Edgar Davids
Moderator: mods
Een aantal Feyenoorders hebben me verteld over een filmpje waarin je Leonardo in een Ajax-shirt ziet ballen. Misschien was het in de docu over Leonardo: Solo.
Overigens trekt hij in dat filmpje het shirt van Ajax ook uit en een shirt van Feyenoord aan, omdat hij een contract kreeg van onze vrienden uit Rotterdam-Zuid.
Overigens trekt hij in dat filmpje het shirt van Ajax ook uit en een shirt van Feyenoord aan, omdat hij een contract kreeg van onze vrienden uit Rotterdam-Zuid.
lol :D Hopen dat het vlammetje van die liefde altijd is blijven branden.Thomas schreef:Een aantal Feyenoorders hebben me verteld over een filmpje waarin je Leonardo in een Ajax-shirt ziet ballen. Misschien was het in de docu over Leonardo: Solo.
Prima, hij kan de mestgeur van de Achterhoek in Amsterdam ruiken. :hypocrite:Kaboem! schreef:En hoe is het gesteld met zijn reukvermogen?
Maar serieus, er gingen geruchten dat Davids bij de Spurs op een zijspoor was geraakt vanwege problemen met zijn ogen.
ParoolDavids is vooral een leermeester
AMSTERDAM - Drie glazen champagne wachten op een feestje. Een half uur voordat Edgar Davids, Martin van Geel en Henk ten Cate achter een perstafel zullen proosten op een nieuw contract, staat de drank op een dienblaadje te verpieteren. Maar niemand die erom maalt.
Edgar Davids maakt tegen Feyenoord zijn rentree bij Ajax.
Davids drinkt niet, de technisch directeur ook niet en de trainer nipt slechts even van zijn glas. Na de formaliteiten is er een training en dat is belangrijker. Als Davids het stijlvolle kostuum van zijn presentatie heeft ingeruild voor een trainingspak, blijkt dat zijn komst verder reikt dan het eerste elftal alleen. Zo verdringen de jongens van de B-jeugd zich voor een glimp van de nieuwe ster.
Jongens als Ryan Babel en Urby Emanuelson kennen het gevoel. Het jaar waarin Davids de Champions League won, was het jaar waarin Emanuelson zich als pupil bij Ajax meldde. „We werden met elkaar vergeleken“, zegt Emanuelson, die net als Davids linkshalf was. „Ook toen had ik al van die rastaharen." Niet geheel toevallig wilde Emanuelson van alle spelers graag op de foto met Davids.
Op de ochtend van zijn presentatie heeft Davids kennis gemaakt met de nieuwe teamgenoten die hij anderhalf seizoen de fijne kneepjes van het vak zal proberen bij te brengen. Zo stond de Pitbull plots oog in oog stond met tweede keeper Dennis Gentenaar, die Davids als verklede supporter van het Nederlands elftal nog regelmatig heeft toegejuicht. Ook Tom de Mul kreeg een hand.
„Wat mij betreft had hij zich niet hoeven voorstellen, want ik kende hem wel“, zegt De Mul. Maar kennis maken is natuurlijk een wederzijdse aangelegenheid. „Ik denk wel dat hij de meeste spelers van ons team ook al kende.“
Vernuft
Waar alle spelers de wens uitspreken dat Davids de soms zo dolende ploeg kan voorzien van een behoorlijke vechtersmentaliteit en een grotere dosis tactisch vernuft, heeft de transfer ook een symbolische waarde. „Ook in mijn elftal was de komst van Edgar onderwerp van gesprek“, zegt Sonny Silooy, de trainer van de A1. „Het is niet alleen goed voor het eerste elftal, maar voor de hele club. Bijna alle jeugdspelers hebben Davids nog in de Europese top zien voetballen nadat hij is weggegaan bij Ajax. Dat spreekt tot de verbeelding.“
„Maar het mooie was dat assistent-trainer Dirk de Groot tijdens de training zei dat Davids een concurrent van die jongens is“, vervolgt Silooy. „Daar moesten ze een beetje schuchter om lachen, maar zo dichtbij kan het wel komen. Want A-junior Mitchell Donald heeft donderdag een contract getekend en hij traint soms mee met het eerste elftal. Hij is middenvelder, net als Davids. Ik verwacht niet dat hij Davids uit de basis zal spelen, maar hij moet wel proberen zoveel mogelijk van hem te leren. En dat besef moet iedereen hebben.“
Het stinkt aan alle kanten!
- Ajaciedjuh
Oké, Davids heeft mijn twijfels de vernieling in gespeeld. Jol zat er helemaal naast. Davids zou nog van grote waarde zijn voor de Spurs. Hij is een enorme aanwinst voor Ajax. :worshippy:joey schreef:Wat mij dwars zit, is dat Martin Jol Davids niet meer opstelde. Martin Jol is een goede trainer. De Davids van drie jaar geleden had hij als eerste op het wedstrijdformulier gezet.
Sportweek.nlMasterclass’ Edgar Davids maakt Ajax beter
Datum: 23-mrt 01:33
Door Mark van den Heuvel
Edgar Davids heeft zondag in Eindhoven bewezen dat hij Ajax beter maakt. Net als in het uitduel met FC Twente ging de inmiddels 33-jarige middenvelder onverschrokken voorop in de strijd en toonde aan, dat hij het elftal van Ten Cate beter in balans heeft gebracht.
Ook op het trainingsveld doet Davids er alles aan om Ajax beter te maken, zo bleek de voorbije weken. Het loont tegenwoordig de moeite om na de dagelijkse training van Ajax even de ‘Masterclass’ van Davids af te wachten. Eigenlijk meteen vanaf dag één, dat hij voet zette op Amsterdamse bodem, bemoeit Davids zich met de personal coaching van enkele ploeggenoten. Eerst was daar de ijverige student Ryan Babel, later volgden leergierigen als doelman Kenneth Vermeer en het grote talent Vurnon Anita. En allemaal hangen ze aan de lippen van Davids.
Zoals bekend heeft Babel problemen met ‘de eerste balaanname’. Anders gezegd: de bal wil nog wel eens van zijn voet stuiteren. Dus wat doet Davids, keer op keer, dag na dag, week in, week uit? Juist, de bal keihard inspelen op Babel met als doel om zijn ‘vastheid’ te vergroten.
Gevraagd naar de ‘Masterclasses’ die hij verzorgd, geeft Davids een bescheiden antwoord. “Na afloop van een training, werk ik graag nog even door. Wie daaraan mee wil doen, mag meedoen, begrijp je? Ik blijf ook wel eens op het trainingsveld staan met Klaas-Jan Huntelaar of Frank de Boer. Het is niet zo, dat ik me specifiek met Ryan bezig hou. Gelukkig heeft Ajax meer spelers, die beter willen worden.”
Babel, die z’n contract bij Ajax net heeft verlengd tot 2011 omdat hij een betere, completere voetballer wil worden, blonk zondag, net als Davids, uit tegen PSV. Dus vroegen we Babel in hoeverre zijn goede spel van de laatste weken te maken heeft met de Masterclass van Davids.
Heb je er baat bij?
Ryan Babel: “Ja, ik merk duidelijk dat ik vaster word.”
:xyxthumbs:
ADDavids als inspirerend voorbeeld
AMSTERDAM - Dat Ajax nog kan dromen van het kampioenschap komt niet alleen door de punten die PSV liet liggen, ...
... maar ook door de aanwezigheid van Edgar Davids. Sinds zijn terugkeer, begin dit jaar, verloor de ploeg in zeven officiële wedstrijden niet. De pitbull mag dan wat ouder zijn, hij blaft en bijt nog als vanouds.
Hij hoefde niet eens heel boos te kijken, of in een duel te laten voelen dat hij er was. De aanwezigheid van Edgar Davids was vorige week genoeg om Ibrahim Afellay te laten krimpen tot een figurant. De international van PSV was voortdurend op de vlucht, angstig zoekend naar een schuilplaats.
Net als een week eerder tegen FC Twente was Davids in Eindhoven opvallend onopvallend, dienstbaar spelend op het middenveld. Geen driftige demarrages of gepeperde duels, maar geconcentreerd wakend over de balans. Dik tien jaar geleden zei de pitbull al dat hij dat best zou kunnen, controlerend en zuinig spelen, maar hij vond er geen bal aan. De hartstocht moest toen nog dagelijks uit zijn jonge lijf.
De Davids van nu oogt rijper en wijzer. De passie zit nog steeds in zijn benen, maar de drift wordt gedoseerd toegediend. Het resultaat van jarenlange ervaring én zijn eigen fysieke grenzen. Fulltime powervoetbal is geen optie voor een 34-jarige speler die een carrière lang met zijn krachten heeft gesmeten. Hoe zuinig Davids ook altijd op zijn lichaam is geweest, explosiviteit is niet oneindig houdbaar.
Kort na een training bij Ajax verstopt de voetballer zich vaak even in zijn eigen wereld. De bal dicht bij zich, als een boezemvriend. Het zijn intieme momenten voor de liefhebber Davids, die zorgvuldig blijft waken over zijn balgevoel. In de eerste weken na zijn rentree zat het gebrek aan spelritme hem nog zichtbaar dwars. Dan stuitte de bal in een partijtje vaker van zijn voet dan hem lief was, of was een pass te hard of juist te zacht.
Bij fitheidtests behoorde hij altijd al tot de besten, of het nou bij Milan was of in zijn laatste weken bij Tottenham Hotspur. Nog steeds zit Davids vrijwel dagelijks in het krachthonk in Amsterdam, net als collega-routinier Jaap Stam. Met de twee dertigers heeft Ajax eindelijk wat het klassieke clublied verlangt: ‘dapp’re strijders, fier en koen’. De werkethiek van Stam en Davids moet jonge spelers een extra stimulans geven. Wie het wil redden in de échte top, moet hard zijn voor zichzelf.
Davids is binnen de huidige Ajax-selectie in de eerste plaats een lichtend voorbeeld, meer nog dan een pure leider. Stam is de onomstreden aanvoerder, die aan een handvol woorden genoeg heeft om zijn team te sturen. Davids is een verteller, een hartstochtelijke minnaar van het spel. Jonge ploeggenoten hangen aan zijn lippen als hij in het spelershome anekdotes opdiept uit zijn rijke loopbaan. Ajax, Milan, Juventus, Barcelona, Inter, Spurs. Dat rijtje glanst.
Zo spraakzaam en open als hij tussen de muren van de Arena is, zo ouderwets zuinig is hij daarbuiten.
Davids is in principe beschikbaar voor de media, maar alleen kort voor en kort na een wedstrijd. Vragen mogen over de tegenstander gaan, of een specifiek moment uit een wedstrijd. Maar niet te veel over hemzelf. Davids is het liefst onaanraakbaar, ongrijpbaar voor het grote publiek. Alsof hij zijn eigen mysterie koestert.
Of de trainer specifiek van hem verwacht dat hij zich laat gelden binnen de groep? ,,Dat heeft hij me nooit letterlijk gevraagd ofzo,’’ zegt Davids. ,,De trainer wil vooral dat ik goed voetbal, lijkt me. Maar natuurlijk wordt er van mij iets anders verwacht dan toen ik jong was. Méér dan vroeger, dat lijkt me logisch.’’
Onder ploeggenoten gaat het vaak over voetbaldetails. Hoe gebruik je je lichaam optimaal in een duel, hoe verbeter je je balcontrole; Davids strooit met tips en aanbevelingen.
Na de training schiet hij geregeld een balletje over met Ryan Babel. Niet vrijblijvend, maar geconcentreerd en getrapt met hoge snelheid. De jonge aanvaller wil zijn eerste aanname verbeteren en Davids helpt hem daarbij. ,,Dat soort dingen doe ik met meer jongens,’’ zegt Davids. ,,Iedereen die er voor openstaat, probeer ik te helpen.’’
In wedstrijden is hij coach binnen de lijnen. Als Ronaldinho zich liet sturen door Davids, waarom Babel, Sneijder of Manucharyan dan niet? Als de krijger meedoet, voelen de Amsterdammers zich zekerder. Ajax verdwaalt niet meer zo snel met Davids, die voortdurend blijft inpraten op zijn ploeggenoten. Stapje links, stapje rechts.
,,Dat heb ik altijd wel gedaan,’’ zegt Davids. ,,Als jonge speler praatte ik ook veel. Maar misschien dat het nu wat sneller wordt aangenomen. Dat zou kunnen.’’
Stapje links, stapje rechts. Zo simpel is het. Maar iemand moet het je wel vertellen.
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
- Tscheu La Ling
Ach, ik vind het optimisme rondom Davids wat overdreven. Tegen Twente en Psv was-ie heel goed hoor, maar met Davids erbij verspeelde Ajax punten tegen Excelsior. En hij was bagger tegen Az.Spijker schreef:Vanwaar het cynisme?
Dat kan gebeuren, maar ik denk toch niet dat Davids Ajax 'op de rails heeft gezet' of zo.