciaal.

Over individuele progressie:
MVG: De Mul: enorm gegroeid. Sneijder: beste seizoen sinds jaren. Heitinga: grote stap gemaakt. ('Tot gisteren.') Emanuelson: groeit door. Stekelenburg: stagneert, net als Maduro. Babel: maakt stappen.
Ko vond dit iets te positief.

Op de middenstip: Pim van dordt, de fysio. Was ploeggenoot van Van Geel in het seizoen 79/80. Heeft veel gewerkt met Litmanen, dan groeit er een band. Met 'Wietsje' had hij dikke pret.

jabu

Bericht door jabu » ma feb 19, 2007 7:51 pm

Bedankt voor de samenvatting, Jöhnk :xyxthumbs: .
Jöhnk schreef:Ook opvallend dat Excelsior veel verdedigender speelde dan Feyenoord twee weken geleden. De ploeg hield de ruimtes kleiner. Huntelaar stond continu tegen twee man, waar Babel alle vrijheid kreeg en vaak 1 op 1 kwam te spelen.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat het echt een verassing voor Van Geel was dat een kleine club als Excelsior met minder aanvallende intenties Ajax in de ArenA tegemoet treedt dan een grote club als Feyenoord.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma feb 19, 2007 7:53 pm

Klopt. Verkeerd verwoord. Het verraste MVG dat Excelsior beter verdedigde dan Feyenoord, dat verazingwekkend aanvallend speelde.

jabu

Bericht door jabu » ma feb 19, 2007 7:54 pm

Ok. Dan kan Feyenoord dus beter de verdedigers van Excelsior kopen dan een middenvelder en een aanvaller zoals ze nu doen. ;)

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 19, 2007 7:56 pm

Of verdedigender gaan spelen.

jabu

Bericht door jabu » ma feb 19, 2007 7:57 pm

Dat moet Ajax van jou toch ook al ;) .

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 19, 2007 8:14 pm

Helemaal niet. Grapjas. :sad:

Jammer dat niets gevraagd werd over de toekomst.

Kaboem

Bericht door Kaboem » ma feb 19, 2007 8:18 pm

Jij ook bedankt, Joey! ;)
Bertje for President!

jabu

Bericht door jabu » ma feb 19, 2007 8:21 pm

Jabu schreef:Bedankt voor de samenvatting, Jöhnk en joey :xyxthumbs: .
:hypocrite:

Plaats reactie