Leonardo Vitor Santiago

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jan 08, 2007 4:39 pm

Het stinkt aan alle kanten!

Lionel

Bericht door Lionel » ma jan 08, 2007 5:26 pm

Eindelijk een speler met kwaliteiten om een man uit te spelen.
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma jan 08, 2007 5:41 pm

Ik heb er ook vertrouwen in. :xyxthumbs:

Nu nog een aantal prutsers de deur wijzen en er een goede middenvelder voor terughalen. En daarna zien we in de zomer wel weer verder.

MHF

Bericht door MHF » ma jan 08, 2007 5:59 pm

Hij kan absoluut het nodige met een bal, dat staat buiten kijf. De grote vraag wat mij betreft is of hij zal renderen binnen dit Ajax, laat staan binnen een meer traditioneel systeem met buitenspelers (ongeacht de rol die hij hier zelf in zou moeten spelen).
Zolang hij met zijn aanwezigheid wat mensen bindt -waardoor anderen makkelijker kunnen scoren, aansluiten etc.-, een aantal assists op zijn naam schrijft en de nodige goals voor zijn rekening neemt mogen we tevreden zijn. Echter, ik zit voorlopig nog even met een toekomstbeeld waarin ik een niet begrepen Leonardo naar die hemel zie kijken na weer een stukgelopen actie. Laten we maar hopen dat hij nog vaak naar de hemel mag kijken om 'Hem' te danken voor weer een geslaagde actie/assist/goal.
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Daniel

Bericht door Daniel » ma jan 08, 2007 6:52 pm

Hoop ik allemaal ook, maar waar ik erg bang voor ben is dat hij terug valt in zijn "oude" gedrag.. :sad:

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » ma jan 08, 2007 11:26 pm

Dit wordt een hele grote flop. Terwijl Ajax behoefte heeft aan kerels komt van Geel aanzetten met een jochie dat niet geschikt is voor profvoetbal. Hopeloos geval... hopelijk issie gauw weer weg.
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jan 08, 2007 11:30 pm

Leonardo heeft missie

Lang geleden, nog voor hij Feyenoorder werd, liep Leonardo al trots in een Ajax-shirt rond.

Dat was in een beruchte sloppenwijk van Rio de Janeiro. Het voetbalgekke jochie had het midden jaren 90 gekregen van filmmaker Jos de Putter. Deze had Nederlandse topclubs om shirts gevraagd voor Braziliaanse kinderen over wie hij een documentaire maakte. Alleen Ajax-scout Ton Pronk reageerde. Leonardo voetbalde daarna op straat in een Ajax-uitshirt.

De Putter stond gisteren als getuige in de perskamer van Ajax, toen Leonardo een rood-wit Ajax-tenue kreeg met zijn eigen naam op de rug. Nummer 23. De Braziliaan glom. Hoewel hij al eerder zijn contract tekende en dit alleen een ceremonie was, stond er een pelotonnetje aan camera’s om hem heen.

Bij Ajax wil Leonardo presteren wat hem bij Feyenoord niet lukte. Daarvoor heeft hij de afgelopen dagen, terwijl het gehele betaald voetbal vrijaf nam, voor zichzelf doorgetraind. Het bezorgt Feyenoord-supporters zoals cineast Jos de Putter de kriebels. Wát als de jeugdinvestering van Rotterdam-Zuid zich aan de hand van trainer Ten Cate wel uitbetaalt bij Ajax? De overtreffende trap is: en wát als de Servische ex-Feyenoorder Danko Lazovic ook nog eens wordt weggekocht door PSV en zich in Brabant laat inspireren door die succesvolle ambiance? Over Feyenoord zei Leonardo, nog wel een Rotterdammer, bij zijn officiële presentatie niets.

Hij had op elke vraag hetzelfde antwoord klaar. ,,Ik ben hier pas, ik wil eerst met Ajax op trainingskamp naar Zuid-Afrika. Mijn familie zegt wel dat mijn spel het best bij Ajax past.’’

Waarschijnlijk zou het gevoelsmens zijn contract bij de ook in Brazilië beroemde club van de daken willen schreeuwen. Maar de woorden van voorzitter John Jaakke, een dag eerder uitgesproken op de nieuwjaarsreceptie, waren duidelijk. Die golden voor héél Ajax. Eerst scoren, eerst presteren, dan pas praten. En niet de strijd aangaan met de buitenwereld. Met media, arbiters, tegenstanders.

De Leonardo van de afgelopen maanden bij NAC zou soms best in dat dadersprofiel passen.

Natuurlijk kent men bij Ajax het genomen risico, maar voor trainer Henk ten Cate ligt een mooi karwei klaar. Ook hij wilde niet meer over Leonardo’s verleden praten. ,,Laten we het jaar positief beginnen,’’ zei Ten Cate, die zijn nieuwe aanvaller in persoonlijke gesprekken wist te overtuigen.

,,Laten we het verleden rusten. Leonardo is nu Ajacied en daar ben ik blij om. Al vroeg in het seizoen hebben directeur Martin van Geel en ik de selectie geëvalueerd. Toen viel ons oog al op Leonardo. Of ik van lastige voetballers houd? Ik houd van goede voetballers. Leonardo is dat, hij geeft ons voorin meer creativiteit.’’ Die kan de 23-jarige Braziliaan vanaf vandaag op de training in Kaapstad laten zien.

Gistermiddag vloog Ajax, met een tussenstop in Londen, naar Zuid-Afrika. Op zijn eerste werkdag werden Leonardo en de Ajacieden nog aan een looptraining in het Amsterdamse Bos onderworpen. Niet het favoriete tijdverdrijf van welke Braziliaan dan ook.

Maar de dag van Leonardo kon niet meer stuk. Hij is Ajacied en hij wil slagen.
AD
Het stinkt aan alle kanten!

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » ma jan 08, 2007 11:42 pm

Ik kan niet wachten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma jan 08, 2007 11:44 pm

Ik ben het voor de verandering roerend eens met Johan Derksen.

Edit: zie vi.nl
Laatst gewijzigd door Jöhnk op di jan 09, 2007 10:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jim

Bericht door Jim » di jan 09, 2007 8:47 am

Ach, Johan Derksen zit er ook wel eens flink naast met zijn voorspellingen.
Zo voorspelde hij ooit dat het met Dennis Bergkamp niks zou worden.
Hoewel Derksen en sommigen hier kennelijk wel over een glazen bol beschikken weet je vantevoren nooit honderd procent zeker hoe iets zal gaan uitpakken. Over voetballende kwaliteiten beschikt Leonardo natuurlijk wel. Daarom is het nooit uit te sluiten dat hij het best aardig zal gaan doen.
Wel is het zo dat aan het halen van iemand als Leonardo, gezien zijn gecompliceerde karakter en mentale zwakheden, extra risico's zijn verbonden.
Daarom is het bijzonder vreemd dat net Ajax waar notabene door de leiding en technische staf grote vraagtekens worden geplaatst juist bij de mentale kracht van de spelersselectie, een dergelijke speler gaat halen.
Want dan zijn de risico's op een mislukking nog groter dan ze sowieso al zijn.
Om deze reden is deze transfer gewoon niet anders te duiden als een in paniek genomen ad-hoc beslissing met een wel erg hoog op hoop van zegen gehalte.
Ook ad-hoc besluiten kunnen goed uitpakken, maar iets van visie blijkt m.i. uit het halen van Leonardo in het geheel niet.

Lionel

Bericht door Lionel » di jan 09, 2007 11:08 am

Perfect verwoord :xyxthumbs:

Hoop dat het wat wordt. Vind het gewoon een schitterende voetballer
IK GELOOF!!!!!!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di jan 09, 2007 11:38 am

Ach, paniek lijkt me wat zwaar uitgedrukt. Er deed zich een mogelijkheid voor om een speler met mogelijkheden aan te trekken, en die mogelijkheid hebben ze gegrepen. Het zal ook voor Leonardo erop of eronder zijn. Hij lijkt in ieder geval gemotiveerd.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di jan 09, 2007 11:46 am

Jim schreef:Ach, Johan Derksen zit er ook wel eens flink naast met zijn voorspellingen.
OK, die voorspelling van hem is een beetje voortvarend. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Maar ik ben het met Derksen eens dat de aankoop van Leonardo een bijzonder vreemde is. Eigenlijk om de redenen die jij noemt.

Aristides

Bericht door Aristides » di jan 09, 2007 3:17 pm

derksen vond Zlatan pas goed, nadat hij had getekend voor Juventus! Hij weet niet zoveel over Ajax en bracht ruim een jaar geleden iedere week een de naam van een spits die Ajax wilde aantrekken. Hij is beter op de hoogte van wat zich bij feyenoord afspeelt.

Ik heb geen vertrouwen in de leonardo die ik ken, het laatste jaar bij NAC heb ik hem nauwelijsk gevolgd.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Starring

Bericht door Starring » di jan 09, 2007 8:15 pm

Het volgende interessante stuk wilde ik jullie niet onthouden:
Over Leonardo is altijd discussie

Geplaatst op 18/11/06 15:18

Auteur: Bas Timmers Categorie: Interviews

Elf jaar was hij, toen filmmaker Jos de Putter- hem tegenkwam in Rio de Janeiro, 23 is hij nu. - Leonardo Vitor Santiago is in al die jaren - ogenschijnlijk niks veranderd. - Zelfbewust, getalenteerd, eigengereid.- En altijd onderwerp van discussie.

Door Dominique Elshout

„Ze vinden mij moeilijk“, zegt Leonardo met een stralende lach, na de training bij zijn club NAC, afgelopen woensdag. De Braziliaanse aanvaller wil niet uitgebreid reageren op contract- en transfergeruchten. Hij wil het niet hebben over de kritiek na zijn opmerkelijke actie van de vrijdag ervoor, in de wedstrijd tegen Heerenveen. Nadat hij twee keer zijn hoofd had gestoten, zakte Leonardo in elkaar, zomaar, zonder tegenstander in de buurt. Leonardo verliet het veld per brancard, maar krabbelde snel weer op. Voor Johan Derksen, hoofdredacteur van Voetbal International, reden om ‘Leo’ in zijn blad neer te zetten als een aansteller die de top niet zal halen.

Mooie oude discussies herleven rond de persoon van Leonardo. Was het niet Romário die de toon zette, toen hij speelde voor PSV, eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Met Romário was het altijd wat. Onvindbaar soms, te laat terug van vakanties in Rio, twijfelachtige blessures, geen overdreven trainingsijver, maar scóren! En acties! Onnavolgbaar, weergaloos, nooit vertoond. De debatten over de grillige Braziliaan verstomden geen seconde. Moet elke speler zich altijd voegen naar het collectief en discipline aan de dag leggen, of hebben speciale spelers als Romário een streepje voor? Eenzelfde discussie wordt ongeveer altijd over Leonardo gevoerd.

Leo heeft vedetteneigingen, komt te laat op een tactische bespreking, kan zeer verongelijkt kijken als hij op het veld niet wordt begrepen of hard aangepakt, werd in het verleden disciplinair geschorst door Feyenoord-trainer Bert van Marwijk. Ook Leo was al eens onvindbaar, ook Leo kan dingen in het veld die anderen niet kunnen. De overeenkomsten met Romário zijn treffend.

Leonardo zelf mengt zich dezer dagen niet in het rumoer rond zijn persoon. „Het is veel te druk deze week“, zegt hij woensdag. „Ik ben blij dat mijn moeder in het weekend naar Nederland komt. Mensen vinden mij moeilijk, maar niemand kent mij.“

Niemand kent mij, dat valt mee. Hans Coret uit Zoetermeer is al jarenlang vertrouwenspersoon van Leonardo, en heeft zicht op diens persoonlijkheid. „Leo wordt vaak negatief in beeld gebracht. Dat is ook gemakkelijk, want hij toont snel emoties. Iemand die iets wil filmen, wordt bij Leonardo altijd op zijn wenken bediend. Terwijl hij ook een heel verstandige, rustige jongen kan zijn. Als je Leonardo laat vertellen wat er in hem omgaat, als je moeite doet om hem te leren kennen, kom je er altijd uit.“

„ Ik ken Leo ook als een jongen die heel geïnteresseerd kan zijn in iemands privé-situatie. Hij kan iemand heel goed raad geven. Zijn sociale kant blijft onderbelicht.“

Die sociale kant is juist mooi te zien in de documentaire van Jos de Putter, met Leonardo en zijn vriendje Anselmo in de hoofdrollen. Leonardo ontfermt zich over Anselmo als dat nodig is. De documentaire – Solo, de wet van de favela – speelt in sloppenwijk Jacarézinho. Hier groeit het talent van NAC op, toevallig ook de buurt van Romário vroeger. Het is één van de vele buurten in Brazilië die gebukt gaan onder huiveringwekkend drugsgeweld. En waarin ondertussen ook nog geleefd en gelachen kan worden. En gevoetbald.

„De kinderen die ik heb gefilmd, zijn door de omstandigheden waarin ze leven, snel volwassen geworden“, zegt Jos de Putter. De elfjarige Leonardo steekt op het voetbalveld al mijlenver boven zijn leeftijdgenoten uit. „Hij praat altijd op het veld, zelfs als hij de bal heeft“, zegt vriendje Anselmo. „Ook als ik tégen hem moet spelen, blijft hij op me kankeren.“

Die laatste opmerking van ventje Anselmo is veelzeggend. Leonardo wil dat zijn vriendje beter wordt, zelfs als hij bij de tegenstander speelt. Hier komt Leo’s sociale kant opnieuw aan het licht. Maar als later blijkt dat Anselmo het niet gaat redden als topvoetballer, trekt Leo zonder omhaal zijn conclusie. „Anselmo, nu kun je mijn vriend niet meer zijn.“ Keihard. „Iedereen moet voor zichzelf opkomen“, zegt Leo’s moeder Magdalena daar over. De wet van de favela.

Het gedrevene, agressieve is al te zien in het spel van de elfjarige Leonardo als hij een testwedstrijdje moet spelen voor scouts van topclub Fluminense. Leonardo loopt tegen de doelman van de tegenpartij op, niet gemeen maar wel net hard genoeg om de keeper om te laten vallen. Na de wedstrijd spreekt een vrouw uit het publiek Leonardo daar op aan, en gaat het loos. Leonardo scheldt, raast en tiert. „Wat heb ik met jou te maken? Ik heb alleen iets met die keeper te maken. Blijf met je poten van me af. Donder op, vuile pot.“ Elf jaar.

Frans Bouwmeester, oud-speler van Feyenoord en NAC, tegenwoordig scout voor NAC, had Leonardo jaren geleden een tijdje in huis toen die naar Nederland kwam en kan dat gedrag wel plaatsen. „Ik was vroeger als speler ook geen gemakkelijke. Het is willen winnen, en daar moet iedereen in mee.“

Als Leonardo eenmaal een bal aan zijn voet heeft, moet alles wijken voor het succes. Voetbal is geen vrijblijvende aangelegenheid in de sloppenwijken van Brazilië. Leonardo droomde er als kind van dat hij met zijn voetbalinkomsten een beter huis zou kunnen kopen voor zijn moeder. Dat is inmiddels gelukt.

Door de film van De Putter kwam Leonardo destijds in beeld bij Feyenoord. Zo belandde hij in Nederland. Maar bij Feyenoord is Leo niet geslaagd. Dat komt deels door blessures, deels door een botsing van karakters. Trainer Ruud Gullit liet Leonardo aan de kant en ook bij Bert van Marwijk kwam hij vaak niet toe aan spelen in het eerste elftal. Frans Bouwmeester is diplomaat genoeg om zich daarover niet direct uit te laten, maar kiest wel partij. Voorzichtig formulerend zegt hij: „Als een trainer iets met een speler heeft, is het over voor de speler. Dat is jammer, want trainers zijn meestal passanten. Ik vind dat problemen met een speler uitgepraat zouden moeten kunnen worden.“

Jos de Putter is harder in zijn oordeel. „Feyenoord kan niet met vedettes omgaan. Zodra iemand zijn kop daar boven het maaiveld uitsteekt, gaat de zeis er overheen. Willem van Hanegem is om die reden in de jaren zeventig bij Feyenoord verdwenen en Robin van Persie is een nog schrijnender voorbeeld. Ze hebben Van Persie op de bank gehouden en zo stuk gemaakt.“

Dan deed Guus Hiddink het volgens De Putter destijds beter met Romário. „Leonardo is natuurlijk lang niet zo goed als Romário, maar het verschil is dat Hiddink ervoor zorgde dat vijf man voor Romário werkten en verder hun bek hielden. Bij Feyenoord hadden ze die opdracht ook moeten geven aan Bosvelt of hoe ze allemaal heten, dan zouden Leonardo en Van Persie daar beter tot hun recht zijn gekomen.“

De Putter bleef Leonardo gedurende diens eerste jaren in Nederland op de voet volgen. „Ik stond trouw langs de lijn toen hij speelde in D1 van Feyenoord. Ze werden door Leonardo kampioen. De moeilijkheid met Leo is dat hij ongetwijfeld iets onaangepasts heeft. Ik heb van horen zeggen dat hij zijn tas niet wil dragen.

Dat lost niks op. En zeggen dat je te goed bent voor Feyenoord, is ook niet verstandig, zelfs niet als het waar is.“ Leonardo zelf vindt de

beeldvorming rond zijn vedettengedrag hinderlijk. „Ga jij nou ook weer schrijven dat ik moeilijk ben?“ Tegelijkertijd kan hij er niet mee zitten. „Ik blijf gewoon lachen en moet nu eerst spreken met mijn voeten.“

Frans Bouwmeester denkt dat het rumoer rond Leonardo nog wel eens kan verstommen, wellicht.

„Als Leonardo gaat trouwen, kan het zijn dat zijn nukken wat minder worden. Dan slijt het meestal wel.“

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di jan 09, 2007 8:51 pm

Is die docu van De Putter ergens op internet te zien? Hij lijkt me erg interessant.

Starring

Bericht door Starring » di jan 09, 2007 8:56 pm

Daar ben ik ook naar op zoek, de titel van de film is overigens: Solo, de wet van de favela (1994))

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di jan 09, 2007 8:58 pm

Betekent 'solo' in het Portugees ook 'alleen'? Anders is het wel grappig dat De Putter de verkeerde taal heeft gebruikt.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di jan 09, 2007 9:03 pm

Solo betekent aarde, grond, zoiets.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di jan 09, 2007 9:06 pm

Dan snap ik de titel niet, eerlijk gezegd. :blush:

Marijn

Bericht door Marijn » di jan 09, 2007 9:18 pm

Solo zal wel dubbelzinnig zijn. Ten eerste verwijst het natuurlijk naar de solo's die Leonardo maakt in het veld. Ten tweede zou het kunnen wijze naar een (egoïstische?) verwijzen van opgroeien, waar je zelf je boontjes moet doppen (/survival of the fittest).
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di jan 09, 2007 9:21 pm

Marijn schreef:Solo zal wel dubbelzinnig zijn. Ten eerste verwijst het natuurlijk naar de solo's die Leonardo maakt in het veld. Ten tweede zou het kunnen wijze naar een (egoïstische?) verwijzen van opgroeien, waar je zelf je boontjes moet doppen (/survival of the fittest).
Dat had ik dus ook al bedacht, maar wat jij daar schrijft is de beschrijving van het Spaanse woord 'solo'. En dus niet het Portugese. En aangezien men in Brazilië Portugees spreekt lijkt de titel ineens niet zo logisch meer.

Marijn

Bericht door Marijn » di jan 09, 2007 9:26 pm

Ach, ook in het Nederlands, Engels en andere talen staat het woord 'solo' voor een actie die door één persoon wordt uitgevoerd [google maar eens op 'define: solo']. Ik denk niet dat de filmmaker (bewust) het spaanse woord wilde gebruiken.
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di jan 09, 2007 9:27 pm

Da's waar. Ik dacht alleen dat de titel dus net iets 'slimmer' was.
Jöhnk schreef:Solo betekent aarde, grond, zoiets.
In het Portugees?

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » wo jan 10, 2007 5:13 am

Yep.
Thomas schreef:Da's waar. Ik dacht alleen dat de titel dus net iets 'slimmer' was.
Jöhnk schreef:Solo betekent aarde, grond, zoiets.
In het Portugees?
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Plaats reactie