Ik heb twee problemen met die opstelling:Jesse schreef:Misschien zoiets:
Perez Huntelaar De Mul
-------------Sneijder-------------
-----Davids---------Big John----
Urby Grygera Stam Ogararu
1) Je hebt twee opkomende backs waarbij Urby niet hard genoeg is en in positioneel opzicht zwak is in verdedigende zin. Oga is in ook niet goed in positie kiezen en kan totaal niet 1 op 1 verdedigen. Dat betekent dus dat je twee centrum verdedigers hulp zullen moeten krijgen vanaf het middenveld, terwijl Johnny en Davids het al druk genoeg zullen hebben met het ontlasten van respectievelijk én Oga én Urby én Sneijder (zowel John als Davids).
Tegen Feyenoord is het sowieso geen optie omdat je Gryga en Stam mist en dus verdedigend zwakker bent en Heitinga zeker naar achteren moet halen.
2) Heitinga speelt niet tussen verdediging en middenveld in zoals nu maar echt op het middenveld. In mijn ogen komt hij daarvoor handelingssnelheid tekort, net als Maduro (die ik het ook beter zie doen op de speciale positie van Big John). Verder heeft hij als rechtshalf veel minder een echte tegenstander om zich in vast te bijten en om dus vanuit te spelen en kan hij veel minder inschuiven door het centrum, omdat hij 1 van de 3 middenvelders is en dus erg belangrijk is in de omschakeling.
Die opstelling lijkt veel meer op de Lindenbergh en Galasek als blok achter Sneijder-opstelling onder Blind en daar heb ik iets tegen. Hoe goed Sneijder destijds ook tot z'n recht kwam, Ajax moet als team opereren en zich niet vastpinnen aan de grillen van Sneijder. Davids moet zeker ook wat mogen en Heitinga moet in kunnen schuiven, maar in de opstelling die jij geeft gaat dat moeilijk.
Ik mag toch hopen van wel. Davids is gewoon fit en hoeft niet te wennen aan het systeem dat Ajax speelt. Het lijkt me erg sterk dat Ten Cate de voorkeur aan Lindenbergh geeft.Peter schreef:Davids zal tegen Feyenoord vast niet starten, hoor. Al is er door het wegvallen van Stam en Grygera bijna geen keuze meer over. Het zal een keuze tussen Lindenbergh en Davids worden in dat geval.