Dat klopt, dus het is mogelijk dat Davids niet goed genoeg is bevonden door Jol om in de Premier League te spelen. Wat mij echter logischer lijkt is dat hij door zijn onbegrip voor het gebrek aan basisplaatsen een té storende factor was voor Jol.joey schreef:Allemaal minder goed dan Davids op zijn top. :sad:BertjeLieveJongen schreef:Precies, schoffelende Britten zát.
Edgar Davids
Moderator: mods
Maar wat ik ook nooit heb begrepen is waarom Davids niet bij Barca bleef.Ik heb veel wedstrijden van Barca met hem in het veld gezien en kreeg van mij bijna altijd een 7.Waarom ie vertrok begrijp ik nog steeds niet ( of was het geld niet genoeg ?. ).joey schreef:Wat mij dwars zit, is dat Martin Jol Davids niet meer opstelde. Martin Jol is een goede trainer. De Davids van drie jaar geleden had hij als eerste op het wedstrijdformulier gezet.
Blij met de punten ...
Inter schotelde Davids eerder en in euro's aantrekkelijker contract voor dan Barca deed meen ik mij te herinneren.
Afijn, Edje is weer oost-west-thuis-best. 'Opnieuw' een prima aankoop van HTC en Martin van Geel. Mijn complimenten daarvoor, dat gegeven biedt perspectief voor de toekomst. Voorts weinig meer gelezen van financiële details rond de transfer. Transfervrij zou hij wel niet geweest zijn getuige de lange zit aan de onderhandelingstafel tussen Tottenham en Ajax. Toch?
Davids is in de loop der tijd minder geworden, maar is nog altijd goed genoeg om dit Ajax naar een hoger plan te tillen. Naast een ongetwijfeld hogere percentage aan balheroveringen en vermaak de komende wedstrijden, denk ik dat met Davids op het middenveld, Ajax op mentaal en tactisch gebied een stuk stabieler en weerbaarder zal maken. Was Davids ons namelijk eerder komen versterken, wij denk ik veel dichter bij PSV hadden gestaan.
Even speculeren: Davids controlerend, spelend achter een Sneijder of Perez op de 10 en (arbeidswonder) Leo op 11, Huntelaar in de spits met een verlicht takenpakket vanwege de betere ondersteuning in zijn rug. Hopelijk sluit die puzzel een keer...
Afijn, Edje is weer oost-west-thuis-best. 'Opnieuw' een prima aankoop van HTC en Martin van Geel. Mijn complimenten daarvoor, dat gegeven biedt perspectief voor de toekomst. Voorts weinig meer gelezen van financiële details rond de transfer. Transfervrij zou hij wel niet geweest zijn getuige de lange zit aan de onderhandelingstafel tussen Tottenham en Ajax. Toch?
Davids is in de loop der tijd minder geworden, maar is nog altijd goed genoeg om dit Ajax naar een hoger plan te tillen. Naast een ongetwijfeld hogere percentage aan balheroveringen en vermaak de komende wedstrijden, denk ik dat met Davids op het middenveld, Ajax op mentaal en tactisch gebied een stuk stabieler en weerbaarder zal maken. Was Davids ons namelijk eerder komen versterken, wij denk ik veel dichter bij PSV hadden gestaan.
Even speculeren: Davids controlerend, spelend achter een Sneijder of Perez op de 10 en (arbeidswonder) Leo op 11, Huntelaar in de spits met een verlicht takenpakket vanwege de betere ondersteuning in zijn rug. Hopelijk sluit die puzzel een keer...
Ajax zeer verguld met terugkeer Edgar Davids
TOTOEGEVOEGDE WAARDE
AMSTERDAM, woensdag
Een half jaar later dan gepland is Edgar Davids terug bij Ajax. In de zomer van 2006 sloeg hij nog een aanbieding af. Sportieve afwegingen lagen aan die weigering ten grondslag, vertelde hij gisteren. Maar de realiteit bracht hem al snel op een zijspoor in Londen. Zijn relatie met Martin Jol, trainer van Tottenham Hotspur, werd er ook niet beter op. In de Engelse media kreeg een laatste ruzie met trainer Jol de voorbije dagen veel aandacht. Davids wilde er niet veel over kwijt. „Je hebt overal wel eens aanvaringen. Ik was daar gewoon niet happy meer. En klaar was Kees.”
Zoals dat gaat met verloren zonen, bracht de presentatie van Davids de hele rataplan met zich mee. Veiligheidsmensen, dranghekken, vuurwerk en een persleger. Zelfs de veroorzaker van dit alles werd er stil van en het gebeurt ook niet vaak dat Davids de media plechtig bedankt voor de opkomst. Het was een drukke dag voor de nieuwe aanwinst, want Davids trainde direct twee keer mee. Hij mist wedstrijdritme, maar zegt verder topfit te zijn. „Bij Spurs is het gebruikelijk dat alle spelers wekelijks worden getest. Mijn uitslagen bleven al die tijd goed tot uitmuntend. Ik zou zondag tegen Feyenoord dus gewoon kunnen spelen.”
De champagne liet hij staan. Davids drinkt niet. Hij leeft als een asceet voor zijn vak, wordt er vaak gezegd. Henk ten Cate benadrukte het in de ArenA nog eens, ten teken dat hij zo’n lichtend voorbeeld nodig heeft. „Ik zie een belangrijke rol voor hem weggelegd, vooral als toegevoegde waarde richting de jonge spelers. Edgar kan talenten het laatste zetje geven.” Zelf zei Davids tussen twee trainingen door: „Ik merkte al meteen dat deze groep gretig is, en talentvol. Maar talent alleen is niet genoeg. Het ligt aan de mentaliteit van de speler zelf op welke hoogte hij gaat pieken.”
Aangestoken door het succes van Jaap Stam haalde Ajax dus een tweede routinier binnen die in de grootste competities heeft gespeeld. De verdediger logenstrafte reeds de sceptici. Ajax hoopt nu op hetzelfde scenario. Het enige verschil is dat Stam afkomstig was van AC Milan, terwijl Davids al ruim twee jaar zelden zijn oude niveau haalde. Het kostte hem zijn plek in het Nederlands elftal en ook zijn aanvoerdersband. Hij wijt de terugval aan een blessure. „Het eerste half jaar in Londen was super, maar na mijn beenbreuk wilde ik te snel terugkomen. Daarom kijk ik er met gemengde gevoelens op terug.”
Harmonieuzer verliep zijn huurperiode in Barcelona. Davids was het ontbrekende stukje in de puzzel. Met Frank Rijkaard had hij als Ajacied de Europacup nog gewonnen, maar nu kon hij ook Ten Cate doorgronden. „Ik heb in Barcelona genoten van de hele atmosfeer. Die was fantastisch en daar zorgden Henk en Frank voor. Ik heb alleen maar goede ervaringen met Henk en ik deel zijn voetbalvisie. Die twee dingen waren voor mij doorslaggevend.”
Op zijn beurt raakte Ten Cate destijds geïmponeerd door de aanwezigheid van Davids. „Zijn inbreng was groot. Het betekende zelfs de ommekeer, van negatief naar heel positief. Vanaf dat moment werd Barcelona bijna onverslaanbaar. Het gaat vaak om de schakeltjes die ontbreken. Davids was dat schakeltje. Hij zorgde voor de balans.”
En datzelfde moet de ’pitbull’ nu ook in Amsterdam gaan doen. „Als spelers, ondanks talloze andere aantrekkelijke aanbiedingen, heel bewust kiezen voor Ajax, zegt dat wat mij betreft veel. Want ze hebben meestal meer te verliezen dan te winnen”, meent technisch directeur Martin van Geel.
Ten Cate: „We mogen sowieso blij zijn dat spelers als Cocu, Stam en Davids terugkeren om hun ervaringen met jonge spelers te delen. Davids is een aanjager, een winnaar. Hij wil zelfs de beste zijn in positiespelletjes, terwijl je die niet eens kunt winnen.”
De T
Blij met de punten ...
Davids maakt vrienden
Door SJOERD MOSSOU
AMSTERDAM - Edgar Davids is sinds gistermiddag officieel Ajacied. De middenvelder keerde opgewekt terug bij de club waar hij ruim tien jaar geleden vertrok. ,,Als het aan mij ligt, kan ik zondag al spelen.’’
Vlak voor de uitgang van de perskamer draait Edgar Davids zich nog even om en trekt zijn jasje recht. ,,Bedankt voor jullie komst allemaal,’’ zegt de voetballer en steekt met een stralende lach zijn hand op.
Over de massale opkomst van het journaille was hij kort daarvoor al ‘zeer vereerd’ geweest. ,,Ik ben blij dat zoveel mensen de moeite hebben genomen om mij te verwelkomen. Dank daarvoor,’’ zegt de bij Ajax teruggekeerde Amsterdammer.
Geen vrolijker circus dan een spelerspresentatie bij een voetbalclub. Klinkende champagneglazen, stralende gezichten en een lange reeks mooie woorden. Iedereen heeft ‘alle vertrouwen in de toekomst’.
Goed-nieuws-show of niet, de rentree van Davids bij Ajax geeft een boeiende impuls aan de tweede seizoenshelft. Met Jaap Stam, Phillip Cocu en nu de pitbull zijn drie gezichtsbepalende Nederlandse voetballers terug in de eredivisie. ,,Dat is heel goed voor het voetbal in ons land,’’ vindt trainer Henk ten Cate.
Van dat drietal is Davids de meest kleurrijke. De klassieker van zondag tegen Feyenoord krijgt bij voorbaat een extra lading, met het gif van de middenvelder als garantie voor spektakel.
In dat licht viel het welkom van Davids op het trainingsveld naast de Arena een beetje tegen. De terugkeer van Jari Litmanen bracht beduidend meer Ajax-supporters op de been en ook Jaap Stam werd deze zomer indrukwekkender onthaald dan Davids. Eén fan had een Bengaalse fakkel meegenomen en de arme jongen werd door de wijkagent nog op de bon geslingerd ook. Waarom er zelfs een brandweerwagen was uitgerukt voor Davids’ eerste training, werd niet duidelijk.
De aanwinst trainde gisteren direct twee keer mee met zijn nieuwe ploeggenoten. Hij is topfit, benadrukte hij zelf dan ook. ,,Bij Tottenham werd de fysieke gesteldheid van alle spelers wekelijks getest,’’ aldus Davids. ,,In mijn geval was de uitslag altijd goed tot uitmuntend. Als het aan mij ligt, kan ik zondag al spelen.’’
'Ik wil nog een paar jaar op topniveau spelen'
Het is al een tijdje geleden dat de middenvelder voor het laatst een wedstrijd speelde. ,,In één of ander bekerduel heb ik voor het laatst meegedaan,’’ zegt Davids. ,,Dat is alweer even geleden.’’
De exacte datum: 20 december 2006, op White Hart Lane tegen Southend United.
Over zijn teleurstellende periode bij Tottenham was Davids kort. ,,Het eerste halfjaar was geweldig. Maar toen ik na een beenbreuk te snel terug wilde keren, was het behelpen. Jammer.’’
Op het laatst was zijn relatie met Spurs-coach Martin Jol zó slecht, dat het afgelopen week op het trainingsveld tot een frontale botsing kwam tussen de twee. ,,Je hebt zo nu en dan wel eens aanvaringen met spelers of trainers,’’ zegt Davids daarover. ,,Ik was gewoon niet meer happy daar. Dat is nu voorbij.’’
De kans dat de voetballer op korte termijn briesend tegenover Henk ten Cate staat, is niet al te groot. De aanwezigheid van de trainer bij Ajax was voor Davids een van de redenen om terug te keren in Amsterdam. ,,Dat Henk hier trainer is, was heel belangrijk in mijn beslissing,’’ aldus Davids.
,,In mijn periode bij Barcelona heb ik heel prettig met hem gewerkt. De atmosfeer binnen de club was top, daar hebben Henk en Frank Rijkaard een belangrijke rol in gespeeld. Bovendien denk ik dat Henk en ik dezelfde visie op voetbal hebben. Er waren meer aanbiedingen, maar ik wil nog een paar jaar op topniveau spelen.’’
Een vergelijking met tien jaar geleden, de tijd dat Ajax heerste in Europa, wil Davids niet maken. ,,Het zou oneerlijk zijn om de lat zo hoog te leggen. Maar er zijn spelers in deze ploeg die dat niveau kunnen halen. Talent is er voldoende. Maar talent alleen is niet genoeg.’’
www.ad.nlKan een afdankertje van een Engelse subtopper Ajax verder helpen?
Chris van Nijnatten
Volgens Willem van Hanegem is Edgar Davids achter de schermen een erg aardige jongen, die veel voor anderen over heeft. Als Van Hanegem dat zegt, en dat deed hij maandagavond op de televisie, dan geloof ik hem onmiddellijk. Maar het soort warme gevoelens zoals Willem die voor hem koestert, roept Davids maar bij een beperkt aantal mensen op.
De atmosfeer bij Ajax was gisteren wél een heel andere dan in de zomer van 1996 toen Davids en Michael Reiziger transfervrij naar AC Milan vertrokken. De beleidsbepalers van Ajax voelden zich destijds belazerd omdat het duo zijn arbeidsovereenkomst tot de laatste dag had uitgediend, nooit een contractverbetering had willen ondertekenen en dus voor niks naar Italië ging. Het stak Ajax enorm dat het niets van zijn investeringen in het tweetal terugzag.
Anderzijds trokken Davids en zijn vriend een lange neus naar hun club omdat ze zich in die periode jaren lang qua salaris ondergewaardeerd hadden gevoeld. Zat wel wat in. Zo gaan die dingen.
Het heeft weinig zin oude koeien uit de sloot te halen. Chagrijn kan best overgaan.
Toch drong de herinnering aan al die koeien zich op toen Davids gistermiddag antwoord gaf op de vraag waarom hij nummer dertien op zijn rug draagt. ,,Dertien? Dertien, drie, negentien drie en zeventig. Zegt je dat niks?’’
Dissonant in een charmeoffensief. De canon van de vaderlandse geschiedenis bood geen uitkomst, Davids’ cv wel, het is zijn geboortedatum. Die Edgar, wuivend verliet hij de perszaal. Dat wordt lachen met hem.
Zijn komst is ook de bevestiging van de greep die Henk ten Cate op Ajax heeft. Ten Cate is een sterke persoonlijkheid. Waar hij de ruimte krijgt, zet hij een club naar zijn hand. Lukt hem dat niet, dan ontstaat er een onprettige sfeer.
Het omgekeerde is ook waar. NAC was er een mooi voorbeeld van. Hij maakte daar directeur Roelant Oltmans totaal overbodig en modelleerde dankzij veel investeringen de kleine middenmoter tot een subtopper. Het nadeel van zo’n aanpak is, dat er een gapend gat dreigt als hij weg is. En is het beleid van Ten Cate ook het beleid van Martin van Geel? De presentatie van Davids zaait twijfel daarover.
Het is zeer de vraag of een afdankertje van een Engelse subtopper Ajax verder kan helpen. Want dat hij in de visie van Tottenham Hotspur een afdankertje is, staat vast.
Manager Martin Jol vond hem oud, stram en der dagen zat. Daarover raakten ze bijna slaags. Jol heeft de staf van het Nederlands elftal eveneens niet positief geadviseerd in het laatste jaar dat Davids bij Spurs speelde. ‘Over the hill’, heette het in Engeland.
Daarmee raakte hij voor altijd buiten beeld voor Oranje. ,,Ik ga Jan Wouters toch ook niet selecteren,’’ zei Marco van Basten daarom, toen hem gevraagd werd naar Davids. Dat klonk afgelopen zomer bot, maar paste in het beeld dat de bondscoach van de middenvelder inmiddels gevormd had en bevestigd had gekregen.
Als Edgar Davids uit die kritische bewoordingen de motivatie put om groots en gedisciplineerd de Ajacieden bij de hand te nemen, heeft Henk ten Cate gisteren een goede zaak gedaan.
Maar de twijfel, die zit erg diep. Het lukt maar niet om in Edgar Davids een soort Phillip Cocu te ontdekken.
Wat is het toch een naar, zuur mannnetje, die Van Nijnatten. Dat ze die ooit als chef sport hebben binnengehaald bij het AD. :nooo:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Zo zuur is het toch niet? Het is inderdaad de vraag of Davids datgene nog kan brengen waar wij behoefte aan hebben en waarop wij hopen. Reserve bij een Engelse middenmoter strekt wat dat betreft natuurlijk niet tot aanbeveling. Misschien is Davids wel gewoon over the hill? Ik hoop het uiteraard niet, maar onmogelijk is het natuurlijk ook niet.
I think I lost my fucking headache
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Was hij het ook niet met de zogenaamde contracten van Kuyt en Kalou? Dat ie nog voor die rotterdamse grafkrant mag schrijven. Hij is duidelijk aan het stoken. Is het niet met Huntelaar, dan wel met Davids. Ik hoop zo dat ze weer genadeloos op hun kloten krijgen, al is het alleen meer om zulk soort mannetjes de mond te snoeren.
Ik vind de teneur van het stukje negatief. Een kleine selectie:
Twijfel mag, niemand weet hoe hij het gaat doen, maar hier spreekt weinig respect uit.Maar het soort warme gevoelens zoals Willem die voor hem koestert, roept Davids maar bij een beperkt aantal mensen op.
Het is zeer de vraag of een afdankertje van een Engelse subtopper Ajax verder kan helpen.
Manager Martin Jol vond hem oud, stram en der dagen zat. Daarover raakten ze bijna slaags.
Maar de twijfel, die zit erg diep. Het lukt maar niet om in Edgar Davids een soort Phillip Cocu te ontdekken.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Aan Davids om het ongelijk van die man te bewijzen. Als Davids presteert, staat VN voor gek. Denk maar aan Derksen die Arveladze een aftandse zakkenvuller noemde. ;)
Kan me voorstellen dat VN twijfels heeft, maar is het nodig om te zeggen dat Davids her en der geen warme gevoelens oproept? Hij wordt niet aangetrokken om de knuffelbeer uit te hangen. :sad:
Kan me voorstellen dat VN twijfels heeft, maar is het nodig om te zeggen dat Davids her en der geen warme gevoelens oproept? Hij wordt niet aangetrokken om de knuffelbeer uit te hangen. :sad:
Het stinkt aan alle kanten!
Ik ben hier blij mee, lijkt me sterk dat Davids het voetballen is verleerd..Al is Davids geen leiderstype zoals Cocu.Hoe hij fysiek in elkaar zit ?.Bij TH, die wedstrijden dat ie speelde, was daar niks mis mee.Wel te hopen dat het hier niet bij blijft ..Spijker schreef:Zure? ;)Voetske schreef:Al hebben we vanmiddag kans op regen ( Bron Teletekst ) :DSpijker schreef::scared:
;)
Nee serieus, jij bent hier net zo blij mee als ik?
Blij met de punten ...
Even een aanvulling op Nihad zijn post
Met Edgar Davids wordt Ajax alsnog kampioen omdat...
Ten Cate nu de pitbull heeft die hij wilde
Davids geen respect heeft voor mijnheer Cocu
hij goed is in het begeleiden van jonge spelers
schoonheid uiteindelijk toch niet telt
Davids Van Basten wat wil laten zien
Davids genoeg uit heeft kunnen rusten bij de Spurs
teams met tien man vaak beter spelen dan met elf
nu wel zeker is dat Kanu ook weer terug komt
in dromenland alles mogelijk is
hij nog de gemiste penalty tegen Juventus goed wil maken
Davids gewoon nog erg goed is
Ajax nu eindelijk een goeie speler heeft
hij geen kink meer in de kabel wil
Davids hetzelfde doet als bij Barça: het verschil maken
nummer 13 voortaan wel geluk brengt
kleine mensen tot grootse dingen in staat zijn
hij zelfs de niet te winnen positiespelletjes wil winnen
de rest van de selectie dit al heeft getest op hun PlayStation
Davids Cocu de baas is
hij de tegenstanders genoeg blessures bezorgt
Davids niet bij PSV speelt
Ajax zonder Davids ook kampioen zou zijn geworden
de grasmat nu een keer écht omgeploegd wordt
Perez nu geen spontane opmerkingen meer durft te maken
Sneijder nu wel een balveroveraar in zijn rug heeft
PSV besluit in de Bundesliga te gaan spelen
Edgar Davids de X-factor heeft
er volgend jaar wéér een competitie is
het verschil met psv maar acht punten is
zijn spel is gebasseerd op realisme, en niet op romantiek en idealisme
Davids zijn beste jaren nog voor zich heeft
hij de ontbrekende schakel is die Ajax miste
Ajax een type zoals Davids nodig heeft
Davids nooit problemen heeft met de trainer
Met Edgar Davids wordt Ajax alsnog kampioen omdat...
Ten Cate nu de pitbull heeft die hij wilde
Davids geen respect heeft voor mijnheer Cocu
hij goed is in het begeleiden van jonge spelers
schoonheid uiteindelijk toch niet telt
Davids Van Basten wat wil laten zien
Davids genoeg uit heeft kunnen rusten bij de Spurs
teams met tien man vaak beter spelen dan met elf
nu wel zeker is dat Kanu ook weer terug komt
in dromenland alles mogelijk is
hij nog de gemiste penalty tegen Juventus goed wil maken
Davids gewoon nog erg goed is
Ajax nu eindelijk een goeie speler heeft