F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » za okt 21, 2006 7:13 pm

Massa op pole in Brazilië

Felipe Massa heeft in eigen land de pole position behaald. De Braziliaan was de snelste man op de baan en hield Raikkonen en Alonso achter zich. Michael Schumacher kreeg een probleem in het derde gedeelte van de kwalificatie en start de race als tiende. Doornbos kwalificeerde zich als vijftiende. Christijan Albers werd achttiende.

Voor Tiago Monteiro was het feest al snel voorbij. De Portugees spinde van de baan, voor hij een tijd kon zetten. Teamgenoot Albers deed het beter. Hij zette als eerste een snelle tijd neer, maar uiteindelijk was het niet genoeg om door te dringen tot het tweede gedeelte van de kwalificatie. Hij werd uiteindelijk achttiende. Robert Doornbos lukte dat wel. De Nederlander, die tien plaatsen teruggezet wordt, was een stuk sneller dan teamgenoot Coulthard, die negentiende werd. Ook Scott Speed, Takuma Sato, Sakon Yamamoto en natuurlijk Tiago Monteiro vielen af in het eerste gedeelte van de laatste kwalificatie van het jaar.

In deel twee gebeurde er weinig bijzonders, al viel een aantal coureurs negatief op. Zo kwam Giancarlo Fisichella maar net in de top tien terecht. De Italiaan reed op de valreep een zesde tijd, maar stond lange tijd buiten de posities om door te gaan. Jenson Button redde het niet. Hij werd veertiende. Robert Doornbos werd vijftiende. Voor Mark Webber, Pedro de la Rosa, Nico Rosberg en Vitantonio was het spel ook voorbij.

Ferrari stond voor de lichten op groen gingen voor het laatste en alles beslissende gedeelte van de kwalificatie, klaar voor het einde van de pitstraat. Felipe Massa en Michael Schumacher gingen als eerste de baan op, maar bij Schumacher was er een probleem. De versnellingsbak leek niet mee te werken en de kampioenskandidaat moest zijn auto de pitstraat insturen.

Zoals in elke kwalificatie, begon het pas echt spannend te worden in de laatste minuten. Van Schumacher kon weinig meer verwacht worden, dus moest Felipe Massa het doen voor Ferrari. De Braziliaan was bijzonder snel. Raikkonen en Alonso waren de enige coureurs die hem konden bedreigen. Ze kwamen tekort en werden tweede en derde, achter Massa. Schumacher moest het doen met de tiende plaats. Hierdoor lijkt het onmogelijk voor de Duitser om nog wat uit te halen. Alleen als Alonso een fout maakt of wanneer zijn auto het niet tot de finish redt, kan het nog spannend worden.

Grand Prix van Brazilië - 22 oktober 2006 - Kwalificatie

Pos. Rijder Team Banden Tijd
1 F. Massa Ferrari 1:10.680
2 K. Räikkönen McLaren 1:11.299
3 J. Trulli Toyota 1:11.328
4 F. Alonso Renault 1:11.567
5 R. Barrichello Honda 1:11.619
6 G. Fisichella Renault 1:11.629
7 R. Schumacher Toyota 1:11.695
8 N. Heidfeld BMW 1:11.882
9 R. Kubica BMW 1:12.131
10 M. Schumacher Ferrari geen tijd
11 M. Webber Williams 1:11.650
12 P. de la Rosa McLaren 1:11.658
13 N. Rosberg Williams 1:11.679
14 J. Button Honda 1:11.742
15 R. Doornbos Red Bull 1:12.591
16 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:12.861
17 S. Speed Scuderia Toro Rosso 1:12.856
18 C. Albers Spyker MF1 1:13.138
19 D. Coulthard Red Bull 1:13.249
20 T. Sato Super Aguri 1:13.269
21 S. Yamamoto Super Aguri 1:13.357
22 T. Monteiro Spyker MF1 geen tijd

Bron: http://www.f1racing.net/nl/

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za okt 21, 2006 7:29 pm

612 Teletekst za 21 okt
***UTOSPORT****************************
******Mechanisch defect nekt Schumacher
**Michael Schumacher heeft zijn toch al
minieme kans op een achtste wereldtitel
nog verder zien slinken.

De Duitser werd tijdens de kwalificatie
voor de GP van Brazilië,de laatste race
van het jaar,genekt door een mechanisch
defect waardoor hij maar tiende werd.
Rivaal Fernando Alonso vertrekt zondag
vanaf de vierde plek,de pole is voor
Ferrari-rijder Felipe Massa.Schumacher
kan alleen de wereldtitel veroveren als
hij op Interlagos wint en Alonso buiten
de punten rijdt.

Robert Doornbos (Red Bull) werd 15de in
de kwalificatie,nog voor z'n teamgenoot
David Coulthard (Sch).Christijan Albers
(Spyker MF1) eindigde als 18de.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Ramona

Bericht door Ramona » zo okt 22, 2006 7:54 pm

Alonso wereldkampioen, Massa wint thuisrace

Fernando Alonso is voor de tweede keer wereldkampioen in de Formule 1 geworden. De Spanjaard kwam als tweede aan de finish in de Grand Prix van Brazilië, terwijl hij aan één punt voldoende punt had om Michael Schumacher voor te blijven in het klassement. De Duitser eindigde zijn allerlaatste Formule 1-race op de vierde plek. Renault heeft ook de constructeurstitel gewonnen, ondanks een dominante zege van Ferrari-rijder Felipe Massa in zijn thuisrace en een fantastische race van Schumacher.

Snel meer.

Grand Prix van Brazilië - 22 oktober 2006 - Race

Pos. Rijder Team Banden Tijd Punten
1 F. Massa Ferrari 1:31:53.751 10
2 F. Alonso Renault + 18.658 8
3 J. Button Honda + 19.394 6
4 M. Schumacher Ferrari + 24.094 5
5 K. Räikkönen McLaren + 28.503 4
6 G. Fisichella Renault + 30.287 3
7 R. Barrichello Honda + 40.294 2
8 P. de la Rosa McLaren + 52.068 1
9 R. Kubica BMW + 1:07.642
10 T. Sato Super Aguri + 1 ronde(n)
11 S. Speed Scuderia Toro Rosso + 1 ronde(n)
12 R. Doornbos Red Bull + 0 ronde(n)
13 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde(n)
14 C. Albers Spyker MF1 + 1 ronde(n)
15 T. Monteiro Spyker MF1 + 2 ronde(n)
16 S. Yamamoto Super Aguri + 2 ronde(n)
Niet gefinisht
17 N. Heidfeld BMW + 7 ronde(n)
18 D. Coulthard Red Bull + 56 ronde(n)
19 J. Trulli Toyota + 61 ronde(n)
20 R. Schumacher Toyota + 62 ronde(n)
21 M. Webber Williams + 70 ronde(n)
22 N. Rosberg Williams + 71 ronde(n)

:worshippy: X'C

Baseman

Bericht door Baseman » ma okt 23, 2006 7:17 am

Inderdaad :worshippy: :worshippy: :worshippy:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr nov 24, 2006 10:38 am

"Na Senna's dood heb ik toch even getwijfeld"

do 23/11/06 - Michael Schumacher heeft na de dood van Ayrton Senna, in 1994, even gedacht aan stoppen. Dat schrijft de zevenvoudige wereldkampioen in zijn biografie, dat vrijdag verschijnt. "Na Senna's dood heb ik toch eens in de spiegel gekeken", zegt Schumacher. In 1994 was het circuit van Imola het decor van twee dodelijke crashes. De Oostenrijker Roland Ratzenberger overleed tijdens de oefenritten, Ayrton Senna tijdens de Grote Prijs van San Marino zelf.
"Ik heb me toen echt afgevraagd wat de Formule 1 voor mij betekent", schrijft Schumacher nu over dat hoofdstuk in zijn biografie.
In 1994 kroonde Schumacher zich nog tot wereldkampioen, na een verbeten strijd met Damon Hill (Williams). Tijdens de laatste en beslissende race raakte de Duitser al dan niet opzettelijk Hill aan.

Later tijdens zijn carrière brak Schumacher ook zijn twee benen, in Silverstone. Dat was in 1999. Ook daar schrijft Schumacher over. "Ik voelde mijn hart toen steeds trager kloppen. Het was als een nachtmerrie. Ik zei tegen mezelf: "Het is voorbij."
VRT tt

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr nov 24, 2006 2:08 pm

612 Teletekst vr 24 nov
***UTOSPORT****************************
******McLaren trekt Lewis Hamilton aan

**Lewis Hamilton wordt volgend seizoen
de tweede coureur bij McLaren.De Britse
renstal had eerder al wereldkampioen
Fernando Alonso gestrikt.De 21-jarige
Engelsman is de huidige kampioen in de
GP 2-klasse.

Hamilton was samen met Pedro de la Rosa
in de race voor het tweede zitje bij
McLaren.De Spanjaard,die het voorbije
seizoen al een paar Grand Prix's reed
voor de renstal,wordt nu testrijder.

Hamilton,wiens grootouders zijn geboren
in de West-Indies,is de eerste zwarte
rijder in de Formule 1.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Baseman

Bericht door Baseman » za nov 25, 2006 12:09 am

Hamilton heeft toch de Amerikaanse nationaliteit ?
Of ben ik weer eens in de war ? :D

Goede rijder overigens, al had hij veruit de beste motor in zijn wagen.

Ramona

Bericht door Ramona » di nov 28, 2006 9:30 am

Zanardi keert zonder benen terug in Formule 1

Uitgegeven: 27 november 2006 16:34
Laatst gewijzigd: 27 november 2006 16:41

AMSTERDAM - Vijf jaar nadat hij zijn beide benen kwijtraakte in een zware crash heeft coureur Alex Zanardi zijn comeback in de Formule 1 gemaakt. De Italiaan bewees zondag, tijdens een testrit voor BMW-Sauber, dat hij nog steeds kan racen.

In dezelfde auto waarin de Italiaan zeventien rondes mocht rijden, zette de officiële derde coureur van BMW-Sauber, Sebastian Vettel, een tijd neer van 1:18.60. Zanardi zat daar met 1:19.70 vlak achter.

"Dit is een zeer speciaal weekend voor mij", verklaarde de coureur tegenover persbureau AP. "Mijn gehele carrière was gebaseerd op pure passie, dus natuurlijk heb ik ervan genoten om weer achter het stuur te zitten van de snelste machine op aarde, een Formule 1-bolide."

Voortijdig

De 40-jarige Italiaan begon met een rondetijd van 1:27.20 maar wist daar uiteindelijk nog acht seconden vanaf te halen. Toch eindigde de testrit zoals zovele van zijn races eindigde: voortijdig. Tijdens de laatste sessie op zondag sloeg de auto aan het einde van de pitstraat af, waarna de sessie werd afgeblazen.

Het was voor Zanardi de eerste keer sinds 1999 dat hij achter het stuur van een Formule 1-bolide zat. Na een teleurstellend seizoen voor Williams besloot de tweevoudig wereldkampioen Championship Auto Racing Teams (CART) terug te keren naar de Champ Car-competitie.

De beslissing bleek niet succesvol. Zanardi kreeg zijn vroegere vorm niet te pakken. Op 15 september 2001 ging het helemaal mis. Na 11 september werden wereldwijd bijna alle grote sportevenementen afgelast.

Noodlot

Een van de evenementen die wel doorgang had, was de Champ Car-race op de Duitse EuroSpeedway. De race werd omgedoopt in de 'American Memorial 500' en voor het eerst sinds zijn terugkeer in de CART-series domineerde de Italiaan een race.

Twaalf rondes voor het einde van de race sloeg het noodlot echter toe. Na een late pitstop, accelereerde de Italiaan onverwacht aan het einde van de pitstraat. Alex Tagliani zag Zanardi te laat en reed met een snelheid van 330 kilometer per uur op hem in. Het kostte de Italiaan zijn beide benen.

Ambitie

"Het was heel moeilijk voor mij om dingen weer in het juiste perspectief te zien", legt Zanardi uit. "Maar er ging een dag voorbij en nog een dag. En beetje bij beetje kreeg ik de ambitie om terug te keren naar de top."

Twee jaar naar de crash keerde Zanardi alweer terug naar de EuroSpeedway. Hij reed daar de laatste twaalf rondes alsnog uit. Sindsdien heeft hij twee races in de World Touring Car Championship gewonnen.

Heidfeld

BMW-Sauber-coureur Nick Heidfeld was verbaasd over de snelheid van Zanardi. "Hoewel, helemaal verrast ben ik niet. Ik heb hem vroeger in actie gezien, en die man kan racen."

De mecaniciens moesten de formule 1-wagen wel aanpassen voor de Italiaan. Het stuur werd hoger geplaatst en de remmen werden verplaatst. Zanardi zelf korte zijn prothese in en gebruikte een kleinere voet.

"Ik weet zelf niet eens hoe de helft van deze dingen werkt", lachte de coureur. "Maar alles werkte zoals het moet werken. Het team heeft een prachtig resultaat neergezet."

Bron: http://www.nu.nl/

:worshippy: :cool:

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr dec 15, 2006 8:40 pm

Regazzoni is dodelijk verongelukt. Ken hem verder niet, maar ik las dat het om een groot coureur gaat?

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr dec 15, 2006 11:44 pm

Ik ken alleen Clay Regazzoni, coureur uit de jaren '70, denk ik.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Ramona

Bericht door Ramona » vr dec 15, 2006 11:50 pm

Dat issum... :sad:

Clay Regazzoni verongelukt

Afbeelding

15 december 2006

Voormalig Formule 1-coureur Clay Regazzoni is omgekomen bij een verkeersongeluk in Italië. Regazzoni zou op een snelweg in de buurt van Parma frontaal op een tegenligger zijn gebotst. De Zwitser kende zijn hoogtijdagen gedurende de jaren '70, toen hij voor Ferrari en Williams uitkwam.

Hij won tijdens zijn loopbaan vijf Grands Prix. Een van die zeges betekende de eerste overwinning voor het team van Williams, tijdens de Britse Grand Prix in 1979 op Silverstone. Een crash op Long Beach in 1980 beëindigde zijn Formule 1-carrière. Regazzoni brak zijn rug en raakte verlamd. De autosport bleef echter lokken en in de jaren '80 reed hij mee in de Rally Parijs-Dakar in een aangepaste auto waarin hij met zijn hand het gaspedaal kon bedienen.

Clay Regazzoni is 67 jaar oud geworden.

Duke

Bericht door Duke » do dec 21, 2006 11:34 am

De Duitse autocoureur Adrian Sutil heeft het tweede stoeltje van het formule 1-team van Spyker bemachtigd. De nieuwe renstal van de Nederlander Michiel Mol maakte donderdag bekend dat de 23-jarige Sutil een meerjarig contract heeft getekend. Kopman bij Spyker is Christijan Albers.

Sutil was dit seizoen al bij drie Grote Prijzen testrijder in de oranjegrijze bolide, die in het wereldkampioenschap Formule 1 volgend jaar de beschikking heeft over een Ferrari-motor. De coureur uit München won als wedstrijdrijder in 2006 het Japanse kampioenschap in de Formule 3.
www.nieuwnieuws.nl

Salvador Dali

Ramona

Bericht door Ramona » di jan 09, 2007 7:40 am

Nog 67 dagen 20 uur, 22 minuten enzooo...oftewel de countdown to Melbourne... :eusa_dance: :D

Datum GP informatie

18 maart Australië, Melbourne
08 april Maleisië, Sepang
15 april Bahrein, Sakhir
13 mei Spanje, Barcelona
27 mei Monaco, Monte Carlo
10 juni Canada, Montreal
17 juni Verenigde Staten, Indianapolis
01 juli Frankrijk, Magny-Cours
08 juli Groot-Brittannië, Silverstone
22 juli Duitsland, Nürburgring
05 augustus Hongarije, Hungaroring
26 augustus Turkije, Istanbul
09 september Italië, Monza
16 september België, Spa Francorchamps
30 september Japan, Fuji
07 oktober China, Shanghai
21 oktober Brazilië, Interlagos

Ramona

Bericht door Ramona » vr feb 02, 2007 9:33 am

Nog 'maar' 43 dagen 18 uur 26 minuten... :D

Van der Garde testrijder Spyker

Uitgegeven: 1 februari 2007 21:01
Laatst gewijzigd: 1 februari 2007 23:00

PARIJS - De Nederlandse Formule 1-stal Spyker heeft donderdag liefst vier coureurs gepresenteerd als testrijder voor 2007 en als eventuele vervanger van Christian Albers en de Duitser Adrian Sutil.

Onder hen verrassend ook de 21-jarige Giedo van der Garde, die deze week al even in een F1-bolide van Super Aguri zat. Hij was de beoogde derde rijder voor de Japanners.

De andere aanwinsten van Spyker zijn de Spanjaard Adrian Valles, de Duitser Markus Winkelhock en de Maleisiër Fairuz Fauzy. De laatste geldt als groot talent in Azië, een belangrijke markt voor de F1. Hij was de voorbije jaren onder meer actief in de A1GP en de GP2.

Zielsgelukkig

Veenendaler Van der Garde en Fauzi zijn aangewezen als de testrijders op vrijdag. "Sinds de Formule 1 naar Maleisië kwam, heb ik gedroomd van deze kans. Ik ben zielsgelukkig dat ik de ambities van mijn land mag uitdragen in de top van de autosport", reageerde de onbekendste Spyker-aanwinst.

Van der Garde, groot geworden in de Euro F3, was donderdag de opmerkelijkste naam die Spyker onthulde. Hij zou deze week in een Super Aguri proberen zijn superlicentie te halen. Dat mislukte.

Door het slechte weer en mechanische problemen met de wagen bleef zijn debuut beperkt tot een viertal rondjes. Naderhand bleek ook de deal met de Japanse stal niet zo solide.

Netjes

Spyker zag zijn kans daarop schoon. "Ze hebben snel en netjes gehandeld. We hadden gelukkig nog goede contacten met het team. We hebben alles woensdagnacht nog rondgemaakt, onder dezelfde voorwaarden als Super Aguri."

"Ik ben erg trots dat ik mijn Formule 1-loopbaan zal beginnen bij Spyker. Ik moet nog veel leren. Dit is de kans die ik daarvoor nodig heb", lichtte Van der Garde zijn move toe.

Media-aandacht

Volgens Spyker F1-directeur Michiel Mol was de keuze voor internationaal talent, in navolging van Jordan en Midland, een logische.

"We hebben een belangrijke rol in de Formule 1. Ons team wil mogelijkheden creëren voor jonge coureurs op het hoogste niveau te racen. Dan helpt het als je nieuwe nationaliteiten, extra media-aandacht en verse sponsoring binnenbrengt."

Bron: http://www.nu.nl/

Duke

Bericht door Duke » vr feb 02, 2007 11:39 am

Wie jouw favoriet dit seizoen, Ramona (bij afwezigheid van Schumi)?

Salvador Dali

Ramona

Bericht door Ramona » vr feb 02, 2007 11:41 am

Duke schreef:Wie jouw favoriet dit seizoen, Ramona (bij afwezigheid van Schumi)?
X'C

Hmmzzz...ik denk Kimi...laat hem er maar wat moois van maken; dat heeft ie wel verdiend...

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » vr feb 02, 2007 11:43 am

Duke schreef:Wie jouw favoriet dit seizoen, Ramona (bij afwezigheid van Schumi)?
Ralf rijdt toch nog? :aai:
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

Ramona

Bericht door Ramona » vr feb 02, 2007 11:45 am

Alaindebanaan schreef:
Ralf rijdt toch nog? :aai:
Nooit fan van geweest...

Maar wie is jullie favo?

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » vr feb 02, 2007 11:52 am

Vroeger Jos, daarna een tijd Montoya, en nu moet ik maar weer eens een nieuwe zoeken. Ik ben altijd wel een beetje voor de Nederlanders in het achterveld. Maar voorin moet ik maar weer eens een favorietje zoeken.... :D

En speciaal voor de Dr.:

Duke

Bericht door Duke » vr feb 02, 2007 12:06 pm

Ik gun het Kimi ook wel, die heeft al zoveel pech gehad. Dat moet dit seizoen beter gaan. :xyxthumbs:

Salvador Dali

Ramona

Bericht door Ramona » vr feb 02, 2007 12:09 pm

Hopelijk doet de mooi rode Ferrari 't beter dan zijn bolide afgelopen seizoen... :X

Baseman

Bericht door Baseman » vr feb 02, 2007 12:15 pm

Jammer dat Kimi bij Ferrari is gaan rijden.
Sportief snap ik het, maar ik heb een hekel aan Ferrari door hun uitzonderingspositie en door het misbruik daarvan.

Maar goed, Kimi blijft een van mijn favoriete rijders en de wereldtitel is hem van harte gegund !

PS: Rijdt Doornbos nog ergens ?
Een veel leukere gast dan dat irritante balletje van een Albers...

Ramona

Bericht door Ramona » vr feb 02, 2007 12:18 pm

Doornbos: "Ik ga in Champ Cars racen"

29 januari 2007

Het mag geen verrassing zijn dat Robert Doornbos komend seizoen wil racen in de Amerikaanse Champ Car-serie. De Rotterdammer testte vorige week nog voor Minardi Team USA op de Sebring International Raceway in Florida en kwam eerder ook voor Forsythe Racing in actie. Eind vorige week werd hij bevestigd als derde coureur van Red Bull. Doornbos zou het testen graag combineren met het rijden van races.

"Ik heb geprobeerd om een racestoeltje te bemachtigen bij Scuderia Toro Rosso", liet Doornbos aan Autosport weten. "Omdat daar een paar vraagtekens waren, besloot ik voor zekerheid te gaan en derde rijder te blijven bij Red Bull Racing. Daarnaast zal ik zeker weten in de Verenigde Staten racen. Ik ben momenteel met twee teams in gesprek. Ik hoop dat we snel tot een deal kunnen komen, want er zijn nog maar vier echte testdagen over voordat het Champ Car-seizoen van start gaat in Las Vegas."

Doornbos benadrukt dat de Formule 1 zijn prioriteit blijft houden. "Ik ben erg blij dat ik in de Formule 1 actief blijf. Red Bull zei meteen na mijn laatste race al dat ze me graag wilden houden, maar dat ze mij alleen maar de rol van derde rijder konden bieden. Het is positief dat beide racerijders een contract voor één seizoen hebben. Als ik het dit jaar goed doe, krijg ik misschien een eerlijke kans op een racestoeltje. Vorig jaar kreeg ik geen eerlijke kans." Doornbos nam vorig seizoen het stuur van Christian Klien over, nadat de contracten met Webber en Coulthard voor 2007 al rond waren.

Baseman

Bericht door Baseman » wo feb 07, 2007 9:40 am

'Gelukkig, hij doet het’
Door GERARD DEN ELT

SILVERSTONE - Als een veldheer overziet ‘Chief Technical Officer’ Mike Gascoyne in de ochtenduren het asfalt van Silverstone.

Gladheid door opvriezende weggedeelten heet dat in het jargon van de verkeersinformatie. De Brit kijkt onverstoorbaar voor zich uit, maar wie de ontwerper kent, weet dat de man uit Norwich niet blij is.

Strooiwagens rijden er niet op Silverstone en de voorbereidingstijd tot aan de eerste Grand Prix in Melbourne begint te dringen. Een lichte nachtvorst heeft het wegdek op het voormalige vliegveld verraderlijk gemaakt.

Zes weken tot D-Day en de Spyker F8 VII heeft tot half elf ’smorgens nog geen meter afgelegd op het circuit.

Dan, om 10.36 lokale tijd, wordt de Ferrari-motor onder in de Spyker gestart. Christijan Albers rijdt rustig de garage uit voor zijn eerste proefronde, gadegeslagen door de halve renstal, zijn collega Adrian Sutil en de Nederlandse testcoureur Giedo van der Garde.

Het doordringende motorgeluid sterft langzaam weg en zwelt dan weer aan. Anderhalve minuut later is Albers terug in de garage. Een handjevol Nederlandse fans slaakt een zucht van verlichting: ,,Gelukkig, de Spyker doet het.’’

Wanneer de Spyker achteruit de sleutelplaats wordt ingeduwd, glijdt een monteur uit over een vorstplek op het asfalt. De technische staf schaterlacht. De spanning is gebroken. De knaloranje Spyker is klaar voor een reeks zware beproevingen, niet alleen op Silverstone, maar ook in Barcelona (volgende week) en Valencia (de week erna).

Albers zegt geen hinder te hebben ondervonden van de gladheid. ,,Ik houd niet van lopen, dus heb ik onderweg goed uitgekeken,’’ glimlacht hij.

De auto zelf is amper een dag na de presentatie alweer ingrijpend veranderd. De sponsornamen, tijdens de presentatie voor het merendeel in witte letters op de oranje achtergrond geplakt, blijken bij nader inzien niet zo goed over te komen op televisie en op foto’s. Gedurende de hele nacht is een ploeg in de weer geweest om de stickers te verwijderen en te vervangen door zwarte letters. En dat voor drie auto’s, want elders op het circuit figureren twee showmodellen in een reclamespot van DHL.

Het zijn dus drukke dagen, op weg naar de eerste Grand Prix in Australië. Na vier korte proefritten rijdt Albers vlak voor de lunch nog een paar geklokte ronden. Eindelijk heeft het team bruikbare gegevens over snelheid, motorprestaties, remvermogen, prestaties van de banden en vleugelstand.

Dan komt ook de eerste kinderziekte aan het licht: de inspuiting van de benzine in het motorblok verloopt niet naar wens.

De technici zoeken naar de oplossing, terwijl Albers in de tussentijd door de garage drentelt. De Larenaar, gehuld in een nieuwe zwart-oranje raceoverall, rijdt uiteindelijk 38 ronden. ,,Ik ben aangenaamd verrast door de betrouwbaarheid van de wagen,’’ concludeert hij. ,,Ik kan niet wachten om deze tests te vervolgen in Barcelona. Ik wil elke mogelijke kilometer in de auto zitten.’’

Die ambitie staat op gespannen voet met afspraken die teambaas Colin Kolles met vier van zijn testrijders heeft gemaakt. Zo moet Giedo van der Garde eerst de verplichte driehonderd kilometer rijden om op de vrijdagen voor de Grand Prix’ als test- en reservecoureur in actie te mogen komen.

Dat gebeurt waarschijnlijk bij de test in het Spaanse Valencia. Ook coureurs als Fauzy (GP van Maleisië) en Valles (GP van Spanje) zullen hun dag in de zon opeisen.

Als het aan Albers ligt, rijdt hij ook de sessies op de vrijdagochtend voor de Grand Prix’ zelf. ,,Ik wil zoveel mogelijk in de auto zitten. Dan heb ik de voortgang van de Spyker het best in de hand. Zo veel jaar heb ik niet meer om mezelf waar te maken in de Formule 1.’’

Colin Kolles moet glimlachen om de hem zo bekende dadendrang van de Nederlander. ,,Ik begrijp het, maar er zijn ook andere overwegingen. Neem van mij aan dat coureurs als Nelson Piquet bij Renault en Sebastian Vettel bij BMW hun aandeel in de testkilometers zullen opeisen. Christijan zal daar aan moeten wennen. Hij kan zich beter richten op Adrian Sutil. Dat is wat anders als teamgenoot dan Tiago Monteiro.’’

F8 is aan alle kanten nieuw

De Spyker F8 VII die gisteren op Silverstone voor het eerst werd beproefd, is een volledig nieuw ontwerp, zonder welk onderdeel van de Jordans of de Midland M16 dan ook.,,We hebben in vergelijking met vorig jaar gigantische stappen gezet,’’ zegt Christijan Albers.
De Nederlander is echter terughoudend met informatie over de verbeteringen. Ook in de nieuwe auto zitten elementen waarvan de naaste concurrenten (Super Aguri, Toro Rosso, Williams, Red Bull en Toyota) graag veel willen weten.

,,Ten opzichte van vorig jaar heb ik een lagere zitpositie. Ik lig meer achter het stuur,’’ wil Albers nog wel kwijt. De neus van de Spyker is langer geworden om de benen van de coureurs (Adrian Sutil is zeven centimeter langer dan Albers) kwijt te kunnen. Alle vleugels en de beplating aan de buitenzijde zijn vernieuwd en op een andere plaats bevestigd, onder meer vanwege de Ferrari-motor, die minder ruimte inneemt.
Daardoor zijn ook de luchtinlaten naast de coureurs wat meer naar binnen geplaatst. Dat betekent een aërodynamische winst. De motor ligt voorts dieper en lager in het chassis. Dit heeft als voordeel dat het zwaartepunt van de auto lager ligt, belangrijk voor de (hogere) snelheid waarmee de Spyker bochten kan nemen.
www.ad.nl

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » wo feb 07, 2007 12:47 pm

Het klinkt weer goed, benieuwd of we wat aansprekende resultaten kunnen verwachten dan....

En speciaal voor de Dr.:

Plaats reactie