:yes:Neefkens schreef:Mooi die zelfkritiek, stel je maar kwetsbaar op.
Ten Cate heeft veel kwaliteiten, maar soms is hij een beetje te emotioneel. Daarin kan hij zich (ook door MvG) laten coachen.
Moderator: mods
Arwin schreef:Hij wil zich niet vastpinnen op 433, wel op aantrekkelijk voetbal, dat is ook wat de meesten hier willen.
Ik haal hier niet uit dat het perse met aantrekkelijk voetbal moet gebeuren. Met bijna het hele elftal met de kont in de eigen zestien hangen is in ieder geval niet aantrekkelijk. Ten Cate geeft volgens mij aan vooral te willen winnen, ongeacht...HtC schreef:Het klassieke Ajax-systeem met de traditionele buitenspelers is niet heilig bij Ten Cate. De Amsterdammer wil zich vooral niet beperken door zijn ploeg telkens in dezelfde veldbezetting te laten aantreden. ,,Je kunt tegenstanders best een keer verrassen door met een ander systeem te komen. Eén systeem is me te star. De realiteit is soms dat je met acht man terug moet in je zestien om een goed resultaat in de wacht te slepen. Als er maar wordt gewonnen, want winnen geeft vertrouwen.’’
Dus als Jaakke zegt dat AJAX niet teveel Calimerogedrag moet vertonen dat is dat niet sterk ? Of als HtC zegt dat ze zich teveel hebben laten afleiden door de buitenwereld ?Lucas schreef:toont dat wie de sterken zijn? Ach, dat gaat wellicht op als je de zelfkritiek hebt voordat de buijtenwerelnd met die kritiek is gekomen. Nu is het een beetje wind uit de zeilen halen. Geen woorden maar daden zei een beroemd filosoof ooit eens
Dat je terug moet, staat er. Een tegenstander kan sterker zijn. Zegt HtC ergens dat hij deze tactiek nastreeft? Hij zegt vooral dat de omstandigheden bepalen hoe je speelt. Je kunt onder zware druk komen te staan. Dat is de realiteit waar hij het over heeft.Jabu schreef:Ik haal hier niet uit dat het perse met aantrekkelijk voetbal moet gebeuren. Met bijna het hele elftal met de kont in de eigen zestien hangen is in ieder geval niet aantrekkelijk. Ten Cate geeft volgens mij aan vooral te willen winnen, ongeacht...HtC schreef:Het klassieke Ajax-systeem met de traditionele buitenspelers is niet heilig bij Ten Cate. De Amsterdammer wil zich vooral niet beperken door zijn ploeg telkens in dezelfde veldbezetting te laten aantreden. ,,Je kunt tegenstanders best een keer verrassen door met een ander systeem te komen. Eén systeem is me te star. De realiteit is soms dat je met acht man terug moet in je zestien om een goed resultaat in de wacht te slepen. Als er maar wordt gewonnen, want winnen geeft vertrouwen.’’
© Het Parool, 13-01-2007Ajax blijft Ten Cate verrassen
JOP VAN KEMPEN
KAAPSTAD - Ondanks een spectaculaire terugval in de laatste maanden en een achterstand van elf punten op PSV, is Ajax-trainer Henk ten Cate 'niet ontevreden' over de eerste seizoenshelft. ''Vorig jaar rond deze tijd stond Ajax vijfde, nu staan we tweede.''
In de lobby van het Radisson SAS-hotel in Kaapstad blikte de trainer terug op de maanden die achter hem lagen. Wat Ten Cate had gezien, had eigenlijk iedereen gezien. Voor de 1-0 nederlaag tegen PSV (12 november) was de trainer 'verrast' hoe ver het team was. Na die wedstrijd was hij 'verrast' hoe ver zijn team kon terugzakken. ''Dat verschil in niveau is te groot.''
Net als Ajax-voorzitter John Jaakke en Ten Cates voorganger Danny Blind zocht de trainer de oorzaak in het mentale aspect. Kort na die wedstrijd tegen PSV nam de druk op het elftal toe na de schorsingen van Kenneth Perez en Wesley Sneijder, en daar kon het team niet goed mee omgaan.
Ten Cate wilde niet prijsgeven wat zijn team in die periode precies doormaakte en welke maatregelen hij nam. Wel stak hij de hand ook in eigen boezem. Hij vond zichzelf in zijn commentaren soms overkritisch. ''Ik ben in de beoordeling van mijn team niet altijd even positief geweest. Dat was niet altijd terecht.''
Jaakke brak in zijn nieuwjaarstoespraak een lans voor psychologische bijstand om het team evenwichtiger te maken. Ten Cate staat daar niet afwijzend tegenover. ''Bij Barcelona was ook zo iemand bij het team betrokken. Maar als spelers met een zielenknijper gaan praten, moet het wel op vrijwillige basis zijn. Als je er niet voor openstaat, werkt het niet. En ik zeg trouwens ook niet dat er een mentale begeleider móet komen.''
Buiten de mentale terugval was Ten Cate 'niet ontevreden' over de prestatie van zijn ploeg. ''Het elftal speelt beter dan vorig seizoen. En dat is toch de graadmeter.''
Om zijn ploeg in de tweede helft van het seizoen beter voor de dag te laten komen betrad de trainer oude paden. Net als in het begin van het seizoen pleitte hij voor lef en moed om toch vooral te blijven voetballen.
Ten Cate toonde wat betreft moed het goede voorbeeld. Geheel conform het beleidsplan van de club zei hij dat Ajax volgend seizoen kampioen moet worden. Dat plan schrijft immers voor dat de club eens in de twee jaar Nederlands beste moet zijn. Aangezien PSV dit seizoen al bijna niet meer te achterhalen is, wacht Ajax volgend seizoen een jaar met veel druk.
''Maar daar mogen ze mij op afrekenen,'' zei Ten Cate. Die uitspraak is een beetje vreemd, omdat het contract van de trainer aan het einde van het volgende seizoen sowieso afloopt.
Ten Cate wil ook meer het accent leggen op vooruit verdedigen. Met die speelwijze heeft Ajax het beste voetbal laten zien. Tijdens de trainingen in Zuid-Afrika legde hij ook veel nadruk op oefenvormen die dat aspect erin moeten slijpen.
Gisteren bezocht de trainer met de hele selectie Robbeneiland, waar Nelson Mandela achttien jaar gevangen had gezeten. Ten Cate mocht de cel van de latere president van Zuid-Afrika bezoeken.
''Ik vond het een eer te zien waar die man zolang heeft vastgezeten. Het was een ruimte van 1 meter 80 bij 1 meter 80.'' De trainer was geraakt. ''Ik weet niet het goede woord om te omschrijven hoe ik me daar voelde.''
Nu, volgens mij zegt ie het volgende.joey schreef:Dat zei Ten Cate. Niet Van Geel.
Maar ik vind dit zoeken hoor. Ten Cate heeft zijn teams NOG NOOIT verdedigend laten spelen. Waarom zou hij dat nu dan gaan doen? Alsof hij niet weet dat dat bij Ajax niet de norm is.
Wat mot je ?.Neefkens schreef:Over lullen gesproken :nooo:
Wat wil je dan ? Lekker verliezen omdat we zo nodig aanvallend moeten spelen ? Het is een kunst om meerdere systemen te kunnen spelen, zodat de wedstrijd op slot kan als dat nodig is. Het romantische altijd maar aanvallen is een dogma dat nergens op slaat.