Vitesse
Poeder schreef:Danko Lazovic gelukkig bij Vitesse
“In Arnhem voel ik wel het vertrouwen”
20-11-2006 Zwart op Geel – Bart Lagerberg
Vitesse kent een historie met spelers uit (voormalig) Joegoslavië. Bosco Bursac was de eerste en werd een publiekslieveling en goalgetter. De afgelopen 10 jaar volgden velen zijn voorbeeld: Perovic, Rankovic, Stefanovic en natuurlijk Dejan Curovic. De volgende in de rij staat te popelen om te laten zien wat hij in huis heeft en om de supporters voor zich te winnen. Danko Lazovic, geboren op 17 mei 1983, is gelukkig bij Vitesse en wil de volgende legende worden.
Je bent nu drie maanden in Arnhem, heb je het naar je zin?
"Ja, ik ben heel erg gelukkig bij Vitesse. De mensen bij de club zijn erg aardig en iedereen wil me vanaf de eerste dag helpen. Ik voel het vertrouwen van de mensen binnen de club en dat heb ik twee jaar niet gehad. Ik voel me hier zoals ik me ook in Belgrado voelde; alsof ik bij familie ben."
Ik zag dat je na de training nog aan het doortrainen was met Onur Kaya. Is dat één van de spelers waar je veel mee optrekt?
"Ja, maar ik ga met iedereen goed om. Vandaag was ik nog bezig met Kaya. Op een andere dag is dat met een andere speler. De sfeer in de groep is erg goed maar we hebben op een stomme manier punten verloren tegen Groningen en NAC. Als we uit die twee wedstrijden meer punten hadden gehaald, was de sfeer nog beter geweest. De resultaten bepalen voor een groot deel de sfeer.
Vorig seizoen speelde je bij Feyenoord, was je verhuurd pan Bayer Leverkusen en aan Partizan Belgrado. Is het voor een jonge speler moeilijk om zoveel te verhuizen en te wennen aan verschillende omgevingen?
"Nee, dat was niet lastig omdat ik het niet naar mijn zin had in Rotterdam. Dan probeer je een andere uitdaging en zoek je naar een plaats waar je wel kan voetballen. Toen Bayer Leverkusen zich meldde was dat voor mij een mogelijkheid het Duitse voetbal te gaan proberen. Dat viel tegen. Ik zat veel op de bank en ik wil in deze fase van mijn carrière juist veel spelen."
Hoe was je privé-leven in Duitsland?
"Ik heb geluk gehad dat ik in Leverkusen een Kroatische vriend heb wonen. Daar ben ik veel mee opgetrokken. Daardoor heb ik een goede tijd gehad. Het is ook niet zo heel Rotterdam, dus ik reed ook vaak op en neer."
Hoe was het om daarna terug te gaan naar Belgrado?
"Ik wilde weg bij Feyenoord en Leverkusen omdat ik wilde voetballen. Ik wilde graag een half jaar veel spelen en me voor bereiden op de terugkeer naar Nederland. Eerst wilde ADO Oen Haag me hebben maar dat wilde Feyenoord niet en toen kwam Partizan. Dat was een mooie optie want Partizan is mij tweede thuis. Ik wilde proberen alles terug te krijgen wat ik kwijt was geraakt bij Feyenoord. Dus veel voetballen en vertrouwen krijgen van de mensen om me heen. ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt en ben blij dat ik nu in Arnhem ben."
Ben je zelf supporter van Partizan en ging je zelf als supporter naar wedstrijden?
'Ik ben geboren in een klein dorpje (Kragujevac) in Servië en dat was niet in de buurt van Belgrado. Ik speelde daar voor een kleine club. Toen ik 16 jaar was, ging ik naar Partizan. Vanaf die tijd totdat ik zelf bij de selectie kwam, ging ik altijd kijken naar de wedstrijden van Partizan. De club heeft me veel gegeven en ik hou van de club en de mensen. Het is mijn tweede thuis."
Bij Vitesse hebben veel (voormalig) Joegoslavische spelers gezeten zoals Bosco Bursac en...
(Lazovic vult zelf aan) "Perovic, Curovic en Rankovic. Dat komt, denk ik, doordat deze club iets speciaals heeft. Ze begrijpen mensen uit mijn land. Alle Servische spelers die hier hebben gespeeld, hebben een mooie carrière gehad bij Vitesse."
Deze spelers waren ook erg populair bij de supporters.
"Ja, dat weet ik. Curovic was misschien wel de meest populaire speler."
Hij rende na een doelpunt altijd rechtstreeks naar het vak met de fanatieke supporters. Ook al moest hij daarvoor het hele veld oversteken. Heb jij een bepaalde wijze waarop je je doelpunten viert?
"Nee, ik heb geen speciale manier voor het vieren van een doelpunt. Ik denk altijd aan het feit dat we een wedstrijd moeten winnen. Als ik scoor denk ik niet aan hoe ik ga juichen, maar ik denk alleen aan winnen."
Na de wedstrijd tegen Willem II, toen je was gewisseld, had De Mos een hoop kritiek. Hoe kijk jij aan tegen deze situatie?
"Bij de wissel was ik niet boos op de trainer. Ik was boos op mezelf omdat ik niet had gescoord en we slecht hadden gespeeld. We speelden thuis dus we moesten winnen maar ik was niet tevreden, ik heb hier later met de trainer over gesproken. In Nederland en in andere landen wacht de media tot zoiets gebeurt. Dan wordt zo'n incident opgeblazen en willen ze een negatieve sfeer creëren. Dat lukt niet want De Mos en ik hebben een zeer goede en eerlijke relatie."
Dus je relatie met de Aad de Mos is goed?
"Ja. ik ben zeer blij dat ik met Aad de Mos mag werken. Ik denk alleen maar positief over de trainer.'
Vitesse speelt nog niet altijd goed, wat kan er beter in de wedstrijd?
"We beginnen de wedstrijd vaak niet agressief genoeg. Tegen Heracles begonnen we agressief en met snel voetbal en we wonnen met 4-0. Tegen Willem II moesten we ook winnen en beginnen we de wedstrijd heel langzaam. Het is moeilijk om het tij dan tijdens de wedstrijd nog te keren. Maar het belangrijkste is dat we winnen, ook als we slecht spelen."
Wat kan er in je eigen spel nog beter?
"Er kunnen honderden dingen beter. Ik kan en moet nog zoveel leren. Ik ben blij dat ik die mogelijkheid hier krijg en met goede spelers voetbal van wie ik veel kan leren."
Je speelt nu ook weer voor het nationale elftal van Servië. Je bent een vast lid van de selectie.
"Het is nu erg speciaal om voor Servië te spelen. Het is voor het eerst in de historie dat we voor ons eigen land spelen. De supporters zijn erg enthousiast en trots en het geeft me een speciaal gevoel om voor het nationale team te spelen. Daarnaast gaat het sportief uitstekend. We hebben een goede Spaanse trainer (Clemente) en we zijn de kwalificatie goed gestart. We staan eerste in de poule."
Wat is het verschil tussen spelen voor Vitesse en het nationale elftal?
"Bij Vitesse train je elke dag met het elftal en geef je alles voor Vitesse om te winnen. Voor wedstrijden van Servië heb je maar maximaal 10 dagen om je voor te bereiden. De spelers reizen van verschillende clubs uit diverse landen naar Servië om de vijftigduizend supporters op de tribune een glimlach te geven. Iedereen in Servië leeft erg mee met het team. De supporters in Servië zijn erg fanatiek, zoals je dat kent in Griekenland en Turkije."
Je speelt met veel grote spelers bij het Nationale team. Hoe is dat?
"Toen ik achttien was maakte ik mijn debuut bij toen nog Servië-Montenegro. We speelden toen tegen Brazilië. Bij Brazilië speelde Ronaldo en Roberto Carlos en bij Servië: Mihajlovic, Kezman and Mijatovic. Dat waren heel bekende spelers en ik deed mee als speler van 18 jaar. Dit was de meest speciale wedstrijd uit mijn leven. Er spelen nu nog veel grote spelers bij Servië die me veel advies geven. Dat is erg leerzaam."
Wat verwacht je met Vitesse dit seizoen te bereiken?
"Het is lastig. We hebben een nieuw team met jonge spelers
en als we wat geluk hebben kunnen we UEFA-cup spelen. Dat zal voor ons en voor onze supporters heel mooi zijn. Maar dan moeten we wel wat geluk hebben, dat is belangrijk in het voetbal."
Als je je blijft ontwikkelen welke stap wil je dan over een aantal jaren maken?
"Ik ben geen dromer. Ik heb bij Vitesse een contract getekend voor vier jaar. Ik hoop dat Vitesse stapje voor stapje omhoog gaat en ik wil meegroeien met Vitesse. Ik wil hier niet één jaar spelen en dan weer naar een andere club gaan. De afgelopen twee jaar heb ik weinig gevoetbald en ik ben nu erg gelukkig bij Vitesse. Elke dag ga ik met plezier naar de club om te trainen en te spelen. Waarom zal ik ergens anders willen voetballen? Natuurlijk zijn de grote competities. Mooi om naar te kijken maar waarom zal ik daarheen willen als ik hier gelukkig ben? Ik weet niet wat me daar te wachten staat. Ik heb twee jaar gezocht naar een plaats waar ik gelukkig ben en die heb ik nu gevonden. Dat wil ik nu niet verliezen. Ik zag bij een wedstrijd in Gelredome een vlag hangen van mij met in het Servisch de tekst: There is only one Danko Lazovic. Dat is mooi. Toen ik die zag was ik echt gelukkig. Ik scoorde toen niet maar supporters geven me vertrouwen. Dat maakt het makkelijk voor mij om hier te spelen."
- Alaindebanaan
Je krijgt gelijk:Wouter schreef:Tja, op internet een grote mond hebben is altijd makkelijk.
Ik vraag me af wat de KNVB hiermee gaat doen: uit laten spelen of 0-3 als eindstand opnemen? Mij lijkt het laatste het meest logisch, maar het schijnt van het rapport van Bossen af te hangen. ADO zal wel een flinke straf krijgen, lijkt me.
vi.nlADO Den Haag-Vitesse wordt niet uitgespeeld
29/11/2006 12:46
De gestaakte wedstrijd ADO Den Haag-Vitesse gaat de boeken in met een uitslag van 0-3. Het bestuur betaald voetbal van de KNVB heeft besloten dat de wedstrijd niet wordt uitgespeeld en dat de tussenstand als eindstand wordt aangemerkt.
Op zondag 19 november namen supporters uit onvrede over de prestaties van ADO bezit van het veld in Het Zuiderpark. Scheidsrechter Ruud Bossen besloot het duel met Vitesse te staken. Er moesten op dat moment nog 23 minuten worden gespeeld.
Voor de stand in de Eredivisie is de uitslag met name voor Vitesse van belang. De Arnhemmers stijgen van de veertiende naar de tiende plek. ADO blijft zeventiende.
Overigens krijgt het incident voor de Hagenaars wellicht nog een staartje. De tuchtcommissie van de KNVB is nog steeds bezig met een onderzoek naar de gebeurtenissen.
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.
En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."
En speciaal voor de Dr.:
Nou ja... in ieder geval weer even boven NEC... kan je daar nog van genieten... het linkerrijtje... daar moet je nog maar een tijdje op wachten... want zaterdag zal het waarschijnlijk ook niet gered worden... en zal NEC weer boven Vistas komen te staan... ( :eusa_pray: )Poeder schreef:Nog een uur en dan kan ik alle emoties van de week weer van me af schreeuwen,..........
In ieder geval weer boven NEK en na vanavond jawel HET LINKERRIJTJE!!!
Zucht,..... met weemoed denken we terug aan het zwartegeld van Aalbers en vrinden :sad:
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
Een matige middenmotor dan... vooruit. misschien dat ze nog bij de eerste 9 zullen eindigen, maar daar moeten ze heeeel hard voor werken.Wouter schreef:Vitesse is gewoon een middenmotor.
Op zijn hoogst... X'C
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
- Alaindebanaan
De verdediging lijkt me te zwak..... De aanval en het middenveld gaan wel, als iedereen beschikbaar is. Maar ook gister weer, Alves loopt er bij vlagen zó tussendoor..... ;)Wouter schreef:Vitesse is gewoon een middenmotor.
Op zijn hoogst... X'C
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.
En speciaal voor de Dr.:
En speciaal voor de Dr.:
Ook de Nederlandse scheidrechters hebben last van de UEFA ziekte alleen de kleinere te bestraffen. ;)
Janssen krijgt rood, nadat hij veel te hard doorgaat op iemand, omdat RKC doorspeelt na een vermaande overtreding.
Cocu kreeg voor precies hetzelfde tegen AZ niet de rode kaart, toen heette dat 'terecht' , want de tegenstander is op dat moment onsportief.
Janssen krijgt rood, nadat hij veel te hard doorgaat op iemand, omdat RKC doorspeelt na een vermaande overtreding.
Cocu kreeg voor precies hetzelfde tegen AZ niet de rode kaart, toen heette dat 'terecht' , want de tegenstander is op dat moment onsportief.
Op zich was die rode kaart voor Janssen wel terecht natuurlijk. Daarvoor was wel een overtreding gemaakt door RKC die de scheidsrechter had moeten bestraffen, maar zo'n overtreding mag je nooit tolereren als scheidsrechter.
Kortom: Cocu had er ook één moeten hebben.
De wedstrijd was weer bar slecht. Blijkbaar was het goede spel tegen PSV de zwaluw die nog geen zomer maakt...
Kortom: Cocu had er ook één moeten hebben.
De wedstrijd was weer bar slecht. Blijkbaar was het goede spel tegen PSV de zwaluw die nog geen zomer maakt...
Hmm, ik heb niet kunnen terugzien op televisie, maar ik begrijp nu dat Van der Schaaf toneel lag te spelen. Terecht dat Van Dongen liet doorspelen dus. Ik word zelf sowieso strondziek van al die spelers die steeds gaan liggen terwijl er niets aan de hand is.
Lazovic kreeg trouwens wel een trap in het gezicht. Dat is vreemd genoeg weer niet uitgezonden, schijnt het.
Lazovic kreeg trouwens wel een trap in het gezicht. Dat is vreemd genoeg weer niet uitgezonden, schijnt het.
Mee eens, spelers vallen bij het minste contact ter aarde alsof ze nooit meer op zullen staan. Als we dan iedere keer het spel moeten onderbreken weet je zeker dat je geen tempo in het spel krijgt.
Als het echt ernstig is kan een scheidsrechter ingrijpen maar anders gewoon lekker doospelen. Het is overigens een uitstekende manier om je tegenstander een kaart aan te smeren. Je hebt bij iedere ploeg wel één of meerdere spelers die ineens compleet door het lint gaan als je doorspeelt. Zeg maar het type Buijs of Bosschaart. Als je doorspeelt en er wel even aan denkt om op tijd op te springen kun je daarna verder met een man meer.
Als het echt ernstig is kan een scheidsrechter ingrijpen maar anders gewoon lekker doospelen. Het is overigens een uitstekende manier om je tegenstander een kaart aan te smeren. Je hebt bij iedere ploeg wel één of meerdere spelers die ineens compleet door het lint gaan als je doorspeelt. Zeg maar het type Buijs of Bosschaart. Als je doorspeelt en er wel even aan denkt om op tijd op te springen kun je daarna verder met een man meer.
Het vreselijkste in het voetbal, op dit moment. Ik walg er echt van. :pukey: Wat dat betreft was het erg fijn dat Corradi van Manchester City er een tweede geel voor kreeg en alle duiken van de spelers van Sevilla niet werden beloond. Daar geniet ik echt van. :xyxthumbs:Wouter schreef:Hmm, ik heb niet kunnen terugzien op televisie, maar ik begrijp nu dat Van der Schaaf toneel lag te spelen. Terecht dat Van Dongen liet doorspelen dus. Ik word zelf sowieso strondziek van al die spelers die steeds gaan liggen terwijl er niets aan de hand is.
Er zijn maar weinig spelers die niet regelmatig vallen. Spanjaarden, Zuid-Amerikanen, Portugezen, Italianen, Nederlanders, noem maar op. Alleen de Engelsen zie ik het heel weinig doen. Volgens mij is gaan werken met tv-beelden tijdens de wedstrijd de enige manier om het echt uit te roeien.
Helemaal mee eens, Louis van Gaal schijnt dit ook te gaan voorstellen in een 'kolom' in Coach. Ik erger me er ook mateloos aan dat spelers gaan liggen om de tegenaanval eruit te halen. Nu gebruikte Van Gaal gisteren een verkeerd voorbeeld, want de overtreding op Emanuelson was er wel degelijk een, maar zijn visie is goed. Gewoon geen fair play meer, als de scheidsrechter het een overtreding vindt, moet hij fluiten.Marillion schreef:Mee eens, spelers vallen bij het minste contact ter aarde alsof ze nooit meer op zullen staan. Als we dan iedere keer het spel moeten onderbreken weet je zeker dat je geen tempo in het spel krijgt.
Ziet een speler dat het ernstig is, zullen ze toch alsnog wel de bal buiten spelen, wat dat betreft blijven ze collega's. Maar buitenspeler hoeft dus niet meer, dan ben je van al het gezeur af.
Maar dit is toch al de huidige regel ?Arwin schreef:Ziet een speler dat het ernstig is, zullen ze toch alsnog wel de bal buiten spelen, wat dat betreft blijven ze collega's. Maar buitenspeler hoeft dus niet meer, dan ben je van al het gezeur af.
Bij mijn weten is het tegenwoordig de scheids die beslist of er wel of niet doorgespeeld wordt en normaal gesproken wordt er alleen afgefloten als het ernstig is en/of er bloed te zien is.
De spelers moeten gewoon doorspelen en zich niet zo aanstellen !
Daarbij mag De Mos zich eerst een druk maken over zijn eigen spelers, vooral Vd Schaaf maakte een smerige overtreding via een keiharde elleboogstoot. Waar hij slechts geel voor kreeg :nooo:
Dezelfde kaart kreeg Hersi in de 2e helft na een aanslag, waarbij hij godzijdank de tegenstander miste. Beiden hadden een dieprode kaart moeten krijgen en enkele wedstrijden schorsing, maar dankzij de vreemde regelgeving zijn ze nu al 'bestraft' dus wordt er achteraf geen actie ondernomen.
Vitesse maakte inderdaad een aantal schandalige overtredingen gisteren.Baseman schreef:Maar dit is toch al de huidige regel ?Arwin schreef:Ziet een speler dat het ernstig is, zullen ze toch alsnog wel de bal buiten spelen, wat dat betreft blijven ze collega's. Maar buitenspeler hoeft dus niet meer, dan ben je van al het gezeur af.
Bij mijn weten is het tegenwoordig de scheids die beslist of er wel of niet doorgespeeld wordt en normaal gesproken wordt er alleen afgefloten als het ernstig is en/of er bloed te zien is.
De spelers moeten gewoon doorspelen en zich niet zo aanstellen !
Daarbij mag De Mos zich eerst een druk maken over zijn eigen spelers, vooral Vd Schaaf maakte een smerige overtreding via een keiharde elleboogstoot. Waar hij slechts geel voor kreeg :nooo:
Dezelfde kaart kreeg Hersi in de 2e helft na een aanslag, waarbij hij godzijdank de tegenstander miste. Beiden hadden een dieprode kaart moeten krijgen en enkele wedstrijden schorsing, maar dankzij de vreemde regelgeving zijn ze nu al 'bestraft' dus wordt er achteraf geen actie ondernomen.
Het is volgens mij inderdaad ook al de huidige regel. Het probleem is, dat er een gentlemen agreement is tussen de clubs / spelers, dat de bal wordt buitengeschoten als iemand geblesseerd is. Dat agreement moeten ze dus afschaffen, niet meer gebruiken. Dan ligt het spel voortaan alleen stil als de scheidsrechter aanleiding ziet te fluiten voor een overtreding, anders speel je gewoon geconcentreerd door, niet als een wildeman die iemand wil neerschoppen.
Bron: De Gelderlander 13-12-2006Theo en Aad - Column Borgman
Snapt u nog iets van de beslissingen van de aanklager betaald voetbal in Zeist? Theo Janssen krijgt vier duels schorsing, Klaas-Jan Huntelaar gaat vrijuit. Beide spelers deelden zondag een stevige tik uit. Janssen vloerde Fung a Wing van RKC. In het stadion dacht ik dat het een doodschop was. Later maakten televisiebeelden duidelijk dat de spectaculaire buiteling van de RKC’er de overtreding zo spannend maakte. Vier wedstrijden is een wel erg forse straf, waarbij ik sterk de indruk heb dat Janssen moet boeten voor de slechte naam die Vitesse blijkbaar heeft in Zeist.
De overtreding van Huntelaar oogde minder hard, maar hij blesseerde zijn tegenstander Simon Cziommer wel degelijk. Arbiter Eric Braamhaar gaf naderhand toe dat een rode kaart hier op zijn plaats was, maar de aanklager ziet af van een onderzoek. Ik wil graag geloven dat het niets uitmaakt dat Huntelaar bij Ajax speelt, maar dat lukt me zo langzamerhand niet meer. Het is pure klassejustitie, waarbij de topclubs steevast bevoordeeld worden.
Ondertussen ben ik zeer benieuwd naar de komende ontwikkelingen bij Vitesse. Nu de korte winterstop aanstaande is, komt ook het moment dichterbij waarop de clubleiding van Vitesse moet beslissen over Aad de Mos. Uit de geluiden die ik hoor, maak ik op dat Vitesse langer door wil met de kleurrijke trainer. Beide partijen zouden al nagenoeg rond zijn over een nieuw, tweejarig contract.
In het kerstmagazine van Vitesse zegt algemeen directeur Paul van der Kraan echter iets opvallends. Hij geeft aan dat de club kiest voor een geleide opbouw en dat er geen ‘rare bokkensprongen’ mogelijk zijn. Van De Mos is bekend dat hij graag wil doorselecteren. Maar zal dat mogelijk zijn met een nagenoeg lege portemonnee? Dat lijkt me niet. De enige oplossing is dan dat er naast Youssouf Hersi nog meer spelers zullen moeten vertrekken.
De overtreding van Huntelaar is op dat moment waargenomen, beoordeelt en niet bestraft door de scheidsrechter, wat Huntelaar volgens de regelementen van de KNVB vrijpleit van verdere vervolging.
Dat een journalist geen kennis heeft van deze regel (terwijl hij dezelfde zondag nog door Hugo Borst is aangehaald) en op de basis van zijn misvatting nog eens aantijgingen doet als 'klassejustitie', vind ik echt diep- en dieptriest.
Dat een journalist geen kennis heeft van deze regel (terwijl hij dezelfde zondag nog door Hugo Borst is aangehaald) en op de basis van zijn misvatting nog eens aantijgingen doet als 'klassejustitie', vind ik echt diep- en dieptriest.
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects
-The Usual Suspects