Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za dec 02, 2006 3:06 pm

Hij constateert de gebreken van de gemiddelde Nederlandse voetballer maar ziet Nederland op dat gebied de komende jaren vooruitgang boeken. Wat doen jullie daar melodramatisch over, zeg.
Laatst gewijzigd door FlaFlu op za dec 02, 2006 3:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za dec 02, 2006 3:07 pm

Jöhnk schreef:
Thomas schreef:Hij heeft het er over dat hij denkt dat het Nederlandse voetbal in z'n algemeenheid heel goed kan worden.
Ja, maar even daarvoor zegt hij dat het niveau van Ajax exemplarisch is voor de staat van het Nederlands voetbal in zijn algemeenheid.

Henk ziet dus een verband.
Ja, omdat Ajax op dit moment veel Nederlandse spelers in de basis heeft staan. Ajax heeft echter het voordeel dat het ook buitenlanders kan aantrekken, in tegenstelling tot het Nederlands elftal. Ajax is dus niet puur afhankelijk van Nederlandse voetballers.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za dec 02, 2006 3:08 pm

Ik doe helemaal niet melodramatisch. Ik constateer dat Ten Cate verwacht dat Ajax over 4 of 5 jaar heel goed is.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za dec 02, 2006 3:09 pm

Thomas schreef:Ajax is dus niet puur afhankelijk van Nederlandse voetballers.
Maar wel voor een steeds groter wordend gedeelte. Als we de woorden van Van Geel mogen geloven.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za dec 02, 2006 3:10 pm

Nog groter dan 8 Nederlandse basisspelers? Dat lijkt me sterk en zou behoorlijk dom zijn.

LucaS

Bericht door LucaS » za dec 02, 2006 3:12 pm

Waarom dom? Het Nederlandse voetbal staat al sinds begin jaren 70 in hoog aanzien en heeft altijd goed gepresteerd. De ellende is begonnen met het meer dan twee buitenlanders per team toelaten en het loslaten van de specifieke Nederlandse speelwijze en spelopvatting. Iets waarin ten cate vrolijk meedoet

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za dec 02, 2006 3:14 pm

Nederlandse voetballers missen bepaalde kwaliteiten. Sterker nog, bepaalde type voetballers vind je niet of nauwelijks in Nederland. Het is naief om te denken dat je kan overleven met alleen Nederlandse spelers in je basisopstelling. Zeker gezien het lage aantal toppers dat de jeugdopleiding de afgelopen jaren levert.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za dec 02, 2006 3:19 pm

Ik ben pertinent voor een hoog gehalte aan Nederlanders in de a-selectie.

Aangevuld met kwaliteiten die in Nederland niet te vinden zijn.

En volgens mij is dat ook het beleid dat Ajax wil voeren. Sta ik volledig achter, want de geschiedenis leert dat alleen dit tot Europacups leidt.

LucaS

Bericht door LucaS » za dec 02, 2006 3:21 pm

Hou toch op. Er zitten ontzettend veel eigen spelers in de selectie; allemaal international ook nog eens. De jeugdige Ajacieden in de selectie zijn zelfs europees kampioen in hun leeftijdsgroep.
AZ deed het heel aardig in Europa met grotendeels Nederlandse spelers.

Jesse

Bericht door Jesse » za dec 02, 2006 3:22 pm

Daarbij zie ik ook liever een Nederlands team dan een vreemdelingenlegioen verzameld uit de meest exotische landen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

999

Bericht door 999 » za dec 02, 2006 3:22 pm

Jöhnk schreef:Ik doe helemaal niet melodramatisch. Ik constateer dat Ten Cate verwacht dat Ajax over 4 of 5 jaar heel goed is.
Dan al !!. ;)
Blij met de punten ...

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za dec 02, 2006 3:22 pm

Jöhnk schreef:Ik ben pertinent voor een hoog gehalte aan Nederlanders in de a-selectie.

Aangevuld met kwaliteiten die in Nederland niet te vinden zijn.

En volgens mij is dat ook het beleid dat Ajax wil voeren. Sta ik volledig achter, want de geschiedenis leert dat alleen dit tot Europacups leidt.
Ik ben er ook voor. Maar dan moet de jeugdopleiding wel goede, complete voetballers voortbrengen en geen spelers als Maduro, Heitinga en De Ridder. Op dit moment ontbeert onze selectie al voor het zoveelste jaar op rij veel specifieke kwaliteiten, die in het buitenland wel te vinden zijn. Daarnaast ontbeert het zelfs kwaliteiten waar Nederlandse ploegen vroeger nooit naar op zoek moesten in het buitenland (een goede techniek, bijvoorbeeld).

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za dec 02, 2006 3:24 pm

Lucas schreef:Hou toch op. Er zitten ontzettend veel eigen spelers in de selectie; allemaal international ook nog eens. De jeugdige Ajacieden in de selectie zijn zelfs europees kampioen in hun leeftijdsgroep.
AZ deed het heel aardig in Europa met grotendeels Nederlandse spelers.
Waar ontken ik dat? En wat zegt het dat ze internationals zijn? Dat maakt Maduro en Heitinga nog geen complete en goede voetballers.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za dec 02, 2006 3:30 pm

Dus Maduro is geen zekerheidje voor het niveau van Ajax meer?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za dec 02, 2006 3:38 pm

Ik vind Maduro niet goed genoeg, nee. Jij wel?

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za dec 02, 2006 3:49 pm

Ik heb altijd twijfels bij Maduro gehad. Met name bij zijn handelingssnelheid.

Maar nee, ik schrijf hem nog niet af. Vond hem tegen Espanyol in de eerste helft overigens de enige Ajacied die een aanvaardbaar niveau haalde, met initiatief naar voren bovendien.

Heitinga schrijf ik ook niet af. Ik vind dat hij tot op heden een aanvaardbaar seizoen draait, voornamelijk op posities die niet de zijne zijn. Je zou haast terugverlangen naar de tijd dat Ajax met John in het centrum die schaal won waarvoor we nu alweer uitgeschakeld zijn.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za dec 02, 2006 4:02 pm

Los van het feit of Maduro het gaat halen of niet, produceert de jeugdopleiding van Ajax de laatste jaren maar weinig complete/uitstekende voetballers. Zo weinig zelfs dat het vertrouwen in Nederlandse spelers ongegrond te noemen valt. Zweren bij een basisteam dat voor 8 of 9 spelers uit Nederlanders bestaat lijkt me dan ook behoorlijk naief. Of ben je het daar niet mee eens?

Ik vind ook dat Heitinga tot nu toe een redelijk seizoen draait, maar beter dan een waterdrager zal hij nooit worden, denk ik.

Jij zou Heitinga naast Stam willen zien? En wie zou je dan op rechtsback zetten?

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za dec 02, 2006 4:10 pm

OK, over de kwaliteit van wat uit de jeugd komt valt te twisten. Maar bedenk wel dat spelers soms de tijd nodig hebben. Rijkaard en zelfs Van Basten zijn ook tig keer afgeschreven.

Waar Ajax mijns inziens vooral niet in slaagt, is het behoorlijk aanvullen van wat men al in huis heeft. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je eerst kijkt wat je in huis hebt en wat je nodig hebt voordat je je op de transfermarkt begeeft.
Thomas schreef:Ik vind ook dat Heitinga tot nu toe een redelijk seizoen draait, maar beter dan een waterdrager zal hij nooit worden, denk ik.
Ben ik het niet mee eens. Vond hem een van de dragende krachten in het team dat in 2004 de titel won.
Jij zou Heitinga naast Stam willen zien? En wie zou je dan op rechtsback zetten?
Precies wat ik bedoel. Waarom heeft Ajax geen rechtsback die aansluit op de kwaliteiten van het aanwezige spelersmateriaal? Want wat heb je aan Ogararu als je Urby op links hebt spelen?

Eerst kijken wat je hebt, dan pas de transfermarkt op. Het lijkt mij zo makkelijk. :blush:

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za dec 02, 2006 4:19 pm

Jöhnk schreef:OK, over de kwaliteit van wat uit de jeugd komt valt te twisten. Maar bedenk wel dat spelers soms de tijd nodig hebben. Rijkaard en zelfs Van Basten zijn ook tig keer afgeschreven.
Maar die jongens waren technisch al van een andere orde. Je ziet dat veel van de huidige jeudspelers naast de tactische, mentale en fysieke tekortkomingen soms zelfs nog technische tekortkomingen hebben.
Jöhnk schreef:
Precies wat ik bedoel. Waarom heeft Ajax geen rechtsback die aansluit op de kwaliteiten van het aanwezige spelersmateriaal? Want wat heb je aan Ogararu als je Urby op links hebt spelen?

Eerst kijken wat je hebt, dan pas de transfermarkt op. Het lijkt mij zo makkelijk. :blush:
Zeker. De aankopen zijn al jaren matig. Ogararu vind ik een blunder van Van Geel. Een speler die je in principe alleen maar gebruikt wanneer Emanuelson niet speelt als linksback en je een doorsluitende linksback opstelt, mag nooit 4 miljoen kosten.
Ik gaf een paar dagen geleden nog kritiek op Van Geel. Z'n transferbeleid valt me behoorlijk tegen.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za dec 02, 2006 4:24 pm

Ach, beperkingen. Iedere speler heeft beperkingen. Ajax moet die beperkingen maar aanvullen dmv. gerichte versterkingen.

Van der Meyde had zogenaamd ook talloze beperkingen. Tja.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za dec 02, 2006 4:26 pm

Jammergenoeg gaat het bij veel jeugdspelers om grote en of teveel beperkingen, die niet genoeg gecompenseerd worden door echte sterke punten.

Van der Meijde was geen wereldvoetballer, maar ik verlang al een hele tijd terug naar z'n voorzet.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za dec 02, 2006 4:31 pm

Ja, daar verschillen we dus van mening. Ik vind wel degelijk dat Stekelenburg (reflex), Babel (snelheid, traptechniek), Sneijder ((trap)techniek), Urby (loopvermogen, techniek) en Heitinga (opbouw) bepaalde (uitzonderlijke) kwaliteiten hebben.

Over Maduro en Vermaelen heb ik mijn twijfels, ja. Altijd gehad ook.

Michael_B

Bericht door Michael_B » za dec 02, 2006 4:36 pm

Thomas schreef:Jammergenoeg gaat het bij veel jeugdspelers om grote en of teveel beperkingen, die niet genoeg gecompenseerd worden door echte sterke punten.

Van der Meijde was geen wereldvoetballer, maar ik verlang al een hele tijd terug naar z'n voorzet.
Ik las laatst dat Van Geel hem weer naar Amsterdam wilde halen, maar Ten Cate tegen was. Weet niet of ik daar nu echt blij mee moet zijn, volgens mij is hij ver weggezakt. Bovendien was het nou ook niet bepaald een supertopper.

Maar die voorzet he... :yes:
Face your fears and live your dreams, No Fear

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za dec 02, 2006 5:01 pm

Jöhnk schreef:Ja, daar verschillen we dus van mening. Ik vind wel degelijk dat Stekelenburg (reflex), Babel (snelheid, traptechniek), Sneijder ((trap)techniek), Urby (loopvermogen, techniek) en Heitinga (opbouw) bepaalde (uitzonderlijke) kwaliteiten hebben.

Over Maduro en Vermaelen heb ik mijn twijfels, ja. Altijd gehad ook.
Daarin verschillen niet zoveel van mening (al heb ik minder twijfels over Vermaelen dan over Heitinga) maar ik vind dat in een aantal gevallen die kwaliteiten niet compenseren voor de tekortkomingen.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za dec 02, 2006 5:07 pm

Ik dus wel.

Plaats reactie