Feyenoord
Eigenlijk verkeerder topic, maar voor de volledigheid:Spijker schreef:Daar is amper wat gebeurd.
www.sportwereld.be,,Absurd om hier 1.000 fans tegelijk naartoe te sturen''
Uitbaatster wegrestaurant eist schadevergoeding na raid Ajax-supporters
waasmunster - Er is hoop dat Kristien De Meulenaer, de uitbaatster van het kleine wegrestaurant E17-snack in Waasmunster, vergoed wordt voor de vernielde ruiten na de doortocht van een horde Ajax-fans woensdagavond.
De fout lag bij de politie'', zegt uitbaatster Kristien De Meulenaer. ,,Achttien bussen en bijna duizend supporters naar hier sturen. Dat is toch absurd?''
Er werd slechts één politiepeloton naar Waasmunster gestuurd. Dat moest machteloos toezien. ,,Hadden we ingegrepen, dan was de kans groot dat het geweld zou escaleren'', zegt commissaris Patrick Termont van de Gentse politie. ,,Bovendien liep bij de eerste twee bussen alles vlot en rustig. Die uitbaatster sloeg in paniek toen al die andere bussen aankwamen. Ze sloot haar deuren terwijl binnen het licht aanbleef en het personeel voor de ramen stond. Dat is om moeilijkheden vragen.''
,,Dat is niet correct'', reageert De Meulenaer. ,,We deden dat op bevel van de politie.''
Om de Nederlandse supportersbussen te centraliseren en onder politiebegeleiding naar Gent te loodsen, viel de keuze van de politie op de parking in Waasmunster. ,,Waar moesten we dat anders doen?'', zegt Termont. ,,En laat er ons ook geen indianenverhaal van maken. Er sneuvelden wat ruiten.''
De uitbaatster heeft intussen hoop op een schadevergoeding. Met de bewakingscamera's in het Gentse stadion slaagde de politie erin één van de daders te identificeren. ,,De rest maakt deel uit van het gerechtelijke onderzoek door onze Nederlandse collega's'', bevestigt commissaris Termont.
Als de daders bekend zijn, is de verzekering bereid de schade te betalen en die later op de Ajax-supporters te verhalen. ,,Ook Ajax zelf zou bereid zijn de schade te vergoeden. Maar niemand betaalt ons omzetverlies omdat de parking van ons restaurant al om twee uur 's middags afgesloten werd'', merkt De Meulenaer nog op.
De Belgische voetbalbond onderstreept dat hij geen enkele schuld treft en bovendien geen organisator is van Uefa Cup-wedstrijden.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Wat denk je nou? je zit ene paar uur in zo'n stikbus, mag je er eindelijk uit om te pissen en wat eten en drinken te halen, gooien ze voor je neus de deuren op slot. Vervolgens zegt de smeris tegen je dat je maar in de struiken moet gaan pissen en dan wil er 1 van die gasten je ook nog een bekeuring gaan geven voor wildplassen.....Jabu schreef:Dus als ik het goed begrijp moet ik in zo'n geval gewoon tegen die 'uitbaatster' zeggen: ,,Laat er ons ook geen indianenverhaal van maken. Er sneuvelden wat ruiten.'' ;)
Ik denk dat Jol zich niet laat verrassen door Feyenoord. Volledig kansloos zijn ze natuurlijk niet, maar normaal gesproken moet Tottenham door gaan, 0-0 in Rotterdam, 3-1 in Londen.Peter schreef:Wat denken we trouwens? Is Feyenoord volledig kansloos? Ik zie namelijk nog wel een klein kansje op een stunt, hoor. Zo goed is dat Tottenham nou ook weer niet.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Dat laatste vind ik dat wel weer humor eigenlijk :DSpijker schreef:Wat denk je nou? je zit ene paar uur in zo'n stikbus, mag je er eindelijk uit om te pissen en wat eten en drinken te halen, gooien ze voor je neus de deuren op slot. Vervolgens zegt de smeris tegen je dat je maar in de struiken moet gaan pissen en dan wil er 1 van die gasten je ook nog een bekeuring gaan geven voor wildplassen.....Jabu schreef:Dus als ik het goed begrijp moet ik in zo'n geval gewoon tegen die 'uitbaatster' zeggen: ,,Laat er ons ook geen indianenverhaal van maken. Er sneuvelden wat ruiten.'' ;)
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Ik ook, alleen werd dat niet echt gewaardeerd. Drie jaar geleden bij Ado - Ajax gebeurde dat ook. We kwamen met 300 man tegelijk aan en er stonden twee van die blokhut wc's. Vervolgens zei de smeris dat we wel tegen het hek aan konden pissen. Komt er zo'n broekie aan die er eentje van de ouwe garde op de bon wilde slingeren voor wildplassen. Die werd met z'n kraag bijna aan het hek gehangen haha :D
Laat ik het zo zeggen. Zou jij als eigenaar van zo'n tankstation met een gerust hart een duizendtal voetbalsupporters in je toko naar binnen laten en er van uit gaan dat iedereen netjes komt betalen? Bij de meeste tankstations die in de buurt van een middelbareschool liggen mogen er maar een tweetal scholieren tegelijkertijd naar binnen. ;)
Er is dit seizoen een groot verschil tussen Tottenham thuis en Tottenham uit. Tottenham speelt de laatste weken echter steeds beter en ik denk dat Feyenoord op White Hart Lane kansloos met 3-0 verliest.Peter schreef:Wat denken we trouwens? Is Feyenoord volledig kansloos? Ik zie namelijk nog wel een klein kansje op een stunt, hoor. Zo goed is dat Tottenham nou ook weer niet.
Jaren geleden een zeer vermakelijke Spurs - feyenoord op tv gezien; eindstand 0-1, doelpunt kiprich. Spelers als de goey en de wolf, die tijd. Wat was het vermakelijke? De bal raakte alleen bij de aftrap de grond, alle andere balcontacten waren er voordat de bal de grond raakte.Thomas schreef:Er is dit seizoen een groot verschil tussen Tottenham thuis en Tottenham uit. Tottenham speelt de laatste weken echter steeds beter en ik denk dat Feyenoord op White Hart Lane kansloos met 3-0 verliest.Peter schreef:Wat denken we trouwens? Is Feyenoord volledig kansloos? Ik zie namelijk nog wel een klein kansje op een stunt, hoor. Zo goed is dat Tottenham nou ook weer niet.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
AD.Jaar uitsluiting Feyenoord geëist
ROTTERDAM - Het lot van Feyenoord in Europa blijft in elk geval tot half januari onzeker. De aanklager van de UEFA gaat in beroep tegen de straf van de Rotterdamse club voor de rellen in Nancy. De beroepszaak zal volgens de UEFA ‘ergens in de eerste twee weken van januari’ dienen.
Een precieze datum wordt geprikt wanneer duidelijk is wat Feyenoord op zijn beurt doet. De clubleiding wil wachten op de redenen die de aanklager geeft voor zijn besluit. Die krijgt Feyenoord binnen zes dagen te horen. Daarna mag Feyenoord op zijn beurt drie dagen de tijd nemen om een tegen-beroep in te stellen en vervolgens ook weer zes dagen om dat tegen-beroep te motiveren.
,,Het is het democratisch recht van de UEFA-aanklager om in beroep te gaan. Wij wachten nu zijn argumententatie af en bepalen daarna onze eigen strategie,’’ aldus Feyenoord-directeur Chris Woerts. Hij wilde gisteren niet spreken van een schok. ,,Natuurlijk: het is even slikken wanneer je woensdagavond in feeststemming naar huis gaat na de kwalificatie tegen Wisla Krakow en een dag later van het beroep hoort. Maar we hielden er al rekening mee dat het zo zou kunnen gaan.’’
De naam van Feyenoord zit vandaag wel gewoon in de koker bij de loting voor de volgende ronde van het UEFA Cup-toernooi. Teammanager Hans Hagelstein is bij de loting aanwezig. De UEFA overweegt zodra Feyenoord uit de koker rolt, erbij te vertellen dat de club nog in een tuchtzaak verwikkeld is.
Als Feyenoord, zoals mag worden verwacht, een tegenberoep instelt, dan is sprake van een zogenoemd cross-appeal en kan de straf straks toch hoger uitvallen. Maar dat kan ook als alleen de UEFA in beroep gaat. Slechts in het geval dat alleen een club in hoger beroep gaat, kan een straf nooit hoger worden.
Bij de beroepscommissie is in januari sprake van een volledig nieuwe behandeling van de zaak. Alleen zal dat nu veel uitgebreider gebeuren. Anders dan bij de tuchtcommissie mag Feyenoord met een delegatie verschijnen in Nyon en geeft de beroepscommissie daarnaast alle ruimte om getuigen en deskundigen te horen. Advocaten mogen pleiten en sinds een paar jaar is ook het gebruik van videobeelden toegestaan. In de regel trekt de beroepscommissie zeker een halve dag uit voor één zaak. De Nederlander Miel Maessen (oud-bestuurslid van Willem II en de KNVB) is vice-voorzitter bij de beroepscommissie, maar mag als landgenoot in januari niet over Feyenoord oordelen.
Voor de strafmaat zal opnieuw worden geput uit de 13 verschillende strafcategorieën die het UEFA-regelement telt. In oplopende zwaarte gaat het om: een waarschuwing (A), een reprimande ( B ), een boete (C), annuleren van het resultaat van een wedstrijd (D), wedstrijd overspelen (E), puntenaftrek (F), het opleggen van een resultaat (G), wedstrijd achter gesloten deuren (H), sluiten van stadion (I), wedstrijd(en) spelen in een derde land (J), diskwalificatie in lopende competities en/of uitsluiting van toekomstige competities (K), afnemen van titel (L), intrekken van licentie (M).
Ook de beroepscommissie weegt daarnaast mee of sprake is van recidivisme. Voor de UEFA geldt dan een periode binnen vijf jaar na de laatste overtreding. Recidivisme geldt als een strafverzwarende omstandigheid. In welke mate is niet inde reglementen vastgelegd. De tuchtcommissie en straks dus de beroepscommissie hebben op dit punt alle ruimte.
Het is zeker niet standaard dat de aanklager van de UEFA in hoger beroep gaat na een uitspraak van de tuchtcommissie. Maar volgens ingewijden komt het elk jaar toch wel een paar keer voor.
De meest recente keer was op 18 april 2006 naar aanleiding van een racisme-zaak tijdens de Champions League-achtste finale tussen Glasgow Rangers en Villarreal.
Aanklager eiste een jaar uitsluiting én puntenaftrek
De aanklager van de UEFA moet zeer vreemd hebben opgekeken van de straf die Feyenoord in eerste aanleg kreeg voor de rellen in Nancy. Hij zag zijn eis bij lange na niet gehonoreerd.
De aanklager eiste één jaar uitsluiting voor Feyenoord. Die straf moest ingaan in het eerstvolgende seizoen dat de club zich voor Europees voetbal zou plaatsen. Voor het lopende UEFA Cup-seizoen stelde de aanklager de aanvullende eis van drie punten in mindering. Dat had betekend dat Feyenoord in zijn poule van + 2 punten naar – 1 punt was gegaan en dat het zich eergisteren in de laatste groepswedstrijd tegen Wisla Krakow (3-1-zege) nooit had kunnen kwalificeren voor de volgende ronde.
Verder was er nog een eis van enkele tienduizenden Zwitserse francs boete.
In dit licht bezien, lijkt het logisch dat de aanklager nu beroep aantekent en niet akkoord gaat met de uitgesproken straf. Die is 125.000 euro boete, twee thuisduels zonder publiek voorwaardelijk met een proefperiode van drie jaar en de verplichting de schade aan het stadion van Nancy te betalen.
Die laatste sanctie is géén officiële straf in het tuchtreglement en dus is er strikt genomen geen sprake van een zuivere rechtsgang. Mogelijk vreest de aanklager een precedentwerking op dit punt en wil hij voorkomen dat clubs in de toekomst vaker verplicht worden schade aan elkaars stadion te vergoeden.
De beroepscommissie van de UEFA, bestaande uit 11 leden plus een voorzitter, zal zich hier in januari zeker over buigen. Als zij daarna met een uitspraak komt, is er voor Feyenoord en de aanklager nog een laatste beroepsmogelijkheid over.
Die is bij het onafhankelijke, door het IOC ingestelde Court of Arbitration for Sport (CAS).
Blij met de punten ...
- RosenbergSpits
-
- AT Toto winner 15/16