Basketball
Moderator: mods
Ìk denk dat je daarvoor bij de lokale overheid moet zijn, BZ. Maar er zijn wel een aantal topsportcentra waar gespeeld wordt. De door jou genoemde clubs (Groningen en Den Bosch) spelen in toch wel prachtige sporthallen. Martiniplaza (4500 man) is recentelijk verbouwd en ziet er werkelijk schitterend uit. Bijna wekelijks een volle bak trouwens! De Maaspoort (2500 man) precies hetzelfde verhaal: ook verbouwd en een prachthal. Ook hier komen behoorlijk wat mensen op af (1500 a 2000). Amsterdam speelt in de Sporthallen Zuid (1500 a 2000 man). Er zitten er helaas maar 400, en dan zit ik waarschijnlijk nog aan de hoge kant. Me dunkt dat die hal iets groter is dan de gymzaal in het Westerpark. Rotterdam speelt ook in een topsportcentrum. Mooie hal, hoor met een capaciteit van 2500 man. Die komen niet, maar dat is een tweede. Omniworld Almere speelt in sporthal Waterwijk, ook de thuisbasis van het Nederlands team. Volgens mij kan er hier een man of 1500 genieten van een basketballwedstrijd. Ze komen niet, maar toch. Er gaan geluiden op dat Almere een topsportcentrum wil bouwen met een capaciteit van ongeveer 5000 man. Dat waren wel de grotere hallen die het toelaten om topsport te bedrijven.
Clubs als Leiden (5Meihal), Nijmegen, Zwolle en Weert spelen in de groots mogelijke hal van de gemeente. Waarschijnlijk bedoel jij deze clubs of gemeenten als jij het hebt over gymzaaltjes. Maar het zijn stuk voor stuk hallen waar drie basketballvelden naast elkaar staan (met uitzondering van Leiden). Ze heben allemaal een capaciteit van 1000 a 1500 man. In Leiden zitten ze er. Hoegenaamd elke week weer tot de nok gevuld. Ook in Nijmegen, Zwolle en Weert komen de mensen op het basketball af. De gemeente Nijmegen wil ook een grotere accomodatie gaan bouwen.
Dus al met al valt het wel mee. Ik denk dat er geen andere zaalsport is waar evenveel mensen op af komen. En zoals ik hierboven heb aangetoond zijn de achterblijvende gemeenten ook bezig me nieuwe topsportcentra.
Clubs als Leiden (5Meihal), Nijmegen, Zwolle en Weert spelen in de groots mogelijke hal van de gemeente. Waarschijnlijk bedoel jij deze clubs of gemeenten als jij het hebt over gymzaaltjes. Maar het zijn stuk voor stuk hallen waar drie basketballvelden naast elkaar staan (met uitzondering van Leiden). Ze heben allemaal een capaciteit van 1000 a 1500 man. In Leiden zitten ze er. Hoegenaamd elke week weer tot de nok gevuld. Ook in Nijmegen, Zwolle en Weert komen de mensen op het basketball af. De gemeente Nijmegen wil ook een grotere accomodatie gaan bouwen.
Dus al met al valt het wel mee. Ik denk dat er geen andere zaalsport is waar evenveel mensen op af komen. En zoals ik hierboven heb aangetoond zijn de achterblijvende gemeenten ook bezig me nieuwe topsportcentra.
Bertje for President!
Sinds een jaar of drie niet meer. De Apollohal stond steeds op de nominatie om als staddeelkantoor dienst te gaan doen. Amsterdam (de basketballclub) heeft ervoor gekozen om naar de Sporthallen Zuid te gaan met het oog op de Europese wedstrijden (welke?). De afmetingen van het veld zijn hier groter en voldoen aan de richtlijnen. En ze dachten dat het bij hun wedstrijden storm zou lopen. Niet dus. Amsterdam heeft het slechtste basketballpubliek van Nederland. Kales zit er bijvoorbeeld wekelijks. ;)
Bertje for President!
Je loopt een beetje achter met je berichtgeving over Almere, Kaboem! ;)
Omniworld (zowel basketball als volleyball) speelt inderdaad nog in Sporthal Waterwijk, maar alleen maar omdat de bouw van het topsportcentrum in Almere Poort (de nieuw te bouwen wijk van Almere) vertraging op heeft gelopen. Die hal had in augustus afgelopen jaar al klaar moeten zijn, maar is dat dus nog niet.
Ook het aantal toeschouwers wat er in de nieuwe hal moet kunnen klopt volgens mijn gegevens niet. Als ik het goed begrepen heb, komen (of zijn) er 2500 vaste zitplaatsen in de hal en kunnen er indien nodig 500 zitplaatsen bijgezet worden.
Overigens is de zaal ook geschikt voor handbal en zaalvoetbal en hoopt de gemeente grote indoortoernooien binnen te halen. Van het aantal toeschouwers van het basketball zullen ze de begroting niet sluitend gaan krijgen, vrees ik ;)
Omniworld (zowel basketball als volleyball) speelt inderdaad nog in Sporthal Waterwijk, maar alleen maar omdat de bouw van het topsportcentrum in Almere Poort (de nieuw te bouwen wijk van Almere) vertraging op heeft gelopen. Die hal had in augustus afgelopen jaar al klaar moeten zijn, maar is dat dus nog niet.
Ook het aantal toeschouwers wat er in de nieuwe hal moet kunnen klopt volgens mijn gegevens niet. Als ik het goed begrepen heb, komen (of zijn) er 2500 vaste zitplaatsen in de hal en kunnen er indien nodig 500 zitplaatsen bijgezet worden.
Overigens is de zaal ook geschikt voor handbal en zaalvoetbal en hoopt de gemeente grote indoortoernooien binnen te halen. Van het aantal toeschouwers van het basketball zullen ze de begroting niet sluitend gaan krijgen, vrees ik ;)
Het is nog maar de vraag op welke voet Omniworld Basketball volgend seizoen kan doorgaan.
Een paar jaar terug was er toch sprake van een hal ter grote van 5000 man? Blijkbaar ben ik blijven hangen in het verleden voor wat betreft Omniworld.
Bedankt voor de update! :xyxthumbs:
Verder wel een aardig stukje, toch? ;)
Een paar jaar terug was er toch sprake van een hal ter grote van 5000 man? Blijkbaar ben ik blijven hangen in het verleden voor wat betreft Omniworld.
Bedankt voor de update! :xyxthumbs:
Verder wel een aardig stukje, toch? ;)
Bertje for President!
Ik woon pas een jaar in Almere, dus of er eerst sprake was van 5000 plaatsen weet ik niet.
Dit stukje staat op de website van de gemeente:
Dit stukje staat op de website van de gemeente:
Maar goed, laat ze inderdaad eerst maar eens zorgen dat zowel het basketball- als het volleyball-team kan blijven bestaan... Dat hangt toch al aan een zijde draadje, als ik de berichten mag geloven ;)In het Olympiakwartier in Almere Poort, waar sport en recreatie het centrale thema worden, staan zodadelijk dus de twee geschakelde hallen van het nieuwe top- en breedtesportcomplex. Medio 2004 is het definitief ontwerp van dit centrum vastgesteld. De eerste paal ging in juli 2005 de grond in. Het unieke ontwerp voldoet aan alle eisen die de monderne sportbeoefening stelt, zowel op amateur- als op topniveau, en wordt beschouwd als de verzilvering van de Almeerse betrokkenheid bij sport. Vaste gebruikers zijn de top- en breedtesporters van Omniworld Volleybal & Basketbal en de Almeerse middelbare scholen. Daarnaast kunnen ook andere Almeerse sportverenigingen in de hal terecht.
Het topsportcentrum is één van de eerste gebouwen van Almere Poort. Wie straks vanaf de Hollandse Brug over de A6 Almere inrijdt, ziet aan de linkerhand de markante hal in volle glorie staan. Het ontwerp weerspiegelt het ambitieniveau. De topsporthal heeft een capaciteit van 2500 vaste en 500 flexibele zitplaatsen en is naast topvolleybal en basketbal ook geschikt voor turnen, korfbal, handbal, zaalvoetbal, zaalhockey en meer, maar evenzeer voor concerten, beurzen en andere evenementen.
Binnen het complex is de mogelijkheid gecreëerd om amateurs alle faciliteiten en ruimte te geven die een stad haar burgers bieden kan. Letterlijk daarnaast en eraan verbonden staat een indoor-arena waar tot op internationaal niveau topsport kan worden bedreven en waar grootschalige evenementen kunnen worden gehouden in een prachtige ambiance.
De breedtesporthal is ongeveer 2.500m2 groot en meet daarmee bijna tweemaal de omvang van de grootste sporthal tot nu toe. Er zijn 250 tribuneplaatsen aanwezig.
De topsporthal is compleet uitgerust voor nationale, maar ook Europese- en Wereldkampioenschappen. Daarnaast kunnen ook voorrondes en finales van andere indoordisciplines worden gehouden. Door de centrale plaatsing van de horeca, kleedruimtes en het krachthonk wordt de relatie tussen top- en breedtesport versterkt.
Het totale Topsportcentrum biedt sporters en publiek de mogelijkheid om werkelijk te genieten van geleverde prestaties van hoog niveau. Alle denkbare faciliteiten zijn geïntegreerd in een ontwerp dat is afgestemd op zowel beoefening als beleving van indoorsport. In een atmosfeer van feest en enthousiasme kunnen drieduizend toeschouwers en supporters telkens weer genieten van alles wat topsport kan bieden. Bevlogen, gezellig én veilig.
Maar goed, Almere ontspringt dus net de dans met haar geschakelde idee.brigade zuid schreef:Kaboem hoe kan het eigenlijk dat de meeste clubs hun wedstrijdjes spelen in simpele gymzaaltjes waar doordeweeks schoolgym wordt gehouden en de plaatselijke badmintonclub hun clubavond heeft.
Bertje for President!
Erg jammer dat Amsterdam niet meer in de Apollohal speelt. Ik heb mij er al vaak kwaad over gemaakt, maar het was werkelijk een schande dat het stadsdeelkantoor de Apollohal wilde toeeigenen. Die hal ademt basketballhistorie. Heel baskteballend Amsterdam is daar grootgebracht. Bovendien werd de Apollohal dag en nacht voor basketball gebruikt. Waarom die hal opeens moest wijken. Diverse amateurclubs in Amsterdam spelen op door de gemeente zwaar gesubsidieerde velden. Basketball is een sport waar de contributie voor leden erg hoog is. Dit komt voornamelijk doordat veel geld naar de zaal huur gaat. Voetbalclubs hebben dit probleem niet en kunnen hun leden dus veel lagere contributie bieden. Dan is er een schitterende hal die voldoet en moet deze opeens wijken voor het stadsdeelkantoor!Kaboem! schreef:Sinds een jaar of drie niet meer. De Apollohal stond steeds op de nominatie om als staddeelkantoor dienst te gaan doen. Amsterdam (de basketballclub) heeft ervoor gekozen om naar de Sporthallen Zuid te gaan met het oog op de Europese wedstrijden (welke?). De afmetingen van het veld zijn hier groter en voldoen aan de richtlijnen. En ze dachten dat het bij hun wedstrijden storm zou lopen. Niet dus. Amsterdam heeft het slechtste basketballpubliek van Nederland. Kales zit er bijvoorbeeld wekelijks. ;)
Als de gemeente haar woorden echt omzet in daden en de subsidiaire stekker uit Omniworld haalt dan blijven ze mooi zitten met het nieuwe topsport complex.Frank schreef:Je loopt een beetje achter met je berichtgeving over Almere, Kaboem! ;)
BRON: Dagblad van het NoordenTeamarts ontstemd over uitspraken Boot
14 01 2007 GRONINGEN - Bepaald ontstemd was hij over de uitspraak van coach Ton Boot over de toestand van basketballer Gatis Melderis. “Uitlatingen over medische zaken behoor ik te doen, niet de coach”, aldus teamarts Bart Dikkeboer van Hanzevast Capitals. “Nu doet Boot een uitspraak over Melderis die hem lang kan blijven achtervolgen, mogelijk niet eens waar is en ook in zijn privé-sfeer ingrijpt.
“Gatis Melderis heeft hartklachten en keert waarschijnlijk niet terug”, zo luidde de verklaring van Boot na afloop van het verloren duel tegen Giants. Dikkeboer vindt dat veel te voorbarig. “Het zou kunnen zijn dat hij hartproblemen heeft, maar onderzoeken hebben dat tot nu toe niet aangetoond. Daarom betreur ik dergelijke uitspraken en dat heb ik ook middels een mailtje tegen Boot gezegd.”
Maar hoe zit het dan wel met de in zijn thuisland Letland verblijvende basketballer van de Capitals? “Het klopt dat Gatis verschillende keren heeft aangegeven zich niet prettig te voelen. Het klopt dat hij medicijnen gebruikt tegen hoge bloeddruk; stoffen die zelfs op de dopinglijst staan. Begin december gaf hij aan onwel te zijn. Ik heb hem naar een cardioloog gestuurd in Groningen, maar dat leverde geen duidelijk beeld op. Hij heeft vervolgens in Almere weer een wedstrijd gespeeld, maar de klachten bleven. Gatis voelde zich angstig en onzeker. Hij heeft in het verleden in Letland meegemaakt hoe een teamgenoot wegens een acute hartstilstand overleed. Na die hernieuwde klachten heb ik hem toestemming gegeven naar Letland terug te keren en daar contact op te nemen met artsen om te onderzoeken of het een erfelijke kwestie kan zijn.”
In Letland ging het eerst goed met Melderis, maar de klachten bleven zich daarna herhalen. “Ja , ik kreeg bericht van hem dat hij zich wederom onwel voelde. Waarna ik hem wederom het advies heb gegeven alle tijd te nemen om grondig onderzoek te laten doen. Het probleem is alleen dat er nog steeds geen duidelijk beeld is.”
Verhalen als zou Melderis drank- en/of drugsproblemen hebben of zwaar overtraind is, spreekt Dikkeboer met klem tegen. “Hij zou best eens wat gedronken hebben, maar dat doen we allemaal wel eens. Drugs? Als ik maar enigszins dat idee zou hebben, zou ik hem er op testen. En als ik denk dat iemand overtraind dreigt te raken, trek in direct bij Ton Boot aan de bel.”
Eiffeltowers verliest ook de laatste wedstrijd maar nipt: 89 - 92 tegen Rode Ster. Wederom een hoofdrol voor Rodgers met 34 punten en 9 rebounds.
Ondanks de 8 verliespartijen hebben ze het (zeker gezien het verschil in budget met de overige ploegen) zeker goed gedaan. Alleen weggespeeld in Rusland (18 punten verschil) en Madrid (23 punten verschil). De rest van de wedstrijden tegen de topploegen allemaal maar nipt verloren (verschil onder de tien punten).
Ondanks de 8 verliespartijen hebben ze het (zeker gezien het verschil in budget met de overige ploegen) zeker goed gedaan. Alleen weggespeeld in Rusland (18 punten verschil) en Madrid (23 punten verschil). De rest van de wedstrijden tegen de topploegen allemaal maar nipt verloren (verschil onder de tien punten).
Op de site van Eiffeltowers staat misschien goed nieuws voor Justin, Duke en Monkey Tonk: de schouts van Miami, Boston en Phoenix schijnen in de Maaspoort op de tribunes gezeten te hebben voor de broodnodige (?) versterkingen. Misschien een kans voor Leon Rodgers, Kaboem! ? ;)
Overigens lijkt het me geen slechte aanbeveling voor Eiffeltowers om te zorgen dat er volgend jaar in de Ulebcup wat beter begonnen wordt aan de wedstrijden.
Van de 10 wedstrijden heeft Eiffeltowers in twee wedstrijden na het eerste kwart voorgestaan. Laten dat nu net de enige twee winstpartijen van dit jaar geweest zijn.... ;)
Overigens lijkt het me geen slechte aanbeveling voor Eiffeltowers om te zorgen dat er volgend jaar in de Ulebcup wat beter begonnen wordt aan de wedstrijden.
Van de 10 wedstrijden heeft Eiffeltowers in twee wedstrijden na het eerste kwart voorgestaan. Laten dat nu net de enige twee winstpartijen van dit jaar geweest zijn.... ;)
Denk eerder dat ze voor wat spelers van de gasten kwamen kijken. Met name Gurovic is erg sterk. Had vanavond zijn avond overigens niet. Leek er weinig zin in te hebben.Frank schreef:Op de site van Eiffeltowers staat misschien goed nieuws voor Justin, Duke en Monkey Tonk: de schouts van Miami, Boston en Phoenix schijnen in de Maaspoort op de tribunes gezeten te hebben voor de broodnodige (?) versterkingen. Misschien een kans voor Leon Rodgers, Kaboem! ? ;)
De scouts van de Boston Celtics (Danny Ainge, ex-speler van de Celtics. Kon prachtig basketballen in het grote team van de Celtic. Kon ook goed honkballen en heeft de keuze moeten maken tussen een profcarièrre als basketballer of honkballer) e.a. zaten er toch echt voor Leon Rodgers!
Rodgers behaalde deze wedstrijd de hoogste cijfers die iemand ooit (!) in de ULEB heeft behaald: 43. Dit cijfer is een uitkomst van alle statistieken als punten, rebounds, assists, turnovers en steals.
Prachtige cijfers, maar echt beslissend goed was hij nu ook weer niet. Hij bracht EiffelTowers weliswaar terug in de wedstrijd, maar een perfecte wedstrijd speelde hij niet. Wel leuk voor hem dat de scouts hem deze cijfers zagen halen. Maar in mijn ogen gaat hij de NBA niet halen. Daarvoor is hij te weinig Forward en te klein voor een van de Centerposities.
www.debasketballsitevannederland.nl schrijft het volgende over de wedstrijd (en het ULEB-seizoen):
DEN BOSCH - Opnieuw was het voor EiffelTowers net niet in de Uleb-cup. Daarmee wordt het gezegde ‘te groot voor het servet, te klein voor het tafellaken’ eens te meer waarheid. Het resultaat na tien groepswedstrijden spreekt overigens voor zich: twee overwinningen, acht nederlagen, waarvan zes met een marge van acht of minder punten.
Dit keer was het eindresultaat erg onverwacht zeker gezien het feit dat de thuisploeg net na de rust tegen een enorme achterstand aankeek (36-57). Hierna viel Rode Ster in slaap en snoepte EiffelTowers langzaam, maar zeker steeds meer van de achterstand af.
De landskampioen begon overigens schandalig slecht aan de wedstrijd. Ongeïnspireerd en zonder enig teamspel deed iedereen maar wat. De Serven werden niet of nauwelijks tegenstand geboden, waardoor zij heer er meester waren op het veld en dat ook uitdrukten in de score halverwege (36-54). Door een driepunter liep dat verschil nog op, maar werd het ook niet meer. Het vijftal Berkovitz, Akerboom, Owens, Rodgers Aarts, zorgde er vervolgens voor dat Eiffel weer in de wedstrijd kwam en zat bij het eind van het derde kwart (59-70).
In deze fase toonde de ploeg eindelijk wilskracht en enige verdedigende kwaliteiten. In het vierde kwart werd dit doorgezet (76-78), begon Rode Ster onder druk domme fouten te maken (80-84) en legden Akerboom en Rodgers ze op de slachtbank (86-89). De 1200 Eiffel-supporters kwam tot leven en de sfeer bij 150 Servische fans werd steeds grimmiger.
Zeker toen er 17 seconden voor tijd een fout werd gemaakt op de rebounde Aarts, die overigens aardig speelde. In de commotie over de fout ging Rodgers op de lijn staan. Pas nadat hij zijn eerste vrije worp erin geschoten had, drong dit tot de Servische coach door die gelijk verhaal ging halen bij de wedstrijdtafel. De slimme Rodgers gooide snel zijn tweede binnen (88-89), waardoor er aan de stand niets meer zou veranderen. Zelfs drie internationale scheidsrechters was dit tafereel ontgaan.
Door gewoon een verkeerde slordige pass van Rode Ster kreeg -opnieuw uitblinker- Rodgers tien seconden voor tijd de kans zijn ploeg op voorsprong te brengen door twee vrije worpen, hij miste er echter één (89-89).
Tegen de afspraken in, volgens coach Randy Wiel, maakte Owens vervolgens heel snel een fout. Radivojevic benutte beide vrije worpen (89-91). In de laatste aanval ging Rodgers één tegen één, maar straf verdedigd bereikte zijn schot van dichtbij nooit de ring. Popovic mocht met nul seconden op de klok nog twee vrije worpen nemen waarvan hij er één benutte (89-92).
Randy Wiel: “De tweede helft hebben we de verdediging aangepast en niet meer geswitcht op iedereen. Daarna ging het waanzinnig. Die fout van Owens, daarvan weet ik nu nog niet waarom hij hem gemaakt heeft. Hij heeft wel zijn verontschuldigingen aangeboden.”
HET ULEBSEIZOEN
Hoewel EiffelTowers, ogenschijnlijk en zeker voor de mensen die alleen naar de ranglijst van groep D kijken, roemloos uit het Uleb-toernooi is gestoten, heeft de ploeg het statistisch helemaal niet verkeerd gedaan. De Uleb houdt alle statistieken keurig bij en die vertellen zelf het verhaal.
Op basis van de gangbare statistieken bij het basketball wordt bijvoorbeeld een ‘ranking’ gegeven aan de teams. Unics Kazan is daarin de leider. EiffelTowers heeft op die ranglijst een keurige negende plaats, midden tussen allemaal teams die wel door zijn naar de volgende ronde en nog voor groepsgenoten Rode Ster Belgrado en Paok Saloniki.
Nog wat cijfers van EiffelTowers uit de ranglijsten van de 24 Uleb-teams. 8e op de lijst van meest gescoorde punten, 7e bij het percentage tweepunters, 7e bij de driepunters, 5e bij de steals, 9e bij de assists, 20e bij de turnovers (slechts vier teams hadden in de voorronde minder balverlies).
De kenners is nu wellicht wat opgevallen in deze opsomming. Twee elementen ontbreken, namelijk het aantal punten tegen en de rebounds. In de rebound behoort EiffelTowers tot de mindere ploegen. 17e bij de aanvallende, 17e bij de defensieve en 18e in het totale rebound klassement.
Het aantal tegenscores is iets wat de Uleb niet meeneemt in de ‘ranking’. In het geval van EiffelTowers scheelt dat erg veel. De Bossche formatie staat namelijk 2e op deze lijst, alleen het Belgische Dexia Mons Hainaut kreeg meer punten tegen.
Nu zegt dit niet alles want ploegen die aanvallend spelen, zoals Eiffel, krijgen nu eenmaal ook meer punten tegen. Interessant wordt het daarom als we het aantal punten voor delen door het aantal punten tegen. Bij 1 is het doelsaldo exact gelijk, hoger positief, lager negatief. Op deze ranglijst valt een aantal zaken op.
Ten eerste dat EiffelTowers hier 16e staat (0,94), samen met Oostende (er zijn 16 teams door naar de volgende ronde). Ten tweede valt op dat de acht uitgeschakelde teams de onderste negen plekken bezetten. Enige dissonant in dit gezelschap is Paok Saloniki (groepsgenoot van Eiffel)), die op de 18e plek staat (0.93), maar wel door is. Verder zijn de eerste 13 allemaal positief, de nummers 14 en 15 staan op 0,99. Conclusie een positief doelsaldo zorgt voor een grote kans die bijna een zekerheid is op de volgende ronde.
Wat betekent dit nu voor EiffelTowers als de ploeg in de toekomst weer eens gaat deelnemen aan de Uleb-cup? Meer punten scoren is bijna onmogelijk, er zal dus gewoon beter verdedigd moeten worden. Dat is iets wat Wiel beaamt, maar hij is niet van plan het spel heel erg te gaan aanpassen. “Onze verdedigende filosofie zit goed in elkaar, de tegenstanders op dit niveau leggen alleen onze zwakten bloot.”
In de Nederlandse competitie is de verdediging ook niet van de hoogste kwaliteit. Op de ranglijst van ploegen met meeste punten tegen staat Eiffel dit seizoen derde tussen laagvliegers als Weert en Leiden. Ook vorig seizoen, het kampioensjaar, stond Eiffel hoog op deze lijst (4e). Aangetekend moet hierbij wel worden dat de Bossche formatie de ranglijst voor gescoorde punten vorig en dit seizoen aanvoert.
Duidelijk is dat EiffelTowers beschikt over, zoals het Amerikaanse leger zo mooi zegt: superior fire-power. In Nederland is dat vooralsnog voldoende om de ranglijst soeverein aan te voeren, in Europa is het gewoon een ander verhaal.
Daarbij komt nog het reboundprobleem, in Nederland valt dat nog mee, in Europa leidt dat tot problemen, onderkent Wiel. “Wij hebben een zwakte onder het bord, dat is duidelijk. Een jongen als Joaquim Gomez die hebben we nodig.”
Gomez die vorig seizoen in Den Bosch speelde, maar nu in zijn thuisland Angola is omdat hij na 7 jaar wel eens terug wilde, zou inderdaad het type kunnen zijn dat de ploeg in Europa tekort komt. Een onopvallende kracht die zijn rebounds pakt en aanvallend een paar ballen erin gooit. Wiel ziet Gomez graag komen. ”Als ik hem zou kunnen krijgen, zou ik hem meteen terug willen.”
Wiel vindt overigens dat deze rol nu is weggelegd voor Sharonne Wright, maar dat de ex-NBA’er zijn rol niet goed vervult. Duidelijk is dat Wright niet lekker in zijn vel zit, sinds zijn komst naar Den Bosch. Het drukke speelschema is voor hem ook niet bevorderlijk geweest. Er is nauwelijks serieus getraind, waardoor Wright ook niet de kans heeft gekregen om in vorm te komen. De komende weken gaat Wiel daar hard aan werken.
De kans is overigens groot dat Leon Rodgers Den Bosch zal verlaten. Zeker gezien zijn tweede plaats op de topscorerslijst van de Uleb, zal er veel vraag naar hem komen. In tien wedstrijden was hij goed voor 23,7 punten gemiddeld, alleen Gurovic deed het beter. Al geldt voor Rodgers wel dat hij in Den Bosch topscorer kan zijn omdat de ploeg om hem heen gebouwd is en de coach hem z’n gang laat gaan. In een ander land zal dat niet het geval zijn en zal ook meer verdedigende arbeid van hem verwacht worden en dat is niet zijn sterkste kant.
EiffelTowers heeft, zeker voor eigen publiek, een aantal zeer fraaie aantrekkelijke partijen basketball op de mat gelegd dit Europa Cup-seizoen. Het publiek was daarbij de grote winnaar, al kwamen er niet altijd veel toeschouwers in de Maaspoort, de ploeg had wat meer verdiend. Wat betreft het resultaat is coach Wiel niet tevreden, maar hij ziet wel positieve dingen. “We hebben het gat met Europa kleiner gemaakt. Het waren veel close games. Deze ervaring helpt ons in de toekomst.”
Rodgers behaalde deze wedstrijd de hoogste cijfers die iemand ooit (!) in de ULEB heeft behaald: 43. Dit cijfer is een uitkomst van alle statistieken als punten, rebounds, assists, turnovers en steals.
Prachtige cijfers, maar echt beslissend goed was hij nu ook weer niet. Hij bracht EiffelTowers weliswaar terug in de wedstrijd, maar een perfecte wedstrijd speelde hij niet. Wel leuk voor hem dat de scouts hem deze cijfers zagen halen. Maar in mijn ogen gaat hij de NBA niet halen. Daarvoor is hij te weinig Forward en te klein voor een van de Centerposities.
www.debasketballsitevannederland.nl schrijft het volgende over de wedstrijd (en het ULEB-seizoen):
DEN BOSCH - Opnieuw was het voor EiffelTowers net niet in de Uleb-cup. Daarmee wordt het gezegde ‘te groot voor het servet, te klein voor het tafellaken’ eens te meer waarheid. Het resultaat na tien groepswedstrijden spreekt overigens voor zich: twee overwinningen, acht nederlagen, waarvan zes met een marge van acht of minder punten.
Dit keer was het eindresultaat erg onverwacht zeker gezien het feit dat de thuisploeg net na de rust tegen een enorme achterstand aankeek (36-57). Hierna viel Rode Ster in slaap en snoepte EiffelTowers langzaam, maar zeker steeds meer van de achterstand af.
De landskampioen begon overigens schandalig slecht aan de wedstrijd. Ongeïnspireerd en zonder enig teamspel deed iedereen maar wat. De Serven werden niet of nauwelijks tegenstand geboden, waardoor zij heer er meester waren op het veld en dat ook uitdrukten in de score halverwege (36-54). Door een driepunter liep dat verschil nog op, maar werd het ook niet meer. Het vijftal Berkovitz, Akerboom, Owens, Rodgers Aarts, zorgde er vervolgens voor dat Eiffel weer in de wedstrijd kwam en zat bij het eind van het derde kwart (59-70).
In deze fase toonde de ploeg eindelijk wilskracht en enige verdedigende kwaliteiten. In het vierde kwart werd dit doorgezet (76-78), begon Rode Ster onder druk domme fouten te maken (80-84) en legden Akerboom en Rodgers ze op de slachtbank (86-89). De 1200 Eiffel-supporters kwam tot leven en de sfeer bij 150 Servische fans werd steeds grimmiger.
Zeker toen er 17 seconden voor tijd een fout werd gemaakt op de rebounde Aarts, die overigens aardig speelde. In de commotie over de fout ging Rodgers op de lijn staan. Pas nadat hij zijn eerste vrije worp erin geschoten had, drong dit tot de Servische coach door die gelijk verhaal ging halen bij de wedstrijdtafel. De slimme Rodgers gooide snel zijn tweede binnen (88-89), waardoor er aan de stand niets meer zou veranderen. Zelfs drie internationale scheidsrechters was dit tafereel ontgaan.
Door gewoon een verkeerde slordige pass van Rode Ster kreeg -opnieuw uitblinker- Rodgers tien seconden voor tijd de kans zijn ploeg op voorsprong te brengen door twee vrije worpen, hij miste er echter één (89-89).
Tegen de afspraken in, volgens coach Randy Wiel, maakte Owens vervolgens heel snel een fout. Radivojevic benutte beide vrije worpen (89-91). In de laatste aanval ging Rodgers één tegen één, maar straf verdedigd bereikte zijn schot van dichtbij nooit de ring. Popovic mocht met nul seconden op de klok nog twee vrije worpen nemen waarvan hij er één benutte (89-92).
Randy Wiel: “De tweede helft hebben we de verdediging aangepast en niet meer geswitcht op iedereen. Daarna ging het waanzinnig. Die fout van Owens, daarvan weet ik nu nog niet waarom hij hem gemaakt heeft. Hij heeft wel zijn verontschuldigingen aangeboden.”
HET ULEBSEIZOEN
Hoewel EiffelTowers, ogenschijnlijk en zeker voor de mensen die alleen naar de ranglijst van groep D kijken, roemloos uit het Uleb-toernooi is gestoten, heeft de ploeg het statistisch helemaal niet verkeerd gedaan. De Uleb houdt alle statistieken keurig bij en die vertellen zelf het verhaal.
Op basis van de gangbare statistieken bij het basketball wordt bijvoorbeeld een ‘ranking’ gegeven aan de teams. Unics Kazan is daarin de leider. EiffelTowers heeft op die ranglijst een keurige negende plaats, midden tussen allemaal teams die wel door zijn naar de volgende ronde en nog voor groepsgenoten Rode Ster Belgrado en Paok Saloniki.
Nog wat cijfers van EiffelTowers uit de ranglijsten van de 24 Uleb-teams. 8e op de lijst van meest gescoorde punten, 7e bij het percentage tweepunters, 7e bij de driepunters, 5e bij de steals, 9e bij de assists, 20e bij de turnovers (slechts vier teams hadden in de voorronde minder balverlies).
De kenners is nu wellicht wat opgevallen in deze opsomming. Twee elementen ontbreken, namelijk het aantal punten tegen en de rebounds. In de rebound behoort EiffelTowers tot de mindere ploegen. 17e bij de aanvallende, 17e bij de defensieve en 18e in het totale rebound klassement.
Het aantal tegenscores is iets wat de Uleb niet meeneemt in de ‘ranking’. In het geval van EiffelTowers scheelt dat erg veel. De Bossche formatie staat namelijk 2e op deze lijst, alleen het Belgische Dexia Mons Hainaut kreeg meer punten tegen.
Nu zegt dit niet alles want ploegen die aanvallend spelen, zoals Eiffel, krijgen nu eenmaal ook meer punten tegen. Interessant wordt het daarom als we het aantal punten voor delen door het aantal punten tegen. Bij 1 is het doelsaldo exact gelijk, hoger positief, lager negatief. Op deze ranglijst valt een aantal zaken op.
Ten eerste dat EiffelTowers hier 16e staat (0,94), samen met Oostende (er zijn 16 teams door naar de volgende ronde). Ten tweede valt op dat de acht uitgeschakelde teams de onderste negen plekken bezetten. Enige dissonant in dit gezelschap is Paok Saloniki (groepsgenoot van Eiffel)), die op de 18e plek staat (0.93), maar wel door is. Verder zijn de eerste 13 allemaal positief, de nummers 14 en 15 staan op 0,99. Conclusie een positief doelsaldo zorgt voor een grote kans die bijna een zekerheid is op de volgende ronde.
Wat betekent dit nu voor EiffelTowers als de ploeg in de toekomst weer eens gaat deelnemen aan de Uleb-cup? Meer punten scoren is bijna onmogelijk, er zal dus gewoon beter verdedigd moeten worden. Dat is iets wat Wiel beaamt, maar hij is niet van plan het spel heel erg te gaan aanpassen. “Onze verdedigende filosofie zit goed in elkaar, de tegenstanders op dit niveau leggen alleen onze zwakten bloot.”
In de Nederlandse competitie is de verdediging ook niet van de hoogste kwaliteit. Op de ranglijst van ploegen met meeste punten tegen staat Eiffel dit seizoen derde tussen laagvliegers als Weert en Leiden. Ook vorig seizoen, het kampioensjaar, stond Eiffel hoog op deze lijst (4e). Aangetekend moet hierbij wel worden dat de Bossche formatie de ranglijst voor gescoorde punten vorig en dit seizoen aanvoert.
Duidelijk is dat EiffelTowers beschikt over, zoals het Amerikaanse leger zo mooi zegt: superior fire-power. In Nederland is dat vooralsnog voldoende om de ranglijst soeverein aan te voeren, in Europa is het gewoon een ander verhaal.
Daarbij komt nog het reboundprobleem, in Nederland valt dat nog mee, in Europa leidt dat tot problemen, onderkent Wiel. “Wij hebben een zwakte onder het bord, dat is duidelijk. Een jongen als Joaquim Gomez die hebben we nodig.”
Gomez die vorig seizoen in Den Bosch speelde, maar nu in zijn thuisland Angola is omdat hij na 7 jaar wel eens terug wilde, zou inderdaad het type kunnen zijn dat de ploeg in Europa tekort komt. Een onopvallende kracht die zijn rebounds pakt en aanvallend een paar ballen erin gooit. Wiel ziet Gomez graag komen. ”Als ik hem zou kunnen krijgen, zou ik hem meteen terug willen.”
Wiel vindt overigens dat deze rol nu is weggelegd voor Sharonne Wright, maar dat de ex-NBA’er zijn rol niet goed vervult. Duidelijk is dat Wright niet lekker in zijn vel zit, sinds zijn komst naar Den Bosch. Het drukke speelschema is voor hem ook niet bevorderlijk geweest. Er is nauwelijks serieus getraind, waardoor Wright ook niet de kans heeft gekregen om in vorm te komen. De komende weken gaat Wiel daar hard aan werken.
De kans is overigens groot dat Leon Rodgers Den Bosch zal verlaten. Zeker gezien zijn tweede plaats op de topscorerslijst van de Uleb, zal er veel vraag naar hem komen. In tien wedstrijden was hij goed voor 23,7 punten gemiddeld, alleen Gurovic deed het beter. Al geldt voor Rodgers wel dat hij in Den Bosch topscorer kan zijn omdat de ploeg om hem heen gebouwd is en de coach hem z’n gang laat gaan. In een ander land zal dat niet het geval zijn en zal ook meer verdedigende arbeid van hem verwacht worden en dat is niet zijn sterkste kant.
EiffelTowers heeft, zeker voor eigen publiek, een aantal zeer fraaie aantrekkelijke partijen basketball op de mat gelegd dit Europa Cup-seizoen. Het publiek was daarbij de grote winnaar, al kwamen er niet altijd veel toeschouwers in de Maaspoort, de ploeg had wat meer verdiend. Wat betreft het resultaat is coach Wiel niet tevreden, maar hij ziet wel positieve dingen. “We hebben het gat met Europa kleiner gemaakt. Het waren veel close games. Deze ervaring helpt ons in de toekomst.”
Laatst gewijzigd door Kaboem op wo jan 17, 2007 10:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertje for President!
Die Gurovic is een mafgladiool eerste klas. Heeft een verbod om Kroatië en Bosnië te betreden in verband met een beeltenis die hij op zijn arm heeft laten zetten met onuitwasbare inkt ;) .Jabu schreef: Denk eerder dat ze voor wat spelers van de gasten kwamen kijken. Met name Gurovic is erg sterk. Had vanavond zijn avond overigens niet. Leek er weinig zin in te hebben.
Bertje for President!
Er zijn de afgelopen wedstrijd van Amsterdam Astronauts - Rotterdam Basketball een groep ajax-supporters op bezoek geweest. Zie filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=ZAk3dLBfC3M
en nog een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=5LesoOMHX1o&NR
Gezellig!
http://www.youtube.com/watch?v=ZAk3dLBfC3M
en nog een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=5LesoOMHX1o&NR
Gezellig!
Bertje for President!
Stukje over Rodgers op de site van Eiffeltowers:
Hij is mijns insziens nog veel te licht voor het echte werk onder de borden
Ik vind Marcel Aarts (ben je niet in de war met die ex-keeper van FC Den Bosch, Maikel Aerts ;) ) geen slechte speler, Kaboem! Ik kan me alleen niet voorstellen dat Ainge hem nu al naar Boston zou halen.... :DRodgers weer MVP in ULEB-cup
Leon Rodgers is voor de tweede keer verkozen tot MVP in de ULEB-cup. Rodgers scoorde gisteren 34 punten en had 9 rebounds. Op de ULEB-site valt te lezen:
Although his team was eliminated and behind by 20 points on Tuesday, Leon Rodgers didn't give up and tried to rally EiffelTowers for a final victory. His reward: the weekly MVP honor, his second of the season. (www.ulebcup.com)
Hij is mijns insziens nog veel te licht voor het echte werk onder de borden
Ik was in de war met die snuiver!
Marcel is een aardige speler met behoorlijk wat potentie. Uiteraard lang niet goed en sterk genoeg voor de NBA, maar je wil niet weten hoe Rik Smits was toen hij de NBA in kwam. Dun, bleekjes en met uiterst matige skills. In de NBA zijn ze dol op dat soort prospects.
Leuk, hoor, dat er NBA-scouts komen kijken voor wie dan ook, maar dat doen ze wel vaker. Nu komt het naar buiten, maar over het algemeen hoor je er niks van. Er is ook een Nederlander die NBA-scout is en die zit geregeld in de Maaspoort of elke willekeurig andere hal in Nederland. Het zegt allemaal zo weinig.
Als één van de reeds genoemde namen echt interessant is voor de NBA-scouts dan is er nog een hele lang weg te gaan van kampen, trainingen en tournaments alvorens ze daadwerkelijk hun opmars in de NBA maken.
Ik zie Rodgers veel eerder naar een Zuid-Europese (top)ploeg gaan. En Aarts zie ik volgend jaar meer minuten gaan maken voor EiffelTowers en een belangrijkere speler worden. Maar hij zal zeker nog geen starter worden.
Marcel is een aardige speler met behoorlijk wat potentie. Uiteraard lang niet goed en sterk genoeg voor de NBA, maar je wil niet weten hoe Rik Smits was toen hij de NBA in kwam. Dun, bleekjes en met uiterst matige skills. In de NBA zijn ze dol op dat soort prospects.
Leuk, hoor, dat er NBA-scouts komen kijken voor wie dan ook, maar dat doen ze wel vaker. Nu komt het naar buiten, maar over het algemeen hoor je er niks van. Er is ook een Nederlander die NBA-scout is en die zit geregeld in de Maaspoort of elke willekeurig andere hal in Nederland. Het zegt allemaal zo weinig.
Als één van de reeds genoemde namen echt interessant is voor de NBA-scouts dan is er nog een hele lang weg te gaan van kampen, trainingen en tournaments alvorens ze daadwerkelijk hun opmars in de NBA maken.
Ik zie Rodgers veel eerder naar een Zuid-Europese (top)ploeg gaan. En Aarts zie ik volgend jaar meer minuten gaan maken voor EiffelTowers en een belangrijkere speler worden. Maar hij zal zeker nog geen starter worden.
Bertje for President!
Het is trouwens wel leuk dat Wiel dit zegt, maar ze zullen er bij Eiffeltowers toch alles aan moeten doen om een zeer goede vervanger voor Rodgers aan te trekken. Anders vrees ik (zeker internationaal) dat het gat bij een eventuele nieuwe deelname "ietsje" groter zal zijn.Kaboem! schreef:EiffelTowers heeft, zeker voor eigen publiek, een aantal zeer fraaie aantrekkelijke partijen basketball op de mat gelegd dit Europa Cup-seizoen. Het publiek was daarbij de grote winnaar, al kwamen er niet altijd veel toeschouwers in de Maaspoort, de ploeg had wat meer verdiend. Wat betreft het resultaat is coach Wiel niet tevreden, maar hij ziet wel positieve dingen. “We hebben het gat met Europa kleiner gemaakt. Het waren veel close games. Deze ervaring helpt ons in de toekomst.”
Als je naar de teamstats van Eiffeltowers kijken (gemiddeld 35:30 min speeltijd, neemt meer dan een kwart van het aantal gescoorde punten voor zijn rekening, heeft veruit het meeste aantal rebounds, de meeste steals en na Jones ook de meeste assists (en een negatief puntje: ook de meeste turnovers... . ;) ), dan kun je mijns insziens niet tot een andere conclusie komen....
Jam kant van Amerika
Monkey Tonk 0.789 - W 11
Deli 0.675 - L 2
Dubbel 0.667 - W 3
Jabu 0.625 - L 2
Kaboem! 0.514 - W 1
Beschuit kant van Amerika
Thomas 0.568 - L 2
Justin 0.459 - L 1
Steef 0.425 - L 1
Duke 0.324 - L 5
Zlatan Son of God 0.256 - L 3
Voor diegenen die voor het eerst meespelen nog even de regels:
De uiteindelijke winnaar is de speler wiens team de NBA titel wint, of anders die het hoogst eindigt in de play-offs. Worden ploegen er in dezelfde ronde uitgemikt dan wint de ploeg in die laatste ronde het best heeft gepresteerd, evt op doelsaldo.
Naar de play-offs gaan de winnaar van de westelijke en de winnaar van de oostelijke conference. Ook de winnaar van het onderlinge klassement. Plus de winnaars van de onderlinge periodes. Heeft de winnaar van het onderlinge klassement ook een periode gewonnen dan gaat de hoogst geplaatste ploeg zonder periode ook door. Dit geldt niet voor de conference standen. Hier gaat gewoon de winnaar door, heeft die al een periode dan gaat de hoogst geplaatste ploeg zonder periode dus niet door.
Periodes tellen alleen mee wanneer elk team minstens 1 keer heeft gespeeld in die periode.
Een deelnemer kan maar 1 keer een periodetitel halen. Een periodekampioen doet dus niet meer mee voor een volgende periode.
Het kan gebeuren dat een ploeg een periode heeft gewonnen terwijl zijn team niet in de play-offs uitkomt. In dit geval krijgt hij van onderaf (dus een laaggeplaatst) play-off team, uit dezelfde conference, toegewezen.
Ook kan het gebeuren dat jouw ploeg zich wel plaatst voor de play-offs maar dat er geen periode is gewonnen en de ploeg evenmin bovenaan eindigt in een conference of in het onderlinge klassement. In dat geval gaat de ploeg dus door zonder jou. Het kan zelfs gebeuren dat een ander jouw ploeg krijgt toegewezen voor de play-offs en daarmee de winnaar wordt.
Bij gelijke stand geldt steeds dat degene die het hoogste staat in het onderlinge klassement het voordeel krijgt. Lukt het dan nog niet dan leg ik het voor aan AT-forumlid 222 die dan in al zijn prille wijsheid een oordeel velt.
Deelnemers die nu al zijn geplaatst voor de play-offs:
Winnaar Periode-2 Thomas
Winnaar Periode-3 Monkey Tonk
Monkey Tonk 0.789 - W 11
Deli 0.675 - L 2
Dubbel 0.667 - W 3
Jabu 0.625 - L 2
Kaboem! 0.514 - W 1
Beschuit kant van Amerika
Thomas 0.568 - L 2
Justin 0.459 - L 1
Steef 0.425 - L 1
Duke 0.324 - L 5
Zlatan Son of God 0.256 - L 3
Voor diegenen die voor het eerst meespelen nog even de regels:
De uiteindelijke winnaar is de speler wiens team de NBA titel wint, of anders die het hoogst eindigt in de play-offs. Worden ploegen er in dezelfde ronde uitgemikt dan wint de ploeg in die laatste ronde het best heeft gepresteerd, evt op doelsaldo.
Naar de play-offs gaan de winnaar van de westelijke en de winnaar van de oostelijke conference. Ook de winnaar van het onderlinge klassement. Plus de winnaars van de onderlinge periodes. Heeft de winnaar van het onderlinge klassement ook een periode gewonnen dan gaat de hoogst geplaatste ploeg zonder periode ook door. Dit geldt niet voor de conference standen. Hier gaat gewoon de winnaar door, heeft die al een periode dan gaat de hoogst geplaatste ploeg zonder periode dus niet door.
Periodes tellen alleen mee wanneer elk team minstens 1 keer heeft gespeeld in die periode.
Een deelnemer kan maar 1 keer een periodetitel halen. Een periodekampioen doet dus niet meer mee voor een volgende periode.
Het kan gebeuren dat een ploeg een periode heeft gewonnen terwijl zijn team niet in de play-offs uitkomt. In dit geval krijgt hij van onderaf (dus een laaggeplaatst) play-off team, uit dezelfde conference, toegewezen.
Ook kan het gebeuren dat jouw ploeg zich wel plaatst voor de play-offs maar dat er geen periode is gewonnen en de ploeg evenmin bovenaan eindigt in een conference of in het onderlinge klassement. In dat geval gaat de ploeg dus door zonder jou. Het kan zelfs gebeuren dat een ander jouw ploeg krijgt toegewezen voor de play-offs en daarmee de winnaar wordt.
Bij gelijke stand geldt steeds dat degene die het hoogste staat in het onderlinge klassement het voordeel krijgt. Lukt het dan nog niet dan leg ik het voor aan AT-forumlid 222 die dan in al zijn prille wijsheid een oordeel velt.
Deelnemers die nu al zijn geplaatst voor de play-offs:
Winnaar Periode-2 Thomas
Winnaar Periode-3 Monkey Tonk