Feyenoord
Je ridiculiseert!Thomas schreef:Ach, je kan wel een hele wedstrijd willen aanvallen, maar dat lukt zelfs de beste aanvallende ploegen van dit moment niet. Niet een hele wedstrijd, niet iedere wedstrijd. Laat staan dat een Ajax dat stukken minder kwaliteit heeft dat wel moet kunnen.
Maargoed, we kunnen ook met deze groep 90 minuten lang vol op de aanval proberen te spelen en 6-0 afgeslacht worden. Da's ook lachen.
Vroeger nam Ajax het initiatief terug wanneer ze onder druk kwamen. Dat is een feit.
Bertje for President!
Ik denk dat het eerder andersoms is, Kaboem!. Ik zeg helemaal nergens dat ik wil dat Ajax zonder aanvallende intenties of zonder vleugelspelers gaat spelen. Je moet echter wel kijken naar de aanwezige kwaliteit in de selectie. Stel Ajax speelt tegen Arsenal, komt op miraculeuze wijze op voorsprong en komt vervolgens onder zware druk te staan. Dan kan je wel doodleuk een vierde aanvaller inbrengen voor een verdediger om onder de druk uit te komen, maar de kans is groot dat je dan gewoon met een nulletje of 5 klop krijgt.Kaboem! schreef:Thomas wil mij niet snappen!
Het is jammer, maar de verhoudingen in het voetbal zijn nogal veranderd. Ajax heeft op dit moment niet de kwaliteit om zo aanvallend te voetballen. Dat we nog 4-3-3 spelen mag eigenwijs genoeg genoemd worden en ik denk ook dat daarmee uiteindelijk weer succes te boeken is. Maar als je geen goede vleugelspelers hebt zul je af en toe ook op een andere manier moeten kunnen spelen. Wel aanvallend, maar niet met drie spitsen, bijvoorbeeld.
Dit ben ik niet met Thomas eens. Je moet nooit een stapje terug doen. Tenminste, als hij met een stapje terug doen bedoelt dat je het initiatief wat uit handen moet geven. Ik ben daar geen voorstander van. Wel vind ik dat er meerdere manieren zijn om het initiatief te verkrijgen en, nog belangrijker, te houden. Wil jij controle hebben over de wedstrijd, dan zul je eerst moeten zorgen dat je het gevaar van de tegenstander flink indamt.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Ik zie het zo: je hebt niets aan je eigen kracht als je deze niet kunt gebruiken. Aanvallend voetbal is voor mij het scheppen van de juiste voorwaarden om je eigen aanvallende (maar ook verdedigende) kracht optimaal te gebruiken. Je kunt immers wel naar het doel van de tegenstander rennen, maar als jouw team de bal niet heeft scoor je echt geen mooi doelpunt.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Niet als je door het inbrengen van een spits je eigen bewegingsruimte te klein maakt, het middenveld uit handen geeft of de aanvallers van de tegenstander te veel ruimte aan de bal geeft.Kaboem! schreef:Het gevaar van de tegenstander kun je ook indammen door een spits erbij te zetten. Dan zal de tegenstander dus achteruit moeten. Dat is wat Ajax altijd heeft gedaan, kinders. ;)
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Ik geef het op. We leven niet meer in de jaren '70 of '90 meer. Het Bosman arrest en zwalkend beleid hebben Ajax inmiddels zwaar verneukt. Ajax kan tegenwoordig nog steeds wel doodleuk met vier aanvallers gaan spelen tegen echte tegenstanders, maar dan worden ze met deze groep gewoon afgemaakt.Kaboem! schreef:Het gevaar van de tegenstander kun je ook indammen door een spits erbij te zetten. Dan zal de tegenstander dus achteruit moeten. Dat is wat Ajax altijd heeft gedaan, kinders. ;)
We zijn van een uitstervend ras vrees ik Boem! Wij zijn die oude lullen van de tijd dat je nog 'naief' kon spelen. Ik weet nog dat gullit een Bert/Thomas verhaal afstak over Ajax aan de vooravond van Ajax Milan. Hij riep dat Ajax te naief speelde en dat het realistischer moest. Dat het niet meer kon waar Ajax voor stond. Wat jammer dat van gaal toen niet naar Gullit (en de halve wereld) heeft geluisterd 
I think I lost my fucking headache