NEC-AJAX

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
joey
Erelid

Bericht door joey » di jan 02, 2007 12:17 pm

Er is dus geen verklaring voor, Ko? Is Ajax behekst? :scared:
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di jan 02, 2007 12:30 pm

Kowalczyk schreef:Welke verklaring je er ook tegenaan gooit, hij bevredigt me niet. Is het dan écht ineens allemaal weg? Ik geloof er gewoon geen reet van. Ja, ik vind deze selectie wél goed genoeg, godverdomme! Hartstikke mooie groep. Prima spelers (op een enkeling na in wie ik niet geloof). Maar op dit moment is het totaal bij Ajax onthutsend veel láger dan de som der delen - en ik snap niet hoe het komt, gezien de seizoensstart.
Ik ben het er dus niet mee eens. Blijkbaar moet Ajax iedere wedstrijd op 100% spelen en moet vrijwel iedereen in vorm zijn om wedstrijden tegen ploegen als Vitesse en NEC te winnen. PSV, dat heeft echt een ploeg dat overloopt van klasse. Die hoeven niet goed te zijn om alsnog te winnen.

Ajax? Ajax heeft een iets betere ploeg dan vorig seizoen (blessures daargelaten). Ajax heeft een mindere ploeg dan in 2002-2003. En een mindere ploeg dan in 1997-1998. En over de periode daarvoor hoeven we het al helemaal niet te hebben.

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » di jan 02, 2007 12:37 pm

Kowalczyk schreef:Ajax speelde [...] exceptioneel goed.
Met een Neefkensiaanse instelling kom je een eind, al denk ik dat Ko niet uitzonderlijk bedoeld maar "bij uitzondering". ;)
I'M NOT A COMPLETE IDIOT!
...some parts are missing

Harm

Bericht door Harm » di jan 02, 2007 3:39 pm

Thomas schreef:
Kowalczyk schreef:Welke verklaring je er ook tegenaan gooit, hij bevredigt me niet. Is het dan écht ineens allemaal weg? Ik geloof er gewoon geen reet van. Ja, ik vind deze selectie wél goed genoeg, godverdomme! Hartstikke mooie groep. Prima spelers (op een enkeling na in wie ik niet geloof). Maar op dit moment is het totaal bij Ajax onthutsend veel láger dan de som der delen - en ik snap niet hoe het komt, gezien de seizoensstart.
Ik ben het er dus niet mee eens. Blijkbaar moet Ajax iedere wedstrijd op 100% spelen en moet vrijwel iedereen in vorm zijn om wedstrijden tegen ploegen als Vitesse en NEC te winnen. PSV, dat heeft echt een ploeg dat overloopt van klasse. Die hoeven niet goed te zijn om alsnog te winnen.

Ajax? Ajax heeft een iets betere ploeg dan vorig seizoen (blessures daargelaten). Ajax heeft een mindere ploeg dan in 2002-2003. En een mindere ploeg dan in 1997-1998. En over de periode daarvoor hoeven we het al helemaal niet te hebben.
In mijn ogen is heel jouw verhaal te verklaren met een gebrek aan mentale weerbaarheid Ko. Ajax doet het leuk wanneer ze wind mee heeft. In die periode is echter onvoldoende energie gestoken om de spelers met eventuele verliezen om te laten gaan.

Wat mijn verhaal wel onderuit kan halen is het feit dat Ajax in de competitie geen last scheen te hebben van het verlies tegen Kopenhagen. Maar ik weet eerlijk gezegd niet of ze meteen na die wedstrijd aansprekende tegenstanders hebben gehaald. Na die wedstrijd wist Ten Cate echter al meteen de zondebok te duiden. Ze hadden namelijk nog niet erg vaak met elkaar getraind...

Ik weet trouwens niet of ik het vreemd moet vinden dat de mentale weerbaarheid (te) laag is als ik naar Ten Cate kijk. Hoe moet hij in godsnaam naar zijn spelersgroep overbrengen dat ze rustig moeten blijven voetballen en vooral hun hoofd niet moeten verliezen? :X

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jan 02, 2007 3:44 pm

Mwah. Ajax versloeg Utrecht met eigen wapens, wandelde voorbij Heerenveen en knokte zich tegen Groningen naar een zegen. Volgens mij is deze ploeg mentaal niet zo zwak. Wel moe. Dat komt door een gebrek aan kwaliteit, want dat gebrek werd in het begin opgevuld met hard werken. Nu kunnen ze dat niet meer opbrengen.

Niet veel anders dan het AZ van Adriaanse twee jaar geleden. Alleen hield die ploeg het langer vol omdat er meer automatismen in zaten.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Harm

Bericht door Harm » di jan 02, 2007 3:59 pm

Bertje schreef:Mwah. Ajax versloeg Utrecht met eigen wapens, wandelde voorbij Heerenveen en knokte zich tegen Groningen naar een zegen. Volgens mij is deze ploeg mentaal niet zo zwak. Wel moe. Dat komt door een gebrek aan kwaliteit, want dat gebrek werd in het begin opgevuld met hard werken. Nu kunnen ze dat niet meer opbrengen.

Niet veel anders dan het AZ van Adriaanse twee jaar geleden. Alleen hield die ploeg het langer vol omdat er meer automatismen in zaten.
Knokken is in mijn ogen iets anders dan mentaal weerbaar zijn.

Knokken kun je altijd, of het nu goed of slecht gaat. Pas wanneer het slecht gaat weet je of je mentaal weerbaar bent. Ik ben er echter wel van overtuigd dat je mentale weerbaarheid kunt trainen als het goed gaat.

Hiddink deed het op de training bij PSV ook vaak door spelers minder te beschermen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di jan 02, 2007 4:01 pm

Koeman deed dat ook. Bij partijvorm zware overtredingen op bepaalde spelers toelaten.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jan 02, 2007 4:03 pm

Is een beproefd middel van trainers: de heetgebakerde, mentaal minder weerbare spelers prikkelen door tijdens de partijtjes irritante scheidsrechterlijke beslissingen te nemen enzo...

Vroeger had je bij Ajax de befaamde 'irritatietraining' van Bobby Haarms. Die was daar een meester in. Héél erg partijdig fluiten enzo.

K.
Still alive...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jan 02, 2007 4:03 pm

Harm schreef:
Bertje schreef:Mwah. Ajax versloeg Utrecht met eigen wapens, wandelde voorbij Heerenveen en knokte zich tegen Groningen naar een zegen. Volgens mij is deze ploeg mentaal niet zo zwak. Wel moe. Dat komt door een gebrek aan kwaliteit, want dat gebrek werd in het begin opgevuld met hard werken. Nu kunnen ze dat niet meer opbrengen.

Knokken is in mijn ogen iets anders dan mentaal weerbaar zijn.

Knokken kun je altijd, of het nu goed of slecht gaat. Pas wanneer het slecht gaat weet je of je mentaal weerbaar bent. Ik ben er echter wel van overtuigd dat je mentale weerbaarheid kunt trainen als het goed gaat.

Hiddink deed het op de training bij PSV ook vaak door spelers minder te beschermen.
Tegen Utrecht en Groningen werd er echt niet alleen geknokt. Beide elftallen kwamen knap terug, maar Ajax bleef op de been.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey

Bericht door wimpey » di jan 02, 2007 4:07 pm

Kowalczyk schreef:maar exceptioneel goed
Overtrokken. Ajax heeft onder CA, Olsen, Koeman en Blind ook goede series neergezet. En onder HtC ook. Onder dezelfde trainers werden ook slechte series neergezet en seizoenen gespeeld waarin we op een enorme achterstand van de kampioen eindigden.

Heracles-uit, NAC-uit, ADO-thuis (om er maar een paar te noemen) waren nou niet exceptioneel goed. Ja, er werd gewonnen, maar dat was het dan ook wel.

I.m.o. werd (en wordt, al begint dat gaandeweg natuurlijk logischerwijze af te nemen) HtC veel te veel bewierrookt. De man is echt geen Van Gaal, Michels of Hiddink. Hij is Adriaanse met een vernisje: tafellaken en servet. Weet jij trouwens of ie Oudejaarsnacht goed is doorgekomen? Het blijft uitkijken met die korte lontjes! ;)

Tevens is deze selectie karig bezet. Qua creativiteit en scorend vermogen vrij goed, qua defensief werk, mentaal en fysiek blijft het kwakkelen. De aankopen zijn geen onverdeeld succes en de opleiding kan de gebreken helaas niet afdoende opvangen. Ajax zit gewoon in een lastig parket, al jaren. De onophoudelijke stroom van trainers, TD's en miskopen heeft zijn sporen nagelaten, de club mist continuiteit en een eenduidige richting. Niet voor niets wordt iedere trainer met zijn voorganger(s) vergeleken, seizoen na seizoen wordt er gewerkt met een 'erfenis'.

Hoe doorbreek je die spiraal?! Stapje voor stapje lijkt me. Door rust in de tent te krijgen (en te bewaren), iedere deel van de club grondig te onderzoeken en stapsgewijs proberen te verbeteren en door vertrouwen, continuiteit. Ik heb m'n twijfels of dat proces met HtC valt te bereiken, maar het lijkt me dus niet verstandig er weer een trainer uit te pleuren...

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » di jan 02, 2007 4:07 pm

Kowalczyk schreef:Vroeger had je bij Ajax de befaamde 'irritatietraining' van Bobby Haarms. Die was daar een meester in. Héél erg partijdig fluiten enzo.
Nee, alleen messiah Hiddink kon het, Ko.

Harm

Bericht door Harm » di jan 02, 2007 4:30 pm

Dr. Living Stoned schreef:
Kowalczyk schreef:Vroeger had je bij Ajax de befaamde 'irritatietraining' van Bobby Haarms. Die was daar een meester in. Héél erg partijdig fluiten enzo.
Nee, alleen messiah Hiddink kon het, Ko.
Ik volg de trainingen van Ajax niet Doc. Maar als ik zo naar de huidige spelersgroep kijk, dan kan ik alleen maar concluderen dat ze er onvoldoende mee bezig zijn.

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » di jan 02, 2007 5:42 pm

Dat kan best zijn, maar dat doorlopende Reettorren-gedrag van sommigen hier begint me een beetje de keel uit te hangen.

999

Bericht door 999 » di jan 02, 2007 6:51 pm

Huh.Wat bedoel je daar nu weer mee ... ?.
Blij met de punten ...

Plaats reactie