Mwaoh, alleen al het feit dat het aantreedt tegen het illustere Zulte Waregem doet Ajax' prestige naar onmetelijke hoogte stijgen.Jöhnk schreef: Daarbij staat Ajax' prestige op het spel.
Wat dat betreft kan Ajax dus wel een stootje hebben.
dat was uiteindelijk wel de reden waarom de vorige trainer is ontslagenJim schreef:Het gaat niet alleen om winnen. Want dan kun je beter in Eindhoven gaan supporteren. Aantrekkelijk, aanvallend voetbal, vooral daar gaat het om.
Toch? ;)
www.sportwereld.beGalamatch voor Zulte Waregem
SV Zulte Waregem zit in een luxepositie voor zijn laatste match in de groepsfase van de UEFA Cup. Essevee kan ontspannen het grote Ajax in de ogen kijken, want de Europese revelatie is nu al zeker van een plaats in de 1/16de finales.
Het is een bizarre situatie. Onze nationale topclubs Anderlecht, Club Brugge en Standard zijn Europees al uitgevoetbald, maar het kleine SV Zulte Waregem, twee jaar geleden nog in tweede klasse, kan straks kiezen tussen de tweede of derde plaats in zijn groep in de UEFA Cup.
Europees overwinteren doet de fusieclub op de grens tussen Oost- en West-Vlaanderen zeker al. Bij minstens een gelijkspel in het Gentse Ottenstadion tegen Ajax wordt Zulte Waregem tweede in zijn groep en ontmoet het in de 1/16de finales een topper uit de Champions League. Anders wordt Essevee derde en wacht een groepswinnaar uit de UEFA Cup. In beide categorieën zitten aantrekkelijke en minder aantrekkelijke tegenstanders.
Blij met verlies?
,,Het zou kunnen dat we van Ajax verliezen en dat ik daar dan vrijdag na de loting blij mee ben'', zegt trainer Francky Dury van Zulte Waregem. ,,Maar vergis je niet: ik wil mij tonen in Europa. En mijn spelers zullen niet vaak in hun leven de kans krijgen om Ajax te verslaan. We gaan er op het veld vol voor gaan. Dit is een galamatch, ik wil aan klantenbinding doen.''
Ajax heeft voor Dury geen geheimen meer. ,,Ajax is top: een goede keeper, Stam achterin, Huntelaar en Babel voorin. Enfin, ik kan zo de hele ploeg opnoemen. Het is een hele eer voor Zulte Waregem dat we tegen die ploeg kunnen spelen.''
Ajax kan alleen nog Europees uitgeschakeld worden als het met meer dan vier doelpunten verschil verliest. ,,Ze moeten niet bang zijn: we gaan niet met 5-0 winnen'', aldus Dury.
Door de zege tegen Lokeren schoof Zulte Waregem op naar de middenmoot in de Belgische competitie. Zondag volgt nog een wedstrijd tegen Charleroi. ,,Een enorm belangrijke wedstrijd'', zegt Dury. ,,Als we die winnen, dan staan we mogelijk zelfs in de linkerkolom. Bij winst is onze heenronde geslaagd: Europees gestunt, halfweg de rangschikking en doorgegaan in de beker.''
Het spook van Moskou
Als Zulte Waregem groepstweede wordt, speelt het in de volgende ronde tegen een afvaller uit de Champions League.
,,Laat de grote toppers nu maar komen'', zegt voorzitter Willy Naessens. ,,Werder Bremen zou bijvoorbeeld een heel mooie affiche zijn én financieel aantrekkelijk door de Duitse tv-gelden.''
Daar staat dan weer tegenover dat ook twee clubs uit Moskou uit de Champions League in de UEFA Cup terechtkomen. Na de slopende en dure trip naar Lokomotiv Moskou wil iedereen die clubs absoluut vermijden.
,,Het is echt niet te zeggen of we beter derde of tweede worden'', aldus Naessens. Hij stelde in het verleden al dat het Europese avontuur voor hem nu snel voorbij mag zijn omdat het te veel punten kost in de competitie.
,,Na de zege tegen Lokeren ben ik wat meer op mijn gemak. Maar de 1/16de finales worden allicht het einde: we moeten niet verder dromen.''
Dury wilde toch al even vooruit kijken. ,,Met de groep die ik dit jaar heb, kunnen we iedereen verslaan. Tegen Ajax moeten we nu eens niet winnen. Dat is nieuw voor mij. Ik heb tegen mijn spelers al vaak gezegd dat ze moesten winnen en dan deden ze het niet. Nu moet het niet, dus wie weet...''
Nee.SylvievdVaart schreef:dat was uiteindelijk wel de reden waarom de vorige trainer is ontslagenJim schreef:Het gaat niet alleen om winnen. Want dan kun je beter in Eindhoven gaan supporteren. Aantrekkelijk, aanvallend voetbal, vooral daar gaat het om.
Toch? ;)
Neuh, het gaat mij dan om het hele plaatje van onze Europese 'campagne'. 4 of 5 punten in deze campingpoule is gewoon te weinig. Tel daar de schande van Kopenhagen en het feit dat het voetbal vaker niet dan wel te harden was bij op.Thomas schreef:Ja, laten we het vooral van deze wedstrijd laten afhangen. Zo, dat is eens flink gechargeerd, Jöhnk. :D
Dus ten Cate moet vrezen voor zijn baan?Jim schreef:De voornaamste reden voor dat ontslag was dat de belangrijkste doelstelling, meestrijden om het landskampioenschap, niet was gehaald.
De T.Ajax-trainer is alle incidenten moe en wil alleen nog aan voetbal denken
TEN CATE SLAAT TERUG
GENT, woensdag
Het is zo’n wedstrijd uit de categorie: veel te verliezen, weinig te winnen. Want zelfs als Ajax vanavond Zulte Waregem verslaat, moet bij de loting voor de derde ronde nog blijken hoe die prestatie ingeschat moet worden. Misschien zou de voorkeur dan alsnog zijn uitgegaan naar een derde plaats en dus een andere groepswinnaar uit het toernooi om de UEFA Cup als opponent. Maar die berekenende houding past niet bij Ajax, vindt Henk ten Cate. Bovendien zit hij niet te wachten op nog meer negatieve publiciteit.
Nu moet het maar eens afgelopen zijn, zei Ten Cate maandag. Klaas-Jan Huntelaar was alweer de volgende speler wiens hoofd op het hakblok lag. Het gemanipuleer van de zendgemachtigde irriteert hem mateloos. „Ik heb de beelden van Vitesse-RKC gezien. Daarbij vergeleken was AjaxAZ kinderspel.” Conclusie: „Alles bij Ajax ligt momenteel onder een vergrootglas.”
Ten Cate snakt weer naar beschouwingen en borrelpraat over voetbal; over de ontwikkeling van zijn ploeg waarover hij ondanks alle hindernissen te spreken is. „We hebben aanzienlijk meer punten dan vorig jaar.” Want dat is gauw vergeten, de achterstand die Ajax vorig seizoen opliep (24 punten) en die niet in drie maanden weggewerkt kan worden. Zeker niet als AZ groeit en regerend kampioen PSV kwaliteit blijft waarborgen. „We worden beter en beter. Maar dat gaat met vallen en opstaan.”
De spelers van Ajax ondernamen de laatste twee weken veel om de zinnen te verzetten. Karten, koken, kinderen verblijden. Dat laatste bezoek had overigens een tweeslachtig karakter, want het valt zwaar om doodzieke kinderen in de ogen te moeten kijken. „Je bent drie dagen van slag”, zeggen de mensen die er in het ziekenhuis bij waren. En Ten Cate vraagt zich ondertussen af waarom die sociale bewogenheid in de media zo wordt weggestopt. „Het sneeuwt helemaal onder bij negatieve zaken.”
Doemdenkers moet Ajax vandaag zien te ontwijken in een buitenwijk van Gent, waar Zulte Waregem de ontmoeting met de grootmacht ziet als galawedstrijd. De fusieclub – het failliete Waregem omarmde het nietige Zultse VV – bestaat pas vijf jaar en is hoofdzakelijk samengesteld uit semiprofs. Na de promotie naar de hoogste afdeling kon het aanvangsuur van de trainingen iets vervroegd worden, van half zeven naar half zes. De werkgevers van de voetballers gingen akkoord.
De trainer is politieman; de voorzitter tevens eigenaar van Dakwerken Naessens in Zulte.
Gemoedelijkheid kent geen tijd. Een begroting van vier miljoen euro volstaat. Het is even afwachten wat dit Europese avontuur doet met de goedwillende Belgen. Bezoekjes aan Moskou, Barcelona en Wenen gingen erin als bokbier en op een gegeven moment verschenen er zó veel spelers in de media dat de voorzitter een oproep deed om terug te keren op aarde.
Gisteravond wilde de Belgische pers dan ook graag van Ten Cate weten hoe verleidelijk het is om dit ’ploegske’ te onderschatten. „Wij staan derde, zij tweede. Overbodige vraag dus”, aldus Ten Cate. Ook over de opdracht was hij uitgesproken. „Wij zijn nog nooit ergens naartoe gegaan om op de nul te spelen.”
In de opstelling zal de intentie vanavond duidelijk worden. Ten Cate wil met Wesley Sneijder, Ryan Babel én Kenneth Perez starten. Sneijder keert zondag tegen Excelsior terug van een schorsing en is gebaat bij speelminuten. Babel is net terug van een langdurige afwezigheid. Voor hem geldt hetzelfde. Perez moet nog drie duels brommen en mag zijn ritme evenmin verliezen. „Ik heb hem niet voor niets meegenomen. Deze wedstrijd komt als geroepen.”
Tom de Mul en Thomas Vermaelen beginnen dus niet in de basis en dat zal het Belgische publiek betreuren. De beide Ajacieden trokken uiteraard de meeste aandacht in het kleine Ottenstadion, dat uitverkocht is. Tim Matthys had zelfs zijn fototoestel meegenomen naar de training van Ajax. De spits en schoenenverkoper was al behoorlijk trefzeker in dit toernooi, waardoor Zulte Waregem kon stunten tegen Austria Wien en Sparta Praag. Hij wilde graag even vereeuwigd worden met zijn vriend Vermaelen, maar vooral met zijn voorbeeld Huntelaar. Beter konden de verhoudingen niet uitgebeeld worden.
Opstelling Ajax: Stekelenburg; Ogararu, Stam, Grygera, Emanuelson; Gabri, Heitinga, Perez, Sneijder; Huntelaar, Babel.
www.nieuwnieuws.nlAjax speelt met rouwbanden
De spelers van Ajax dragen woensdagavond in het UEFA-bekerduel tegen Zulte Waregen rouwbanden. Dat gebeurt naar aanleiding van het overlijden van oud-Ajaxspeler Cor van der Hart.
De ex-international overleed dinsdag op 78-jarige leeftijd. Van der Hart voetbalde van 1946 tot 1950 voor Ajax. In die periode kwam hij tot 74 optredens in de Amsterdamse hoofdmacht. In de jaren tachtig was hij ook nog enkele seizoenen werkzaam als jeugdtrainer bij Ajax.
Een keer een slechte Europese campagne zegt nog niet meteen alles over een trainer. Espanyol doet het de laatste weken goed in Spanje (met winst op Sevilla en Atletico Madrid). Betekent niet dat het fijn is om zo slecht te spelen en van ze te verliezen, maar het grote debacle was de wedstrijd tegen Sparta Praag. Als Ajax vandaag overtuigend wint is er niet zoveel aan de hand.Jöhnk schreef:Neuh, het gaat mij dan om het hele plaatje van onze Europese 'campagne'. 4 of 5 punten in deze campingpoule is gewoon te weinig. Tel daar de schande van Kopenhagen en het feit dat het voetbal vaker niet dan wel te harden was bij op.Thomas schreef:Ja, laten we het vooral van deze wedstrijd laten afhangen. Zo, dat is eens flink gechargeerd, Jöhnk. :D
Maar Ajax wint dit wel, hoor.