Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Kaboem

Bericht door Kaboem » zo jan 14, 2007 12:08 am

Ach, kan gebeuren.
Bertje for President!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo jan 14, 2007 12:30 am

wimpey schreef:Bij mij heeft HtC net zoveel krediet als Blind bij 98% van de bezoekers van dit forum had, Mr. Ajax. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Dit snap ik niet helemaal. Het lijkt me logisch dat iedereen bij Blind z'n aanstelling sceptisch was. De man had immers geen enkele ervaring als trainer van het eerste elftal. Maar volgens mij begon menig supporter vol moed aan het seizoen 2005-2006. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat er mensen riepen dat Blind er niets van zou bakken en dat het onder Koeman (in z'n laatste half jaar) allemaal zoveel beter was, etc.

Van mezelf weet ik zeker dat ik niets tegen Blind had. Wat mij betreft had hij een 50-jarig contract gekregen, als hij maar had gepresteerd. En nee, ik ga nu niet weer de prestaties van Blind evalueren.
Jöhnk schreef:Ik heb helemaal geen slechte resultaten nodig om Blind op te hemelen. Al wint HTC met Ajax de CL, dan nog zal ik beweren dat Blind dat ook wel was gelukt.

Volgens mij is de invloed van een trainer namelijk vrij beperkt.
Al is kijk op het spelletje en tactisch inzicht wel vereist.
Hier ben ik het niet mee eens. Een wedstrijd tussen twee min of meer gelijke tegenstanders wordt heel vaak beslist op detailles. Detailles worden met regelmaat bepaald door de trainer. Wie er opgesteld moet worden, in welke formatie, wie er later ingebracht moet worden, welke speciale instructies er gegeven moeten worden, etc.

Stellen dat Blind ook de CL had gewonnen met Ajax als het HtC lukt slaat met alle respect nergens op, in mijn ogen. Ajax was heus niet met iedere trainer CL-winnaar geworden, omdat er zat trainers zijn die Ajax niet zo hadden opgebouwd en niet zo hadden laten voetballen. Sterker nog, ik durf te stellen dat er echt maar heel weinig trainers zijn die met dat Ajax datgene hadden gepresteerd wat Van Gaal heeft gedaan. Om de reden dat hij de jeugd een kans gaf en goed met ze om ging. Omdat hij een uitstekende veldtrainer is die aanvallend voetbal propageert en uitvoert. En omdat hij dat team van Ajax persoonlijk heeft opgebouwd door spelers over te hevelen vanuit de jeugd én een aantal toppers binnen te halen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo jan 14, 2007 7:51 am

En hij serveert een opmerkelijke cocktail van culturen. ,,Sinds ik geboren ben is Feyenoord de club van de havenarbeiders, van de opgestroopte mouwen en de spuug in de handen. Ajax staat voor het mooie voetbal, het overstapje en het hakballetje. Eigenlijk zoek je allebei iets specifieks van de ander. Voeg spelers van Ajax en Feyenoord samen en je hebt waarschijnlijk een heel goed elftal.”
De T.

Dat iemand hiervan probeert te maken dat HtC daadwerkelijk de opleidingen samen wil voegen, reken ik inderdaad onder "zoeken".
Het enige dat hij zegt is dat je van beide types spelers moet hebben om een goede mix te hebben.

999

Bericht door 999 » zo jan 14, 2007 8:56 am

Neefkens schreef:
En hij serveert een opmerkelijke cocktail van culturen. ,,Sinds ik geboren ben is Feyenoord de club van de havenarbeiders, van de opgestroopte mouwen en de spuug in de handen. Ajax staat voor het mooie voetbal, het overstapje en het hakballetje. Eigenlijk zoek je allebei iets specifieks van de ander. Voeg spelers van Ajax en Feyenoord samen en je hebt waarschijnlijk een heel goed elftal.”
De T.

Dat iemand hiervan probeert te maken dat HtC daadwerkelijk de opleidingen samen wil voegen, reken ik inderdaad onder "zoeken".
Het enige dat hij zegt is dat je van beide types spelers moet hebben om een goede mix te hebben.
Sorry hoor, maar waarom kan ie tegen AT5 niet iets anders gezegt hebben dan tegen een journalist van de Telegraaf.HtC geeft gemiddeld bijna elke dag wel aan iemand een interview en in de meeste gevallen staat zijn eigen " persoontje " in het middelpunt.De tegenstrijdigheden van HtC zijn interviews kun je over heel internet vinden.Vandaag is het zo, morgen is het bij Henk weer net iets anders.
Henk ten Cate: het glas is weer half vol

KAAPSTAD, zondag

Leonardo zal vanmiddag zijn officieuze debuut maken voor Ajax. De oefenwedstrijd tegen de satellietclub uit Kaapstad is de enige tijdens het negendaagse trainingskamp. Henk ten Cate had liever gezien dat het duel naar de koelere avond was verplaatst, maar dat bleek organisatorisch onmogelijk. ,,Het is misschien heel naïef, maar ik ben verrast door de temperaturen. Mij was verteld dat het hier rond deze tijd ongeveer 21, 22 graden zou zijn. De realiteit ligt dagelijks acht graden hoger. Ik heb zelfs even overwogen een tropenrooster in te voeren.”

De oefenmeester heeft ook de tijd gehad om de eerste seizoenhelft te evalueren. ,,Tot november was ik verrast door de snelheid van het groeiproces; vanaf half november tot eind december door de terugval. Het niveauverschil is gewoonweg te groot geweest. En alle commotie rond het elftal heeft de zaak geen goed gedaan. Een meer ervaren ploeg had zich het allemaal niet zo aangetrokken. Maar een jonge ploeg is daar sneller vatbaar voor. Dat mogen mensen niet onderschatten. Overal in het buitenland lopen mentale begeleiders rond. In Nederland wordt daar nog steeds lacherig over gedaan. Onbekend maakt onbemind. Misschien zou dat conservatisme eens doorbroken moeten worden.”

Kijkend naar de karakterstructuur van zijn selectie, zegt hij: ,,We hebben veel spelers van hetzelfde type in onze opleiding. Die exponenten moeten we vooral blijven voortbrengen, want daar is Ajax goed in. Maar ondanks dat ze heel goed kunnen voetballen, zijn ze over het algemeen nog niet al te mondig. Dat andere type speler moet je dan meestal halen. Kijk naar het verleden. Vasovic, Blankenburg, Spelbos, Wouters, Pettersson; zomaar wat namen die me nu te binnen schieten. Zij waren het cement tussen de stenen. Door hen werd het een goed team. Ik heb niet voor niets vanaf dag één gezegd dat ik er nog graag een verdedigende middenvelder bij zou willen hebben. Maar dat is vooralsnog onhaalbaar, dus moet ik ook niet blijven zeuren.”

Tijdens de feestdagen stond de zelfreflectie centraal. Doelend op de soms gierende wind die door de hoge boom gevangen werd: ,,Deze club is door flair groot geworden. Je moet het vooral zo blijven doen, niet in je schulp kruipen. En dat je dan af en toe een draai om je oren krijgt: so be it.”

Waar hij spijt van heeft? ,,We zijn begonnen met een glas dat half vol was. Op een gegeven moment was het half leeg. Daar heb ik zelf ook aan meegedaan, door niet altijd even positief te zijn. Vorig seizoen stond Ajax vijfde, nu tweede. We hebben 47 doelpunten gemaakt en 42 punten is ook een aanvaardbaar aantal. Hoewel we zes punten meer hadden moeten hebben, kan ik niet ontevreden zijn. Maar je streeft als trainer nu eenmaal altijd naar perfectie. Terwijl je eigenlijk weet dat je het nooit zal bereiken.”
De T.

En nu is het glas ineens weer half vol, wat kan die man lullen.Volgens mij heeft helemaal niet van dag één staan te roepen dat ie een spelverdedigende middenvelder erbij moest hebben ... Als ie net zo goed kon trainen als lullen :X
Blij met de punten ...

Kaboem

Bericht door Kaboem » zo jan 14, 2007 9:37 am

Neefkens schreef:
De T.

Niet zo kortzichtig, Neef. Wat hij in de T. zegt zegt hij niet automatisch ook op AT5 of tegen het Parool. Duidelijk is wel dat hij iets heeft gezegd over de jeugdopleidingen van Ajax en Feijenoord én dat hij woorden als 'samen' en 'voegen' heeft gebruikt.

Nu wijs jij anderen er steeds op dat ze zoeken, maar zelf vind je helemaal niks. Met jou wil ik wel verstoppertje spelen!
Bertje for President!

LucaS

Bericht door LucaS » zo jan 14, 2007 11:32 am

Thomas schreef:Stellen dat Blind ook de CL had gewonnen met Ajax als het HtC lukt slaat met alle respect nergens op, in mijn ogen. Ajax was heus niet met iedere trainer CL-winnaar geworden, omdat er zat trainers zijn die Ajax niet zo hadden opgebouwd en niet zo hadden laten voetballen. Sterker nog, ik durf te stellen dat er echt maar heel weinig trainers zijn die met dat Ajax datgene hadden gepresteerd wat Van Gaal heeft gedaan. Om de reden dat hij de jeugd een kans gaf en goed met ze om ging. Omdat hij een uitstekende veldtrainer is die aanvallend voetbal propageert en uitvoert. En omdat hij dat team van Ajax persoonlijk heeft opgebouwd door spelers over te hevelen vanuit de jeugd én een aantal toppers binnen te halen.
En dan nog is een trainer afhankelijk van zijn selectie. Laatste seizoen onder van Gaal vergeten?
I think I lost my fucking headache

Arthur

Bericht door Arthur » zo jan 14, 2007 11:34 am

Toen ze de halve finale CL haalden?

LucaS

Bericht door LucaS » zo jan 14, 2007 11:36 am

En toch was het een ongelooflijk shitseizoen. Met Babangida en de bijna uitschakeling tegen Atletico Madrid (of was dat Olsen al?).

Dat seizoen haalde Ajax (bron wikipedia) 61 punten, leed 7 nederlagen en stond het in de eindstand 12 punten achter feyenoord. Ter vergelijking, de slechtste jaargang sinds eeuwen (vorig seizoen) eindigde Ajax op 60 punten, 11 punten achter feyenoord.

In het seizoen 96/97 won Ajax 16 wedstrijden in de competitie, in het rampseizoen vorig jaar 17.
I think I lost my fucking headache

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo jan 14, 2007 4:12 pm

Voetske schreef:Volgens mij heeft helemaal niet van dag één staan te roepen dat ie een spelverdedigende middenvelder erbij moest hebben ...
Jawel. Hij begon er ruim voor het verstrijken van de transferdeadline over.
Lucas schreef:
Thomas schreef:Stellen dat Blind ook de CL had gewonnen met Ajax als het HtC lukt slaat met alle respect nergens op, in mijn ogen. Ajax was heus niet met iedere trainer CL-winnaar geworden, omdat er zat trainers zijn die Ajax niet zo hadden opgebouwd en niet zo hadden laten voetballen. Sterker nog, ik durf te stellen dat er echt maar heel weinig trainers zijn die met dat Ajax datgene hadden gepresteerd wat Van Gaal heeft gedaan. Om de reden dat hij de jeugd een kans gaf en goed met ze om ging. Omdat hij een uitstekende veldtrainer is die aanvallend voetbal propageert en uitvoert. En omdat hij dat team van Ajax persoonlijk heeft opgebouwd door spelers over te hevelen vanuit de jeugd én een aantal toppers binnen te halen.
En dan nog is een trainer afhankelijk van zijn selectie. Laatste seizoen onder van Gaal vergeten?
Uiteraard. Maar ook voor het samenstellen van de selectie is de trainer vaak voor een groot deel verantwoordelijk.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jan 14, 2007 4:18 pm

,,Deze club is door flair groot geworden. Je moet het vooral zo blijven doen, niet in je schulp kruipen. En dat je dan af en toe een draai om je oren krijgt: so be it.”
:xyxthumbs:

Zoals ik al zei: HtC heeft altijd zijn teams aanvallend laten spelen. En dat zal hij bij Ajax ook doen.

Wat dat Feyenoord-verhaal betreft: een speler als Wouters had alle karakteristieken van een Feyenoorder. Maar hij maakte Ajax wél sterker.
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo jan 14, 2007 4:21 pm

Kaboem! schreef:
Neefkens schreef:
De T.

Niet zo kortzichtig, Neef. Wat hij in de T. zegt zegt hij niet automatisch ook op AT5 of tegen het Parool. Duidelijk is wel dat hij iets heeft gezegd over de jeugdopleidingen van Ajax en Feijenoord én dat hij woorden als 'samen' en 'voegen' heeft gebruikt.

Nu wijs jij anderen er steeds op dat ze zoeken, maar zelf vind je helemaal niks. Met jou wil ik wel verstoppertje spelen!
Als iemand serieus meent af te moeten leiden uit de woorden van HtC over de jeugdopleidingen dat hij ze echt wil samenvoegen, dan neem ik die vanaf nu niet meer serieus. Het idee alleen al. :rofl:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jan 14, 2007 4:23 pm

joey schreef:Wat dat Feyenoord-verhaal betreft: een speler als Wouters had alle karakteristieken van een Feyenoorder. Maar hij maakte Ajax wél sterker.
Ik meen dat Bryan hier eens een verhaal heeft geschreven over hoe Ajax en Feyenoord na de successen uit de jaren '70 allebei verschillende kanten opgegaan zijn, maar dat de grootste successen juist werden behaald toen de speelstijlen nog dichter bij elkaar lagen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo jan 14, 2007 4:26 pm

Neefkens schreef:Als iemand serieus meent af te moeten leiden uit de woorden van HtC over de jeugdopleidingen dat hij ze echt wil samenvoegen, dan neem ik die vanaf nu niet meer serieus. Het idee alleen al. :rofl:
Volgens mij is tot nu toe inderdaad nog nergens uit gebleken dat Ten Cate zoiets heeft gezegd.

Kaboem

Bericht door Kaboem » zo jan 14, 2007 4:36 pm

Neefkens schreef:
Kaboem! schreef:
Neefkens schreef: De T.

Als iemand serieus meent af te moeten leiden uit de woorden van HtC over de jeugdopleidingen dat hij ze echt wil samenvoegen, dan neem ik die vanaf nu niet meer serieus. Het idee alleen al. :rofl:
Wij zijn er ook van geschrokken, Neef!

Maar het staat er echt, hoor. Hij heeft dat soort woorden echt gebruikt. Ik niet.
Bertje for President!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo jan 14, 2007 5:07 pm

Lucas schreef:Dat seizoen haalde Ajax (bron wikipedia) 61 punten, leed 7 nederlagen en stond het in de eindstand 12 punten achter feyenoord. Ter vergelijking, de slechtste jaargang sinds eeuwen (vorig seizoen) eindigde Ajax op 60 punten, 11 punten achter feyenoord.

In het seizoen 96/97 won Ajax 16 wedstrijden in de competitie, in het rampseizoen vorig jaar 17.
Volgens deze statistieken zat je er niet veel naast, maar wel iets.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo jan 14, 2007 5:13 pm

Kaboem! schreef:
Neefkens schreef:
Kaboem! schreef: Niet zo kortzichtig, Neef. Wat hij in de T. zegt zegt hij niet automatisch ook op AT5 of tegen het Parool. Duidelijk is wel dat hij iets heeft gezegd over de jeugdopleidingen van Ajax en Feijenoord én dat hij woorden als 'samen' en 'voegen' heeft gebruikt.

Wij zijn er ook van geschrokken, Neef!

Maar het staat er echt, hoor. Hij heeft dat soort woorden echt gebruikt. Ik niet.
Het staat er helemaal niet en de rest is er door jullie bij verzonnen.
Ohhh, maar ik nam jou niet serieus meer, dat is waar ook. :razz:

Kaboem

Bericht door Kaboem » zo jan 14, 2007 5:15 pm

Wat doe je toch altijd vijandig als iemand een andere mening heeft of zaken anders leest dan jij. :aai:

Voor mij hoef je mij niet serieus te nemen, Neef, dat zoek je allemaal maar zelf uit.
Bertje for President!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo jan 14, 2007 5:19 pm

Ik was niet vijandig, ik lachte je uit :razz:

Ik ben erg benieuwd wat het aantal weken samen met de groep doet. Ik heb er goede hoop op. :yes:
Ook de nieuwe jonkies wil ik zien voetballen, vooral de grote sterke middenvelder Mitchell Donald, waar HtC zo positief over was.

Kaboem

Bericht door Kaboem » zo jan 14, 2007 5:20 pm

Mij een zorg, Neef.

Jij hebt altijd goede hoop. :aai:
Bertje for President!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo jan 14, 2007 8:13 pm

Thomas schreef:
Neefkens schreef:Als iemand serieus meent af te moeten leiden uit de woorden van HtC over de jeugdopleidingen dat hij ze echt wil samenvoegen, dan neem ik die vanaf nu niet meer serieus. Het idee alleen al. :rofl:
Volgens mij is tot nu toe inderdaad nog nergens uit gebleken dat Ten Cate zoiets heeft gezegd.
Misschien blijkt dat uit het bericht van AT5?

Of is alles wat niet in de Telegraaf staat niet gebeurd? :nooo:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jan 14, 2007 8:16 pm

Het is toch een redelijk gedurfde uitspraak. Het lijkt me dat ze dan wel een citaat kunnen aanhalen.

En met niemand anders!

Kaboem

Bericht door Kaboem » zo jan 14, 2007 8:22 pm

Ik zie nergens een bericht waarin gedane uitspraken worden genuanceerd of aangevochten.
Bertje for President!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jan 14, 2007 8:23 pm

Nee, ik zie alleen heel veel media die dezelfde bron aanhalen.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo jan 14, 2007 8:26 pm

AT5 haalt HTC als bron aan. Maar goed, men zal het hier wel beter weten dan AT5 in Zuid-Afrika.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jan 14, 2007 8:28 pm

Uiteraard.

En met niemand anders!

Plaats reactie