Ajax-PSV
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
Als Rosenberg erin was gekomen voor Vermaelen was de wedstrijd hetzelfde geëindigd. Lange ballen pompen had niets opgeleverd, het zat er gewoon niet meer in.
Ik kon me vroeger juist doodergeren als er weer aanvallers ingebracht werden voor verdedigers. Stonden we met 5 spitsen te voetballen die elkaar in de weg liepen en er komt toch geen goede voorzet van de zijkanten.
Tegen psv achterkomen is gewoon verliezen, simple as that.
Ik kon me vroeger juist doodergeren als er weer aanvallers ingebracht werden voor verdedigers. Stonden we met 5 spitsen te voetballen die elkaar in de weg liepen en er komt toch geen goede voorzet van de zijkanten.
Tegen psv achterkomen is gewoon verliezen, simple as that.
Ach, dit zal hoogstwaarschijnlijk voorlopig weer de laatste keer zijn dat er echt te k*nkeren valt op HtC dus ziet men zijn kans schoon. ;)
Slechte wissels, belachelijk commentaar over de PSV goal en...en...euh..hebben jullie gezien hoe hij z'n haar had zitten? Echt geen porem...
Voorlopig ben ik erg in mijn nopjes met HtC. Ik kan mij indentificeren met z'n bluf en humor die mijns inziens ook past bij Ajax, het voetbal is meer en meer het bekijken waard waardoor ik weer met plezier naar het stadion ga en het gaat bovendien ook nog gepaard met een hoop punten extra i.v.m. vorig seizoen.
Slechte wissels, belachelijk commentaar over de PSV goal en...en...euh..hebben jullie gezien hoe hij z'n haar had zitten? Echt geen porem...
Voorlopig ben ik erg in mijn nopjes met HtC. Ik kan mij indentificeren met z'n bluf en humor die mijns inziens ook past bij Ajax, het voetbal is meer en meer het bekijken waard waardoor ik weer met plezier naar het stadion ga en het gaat bovendien ook nog gepaard met een hoop punten extra i.v.m. vorig seizoen.
De ploeg der dapp're Meersche Helden...
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Helemaal mee eens. Gister bij VI maakte hij zo'n heerlijke, rustige, maar zelfverzekerde indruk. Die maakt zich niet druk. Het meeste wat hij zegt is logisch, z'n opstellingen zijn logisch, alles klopt gewoon weer. We hebben een ontzettende goede start gemaakt en doen weer volop mee om het kampioensschap. Het gaat weer goed met Ajax en daar heeft hij een belangrijk aandeel in.
Dat is dan jammer voor Lyon, maar ik weet zeker dat Lyon van bijvoorbeeld Real Madrid wint omdat ze aanvallend voetbal spelen. Als ze achteruit zouden hebben gehangen had Real veel meer kans gemaakt.Baseman schreef:En jij denkt dat Lyon blij is met een kwartfinale ?Thomas schreef:Lyon heeft in de laatste 5 jaar 4 keer de kwartfinale gehaald, geloof ik. Daar kan PSV voorlopig bij lange na niet aan tippen.
Dat stelt voor hun niets voor, zelfs PSV haalde 3 jaar geleden de halve finale en won die bijna. Niet voor niets zijn ze daar ieder jaar doodziek na de zoveelste vroegtijdige uitschakeling, en dan hebben ze weinig aan de complimenten voor hun spel. Ik ben dit jaar dan ook weer erg benieuwd, ze verdienen het ondertussen zeker.
Countervoetbal in z'n algemeenheid niet. Maar Arsenal speelt dan ook wel iets beter, mooier en vloeiender voetbal dan PSV. Arsenal is dan ook uitzonderlijk, in mijn ogen. Ze zijn dan wel ijzersterk in de omschakeling, maar ze komen tot heel veel aanvallen per wedstrijd en spelen regelmatig een tegenstander van de mat.Baseman schreef:Nee, ik geef aan dat countervoetbal verre van laf, anti en Duits hoeft te zijn. Alleen in Nederland geilt men nog steeds op zaken als balbezit, maar dat zegt niets. Arsenal is een duidelijk voorbeeld daarvan. En kijk maar naar het spel van de Italiaanse clubs, daar weten jullie ook alles van. Leuk ruim 60% balbezit, maar na het laatste fluitsignaal sta je weer met lege handen.Jij wilt PSV en de manier waarop men daar voetbalt vergelijken met Arsenal?
Prima. Ik vind er alleen niets aan en het betekent al helemaal niet dat er geen resultaten te behalen vallen met aanvallend voetbal.Baseman schreef:Ik weet niet of het met lef te maken heeft, gezien de resultaten van de laatste 10 jaar van PSV blijkt gewoon dat het (voor hun) geweldig werkt. Vooral onder Hiddink heeft PSV een grote stap voorwaarts gezet, niet altijd met aanvallend en attractief voetbal (vorig seizoen al helemaal niet), maar wel met aansprekende resultaten.Bij Ajax doet men dat het liefst met aanvallend voetbal, bij PSV heeft men vaak niet het lef (of mag ik het niet zo noemen) om het zo te proberen en kiest men voor veiligheid.
Helemaal niet. Hij stelt er altijd minstens een op en met Urby heb je een niet-vleugelspeler die de vleugel beter bespeelt dan 95% van de vleugelspelers uit de Eredivisie.Lucas schreef:Mooie sig Jim! :cheer:
Jim had volkomen gelijk; ten Cate doet precies hetzelfde als Koeman. Counteren tegen sterke tegenstanders en vleugelspitsen dood verklaren!
En dat allemaal terwijl Ajax (naast Babel) geen spelers heeft die al regelmatig sterk presteren op de vleugel (maar misschien komt dat van een aantal spelers nog).
Een counterwedstrijd spelen heb ik Ajax dit seizoen niet zien doen. Over welke wedstrijd heb je het?
Ten Cate doet het redelijk. Het spel ziet er vaak goed uit, Ajax is weer de ploeg met de meeste doelpogingen. Spelers zijn positief over hem, ook dat is belangrijk van een trainer, de sfeer lijkt prima. Natuurlijk heeft ten Cate een selectie die zaken herbergt die de afgelopen jaren niet aanwezig waren, maar hij lijkt er vooralsnog redelijk mee uit de voeten te kunnen.Jesse schreef:Eens. :yes:Jim schreef:Wel nog wat aan zijn wedstrijdcoaching sleutelen.
Hoe vind jij dat ten Cate het doet, Lucas?
Redelijk, omdat hij natuurlijk wel de twee belangrijkste wedstrijden van het jaar belangrijke fouten heeft gemaakt. Bijzonder jammer dat het juist daar moest gebeuren (of zijn de andere ploegen misschien niet sterk genoeg om fouten aan te tonen?)
Ik geef Jim gelijk Thomas, omdat ten Cate, net als Koeman, in belangrijke wedstrijden 442 speelt. Net als PSV dus safety eerst. Ajax heeft juist haar successen behaalt door een eigen, afwijkende speelstijl te hanteren. Ten Cate zet die overboord. Kom nou niet aanzetten met Emanuelson als linksbuiten, want dat is ie niet. Net als PSV speel je dan ook behoorlijk aanvallend als je sterker bent dan de tegenstander.
Spijtig alleen dat het karakter van Ajax op deze wijze naar de knoppen gaat. Ajax speelstijl stond bijna garant voor hogere toppen en diepere dalen dan PSV. En in goede tijden ook mooier voetbal. Dat is ten Cate aan het begraven.
I think I lost my fucking headache
Welke fouten maakte hij volgens jou tegen PSV?Lucas schreef: Redelijk, omdat hij natuurlijk wel de twee belangrijkste wedstrijden van het jaar belangrijke fouten heeft gemaakt. Bijzonder jammer dat het juist daar moest gebeuren (of zijn de andere ploegen misschien niet sterk genoeg om fouten aan te tonen?)
Hier begrijp ik dus helemaal niets van. Ajax speelt juist meer en meer dominant en aanvallend, maar het karakter gaat naar de knoppen? Wat is dat karakter dan volgens jou? 4-3-3? Ook als je geen fatsoenlijke buitenspelers hebt? Tegen PSV speelt Ajax 3-4-3, ook verkeerd? Tegen Heereveen en Feyenoord wijzigt Ten Cate de opstelling, maar daardoor zitten die clubs wel volledig in de tang bij Ajax en wordt Feyenoord zelfs weggespeeld. Wat wil je nu eigenlijk?Spijtig alleen dat het karakter van Ajax op deze wijze naar de knoppen gaat. Ajax speelstijl stond bijna garant voor hogere toppen en diepere dalen dan PSV. En in goede tijden ook mooier voetbal. Dat is ten Cate aan het begraven.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
Wisselbeleid. Met een omzetting in de rust veranderde Koeman het complete karakter van de wedstrijd. Ten Cate deed niets om dat te keren. Daarna natuurlijk de wissels toen PSV met tien man speelde en de te late inbreng van Mitea.Jesse schreef:Welke fouten maakte hij volgens jou tegen PSV?
Ajax speelt aanvallend zodra de wedstrijd dat toelaat ja. Maar niet als uitgangspunt. Uitgangspunt tegen Utrecht en Heerenveen was om a la PSV op de verdediging te rusten en in de tegenaanval toe te slaan. Dominant is Ajax omdat de selectie sterker is dan vorige jaren, niet omdat de spelopvatting is gewijzigd. ook Co, Koe en Blind haalden met Ajax resultaten toen ze het spelen met vleugelspitsen loslieten. Ten Cate kon kopen, dan had hij buitenspelers moeten kopen als de huidige niet voldoen.Hier begrijp ik dus helemaal niets van. Ajax speelt juist meer en meer dominant en aanvallend, maar het karakter gaat naar de knoppen? Wat is dat karakter dan volgens jou? 4-3-3? Ook als je geen fatsoenlijke buitenspelers hebt?
343 tegen PSV? Welnee. Perez is geen linksbuiten, net als Pienaar geen rechtsbuiten is.Tegen PSV speelt Ajax 3-4-3, ook verkeerd? Tegen Heereveen en Feyenoord wijzigt Ten Cate de opstelling, maar daardoor zitten die clubs wel volledig in de tang bij Ajax en wordt Feyenoord zelfs weggespeeld. Wat wil je nu eigenlijk?
Ik wil dat Ajax het spel met buitenspelers onder de knie krijgt en perfectioneert. Ik ben verbaast dat inmiddels niemand het meer een punt vindt als er 442 gespeeld wordt. Baseman heeft waarschijnlijk gelijk, als puntje bij paaltje komt en succes te lang uitblijft, blijken Ajacieden helemaal niet anders dan PSV'ers
I think I lost my fucking headache
Mindere wissels inderdaad. Maar echt geen 'Dickies', zoals sommige mensen hier beweren. PSV had de wedstrijd op slot gegooid.Lucas schreef:Wisselbeleid. Met een omzetting in de rust veranderde Koeman het complete karakter van de wedstrijd. Ten Cate deed niets om dat te keren. Daarna natuurlijk de wissels toen PSV met tien man speelde en de te late inbreng van Mitea.Jesse schreef:Welke fouten maakte hij volgens jou tegen PSV?
Ik wil sowieso wel eens weten wanneer de laatste keer was dat PSV een voorsprong uit handen gaf (en verloor)?
Ten Cate wilde er voor zorgen dat Ajax achterin stabiel stond. Daarmee haalde hij wat voetballend vermogen uit de achterhoede (met Vermaelen in plaats van Emanuelson bv). Desondanks speelde Ajax niet op de counter. Sterker nog, de tegenstander kwam heel moeilijk onder de druk uit en werd gedwongen tot counteren. Daar waar Ajax vorig seizoen (fysiek) overmachtigd werd door FC Utrecht (zowel uit als thuis) en Heerenveen (uit), kwamen die ploegen er nu alleen uit via een counter en/of toevalsvoetbal.Lucas schreef:Ajax speelt aanvallend zodra de wedstrijd dat toelaat ja. Maar niet als uitgangspunt. Uitgangspunt tegen Utrecht en Heerenveen was om a la PSV op de verdediging te rusten en in de tegenaanval toe te slaan. Dominant is Ajax omdat de selectie sterker is dan vorige jaren, niet omdat de spelopvatting is gewijzigd. ook Co, Koe en Blind haalden met Ajax resultaten toen ze het spelen met vleugelspitsen loslieten. Ten Cate kon kopen, dan had hij buitenspelers moeten kopen als de huidige niet voldoen.Hier begrijp ik dus helemaal niets van. Ajax speelt juist meer en meer dominant en aanvallend, maar het karakter gaat naar de knoppen? Wat is dat karakter dan volgens jou? 4-3-3? Ook als je geen fatsoenlijke buitenspelers hebt?
Over Koe, Co en Blind: Zie vorige post.
Net zoals Rosenberg geen linksbuiten is en Rosales geen echte/klassieke rechtsbuiten. Wat speelde Blind vorig seizoen volgens jouw theorie dan?Lucas schreef:343 tegen PSV? Welnee. Perez is geen linksbuiten, net als Pienaar geen rechtsbuiten is.Tegen PSV speelt Ajax 3-4-3, ook verkeerd? Tegen Heereveen en Feyenoord wijzigt Ten Cate de opstelling, maar daardoor zitten die clubs wel volledig in de tang bij Ajax en wordt Feyenoord zelfs weggespeeld. Wat wil je nu eigenlijk?
Ik wil dat Ajax het spel met buitenspelers onder de knie krijgt en perfectioneert. Ik ben verbaast dat inmiddels niemand het meer een punt vindt als er 442 gespeeld wordt. Baseman heeft waarschijnlijk gelijk, als puntje bij paaltje komt en succes te lang uitblijft, blijken Ajacieden helemaal niet anders dan PSV'ers
http://www.sportweek.nl/PSV is de ware kampioen
Datum: 15-nov 00:38
De wekelijkse opinie over actuele zaken binnen de sportwereld.
Een mens blijft zich verbazen in de wondere wereld die voetbal heet. Vorige week gaf Wesley Sneijder in dit blad een interview, waarin hij open en eerlijk en kritisch over zichzelf sprak. Sneijder gaf aan geleerd te hebben van zijn fouten. Hij was volwassener geworden, rustiger ook.
Mooi interview, was de algemene reactie.
Een dag eerder gaf Clarence Seedorf in Voetbal Insite een interview, waarin hij open en eerlijk en kritisch over zichzelf sprak. Seedorf gaf aan geleerd te hebben van zijn fouten. Hij was volwassener geworden, rustiger ook.
Een charmeoffensief, was de algemene reactie.
Ach ja, het meten met twee maten is van alle tijden en kent vele varianten. Het levende bewijs is bondscoach Marco van Basten. Zijn onevenredig kritische beoordelingen van Mark van Bommel en Ruud van Nistelrooy hebben hem twee meer dan bruikbare internationals gekost.
De frustraties van Van Bommel en Van Nistelrooy, hun gevoelens van onderwaardering, zijn niet onbekend bij de club waar ze groot groeiden, PSV. De laatste weken kwamen dergelijke sentimenten weer enkele malen bovendrijven. Onder meer veldheer Cocu en trainer Koeman spraken hun verbazing uit over de wijze waarop de klinkende resultaten van PSV beschouwd worden. Te vaak is de aandacht gefocust op de zakelijke manier van spelen, te regelmatig weerklinken de lofzangen louter in Amsterdam en Alkmaar, daar komt het in hun ogen op neer. En daar zit wat in.
Eigenlijk is PSV de topclub die Ajax al jaren wil zijn. Ver verwijderd van alle onrust die de Amsterdamse club jarenlang omringde, werd bij PSV het fundament gestort waarop de Eindhovenaren de successen tot grote hoogten opstapelen. De grote genius was voormalig voorzitter Harry van Raaij, de spindokter Guus Hiddink en de award voor beste bijrol ging naar de scouts van de afdeling Latijns-Amerika. Er was visie, kwaliteit, rust, kortom: alles waar het bij Ajax aan ontbrak.
In Amsterdam zijn ze sinds de aanstelling van technisch directeur Martin van Geel en trainer Henk ten Cate eindelijk aan een inhaalslag begonnen, maar de achterstand is nog steeds groot. PSV is de wisselvalligheid allang voorbij en presenteerde zich jongstleden zondag in de Arena als de ware kampioen.
Ajax mocht een optisch veldoverwicht koesteren, intussen wekte de heersende landskampioen geen moment de indruk in paniek te raken. Sterker, de neutrale kijker twijfelde er niet aan dat PSV de topper efficiënt en koelbloedig zou gaan beslissen. Zo gaat dat al jaren, in het gros van hun onderlinge krachtmetingen.
Meestal met ruimere cijfers zelfs.
Het knappe aan de voortdurende prestatiereeks van PSV, is dat die ondanks het vertrek van een flink contingent belangrijke spelers nauwelijks is onderbroken. In 2004 verkaste met Robben, Kezman en Rommedahl de complete voorhoede. In het seizoen dat volgde werd PSV kampioen. Een jaar later vertrok zo’n beetje het hele middenveld naar Europese topclubs, maar ondanks de afwezigheid van Park, Van Bommel en Vogel werd de titel geprolongeerd.
En voor aanvang van het huidige seizoen leek het late vertrek van Ooijer en Vennegoor of Hesselink zich te gaan wreken. En wederom: geen centje pijn. De nieuwe helden heten Da Costa, Salcido en Mendéz, de zelf gekweekte jongelingen Afellay, Aissati en Beerens ontwikkelen zich sterk, Koné is los, Simons bewaakt de balans en Alex, Cocu en Gomes zorgen voor de grote mannenkracht.
Dat er bij de gemiddelde wedstrijd van PSV hooguit drie Nederlanders in het veld staan, daar kraait in Eindhoven geen haan naar. Meewarig luisteren ze naar de verhalen uit Amsterdam, over te ambitieuze beleidsplannen en de zelfverkozen noodzaak om resultaat én fraai voetbal te combineren. Onderwijl herovert PSV de koppositie in de eredivisie, is het nu al verzekerd van de knock-outfase in de Champions League en wordt er aantrekkelijker gespeeld dan vorig seizoen. Precies zoals Ronald Koeman dat voor ogen had.
De sterk in Nederland teruggekeerde trainer stelde zich zondag bescheiden op, na de zege op zijn oude club. ‘Ajax heeft aangetoond dat de verschillen niet zo groot zijn,’ zei Koeman. Dat was aardig van hem. Je zou het bijna een charmeoffensiefje noemen.
Door Simon Zwartkruis
Blij met de punten ...
En dit vind ik dus heel makkelijk om achteraf te zeggen. Voor hetzelfde geld valt zo'n bal van Heitinga wel goed, en dan?Ajax mocht een optisch veldoverwicht koesteren, intussen wekte de heersende landskampioen geen moment de indruk in paniek te raken. Sterker, de neutrale kijker twijfelde er niet aan dat PSV de topper efficiënt en koelbloedig zou gaan beslissen. Zo gaat dat al jaren, in het gros van hun onderlinge krachtmetingen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Geen paniek? Koeman heeft die eerste helft geen minuut op z'n reet gezeten en het 'wilde ballen weg uit het strafschopgebied' waren ook niet meer op 1 hand te tellen. Beetje verkeerde stemmingmakerij als je het mij vraagt. Als die goal wel bij ons was gevallen hadden we de inhaalslag zeker wel gemaakt?
Sportweek :pukey:Voetske schreef:http://www.sportweek.nl/PSV is de ware kampioen
Datum: 15-nov 00:38
De wekelijkse opinie over actuele zaken binnen de sportwereld.
Een mens blijft zich verbazen in de wondere wereld die voetbal heet. Vorige week gaf Wesley Sneijder in dit blad een interview, waarin hij open en eerlijk en kritisch over zichzelf sprak. Sneijder gaf aan geleerd te hebben van zijn fouten. Hij was volwassener geworden, rustiger ook.
Mooi interview, was de algemene reactie.
Een dag eerder gaf Clarence Seedorf in Voetbal Insite een interview, waarin hij open en eerlijk en kritisch over zichzelf sprak. Seedorf gaf aan geleerd te hebben van zijn fouten. Hij was volwassener geworden, rustiger ook.
Een charmeoffensief, was de algemene reactie.
Ach ja, het meten met twee maten is van alle tijden en kent vele varianten. Het levende bewijs is bondscoach Marco van Basten. Zijn onevenredig kritische beoordelingen van Mark van Bommel en Ruud van Nistelrooy hebben hem twee meer dan bruikbare internationals gekost.
De frustraties van Van Bommel en Van Nistelrooy, hun gevoelens van onderwaardering, zijn niet onbekend bij de club waar ze groot groeiden, PSV. De laatste weken kwamen dergelijke sentimenten weer enkele malen bovendrijven. Onder meer veldheer Cocu en trainer Koeman spraken hun verbazing uit over de wijze waarop de klinkende resultaten van PSV beschouwd worden. Te vaak is de aandacht gefocust op de zakelijke manier van spelen, te regelmatig weerklinken de lofzangen louter in Amsterdam en Alkmaar, daar komt het in hun ogen op neer. En daar zit wat in.
Eigenlijk is PSV de topclub die Ajax al jaren wil zijn. Ver verwijderd van alle onrust die de Amsterdamse club jarenlang omringde, werd bij PSV het fundament gestort waarop de Eindhovenaren de successen tot grote hoogten opstapelen. De grote genius was voormalig voorzitter Harry van Raaij, de spindokter Guus Hiddink en de award voor beste bijrol ging naar de scouts van de afdeling Latijns-Amerika. Er was visie, kwaliteit, rust, kortom: alles waar het bij Ajax aan ontbrak.
In Amsterdam zijn ze sinds de aanstelling van technisch directeur Martin van Geel en trainer Henk ten Cate eindelijk aan een inhaalslag begonnen, maar de achterstand is nog steeds groot. PSV is de wisselvalligheid allang voorbij en presenteerde zich jongstleden zondag in de Arena als de ware kampioen.
Ajax mocht een optisch veldoverwicht koesteren, intussen wekte de heersende landskampioen geen moment de indruk in paniek te raken. Sterker, de neutrale kijker twijfelde er niet aan dat PSV de topper efficiënt en koelbloedig zou gaan beslissen. Zo gaat dat al jaren, in het gros van hun onderlinge krachtmetingen.
Meestal met ruimere cijfers zelfs.
Het knappe aan de voortdurende prestatiereeks van PSV, is dat die ondanks het vertrek van een flink contingent belangrijke spelers nauwelijks is onderbroken. In 2004 verkaste met Robben, Kezman en Rommedahl de complete voorhoede. In het seizoen dat volgde werd PSV kampioen. Een jaar later vertrok zo’n beetje het hele middenveld naar Europese topclubs, maar ondanks de afwezigheid van Park, Van Bommel en Vogel werd de titel geprolongeerd.
En voor aanvang van het huidige seizoen leek het late vertrek van Ooijer en Vennegoor of Hesselink zich te gaan wreken. En wederom: geen centje pijn. De nieuwe helden heten Da Costa, Salcido en Mendéz, de zelf gekweekte jongelingen Afellay, Aissati en Beerens ontwikkelen zich sterk, Koné is los, Simons bewaakt de balans en Alex, Cocu en Gomes zorgen voor de grote mannenkracht.
Dat er bij de gemiddelde wedstrijd van PSV hooguit drie Nederlanders in het veld staan, daar kraait in Eindhoven geen haan naar. Meewarig luisteren ze naar de verhalen uit Amsterdam, over te ambitieuze beleidsplannen en de zelfverkozen noodzaak om resultaat én fraai voetbal te combineren. Onderwijl herovert PSV de koppositie in de eredivisie, is het nu al verzekerd van de knock-outfase in de Champions League en wordt er aantrekkelijker gespeeld dan vorig seizoen. Precies zoals Ronald Koeman dat voor ogen had.
De sterk in Nederland teruggekeerde trainer stelde zich zondag bescheiden op, na de zege op zijn oude club. ‘Ajax heeft aangetoond dat de verschillen niet zo groot zijn,’ zei Koeman. Dat was aardig van hem. Je zou het bijna een charmeoffensiefje noemen.
Door Simon Zwartkruis