De doelstelling is toch om eens in de twee jaar landskampioen te worden? Vandaar mijn twee-jaren idee.Lucas schreef:Volgend seizoen? Ik meen niet dat dat de doelstelling was van van Geel bij de trainerswissel hoor.Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Ten Cate moet daarom niet met Blind('s prestaties) vergeleken worden, HtC moet op zichzelf worden beoordeeld. Mochten we volgend seizoen (weer) niet meedraaien om de prijzen, dan kun je stellen dat hij niet geslaagd is als coach van Ajax.
Overigens moet je een trainer inderdaad op zichzelf beoordelen. Maar uiteraard is een zeer belangrijke wegingsfactor daarbij welke spelers hij tot zijn beschikking had.
Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!
Moderator: mods
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
-
- AT Toto winner 15/16
Volgens mij vond het merendeel van de bezoekers hier aan de start van het seizoen dat Ajax een betere selectie had dan PSV. Jij ook Thomas.Thomas schreef:Dat vind ik wel meevallen.
Verder heb ik geen zin om het op te zoeken, maar jij hebt wel degelijk gezegd dat je dit een prima selectie vindt. Volgens mij heb je de woorden 'uitstekende selectie' zelfs gebruikt.
Ik heb niet gezegd dat ik vond dat Ajax een betere selectie had. Ik had wel verwacht dat Ajax heel dicht bij PSV in de buurt zou zitten. Ik heb gesteld dat de selectie van PSV (vooral op het middenveld) sterker was dan die van Ajax. Bij PSV hebben Mendez en Afellay me verrast waar Vermaelen en Maduro me bij Ajax erg tegenvallen.
Ja, al riep Henk ten Cate in het begin van het seizoen al naar een extra middenvelder, een balveroveraar om precies te zijn. Die behoefte was er al vroegtijdig.Jim schreef:Zou het dan toch zo zijn dat Ajax de vacature voor Galasek niet naar tevredenheid heeft kunnen invullen?.Na de komst van aanvaller Leonardo zou Ajax-trainer Henk ten Cate zijn selectie het liefst nog versterken met een verdedigende middenvelder.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Als je kijkt naar de wedstrijden van Ajax tegen de top 5 dan zitten ze ook heel dicht bij PSV. Maar 3-0 verliezen van Sparta, 4 doelpunten weggeven tegen Vitesse in 1 helft is natuurlijk een beetje funest voor punten totaal.Thomas schreef:Ik heb niet gezegd dat ik vond dat Ajax een betere selectie had. Ik had wel verwacht dat Ajax heel dicht bij PSV in de buurt zou zitten. Ik heb gesteld dat de selectie van PSV (vooral op het middenveld) sterker was dan die van Ajax. Bij PSV hebben Mendez en Afellay me verrast waar Vermaelen en Maduro me bij Ajax erg tegenvallen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
- raymon
- Contacteer:
AZ was inderdaad puntverlies want die wedstrijd had je moeten winnen. PSV verlies je kloterig met 0-1 terwijl je minimaal gelijkwaardig was. Tegen Twente was het volgens mij een duidelijk gelijkspel. Ik probeer alleen aan te geven dat de voornaamste reden van de achterstand op PSV de wedstrijden tegen Sparta, Vitesse en NEC is, wedstrijden die je normaal gesproken zou moeten winnen.Lucas schreef:Van de top 5 werd volgens mij alleen van Feyenoord gewonnen. PSV, AZ en Twente thuis leverden puntverlies op
In mijn ogen is PSV niet veel beter maar wel heel veel constanter dan Ajax. En uiteindelijk word je daar kampioen mee.
Ik heb het over het seizoen '04/'05, vrolijke vriend. Blind verloor zijn eerste beide wedstrijden, maar won er daarna (met goed spel) een stuk of 8 of 9 op rij. Pakte de 2e plaats nog, kwalificeerde zich voor de CL. Deed het gewoon prima. Niettemin heeft hij nooit het krediet gehad dat HtC om voor mij onverklaarbare redenen wel kreeg, zelfs nadat Ajax zich volledig onnodig niet voor de CL wist te kwalificeren.Raymon schreef:Dit is natuurlijk onzin. Blind eindigde 4 in de competitie met 24 punten achterstand op PSV, 14 op AZ en 11 op Feyenoord. 10 verliespartijen een een doelsaldo van +25! Dat hij daarna 2 geweldige wedstrijden tegen Feyenoord speelt en met meer geluk dan wijsheid Groningen te baas is mag je wel als fantastisch bestempelen maar is natuurlijk diep triest.wimpey schreef: Kijk eens naar wat scholletje vorig seizoen op z´n dak kreeg. Die had nog geen 10% van het krediet dat HtC heeft, ondanks dat ie Ajax naar de 2e plaats loodste en zich voor de CL kwalificeerde.
Nu heet het dat Ajax tijd nodig heeft en dat is natuurlijk gelul. Die tijd kreeg Blind niet, Adriaanse niet, Olsen niet, Wouters niet en Koeman kreeg evenmin de tijd om uit een mindere fase te ontsnappen. Een trainer die dus nog helemaal niets voor Ajax heeft betekend, Ten Cate dus, verdient die tijd al helemaal niet. Gelijke monniken, gelijke kappen. Als Henkie Panky de zaak niet op de rails weet te krijgen in het vervolg van het seizoen, dan moet het aan het einde van de rit Schluss zijn. Je kan niet een trainer die de play offs en de beker wint ontslaan en een trainer die evt. niets zou winnen gewoon laten zitten.
Wanneer dat gebeurt verliest Ajax de rest van z'n geloofwaardigheid en is iemand als MVG in mijn ogen niet alleen hypocriet, maar ook niet te handhaven.
Het gaat jou toch om rendement, Jim. Nou dan! Pieken op de juiste momenten: play offs winnen, beker winnen, voor de CL kwalificeren, 2e ronde CL bereiken, prima rendement.Jim schreef: Daar doet ook een nationale beker en uiteindelijke winst van die play-offs niet bijster veel aan af.
Heel wat beter dan het rendement van die knakker die er nu zit.
Als het alleen om rendement gaat dan kan je HtC nu al bijna ontslaan. Hij moet kampioen worden om het rendement van Blind te behalen. Bekerwinst en winnen van de play offs kan nog. Voor de CL kwalificeren niet meer.wimpey schreef:Het gaat jou toch om rendement, Jim. Nou dan! Pieken op de juiste momenten: play offs winnen, beker winnen, voor de CL kwalificeren, 2e ronde CL bereiken, prima rendement.Jim schreef: Daar doet ook een nationale beker en uiteindelijke winst van die play-offs niet bijster veel aan af.
Maar het positieve aan dit verhaal is dat we nu al weten dat we volgend jaar kampioen gaan worden!
- raymon
- Contacteer:
Dat is 2 en niet 1 seizoen geleden, vandaar mijn verhaal.wimpey schreef: Ik heb het over het seizoen '04/'05, vrolijke vriend.
53 punten uit 24 wedstrijden (voordat Blind dus het roer overnam) is niet zo heel beroerd hoor. Daar zou je nu ook 2de mee staan. Koeman is ook niet ontslagen omdat hij geen wedstrijden kon winnen op nationaal niveau maar vooral omdat het spel er zo beroerd uitzag. Dat Blind dan het seizoen goed eindigt met overwinningen op Feyenoord en AZ en daarna op Willem II, De Graafschap, RKC, Vitesse en Groningen, de nummers 10, 17, 9, 7 en 12 zegt mij niet zo heel veel hoor. En zo goed was dat voetbal toen ook al niet.Blind verloor zijn eerste beide wedstrijden, maar won er daarna (met goed spel) een stuk of 8 of 9 op rij. Pakte de 2e plaats nog, kwalificeerde zich voor de CL. Deed het gewoon prima. Niettemin heeft hij nooit het krediet gehad dat HtC om voor mij onverklaarbare redenen wel kreeg, zelfs nadat Ajax zich volledig onnodig niet voor de CL wist te kwalificeren.
Blind heeft 10 wedstrijden plus een seizoen de tijd gekregen om te laten zien dat hij het nog niet in zich heeft om een topclub te leiden. Laten Ten Cate dezelfde tijd geven en dan de balans opmaken. Dat zijn gelijke monniken, gelijke kappen.Nu heet het dat Ajax tijd nodig heeft en dat is natuurlijk gelul. Die tijd kreeg Blind niet, Adriaanse niet, Olsen niet, Wouters niet en Koeman kreeg evenmin de tijd om uit een mindere fase te ontsnappen. Een trainer die dus nog helemaal niets voor Ajax heeft betekend, Ten Cate dus, verdient die tijd al helemaal niet. Gelijke monniken, gelijke kappen. Als Henkie Panky de zaak niet op de rails weet te krijgen in het vervolg van het seizoen, dan moet het aan het einde van de rit Schluss zijn. Je kan niet een trainer die de play offs en de beker wint ontslaan en een trainer die evt. niets zou winnen gewoon laten zitten.
Wanneer dat gebeurt verliest Ajax de rest van z'n geloofwaardigheid en is iemand als MVG in mijn ogen niet alleen hypocriet, maar ook niet te handhaven.
- raymon
- Contacteer:
Hij hield de eer aan zichzelf anders had hij aan het einde van het seizoen vervangen geworden. Staat ook beter op je cv als je zelf de knoop doorhakt.
Maar je kunt niet verwachten dat na jaren van wanhopig voetbal het opeens allemaal anders wordt. Daar gaat tijd inzitten en van mij krijgt TC die tijd. En ik zag een duidelijke stijgende lijn die nu even gestagneerd is. Dat kan in een proces. Maar ik merk dat er weer wat aan zit te komen. Al is het natuurlijk wel belangrijk wat er gaat gebeuren aan het eind van het seizoen. Zal TC de bezem flink door de selectie halen? Ik hoop het van harte. En hopelijk zijn er ook de middelen voor om de selectie te versterken. Want hoe je het wendt of keert, resultaten staan of vallen bij de kwaliteit van je selectie.
Maar je kunt niet verwachten dat na jaren van wanhopig voetbal het opeens allemaal anders wordt. Daar gaat tijd inzitten en van mij krijgt TC die tijd. En ik zag een duidelijke stijgende lijn die nu even gestagneerd is. Dat kan in een proces. Maar ik merk dat er weer wat aan zit te komen. Al is het natuurlijk wel belangrijk wat er gaat gebeuren aan het eind van het seizoen. Zal TC de bezem flink door de selectie halen? Ik hoop het van harte. En hopelijk zijn er ook de middelen voor om de selectie te versterken. Want hoe je het wendt of keert, resultaten staan of vallen bij de kwaliteit van je selectie.
Voor de goede orde, ik heb (ook) nooit om Blind's ontslag gevraagd.wimpey schreef:Het gaat jou toch om rendement, Jim. Nou dan! Pieken op de juiste momenten: play offs winnen, beker winnen, voor de CL kwalificeren, 2e ronde CL bereiken, prima rendement.Jim schreef: Daar doet ook een nationale beker en uiteindelijke winst van die play-offs niet bijster veel aan af.
Verder gaat het mij inderdaad om winnen, noem het rendement.
Dan vind ik dat Blind niet genoeg heeft gewonnen om te kunnen stellen dat hij het goed heeft gedaan.
Een nationale beker is weliswaar een hoofdprijs, maar (na de Cruyff-schaal) wel de minste waardevolle. Slechts vier potjes winnen en hij is al binnen. Tenminste de afgelopen seizoenen.
Verder won Ajax onder Blind inderdaad de play-offs, maar het eindresultaat voor de competitie is dan nog altijd een tweede plaats. En, ondanks de daaraan verbonden plaatsing voor de voorronde CL, tweede plaatsen tellen in topsport niet.
Als ik dan tevens constateer dat Ajax onder Blind in de reguliere competitie met 60 puntjes en liefst 10(!!) nederlagen als vierde eindigde kan ik niet anders dan concluderen dat Blind het niet goed heeft gedaan.
Let wel, ik zeg niet dat Blind dusdanig slecht heeft gepresteerd dat hij wat mij betreft ontslag verdiende. Dat vond de Ajax-leiding, niet ik.
Maar ook niet in die mate dat ik vind dat hij het goed heeft gedaan.
- raymon
- Contacteer:
Wat ik vooral bij Blind miste was het idee dat hij het dit seizoen beter zou gaan doen. Er zat wat mij betreft geen lijn in en dat is voor mij de reden dat ik zijn ontslag niet zo erg vond. Dat het team van TC ook nog lang niet op orde is neem ik op de koop toe. Ik zie nu wel een lijn, een visie. Of deze genoeg zal zijn weet ik nu nog niet. Dat bepaal ik liever na een langere periode.
-
- AT Toto winner 15/16
Dat record gaan we de komende jaren moeiteloos overtreffen, no problemo. :sad:Jöhnk schreef:Dat is wel te hopen, ja. Sinds de invoering van het betaalde voetbal heeft alleen het Ajax onder Cruijff het gepresteerd om 4 jaar op rij geen kampioen te worden.Jabu schreef:Maar het positieve aan dit verhaal is dat we nu al weten dat we volgend jaar kampioen gaan worden!
Blind wilde op zijn eerste hele seizoen beoordeeld worden. Daarnaast kregen Blind, Olsen, Koeman, Wouters en Adriaanse ook allemaal meer dan een half jaar.wimpey schreef:Ik heb het over het seizoen '04/'05, vrolijke vriend. Blind verloor zijn eerste beide wedstrijden, maar won er daarna (met goed spel) een stuk of 8 of 9 op rij. Pakte de 2e plaats nog, kwalificeerde zich voor de CL. Deed het gewoon prima. Niettemin heeft hij nooit het krediet gehad dat HtC om voor mij onverklaarbare redenen wel kreeg, zelfs nadat Ajax zich volledig onnodig niet voor de CL wist te kwalificeren.Raymon schreef:Dit is natuurlijk onzin. Blind eindigde 4 in de competitie met 24 punten achterstand op PSV, 14 op AZ en 11 op Feyenoord. 10 verliespartijen een een doelsaldo van +25! Dat hij daarna 2 geweldige wedstrijden tegen Feyenoord speelt en met meer geluk dan wijsheid Groningen te baas is mag je wel als fantastisch bestempelen maar is natuurlijk diep triest.wimpey schreef: Kijk eens naar wat scholletje vorig seizoen op z´n dak kreeg. Die had nog geen 10% van het krediet dat HtC heeft, ondanks dat ie Ajax naar de 2e plaats loodste en zich voor de CL kwalificeerde.
Nu heet het dat Ajax tijd nodig heeft en dat is natuurlijk gelul. Die tijd kreeg Blind niet, Adriaanse niet, Olsen niet, Wouters niet en Koeman kreeg evenmin de tijd om uit een mindere fase te ontsnappen. Een trainer die dus nog helemaal niets voor Ajax heeft betekend, Ten Cate dus, verdient die tijd al helemaal niet. Gelijke monniken, gelijke kappen. Als Henkie Panky de zaak niet op de rails weet te krijgen in het vervolg van het seizoen, dan moet het aan het einde van de rit Schluss zijn. Je kan niet een trainer die de play offs en de beker wint ontslaan en een trainer die evt. niets zou winnen gewoon laten zitten.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Ik heb het idee dat Ten Cate de lijn die ingeslagen wordt niet alleen bepaalt, maar het in combinatie met onder andere Van Geel doet. Blind kreeg deze steun niet van Van Geel omdat hij iemand anders op de positie van Blind wilde hebben.Raymon schreef:Wat ik vooral bij Blind miste was het idee dat hij het dit seizoen beter zou gaan doen. Er zat wat mij betreft geen lijn in en dat is voor mij de reden dat ik zijn ontslag niet zo erg vond. Dat het team van TC ook nog lang niet op orde is neem ik op de koop toe. Ik zie nu wel een lijn, een visie. Of deze genoeg zal zijn weet ik nu nog niet. Dat bepaal ik liever na een langere periode.
Geen idee of het terecht of onterecht is, dat interesseert me eerlijk gezegd ook niet. Maar Van Geel vond het niet erg om Blind te laten zwemmen.
Dus Ten Cate wordt na de tiende wedstrijd van het volgende seizoen ontslagen? Dat is ook lekker voor de continuïteit.Raymon schreef:Blind heeft 10 wedstrijden plus een seizoen de tijd gekregen om te laten zien dat hij het nog niet in zich heeft om een topclub te leiden. Laten Ten Cate dezelfde tijd geven en dan de balans opmaken. Dat zijn gelijke monniken, gelijke kappen.
- raymon
- Contacteer:
Ik reageerde vooral op het feit dat men TC nu al beoordeelt en hem niet dezelfde tijd geeft als andere trainers.
Of vGeel verder wilde met Blind weet ik niet. Ik denk dat vGeel ook inzag dat het met Blind niets zou worden en daarnaar gehandeld heeft. Of dat 'netjes' is, geen flauw idee. Waarschijnlijk niet. Maar zo gaat dat nou eenmaal.
Of vGeel verder wilde met Blind weet ik niet. Ik denk dat vGeel ook inzag dat het met Blind niets zou worden en daarnaar gehandeld heeft. Of dat 'netjes' is, geen flauw idee. Waarschijnlijk niet. Maar zo gaat dat nou eenmaal.
Dus als ik het goed heb uitgerekend zal het Ajax van Ten Cate de komende 4 wedstrijden moeten winnen om zegge en schrijve 1 schamel puntje meer te hebben dan het Ajax van Koeman in diens laatste periode. Die toen door jan en alleman met de grond gelijk werd gemaakt en tot op het bot bekritiseerd.Raymon schreef: 53 punten uit 24 wedstrijden (voordat Blind dus het roer overnam) is niet zo heel beroerd hoor.
Maar goed dat jij er nu onder Ten Cate kennelijk "weer iets aan ziet komen" en dat er volgens jou nu sprake is van een proces, een lijn en een visie. Anders zou je je nog echt gaan afvragen wat Ajax nou eigenlijk helemaal is opgeschoten na Koeman's vertrek.
Blind's eerste wedstrijden tegen Ajax en Heerenveen daargelaten was zijn bewind enigszins vergelijkbaar met Apollo 13.Raymon schreef:Wat ik vooral bij Blind miste was het idee dat hij het dit seizoen beter zou gaan doen. Er zat wat mij betreft geen lijn in...
De start en de landing konden er wel mee door. Maar de vlucht zelf was een doffe ellende, die je het liefst zo snel mogelijk vergeet.