John Jaakke
Moderator: mods
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
:aai:
Maar wat is er mis mee dat er een beetje realiteitszin door de Ajax aderen stroomt? Als je geen goede buitenspelers hebt, moet je ze ook niet willen opstellen.
Of waren de wedstrijden tegen Heerenveen en Utrecht nou zo dramatisch? Nee, dan stellen we weer Rosales en De Mul of Babel en Mitea op en dan gaan we met z'n allen zeuren dat ze er geen fuck van kunnen. Dat schiet lekker op.
En voordat je begint over 'maar dan moeten ze maar buitenspelers kopen', dan mag je je eerst afvragen of er wel goede buitenspelers te vinden zijn op het gewenste niveau (en voor de juiste prijs).
Maar wat is er mis mee dat er een beetje realiteitszin door de Ajax aderen stroomt? Als je geen goede buitenspelers hebt, moet je ze ook niet willen opstellen.
Of waren de wedstrijden tegen Heerenveen en Utrecht nou zo dramatisch? Nee, dan stellen we weer Rosales en De Mul of Babel en Mitea op en dan gaan we met z'n allen zeuren dat ze er geen fuck van kunnen. Dat schiet lekker op.
En voordat je begint over 'maar dan moeten ze maar buitenspelers kopen', dan mag je je eerst afvragen of er wel goede buitenspelers te vinden zijn op het gewenste niveau (en voor de juiste prijs).
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Is een herhaling van zetten. Ik heb meerdere malen aangegeven waarom ik vind dat Ajax zich ook in de speelwijze dient te onderscheiden. Tot een jaar of twee drie geleden vond het overgrote deel der Ajaxsupporters dat ook. The times they are changing. Onze trots en onze principes waren blijkbaar toch erg afhankelijk van het resultaat, toch een soortement van successupporters dus
I think I lost my fucking headache
- raymon
- Contacteer:
Dan moet je er wel de spelers voor hebben, toch? En Ajax heeft zich vooral altijd onderscheiden door technisch en aanvallend voetbal. Daar heeft het systeem helemaal niets mee te maken. Maw, ook in 442 kun je met buitenspelers spelen, alleen heten ze dan diepgaande middenvelders. Of met alleen 1 buitenspeler en een vrije rol op de andere kant. Kan ook prima. Kortom, '433 is ook alleen maar een inhoudsloze term als je de poppetjes niet juist neerzet.Lucas schreef:Is een herhaling van zetten. Ik heb meerdere malen aangegeven waarom ik vind dat Ajax zich ook in de speelwijze dient te onderscheiden. Tot een jaar of twee drie geleden vonden Ajaxsupporters dat ook. The times they are changing
ManU gezien gisteren? Speelde met 3 spitsen, waarvan Ronaldo en Giggs als buitenspelers (met Larsson in het midden en Park er ook nog ergens tussenin). Dat zijn toch ook geen spelers die met het krijt op de schoenen spelen maar aanvallender en technischer vind je het niet hoor.
Spelen naar je mogelijkheden. Daar begint het mee.
Dan zijn we het oneens. Misschien is hier verdergaan beter?
http://www.ajaxtalk.nl/Forum/viewtopic. ... 08&start=0
http://www.ajaxtalk.nl/Forum/viewtopic. ... 08&start=0
I think I lost my fucking headache
Dat klopt helemaal.Raymon schreef:En Ajax heeft zich vooral altijd onderscheiden door technisch en aanvallend voetbal. Daar heeft het systeem helemaal niets mee te maken.
Het cruciale punt in deze hele kwestie is echter niet zozeer het niet meer heilig verklaren van de 4-3-3. Hoewel het op zich wel al een heel wat is dat Ajax dit dogma eindelijk openlijk durft te doorbreken.
Maar waar het echt om gaat is dat Jaakke kennelijk ook het dogma van aanvallend en dominant voetbal door Ajax afschudt. Hij heeft die woorden b.v. in zijn hele toespraak niet 1 keer in de mond genomen. Zoals hij het sowieso slechts zeer zijdelings over het spel heeft. Waar hij het wel voortdurend over heeft is resultaten en winnen. En dat alles daarvoor moet wijken. Hij zegt letterlijk:
"Ik wil geen enkel dogma meer. Ajax moet voetballen in een systeem dat leidt tot winst".
Dus helemaal niet erbij vermeldend dat het wel zaak is dat die winst met aanvallend voetbal tot stand komt. Terwijl jij er als vanzelfsprekend vanuit gaat dat dat de bedoeling is, is dat kennelijk helemaal niet meer het geval.
En dat staat toch wel in schril contrast met de teksten van van Geel in het verleden. Die b.v. recent in Studio Voetbal nog denigrerend oordeelde over het resultaatvoetbal van PSV en vond dat het bij Ajax allemaal anders moest.
Zoals ook Ten Cate nog maar anderhalve maand geleden verkondigde:
Met andere woorden. Unanimiteit en overeenstemming over de te volgen strategie om Ajax weer naar betere tijden te leiden bestaat er momenteel bepaald niet bij de mensen die dat voor elkaar moeten krijgen. En dat geeft toch te denken."Alleen het resultaat telt tegenwoordig", constateert Ten Cate. "PSV is de laatste jaren kampioen geworden en heeft zo de nieuwe norm gezet. Voor ons is het vervelend dat we van trendsetter trendvolger zijn geworden. Het wordt tijd dat wij de nieuwe trend gaan zetten met aantrekkelijk voetbal", aldus de Amsterdamse oefenmeester.
- raymon
- Contacteer:
Hoe je het ook went of keert, zonder resultaten heb je onrust. En zonder rust kun je niet werken aan een team dat aanvallend en dominant kan voetballen. Als Ajax 6de wordt met oogstrelend voetbal dan is ook niemand blij. Daarentegen, de resultaten van Koeman, ook in de CL, zijn voornamelijk gehaald dmv resultaat voetbal en ook daar was bijna iedereen het over eens dat dat niet de bedoeling was.
Maar het gaat mijn inziens ook om de realiteit. En de realiteit is dat dit Ajax nog niet in staat is om iedere wedstrijd oogstrelend en dominant te voetballen. Op het moment dat dat niet lukt, dan moet je kunnen omschakelen naar resultaat voetbal. Ajax dat dmv goed voetbal 1-0 voorkomt tegen AZ moet de 2de helft het mes erin gooien en gaan bikkelen. Dan maar even minder mooi maar soms is dat even nodig. En ook resultaat voetbal kan mooi zijn hoor. Het Gouden Ajax van 1995 kon een voorsprong vasthouden door gewoon de bal rond te tikken. En de tegenstander er maar achteraan hollen. Om gek van te worden. En dan weer 1 keer aanzetten, scoren en weer rondtikken. Wat een tijd.. maar we dwalen wat af ;)
Maar het gaat mijn inziens ook om de realiteit. En de realiteit is dat dit Ajax nog niet in staat is om iedere wedstrijd oogstrelend en dominant te voetballen. Op het moment dat dat niet lukt, dan moet je kunnen omschakelen naar resultaat voetbal. Ajax dat dmv goed voetbal 1-0 voorkomt tegen AZ moet de 2de helft het mes erin gooien en gaan bikkelen. Dan maar even minder mooi maar soms is dat even nodig. En ook resultaat voetbal kan mooi zijn hoor. Het Gouden Ajax van 1995 kon een voorsprong vasthouden door gewoon de bal rond te tikken. En de tegenstander er maar achteraan hollen. Om gek van te worden. En dan weer 1 keer aanzetten, scoren en weer rondtikken. Wat een tijd.. maar we dwalen wat af ;)
Is juist wel het cruciale punt. Er is helemaal niet gezegd dat de doelstelling van aanvallend (...) voetbal overboord is gegooid.Jim schreef:Dat klopt helemaal.
Het cruciale punt in deze hele kwestie is echter niet zozeer het niet meer heilig verklaren van de 4-3-3. Hoewel het op zich wel al een heel wat is dat Ajax dit dogma eindelijk openlijk durft te doorbreken.
"Ik wil geen enkel dogma meer. Ajax moet voetballen in een systeem dat leidt tot winst".
Dus helemaal niet erbij vermeldend dat het wel zaak is dat die winst met aanvallend voetbal tot stand komt.
Nee, hij vermeldt het er niet bij. Maar hij ontkent het evenmin.
Sowieso is de speelstijl van het eerste elftal afhankelijk van de visie van de trainer (en de kwaliteiten van de spelers uiteraard). Uit het feit dat men Ten Cate heeft aangesteld blijkt dat men wel degelijk de intentie heeft om tot aanvallend voetbal te komen. Ten Cate heeft immers in het verleden bewezen een aanvallend ingestelde coach te zijn.
Dat dit er bij Ajax (nog?) niet uitkomt is helemaal waar, maar doet niets af aan de intenties van de directie cq. het bestuur.
Niet eens. Door te stellen dat er geen enkel dogma meer is, geeft Jaakke impliciet dus tevens aan dat ook het dogma van aanvallend en/of aantrekkelijk voetbal niet meer perse noodzakelijk is voor het tot stand komen van de allesbepalende winst.Jöhnk schreef: Nee, hij vermeldt het er niet bij. Maar hij ontkent het evenmin.
Een dogma is een leerstelling. En dat is een basisprincipe van een groep of organisatie.
In dit concrete geval is de organisatie Ajax, waarvan aanvallend en dominant voetbal van oudsher een van die basisprincipes was.
Als in die organisatie door de leiding wordt gezegd dat men geen enkel dogma meer wil, betekent dat dat ook het basisprincipe aanvallend en dominant voetbal geen basisvoorwaarde meer is.
Indien mogelijk prima, zoniet ook geen enkel probleem, zolang de doelstelling, dat is het gewenste eindresultaat, zijnde winst, maar bereikt wordt.
In dit concrete geval is de organisatie Ajax, waarvan aanvallend en dominant voetbal van oudsher een van die basisprincipes was.
Als in die organisatie door de leiding wordt gezegd dat men geen enkel dogma meer wil, betekent dat dat ook het basisprincipe aanvallend en dominant voetbal geen basisvoorwaarde meer is.
Indien mogelijk prima, zoniet ook geen enkel probleem, zolang de doelstelling, dat is het gewenste eindresultaat, zijnde winst, maar bereikt wordt.
Zo kun je het interpreteren. Als je dat graag wilt.Jim schreef:Een dogma is een leerstelling. En dat is een basisprincipe van een groep of organisatie.
dog·ma (het ~, ~'s/~ta)
1 vastomlijnd geloofsartikel dat aan geen beredenering meer is onderworpen => leerstelling
Aan het spelen van aantrekkelijk voetbal is juist wel beredenering onderworpen. Namelijk: het vermaken van de supporters.
En als de doelstellingen daadwerkelijk officieel aangepast worden (zoals onder Koeman- over volksverlakkerij gesproken) dan zal Ajax daar binnenkort wel een persbericht over uitbrengen.
Ik ga er, in mijn goedgelovigheid, vooralsnog van uit dat Ten Cate aan de hand van dezelfde doelstellingen als bij Blind zal worden beoordeeld.
Ik vind dat ook, maar ik ben het ook met Wimpey eens dat van het systeem met drie spitsen afgeweken kan worden als we geen behoorlijke vleugelspitsen hebben. Waarna die als de donder opgeleid en/of gescout moeten worden! :whip:Lucas schreef:Is een herhaling van zetten. Ik heb meerdere malen aangegeven waarom ik vind dat Ajax zich ook in de speelwijze dient te onderscheiden. Tot een jaar of twee drie geleden vond het overgrote deel der Ajaxsupporters dat ook.
Het stinkt aan alle kanten!
Apart in deze gehele discussie vind ik de wetenschap -die toch ook binnen de interne Ajaxorganisatie zal leven- dat we het al jarenlang zonder goede buitenspelers moeten doen. Het switchen van systeem, of welke kunstgreep dan ook die ten aanzien van de meer traditionele speelwijze wordt toepgepast, is in deze in feite een soort van symptoombestrijding. Waar men daadwerkelijk eens krachtig op moet acteren is het scouten en opleiden van buitenspelers die het wel rendabel maken om met een dergelijke speelwijze de wei in te gaan. Waarom lukt dat in godsnaam niet meer?
De ploeg der dapp're Meersche Helden...
Ik vind opzich niet dat Jaakke de schuld moet krijgen van zulke teksten. Hij zal ze niet verzonnen hebben, hij moet ze alleen oplezen tijdens de nieuwjaarsreceptie.
Verwar verplicht 433 spelen niet met onaantrekkelijk voetbal spelen. Er zijn vele varianten op 433 mogelijk met goed voetbal.
Wat mij betreft blijven we trouwens gewoon 433 spelen, met af en toe een uitzondering zoals we dat tegen Heerenveen en Utrecht deden. Een aanval van Babel - Huntelaar - Leonardo kan prima 433 spelen. Niet op de klassieke manier, maar wel heel dreigend denk ik. Andere spelers kunnen de voorzetten geven richting Huntelaar.
Het lijkt mij het belangrijkste dat Ajax weer gerichter gaat trainen. Aan het begin van het seizoen werd er met veel plezier getraind, en vooral gericht getraind op positiespel. De laatste tijd zijn er alleen maar vrije dagen, rustdagen, uitlooptrainingen etc. Er resteert vaak maar 1 serieuze training tussen wedstrijden in. Dit heeft denk ik zeker te maken met het zwakke positiespel van dit moment. Ik weet alleen geen topic om het daarover te hebben.
Verwar verplicht 433 spelen niet met onaantrekkelijk voetbal spelen. Er zijn vele varianten op 433 mogelijk met goed voetbal.
Wat mij betreft blijven we trouwens gewoon 433 spelen, met af en toe een uitzondering zoals we dat tegen Heerenveen en Utrecht deden. Een aanval van Babel - Huntelaar - Leonardo kan prima 433 spelen. Niet op de klassieke manier, maar wel heel dreigend denk ik. Andere spelers kunnen de voorzetten geven richting Huntelaar.
Het lijkt mij het belangrijkste dat Ajax weer gerichter gaat trainen. Aan het begin van het seizoen werd er met veel plezier getraind, en vooral gericht getraind op positiespel. De laatste tijd zijn er alleen maar vrije dagen, rustdagen, uitlooptrainingen etc. Er resteert vaak maar 1 serieuze training tussen wedstrijden in. Dit heeft denk ik zeker te maken met het zwakke positiespel van dit moment. Ik weet alleen geen topic om het daarover te hebben.
Een aanval met Babel-Huntelaar-Leonardo is juist heel kwetsbaar. In die opstelling heb je eigenlijk maar twee creatieve spelers (Leonardo en Sneijder), waarvan er één ook nog eens zo grillig als de pest is.Arwin schreef:Ik vind opzich niet dat Jaakke de schuld moet krijgen van zulke teksten. Hij zal ze niet verzonnen hebben, hij moet ze alleen oplezen tijdens de nieuwjaarsreceptie.
Tevens heb je vier spelers die verdedigend niet erg sterk zijn (understatement). Op die manier roep je de problemen over jezelf af.
Hij heeft het een gedeelte van de toespraak over zichzelf dus bij het "verzinnen" van die passage zal hij toch op zijn minst een aandeel hebben gehad.Arwin schreef:Ik vind opzich niet dat Jaakke de schuld moet krijgen van zulke teksten. Hij zal ze niet verzonnen hebben, hij moet ze alleen oplezen tijdens de nieuwjaarsreceptie.
Maar het zal best dat een en ander in samenspraak is opgesteld. Vraag me dan wel af, als b.v. van Geel en Ten Cate erbij zijn betrokken, waarom zij dan kennelijk akkoord zijn gegaan met het feit dat nauwelijks gerept wordt over de speelwijze.
Daarmee bedoel ik dus niet het te hanteren spelsysteem, zij lieten al eerder doorschemeren dat 4-3-3 niet meer heilig is, maar de intentie waarmee het gekozen systeem wordt uitgevoerd. Want daarover spraken ze recent dus nog bijzonder stoere woorden.
Trouwens, nog even over die nieuwjaartoespraak.
Er was een uitvoerige passage over (het gebrek aan) mentale weerbaarheid, de werking van processen in ons hoofd, mentale vorming en de rol van het karakter en de mentaliteit in de opleiding en bij de scouting.
Allemaal zaken waarvan Ajax zegt er meer aandacht aan te moeten gaan besteden.
Zou het gewoon toeval zijn dat aanwinst Leonardo ruimschoots voor het lezen van deze passage werd voorgesteld, en b.v. niet vlak erna?. ;)
Dat weet ik niet, maar MVG zei op AT5 dat Jaakke niets had gezegd dat hij niet al wist, 'dat zou een slechte zaak zijn'. Volgens hem heeft Ajax allang een en ander in gang gezet. Men is van mening dat alles beter moet: de jeugdopleiding, de scouting, de mentale weerbaarheid van de spelers. En hij voegde eraan toe dat het dik in orde kwam als iedereen binnen Ajax dezelfde mentale weerbaarheid had als de technisch directeur. ;)Jim schreef: Maar het zal best dat een en ander in samenspraak is opgesteld. Vraag me dan wel af, als b.v. van Geel en Ten Cate erbij zijn betrokken, waarom zij dan kennelijk akkoord zijn gegaan met het feit dat nauwelijks gerept wordt over de speelwijze.
Het stinkt aan alle kanten!
Zonder een Ajax/PSV discussie te willen oplaaien:Harm schreef:Een aanval met Babel-Huntelaar-Leonardo is juist heel kwetsbaar. In die opstelling heb je eigenlijk maar twee creatieve spelers (Leonardo en Sneijder), waarvan er één ook nog eens zo grillig als de pest is.Arwin schreef:Ik vind opzich niet dat Jaakke de schuld moet krijgen van zulke teksten. Hij zal ze niet verzonnen hebben, hij moet ze alleen oplezen tijdens de nieuwjaarsreceptie.
Tevens heb je vier spelers die verdedigend niet erg sterk zijn (understatement). Op die manier roep je de problemen over jezelf af.
In mijn ogen is een aanval Babel - Huntelaar - Leonardo, redelijk te vergelijken (qua type spelers) met een aanval Kone - Kluivert - Farfan. Ik weet dat ze niet altijd zo spelen en daar gaat het even niet om. Maar Huntelaar voetbalt een stuk beter mee dan vorig jaar en is sowieso een spits die makkelijk een doelpunt maakt. Leonardo is een soort Kone, snel, passeert makkelijk. Babel moet dan in een Farfan rol spelen, hoewel hij (nog?) wel een stuk minder is als Farfan.